Sanomalehdenjako varhaisjakelu kysymyksiä

Nimierkki123

Ihan muutamaa käytännön asiaa kyselen.

Eli, miten nuo piirit määräytyvät? Otetaanko huomioon oma asuinalue tai edes oman asuinalueen läheltä sen sijaan että pistetään jakamaan kauas toiselle puolen kaupunkia? Toiveita voi varmasti esittää?

Työvuoro alkaa oletettavasti sen piirin postitoimistosta jonka piirin jakajana on, vai?

Jos pyörällä/kärryllä jakaa lehdet niin mahtuuko kaikki lehdet yleensä pyörän kyytiin tai kärryyn vai joutuuko käydä välillä "hakemassa" uuden satsin ja takaisin kierrokselle?

Ja lopuksi vielä ylimääräinen kysymys että minkähänlainen palkka noin suurinpiirtein jos tätä pääsisi tai joutuisi tekemään kesätyönä?

11

6459

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ammattijakaja

      Vastailen sen mukaan miten omassa kotikaupungissa homma hoituu. Menetelmät saattaa poiketa paikkakunnan mukaan enemmän tai vähemmän.

      Kyllähän niitä piirejä pyritään antamaan jakajan kotipaikan läheltä mutta kaikkiahan ei tietenkään voi miellyttää. Itse asun kaupungin keskustassa ja myös jaan keskustaa joten siinä mielessä on käynyt ihan hyvin. Toiveita voi tietty esittää ja kun kokemusta karttuu ja jos onnistut hommassasi hyvin, voit itsekin melko paljon vaikuttaa siihen, mitä piirejä jaat. Näin ainakin meillä. Jos olet vasta aloittelemassa, toimit aluksi tuuraajana ja sinulle annetaan aina silloin tällöin piirejä, joiden jakajat ovat sairaana, lomalla tms.

      Lehtienhakupisteitä on ympäri kaupunkia ja niihin kimppukuski tuo lehdet, josta taas jakajat ne käyvät hakemassa. Kuhunkin hakupisteeseen tuodaan kyseisen pisteen läheisyydessä olevien piirien lehdet. Joidenkin piirien lehdet jäävät postiterminaalille josta ne haetaan.

      Pyörällä en ole itse koskaan jakanut mutta ainakaan omien piirieni lehdet eivät mahtuisi, ei lähellekään. Voin sanoa että kannattaa jakaa autolla. Teet vain pidemmät siirtymät autolla ja opettelet käyttämään jakolaukkua. Näin säästyy bensaa ja jako käy ripeämmin.

      Palkkoja voit tarkastella Viestinvälitys- ja Logistiikka-alan TES:istä. Alla pdf-versio.
      http://pau-fi-bin.directo.fi/@Bin/d532bceaa00b54dc31879de4c3ec286e/1237983965/application/pdf/1654466/VLTES 2007-2009.pdf

      Sellaista työtä ei ole olemassakaan johon "joutuisi". Ainakaan tämä ei ole sellainen. Jokainen valitsee alansa. Tämäkin työ on fyysisesti raskasta ja vaatii tarkkuutta, ripeyttä ja kykyä itsenäiseen työskentelyyn. Monesta ei tule tehokasta jakajaa koskaan.

      Kokeilemallahan se selviää miltä työ maistuu ja kykeneekö siihen ylipäätään, joten kysele toki paikkakuntasi varhaisjakelun vastaavalta olisiko töitä tarjolla. Uskoisin että tuuraajaksi pääset ainakin aluksi koska tuuraajista on ainakin täällä meillä ja varmasti muuallakin aina hieman pulaa. Nykyihmiset kun tuppaavat pelkäämään vähänkin kovempia hommia.

      • "sanomalehtijumala"

        Täällä päin myös piiri saa läheltä kotia. Kesällä kun aloitin itse, oli siitä hyvä että pääsin heti kesälomittajaksi. Sain pariksi kuukaudeksi "omat" piirit, joihin oppi nopeasti ja pääsi rytmiin kiinni. Ei tullut sitä alkurumbaa missä piirit vaihtuvat lähes päivittäin ihmisten sairaslomien mukaisesti. Itse jaan sanomalehtiä pyörällä ja sen verran voin sanoa että ainakin täällä päin se otetaan huomioon. Autoilijoilla on omat autopiirit joihin lehtiä tulee tuhottomasti, tai jossa on kohtuuttomasti kilometrejä. Pyörille suunnatuissa piireissä, AINAKIN TÄÄLLÄ, tulee vähemmän lehtiä, eikä koskaan ole tarvinnut itse tehdä ekstrakierroksia jättöpaikoille (joskin joskus tuntuu että pyörä ei kestä ;). Tuo työehtosopimus jonka laitoit ei muistaakseni ole enää voimassa, vaan sen jälkeen on tullut yksi palkankorotus noin vuosi sitten. Ja tuosta kovempi työ kommentista sen verran, että kun aloin jakamaan olin itse 30 kiloa ylipainoinen, mutta kyllä se kunto siitä kasvaa kun jaksaa yrittää. Ensimmäiset 2 viikkoa olivat minulle yhtä tuskaa, mutta kun elimistö tottui (toisin sanoen paino putosi noin 15 kiloa ensimmäisen parin kuukauden aikana), alkoi jako sujua huomattavasti paremmin :).


