kirjoitan tämän myös tänne. on jo tuolla riidat keskusteluissa.kohta suhteemme varmaan romuttuu ja syy: raha! Olemme seurustelleet kaksi ja puoli vuotta. avoliitossa olemme asuneet noin vuoden. heti yhteen muutettuamme puolisoni teki selväksi, että kummatkin panostaa rahallisesti suhteessamme tasavertaisesti, niinkuin esim. ruokaostoksissa ja laskuissa. kumminkin rahallisesti emme ole tasavertaisia. minun opiskelijan tuloni on noin 300 euroa, kun hänen taas työssäkäyvänä noin pari tonnia. vuokran jälkeen käteeni jää noin 100 euroa kuussa. tästä huolimatta ei puolisollani sympatiaa löydy kohtaani. se, että olen neljän kauppareissun jälkeen perseauki on hänen mukaansa minun oma moka. puolisoni kyllä ostaa meille ruokaa, mutta pitää kovaa velkakirjaa siitä ylhäällä paljonko olen ruoista velkaa. nyt hän lähti työmatkalle ja ennekuin lähti ostin viimesillä rahoillani jääkaapin täyteen hän söi ne kaikki ja kun pyysin että voisiko antaa 20 euroa että saisin jääkaappiin täytettä hänen poissaolessaan, sain tylyn vastauksen; sinun pitäsi pärjätä elämään omillasi! olen aivan epätoivoinen. kun minä pääsen työelämään, niin tottakai ottaisin kumppanini huomioon ja elättäisin myös tätä jos hänellä sattuisi olemaan huono rahatilanne. antakaa mielipiteitänne!
raha pilaa suhteemme
52
4716
Vastaukset
- Olet pärjännyt?
Yksin ollessasi?
- epätoivo65
niinhän se sitten menee, että joudun muilta lainaamaan rahaa ja seuraavista opintotuista sitten makselen takaisin---mikä sitten taas tarkottaa sitä että olen taas seuraavana kuuna heti persauki. noidankehä!
- opiskelija elli
epätoivo65 kirjoitti:
niinhän se sitten menee, että joudun muilta lainaamaan rahaa ja seuraavista opintotuista sitten makselen takaisin---mikä sitten taas tarkottaa sitä että olen taas seuraavana kuuna heti persauki. noidankehä!
Mikset käy töissä? Joko opintojen ohella tai voit varmaan myös ottaa kokoaikatyön ja opiskella hitaammin? Jotain työtä on aina tarjolla, esim siivousta. Olen itsekin opiskelija lähes kaikki tuntemani opiskelijat käyvät töissä - muuten ei pärjää taloudellisesti. Hiukka olis noloa lainailla raha muilta...
Joko puolisosi on törppö tai sitten hän on huomannut, että sinä olet surkimus raha-asioissa. Jos hän on törppö, niin sitten elo voi olla aina kurjaa hänen kanssaan. Etenkin jos teille tulisi lapsia. Jos olet surkimus raha-asioissa, eli et muuta halua kuin elää toisen siivellä, niin muuta itseäsi.
Minä ja mieheni olemme opiskelleet vuorotellen: aina toinen on ollut kokopäivätöissä ja ikään kuin elättänyt toista. Muutenki arvostamme reiluutta. - epätoivo65
opiskelija elli kirjoitti:
Mikset käy töissä? Joko opintojen ohella tai voit varmaan myös ottaa kokoaikatyön ja opiskella hitaammin? Jotain työtä on aina tarjolla, esim siivousta. Olen itsekin opiskelija lähes kaikki tuntemani opiskelijat käyvät töissä - muuten ei pärjää taloudellisesti. Hiukka olis noloa lainailla raha muilta...
Joko puolisosi on törppö tai sitten hän on huomannut, että sinä olet surkimus raha-asioissa. Jos hän on törppö, niin sitten elo voi olla aina kurjaa hänen kanssaan. Etenkin jos teille tulisi lapsia. Jos olet surkimus raha-asioissa, eli et muuta halua kuin elää toisen siivellä, niin muuta itseäsi.
Minä ja mieheni olemme opiskelleet vuorotellen: aina toinen on ollut kokopäivätöissä ja ikään kuin elättänyt toista. Muutenki arvostamme reiluutta.tottakai en halua olla toisen elätettävänä, mutta sitten taas esimerkiksi mieheni on todella merkkiuskollinen, täytyy olla parasta ja kalleinta. minä yleensä ostan vain halppismerkkejä kuin muuhun ei ole varaa ja sitten saan huudit päälleni kun pitää mennä paskaa ostamaan. näin yritän säästää niin kuin hän käskee, mutta toisaalta taas tunnen olevani köyhä paska kun ei minun ostamani jutut kelpaa. ja mies jaksaa syylistää koko ajan kun olen rahaton. :( olen miettinyt koko päivän tässä josko alkaisin etsimään itselleni omaa asuntoa ja tehtäisiin selkeä pesäero. emme voi jatkaa suhdetta näin. ensi vuonna alkaa viimenen ja tärkein vuosi yliopistossa ja haluan panostaa opiskeluun, jotta pääsen nauttimaan työn tuloksista ja saan koulutusta vastaavan työn jne. tosiaan mieheni vaatii sitä että lopettaisin koulun, koska hänen mielestään se on ajan haaskausta (itse kun on noussut urallaan ilman kouluja) ja hän on sanonut sen että arvostaisi minua enemmän jos olisin siwan kassalla kuin koulussa. näin en halua!
