kuka muistaa sellaisen luistinmerkin aikanaan kuin
cilbert. Minulla oli aikoinaan tuon merkkiset
hokkarit, niitä pidettiin aikoinaan hyvinä luisti-
mina.
tuolloin 50-60 luvuilla ei valikoima ollut kovin
kummonen.
kuka muistaa?
7
2293
Vastaukset
- nurmikset
siis ne joissa oli kaksi terää..., me vähän naureskeltiin silloin lapsina niille, kun sehän oli se juttu, ettei sitten kaadu niin helposti...
- hoh.hoiaa
nurmikset oli metalliset monoihi ym kiinnitettävät
ns. aloittelijoiden luistimet.
niitä oli käytössä 50 luvulla aika yleisesti.
- Nurminen
Vähän historiallista faktaa.
Nurmikset kiinnitettiin kieltämättä monoihin mutta ei ne mitkään varsinaisesti aloittelijoiden luistimet olleet.
Niiden valmistus aloitettiin jo 1890 luvulla Nurmisen takomossa Voimialassa, Karjalan kannaksella. Aloitusajankohdastakin voi päätellä että ne olivat Suuri Edistyksellinen Uutuus, joka korvasi siihen saakka käytetyt puuluistimet. Lienevät olleen viime vuosisadan alkupuolella jopa kaikkein yleisin luistinmalli, ennenkuin kengällisiä jääpalloä ja hockeyluistimia alettiin valmistaa.
Ja sijaintipaikasta voi päätellä, että sotien jälkeen niitä ei valmistettu. Tosin tästä en ole varma, sillä minulla on 1 pari jossa lukee "made in Sweden", ja voi olla että malli on joko lisenssillä tai ilman lisenssiä siirtynyt siellä myöhemminkin valmistettavaksi. Itse en muista että olisin 50 luvulla nähnyt missään uusia myynnissä, hokkareita alkoi olla ABC- ja Mainos-merkkisiä. Ja vuoskymmenen loppupuolella valitettavasti alkoi tulla tytöille "kaunoluistimia" joka on pilannut heidän luistelutyylinsä peruuttamattomasti :(
Kyllä, Nurmiksia kieltämättä paljon aloittelijat käyttivät; ne olivat viiskytluvulla käytettyinä halvimpia saatavissa olleita.
Meitsikin omasi ylisuuret sellaiset, ne olivat huonot käytössä, ja luulinkin että se johtui siitä kun olivat minulle liian isot. Mutta nyt olen todennut että niiden terät ovat kaarevat kuin keinutuolin jalakset, suoraa kohtaa ei ole senkään vertaa kuin jääkiekkoluistimissa. Joten eivät ne soeveltuneet eivätkä sovellu oikeastaan muuhun kuin piruettien tekemiseen paikoillaan, vauhdikas luistelu on mahdotonta koska vaativat niin lyhyitä potkuja ...- Anonyymi00006
Tulipa verkkohaun kautta mieleen - minulla oli 60-luvun alussa käytettynä ostetut Mainos-hokkarit. Ei kyllä ihan priimat, oli kärjet vähän nuhraantuneet ja toisen putki lommolla ja terä vähän kiero. Niillä kuitenkin tuli luistelluksi aika paljon, jopa teroitettiinkin.
- öö aapisessa
öö... kaikkien pitää muistaa nurmikset, ne oli ajan ilmiö (y)
- hyväsäkää
Sain tänään vanhat terät. Terään kirjoitettu hyvin koristeellisesti : Nurmis
Nimi on koristeellisen kuvion välissä.
Ilmeisesti tämä malli on tarkoitettu monoihin ym mihin mahtuu.
Ilmeisesti nämä on tehty Kannaksella ennen sotia. Eli ikää on kertynyt.
Eipä ole ennen osunnut tämmöisiä kohdalleni. Laitanpa kirjahyllyyn esille. Minulla oli Mainos-hokkarit 60-luvun alussa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Säästäminen on typerää, muistakaa äänestää demareita
Säästäminen on typerää, koska aiheuttaa vain talouden taantumista ja lopulta tappaa potilaan. Demareiden tapa on satsat1328396Olli Rehn: Eläkkeistä pitää leikata. Nyt tuli Lindtmanille kauhun paikka
jos johtaa seuraavaa hallitusta. Purra: eläkkeisiin ei kosketa. Eikä tällä hallituskaudella varmasti kosketa, mutta seur5017666SDP:n budjetin peruskivi: "Rahaa nimittäin on!"
Demarien talouspolitiikan ydin on usein tiivistetty klassiseen meemiin: rahaa on, kunhan se on jonkun muun rahaa. Vuoden2225719Kun täällä kysytään aina vaan naisilta
Niin nyt kysytään miehiltä. Mies, voisitko ottaa kumppaniksesi naisen joka nostaa enemmän penkistä kuin sinä? Tienaa en974789Poliisien suosikkipuolueet ylivoimaisesti: Kokoomus ja persut
samoin on armeijan henkilöstön kanssa. Sen sijaan sekä vihreät, vasliitto ja SDP ovat hyljeksittyjä puolueita poliisien1474664Suomi käyttää sosiaalietuuksiin suhteessa eniten rahaa koko maailmassa
Suomi käyttää sosiaaliturvaetuuksiin enemmän rahaa suhteessa bruttokansantuotteeseen kuin mikään muu maa maailmassa. Su1714526Sdp, Vihreät ja vasemmistoliitto muuttumassa naisten puolueiksi?
Sdp 64 % naisia, vihreät 70 % naisia ja vasemmistoliitto 60 % naisia. Ilmankos ne puolueet ajaa autoilevien kantasuomal1104497Valtion alijäämä = yritystukien määrä = 10 mrd. euroa
Mutta persut eivät vaan suostu tasapainottamaan valtion budjettia, vaikka yritystuet on tiedetty haitallisiksi. Miksi p254385Hatunnosto! Mari Hynynen (os. Perankoski) ja Jouni Hynynen auttavat vähäosaisia upealla tavalla!
Hatunnosto! Mari ja Jouni Hynynen ovat Vailla vakinaista asuntoa ry:n uudet kummit. Hynysiä motivoi halu lisätä ymmärr144226Tiesitkö? Tämä suomalainen keksi Elämäni biisi -sarjan - Viinin lipittely mainittu!
Tiesitkö? Elämäni biisi on suomalainen formaatti ja sen takana on Petja Peltomaa. Hänen kynästä ovat lähtöisin myös mm.03850