Kommentteja kuntohjelmastani

9090

Tervehdys!

Liika punttis on koitunut itseni kohtaloksi ja olen muuttunut hieman kankeaksi liikeradoiltani. Ennen asiat olivat toisin, kun kiloja oli n. 1.5 vuotta sitten vain sellaiset 57-60 ja punttista vierastaen olin aika kevyt 176 senttinen kaveri.

Nykyään olen 178 ceeämmää pitkä ja noin 70 koogeetä painava 17-vuotias miespuolinen uros.

Ja nyt ei pureuduta minun tarpeettomaan "laihdutukseen" vaan kuntoohjelmani tuomivuuteen, haittoihin sekä hyviin puoliin etc.
Tarkoitus on siis saada ruhosta vähän painoa pois, tulla notkeammaksi aerobista liikuntaa lisäämällä ja punttista vähentämällä.

Loin itselleni tavoitteen sekä kuntoohjelman 11.3.2009 ja se kuuluu näin:

MA: Juoksulenkki (väh. 30min)
TI: Punttis, Juoksulenkki (väh. 30min)
KE: Lenkki, Jalkapalloharjoitukset
TO: Punttis, Juoksulenkki (väh. 30min)
PE: Juoksulenkki (väh. 30min)
LA: (Punttis), Juoksulenkki (väh. 30min)
SU: Jalkapalloharjoitukset

Sulkeissa oleva "Punttis" tarkoittaa ns. "jos jaksaa".
"Lenkki" keskiviikkona ilman "väh. 30min" -termiä tarkoittaa harkkoihi menemistä jalan juosten eli n. 8min reipasta hölkkää.
"Juoksulenkki" ei ole varsinaista hölkkää, vaan pikemminkin aikamoista juoksua. Hölkkääminen ei ota kunnon päälle varsin yhtään, joten juoksen reippaasti kiihdyttäen 30 minuuttisen loppua kohden.

Tätä ohjelmaa koitan noudattaa kuukauden (30 pv) ajan eli nyt olen peräti 10 päivää noudattunut ohjelmaani.
Olen joustanut kerran menemättä harjoituksiin jalan, jolloin menin sen sijaan pyörällä. Sitten olen saattanut jättää punttiksen kerran väliin, tästä en ole 100% varma.
Tiedän, että tulen joustamaan ohjelman kanssa, sillä voisin sanoa, että rytmi on erittäin kova.

Ruokavalio on suhteellisen terveellinen, joskus ailahteleva.
Arkiaamut alkavat yleensä leivällä tai kahdella, riippuu alkaako kouluni klo 8 vai klo 10.
Koulun ruokailu on aina klo 10.45, joten klo 10 aamuina yksi leipä tai vastaava pieni riittää starttaamaan aamuni. Muuten kaksi leipää on riittoisa tai vastaava määrä.
Kouluruokaa syön mahdollisimman paljon, mutta en tietenkään "ähky" olotilaan asti.
Koulupäivän päätyttyä syön leivän tai pari, joka riippuu pääsenkö klo 14 vai 15.45. Leipien sijasta voin syödä myös jogurttia tai muuta vastaavaa.
Kotiruoka on arkena yleensä klo 17-18, jolloin syön yleensä viimeisen kerran, sillä klo 18-19 jälkeen en syö enää, ellei ole aivan pakko syödä. Tämä sen takia, että aineenvaihdunta olisi parempi.

Viikonloppuisin (pe-su) hommasta lipsuu ja se riistäytyy, koska viikolla tuskin ostan mitään herkkua itse, niin viikonloppuisin joustan ja ostan. Saatan ahmia tai syödä aivan liikaa. Hyvänä esimerkkinä tämä viikonloppu: 2 McFlurry jäätelö, 0,5l pirtelö, n. 200g karkkia, n. 2-3l limukkaa, energiajuomia 2-3.
Huonoa on myös se, että olen syönyt klo 18 jälkeen myöhään yöllä ja ahminut ruokaa tai leipää. Eli viikonloppuisin riistäytyy hieman.
Alkoholin suhteen en kellonaikoja edes mieti, mutta jos päätän mennä ottamaan niin mietoja menee sellainen 7-12. Tätä ei tarvitse painottaa, koska ei ole joka viikonloppuinen rutiini.