- valheita vai mitä?
epätoivo65 kirjoitti:
tottakai en halua olla toisen elätettävänä, mutta sitten taas esimerkiksi mieheni on todella merkkiuskollinen, täytyy olla parasta ja kalleinta. minä yleensä ostan vain halppismerkkejä kuin muuhun ei ole varaa ja sitten saan huudit päälleni kun pitää mennä paskaa ostamaan. näin yritän säästää niin kuin hän käskee, mutta toisaalta taas tunnen olevani köyhä paska kun ei minun ostamani jutut kelpaa. ja mies jaksaa syylistää koko ajan kun olen rahaton. :( olen miettinyt koko päivän tässä josko alkaisin etsimään itselleni omaa asuntoa ja tehtäisiin selkeä pesäero. emme voi jatkaa suhdetta näin. ensi vuonna alkaa viimenen ja tärkein vuosi yliopistossa ja haluan panostaa opiskeluun, jotta pääsen nauttimaan työn tuloksista ja saan koulutusta vastaavan työn jne. tosiaan mieheni vaatii sitä että lopettaisin koulun, koska hänen mielestään se on ajan haaskausta (itse kun on noussut urallaan ilman kouluja) ja hän on sanonut sen että arvostaisi minua enemmän jos olisin siwan kassalla kuin koulussa. näin en halua!
Jos sinulla menee vuokraan 200e/kk, opiskelet yliopistossa ja nostat opintotukea ja siihen kuuluvaa asumislisää jota vuokralla asuvan kannattaa nostaa, niin kaiken järjen mukaan sinun pitäisi saada rahaa n.460e/kk, ei suinkaan 300e...
Tuosta jää siis parin sadan euron vuokran jälkeen käytettäväksi yli 250e/kk. Kyllä sillä pitäisi tulla toimeen jos ei tuhlaa. - epätoivo65
valheita vai mitä? kirjoitti:
Jos sinulla menee vuokraan 200e/kk, opiskelet yliopistossa ja nostat opintotukea ja siihen kuuluvaa asumislisää jota vuokralla asuvan kannattaa nostaa, niin kaiken järjen mukaan sinun pitäisi saada rahaa n.460e/kk, ei suinkaan 300e...
Tuosta jää siis parin sadan euron vuokran jälkeen käytettäväksi yli 250e/kk. Kyllä sillä pitäisi tulla toimeen jos ei tuhlaa.siinä vastaus.
- epätoivo65
epätoivo65 kirjoitti:
siinä vastaus.
ja nämä lähtee joka kuu automaattisesti tilitä samana päivänä kun opintotuki tulee joten se on automaattisesti pois.
- tee sit niin
ostat vaan itsellesi ruuat ja sano miehelle et ostaa itselleen ruuat, jos kerran mies haluaa olla tarkka rahasta. Ostat sillei halvempaa ja vaik pelkkää makaroonia et rahat riittää mut teet sit selväksi mikä on sinun ja mikä on miehen jos sekin tekee selväksi että rahaa ei tipu.
- opintolaina
vastaus tähän ongelmaan?
Toki tietenkin jos ja kun mies ei tunnu arvostavan koulutustasi eikä sitä kautta sinua niin onko mitään järkeä jatkaa suhdetta? Omalla kohdallani lopetin liki samanmoisen suhdehelvetin ja äärettömän tyytyväinen päätökseen olen.- velaksi miehenruokintaa?
No minusta opiskelijan ei tule ruokkia velalla (opintolainalla) hyvätuloista puolisoa!
Järki pääähän.
Opiskelijan elintaso on erilainen kuin työssäkäyvän, ja työssäkäyvä ei tätä ymmärrä.
Kukaan työssäkäyvä ei suostu siihen, että syödään (kulutetaan) opiskelijan kukkaron mukaan. Eli aamulla pelkkä tee ja kaurapuuro. (Ei siis leipää, leikkeileitä, kurkkua ja paprikaa päälle. Tuoremehua. Tähän ei opiskelijakukkaro riitä.)
Illalla perunoita/kaalia/porkkanaa (ei siis pihviä, viiniä, ym. ym.).
Teidän on paras alkaa syödä omia ruokianne. Mies ostaa itselleen mitä ostaa ja syö (ja keittää myös) ne.
Sinä pidät omat ruokasi, paljon halvemmat, tiukasti erillään ja syöt niitä. Ei sinun, hyvänen aika, 100:lla eurolla kuukaudessa, pidä ruokkia miestä, joka haluaa törsätä fileepihviä, viiniä, kaviaaria! Järkikin sanoo, että tuo ei ole opiskelijan ruokavaliota.
Kun mies ei nyt kerta halua syödä / kuluttaa edullisemmin, niin ostakoon / laittakoon omat ruokansa.
Sinä sitten istut puiston penkillä ja kuuntelet aidan läpi konserttia ja mies on siellä parvella kalliilla paikalla ravintolakatsomossa, mutta se nyt on sitten tätä vielä muutaman vuoden.
(Onko se mies niiiiin ihana? Ei ole tullut mieleen viahtaa jotakuta kivaluonteista?)
- raha oli iso syy..
eroomme.. Olin isotuloisempi ja maksoin elämisemme noin 90% lomamatkat. Koin, että se oli ihan ok ratkaisu. Kamelin selän katkaisi sitten se, että aina kun mies sai omaa rahaa se meni omiin tärkeisiin juttuihin. Kun piti ostaa jotain, Ikea ei ollut vaihtoehtojen listalla, olisi pitänyt mennä kalliisiin liikkeisiin, "ostaa" kunnollista. Minusta osoitti melkoista ajattelemattomutta, kun yksikin ostos olisi maksanut kuukausipalkkani verran -se on iso summa, kun minun prioriteettini oli maksaa asuntolainaa pois.. Läppäri maksoi kaksikertaa normaaliin ja täysin käyttöön sopivan läppärin verran jne..
