Mikä on kehityskeskustelu?

orjatyöläinen

En ole ikinä ollut sellaisessa, eikä mulla ole hajuakaan mitä siellä tehdään. Nykyisessä työpaikassa jokaiselle pidetään kait kerran vuodessa sellainen. Mitä järkeä? Työ on järjettömän raskasta fyysistäraatamista jossa ei ole mitään mahdollisuutta kehittyä mihinkään.

20

15391

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kehityskeskustelu

      Siinä on kai tarkoitus esimiehen kanssa käydä läpi sitä miten työt ovat sujuneet edellisen keskustelun jälkeen ja mitä jatkossa pitäisi/voisi tehdä, jotta ajatellut/suunnitellut työt saataisiin hoidettua niin että työntekijän hyvinvointikin otetaan huomioon.

      • se olikin se

        tarkoitus? :) ei taida mopin varresta kehitys mennä eteenpäin :)


      • Sinulle!
        se olikin se kirjoitti:

        tarkoitus? :) ei taida mopin varresta kehitys mennä eteenpäin :)

        Älä hei ota tollasta asennetta.. Siivous- ja puhdistuspalveluala on hieno ammatti ja kehittymis asiat on ihan omasta asenteesta kiinni. Ja kehityskeskustelut oman pomon kanssa on aina antoisia ja antaa uutta draivia tulevaan ja perspektiiviä menneeseen...


    • Koodiurpo

      Ne on vähän sellaisia 'pomonnuoleskelutilaisuuksia', kritiikkiä niissä ei pysty esittämään, ellei sitten ole todella poikkeuksellinen esimies. Paskoista välineistä yms. voi kyllä sanoa.
      Pätee alaan kuin alaan.

      Jos irtisanotaan - kuka irtisanotaan - nämä kehityskeskustelut ovat osa tätäkin palapeliä. Niissä arvioidaan työntekijää.

      • Nimetön

        Voihan noissa keskusteluissa jotain hyvää työntekijämkin kannalta olla, mutta usein on vain valitettavasti niin, että työntekijä asettaa itselleen tavoitteita, joihin pyrkii, sitten seuraavassa keskustelussa katsotaan, saavuttiko työntekijä tavoitteensa, siis oliko nopeampi ja tehokkaampi. Kilahtiko työnantajan plakkariin lisää hynää. Jos näin kävi, kiitosta tulee ja työntekijä innoissaan asettaa uusia tavoitteita siinä toivossa, että taas saa seuraavassa palaverissa kiitosta. Kissahan kiitoksella elää, mutta meistä suurin osa on kissojen kaltaisia. Kiitos ja kehut merkitsevät usein enemmän kuin palkka, siis se miksi suurin osa ihmisistä tekee töitä toisen palveluksessa.
        En halua lytätä kehityskeskusteluja, on niissä varmaan paljon hyvääkin, mutta kannattaa miettiä tarkkaan, mitä siellä puhuu. Liika avoimuus ei aina myöskään kannata. Ihan koko sieluaan ei aina ehkä kannata avata. Viisas pomo kyllä mielellään kuuntelee työntekijöitä ja saa näin arvokasta tietoa työpaikan ilmapiiristä ja ihmissuhteista.


    • on..............

      sellainen, että menet pomon huoneeseen omien mielipiteitten kanssa, ja tulet ulos sieltä pomon mielipiteitten kanssa.

      • asdasdasdasdasd

        Jos pomo saa keskustelussa tartutettua sinuun oman työinnostuksensa, niin ei sekään huono asia ole. Usein työn voi nähdä joko kamalana tai sitten jollain tapaa kiinnostavana ja se on ihan katselukulmasta kiinni.


    • 666

      ...missä työnantaja yrittää saada työntekijän myöntämään että tämä saa liikaa palkkaa.

      • se kehityskeskustelu, että

        juodaan pahvimukista termarissa seisonutta haisevaa kahvia ja pomo kysyy: miten menee ja mitä kuuluu? Kysyn palkakorotusta ja sanotaan, ettei "se ole mun päätettävissäni"! Oli tullut 0,001ecua lisää tiliin! Kyllä kannatti kysyä! Työt lisääntyi 1.5 tuntia / viikko! Jee!


    • Työsevää

      Kehityskeskustelu tulossa, täytin etukäteen kaavakkeen jossa kyseltiin ihan diipadaapa juttuja. Huvittavinta on kohta "Miten aiot kehittää itseäsi tulevan vuoden aikana, mitkä ovat tavoitteesi". Miten sitä kehittyy kun työ on yhtä ja samaa päivästä toiseen, tavoite vosi olla vaikka että kehitän itseäni niin, että osaan ensi vunna tehdä tämän homman vasemmalla kädellä, päällään seisoen ja silmät kiinni. Ensi vuonna sitten mietitään kovasti kehityskeskustelussa, että kun asettamani tavoite ei täyttynytkään, mikä minussa on omasta mielestäni vikana ja mistä voisin saada apua että pääsisin eteenpäin tavoitteissani, mikä on estänyt tavoitteiden toteutumisessa. Eikö vois vaan käydä tekemässä hommansa rauhassa sen kummemmin analysoimatta ja kuitata kellokortin neljältä?

