Hyvä lihaskunto kyllä näkyy myös päällepäin. Ihminen on vetreän ja terveen näköinen.
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Suositus Lihaskuntoa harjoitettava kahdesti viikossa/1135244537640
Uusi suositus: 2 x viikossa lihastreeniä
114
24157
Vastaukset
- jos edes kerran
No p#¤%#ele, hyvä jos kerkeää edes kerran viikossa tunnin ajan treenaamaan! Sen verran hektistä meikäläisen elämä on.
- grijsgg980gd9gij
Se on ihan täysin itsestäsi kiinni. Surkeampaa tekosyytä kuin ajanpuute ei olekaan.
- Varoitus suomalaisille
grijsgg980gd9gij kirjoitti:
Se on ihan täysin itsestäsi kiinni. Surkeampaa tekosyytä kuin ajanpuute ei olekaan.
http://www.julkkikset.fi/forum/index.php/topic,8180.msg142486.html#msg142486
- weskuu
Niin ostaisin itse kk.kortin ja kävisin ainakin 3 kertaa , mutta työttömäksi joutuneena ei raskii perkele ees ajatella saleja,eli kuivutaan kokoon ja koitetaan olla terävänä kun työmarkkinoilla taas joskus alkaa tapahtumaan.
- työtön12312
weskuu kirjoitti:
Niin ostaisin itse kk.kortin ja kävisin ainakin 3 kertaa , mutta työttömäksi joutuneena ei raskii perkele ees ajatella saleja,eli kuivutaan kokoon ja koitetaan olla terävänä kun työmarkkinoilla taas joskus alkaa tapahtumaan.
kannattaa tarkistaa onko paikkakunnallasi työttömien liikuntavuoroja. täällä on kahesti viikossa. näyttäää työvoimaston korttia niin pääsee.
- 65-v
weskuu kirjoitti:
Kyse on todella valinnoista.
Omalla kohdallani säästän oluessa enemmän kuin vuosikorttini hinnan.
Työttömänä olin ja nykyisin eläkeläisenä olen etuoikeutetussa asemassa voidessani itse päättää salikäyntien ajankohdat.
Päiväkortti on myös halvempi.
Heti pitkäksi muodostuneen työttömyyteni aluksi salista muodostui osa arkipäivieni rutiinia.
5krt/viikko.
Meno noin klo 9.30 - 10.00.
Paluu kaupan kautta 1.5h myöhemmin.
Ennen työttömäksi ajautumistani työmarkkinat häiritsivät muutaman vuosikymmenen ajan kuntoni hoitamista. - 46v
65-v kirjoitti:
Kyse on todella valinnoista.
Omalla kohdallani säästän oluessa enemmän kuin vuosikorttini hinnan.
Työttömänä olin ja nykyisin eläkeläisenä olen etuoikeutetussa asemassa voidessani itse päättää salikäyntien ajankohdat.
Päiväkortti on myös halvempi.
Heti pitkäksi muodostuneen työttömyyteni aluksi salista muodostui osa arkipäivieni rutiinia.
5krt/viikko.
Meno noin klo 9.30 - 10.00.
Paluu kaupan kautta 1.5h myöhemmin.
Ennen työttömäksi ajautumistani työmarkkinat häiritsivät muutaman vuosikymmenen ajan kuntoni hoitamista.Mahtava että jaksat käydä salilla ja mielestäni kuntoilu ja urheilu pitää mielialakin virkeänä...
Itse käy 4krt viikossa ja lepään viikonloppuisiin.
Olen vetreämpi kuin moni parikymppinen. - vittuillen
weskuu kirjoitti:
Liikunta ei vaadi salia, ei salivuorojakaan.
Juoksu ja kävely ei vaadi salivuoroja. Metsässä kävely, jossa polkuja ei ole on raskaampaa kuin kävely kavelytiellä, varsinkin jos maasto on mäkinen. Huonokuntoinen voi juosta ylämäet täysillä, vaikka tasaisemmat osuudet vain hölkkäisi. maastona voi käyttää muutakin kuin jotain jyrkkää tunturin kuvetta, tavallinen jalkakäytäväkin käy.
Leuanvetotanko ei maksa maltaita, mutta vahvistaa hauiksia ja selkälihaksia.
Etunojapunnerruksiin ei tarvitse mitään välineitä ( eikö kaikki käyneet armeija? Nämä ovat tuttuja juttuja intistä ).
Vatsalihasten treenaamiseen tarvitsee vain nähdä vaivaa, alaselän harjoituksiinkin riittää viitseliäisyys. Kyykkyä voi jokainen treenata, ilman lisäpainoa, jos vain haluaa. Koko kehon saa treenattua ilman yhtäkään apuvälinettä, jos tahtoo. Niskalihaksista pohkeisiin on olemassa harjoitteet kuntoilijaa silmällä pitäen, joisaa ei tarvitse mitään apuvälineitä. Jokaisen ulottuvilla olevilla välineillä ( kuten iso froteepyyhe ) saa jo monipuolisuutta harjoitteluun, vaikka tuo kaikki vaatii sen että ymmärtää mitä lihaksia on, millaisia lihasryhmiä, kuinka ne toimivat, kuinka niitä vahvistetaan ).
Jokainen jolla on netti, löytää googlen avulla itsekin asioihin vastauksia, hyvin helposti.
Jos halua ei ole, ei varmaan mitään tapahdukaan. Jos odottaisin että joku sitoo kengännauhani, ehkä ne joku sitoisi, vai istuisin vain valittamassa miks kukaan ei tee mitään.
tahto on ihmisen vahvin voima. Ilman tahtoa ei mitään synny, hyvä kun hengittää jaksaa... ai mutta se on tahdosta riippumaton toiminta. Jos vilpitön halu on, tekee uskomattomiakin asioita päämääränsä saavuttamiseksi, joten rahattomuus ei ole este, vaan este on laiskuus, aikaansaamattomuus, mutta siitä saa silloin syytellä vain itseään eikä kohtaloaan.
Jo pelkkä rappusten kävely, ettei käytä hissiä, on kuntoilua, silloin kun sitä suoritetaan omasta tahdosta. Tuossa pointti, siitä on hyvä lähteä, jos itselläsi on halua muuttaa maailmasi. - Vatsailija
weskuu kirjoitti:
Ihan ilmaista on tehdä vatsalihaksia tai nostella vaikka kirjoja kotona!!
- xxxxx
vittuillen kirjoitti:
Juoksu ja kävely ei vaadi salivuoroja. Metsässä kävely, jossa polkuja ei ole on raskaampaa kuin kävely kavelytiellä, varsinkin jos maasto on mäkinen. Huonokuntoinen voi juosta ylämäet täysillä, vaikka tasaisemmat osuudet vain hölkkäisi. maastona voi käyttää muutakin kuin jotain jyrkkää tunturin kuvetta, tavallinen jalkakäytäväkin käy.
Etunojapunnerruksiin ei tarvitse mitään välineitä ( eikö kaikki käyneet armeija? Nämä ovat tuttuja juttuja intistä ).
Vatsalihasten treenaamiseen tarvitsee vain nähdä vaivaa, alaselän harjoituksiinkin riittää viitseliäisyys. Kyykkyä voi jokainen treenata, ilman lisäpainoa, jos vain haluaa. Koko kehon saa treenattua ilman yhtäkään apuvälinettä, jos tahtoo. Niskalihaksista pohkeisiin on olemassa harjoitteet kuntoilijaa silmällä pitäen, joisaa ei tarvitse mitään apuvälineitä. Jokaisen ulottuvilla olevilla välineillä ( kuten iso froteepyyhe ) saa jo monipuolisuutta harjoitteluun, vaikka tuo kaikki vaatii sen että ymmärtää mitä lihaksia on, millaisia lihasryhmiä, kuinka ne toimivat, kuinka niitä vahvistetaan ).
Jokainen jolla on netti, löytää googlen avulla itsekin asioihin vastauksia, hyvin helposti.
Jos halua ei ole, ei varmaan mitään tapahdukaan. Jos odottaisin että joku sitoo kengännauhani, ehkä ne joku sitoisi, vai istuisin vain valittamassa miks kukaan ei tee mitään.
tahto on ihmisen vahvin voima. Ilman tahtoa ei mitään synny, hyvä kun hengittää jaksaa... ai mutta se on tahdosta riippumaton toiminta. Jos vilpitön halu on, tekee uskomattomiakin asioita päämääränsä saavuttamiseksi, joten rahattomuus ei ole este, vaan este on laiskuus, aikaansaamattomuus, mutta siitä saa silloin syytellä vain itseään eikä kohtaloaan.
Jo pelkkä rappusten kävely, ettei käytä hissiä, on kuntoilua, silloin kun sitä suoritetaan omasta tahdosta. Tuossa pointti, siitä on hyvä lähteä, jos itselläsi on halua muuttaa maailmasi.Kommenttia, OLEN TÄYSIN samaa mieltä kanssasi.
Olen 54v mies, käyn salilla nuo juuri manitut 2x viikko, yritän tehdä nimenomaan lihaskuntoa/ kestoa ja olen mielestäni hyvässä fyysisessä kunnossa.
Tosin olen varmaan aina treenannut jotain, mutta sen haluan sanoa, että vaikka työni on fyysinen,(timpuri) salilla käynti antaa mulle lisää "virtaa", en väsy juurikaan työssäni juuri siksi, että mulla on nimenomaan luja tahto tehdä tämä kaikki ITSELLENI............ - ei ole este
weskuu kirjoitti:
En itse suosi saleja lainkaan, Etunojapunnerruksia voi tehdä kotona, vatsoja, ojentajia treenata. Lähe vaikka lenkille jos omistat repun sullo se täyteen kirjoja lähde metsään juoksemaan tee välillä punnerruksia repusta saa hyvän painon. Etsi sopiva puunoksa vetele leukoja. Pyöräile jos mahdollisuus. Useimmilla lenkkipoluilla on tankokin olemassa tätä varten. Takaan että pääset parempaan kuntoon kun salilla ja saat olla omassa rauhassa.
Toki jos haluat treenata itsesi hölmön näköiseksi muskelikimpuksi joka cooperia tuskin vetää 2800 niin sillon suosittelen työpaikkaa, kuntosalia, ohjaajaa joka tekee treeniohjelman ja ruokavalion oltava oikeanlainen. - Kyllä kelepoo
työtön12312 kirjoitti:
kannattaa tarkistaa onko paikkakunnallasi työttömien liikuntavuoroja. täällä on kahesti viikossa. näyttäää työvoimaston korttia niin pääsee.
Oon ton ajanpuutteen vuoks ei salille pääse niin eri mieltä. Ite teen pitkää päivää ja salille pääsee siinä seittemän tai kaheksan aikaan iltasella ja syyks ei riitä et oli "rankka" työpäivä... Taitaa monelle vaan olla se lähteminen liian suuri motivaatio kynnys
- nostaa testotasoja...
Varoitus suomalaisille kirjoitti:
http://www.julkkikset.fi/forum/index.php/topic,8180.msg142486.html#msg142486
paljon proteiinia ja nostaa testotasoja. myös tyydyttynyttä rasvaa tarvitaan! lisäksi punainen liha on hyvää!
- Ravitsemutiede
vittuillen kirjoitti:
Jo pelkkä rappusten kävely, ettei käytä hissiä, on kuntoilua, silloin kun sitä suoritetaan omasta tahdosta. Tuossa pointti, siitä on hyvä lähteä, jos itselläsi on halua muuttaa maailmasi.Kyse on siitä, että puolella suomalaista yli 47 vuotiaista on 2 tyypin diabetes tai sen esiaste.
Ongelma 2 tyypin diabeteksessä on se, että insuliinista huolimatta sokeri ei siirry soluihin sisälle. Insuliiniresistenssi.
Ilmeisesti tässä on ajatuksena se, että jos lihaksien glykogeenit treenataan tyhjiksi, niin sokerien otto verestä lihassoluihin normalisoituu. Liikunnalla ylipäänsä on maaginen vaikutus 2 tyypin diabeteksen torjunnassa. Kyse on vain ollut siitä, pitäisikö lihassoluja rasittaa kovaa hetkellisesti, vai pitkään alemmalla intensiteetillä. Kyseinen lausunto viitta siihen, että pitäisi treenata kovaa, ja polttaa lihasten glykogeenit pois treeneissä. Eli treenien lopuksi aina anaeorbisia spurtteja.
