Mikä on kompura

ilman kompressoria

Omistan Jammun mikserivahvistimen ja tarviisin siihen nosto/laskulaitteen.
Jostain kompurasta puhuivat, tarviiko semmoista vai mikä lienee paras vaihtoehto.

8

2931

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nosto/laskulaitteesta

      Tuota juttua varten sä et tarvitse kompressoria eli siis kompuraa. Varmaan halvimmalla saat nosto/laskulaitteen kun hommaat Behringerin Virtualizerin. Ja sitten itse kompurasta. Tässä tekstiä suoraan Wikipediasta....

      Kompressori on laite tai tietokoneohjelma, jonka avulla voidaan pienentää äänisignaalin dynamiikkaa eli äänenvoimakkuuden vaihteluväliä signaalissa. Koska kompressori vaimentaa voimakkaimpia ääniä, vahvistetaan yleensä siitä tuleva signaali niin, että korkein äänenvoimakkuus pysyy samana. Näin saadaan koko raita kuulostamaan keskimäärin kovemmalta välttymällä kuitenkin signaalin yliohjaukselta. Tämä kompressoriin liittyvä vahvistus aiheuttaa myös hiljaisten äänten kohoamisen esiin niinä hetkinä, jolloin vaimennus (kompressio) ei ole toiminnassa.

      Kun äänisignaalin voimakkuus ylittää kompressorissa määritetyn kynnysarvon (threshold), kompressori pienentää sitä. Vaimennuksen määrä riippuu kompressiosuhteesta (compression ratio) – esimerkiksi suhteella 3:1 äänenvoimakkuus pienenee kynnyksen ylittävältä osin kolmannekseen alkuperäisestä.

      Kompressoreista löytyy myös usein toiminnan jyrkkyyden säädin (knee), joka säätelee sitä, kuinka pehmeästi signaali ylittää määritetyn kynnyksen. Jyrkässä muutoksessa (hard knee) ääni siis kompressoituu määritetyssä suhteessa välittömästi kynnyksen ylittämisen jälkeen, kun taas pehmeässä muutoksessa (soft knee) kompressiosuhde muuttuu portaattomasti 1:1:stä määritettyyn suhteeseen.

      Kompressorin äärimuoto on limitteri eli rajoitin, joka estää äänisignaalia ylittämästä asetettua rajaa. Kompressorista saadaan limitteri, kun sen suhde säädetään suureksi (äärimmillään ∞:1) ja sen toiminta-ajat asetetaan nopeiksi. Lisaksi laitteessa on joko make-up gain tai output-niminen säätö jolla voidaan kompensoida syötyä signaalia. Laitteesta loytyy myös attack -ja release-aikojen säätimet. Ajat vaihtelevat millisekunneista satoihin millisekunteihin. Liian lyhyet (alle 1 ms) attack-ajat aiheuttavat säröä äänessä. Releasen suhde attackiin kuuluisi olla ainakin nelinkertainen, väärin säädetty suhde aiheuttaa "pumppaavaa" efektiä äänessä. Joissakin tapauksissa se voi olla myös tarkoituksellista äärimmilleen vedettynä, kuten Eric Prydzin vuonna 2004 julkaistussa hittisinglessä "Call On Me" ja yleisesti french houseksi kutsutussa elektronisen musiikin alalajissa.

      Ja sitten hieman omaa mielipidettä laitteesta.
      Kompressori on ihan hyvä laite oikein käytettynä. Moni musiikintekijä on sitä mieltä että kaikki soittimet ja laulut pitää jo äänitysvaiheessa ajaa kompuran läpi. Itse en tätä systeemiä suosi. Syynä se että haluan äänityksen talteen mahdollisimman "puhtaana". Efektejä ja muita juttuja on helppo lisätä jälkeenpäin mutta koitas ottaa jotain äänitetystä raidasta pois, eipä oikein onnistu. Tarkoitan siis sitä että jos esim. laulua äänitettäessä on käytetty välissä kompuraa ja miksausvaiheessa huomataan että "perhana, kompuraa oli liikaa ja nyt laulu pumppaa", niin etpäs onnistukaan korjaamaan tuota juttua muuten kuin äänittämällä laulut uudelleen.

      • hieman lisää kompressoinnista

        Tässä jälleen Wikipediasta napattua....

        Kompressointi tarkoittaa äänisignaalin dynamiikan pienentämistä kompressorin avulla.

        Dynamiikan pienentyessä suurimmat "piikit" eivät enää ole suhteessa yhtä suuria kuin aiemmin. Tällöin voidaan äänenvoimakkuutta kasvattaa ilman, että suurin äänenvoimakkuus kasvaa. Toisaalta raju kompressointi aiheuttaa myös tasapaksumman äänisignaalin: esimerkiksi musiikin nyanssit eivät enää erotu yhtä selvästi kuin ilman sitä.

        Äänentoistossa kompressoria käytetään erityisesti sellaisten äänilähteiden kanssa, joiden dynamiikka-alue on laaja. Esimerkkejä tällaisista äänilähteistä ovat rummut, basso ja laulu. Myös lähes kaikki äänitteet kompressoidaan masterointivaiheessa.