      • miu

        Samaa mieltä, että vähempikin kehittäminen riittää, nykyään taitaa olla trendi sana tuo "kehittäminen", pööh, tulee jo korvista ulos.


      • Anonyymi

        Kannattaa pyytää palkankorotus, jos ei irtoa hyvällä niin kannattaa valehdella, että muualta tarjottiin töitä tällä palkalla( sillä mitä korotettuna pyytää). Muuten lähden. Yleensä hyvä tekijä saa sen vaikka 1€/h lisää.


    • Keskusteluttaja

      Hyvä Kehityskeskustelu pitäisi olla sellainen, jotta puhutaan siitä miten on töissä mennyt viime puolen vuoden/vuoden aikana, mikä on toiminut, mikä **tuttanut ja miten tavoitteet on täyttyneet. Pitäisi puhua tulevasta työn tavoitteiden, toimenkuvan mahdollisen korjaamisen ja oman kehittymisen (jatkokoulutus tms.) kannalta. Sitten pitäisi vielä puhua siitä miten työntekijän mielestä työyhteisössä ja omasta puolesta ilmapiirin ja työhyvinvoinnin kannalta on asiat. Asioita pitäisi kirjata ylöskin.

      Parhaimmillaan ovat hyvin toimivia ja sekä esimiestä että työntekijää auttavia keskusteluja, joista saadaan jotain konkreettistakin aikaiseksi. Huonoimmillaan ovat vain "lomakkeen täyttämistä lomakkeen täyttämisen vuoksi" ja molemmilla osapuolilla vaivautunut olo.

      Vaatii sekä esimieheltä, että työntekijältä oikeata asennetta, ennalta valmistautumista ja vähemmän sitä kyynisyyttä.

      Palkkakeskustelut olisi syytä pitää erikseen, koska kehityskeskustelussa on kyse eri asioista kuin "lisää liksaa.."

      Monilla työpaikoilla kehityskeskustelu toimii hyvin, kun siihen on saatu vähän perehdytystä ja porukalla sovittu mitä varten kehityskeskusteluja pidetään.

    • semmosta että

      pomo näyttää pylväitä ja pykäliä siitä että miten hyvin/huonosti menee.
      Ikinä ei kuitenkaan mene tarpeeksi hyvin, vaan tehokkuutta on lisättävä.

      Sitte se kertoo mitkä etuudet otetaan tällä kertaa pois tehokkuuden lisäämiseks.

      Lopuks kysytään onko työntekijöillä jotain sanomista ja kaikki on tuppisuuna.

      Sen jälkeen se hoputtaa meidät takaisin töihin ja kehoittaa olemaan oikein ahkeria tai muuten mennään kiinaan.

      Siinä on meidän kehityskeskustelut viime 7 vuoden ajalta..

      • tietämätön numero 2

        voiko kehityskeskusteluissa kysyä henkilökohtaisia asioita????????????esim. suhteet työkavereihin?? eikö kuitenkin ole tarkoitus puhua työstä ja siinä kehittymisestä??


      • aisaa ihmetellyt
        tietämätön numero 2 kirjoitti:

        voiko kehityskeskusteluissa kysyä henkilökohtaisia asioita????????????esim. suhteet työkavereihin?? eikö kuitenkin ole tarkoitus puhua työstä ja siinä kehittymisestä??

        Työalasta ja varsinkin esimiehestä riippuen keshityskeskustelut ovat sanahelinää ja mappien / tiedostojen täytettä. Tätä pahimmoillaan, puheilla ei ole siis hölväsen pölähtämän merkitystä.
        Tätä tyhjänpuhumistahan riittää. Kehityskeskustelu kun näyttää niin mallikkaalta. Siis puhutaan mitä puhutaan, mikään ei muutu. Työt on tehtävä ja johtaja istuu pallillaan tekemättä mitään muuta kuin miettimällä, mitä kivaa seuraavaksi itselleen järjestäisi verorahoilla. Näin se vaan meilläpäin menee. Olen paljon miettinyt, missä on vika. Kyllä se vaan se pointti on nämä narsististen pyrkyriohtajajien olemassolossa. Narsismi on ikävä lahja työyhteisölle, kun se kohdalle osuu. Narsistilta kun puuttuu kokonaan toisen asemaan asettuminen . Se on iso puute alaisen kannalta ja sen sokeuden pomo korvaa suolaisilla tempuillaan, valeillaan muilla paskamaisuuksillaan.