Sumo-menetelmä diabeteksen ehkäisyyn
http://geocities.com/ravitsemustiede/lihava_terve.htm - Ravitsemutiede
ei ole este kirjoitti:
En itse suosi saleja lainkaan, Etunojapunnerruksia voi tehdä kotona, vatsoja, ojentajia treenata. Lähe vaikka lenkille jos omistat repun sullo se täyteen kirjoja lähde metsään juoksemaan tee välillä punnerruksia repusta saa hyvän painon. Etsi sopiva puunoksa vetele leukoja. Pyöräile jos mahdollisuus. Useimmilla lenkkipoluilla on tankokin olemassa tätä varten. Takaan että pääset parempaan kuntoon kun salilla ja saat olla omassa rauhassa.
Toki jos haluat treenata itsesi hölmön näköiseksi muskelikimpuksi joka cooperia tuskin vetää 2800 niin sillon suosittelen työpaikkaa, kuntosalia, ohjaajaa joka tekee treeniohjelman ja ruokavalion oltava oikeanlainen.Pääasia on että liikkuu.
Järkisyyt eivät liikuta ihmistä, vaan ihmiset tekevät sitä, mikä on hauskaa.
Jos kuntosalille on 1,5 tunnin bussimatka, on idioottimaista odottaa, että joku kävisi kaksi kertaa viikossa salilla.
Tärkeintä on, että mahdollisimman moni löytää liikunnan muodon, josta saa iloa ja jota on suhteellisen vaivaton harrastaa.
Pääasia on, että tulet jollain tavalla riippuvaiseksi liikunnasta. - ei takaa...
Ravitsemutiede kirjoitti:
Pääasia on että liikkuu.
Järkisyyt eivät liikuta ihmistä, vaan ihmiset tekevät sitä, mikä on hauskaa.
Jos kuntosalille on 1,5 tunnin bussimatka, on idioottimaista odottaa, että joku kävisi kaksi kertaa viikossa salilla.
Tärkeintä on, että mahdollisimman moni löytää liikunnan muodon, josta saa iloa ja jota on suhteellisen vaivaton harrastaa.
Pääasia on, että tulet jollain tavalla riippuvaiseksi liikunnasta.tehokkuutta. päinvastoin jos salilla tekee esimerkiksi vain kaikkea mikä hauskaa se saattaa olla jopa haitallista.
- pitäisi käsittää
On taas niin nysä artikkelie että ei päätä eikä häntää. PASKA!!!!! Tarkoitaakohan toi nyt että jokaista lihasryhmää olisi harjoitettava kahdesti viikossa, muiden suositusten mukaan se on liikaa, kerta riittää ja kasvattaa lihaksia parheiaten. Pois lukien mm. vasta alkajat jotka voivat treena perusliikkeillä koko kropan kolmesti viikossa.
- fnaögnaöna ön2
jos kerran treenaat viikossa esim vatsat ja lepäät 6 päivää. niin treeni/lepo suhde on 1/6. Maalaisjärjellä (ja ammattilaisten tutkimuksilla, käytännönkokeiluilla blaah) saa kyllä selväksi sen että siinä on liian vähän treeniä. artikkeli tosin on hieman... turha. "Ihmisen kuuluisi liikkua" ahaa.
- köyhä lihaskuntoilija
Yritän harjoitella kotona, kun tulot ovat niin säälittävät, ettei ole varaa mennä salille. Olen hankkinut huuto.netistä soutulaitteen, kuntopyörän ja tasapainolaudan. Niillä toivon saavani kuntoa ylös ja lihaksia myös.
Kotini lähellä on 4 kuntosalia, mutta halvimmankin kuukausimaksu on 40 ja siihen tulee vielä jäsenmaksu päälle!- sasasasasasasasa
Oletko työssä käyvä ihminen? Miten voi mennä niin paljon rahaa kaikkeen muuhun, ettei ole varaa 40 euron kuntosaliin kuukaudessa? Onko velkoja tai monta lasta/yksinhuoltaja?
- köyhä lihaskuntoilija
sasasasasasasasa kirjoitti:
Oletko työssä käyvä ihminen? Miten voi mennä niin paljon rahaa kaikkeen muuhun, ettei ole varaa 40 euron kuntosaliin kuukaudessa? Onko velkoja tai monta lasta/yksinhuoltaja?
Saan nettona 1030 euroa kuukaudessa. Tästä pitää maksaa asuntolainan lyhennykset, yhtiövastikkeet, vaatteet, matkat, taloyhtiön järjettömät remonttivastikkeet yms yms. Ei jää paljon käteen.
Jos olisin tajunnut nuorena, että yliopistolla ei kannata opiskella ja valmistua, niin olisin nyt kaupallisella alalla, enkä tällä.
Minulla ei ole puolisoa (seurustelukumppani kuoli vuosia sitten, enkä halua uutta) elättämässä itseäni.
Ostan kyllä kaikki vaatteet ja laitteet käytettyinä, mutta kyllä sitä silti tulee aika kalliiksi tämä elämä välillä. Jääkaappi kun hajosi tuossa taannoin, ei paljon naurattanut.
Kaikilla ihmisillä ei ole yli 2000 euron tulot! - treenit.
onnistuu erittäin hyvin.Treenaan päivittäin kotona,säästää aikaa ja rahaa ja tuloksia löytyy.Olen timmissä kunnossa,löytyy pyykkilautavatsa ja ojentajat ovat kuin käärmeet käsivarsissa. Miksi tuhlaisin rahojani saleille,kun voin treenata tehokkaasti ja tuloksekkaasti kotona?
- Lihasmestari 4000
treenit. kirjoitti:
onnistuu erittäin hyvin.Treenaan päivittäin kotona,säästää aikaa ja rahaa ja tuloksia löytyy.Olen timmissä kunnossa,löytyy pyykkilautavatsa ja ojentajat ovat kuin käärmeet käsivarsissa. Miksi tuhlaisin rahojani saleille,kun voin treenata tehokkaasti ja tuloksekkaasti kotona?
Olen treenannut aina kotona ja sanon että kroppani on loistokunnossa. On habaa ja on sikspäkki, ja mikä parasta, saan samalla kuunnella lempimusiikkiani ja treenata rauhassa ilman toisten mulkoilevia katseita tai jonotuksia laitteisiin. Tottakai salilla pääsee vielä parempaan kuntoon, mutta itse painan 70 kiloa (olen 174cm pitkä) ja paljon ylimääräistä minulla ei ole, itse olen tyytyväinen. En haluakaan olla mikään muskelijuntti.
- köyhä lihaskuntoilija
treenit. kirjoitti:
Lisäksi voi samalla katsella telkkaria, pääsee jonottamatta "laitteille" ja voi vaikka jutella puhelimessakin samalla.
Muistan, kun opiskeluaikana kävin hallintorakennuksen salilla. Minä olen niin nössö, että kaikki aina kiilasivat minut. Pääsin 1,5 tunnissa ehkä kuudelle laitteelle, loppuaika meni jonotellessa. Nyt nelikymppisenä ei enää siihenkään kyllä riittäisi kärsivällisyys. Ensin maksaa kalliit hinnat eikä pääse laitteille edes. - näin se menee
Kotona saa itsenäs kuntoon ehkä vieläkin paremmin kuin jossain vitun steroidisalilla. Itselläni on kahvakuulia muutama kipale ja niillä pärjään hyvin kotona. Lenkkeilyni on omalaatuinen: juoksen ylämäkeen ja alamäessä vedän leukoja, myös intervallilenkkeily on tehokas tapa kohottaa kuntoa. Koti on hyvä paikka reenata!
- jumppanainen
Juu. Kotona on hyvä treenata. Itse ostin pari vuotta sitten 1,5kiloiset käsipainot ja jumppapallon sen jälkeen. Käsipainoilla pitkää sarjaa eri ohjeilla, ja vuosi sitten ostinkin jo 3kg painot! Nuo painot ei ole kalliita, alle kympillä saa parin. Miehelläni on 6 kg painot, joihin on tavoitteena vaihtaa vuoden päästä. Ei ole ollut päätetyön aiheuttamia lihasvaivoja sen jälkeen, kun olin jonkin aikaa treenannut! Ainoastaan selkä välillä vihoittelee, mutta siinä onkin vanha vaiva...
- 200 penkistä
kotona treenaminenkin on ihan ok jos saa rauhassa tehdä eikä kukaa häiritse koko ajan. mulla on onneksi ilmainen sali siis ei jäsenmaksuja eikä mitään. ja lähes kaikki laitteet löytyy... luulis etelän kaupungeista löytyvän saleja missä voi treena nimelliskorvausta vastaa esim. liikuntahallit jne... ikävää että salilla käymisestä on tullut tuollaista rahastusta mutta ei ne laiteetkaan ilmaisia ole ja salinpitäjänkin on syötävä.
- pienituloinen sinnittelijä
200 penkistä kirjoitti:
kotona treenaminenkin on ihan ok jos saa rauhassa tehdä eikä kukaa häiritse koko ajan. mulla on onneksi ilmainen sali siis ei jäsenmaksuja eikä mitään. ja lähes kaikki laitteet löytyy... luulis etelän kaupungeista löytyvän saleja missä voi treena nimelliskorvausta vastaa esim. liikuntahallit jne... ikävää että salilla käymisestä on tullut tuollaista rahastusta mutta ei ne laiteetkaan ilmaisia ole ja salinpitäjänkin on syötävä.
Sen vielä ymmärtäisi, että saisi käydä salilla ja maksaa esim 2 euroa käynnistä. Voisi käydä kerran viikossa tai kaksi. Mutta sitä en ymmärrä, että joutuu maksamaan, vaikkei käykään esim kesälomilla ja kiireikoina töissä. Laskeskelin, että muutaman tutun punttisalin hinnoittelu on sellaista, että kokonaisukustannukset ovat noin 750 euroa vuodessa!
Kamalia hintoja. Jos bruttovuosipalkka on esim 20500, on tuollainen summa jo aika iso osa tuloista liikkumiseen. Tulee käyntikerralle iso hinta, jos kerran viikossa pääsee käymään.
Joku oli hankkinut laitteita kotiin. Taidan käydä katsomassa, onko Kierrätyskeskuksessa taas jotain. Viimeksi kun ostin sieltä vaatteita, näin siellä pyöriä ja vaikka mitä, myös puntteja.... - 65-v
Eräs vaihtoehto on johonkin voimailuseuraan liittyminen.
usein riittävä välineistö on käytettävissä pelkällä, pienehköllä jäsenmaksulla. - 65-v
Ilmeisesti minulla.
Yksin treenaamisesta ei tule mitään.
Olen kokeillut.
Aloittaessani pitkäaikaistyöttömän urani aloitin myös salilla ja tuo tapa on osa sosiaalisia kontaktejani ja mielen virkistystä.
Lunastan vuosikorttini etukäteen joten pieneläkeläinen ei raaski jättää käyttämättä jo maksamaansa. - rfv bnjkio
Hanki leuanvetotanko, renkaat ja kahvakuula. Varsin edullisia ja lähes ikuisia.
- mutta omalla kohdallani...
jumppanainen kirjoitti:
Juu. Kotona on hyvä treenata. Itse ostin pari vuotta sitten 1,5kiloiset käsipainot ja jumppapallon sen jälkeen. Käsipainoilla pitkää sarjaa eri ohjeilla, ja vuosi sitten ostinkin jo 3kg painot! Nuo painot ei ole kalliita, alle kympillä saa parin. Miehelläni on 6 kg painot, joihin on tavoitteena vaihtaa vuoden päästä. Ei ole ollut päätetyön aiheuttamia lihasvaivoja sen jälkeen, kun olin jonkin aikaa treenannut! Ainoastaan selkä välillä vihoittelee, mutta siinä onkin vanha vaiva...
En jaksa kotona treenata laheskaan yhta tehokkaasti kuin salilla. Oon 17 vuotias tytto ja minusta on kylla mukava lahtea reenikamun kanssa hikoileen, ja molemmat meista kilpaurheilevat omassa lajissaan joten ei mene pelkan lorpottelyn puolelle...kun sitakin tosiaan nakee. Yleensa saattaa olla pieni kisakin paalla, joka tuo viela lisaa tehoa treeniin. Heh viela tallaisena itsekkaana nuorena laitamme oman "bodaus"-cd:n soittimeen soimaan, kylla on muutkin nayttanyt siita ihan tykkaavan:) Kotona saan vaan tehtya aamuisin ja iltaisin ne paivittaiset 100 vatsaa, muuten koti tarkoittaa mulle lepoa, ja ruokaa:DD
- enkko
kuntosalilla käynit ovata aika edulista kun pääsee 72eroon puolivuota ja kohtalaiset laiteet.