Koitan siis syödä kohtuullisesti, koska en halua ähkyksi asti syödä ja olen ennen tuppaantunut syömään aivan liikaa epäjärjestelmällisesti, mms. erittäin paljon välipaloja (esim. jogurttia valtavasti). Nyt olen kuitenkin rajoittanut hyvin ja välipaloja ei mene yhtään niin paljon kuin joskus meni.

Arvioitu tavoitepaino on 67-68 koogee. Ja nimenomaan arvioitu, sillä en vaa'an perusteella kuntouta itseäni, vaan siltä miltä itsestäni näyttää ja tuntuu.
Eilen katsottuna painoni näytti 69.1 koogee.

Kertaan vielä tavoitteeni: vähienkin läskien karistaminen(parempi lihasten näkyvyys), notkeuden ja ketteryyden lisääminen, todella hyvä kunto yms.

Tietenkään ihminen ei notkeudu vain juoksemalla ja punttiksen vähentämällä, mutta aivan varmasti edes auttaa. Olen edelleen oikeastaan yhtä nopea kuin aiemminkin, mutta haluan ns. "tuntea kehoni" ja tuntea hallitsevani sitä. Vaikea selitteinen asia ehkä.
Lihaksiani treenaan iisimmin eli en todellakaan jätä punttista, sillä en halua olla mikään tikku, vaan hoikka ja lihakset omaava.
Punttiksen treeniä taas kovennan entiselle tasolle, kun olen saanut ohjelman päätökseen, ettei lihakset surkastu laisinkaan.

Nyt kun väsäsin tälläisen "stoorin", olisi kiva kuulla kommentteja, neuvoja, mitä tahansa.

Kiitos.

5

292

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • 9090

Voisi hyvinkin olla, mutta ehdin pistää jo tänne palstalle.

• Puntinosto hallussa
      • 9090

Itsellä kuitenkin tunnus tuolla, niin voisihan sitä.

• -Janna-

Huolestuttavinta tuossa oli mielestäni, ettei viikossa ollut yhtään lepopäivää. Pidä yksi lepopäivä ja anna kropan palautua - varsinkin, jos vedät viikolla yhdenkin tosi rankan treenin. Jos kaikki viikon treenit ovat kevyitä ja helppoja, sitten lepopäivää ei aivan välttämättä tarvita.

Muista myös kaikkien treenien jälkeen venyttelyt ja venyttele muutenkin paljon - itse venyttelen aina vähintään aamuisin ja iltaisin ainakin isot lihakset (selkä, kyljet, vatsa, pakarat, reidet).

Suosittelen myös treeniohjelman monipuolistamista tuon kehon tuntemisen ja hallinnan parantamiseksi. Itse saavutin halutun kehon hallinnan kamppailulajeilla, mm. potkunyrkkeilyllä ja ju-jutsulla. Näissä lajeissa tasapaino ja lihasten hallinta paranee ja sitä myöten kropan 'tunteminen' ja hallinta. Ikävä kyllä en itse ole koskaan harrastanut futista, enkä osaa sanoa miten se vaikuttaa tuohon. Varmasti kaikki liikunta parantaa sitä ainakin jollain tavalla.

Tulipahan vain mieleen, että itse nykyään mm. juoksen osan juoksulenkistäni takaperin (lenkistä riippuen 100m-1000m) lihasten ja tasapainon kehittämiseksi. Ihan ensimmäisillä kerroilla takaperin juoksemisesta tuli huono-olo, mutta nykyään se sujuu jo hyvin =)

Teen myös säännöllisesti kuperkeikkoja ja kärrynpyöriä totuttaakseni tasapainoaistini erilaisiin asentoihin. Harjoittelen myös käsilläseisontaa, mutta siinä olen todella surkea...

No, kuten sanottu, nämä ovat todellakin ihan maallikon ajatuksia, en ole millään tavalla opiskellut tai kauheasti ottanut selvää treenauksesta, teen vain sitä mikä itsestäni tuntuu hauskalta ja hyvältä...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      153
      11031
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      53
      5269
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      45
      2483
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      31
      2169
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1731
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      42
      1594
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      31
      1280
    8. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      35
      1206
    9. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      6
      956
    10. Daniel Nummelan linjapuhe 2025

Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo
      Luterilaisuus
      98
      952
    Aihe