      • Ihan ok

        ...ikävää nähdä, että monilla on noin huono käsitys kehityskeskustelusta. Riippuu varmasti alasta ja firmasta (sekåä omasta asenteesta), mutta itse olen kokenut kk:n ihan positiivisena vuosittaisena keskusteluna niiden arkikeskustelujen ja lyhyempien tavoitekeskustelujen lisäksi. Alaisena olen ollut neljän eri esimiehen kanssa tällaisissa keskusteluissa ja erilaisiahan ne ovat olleet ihmisestä riippuen. Parhaimmillaan on päässyt selvästi lähemmäksi toisen ihmisen ajatusmaailmaa sekä pystynyt kertomaan omista toiveistani - työnteko sekä keskustelu on sen jälkeen ollut helpompaa. Pahimmillaan ollut vähän sellaista diipadaapaa, josta ei juuri erityistä hyötyä ole ollut, vaikkei kai haittaakaan. Riippuu esimiehestä.

        Yleensä kuitenkin on pääsyt hyvin kertomaan omista fiiliksistä, missä kokee olevansa hyvä, missä on kehitettävää, miten kulunut vuosi on mennyt, ja mitä haluaa tulevaisuudelta. On pystynyt myös hyvin kertomaan esimiehelle, mitä häneltä toivoo. Ei toisaalta varmaan kannata ihan koko sydäntään vuodattaa tai haukkua ylintä johtoa, eiköhän sillä rakentavalla kritiikillä pääse pisimmälle. En myöskään itse ainakaan ole kokenut koskaan, että minua olisi yritetty käännyttää esimiehen mielipiteeseen, jos hän on ollut eri mieltä.


      • EI JAKSA ENÄÄ
        Ihan ok kirjoitti:

        ...ikävää nähdä, että monilla on noin huono käsitys kehityskeskustelusta. Riippuu varmasti alasta ja firmasta (sekåä omasta asenteesta), mutta itse olen kokenut kk:n ihan positiivisena vuosittaisena keskusteluna niiden arkikeskustelujen ja lyhyempien tavoitekeskustelujen lisäksi. Alaisena olen ollut neljän eri esimiehen kanssa tällaisissa keskusteluissa ja erilaisiahan ne ovat olleet ihmisestä riippuen. Parhaimmillaan on päässyt selvästi lähemmäksi toisen ihmisen ajatusmaailmaa sekä pystynyt kertomaan omista toiveistani - työnteko sekä keskustelu on sen jälkeen ollut helpompaa. Pahimmillaan ollut vähän sellaista diipadaapaa, josta ei juuri erityistä hyötyä ole ollut, vaikkei kai haittaakaan. Riippuu esimiehestä.

        Yleensä kuitenkin on pääsyt hyvin kertomaan omista fiiliksistä, missä kokee olevansa hyvä, missä on kehitettävää, miten kulunut vuosi on mennyt, ja mitä haluaa tulevaisuudelta. On pystynyt myös hyvin kertomaan esimiehelle, mitä häneltä toivoo. Ei toisaalta varmaan kannata ihan koko sydäntään vuodattaa tai haukkua ylintä johtoa, eiköhän sillä rakentavalla kritiikillä pääse pisimmälle. En myöskään itse ainakaan ole kokenut koskaan, että minua olisi yritetty käännyttää esimiehen mielipiteeseen, jos hän on ollut eri mieltä.

        Oli tossa just pienet keskustelut(n.10 min.)
        Tuli vain negatiista palautetta omasta käyttäytymisestä muita kohtaan,ei kuitenkaan kerrottu sen tarkemmin mistä oikein on kysymys.Työtaakka on parhaillaan aika suuri,mutta se näyttää olevan vain minun ongelma.Olen yrittänyt tuoda esiin ongelma kohtia työssäni,MUTTA SIIHEN PALATAAN SITTEN KUN ON PAREMMIN AIKAA.


      • Anonyymi
        EI JAKSA ENÄÄ kirjoitti:

        Oli tossa just pienet keskustelut(n.10 min.)
        Tuli vain negatiista palautetta omasta käyttäytymisestä muita kohtaan,ei kuitenkaan kerrottu sen tarkemmin mistä oikein on kysymys.Työtaakka on parhaillaan aika suuri,mutta se näyttää olevan vain minun ongelma.Olen yrittänyt tuoda esiin ongelma kohtia työssäni,MUTTA SIIHEN PALATAAN SITTEN KUN ON PAREMMIN AIKAA.

        Monesti esimies nääs luulee, että negatiivinen on se ainoa oikea palaute :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monesti esimies nääs luulee, että negatiivinen on se ainoa oikea palaute :D

        Mutta jos oma asenne on muita kohtaan mulkkumainen, niin kylllä siitä pitääkin saada palautetta. Sitä ei vain aina itse huomaa, kun on paineita stressiä ja purkaa niitä sitten ympärillään oleviin. Ei sitä asennetta muiden tarvitse sietää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      361
      4314
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1809
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      64
      1549
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1370
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1341
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      53
      1333
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      205
      1325
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1215
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1208
    Aihe