- sasasasasasasas
köyhä lihaskuntoilija kirjoitti:
Saan nettona 1030 euroa kuukaudessa. Tästä pitää maksaa asuntolainan lyhennykset, yhtiövastikkeet, vaatteet, matkat, taloyhtiön järjettömät remonttivastikkeet yms yms. Ei jää paljon käteen.
Jos olisin tajunnut nuorena, että yliopistolla ei kannata opiskella ja valmistua, niin olisin nyt kaupallisella alalla, enkä tällä.
Minulla ei ole puolisoa (seurustelukumppani kuoli vuosia sitten, enkä halua uutta) elättämässä itseäni.
Ostan kyllä kaikki vaatteet ja laitteet käytettyinä, mutta kyllä sitä silti tulee aika kalliiksi tämä elämä välillä. Jääkaappi kun hajosi tuossa taannoin, ei paljon naurattanut.
Kaikilla ihmisillä ei ole yli 2000 euron tulot!..koska tienaan itse yhtä paljon kuin sinä noin suurinpiirtein ja mulla riittää kuukaudessa 50 euroa rahaa kuntosaliin. Elämä on valintoja täynnä!
- sasasasasasasas
pienituloinen sinnittelijä kirjoitti:
Sen vielä ymmärtäisi, että saisi käydä salilla ja maksaa esim 2 euroa käynnistä. Voisi käydä kerran viikossa tai kaksi. Mutta sitä en ymmärrä, että joutuu maksamaan, vaikkei käykään esim kesälomilla ja kiireikoina töissä. Laskeskelin, että muutaman tutun punttisalin hinnoittelu on sellaista, että kokonaisukustannukset ovat noin 750 euroa vuodessa!
Kamalia hintoja. Jos bruttovuosipalkka on esim 20500, on tuollainen summa jo aika iso osa tuloista liikkumiseen. Tulee käyntikerralle iso hinta, jos kerran viikossa pääsee käymään.
Joku oli hankkinut laitteita kotiin. Taidan käydä katsomassa, onko Kierrätyskeskuksessa taas jotain. Viimeksi kun ostin sieltä vaatteita, näin siellä pyöriä ja vaikka mitä, myös puntteja....terveydestä ja vaikka tuokaan ei tosiaan ole mikään järkyttävän iso hinta niin halvemmallakin pääsee. Salien hinnoissa on eroja eikä kannata välttämättä jokatapauksessa liittyä jäsenyys-salille. Itse ainakin kartan niitä joissa pakkojäsenyys ja pitkä sitoutuminen.
- köyhä lihaskuntoilija
sasasasasasasas kirjoitti:
..koska tienaan itse yhtä paljon kuin sinä noin suurinpiirtein ja mulla riittää kuukaudessa 50 euroa rahaa kuntosaliin. Elämä on valintoja täynnä!
Minä olen tehnyt toisenlaisia valintoja.
Minulla on kaksi kummilasta, toinen El Salvadorissa ja toinen Equadorissa. Sitten on vielä kotimainen kummilapsi. Pyrin auttamaan huonommintoimeentulevia ja elämään itse minimalistisesti. Ajastani huomattava osa menee erilaisten vapaaehtoistöiden tekemiseen, en juurikaan jouda miettimään kuntosaleilla käymistä. Siksi olisi suoranaisesti haaskuuta heittää niinkin iso raha hukkaan kun sillä saa autettua kahta lasta ulkomailla.
50 euroa on uskomattoman kallis hinta. Se on 12 euroa per käynti! Arkisin on vaarallista liikkua pimeällä itsekseen, joten viikonloppuna jomapankumpana päivänä pitäisi sitten käydä siellä salilla. - ihmetteleväinen kotiliikkuja
terveydestä ja vaikka tuokaan ei tosiaan ole mikään järkyttävän iso hinta niin halvemmallakin pääsee. Salien hinnoissa on eroja eikä kannata välttämättä jokatapauksessa liittyä jäsenyys-salille. Itse ainakin kartan niitä joissa pakkojäsenyys ja pitkä sitoutuminen.
Salilla ei ainakaan terveys parane.
Olen käynyt muutaman kerran elämässäni salilla, enkä ikinä enää mene:
Laitteille ei pääse, ihmiset kiilaavat surutta toisensa. Jos onnistuu yhden käynnin aikana pääsemään edes kolmelle laitteelle, se on suoranainen ihme! Verenpainehan siinä nousee, kun joutuu katselemaan kun muut urheilee, eikä pääse itse laitteille.
Kyllä oma koti on paras paikka kuntoilulle! - Kotona treenaava
jumppanainen kirjoitti:
Noihin selkäkipuihin auttaa äärettömän hyvin uinti! Kerran tai pari viikossa, jos jaksaa käydä. Olethan myös muistanut treenata selkälihaksia? Niiden riittävä harjoittaminen myös ehkäisee kramppeja yms. Yleiseen lihasjäykkyyteen voisin myös suositella magnesium-kapseleita, joita saa apteekista, tai isommista tavarataloista :)
- kotona paras
vedän kuntopiiriä 4-5 kertaa viikkoon kotona, hiihdän ja kävelen 0.5-2h kerralla 3-4 kertaa viikossa. Kyllä varmaan pysyy kroppa kunnossa.
Vittu sinne salille kukaan viitti mennä, siellä vain katoo fyrkat, eikä treenistä tuu mitään tehokasta. Siellä valtaosa vain esiintyy ja pullistelee. - sasasasa
Minä olen tehnyt toisenlaisia valintoja.
Minulla on kaksi kummilasta, toinen El Salvadorissa ja toinen Equadorissa. Sitten on vielä kotimainen kummilapsi. Pyrin auttamaan huonommintoimeentulevia ja elämään itse minimalistisesti. Ajastani huomattava osa menee erilaisten vapaaehtoistöiden tekemiseen, en juurikaan jouda miettimään kuntosaleilla käymistä. Siksi olisi suoranaisesti haaskuuta heittää niinkin iso raha hukkaan kun sillä saa autettua kahta lasta ulkomailla.
50 euroa on uskomattoman kallis hinta. Se on 12 euroa per käynti! Arkisin on vaarallista liikkua pimeällä itsekseen, joten viikonloppuna jomapankumpana päivänä pitäisi sitten käydä siellä salilla.nyt meni vähän ohi tuo viimeinen juttu? vaarallista mikä?
- omaa tyhmyyttäsi..
ihmetteleväinen kotiliikkuja kirjoitti:
Laitteille ei pääse, ihmiset kiilaavat surutta toisensa. Jos onnistuu yhden käynnin aikana pääsemään edes kolmelle laitteelle, se on suoranainen ihme! Verenpainehan siinä nousee, kun joutuu katselemaan kun muut urheilee, eikä pääse itse laitteille.
Kyllä oma koti on paras paikka kuntoilulle!voi myös valita salin jossa ei ole ruuhkaa tai käydä sellaisina aikoina kun ruuhkaa ei ole. oma vikasi jos et osaa treenata muiden kanssa samaan aikaan. ei siellä kukaan mitään kiilaile, mutta sä olet mennyt siellä pitkin nurkkia.. ihan parasta onkin kaikille ihmisille ettet sinne salille mene!!
- 65-v
ihmetteleväinen kotiliikkuja kirjoitti:
Kyllä oma koti on paras paikka kuntoilulle!Säännöllisellä, järkevällä(?) salitreenillä on ollut radikaali vaikutus minun terveyteeni.
Verenpaine ka. ennen lääkitystä 150/105
Lääkittynä, cardace 10mg, 124/88
Ilman lääkitystä puoli vuotta salilla aloituksen jälkeen 115/72
Samanaikaisesti lepopulssi 80 -> -60.
Aloitin rapakuntoisena 61:nä kuntouttamaan leikattua polveani.
En pystynyt varaamaan sille kyykyssä edes omaa painoani.
Kokonaiskolestroli 8,0 -> 5,2
HDL ollut aina 2.
Sokerit laskeneet muutaman kymmenyksen.
Ei ole tosin ongelma ollutkaan.
Kotioloissa olisi hyvin vaikeaa toteuttaa riittävän tehokasta ohjelmaa.
Joskus kokeilin mutta pinnani ei pitänyt.
Lihaskuntohuippuni saavutin vajaa kaksi vuotta sitten.
Nyt vain jarruttelen 5krt/viikko paitsi turmiolan tommin reisut. - fdfdfdfd
65-v kirjoitti:
Eräs vaihtoehto on johonkin voimailuseuraan liittyminen.
usein riittävä välineistö on käytettävissä pelkällä, pienehköllä jäsenmaksulla.näissä saattaa maksut olla alle 100e per vuosi ja treeniohjausta saa yleensä vielä etenkin painonnoston puolella.
- köyhä lihaskuntoilija
sasasasa kirjoitti:
nyt meni vähän ohi tuo viimeinen juttu? vaarallista mikä?
En liiku pimeällä yksin. Minut on kerran raiskattu ja se riittää. En ota tarpeettomia riskejä. Jos liikun pimeällä, on minulla ystävä mukana.
- Jussi__777
Joo, hankin muinaisuudessa kuntopyörän. Kaveri sai lahjaksi / riesaksi. Ei onnistu meikäläiseltä tv katselu ja polkeminen. Kyllä lenkkareilla ja käsipainoila pärjää. No penkki tietty on mutta sekin on hiukka tarpeeton. Enkä todellakaan viitsi lähteä salille, no en mikään himokuntoilija olekkaan mutta saunan lämmetessä saa lämpimän noilla välineillä. Jos viellä viitisisi hyppynarua käyttää.
- ei saleilla käyvä
omaa tyhmyyttäsi.. kirjoitti:
voi myös valita salin jossa ei ole ruuhkaa tai käydä sellaisina aikoina kun ruuhkaa ei ole. oma vikasi jos et osaa treenata muiden kanssa samaan aikaan. ei siellä kukaan mitään kiilaile, mutta sä olet mennyt siellä pitkin nurkkia.. ihan parasta onkin kaikille ihmisille ettet sinne salille mene!!
Näin saleilla myöskin käymättömänä voisin valaista sen verran, että halvemmat salit ovat ruuhkaisia ja kalliit salit ruuhkattomia. Jos ihminen tienaa nippanappa tonnin kuussa, ei liene kovin viisasta maksaa lähes sataa euroa kuukaudessa kuntosalikortista. Omat tuloni ovat lähes tasan tonnin, joten priorisoin menoni henkiselle puolelle, jolloin jaksan paremmin.
Kuntoiluun en välineitä tarvitse, ainoastaan mielikuvituksen: jakkara on mainio stepperi, tuolilla voi tehdä vaikka minkälaisia venytysliikkeitä ja lihaskuntojuttuja. Sänky on hyvä paikka tehdä venytyksiä vaikka narun tai edullisen jumppanauhan kanssa. Erilaiset varret käyvät jumppakeppinä! Jo yhdellä jalalla seisominen ja temppuilu on liikuntaa....
Itse muuten huomasin nuorempana samaisen asian saleilla käydessä: ihmiset todella ohittelevat toisiaan ja jos on ujo (kuten itse olen) ei pääse kaikille haluamilleen laitteille. Onneksi ei ole pakko käydä salilla. - valintoja..
ei saleilla käyvä kirjoitti:
Näin saleilla myöskin käymättömänä voisin valaista sen verran, että halvemmat salit ovat ruuhkaisia ja kalliit salit ruuhkattomia. Jos ihminen tienaa nippanappa tonnin kuussa, ei liene kovin viisasta maksaa lähes sataa euroa kuukaudessa kuntosalikortista. Omat tuloni ovat lähes tasan tonnin, joten priorisoin menoni henkiselle puolelle, jolloin jaksan paremmin.
Kuntoiluun en välineitä tarvitse, ainoastaan mielikuvituksen: jakkara on mainio stepperi, tuolilla voi tehdä vaikka minkälaisia venytysliikkeitä ja lihaskuntojuttuja. Sänky on hyvä paikka tehdä venytyksiä vaikka narun tai edullisen jumppanauhan kanssa. Erilaiset varret käyvät jumppakeppinä! Jo yhdellä jalalla seisominen ja temppuilu on liikuntaa....