    • kannata..

      harkita edem lehdenjako hommia kesätöiks.aivan koirapalkalla saat raataa yöt läpeensä lehtinippu selässä,ja käteen ei jää kun känsät!!

      • joka ei

        tosihommiin kykene.


      • vaan
        joka ei kirjoitti:

        tosihommiin kykene.

        mielipiteeni,ei siittä nyt noin kannata hernettä nenään vetään


      • sanoin vaan
        vaan kirjoitti:

        mielipiteeni,ei siittä nyt noin kannata hernettä nenään vetään

        tosiasian. kovista hommista vinkuvat ne jotka eivät niissä pärjää.


      • ex jakaja
        sanoin vaan kirjoitti:

        tosiasian. kovista hommista vinkuvat ne jotka eivät niissä pärjää.

        Vedä käteen, lehden kanto kannatti silloin kun Leijona jakelu vielä maksoi kunnon liksaa, jos firma on Itella Oy, niin parempi on vaan laiskotella kuin orjaksi mennä ilmaiseksi.

        Mutta 7 töitä 1 vapaa, se on todellakin rankkaa, ja ripeyttä, itsenäisyyttä vaativaa on kylläkin. Liksa ei ole nyt kohdallaan.


      • jos ei
        ex jakaja kirjoitti:

        Vedä käteen, lehden kanto kannatti silloin kun Leijona jakelu vielä maksoi kunnon liksaa, jos firma on Itella Oy, niin parempi on vaan laiskotella kuin orjaksi mennä ilmaiseksi.

        Mutta 7 töitä 1 vapaa, se on todellakin rankkaa, ja ripeyttä, itsenäisyyttä vaativaa on kylläkin. Liksa ei ole nyt kohdallaan.

        tosihommia pää ja kroppa kestä (seliseliselittelyä mukamas palkan varjolla). Meillä ei kaltaisiasi löyhäperseitä tarvitakaan.


      • joku vaan
        jos ei kirjoitti:

        tosihommia pää ja kroppa kestä (seliseliselittelyä mukamas palkan varjolla). Meillä ei kaltaisiasi löyhäperseitä tarvitakaan.

        Olen siivousalalla, mutta ala ei nappaa. Siivous on tosi raskasta (riippuu kohteesta), joten luulisin pärjääväni lehden jakajana. Mietin vain paljonko on palkka kaikkien lisien kanssa lukuun ottamatta ikälisää??? ja paljonko on palkka jos jakaa pelkästää yöllä???


    • Kun aloitin oman piirini niin en asunut sillä alueella. En tosiaan voinut määrätä aluettani. Oman alueen jaon suorittaa autopiiri.
      Lähdin postilta pyörällä lehdet mukana, kun sain tehtyä ensin muutokset jakelukirjaan, jos niitä oli. Otin omat nippuni häkistä lehtiauton lähdettyä. Otin tietyn määrän lehtiä jakolaukkuihini ja sitten laitoin piirini muut niput pinkaan ja siihen lappu, mihin lehtilaatikkoon pinkkoja viedään ja kappalemäärät. Sitten tietty autopiirin jakaja otti lehdet ja vei ne postin lehtilaatikkoihin ja sieltä mie tankkasin lehdet mukaani välillä.
      Alussa oli tietenkin hidasta ja tietenkin kunto ei ollut hyvä ja lisäksi aloitin ne työt talvella, joten jouduin pyörällä opettelemaan talviajeluni. Sitten heti alussa oli kovat lumisateet, joten ei aina pystynyt ajamaan pyörällä kuin lykätä sitä. Moni olisi jo ensimmäisen päivän jälkeen heittänyt rukkaset naulaan.
      Tämä työ vaatii kovaa pinnaa ja on oltava elämäntavoiltaan säännöllinen. Vastuuntuntoa ja tunnollisuutta tarvitaan. Tarkkuutta myös vaaditaan ja ripeys tulee ajan myötä. Kunto kohoaa ja varmaan liikakilot lähtevät. Lisäksi jakajan täytyy olla rohkea liikkumaan yöllä. Itse sain jakaa yöllä rauhassa, vaikka joskus ravintolassa oli väkeä yöllä lähtemässä kotia.
      Palkka oli minun mielestäni hyvä, mutta kaikki eivät ole oppineet tulemaan pienellä rahalla toimeen.
      Itse lopetin noin neljä vuotta sitten jakamisen jalkavaivani vuoksi.
      Mene vain rohkeasti kyselemään jakajan töitä. Saat varmaan uutta katseltavaa elämässäsi ja työkokemusta. Ihmiset voivat välillä haukkua, mutta älä välitä.

    • juuliiaaa

      Itse sain piirin omasta kaupunginosasta mutta tiedän jakajia jotka hoitavat pyöräpiirejä, joille saapuvat omalla autolla ensin kauempaa.

      Työvuoro alkaa meillä ainakin siitä mihin lehdet aamulla jätetään. Ja kärryyn lehdet menee ihan mukavasti, pyörä on hankalampi.

      Palkka on liian pieni työn luonteeseen nähden: hyvin fyysinen YÖTYÖ. Nimenomaan yötyö on kuluttavaa, ainakin minulle..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      147
      10722
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3043
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2859
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2137
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1888
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1709
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1656
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1597
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1543
    10. 83
      1496
    Aihe