Opiskelut olisivat jatkuneet vielä pari vuotta ja mietin, miten olisimme sitten lapsen kanssa selvinneet, jos minun tuloni olisiat olleellisesti pientyneet. Sitä ei kuulemma kannattanut miettiä.
Minusta miehen käytös oli puhdasta idealismia - rahalla ei ole väliä.. toisaalta mietin olinko kohtuuton, kun vaadin häneltä enemmän osallistumista. Pärjäsimme kuitenkin, mutta minulla oli tunne suuresta vastuusta. Lomautukset painoivat päälle ja välillä oli kireitä kuukausia selvitä kaikista pakollisista maksuista. Tekihän mieskin paljon asioita taloutemme eteen muuten. Minulle on jäänyt paljon kämppääni hänen tekemiään ratkaisuja.
Jotenkin sitä vaan ajattelee tulevaisuutta - mitä opintojen jälkeen. Olisiko työt maistuneet vai olisiko tullut jotain jännää omaa juttua, joka olisi estänyt työnteon..?!
Toiseksi mieheni ajatus oli se, että kun hän ei ole kiinnostunut ravintoloista, ei hänen tarvitse maksaa/tulla. itselle se oli kuitenkin rakas harrastus ja maksoin saadakseni hänet joskus mukaan. Minulle se oli irtiotto arjesta ja koin, että minulla on oikeus nauttia illallisista useamman vuoden työnteon jälkeen.
Kommentoikaahan. Minua painaa edelleen se, että olinko kuitenkin kohtuuton.. Minusta en. Eihän työttömiltäkään vastuut lopu, vaikka työt loppuvat. - mieti vähän
Tosissasiko sinä vielä kyselet neuvoja.
Jos perhe ei vedä yhtäköyttä vaan toinen mieluummin antaa toisen nähdä nälkää kuin auttaa ei kyse ole rakkaudesta.
Nyt pakkaa kimpsusi, saat sympatiaa enemmän ventovierailtakin kuin siltä jolta pitäisi.- suhdeajattelut
Ehkä täytyisi tuntea toinen paremmin ennen yhteen muuttoa. Ikinä ei tiedä mitä elämä tuo tullessaan varmakin työpaikka mennä tai sairastua.
Rakkaus on sitä, että jaetaan huonot ja hyvät päivät. Tuo ei kuullosta siltä.
Mies tiesi rahatilanteesi, mutta halusi sinut...
Haluaako hän sinusta vain "hyvät puolet" ja ohittaa muun. Ajattele omia opintojasi ja keskity niihin.
Ihan oikeasti tuo mies on huono. - epätoivo65
suhdeajattelut kirjoitti:
Ehkä täytyisi tuntea toinen paremmin ennen yhteen muuttoa. Ikinä ei tiedä mitä elämä tuo tullessaan varmakin työpaikka mennä tai sairastua.
Rakkaus on sitä, että jaetaan huonot ja hyvät päivät. Tuo ei kuullosta siltä.
Mies tiesi rahatilanteesi, mutta halusi sinut...
Haluaako hän sinusta vain "hyvät puolet" ja ohittaa muun. Ajattele omia opintojasi ja keskity niihin.
Ihan oikeasti tuo mies on huono.No tässä olen purkaunut sydäntäni läheisilleni ja myös mieheni ystävät ovat sanoneet minulle että mies käyttäytyy kohtaani aivan kohtuuttomasti, ongelma on siinä että kukaan ei uskalla sanoa sitä miehelleni suoraan. kun minä nostan kissan pöydälle niin olen oikeastaan keskustelussa yksipuolisena. mies yrittää painaa villasella kaikki erimielisyydet ja riidat. sen verran kumminkin rakastan miestäni ja kai elättelen edelleen paremmasta huomisesta, joten olen tosissani miettinyt, josko parisuhdeterapeutille saisin suostuteltua, joka voisi olla kanssamme miettimässä näitä taloudellisia ongelmia ja todella suurta kommunikaatio-ongelmaamme. ystävämme ovat liian nössöjä sanomaan hänelle mitään ja minua hän ei kuuntele. on vaan olo että ainoa viimeinen mahdollisuutemme on ulkopuolinen apu.
- Ihmettelevä.
epätoivo65 kirjoitti:
No tässä olen purkaunut sydäntäni läheisilleni ja myös mieheni ystävät ovat sanoneet minulle että mies käyttäytyy kohtaani aivan kohtuuttomasti, ongelma on siinä että kukaan ei uskalla sanoa sitä miehelleni suoraan. kun minä nostan kissan pöydälle niin olen oikeastaan keskustelussa yksipuolisena. mies yrittää painaa villasella kaikki erimielisyydet ja riidat. sen verran kumminkin rakastan miestäni ja kai elättelen edelleen paremmasta huomisesta, joten olen tosissani miettinyt, josko parisuhdeterapeutille saisin suostuteltua, joka voisi olla kanssamme miettimässä näitä taloudellisia ongelmia ja todella suurta kommunikaatio-ongelmaamme. ystävämme ovat liian nössöjä sanomaan hänelle mitään ja minua hän ei kuuntele. on vaan olo että ainoa viimeinen mahdollisuutemme on ulkopuolinen apu.
Et ole vielä selittänyt, miksi et mene osa-aikatöihin? Jos teillä menisi nyt poikki poikaystävän kanssa, millä elättäisit itsesi? Miksi et ota opintolainaa?
Vastaisitko näihin kysymyksiin, niin tilanteesi olisi ymmärrettävä.