Itse muuten huomasin nuorempana samaisen asian saleilla käydessä: ihmiset todella ohittelevat toisiaan ja jos on ujo (kuten itse olen) ei pääse kaikille haluamilleen laitteille. Onneksi ei ole pakko käydä salilla.Itsekin tienaan hieman yli tonnin kuussa käteen. Käyn halvimmilla saleilla ja rahaa menee 40-45€ per kk.
Se ei ole mielestäni paljon. Terveyteen jos johonkin kannattaa mielestäni satsata.
Vuorotyöläisenä olen etuoikeutettu käymään aamuisin/päivisin jolloin on hiljaista.Koskaan ei ole tarvinnut jonottaa yhteenkään laitteeseen. Salilla olen käynyt vuodesta 1998 enkä ole koskaan nähnyt kenenkään kiilavan mihinkään. Kun ymmärtää ne salin kirjoittamattomat säännöt niin ei tule ongelmia. Ongelma on siis treenaajan omassa päässä jos tuollaisia ongelmia jollain tosiaan on.
Treenit kotona eivät yhtä tehokkaita. Varsinkin kun tavoitteena on ollut milloin lihasmassa, voima kun kestävyyskin. Tuolla onnistuu kaikki. Kotona ei onnistu kuin kestävyysvoima-tyylinen harjoittelu.
Ihan hyvä vaan, että pysyttekin pois jaloista sieltä saleilta ja annatte ihmisten treenata. Nuo teidän kotijumppanne - anteeksi nyt vaan eivät ole mitään tehokasta lihaskuntoliikuntaa. - fsfsfsfsfs
En liiku pimeällä yksin. Minut on kerran raiskattu ja se riittää. En ota tarpeettomia riskejä. Jos liikun pimeällä, on minulla ystävä mukana.
Ei pahalla mutta kuulostaa joltain neuroosilta. Kyllä suomi on turvallinen maa liikkua ja on se surullista jos ei uskalla mihinkään kotoa liikkua.
Toisaalta kerran viikossa salilla käymimen on yhtä tyhjän kanssa joten se siitä aiheesta... - mielensä pahoittanut
valintoja.. kirjoitti:
Itsekin tienaan hieman yli tonnin kuussa käteen. Käyn halvimmilla saleilla ja rahaa menee 40-45€ per kk.
Se ei ole mielestäni paljon. Terveyteen jos johonkin kannattaa mielestäni satsata.
Vuorotyöläisenä olen etuoikeutettu käymään aamuisin/päivisin jolloin on hiljaista.Koskaan ei ole tarvinnut jonottaa yhteenkään laitteeseen. Salilla olen käynyt vuodesta 1998 enkä ole koskaan nähnyt kenenkään kiilavan mihinkään. Kun ymmärtää ne salin kirjoittamattomat säännöt niin ei tule ongelmia. Ongelma on siis treenaajan omassa päässä jos tuollaisia ongelmia jollain tosiaan on.
Treenit kotona eivät yhtä tehokkaita. Varsinkin kun tavoitteena on ollut milloin lihasmassa, voima kun kestävyyskin. Tuolla onnistuu kaikki. Kotona ei onnistu kuin kestävyysvoima-tyylinen harjoittelu.
Ihan hyvä vaan, että pysyttekin pois jaloista sieltä saleilta ja annatte ihmisten treenata. Nuo teidän kotijumppanne - anteeksi nyt vaan eivät ole mitään tehokasta lihaskuntoliikuntaa.Miten täällä on niin pahansuopia ja ilkeitä ihmisiä?
Minusta on surullista lukea tuollaisia kirjoituksia, varsinkin kun mietin sitä ihmis-parkaa, jolle teksti on osoitettu. Tosin täällä ilmeisesti ei ole kovin empaattisia ihmisiä muutenkaan kirjoittelemassa. - y4y5rhhhjjjjjjkkl
mielensä pahoittanut kirjoitti:
Miten täällä on niin pahansuopia ja ilkeitä ihmisiä?
Minusta on surullista lukea tuollaisia kirjoituksia, varsinkin kun mietin sitä ihmis-parkaa, jolle teksti on osoitettu. Tosin täällä ilmeisesti ei ole kovin empaattisia ihmisiä muutenkaan kirjoittelemassa.Asiat sanon suoraan en siksi, että kenenkään mieltä pahoittaisin, vaan siksi, että ihminen pysähtyisi ajattelemaan asioita.
Joku asiasta tietämätön ei voi vaan laukoa tuollaisia juttuja, jos ei niistä mitään ymmärrä. Jos ei ole halukas opettelemaan niitä yhteisiä sääntöjä niin mielestäni silloin ihmisessä itsessään vika, ei muissa. - maalaisjärkeä888
..koska tienaan itse yhtä paljon kuin sinä noin suurinpiirtein ja mulla riittää kuukaudessa 50 euroa rahaa kuntosaliin. Elämä on valintoja täynnä!
en tarvtse kaljaa tupakkaa. kyyditsijää.autoa. käytän lihasvoimaa.perusruoka tervellinen tulee halvaksi.käytän siis muutnekin. EN TARVII SALIA. koska siellä höylätään kidutustuoleissa yhtä kahta lihasryhmää kerrallaan.ja vielä rahan edestä
- Virya
Naisiahan kehoitetaan treenaamaan lihaskuntoaan useita kertoja päivässä. Näkeekö sen myös päällepäin?
- flashmavitus
flashmavi.com
sieltä liikkeitä kotona harjoitteleville.. - peruspaketti ihminen
Voi kun loppuis toi oman kehon kehitys/kuntoutus/laihdutus/rakentamis/lihaksistaminen yleisellä tasolla. JOka hemmetin tuutista tulee noita juttuja. Perusterveitä on suurin osa ihmisistä, ja ne jotka sairauden/huonon kunnon/narsismin tms. syyn takia itseään kehittävät, saisivat tehdä sen ihan omissa porukoissaan, vailla suurta melua asiasta. Kyllästyttää jo.
- 65-v
Miksi kyllästyneenä avaat kuntoilu otsikon alla olevia kirjoitelmia?
- Murtuneen kalossi sortuneen...
65-v kirjoitti:
Miksi kyllästyneenä avaat kuntoilu otsikon alla olevia kirjoitelmia?
Tuon erittäin hyvän kysymyksen voisi esittää monelle muullekin palstalle.
Kaikkeen ja kaikkiin kyllästyneet tulevat kyllästyttämään kyllästymisellään. - hut56tiiii
Missä kunnossa itse olet? Luulet olevasi ns. perusterve, mutta pinnan alla voi muhia mitä vaan...
Sitäpaitsi suomalaiset ovat lihavampia ja huonommassa kunnossa kuin koskaan, joten eiköhän siinä ole tarpeeksi syytä tähän vouhotukseen?.. - Jussi__777
Siis panoindeksisi on väillä 20-24, kuntotesti tulos hyvä?
Kuten tiedät, diabetes taikka sepelvaltiomo ahatauma eivät ole sairauksia vaan ylensyönnin ja liikunnan puutteen aiheuttama oire. Joihin kuolee.
Suurin yksittäinen lääkekeksintö olisi pilleri joka pakoottaisi juoksemaan 40 km viikkoon. Puolittaisi terveydenhoitomenot kerralla. - entinen urheilija
Jussi__777 kirjoitti:
Siis panoindeksisi on väillä 20-24, kuntotesti tulos hyvä?
Kuten tiedät, diabetes taikka sepelvaltiomo ahatauma eivät ole sairauksia vaan ylensyönnin ja liikunnan puutteen aiheuttama oire. Joihin kuolee.
Suurin yksittäinen lääkekeksintö olisi pilleri joka pakoottaisi juoksemaan 40 km viikkoon. Puolittaisi terveydenhoitomenot kerralla.Näin entisenä aktiivitreenaajana lueskelen tätäkin ketjua surullisen huvittuneena. Olen omakohtaisesti joutunut kokemaan sen, mitä tapahtuu, kun ei enää saa harrastaa juoksemista, pomppimista tai mitään, mikä sisältää infektioriskin tai nilkkoja tai polvia rasittavaa. On vaikea keksiä lajeja, jotka nostaisivat sykettä todella hyvin!
Omalla kohdallani aktiiviurheilun lopettaminen näkyi pikkuhiljaa: paino nousi, kunto laski ja yöunen tarve nousi. Leikkauksien jälkeinen vuosi oli vaikein, kun ei oikeasti saanut tehdä juuri mitään. Selkääkin pitää varoa. Kun on aiemmin pyöräillyt noin 70 kilometriä päivässä ja käynyt salilla 3 kertaa viikossa sekä vielä pari kertaa uimassa, oli tyhjiö melkoinen kun fillari piti laittaa myyntiin, uinti kiellettiin infektioriskin takia ja muutenkin käskettiin vältellä paikkoja, joissa on paljon muiden ihmisten bakteereita.
Nyt yritän noudattaa edes jonkinlaista ruokavaliota. Syön sellaisia kipulääkkeitä, jotka ärsyttävät vatsaa, joten joudun valitsemaan ruokani sen mukaan, esimerkiksi useita kasviksia vältellen. Liikuntapuolella kävelen paljon, hakkaan nyrkkeilysäkkiä ja venyttelen. Nuoruusvuosien peruskunnosta on jäljellä sentään sen verran, että olen aina joka paikassa nopein kävelijä, vaikka olen yleensä seurueen lyhin.
Pääasia on, että liikkuu. Kuntoilua voi harrastaa ihan muuallakin kuin kuntosalilla tai ohjatusti! On rahastusta yrittää väittää muuta. Googlella saa paljon hyviä ohjeita...
- Juiseeee
kotona hyvä ku on penkit ja yms..sit 4 kertaa vaikka pakolla vaikka ei kerkeis..ja khyl kasvaa..
- Anatomy
Näin pitkäänkö meni et tajuavat et pelkkä lenkkeily ei riitä.Suurin syy esim.alaselkä kipuihin on se kun vatsan seudun syvät lihakset ovat huonot.Kyl pitää jumpata ja enemmän ku kax kertaa viikossa.Mitä saleihin tulee nii miksi sinne ku voi reenata kotona.Ite oon reenannu kotona kohta 3 vuotta käyttäen mm. kahvakuulaa,oman kehon painoa, vastuskumia.Järki käteen ja mielikuvitusta mukaan niin hyvä tulee.
- kahdesti...
viikossa ainakaan pääse kehittymään!! vaatii vähintään kovaa treeniä neljästi viikossa!!! ja kovaa tarkoittaa oikeasti kovaa!!! turha selittää ettei aika riitä, minäkin painan duunia 6-7 päivää viikossa ja vähintään kahta eri hommaa, ja lapsiakin on 4kpl!!! silti jokaviikko salilla neljänpäivän kovat treenit!! painoa reilusti yli 100kg mutta rasva prosentti 15%!!!
- vittuillen
2 kertaa viikossa? Ei se ole riittävästi, ellei tee raskasta työtä ( oikeasti raskasta ) kuten metsurintyö, tiilenkanto, tai käsinlemppaaminen ).
Jo 20 vuotta sitten sanottiin, minimi on kolme kertaa viikossa, silloinkin tulee treenin olla raskasta, hikeä tulee irrota, ja silti tuloksia haluavan tulee treenata 4- 5 kertaa viikossa, kovaa.
lajeilla on silti väliä ja merkitystä. Juoksu tai olevinaan sauvakävelyllä pettää vain itseään. Enää ei huvita kirjoittaa kovin tarkkaan kuntoilusta eikä laiduttamisesta, koska eräät kateelliset torpedoivat aiempia kirjoittelujani, positiivinen palaute jäi lukemaan nolla.
Minä olen hoikka, koska ulkoilen paljon, syön elääkesi, en elä syödäkseni. Treenaan päivittäin, en siksi että kilpailisin kenenkään kanssa, vaan en osaa olla paikoillani, liikaa energiaa. Jos joku haluaa elää toisin, eläkööt, mutta turha alkaa kateuttaan vinoilemaan.
Vedessä juoksu on tehokas kuntoilulaji, joka sopii laihduttajille, kuntoaan kohentaville ja myös huippu-urheilijoille. Heillä joilla ei ole halua maksaa hallivuoroista, ilmainen vihje ennen kuin vesistöt lämpenevät, lumihangessa kävely on raskaampaa kuin vesijumppa. Jos todella voimiaan haluaa mitellä, minun kanssani ei kannata alkaa riitelemään, häviän varmaankin, mutta sen sijaan voi juosta lumihangessa, tehoaa kovimpaankin kuntoilijaan pian, joten kalliita salivuoromaksuja voi väistellä, mutta silti ei tarvitse jäädä laakereilleen lepäämään, jos haluaa ottaa itsestään mittaa.
kaksi kertaa viikossa on aivan liian vähän. Halutaanko tuolla laskea rimaa ja houkuttaa ihmisiä edes kaksi kertaa viikossa liikkumaan? No, parempi on 2 kertaa, kuin vähemmän, en kiellä tuota.