        Monilla radioasemilla, varsinkin paikallisradioissa, kompressoria käytetään lähetettävän signaalin prosessoimiseen. Tällä pyritään usein saavuttamaan parempi kuuluvuus silloin, kun käytettävissä on vain pienitehoinen radiolähetin. Toinen tärkeä prosessoinnin teknis-taiteellinen tavoite on saada lähetysvoimakkuus hetkestä toiseen niin tasaiseksi, että radiota voidaan ponnistelematta kuunnella myös akustisesti epäedullisissa, meluisissa olosuhteissa (kuten autossa tai toimistossa).

        Toisin kuin monet studiotuotannon peruslaitteet, radioasemien päätekompressorit ovat lähes poikkeuksetta monikaistaisia. Tällä termillä tarkoitetaan tekniikkaa, jossa koko signaalin taajuusalue ensin jaetaan jakosuotimien avulla useampaan osaan (eli kaistaan) ja näistä kukin kaista kompressoidaan erikseen. Silloin myös kompression erilaiset säädöt (kuten kynnysarvo, jyrkkyys ja toimintanopeus) voidaan hienosäätää kullekin taajuskaistalle erityisen hyvin sopiviksi. Näin on myös monipuolisesti vaihtelevalla ohjelmamateriaalilla mahdollista saavuttaa yleisesti miellyttävämpi lopputulos kuin pelkällä kokokaistaisella prosessoinnilla.

        Kompressorin äärimuotoa, äänenvoimakkuutta tiukasti rajoittavaa limitteriä, käytetään esimerkiksi äänentoistolaitteiden ja yleisön suojaamiseen äkillisiltä, voimakkailta ääniltä. Myös radiolähettimet (ULA-pääteasteet) sisältävät limittereitä, joiden tarkoituksena on estää lähetystason (deviaation) vahingossa syntyvä liiallinen voimakkuus, jolloin ylivoimakas lähete voisi vakavasti häiritä muita taajuusalueita ja niillä tapahtuvaa viestintäliikennettä.


      • Ilman kompuraa

        Eli pärjään esim behringerillä ja saan sillä myös mikrofoniin karjujat kuriin?
        Nämä kaksi asiaa olisi tärkeimmät, itse mikserissähän on vaimentimia joka lähtöön.
        Riittääkö transponointiin hyvälaatuinen soitin, jossa transponointi?
        Toisaalta en ole vielä päättänyt soittimesta josko päätyisin tietokone systeemiin.


      • lukasta
        Ilman kompuraa kirjoitti:

        Eli pärjään esim behringerillä ja saan sillä myös mikrofoniin karjujat kuriin?
        Nämä kaksi asiaa olisi tärkeimmät, itse mikserissähän on vaimentimia joka lähtöön.
        Riittääkö transponointiin hyvälaatuinen soitin, jossa transponointi?
        Toisaalta en ole vielä päättänyt soittimesta josko päätyisin tietokone systeemiin.

        http://www.behringerdownload.de/DSP2024P/DSP2024P_FIN_Rev_C.pdf

        muuten kiva laite mutta ihan väärä tuohon käyttötakoitukseen. Nämä Virtualizer laitteet ovat tehty lähinnä tilan äänen muokkaukseen ja uudemmassa mallissa on mukana kitaran äänen särkijöitä sun muuta. Ymmärsin että halut rajoittaa rääkyjien volumeita karaoke käytössä, siihen toimii parhaiten mikä tahansa LIMITTERI! halvimmat maksaa muutaman kympin!


      • pikaohjeista
        lukasta kirjoitti:

        http://www.behringerdownload.de/DSP2024P/DSP2024P_FIN_Rev_C.pdf

        muuten kiva laite mutta ihan väärä tuohon käyttötakoitukseen. Nämä Virtualizer laitteet ovat tehty lähinnä tilan äänen muokkaukseen ja uudemmassa mallissa on mukana kitaran äänen särkijöitä sun muuta. Ymmärsin että halut rajoittaa rääkyjien volumeita karaoke käytössä, siihen toimii parhaiten mikä tahansa LIMITTERI! halvimmat maksaa muutaman kympin!

        Siis eihän noiden lukeminen hyvödytä yhtikäs mitään.
        Ja en muutenkaan oikein ymmärtänyt sitä kun sanoit laitteen oleva "väärä tuohon käyttötarkoitukseen" ?

        Virtualizerissa on monta erilaista käyttömahdollisuutta ja yksi on "modulation" eli siis pystyt transponoimaan musiikkia joka /- 12 pykälää.

        Ja ehdotin tuota värkkiä juuri siitä syystä että laite on suhteellisen edullinen sekä varsin toimiva tuohon transponointiin.

        Paljon, paljon parempi kuin esim. Vocopron nosto-/laskulaite.