Jos et omasta halustasi etsi osa-aikatöitä tai ota lainaa... niin ei ihme, että poikaystävääsi ottaa kaaliin! - epätoivo65
Ihmettelevä. kirjoitti:
Et ole vielä selittänyt, miksi et mene osa-aikatöihin? Jos teillä menisi nyt poikki poikaystävän kanssa, millä elättäisit itsesi? Miksi et ota opintolainaa?
Jos et omasta halustasi etsi osa-aikatöitä tai ota lainaa... niin ei ihme, että poikaystävääsi ottaa kaaliin!no ensinnäkin tahdon täysillä panostaa opiskeluun. yliopistolla saattaa vierähtää 12-tuntia päivässä ja sitten vielä kotona jatkan kouluhommia. tahdon saada paperini ulos mahdollisimman pian ulos koulusta ja en tahdo venyttää opiskeluitani enää yhtään. niinkuin sanoin ensi vuonna pääsen pois opinahjosta ja ainoastaan sen ansiosta että olen tosissani painanut töitä- jos nyt otan töitä se tarkottaisi sitä, että opiskelut venyvät. olen täysin kiinni opiskeluelämässä. voin sitten nauttia työn hedelmistä ensi vuonna valmistuttuani. opintolainaa en ota. vapaaehtoisesti jo vanhojakin maksan jo takaisin ja en halua itseäni suurempaan velkavankeuteen.
- epätoivo65
Ihmettelevä. kirjoitti:
Jos et omasta halustasi etsi osa-aikatöitä tai ota lainaa... niin ei ihme, että poikaystävääsi ottaa kaaliin!...kyllä myös sitä että itse ehdotin viime syksynä useaan otteeseen miehelleni että tekisimme selkeän pesäeron, niin että muutan omaan asuntoon ja kummallakin selkeät omat taloudet, etten olisi hänen "rasiitteenaan" niin hän ei tähän suostunut. sanoi ettei halua että muutan pois. menee tuo käytös jotenkin ristiin :O
- Nutturatäti
epätoivo65 kirjoitti:
...kyllä myös sitä että itse ehdotin viime syksynä useaan otteeseen miehelleni että tekisimme selkeän pesäeron, niin että muutan omaan asuntoon ja kummallakin selkeät omat taloudet, etten olisi hänen "rasiitteenaan" niin hän ei tähän suostunut. sanoi ettei halua että muutan pois. menee tuo käytös jotenkin ristiin :O
Kyllä tuo kuulostaa siltä että miehekkeesi ei arvosta sinua yhtään, haluaa vain hallita sinua. Ei siinä mitkään parisuhdeterapiat auta. Muuta eri kämppään, et sinä siihen äijän suostumusta tarvitse. Ja koko suhdekin luultavasti olisi parasta lopettaa ja etsiä parempi mies.
- jhjh
epätoivo65 kirjoitti:
...kyllä myös sitä että itse ehdotin viime syksynä useaan otteeseen miehelleni että tekisimme selkeän pesäeron, niin että muutan omaan asuntoon ja kummallakin selkeät omat taloudet, etten olisi hänen "rasiitteenaan" niin hän ei tähän suostunut. sanoi ettei halua että muutan pois. menee tuo käytös jotenkin ristiin :O
Sinulle tosiaankin on järkevämpää opiskella nyt kunnolla jotta saat ne paperit ja voit hakea alasi töitä.
Miehellä on kuitenkin luottamuspula ja ehkä luulee, että jätät hänet kun saat töitä valmistuttuasi, että haluaisit käyttää hyväksi.
Mielestäni on kuitenkin mahdotonta elää suhteessa jossa eletään kuin luokka yhteiskunnassa.
hiukaksi aikaa erilleen muuttaminen kannattaisi.
Eläisit yksin tiukilla mutta voisit pitää pääsi pystyssä, mies saisi miettiä omia asioitaan. - lukenut kaikki
epätoivo65 kirjoitti:
nämä sinun kirjoittamasi viestit läpi ja tullut siihen tulokseen, että miehelläsi ei ole ihan kaikki kotona. Rakastava ja kunnioittava kumppani ei kohtele toista noin!
Meillä kuviot ovat menneet toisin päin. Mieheni opiskeli, kun aloimme seurustelemaan kolme vuotta sitten. Muutimme kaksi vuotta sitten saman katon alle ja tietty hänellä teki tiukkaa. Joskus yritti tehdä töitä opiskelun ohessa, mutta pyysin häntä lopettamaan, koska itse tein sitä aikoinani ja se ei ollut ehkä paras vaihtoehto ja miehenikin alkoi siitä kärsimään. Tarjosin miehelleni rahallista apua, mutta hän ei suostunut ottamaan sitä vastaan. Hän sitten nosti opintolainaa, jota aloittaa ensi vuonna makselemaan.
Tarjouduin auttamaan miestäni rahallisesti opintojen aikana ja välillä ostelin joitakin pieniä juttuja, jotka sitten maksoin. Kaupassa kun kävimme, niin katsoimme aina vähäsen mitä ostimme. Minusta näissä asioissa pitää vetää yhtä köyttä ja olla tiimi, ei homma muuten pelitä. Raha on yksi niistä asioista, jonka vuoksi ihmiset eroavat. Nämä asiat pitää saa kuntoon tai sitten on lähdettävä eri teille. Koska miehesi kohtelee sinua noin huonosti eikä edes kuuntele, niin sinun olisi ehkä parempi lähteä. Minä en vaivautuisi edes menemään terapiaan tuollaisen ihmisen kanssa, koska hän ei edes kuuntele, häntä ei kiinnosta. - kokemusta täälläkin
epätoivo65 kirjoitti:
Itse olin avoliitossa miehen kanssa, jonka opiskeluja vanhemmat tukivat rahallisesti. Itse kävin opiskelun lisäksi töissä, koska rahat eivät riittäneet muuten. Mies oli loukkaantunut ajasta, jonka olin poissa kotoa (iltatöissä) ja syyllisti minua siitä. Kuitenkaan en olisi voinut lopettaa työtä, koska samalla hän halusi, että kaikki maksetaan puoliksi. Juu mikään ei kelpaa..