Aina alku on hankalaa, ja usein siitä tehdään itse hankalampaa kuin mitä se todellisuudessa onkaan. Voin sanoa, opettakaa itsenne nauttimaan liikunnasta, silloin se teitä seuraa koko elämänne ja hyvillä mielin joskus saattaa lintsata liikunnasta, se ei ole synti eikä häpeä.
keho oppii pian aloittamisen jälkeen vaatimaan liikuntansa ja pian huomaa harrastavansa liikuntaa, olipa laji sitten sähly, juoksu, pyöräily, hiihto, golf, mikä tahansa. Parisuhde samalla saa sisältöä, jos molemmat löytävät uuden yhteisen harrastuksen ja samalla toisensa uudelleen. Liikunta on siten tervehdyttävä ja sosiaalisesti piristävä tapa, johon kannattaa opettaa itse itsensä, ei vasta kun on pakko.
Tapasin tänään urheilijan, joka vetää yli 500 vatsalihasliikettä yhteen putkeen. Tuollaisiin ei kenenkään tarvitse tavoitella, mutta moni sellaisesta suorituksesta haaveilee. Puuhun noustaan aina tyvestä, joten tänään on hyvä päivä aloittaa liikunta ja vaikka alun jälkeen paikkoja kolottaisi, se on vain merkki siitä että treeni on tehonnut. Se millä kivut syntyivät, sillä ne myös paranevat, eli ylös, ulos ja lenkille, kannusti aikanaan Tarvajärvikin.
Sitä paitsi, kuka ei haluaisi olla elämänsä vireessä ja rantakunnossa, ainakin kesällä... joten innosta itseäsi, hiukan joka päivä ja pikku hiljaa huomaat kuinka alat itse iloitsemaan kuinka hyvän mielen itse itsellesi liikunnan avulla luotkaan.- Nimetön
Älä maalaa piruja seinille, vaikka itse joudut käymään salilla useita kertoja viikossa kehittyäksesi. Kyllä sali kaksi kertaa viikkoon riittää joillekkin, jopa usealle.
Ite käyn nykyään VAIN pari kertaa viikossa salilla ja kehitystä on tullut. Jopa paremmin kuin aiemmin kun kävin 3-4 kertaa viikossa salilla. Tosin on ne reenitkin kokemuksenkin myötä järkiytyneet. Salilla menee yleensä se tunti-puolitoista. Mulla on tällänen treenirunko tällä hetkellä:
Viikon 1. treeni:
Penkki-Pystypunnerrus-Kulmasoutu-Etukyykky-Reiden koukistaja-vatsat
Viikon 2. treeni:
Kapea penkki- esim.Ranskalainen punnerrus-Hauiskääntö käsipainoilla- Leuat- Maastaveto- Takakyykky/Jalkaprässi
Kiertäjän kalvosimet ja viparit teen lämmitelyvaiheessa ja muun treenin ohessa.
Tuota on tullut jonkun aikaa jauhettua, ja hyvin on kulkenut. Sittem ku kehitys jumahtaa, menee treenit uusiksi. Vaihteluvuus on kehityksen tae! - vittuillen
Nimetön kirjoitti:
Älä maalaa piruja seinille, vaikka itse joudut käymään salilla useita kertoja viikossa kehittyäksesi. Kyllä sali kaksi kertaa viikkoon riittää joillekkin, jopa usealle.
Ite käyn nykyään VAIN pari kertaa viikossa salilla ja kehitystä on tullut. Jopa paremmin kuin aiemmin kun kävin 3-4 kertaa viikossa salilla. Tosin on ne reenitkin kokemuksenkin myötä järkiytyneet. Salilla menee yleensä se tunti-puolitoista. Mulla on tällänen treenirunko tällä hetkellä:
Viikon 1. treeni:
Penkki-Pystypunnerrus-Kulmasoutu-Etukyykky-Reiden koukistaja-vatsat
Viikon 2. treeni:
Kapea penkki- esim.Ranskalainen punnerrus-Hauiskääntö käsipainoilla- Leuat- Maastaveto- Takakyykky/Jalkaprässi
Kiertäjän kalvosimet ja viparit teen lämmitelyvaiheessa ja muun treenin ohessa.
Tuota on tullut jonkun aikaa jauhettua, ja hyvin on kulkenut. Sittem ku kehitys jumahtaa, menee treenit uusiksi. Vaihteluvuus on kehityksen tae!pelasin potkupalloa 22 vuotta, jonka ohessa oli nyrkkeily ja sitten palloilut jätettyäni tuli budolajit, lenkkeily ja punttisalit. Minun ei tarvitsemalla tarvitse käydä ( kuten mainitsit ) salilla, vaan käyn koska tykkään tehdä niin. " Sali " tosin on kotona, eli sosiaalisesta tarpeesta ei tarvitse käydä salilla ihmisiä tapaamassa, vaan pidän itse siitä että olen kunnossa ja kunto myös säilyy, sillä pitkät erämaa vaellukset eivät onnistu jos peruskuntoa ei ole.
OK. Ehkä joillekin riittää kaksi kertaa viikossa, jos ovat supermiehiä. Sanoinkin tuossa, jos työ ei ole raskasta... Tuttavani joka tekee metsurintyötä, ei käy koskaan punttisalilla, eikä käy eräs tutuksi tullut seppäkään, työssä saa jo riittävästi liikuntaa ja kunto pysyy reilassa. Ehkä sinunkin työsi pitää sinua kunnossa, tai mainitsemasi kehitys edellyttää vain parit treenikerrat viikossa?
Lihaskuntohan kuitenkaan ei ole yksin terveyden perusta. kaksi kertaa viikossa ei ole riittävästi kokokohoa ja elimistöä silmällä pitäen. Kas kun ei riitä jos hauis vahvistuu, tai lihaksisto ylipäätään, vaan myös sydän tarvitsee kunnossa pysyäkseen muutakin liikuntaa kuin nuo kaksi viikottaista.
On tietenkin aivan turha puhua kaikkien ihmisten liikunnan tarpeesta yhdellä istumalla, sillä jokaisen tarpeet ovat yksilölliset ja tavoitteetkaan eivät ole samat. On aivan erilainen asia puhua 68 kiloa painavan ( kevyen ) yreenaamisesta, kuin 110 kiloisen huippukunnossa olevan, tai 150 isosti läskittyneen treeneistä.
Jokaisen tarpeet ovat erilaiset, tavoitteista ei kannata silloin puhuakaan.
Joku syö enemmän viikossa kuin toinen, joku jopa tuplasti enemmän kuin toinen, sillä ei vielä pelkästään ole merkitystä, vaan sillä että kuluttaako myös tuplasti enemmän energiaa syövä myös tuplasti enemmän päivittäin. Liikunnan tarve, laatu ja määrä... miistä koostuu kokonaisuus, joka vielä tulee sovittaa jokaisen yksilön tarpeisiin ja tavoitteisiin.
Jokainen voi tehdä mainitsemasi liikkeet vaikka kuten sinä, mutta jos nuo suoritetaan pelkällä tangolla... pian merkitys on kuin käsien heiluttelulla, energiaa kuluu enemmän kuin pelkästään maaten.
pelkkä vaihtelevuus ei ole tae millekään muulle, kuin että vaihtelevaisuutta on. Sarjojen ja toistojen määrällä on merkityksensä, eikä aivan olemattomat sitten ollenkaan.
Onko kyseessä rasvanpoltto, voiman lisääminen vai kestävyydenhankinta, noilla kaikilla on merkitystä siihen mitä ja miten kannattaa harjoitella.
Siitä olemme varmasti samaa mieltä, kaikki harjoittelu on hyödyksi. Eikö totta? Mikä sitten tavoitteesi onkaan, jos haluat tehokkaampia tuloksia käyttämällesi vaivannäölle per harjoituskausi, miksi tyytyisit vähempään jos voit saada enemmän irti harjoittelusta.
Kaksi kertaa on enemmän kuin ei mitään, mutta jos se sinulle riittää, pitäydy siinä. En takuulla jaksa alkaa vääntämään puoleen enkä toiseen, minulla on muuta tekemistä. Silti kaksi kertaa viikossa, tunti per kerta, ei riitä edes peruskunnon ylläpitämiseen aikuisen terveen ihmisen kohdalla, ellei työ ole riittävän raskasta tai monipuolista fyysisesti. Poikkeuksia tietenkin on, mutta vain marginaalisen vähän, olkoot he onnellisia onnekkaan osastaan. - lukemiseen
vittuillen kirjoitti:
pelasin potkupalloa 22 vuotta, jonka ohessa oli nyrkkeily ja sitten palloilut jätettyäni tuli budolajit, lenkkeily ja punttisalit. Minun ei tarvitsemalla tarvitse käydä ( kuten mainitsit ) salilla, vaan käyn koska tykkään tehdä niin. " Sali " tosin on kotona, eli sosiaalisesta tarpeesta ei tarvitse käydä salilla ihmisiä tapaamassa, vaan pidän itse siitä että olen kunnossa ja kunto myös säilyy, sillä pitkät erämaa vaellukset eivät onnistu jos peruskuntoa ei ole.
OK. Ehkä joillekin riittää kaksi kertaa viikossa, jos ovat supermiehiä. Sanoinkin tuossa, jos työ ei ole raskasta... Tuttavani joka tekee metsurintyötä, ei käy koskaan punttisalilla, eikä käy eräs tutuksi tullut seppäkään, työssä saa jo riittävästi liikuntaa ja kunto pysyy reilassa. Ehkä sinunkin työsi pitää sinua kunnossa, tai mainitsemasi kehitys edellyttää vain parit treenikerrat viikossa?
Lihaskuntohan kuitenkaan ei ole yksin terveyden perusta. kaksi kertaa viikossa ei ole riittävästi kokokohoa ja elimistöä silmällä pitäen. Kas kun ei riitä jos hauis vahvistuu, tai lihaksisto ylipäätään, vaan myös sydän tarvitsee kunnossa pysyäkseen muutakin liikuntaa kuin nuo kaksi viikottaista.
On tietenkin aivan turha puhua kaikkien ihmisten liikunnan tarpeesta yhdellä istumalla, sillä jokaisen tarpeet ovat yksilölliset ja tavoitteetkaan eivät ole samat. On aivan erilainen asia puhua 68 kiloa painavan ( kevyen ) yreenaamisesta, kuin 110 kiloisen huippukunnossa olevan, tai 150 isosti läskittyneen treeneistä.
Jokaisen tarpeet ovat erilaiset, tavoitteista ei kannata silloin puhuakaan.
Joku syö enemmän viikossa kuin toinen, joku jopa tuplasti enemmän kuin toinen, sillä ei vielä pelkästään ole merkitystä, vaan sillä että kuluttaako myös tuplasti enemmän energiaa syövä myös tuplasti enemmän päivittäin. Liikunnan tarve, laatu ja määrä... miistä koostuu kokonaisuus, joka vielä tulee sovittaa jokaisen yksilön tarpeisiin ja tavoitteisiin.
Jokainen voi tehdä mainitsemasi liikkeet vaikka kuten sinä, mutta jos nuo suoritetaan pelkällä tangolla... pian merkitys on kuin käsien heiluttelulla, energiaa kuluu enemmän kuin pelkästään maaten.
pelkkä vaihtelevuus ei ole tae millekään muulle, kuin että vaihtelevaisuutta on. Sarjojen ja toistojen määrällä on merkityksensä, eikä aivan olemattomat sitten ollenkaan.
Onko kyseessä rasvanpoltto, voiman lisääminen vai kestävyydenhankinta, noilla kaikilla on merkitystä siihen mitä ja miten kannattaa harjoitella.
Siitä olemme varmasti samaa mieltä, kaikki harjoittelu on hyödyksi. Eikö totta? Mikä sitten tavoitteesi onkaan, jos haluat tehokkaampia tuloksia käyttämällesi vaivannäölle per harjoituskausi, miksi tyytyisit vähempään jos voit saada enemmän irti harjoittelusta.