      • tai sitten..
        Ilman kompuraa kirjoitti:

        Eli pärjään esim behringerillä ja saan sillä myös mikrofoniin karjujat kuriin?
        Nämä kaksi asiaa olisi tärkeimmät, itse mikserissähän on vaimentimia joka lähtöön.
        Riittääkö transponointiin hyvälaatuinen soitin, jossa transponointi?
        Toisaalta en ole vielä päättänyt soittimesta josko päätyisin tietokone systeemiin.

        näin. kompura on ihan hyvä olla olemas, suosittelen dbx:ää tosin pikkasen kalliimpi kuin behringer, ( ps. ei sisällä suihinotto eikä kännisuodatinta :)


    • kansankielellä

      - Kompura eli kompressorin tehtävä on puristaa ääntä kasaan. Eli jos jokin ääni kuuluu heikommin kuin esim laulat mikkiin liian kaukaan niin kompura vahvistaa ääntäsi ja valitettavasti myös muitakin sinne mikrofoniin tulevia ääniä.

      - Limitteri tehtävä on leikata äänenvoimakkuutta. Tällä voidaan estää mm se että ääni ei yliohjaudu mikserille (etuasteelle). Ts. voidaan estää äänen säröytymistä.

      - Delay myöhästyttää/viivästyttää ääntä

      - Gate leikkaa/vaimentaa/mykistää ääntä . Täällä saadaan mm mikki hiljaiseksi. Kun mikkiin esim. puhutaan/lauletaan niin silloin linja aukeaa... Hyvin suositeltaa käyttää yleisen halinän pienentämiseski ja toisaalta ei tarvitse kokoajan säädellä volumeita!

      -Feetback filters on kierron esto, toiminta periaateita on erilaisia mutta ideana on estää kajareita tulevaa ääntä voimistumasta mikkiin. Kierto syntyy siitä kuin kajareiden ääni menee mikkiin ja siellä taasen voimistuu jne... lopputulos on vinkuminen, kumina ja pahimmillaan kajareiden hajoaminen... ei kiva siis

      Yleensä nämä kompurat (hardis/softa) ovat näiden laltteiden yhdistelmiä siksi yritin helppotajuisesti selostaa niiden toimintaa...

    • musaani

      Kompressori voi oikein käytettynä olla ihan tarpeellinen verme ammattijuontajalle. Asiakkaansa kun ovat lauludynamiikaltaan moninaisia ja arvaamattomia.

      Kotitarpeisiin sitä ei tarvitse. Varsinkin jos haluaa kehittyä laulajana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Vassarina hymyilyttää vaurastuminen persujen kustannuksella

      Olen sijottanut määrätietoisesti osan Kelan tuista pörssiosakkeisiin, ja salkku on paisunut jo toiselle sadalle tuhanne
      Maailman menoa
      20
      2227
    2. Riikka runnoo: Elisalta potkut 400:lle

      Erinomaisen hallitusohjelman tavoite 100 000 työllistä lisää yksityisellä sektorilla on kohta saavutettu. Toivotaan toiv
      Maailman menoa
      28
      2088
    3. Niinistö neliraajajarrutteli Natoon liittymistä vielä sodan alettua

      Myöntää nyt itsekin, mikä jo aikaisemmin tiedettiin. Marin vei Suomen ja Ruotsin Natoon. "”Myönnän auliisti jarruttelle
      Maailman menoa
      194
      1647
    4. Pääseekö kuka tahansa hoitaja katselemaan kenen tahansa ihmisen terveystietoja?

      "Meeri selaili puhelinta uteliaisuuttaan ja katuu nyt – Moni hoitaja on tehnyt saman rikoksen Tuttujen ihmisten asiat k
      Maailman menoa
      52
      1609
    5. Kokoomus on Suomen kommunistisin puolue

      "Hallituksessa on erimielisyyttä siitä, kuinka suuri osa veronkiristyksestä hyvitetään datakeskuksille uudella erillisel
      Maailman menoa
      76
      1580
    6. Nainen rakas

      Mulle on alkanut tulla sellainen olo että meistä tulee ehkä pariskunta vielä 😌
      Ikävä
      113
      1430
    7. Jalankulkija kuoli. Poliisi etsii mustaa BMW Coupe -autoa, jossa on punertavat vanteet.

      Jalankulkija kuoli jäätyään auton alle Joensuussa – kuljettaja pakeni, poliisi pyytää havaintoja https://www.mtvuutiset.
      Joensuu
      50
      1368
    8. Pyyntö Teelle

      Voisitko nyt vaan ystävällisesti laittaa viestin?
      Ikävä
      83
      1129
    9. Martina haluaa tasoisensa miehen

      Seiskassa juttu minkälaisen miehen Martina haluaa. Kumppanin pitää tuoda hänen herkkyytensä ja vahvuutensa esiin sekä ol
      Kotimaiset julkkisjuorut
      240
      997
    10. Voi ei! Katja Ståhl joutui sairaalaan - Syynä tämä vitsaus - Koskettava päivitys sairaalasängystä

      Pikaista paranemista, Katja! Katja Ståhl on kertonut somessa joutuneensa sisään sairaalaan. Lue lisää: https://www.suom
      Suomalaiset julkkikset
      21
      885
    Aihe