Nykyisin olen liitossa toisen kanssa, meillä ei riidellä rahasta, meidän tiimissä ei lasketa kenen lompakkoa käytetään. - Ihmettelevä.
epätoivo65 kirjoitti:
no ensinnäkin tahdon täysillä panostaa opiskeluun. yliopistolla saattaa vierähtää 12-tuntia päivässä ja sitten vielä kotona jatkan kouluhommia. tahdon saada paperini ulos mahdollisimman pian ulos koulusta ja en tahdo venyttää opiskeluitani enää yhtään. niinkuin sanoin ensi vuonna pääsen pois opinahjosta ja ainoastaan sen ansiosta että olen tosissani painanut töitä- jos nyt otan töitä se tarkottaisi sitä, että opiskelut venyvät. olen täysin kiinni opiskeluelämässä. voin sitten nauttia työn hedelmistä ensi vuonna valmistuttuani. opintolainaa en ota. vapaaehtoisesti jo vanhojakin maksan jo takaisin ja en halua itseäni suurempaan velkavankeuteen.
Ok. Olet tehnyt nämä valinnat. Mutta yritä ymmärtä, että poikaystäväsi näkökulmasta valintasi ovat itsekkäitä. Oletat hänen kustantavan sen, että voit opiskella täysipäiväisesti, ilman, että olette asiasta sopineet. Et sinä voi mennä sellaista olettamaan, varsinkin kun poikaystäväsi on tehnyt selväksi, ettei halua opiskelujesi maksumieheksi.
- pi...u et piika
epätoivo65 kirjoitti:
Mies menettäisi vakip...un ja piian. Vitonen vetoa, että sä piiot sille? Teet kaikki kotityöt ilmaiseksi, ja annnat vielä seksiä päälle.
Tottakai se haluaa pitää tuon täyshoidon!!!!
Musta alkaa tuntua, että sä olet vähän tyhmä. - lompakko
Nutturatäti kirjoitti:
Kyllä tuo kuulostaa siltä että miehekkeesi ei arvosta sinua yhtään, haluaa vain hallita sinua. Ei siinä mitkään parisuhdeterapiat auta. Muuta eri kämppään, et sinä siihen äijän suostumusta tarvitse. Ja koko suhdekin luultavasti olisi parasta lopettaa ja etsiä parempi mies.
Musta alkaa kyllä vähän tuntua siltä että se on tämä kirjoittaja joka haluaa hallita miehekkeensä lompakkoa.
Jep, suhde poikki kun mies ei kerta anna rahaa?
Ziisus näitä juttuja. - mutta ehkä totta
pi...u et piika kirjoitti:
Mies menettäisi vakip...un ja piian. Vitonen vetoa, että sä piiot sille? Teet kaikki kotityöt ilmaiseksi, ja annnat vielä seksiä päälle.
Tottakai se haluaa pitää tuon täyshoidon!!!!
Musta alkaa tuntua, että sä olet vähän tyhmä.Jos mies ei ole varma haluaako sinun kanssasi sitoutua on "järkevää" toimia noin.
Jos ei suunniitele yhteistä tulevaisuutta miksi auttaa toista jotta tämän ei tarvitse ottaa lainaa.
Jos sitoutunut ajattelisi, että tulevaisuudessa sinä tuot rahaa talouteen enemmän. - Nutturatäti
lompakko kirjoitti:
Musta alkaa kyllä vähän tuntua siltä että se on tämä kirjoittaja joka haluaa hallita miehekkeensä lompakkoa.
Jep, suhde poikki kun mies ei kerta anna rahaa?
Ziisus näitä juttuja.>>>Jep, suhde poikki kun mies ei kerta anna rahaa?
Et sitten lukenut noita aloittajan viestejä, vai? Hänhän oli ukolle itse ehdottanut että eläisivät eri talouksissa mutta ei ollut ukolle sekään kelvannut.
Ukko vaan syö toisen ostamat ruoat ja vittuilee. Ellet sinä näe tuossa muuta syytä erota kuin että mies ei anna rahaa niin omapa on ongelmasi. - lompakko
Nutturatäti kirjoitti:
>>>Jep, suhde poikki kun mies ei kerta anna rahaa?
Et sitten lukenut noita aloittajan viestejä, vai? Hänhän oli ukolle itse ehdottanut että eläisivät eri talouksissa mutta ei ollut ukolle sekään kelvannut.
Ukko vaan syö toisen ostamat ruoat ja vittuilee. Ellet sinä näe tuossa muuta syytä erota kuin että mies ei anna rahaa niin omapa on ongelmasi.Lue itte rivien välistä. Äijähän tossa haluaa vielä jostakin ihmeellisestä syystä olla ton uusavuttoman kanssa mutta tää vaan kelailee että johan on vittumainen hemmo kun ei ymmärrä elättää. Ja tiedä millanen jääkaappipossu toi misukka itte on.
- koko suhteessa
Kumppanisi ei ole sitoutunut yhteiseen elämäänne millään lailla. Mitä yleensä saat kyseisestä suhteesta? Kilpistyykö kumppanisi sitoutumaton asenne tähän raha- asiaan, vaikka todellisuudessa sitoutumattomuus näkyy muissakin asioissa? Itse en suostuisi alistumaan tällaiseen suhteeseen. Sinä itse teet tietysti omat valintasi.