Kaksi kertaa on enemmän kuin ei mitään, mutta jos se sinulle riittää, pitäydy siinä. En takuulla jaksa alkaa vääntämään puoleen enkä toiseen, minulla on muuta tekemistä. Silti kaksi kertaa viikossa, tunti per kerta, ei riitä edes peruskunnon ylläpitämiseen aikuisen terveen ihmisen kohdalla, ellei työ ole riittävän raskasta tai monipuolista fyysisesti. Poikkeuksia tietenkin on, mutta vain marginaalisen vähän, olkoot he onnellisia onnekkaan osastaan.Uutisessahan nimenomaan sanottiin, että kaksi lihaskuntokertaa viikossa on riittävästi. Urheilukerroista siinä ei puhuttu mitään, joten luonnollisestikin ihminen tarvitsee myös aerobista treeniä sekä mahdollisimman paljon hyötyliikuntaa tuon lihaskuntotreenin lisäksi. Tosin et todellakaan ole ainoa täällä, joka näköjään on käsittänyt tuon uutisen väärin.
- 1 kerta kyllä riittää
Mitä hyvinvointia ja itsetuntoa saakaan pienellä treenillä. Tosin yksi kerta viikossa riittää kyllä jos osaa tehdä oikein ja ei halua näyttää lihaskimpulta. Sitä alkaa näyttää jo pikajuoksijalta jos muutaman vuoden ajan 2 kertaa käy salilla.
Mutta kyllä suosittelisin kaikille (jotka haluaa näyttää hyvältä ja että jaksaa paljon paremmin) pitämään itsensä siinä kunnossa että saa 80 penkistä ja on lihakset tasapainossa sille sen ylläpitoon riittää 1-2 kertaa salilla käyntiä kuussa tai 2 viikossa ja taukoja.- 65-v
Jos kahdella viikkotreenillä pullahdat kiusallisen lihaksikkaaksi!
2krt/viikko tarvitaan jo vaatimattomankin tason ylläpitämiseksi.
1 - 2krt/kk ovat pelkkää sielunhoitoa! - vittuillen
Pieni munaset alta pois! Joo, otan läppänä ton viestisi, sillä laiskalla on laiskan onni, nauti sitten siitä ; )
Pilini on vain 30 senttiä lepotilassaan, enkä minäkään käy kuin kerran vuodessa pullistelemassa etumusta, reenatkaa te hauista, mulla se on omastatakaa, jalkovälissä ja muut siinä luikkiikin jo kättelyssä himaan, naiset vaan jää salille seuraa pitämään.
Se vitseistä, totta toinen puoli. On tietenkin luonnostaan vahvoja ihmisiä, niin miehiä kuin naisiakin, joiden ei tarvitse treenata voimaa tavoitellakseen koskaan. Sitten on muita, jotka treenaavat. Joku laihduttaa, joku harjoittaa kestävyyttä, joku haluaa voimaa, ehkä joku vain parempaa yleiskuntoa tai käy salilla sosiaalisista tarpeista... eihän läheskään jokainen mene tanssikursseillekaan tullakseen ammattitanssiaksi. paskan jauhamisella on vain kaksi huonoa puolta, Jotkut oikeasti harjoittelevat saattavat menettää uskonsa tekemisensä mielekkyyteen, tai joku jolla edistys on ollut hitaampaa, saattaa lopettaa kokonaan, kun alkaa luulla että homma on turhaa. Siksi passaisi pysyä asiassa, tai pitää turpansa kiinni, ettei mokaa muiden tsemppistä. Ajattelepa sitä, vitsisi naurattaa ehkä niitä jotka näkee jo kaukaa ne vitseiksi, mutta saattavat pilata joidenkin orastavan halun uskaltautua edes aloittamaan liikuntaa. Siksi viisastelu on arveluttavaa ja se siitä. - aasdfadsfa
vittuillen kirjoitti:
Pieni munaset alta pois! Joo, otan läppänä ton viestisi, sillä laiskalla on laiskan onni, nauti sitten siitä ; )
Pilini on vain 30 senttiä lepotilassaan, enkä minäkään käy kuin kerran vuodessa pullistelemassa etumusta, reenatkaa te hauista, mulla se on omastatakaa, jalkovälissä ja muut siinä luikkiikin jo kättelyssä himaan, naiset vaan jää salille seuraa pitämään.
Se vitseistä, totta toinen puoli. On tietenkin luonnostaan vahvoja ihmisiä, niin miehiä kuin naisiakin, joiden ei tarvitse treenata voimaa tavoitellakseen koskaan. Sitten on muita, jotka treenaavat. Joku laihduttaa, joku harjoittaa kestävyyttä, joku haluaa voimaa, ehkä joku vain parempaa yleiskuntoa tai käy salilla sosiaalisista tarpeista... eihän läheskään jokainen mene tanssikursseillekaan tullakseen ammattitanssiaksi. paskan jauhamisella on vain kaksi huonoa puolta, Jotkut oikeasti harjoittelevat saattavat menettää uskonsa tekemisensä mielekkyyteen, tai joku jolla edistys on ollut hitaampaa, saattaa lopettaa kokonaan, kun alkaa luulla että homma on turhaa. Siksi passaisi pysyä asiassa, tai pitää turpansa kiinni, ettei mokaa muiden tsemppistä. Ajattelepa sitä, vitsisi naurattaa ehkä niitä jotka näkee jo kaukaa ne vitseiksi, mutta saattavat pilata joidenkin orastavan halun uskaltautua edes aloittamaan liikuntaa. Siksi viisastelu on arveluttavaa ja se siitä.Sä et vissiin ymmärrä faktaa.
Mä en ees jaksanu lukea tommoisen idiootin suusta valuvaa paskaa. - dsfasdf
65-v kirjoitti:
Jos kahdella viikkotreenillä pullahdat kiusallisen lihaksikkaaksi!
2krt/viikko tarvitaan jo vaatimattomankin tason ylläpitämiseksi.
1 - 2krt/kk ovat pelkkää sielunhoitoa!Sanoo 65 vuotias mies, joka on kulta-aikanaan tiennyt lihas treenistä, punnerruksen ja leuanvedon? Kyllä 2kertaa viikossa voi treenata isommatkin kaverit. Ja ei ne lihakset hetkessä katoa jos syö hyvin eikä treenaa, jos treenaa 1-2 viikosaniin 80 kiloa lihasta 100 kilosella pysyy kehossa ja HELEPOSTI. HAHAHA.
Itehän alotin 17 vuotiaana ja nyt 20 täyttäneenä tulokset kaksinkertaistunut juuri tolla 2kertaaviikossa treenillä joustavasti. Eli 140 menee nykyjään isoimmissa liikkeissä kuten penkki ja selkä ja 60pienemmissä kuten haba tangolla - Tuota ei usko kukaan
dsfasdf kirjoitti:
Sanoo 65 vuotias mies, joka on kulta-aikanaan tiennyt lihas treenistä, punnerruksen ja leuanvedon? Kyllä 2kertaa viikossa voi treenata isommatkin kaverit. Ja ei ne lihakset hetkessä katoa jos syö hyvin eikä treenaa, jos treenaa 1-2 viikosaniin 80 kiloa lihasta 100 kilosella pysyy kehossa ja HELEPOSTI. HAHAHA.
Itehän alotin 17 vuotiaana ja nyt 20 täyttäneenä tulokset kaksinkertaistunut juuri tolla 2kertaaviikossa treenillä joustavasti. Eli 140 menee nykyjään isoimmissa liikkeissä kuten penkki ja selkä ja 60pienemmissä kuten haba tangollalainaus: "alotin 17 vuotiaana ja nyt 20 täyttäneenä tulokset kaksinkertaistunut juuri tolla 2kertaaviikossa treenillä joustavasti. Eli 140 menee nykyjään isoimmissa liikkeissä kuten penkki"
Eli vedit 17 vuotiaana ilman mitään harjoittelua 70kg penkistä puhtaasti ja kaksi kertaa viikossa tuplasi tuloksen 140 kiloon? Ilman mömmöjä ei kyllä käy noin. Tuollainen tulos vaatii saliharjoittelun lisäksi riittävästi peruskuntoharjoittelua.
Tunnen kavereita jotka ovat treenaannet paljon enemmän, aloittaneet nuorempina ja siten ovat päässet tuohon tulokseen tai lähelle sitä.
lainaus: "80 kiloa lihasta 100 kilosella pysyy kehossa ja HELEPOSTI."
-No ei tosiankaan ole 80 kiloa lihasta. 100-kilosella miehellä voi olla lihasta kropassa 44/55kg(normaali/treenattu kroppa). Ja jos et trenaa, niin lihasmassa alkaa vähenemään ja lihaskunto ja -voima alkaa heikkenemään ei se syömällä pysy yllä ;o) - Himotreenari
pitää treenata ainakin 4-5krt/vkossa !!
Ite olen treenannu reilu 19vuotta ja kyllä se 200kg penkkipunnerrus (t-paidalla) on ihan kivaa touhua. Ei muuten ole ihan helppoa saavuttaa ilman mömmöjä ja ylläpitäminenkin siinä 190-200kg paikkeilla vaatii jatkuvaa harjoittelua.
Ai niin veden aerobista treeniä vielä lisäksi( uintia, pyöräilyä/kuntopyörää) 4-6krt vkossa. Muuten ukko olis kokoajan sellasis maitohapois, ettei salitreeni kauaa kulkis. Tää homma tosin käy jo aika työstä. Välillä miettii et onko tässä mitään järkee . . . - sivusta seuraaja...
Tuota ei usko kukaan kirjoitti:
lainaus: "alotin 17 vuotiaana ja nyt 20 täyttäneenä tulokset kaksinkertaistunut juuri tolla 2kertaaviikossa treenillä joustavasti. Eli 140 menee nykyjään isoimmissa liikkeissä kuten penkki"
Eli vedit 17 vuotiaana ilman mitään harjoittelua 70kg penkistä puhtaasti ja kaksi kertaa viikossa tuplasi tuloksen 140 kiloon? Ilman mömmöjä ei kyllä käy noin. Tuollainen tulos vaatii saliharjoittelun lisäksi riittävästi peruskuntoharjoittelua.
Tunnen kavereita jotka ovat treenaannet paljon enemmän, aloittaneet nuorempina ja siten ovat päässet tuohon tulokseen tai lähelle sitä.
-No ei tosiankaan ole 80 kiloa lihasta. 100-kilosella miehellä voi olla lihasta kropassa 44/55kg(normaali/treenattu kroppa). Ja jos et trenaa, niin lihasmassa alkaa vähenemään ja lihaskunto ja -voima alkaa heikkenemään ei se syömällä pysy yllä ;o)Kyllä on hyvin mahdollista jos omaa vähänkin sopivat geenit. Itse aloitin penkkituloksella 40kg kiloa ja vuoden päästä nousi 90kg...
- kävelyä, sulkista ja keilaa...
Himotreenari kirjoitti:
pitää treenata ainakin 4-5krt/vkossa !!
Ite olen treenannu reilu 19vuotta ja kyllä se 200kg penkkipunnerrus (t-paidalla) on ihan kivaa touhua. Ei muuten ole ihan helppoa saavuttaa ilman mömmöjä ja ylläpitäminenkin siinä 190-200kg paikkeilla vaatii jatkuvaa harjoittelua.
Ai niin veden aerobista treeniä vielä lisäksi( uintia, pyöräilyä/kuntopyörää) 4-6krt vkossa. Muuten ukko olis kokoajan sellasis maitohapois, ettei salitreeni kauaa kulkis. Tää homma tosin käy jo aika työstä. Välillä miettii et onko tässä mitään järkee . . .Minusta ei olisi yksin salille punnertamaan. Kaipaan seuraa, kaveria, harrastamaan. En saa tsempattua itseäni yksin liikkeelle. Lisäksi hävettää mennä nuorten ihmisten joukkoon.
Jotenkin myös tuollainen 4-6 kertaa viikossa tarkoittaisi, että ei ehdi juuri muuta tehdä.
Jos työpäivään menee matkoineen sellainen 11 tuntia, tarkoittaa se sitä, että ehtii salille ehkä illalla seitsemäksi. Siellä kuluu sitten aikaa sellaiset pari tuntia. Kotona on sitten yhdeksän jälkeen. Sitten pitäisi olla ehtinyt käydä kaupassa ja tehdä ruokaa sekä evääksi töihin että iltapalaksi. Ja nukkumaan viimeistään klo 11, että ehtii nukkua suositellut 6,5 tuntia.
