Omituinen "kompastelu"

Hirsipuu

Olen ratsastanut viime syksystä asti. Aina välillä, kun menemme ravia, tulee tunne, kuin hepan takajalat valuisivat johonkin kuoppaan tai liukastuisivat taaksepäin... Mistäköhän se johtuu ja voinko itse vaikuttaa asiaan, että näin ei kävisi?

11

6427

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • donna;)

minkä ikäinen hepo on?
      onhan kaviot hoidettu säännöllisesti?
      onko hepolla hyvä kunto, eli liikutetaan säännöllisesti?

• Hirsipuu

Syntynyt v. 1990. Kyllä se ainakin tunneilla on joka päivä. Kavioista en ole ihan varma, luulisin että kengitys on OK mutta kavioita ei putsata joka päivä, voiko se vaikuttaa asiaan?

• hevosen omistaja

Nyt näin talvisaikaan kun tiet ja muut paikat ovat liukkaita niin hevoset vain liuksatuvat. Hevosenkengät ja lumi on keskenään sellainen asia, että hevonen liukastuu helposti jos ei hevosella ole hokkeja... TAI myös jos hevonen kulkee ei-reippaasti niin sen ajatukset saattavat herpaantua ja sitten se vain yksinkertaisesti kompastuu omiin jalkoihinsa. :) Elikkäs koita saada hevonen kulkemaan reippaamin ja nostelemaan jalkojaan (siis ei mitään kaahailua...) niin siinä voi olla ongelmaan ratkaisu!

• hevoskirjasta

kerran, että jos usein tuntuu että joku takajalka "tippuu alta" niin se voi viitata selkäkipuihin. Seuraile vielä hevosta ja kerro asiasta omistajalle/rats.opettajalle. Parempi katsoa kuin katua=)

• snaks-

Meilä on joskus sama ongelma, mutta mulla on, siis ainakin oman hevosenkohalle ratkaisu. Kun tuo omakin on vähä kömpelö ja se johtuu siitä että maastossa se on kova kahtomaan maisemia ja ei oikee keskity siihen mihin jalkansa laittaa, kengitys ok, eikä selkäkipuja tms, terve! Jotkut on vaan hieman kömpelömpiä ku toiset, ja tietenki se voi johtua maaperän tasaisuudesta, en tiedä.

• jannuukaa

Onko hevonen ex-ravuri? Jos on, niin yks raviukko sano että sillon ravikoulutuksen aikaan, hevosta on voitu pieksää nii paljon että askeleet menny sekasin.

• kataaa´

Minuakin on tuo asia vaivannut ja se ``kompastelu´´ on ilmennyt useasti laiskoilla hevosilla. :D Noh nyt olen oppinut ratsastamaan reippaammin ja eipäs ole enää hevoset ``kompastelleet´´ niin siitähän se nyt varmaan johtuu.

• Zogu laukko

joo tota mihnun heppa kompuroi ja pahasti tipahigkin kerran.

• dfggf

Tulee vähä myöhässä mut se saattaa olla "vaan" kompasteluu... Jos se siis on vaa sitä kompasteluu eikä mitää muuta nii hevosta kannattaa liikuttaa mahollisimman paljon sellasissa epätasasissa maastoilla. Hevonen oppii nostelemaan jalkoja enemmän yms. :) Eikä kompastelis sit nii paljo.

• poniini
        dfggf kirjoitti:

Tulee vähä myöhässä mut se saattaa olla "vaan" kompasteluu... Jos se siis on vaa sitä kompasteluu eikä mitää muuta nii hevosta kannattaa liikuttaa mahollisimman paljon sellasissa epätasasissa maastoilla. Hevonen oppii nostelemaan jalkoja enemmän yms. :) Eikä kompastelis sit nii paljo.

Oletko varma, että et kevennä väärin ja/tai väärässä tempossa? Ratsastan paljon yhellä puoliverisellä, joka selvästi kompastelee, jos keventää yhtään väärässä tahdissa tai jos ulko-ohjan tuki ei ole kohdallaan. Lisäksi pitää tietenkin ratsastaa eteen ;P Tarkista nämä asiat, toivottavasti auttaa

• eteenpäin!

et ole kovinkaan kauaa ratsastanut, niin voi olla ettet saa hevosta 'kantamaan itseään ja jalkojaan' joten se kompuroi. en usko että asia on mitenkään vakava, mutta kannattaa kysyä opettajaltasi. minulla oli ennen hoitsu jolla ratsastelin aina silloin tällöin, hänkin kompuroi, otin asian puheeksi ratsastuksenopen kanssa joka kerotoi itsensä kantamisesta, ja kun hoksasin asian, oli ponikin parempi!
      kannattaa ratsastaa reippaasti eteen niin hepan jalatkin nousevat!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      99
      7780
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      107
      5587
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      275
      4851
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      49
      4773
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      75
      3554
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      50
      2818
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      60
      2521
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2448
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2392
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2274
    Aihe