- epätoivo65
ymmärrän että monet näkee tilanteen sellaisena että minun pitäisi lähteä suhteesta, mutta ne kyllä jotka seurustelevat niin varmaan tietävät että päätös lähteä ei ole helppo. kaikki muu toimii suhteessamme paitsi tämä finanssi-puoli...kun on toiseen niin kiintynyt on vaikea miettiä että laittaisi koko homman purkkiin saman tien :(
- rahaa...
epätoivo65 kirjoitti:
ymmärrän että monet näkee tilanteen sellaisena että minun pitäisi lähteä suhteesta, mutta ne kyllä jotka seurustelevat niin varmaan tietävät että päätös lähteä ei ole helppo. kaikki muu toimii suhteessamme paitsi tämä finanssi-puoli...kun on toiseen niin kiintynyt on vaikea miettiä että laittaisi koko homman purkkiin saman tien :(
Ei se ole pelkästään rahaongelma, joka teillä on. Miehelläsi on selvä ongelma suhatutumisessa sinuun ja se sitten näkyy tuossa raha-asiassa. Hän ei mielestäni rakasta eikä kunnioita sinua. En katselisi tollaista ukkoa päivääkään.
- öösösösösö
rahaa... kirjoitti:
Ei se ole pelkästään rahaongelma, joka teillä on. Miehelläsi on selvä ongelma suhatutumisessa sinuun ja se sitten näkyy tuossa raha-asiassa. Hän ei mielestäni rakasta eikä kunnioita sinua. En katselisi tollaista ukkoa päivääkään.
Ei pelkkä raha ongelma.
Joko miehesi on äärettömän itsekäs taikka hän on peloissaan ja pelkää että häntä hyväksikäytetään.
Sitoutuneessa suhteessahan voi ajatella niin, että jos toinen ei ota sitä lainaa sitä ei tarvitse sitten myöhemmin maksaa. joten yhteistä rahaa on myöhemmin enemmän. Siis suhteessa jossa ajtellaan olevan yhdessä myöhemminkin.
Ja tulipa mieleen sellainenkin, voisiko mies olla kateellinen opiskeluista kun itsellä ei ole ollut mahdollisuus siihen (?).
Jokatapauksessa tuo raha asia kertoo musita ongelmista, luottamus tai ...? - sinulle ap
epätoivo65 kirjoitti:
on kyllä nähtävissä. Onhan se mukavaa olla elättinä, ei tarvitse tehdä töitä ja voi keskittyä opiskeluun! Ei varmaan niin ole kiva jättää tällaista rahamassia ja ruveta itse vastaamaan omasta olemisestaan ja elämästään.
Elätin kaltaistasi miestä vuosikausia. Ensin hän halusi opiskella pitkään ja perusteellisesti - lopulliset opintoviikkomäärät eivät koskaan olleet samat kuin mitkä minä suoritin ihan säntillisessä ajassa. Sitten hän halusi perustaa yrityksen ja pitihän sitäkin ymmärtää. Ja vaikkei se mitään tuottanutkaan niin sou vot tulihan paljon tärkeää ja mielenkiintoista juttua taas touhuttua. Ja sitten hän halusi tutkia, ja minä elätin perhettä. Lopulta hän keksi että minä olenkin hallitseva ja manipuloiva ihminen, ja sitä paitsi liikaa töissä ja liian sitoutunut lapsiini (kun jonkun piti nimittäin tämän miehen oman itsen etsimisen ohella hoitaa nämäkin maalliset asiat), löysi sivusuhteen ja lopulta vapahti minut pannasta, hallelujaa. Parhaat vuodet olen elänyt eroni jälkeen.
Tee nyt herrajestas oikein uhrillesi ja päästä hänet. Etsi joku rikkaampi joka pitää elättiä mielellään. Peli on reilumpi jos ei niin hirveesti puhuta rakkaudesta silloin kun sitä ei ole. Niinkuin sinulla ei todella ole. - ja on
epätoivo65 kirjoitti:
ehkä narsisti. Kuulostaa kovin tutulta. Monet pienet yksityiskohdat kertomastasi saavat minut ajattelemaan narsistia. Hän on liian kova sinua kohtaan, vaatii kohtuuttomia, mutta ei kuitenkaan ole valmis muuttamaan tilannetta, eikä etenkään halua että muutat pois. Hän pikku hiljaa vie itsetuntoasi. Lue näitä sivuja http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/abuse.html
Teepä ajatusleikki ja mieti millaista elämäsi on sitten kun olet töissä ja saat palkkaa? Entäs sitten jos teille olisi lapsi tulossa? Kun et enää voi olla töissä? Mieti tarkkaan.
Mielestäni tuo mies on aika hurja ja tuntuu siltä että olet jo sopeutunut siihen. Samoin ystävänne, koska eivät uskalla sanoa hänelle mitään. Miksi? EIkö ystävien kesken voi avoimest ja kohteliaasti puhua eri teemoista. Miten ystävät arastelevat sanoa hänellä jotain, asiaa jossa kuitenkin ovat puolellasi??
Lähde kun vielä voit. Anteeksi kun sanoin näin tylysti, mutta täällä oli varmaan useampi kokeneempi ihminen jotka sanoivat ettei tuollainen käytös ole kovin normaalia rakastavassa parisuhteessa. Ei kaikkia asioita lasketa rahassa.
Kun olet omillasi huomaat että se energia joka meni ennen miehen kanssa raha-asioista takkuamiseen (eikä se varmaan tule loppumaan), voit sitten käyttää opiskeluusi ja omaan itseesi, osa-aikatyössä käyntiin jne. Eihän ole edes ihmisarvoita kohtelua tuollainen ettei jätä rakkaalleen edes ruokaa jääkaappiin, aika törkimys!