Missä vaiheessa himotreenaaja tekee kaiken tämän? Käy töissä, tekee ruokaa, tapaa ystäviä, katselee uutisia? - Ensim. vuodessa kehittyy pa...
sivusta seuraaja... kirjoitti:
Kyllä on hyvin mahdollista jos omaa vähänkin sopivat geenit. Itse aloitin penkkituloksella 40kg kiloa ja vuoden päästä nousi 90kg...
Kyllä itsellenikin tulee jo kohtuullisella harjoittelulla massaa, mutta kehitys ei jatku tuolla tahdilla ensimmäisen treenivuoden jälkeen.
Tuohon 90kg pääsee suhteellisen nopeasti, mutta tästä onkin melkoinen matka 140 kiloon.
Jatkossa treenien määrä on pakko lisätä, eikä pelkkä punttisalitreeni 2 krt/vko vain riitä siihen että tulokset kasvavat vielä merkittävästi.
Olen harrastanut useita lajeja koko ikäni ja tiedän kokemuksella sen, että kehitys ei ole lineaarista vuodesta toiseen. Alussa 2 kertaa viikossa on sopiva määrä, mutta jossain vaiheessa treeniä täytyy lisätä jopa 5-6 kertaan viikossa jotta kehitystä edelleen tulee. - sivusta seuraaja...
Ensim. vuodessa kehittyy pa... kirjoitti:
Kyllä itsellenikin tulee jo kohtuullisella harjoittelulla massaa, mutta kehitys ei jatku tuolla tahdilla ensimmäisen treenivuoden jälkeen.
Tuohon 90kg pääsee suhteellisen nopeasti, mutta tästä onkin melkoinen matka 140 kiloon.
Jatkossa treenien määrä on pakko lisätä, eikä pelkkä punttisalitreeni 2 krt/vko vain riitä siihen että tulokset kasvavat vielä merkittävästi.
Olen harrastanut useita lajeja koko ikäni ja tiedän kokemuksella sen, että kehitys ei ole lineaarista vuodesta toiseen. Alussa 2 kertaa viikossa on sopiva määrä, mutta jossain vaiheessa treeniä täytyy lisätä jopa 5-6 kertaan viikossa jotta kehitystä edelleen tulee.Jos kaverin lähtötaso ollut 70kg ja itselläni se oli 40kg niin kyllä tuo mielestäni ihan balanssissa on omani kanssa...? Eli väännetään rautalankaa: kaveri on kehittynyt suunnilleen yhtä paljon kuin minäkin.
- sadfasfd
Tuota ei usko kukaan kirjoitti:
lainaus: "alotin 17 vuotiaana ja nyt 20 täyttäneenä tulokset kaksinkertaistunut juuri tolla 2kertaaviikossa treenillä joustavasti. Eli 140 menee nykyjään isoimmissa liikkeissä kuten penkki"
-No ei tosiankaan ole 80 kiloa lihasta. 100-kilosella miehellä voi olla lihasta kropassa 44/55kg(normaali/treenattu kroppa). Ja jos et trenaa, niin lihasmassa alkaa vähenemään ja lihaskunto ja -voima alkaa heikkenemään ei se syömällä pysy yllä ;o)Joo meni rasvaprosentian kanssa sekaisin, meinasin että 20kiloo rasvaa 100kilon kehossa. Kai se geeneistäkin kiinni ja on mulla hyvä peruskunto ollu ja jos voimaa harjoittaa enemmän kuin kestävyyttä niinku tohon 140kiloon asti oon tehny paljonti
- On hieman epärealistinen
sivusta seuraaja... kirjoitti:
Jos kaverin lähtötaso ollut 70kg ja itselläni se oli 40kg niin kyllä tuo mielestäni ihan balanssissa on omani kanssa...? Eli väännetään rautalankaa: kaveri on kehittynyt suunnilleen yhtä paljon kuin minäkin.
Varmaan tälläinen kaveri jostain löytyy, mutta uskallan veikata että on todella harvinainen, eikä tälläistä lähtötasoa tai kehitystä voi mitenkään yleistää.
Kyllä jotain harjoitusta(kovaa työtä) täytyy olla pohjalla, jos 17v tempasee penkiltä 70 kiloa ilman kuntosaliharjoittelua. Ja tulosten kehittäminen 140 kiloon vaatii sen että peruskunto on vähintään hyvä, muuten ei jaksa treenata riittävästi.
En ole toistaiseksi nähnyt ketään, joka kahdella viikkoharjoituksella ilman hormoneja nostaa tulostaan (tai kuntoaan) näin paljon. Treenimäärää lisäämällä tuo tulos voidaan saavuttaa kolmessa vuodessa, mutta kaikilta se ei onnistu pidemmälläkään harjoittelulla. - .ryh5uthdtjdhjj
On hieman epärealistinen kirjoitti:
Varmaan tälläinen kaveri jostain löytyy, mutta uskallan veikata että on todella harvinainen, eikä tälläistä lähtötasoa tai kehitystä voi mitenkään yleistää.
Kyllä jotain harjoitusta(kovaa työtä) täytyy olla pohjalla, jos 17v tempasee penkiltä 70 kiloa ilman kuntosaliharjoittelua. Ja tulosten kehittäminen 140 kiloon vaatii sen että peruskunto on vähintään hyvä, muuten ei jaksa treenata riittävästi.
En ole toistaiseksi nähnyt ketään, joka kahdella viikkoharjoituksella ilman hormoneja nostaa tulostaan (tai kuntoaan) näin paljon. Treenimäärää lisäämällä tuo tulos voidaan saavuttaa kolmessa vuodessa, mutta kaikilta se ei onnistu pidemmälläkään harjoittelulla.Toki tuossa jutussasi on pointtia. Suht harvinaisia tuollaiset kaverit ovat, mutta heitäkin löytyy.
Tunnen ja tiedän henkilökohtaisesti useammankin tuon tasoisen kaverin ja pari jotka penkkasivat 120-130 kiloa alle viikon tekniikkatreenin jälkeen.
Nyt kyse yksittäisestä ihmisestä, jota täällä yritettiin niin kovasti painaa maanrakoon tuloksineen, jotka ovat varsin mahdollisia, joskaan eivät yleisellä tasolla. - 65-v
dsfasdf kirjoitti:
Sanoo 65 vuotias mies, joka on kulta-aikanaan tiennyt lihas treenistä, punnerruksen ja leuanvedon? Kyllä 2kertaa viikossa voi treenata isommatkin kaverit. Ja ei ne lihakset hetkessä katoa jos syö hyvin eikä treenaa, jos treenaa 1-2 viikosaniin 80 kiloa lihasta 100 kilosella pysyy kehossa ja HELEPOSTI. HAHAHA.
Itehän alotin 17 vuotiaana ja nyt 20 täyttäneenä tulokset kaksinkertaistunut juuri tolla 2kertaaviikossa treenillä joustavasti. Eli 140 menee nykyjään isoimmissa liikkeissä kuten penkki ja selkä ja 60pienemmissä kuten haba tangollaTilastoista löytyy aikanaan 82,5:ssä tehty 325kg,
100 100 125, punnerrus, tempaus, työntö.
Ei synny pelkällä leuanvedolla ja punnerruksella, edes pysty sellaisella.
Massan kertymistä täytyi varoa ettei sarja olisi noussut.
85:sta oli helppo vetää kisoihin 82,5:een.
Ensimmäisenä talvena pamahti 176cm:lle hepulle painoa lisää noin 10kg mutta asettui sitten siihen.
Nyt on 90kg mutta vyötärö 10cm enemmän (86cm).
Saman sarjan treenikaveri teki 390kg mutta sillä pääsi ainoastaan SM B-kisoihin. - 65-v
kävelyä, sulkista ja keilaa... kirjoitti:
Minusta ei olisi yksin salille punnertamaan. Kaipaan seuraa, kaveria, harrastamaan. En saa tsempattua itseäni yksin liikkeelle. Lisäksi hävettää mennä nuorten ihmisten joukkoon.
Jotenkin myös tuollainen 4-6 kertaa viikossa tarkoittaisi, että ei ehdi juuri muuta tehdä.
Jos työpäivään menee matkoineen sellainen 11 tuntia, tarkoittaa se sitä, että ehtii salille ehkä illalla seitsemäksi. Siellä kuluu sitten aikaa sellaiset pari tuntia. Kotona on sitten yhdeksän jälkeen. Sitten pitäisi olla ehtinyt käydä kaupassa ja tehdä ruokaa sekä evääksi töihin että iltapalaksi. Ja nukkumaan viimeistään klo 11, että ehtii nukkua suositellut 6,5 tuntia.
Missä vaiheessa himotreenaaja tekee kaiken tämän? Käy töissä, tekee ruokaa, tapaa ystäviä, katselee uutisia?Salilla syntyneet ja myös uusiutuneet sosiaaliset suhteet ovat oleellinen osa arkipäivääni.
Tilanteeni oli myös se ettei töissä käydessä muiden touhujen ohella riittänyt aikaa eikä energiaa kuntosalille.
Pitkäaikaistyöttömyys aktivoi juopotteluun ja työttömyyseläkkeelle siirtyminen aikaansai alkoholin vaihtamisen puntteihin.
Vanha painonnoston kilpailutausta helpotti uudelleen aloitusta mutta tuskallista se oli.
Kokoaikatyössä käyvä joutuu kyllä jostain tinkimään! - aloittajasdfasdg
On hieman epärealistinen kirjoitti:
En ole toistaiseksi nähnyt ketään, joka kahdella viikkoharjoituksella ilman hormoneja nostaa tulostaan (tai kuntoaan) näin paljon. Treenimäärää lisäämällä tuo tulos voidaan saavuttaa kolmessa vuodessa, mutta kaikilta se ei onnistu pidemmälläkään harjoittelulla.Kaikki 17 vuotiaat jotka on käyttäny kehoa nuorempana paljon nostaa vähintään sen 60 penkistä(miehistä oli siis kyse). Oon se 70-140kg penkkituloksen saanut ja se hoitu näin: Nukkuu ja syö kunnolla, treenasin loppu vaiheessa pienillä toistoilla, isä nostellu kans. Hormooneita varmaan löytyy luonnostaan paljon joten mitään lisäjuttuja en oo ottanut.
Teen sitä sotilaspenkkityylillä ja vinolla sekä portaattomasti vaihtelen otteen leveyttä kuitenkin en siitä leveän ja kapean penkin välistä pahemmin tee, strekc peks vai mikä se on ja kaikilla muilla mahdollisilla. Itseasiassa poltin vielä kun täytin 18 ja en pahemmin mitään aeropista liikuntaan harrasta muuta kun kamppailu ja seksi ja autolla ajo
- jvonlin
lihastreeni ja siihen terveellinen ruokavalio, niin jo saa paljon aikaan.
- treenix
Voi sitä treenata kotonakin. Mulla on vessan ovessa rekkitanko ja joka käynnillä vedetään leukoja. Samaten on yksi 20 kilon käsipaino ja sillä pumppaan televisiota katsoessa mitä erilaisimpia liikkeitä. Sitten on vielä sellainen voimajousi jota taivutella. Vatsa- ja selkäliikkeet sekä etunojapunnerrukset menee lattialla. Kuntosalit ovat kalliita, en halua maksaa. Sitten lenkki päälle niin johan taas jaksaa seuraavana päivänä istua 8 - 10 tuntia töissä. Voi tehdä vaikka joka ilta, jos haluaa eikä jää mikään lemppari ohjelma väliin.
- LAISKAT SELITTELEE
olen joka päivä salilla (paitsi sunnuntaisin kun on lepopäivä) vaikka koulupäiviä on 5 ja työpäiviä 5 viikossa! ei kyllä rasita missään, ku sitä enemmän tekee, sitä enemmän jaksaa!
PERSE SOHVALTA YLÖS, JA ULOS LENKILLE (tai salille. ainaki jotaki) - jo 14 vuotta
itse olen käynyt jo 14 vuotta kuntosalilla. Viimeiset 10 vuotta 6 krt viikossa.
Kroppa tykkää, venyttelyt alussa ja lopussa kuuluu ohjelmaan.- 65-v
Tuo vaatii asian ymmärtämistä ja osuvaa suunnittelua sekä järkevän toteutuksen seurantaa.
- kyljet kunnossa
Olen 50v nainen ja käyn pari kertaa viikossa core - ja pilatesjumpissa, samoin kolme kertaa viikossa puoli tunti power plate -koneella, kerran pumpissa ja satunnaisesti syvänvedehydrobicissa ja hotjoogasssa. Elämä on ihanaa ja rikkinäinen selkä kipeä vain liikunnasta vapaiden iltojen aamuina.