Onnea tulevaisuuteesi!!!
- fisutt
Tuollaista miestä en kyllä katsoisi päivääkään. Jos ei ala miehen kukkaron nyörit heltymään niin sano että sinulla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin muuttaa pois. Ja katsokaa sitten yhdessä asumista uudelleen kun olet saanut koulun loppuun ja hommattua työpaikan.
Eikö lainasi kuukausisummaa saa pienennettyä? Opiskelen itse vielä ja käyn töissä ja lyhennän omaa lainaani 150€ kuukaudessa, mutta olisin voinut valita myös pienemmän summan. - viestit
tulin samaan lopputulokseen kuin monet muutkin jo vastanneet. Tuo suhde ei ole terveellä pohjalla, lähimainkaan! Opiskelet viimeistä vuotta yliopistossa, ja miehesi vänkää, että sinun tulisi lopettaa opiskelut ja mennä töihin siwan kassalle? Ei kerro pelkästään siitä, että miehesi olisi huolissaan rahoistaan, vaan siitä, ettei hän arvosta sinua. Kyllä normaalissa suhteessa molempien tulee tukea ja ymmärtää toistensa pyrkimyksiä vaikkeivat ne samanlaisia olisikaan.
- vanha ja kokenut
tiedän että olo on pelkkää riitaa tulevaisuudessajoten erotkaa, aika menee hukkaan.
- kytkintä
ja äkkiä
- ...
Hei
Herää nyt jo painajaisesta! Mikä ihmeen elättäjä se äijäs sulle on? Oletko sä joku uusavuton joka ei kykene elättämään itseään? Luulisi yliopistossa opiskelevalla olevan sen verran kapasiteettia nupissa keksiäkseen mistä rahaa saa. Mikä sua vaivaa?
Helvetti että jurppii lukea tollasta vikinää. Ettei tää nyt olis vaan joku provo?
Ja nämä muut Martta-kerholaiset täällä ulvoo kuorossa miten paskan äijän ootkin onnistunut löytämään. Hyi hitto.
Tollanen ruikuttaja ei meillä kauaa happanis.
On se vaan niin ikävää kun prinsessalle ei kustanneta mitä pikku ruikun-ruikun maailmannapa haluaa. HEI. TERVETULOA OIKEAAN ELÄMÄÄN. - ei loppuvaiheen
... kirjoitti:
Hei
Herää nyt jo painajaisesta! Mikä ihmeen elättäjä se äijäs sulle on? Oletko sä joku uusavuton joka ei kykene elättämään itseään? Luulisi yliopistossa opiskelevalla olevan sen verran kapasiteettia nupissa keksiäkseen mistä rahaa saa. Mikä sua vaivaa?
Helvetti että jurppii lukea tollasta vikinää. Ettei tää nyt olis vaan joku provo?
Ja nämä muut Martta-kerholaiset täällä ulvoo kuorossa miten paskan äijän ootkin onnistunut löytämään. Hyi hitto.
Tollanen ruikuttaja ei meillä kauaa happanis.
On se vaan niin ikävää kun prinsessalle ei kustanneta mitä pikku ruikun-ruikun maailmannapa haluaa. HEI. TERVETULOA OIKEAAN ELÄMÄÄN.yliopisto-opiskelija osaa edes yksinkertaisia kielioppisääntöjä? Kuten isoa alkukirjainta pisteen jälkeen? Toivottavasti saat kuitenkin gradusi kirjoitettua :)
- Bua-haha-BUA-haha!!
etä olet hikinen opiskelija! kannattas alkaa menestyä elämässä!!
- lääppä
...että tänne tulee hyvät keskustelut pilaamaan tommoset saa*an moottoriturvat joilla ei ole mitää järkevää sanottavaa. Jos toinen haluaa opiskella niin sitä pitäisi minusta kunnioittaa. Kumminkin täällä maassamme on aika paljon valtion rahoilla työttömää olevia sosiaalipummeja. Se että loisee toisen rahasta on minustakin väärin, mutta silti minusta jotenkin tuntuu että suurin osa täälläkin huutelijoista on vielä omien äitien ja isien helmoissa olevia amiskan keskeyttäneitä peräkammarintyttöjä ja poikia.
- epätoivo65
..mutta silti tulin tänne vain kysymään mielipiteitä. kiitos kaikista vastauksista. huomasin kyllä että täällä saa myös paljon asiatonta viestiä, jotka tahtoo tehdä hallaa. ehkä teen kumminkin päätökseni sydämeni äänellä, en sillä mitä minulle sanotaan täällä keskustelupalstalla. punnitsen asioita tulevan saapuessa ja olen sopinut myös mieheni kanssa että tälle asialle tehdään jotain suunitelmaa. monet näkevät että minun pitäisi jättää hänet mutta monet myös näkevät että olen miestäni vain hyväksikäyttävä. kumminkin ukko myönsi sen että on ehkä turhan tiukka. hän tiesi kun muutettiin yhteen että olen vain opiskelija. tulen tämän viestin jälkeen varmaan saamaan paljon vielä kritiikkiä niskaan mutta sen myös lupaan että tämä on viimeinen viestini tänne ja myös viimeinen kerta kun tulen koko sivustolle. kiitos kaikille mielipiteistä!
- täydellinen kuvioihin?
jos ei ole parempaa ulosantia, pidä suusi kiini. ei kuullosta kovinkaan järkevältä nuo laukaisut. ei tänne tarvitse tommosta tekstiä kirjoitella kun ihmisillä on todellakin myös ongelmia. Mutta ilmeisesti sinulla menee hyvin, pärjäile, kyllä elämä opettaa.
- vaihtaa...
halvempaan asuntoon tai sinä muuttaa esim. vanhempiesi luo? Keskity siis vain itseesi, osta itsellesi ruuat, syö vanhempiesi luona tms. ja mies hoitaa itsensä. Mutta, taitaa ero tulla tuollaisella toiminnalla kun kokoajan rahoja lasketaan. Ymmärrän ettei kukaan toista halua pitemmän päälle elättää mutta jos puhutaan pikkuasioista kuten ruuasta niin juttu on toinen.
- koska
eihän tolla tavalla voi perheen yhteisiä tuloja jakaa. Meillä (olen mies) jaetaan kaikki rahat yhteisiin menoihin. Minulla on isommat tulot mutta en anna sen vaikuttaa siihen miten lainat ja muut maksut maksetaan. Tilipäivänä maksetaan mitä voidaan ja sovitaan paljonko jää kummallekkin käyttövaraa ja sitten kumpikin päättää itse miten ne käyttää. Minulla on poika ja avopuolisolla on tyttö joten hän yleensä sopii tyttärensä kanssa mitä hankkivat ja minä poikani kanssa samoin. isommista hankinnoista päätetään yhdessä.
- Mikko Mallikas
Meillä on vähän sama tilanne, kuin mitä kerroit. Kun muutimme yhteen, olimme molemmat opiskelijoita. Päätimme jo tuolloin, että yhteisessä taloudessa molemmat panostavat yhtä paljon rahallisesti. Otimme yhteisiin nimiin luottokortin, jonka laskun maksoimme 50/50 aina seuraavassa maksupäivässä ilman korkoa. Tätä voin myös suositella muille yhteistalouksille, toimii muuten älyttömän hyvin!
Tilanne muuttui kun valmistuin ja sain aika pian töitä sen jälkeen. Tyttöystävä alkoi tehdä mm. heräteostoksia kaupassa yhteiselle luottokortille. Tämän lisäksi hän halusi minun maksavan vähän sitä sun tätä, kun hänellä ei juuri nyt ollut rahaa käytössään. Tilanne oli tiettyyn pisteeseen asti puolestani ok. Olen kyllä valmis maksamaan mm. ruoasta ja vuokrasta isomman osuuden työssäkäyvänä. Siihen en kuitenkaan suostu, että alan maksamaan toiselle ns. ylimääräisiä hyödykkeitä. Se ei ole oikein, että ruokalasku laitetaan minun maksettavakseni ja säästyneillä rahoilla tyttöystävä ostaa sitten itselleen uudet parin sadan euron kengät. Asiahan on käännettynä niin, että todellisuudessa minä maksoin ne kengät, kun vapautin tyttöystäväni ruokalaskusta.
Tyttöystäväni perustelee tätä tyyliä aina sanomalla, että "no sinähän se tienaat enemmän". Tienaan kyllä joo, mutta sen rahan tienaan omalla työlläni. Teen pitkää päivää konttorilla, joskus jopa lauantaisinkin. En todellakaan halua, että edes oma tyttöystäväni tulee siinä siivellä shoppailemaan korkokenkiä tai minkkiturkkeja. Peruskustannuksissa voin siis maksaa isomman osuuden, mutta en sen kustannuksella että toinen pääsee törsäämään.- tehdä??
mitä ajattelit tilanteelle tehdä? onhan tuommoinen käytös aika rankkaa??
- :::
...pitkää ikää suhteellenne.
Hankala tilanne, ja toki sinulla on oikeus itse nauttia kovalla työllä ansaitsemistasi rahoista. Mutta käytännössä yhteiselämä voi käydä vaikeaksi jos teillä on aivan erilainen elintaso. Jos saatte vaikka kutsun pariskuntana johonkin juhliin, niin onhan noloa jos sinulla on hieno puku ja avokillasi joku kirppaririepu. No nyt hänellä sentään on hienot kengät. Ette voi käydä ravintolassa yhdessä, ette matkustaa ulkomailla.
No kukin tyylillään, lycka till. - fisutt
Ja mielestäsi tuo yhteinen luottokortti on hyvä idea?!? Sehän tekee tyttöystäväsi tuhlaamisen mahdolliseksi. Lopetatte tuon yhteisen luottokortin ja alatte maksamaan maksut omilta tileiltä sopivassa suhteessa. Ei ole tyttöystävällä mitä tuhlata.
Mutta jos nuo hankinnat on tehty ns. omilla käyttörahoilla niin sittenhän ei ole mitään ongelmaa. Kyllähän omilla rahoilla saa ostaa mitä haluaa.. - Älä elätä loista
Mun kustannuksella ei yksikään akka elä, se on saletti! Tässä helvetin paljon puhutussa "tasa-arvo Suomessa" molemmat maksavat omat lystinsä. Pakolliset kustannukset jaetaan tasan ja sen jälkeen molemmat törsää, tuhlaa ja kuluttaa ihan omillaan. Tuollaiset rahan perässä olevat nirppanokkaneidit saa viskata kadulle.
Etsi itsellesi nainen joka arvostaa muuta kuin sun rahaa! Älä ala elättämään mitään nirppanokkaa. Tilanne koituu aika pahaksi aikaa myöten, kun pikkutytöstä kasvaa porvari-hienostorouva. Se kuluttaa kaiken mitä tienaat, tienasitpa sitten ihan mitä tahansa.
- ja tule tänne
Mä teen sulle sitä ruokaa jota haluat syödä ja saat käyttörahaa päälle koska sun tuloista ei sitä jää!
- ei pysty
sitoutumaan-unohda.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p475305Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "531857Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1361707Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella151619- 141385
Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v41250No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol26124981-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome171077Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy771028Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah60877