- Kyljet kunnossa
Maksaahan se.Mutta en käytä rahaa tupakkaan, viinaan ja bilettämiseen enkä juuri matkustelemiseenkaan. Eikä minulla ole autoa.
- Pitäisi ja pitäisi
Pitäisihän sitä syödä kasviksia ja hedelmiä. Pitäisi saada kaikki vitamiinit, proteiinit, hivenaineet ja muut. Pitäisi liikkua töihin kävellen tai pyörällä. Pitäisi vähentää autoilua kun se saastuttaa. Pitäisi kierrättää roskat. Pitäisi tukea huonompiosaisia, pitäisi kasvattaa lapset kuuliaisiksi, maksaa asuntovelat, autot ja harrastukset. Pitäisi olla myöskin kotiäiti kun töissäkäyntikään ei ole hyvästä.
Pitäisi vähentää viinan käyttöä ja tv:n katselua Pitäisi lukea kirjoja ja opiskella. Pitäisi äänestää.
Kaikkea täällä Suomessa pitäisi tehdä!
MINÄ SANON MITÄ SUOMALAISTEN PITÄÄ TEHDÄ!
Suomalaisten pitää ottaa vähän rennommin, löysätä kravattia, antaa itselleen anteeksi jos ei kaikkeen pysty, lisätä vähän vapaa-aikaa ja rakastaa tätä kautta myös lähimmäisiään. SITÄ SUOMALAISTEN PITÄISI TEHDÄ!- shhhh!!
Säästä saarnasi, ei vielä ole sunnuntai!
- Kyljet kunnossa
shhhh!! kirjoitti:
Säästä saarnasi, ei vielä ole sunnuntai!
Kiitos.
- vittuillen
Totta että Suomalaisten pitäisi myös ottaa löysin rantein, kuten kansallisaarteemme Veikko Lavi lauloi, mutta myös kunnostaan kannattaa pitää huolta. Olet oikeassa, kunhan et jätä tuota MYÖS sanan jälkeistä huomioimatta. Nauttikaa liikunnasta, se ei tapa eikä tee pahaa, vaikka sen eteen joutuu näkemään vaivaa, se kostautuu positiivisesti omaksi iloksenne.
- liikuntaa
vittuillen kirjoitti:
Totta että Suomalaisten pitäisi myös ottaa löysin rantein, kuten kansallisaarteemme Veikko Lavi lauloi, mutta myös kunnostaan kannattaa pitää huolta. Olet oikeassa, kunhan et jätä tuota MYÖS sanan jälkeistä huomioimatta. Nauttikaa liikunnasta, se ei tapa eikä tee pahaa, vaikka sen eteen joutuu näkemään vaivaa, se kostautuu positiivisesti omaksi iloksenne.
Meitsin kuntosalina tällä hetkellä toimii valtava tukkipino. Ne olisi saatava pätkittyä ja halottua. Lähes kaikki on varmaan tehny joskus halkoja ni tietää kuin raskasta on heilua pari tuntia moottorisahan ja kirveen kanssa.
Kunto nousee ja ensi talvena on polttopuuta.
- M.M......................
fgiojfluuio, öklöttävää paskaa koko "urheilu" nykyään. Lääketiedettä.
Hyppärimasaki hyppäs ennätyshyppynsä pikku pieruissa, mutta laillisissa.
Ja käräjiä ja sotkuja, niinno pitäkää KOHTUU
isot bisneksenne, huhu kerto. - Jeesuksen munat sentaan
Kuntosalit on 100% bisnestä, rieku ja raiku luonnossa, kunnossa pysyt paremmin kun jossain
silikoni/muovisalla:
Linkki vaan, todista mun väitteeni vääräksi ja heti! - Tämä tyhmä kansa
menee tuohonkin. Äänestä isoo-arskaa aina.
Arska tais hävitä muuttanee isolle eläkkeelle Itävaltaan? - AktiiviA
Itse peräänkuuluttaisin hyötyliikunnan ja päivittäisen aktiivisuuden merkitystä!
Esimerkiksi päivittäinen rivakka 2X40min kävely työpaikalle, 3xpäivässä koiralenkit, pihahommat, lumityöt ja lasten perässä juokseminen.
Ei tarvitse erikseen salille lähteä, ja tulee monipuolista liikuntaa - myös lihaskuntoa. Välillä pitää myös jumpata ja venytellä, että liikkuvuus pysyy, eivätkä lihakset kipeydy. Kotonakin voi tehdä "saliliikunnan" kun tietää oikeat lihaskuntoliikkeet.
Ei kaikkeen tarvita hienoja saleja ja moderneja välineitä. Käyttäkää maalaisjärkeä!- wiwiwiwiwiwiwi
Vittu kaikilla oo mitään pihahommia tai lumitöitä ees mahollisuutta tehä..
Mää oon oikein tyytyväinen, että saan käydä lenkillä ja "hienolla ja modernilla" salilla (joka on by the way rakennettu 80-luvulla, ja laitteet ovat sen mukaset) Jokainen tekee tyylillään.
- emmaliinis
Jee! Meitsi käy kolomesti viikossa. Tosin aerobinen liikunta jääki sitte hyvin vähälle huomiolle...
- TURHAA TOUHUA
LIHAKSET KASVAA LEVOSSA!
- pinohiiri
Joku tahallaan ärsyttää?
Kyllä me kaikki tiedämme miten roppa toimii.
Kyllä liikunta on hyvää kaikille .
http://nettitv.mtv3.fi/nettitv_uutiset/index.shtml/nettitv_uutiset/ajankohtaisohjelmat/suomiareena?100986#100986
- m49v
olen treenannut lähes 30v.Kysyy kyllä itsekuria yksin treenata,mutta kun treeneihin tottuu,se on vähän niin kuin alkoholi,siihen tulee riippuvaiseksi.Salilla tietysti näkee muita ja tulee uusia tuttavuuksia,mutta kotona saa laittaa rockit paukkuun ja ihan rauhassa treenata.Laitoin vielä säkin,sillä lämmittelyt.Kroppa on kuin kakskymppisellä,kädet liikkuu ja jalat nousee säkin myötä.Nyt kun vielä työttömänä,niin aikaa on treenata,nykyään 4kertaa vkossa kun palautuminen hitaampaa.Kun asuu ja on yksin,on helppo tehdä omasta luukusta kuntosali.Vielä jos löytyis muija samantyylinen,sitten voisi vaikka mennä sinne salille yhdessä.Hyvää treeni kevättä kaikille jotka jotain harrastaa.t.m49v
- ollut mitään
kuntosaleja, miten silloin mahdettiin pärjätä. Nykyisin niitä pidetään jopa elinehtona. No, silloin ei treenattu itseään kipeiksi kuten nykyisin on tapana. Kuntosaliharjoittelu on täysin älytöntä.
- pinohiiri
Tuo on tyypilleinen lause "älytön" selaiselle joka on sohvaeläjä.
Vaikka on kysymyksessä ruumiilisen työn tekijä ei ole pois suljettu salilla käynti tai lenkillä käynti tai jokin muu ,päin vastoin ,ei tarvii käydä hierojalla niinkuin ne jotka tekee pelkästään ruumillista ansiotyötä.
Ja ohan se plussaa terveydelle ja jaksamiselle. - adadadadadada
Ennen olikin raskaat työt joita nykyään tekee yhä harvempi. Vanhan ajan metsurit ja maalla työskentelevät olivatkin kovakuntoisia ihmisiä. Nykyajan työssä ei enää rasituta niin kyllä on saleille tarvetta ja käyttöä.
ehkä olisi hyvä tarkistaa onko taskukello vedetty tähän aikaan?! - kakkaaja
Minä vaan kävin juuri kakalla. Vahvistui sulkijalihas.
- ON TIETENKIN
...S...I. Siihen ei nimittäin koskaan kyllästy, ainakaan jos treenikaveri vaihtuu riittävän usein. Välineitäkään ei hirveästi tarvita, mutta sääntöihin on syytä perehtyä:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000042739018 - liikunnallisuuteen palannut
Paloin pari vuotta sitten loppuun työpaikalla, kun töitä oli liikaa ja kilttinä tein kaiken ja aina jäin ylitöihin kun pyydettiin.
Liikuntaa en ymmärrettävästi enää ehtinyt harrastaa, kun työmatkat suuntaansa veivät yhteensä 3 tuntia, enkä voinut sitoutua enää minkäänlaisiint treeniaikatauluihinkaan, kun työvuoro saattoi vaihtua illallakin vielä ennen seuraavaa aamua.
Vaihdoin työpaikkaa. Nyt olen vuoden koonnut elämääni takaisin. Painan vieläkin 10 kiloa liikaa.
Kävelen 10 000 askelta päivässä. Ostin tasapainolaudan. Treenaan sillä noita syviä lihaksia.
Joudun töissä istumaan tuolilla, joka on liian korkea, istun tuolin reunalla, että jalat ylettää maahan. Pöytä on vastaavasti niin kapea, että kyynärpäät eivät saa tukea (iso monitori, vanhanaikainen, syö pöytätilan, ei ole esim papereille paljon tilaa, kuin syli). Pakko parantaa lihaskuntoa, ettei kaikki romahda. Ajattelin ostaa soutulaitteen kotiin. Ja nyt tulevana vkl hommaan roikkumistangon ovenväliin.
Siitä se lähtee. Kunto on jo alkanut nousta takaisinpäin ja nousee kokoajan.
Harmi, etten voi käydä salilla. En voi liikkua kovin myöhään, kun uni ei tule silmään enää myöhäisen liikunnan takia. Joten tulen kotiin, heitän koiran pihalle, teen treenit ja lähden kauppaan....- juupajuuuu
ajanpuute. Voin kertoa, että jos ehtisin, liikkuisin kyllä.
- fdfdfdfdfd
juupajuuuu kirjoitti:
ajanpuute. Voin kertoa, että jos ehtisin, liikkuisin kyllä.
mutta kyllä se sun ihan oma valina on. Kenelläkään ei oli niin kiire etteikö ehtisi 3 tuntia viikossa salilla käymään. se on jostain muusta otettava sitten pois. vaikka työstä, tai vielä paremmin telkkarin katselusta, tietokoneenkäytöstä jne, joten turha sanoa ettei ole aikaa. se on paskapuhetta ja itsensä kusettamista.
kenenkään ei ole pakko liikkua, mutta asian oikean laidan voi itselleen myöntää.. - ajanpuutteeseen kyllästynyt
fdfdfdfdfd kirjoitti:
mutta kyllä se sun ihan oma valina on. Kenelläkään ei oli niin kiire etteikö ehtisi 3 tuntia viikossa salilla käymään. se on jostain muusta otettava sitten pois. vaikka työstä, tai vielä paremmin telkkarin katselusta, tietokoneenkäytöstä jne, joten turha sanoa ettei ole aikaa. se on paskapuhetta ja itsensä kusettamista.
kenenkään ei ole pakko liikkua, mutta asian oikean laidan voi itselleen myöntää..Minä tein valinnan. Lopetin hyväpalkkaisessa työssä, jotta minulla olisi aikaa kummilapsille ja liikunnalle. Nyt kaduttaa. Saan 950 euroa käteen kuussa, eikä olekaan varaa ostaa esim uusia vaatteita yms. Käyn ulkoilemassa farkuissa ja kävelykengissä. Lenkkareiden hinnat olivat kamalia, samoin lenkkeilyvaatteiden.
- on se surullista
ajanpuutteeseen kyllästynyt kirjoitti:
Minä tein valinnan. Lopetin hyväpalkkaisessa työssä, jotta minulla olisi aikaa kummilapsille ja liikunnalle. Nyt kaduttaa. Saan 950 euroa käteen kuussa, eikä olekaan varaa ostaa esim uusia vaatteita yms. Käyn ulkoilemassa farkuissa ja kävelykengissä. Lenkkareiden hinnat olivat kamalia, samoin lenkkeilyvaatteiden.
miksei työtä voi tehdä normaalimäärä eli n.8 tuntia vuorokaudessa? silloin jää aikaa harrastuksille ja muillekin jutuille. pitääkö sen olla valintakysymys? en ymmärrä..
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä3524491Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1462538Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575822146- 1451690
- 261227
Hotelli kainuu
Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!441222- 351178
- 791101
Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?
Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!3451045Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan
Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein1431029