Tunnetko nainen olevasi

napanuora

kakkoskansalainen, jos et ole synnyttänyt tai saanut lapsia?

Miten nainen koet lapsettomuuden, vai onko se tietoinen valinta?

9

493

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Amar

Eipä ole koskaan käynyt mielessäkään, että se minun arvoani vähentää, etten ole lapsia tähän maailmaan pykännyt vielä tässä vaiheessa elämää. Miksi naisen arvon pitäisi olla riippuvainen hänen jälkikasvunsa tuottamisesta? Tähän ajatteluuni voi toki vaikuttaa se, että elämässäni ihailemani vahvat naiset eli äitini ja isoäitini ovat kumpikin äitiytensä ohella olleet todella paljon muutakin -äiteys on ollut osa heitä, muttei suinkaan ainut tai tärkein määrittävä tekijä. Se on ollut toki oleellinen osa kummallekin, muttei ainukainen.

Lapsettomuus omassa elämässä on tällä hetkellä tietoinen valinta. Miehen kanssa on keskusteltu lisääntymisestä, mutta se ajoitetaan aikaisintaan muutaman vuoden päähän, jotta ennätämme kumpikin ensinnäkin valmistua sekä toisaalta hieman saada elämää sekä toivon mukaan aikuisuuttakin alle.

• Saman kysymyksen voisi asettaa muuten myös miehille. Miten paljon vanhemmuus ylipäätään määrittää ihmisen identiteettiä?

En ole tuntenut olevani kakkosluokan kansalainen. Joskus olen kokenut olevani hieman puolustusasemissa, mutta tuomitsemiseen en varsinaisesti ole törmännyt. Vääriä käsityksiä on välillä saanut oikoa, kun etenkin miehillä (ja vanhemmilla ihmisillä) tuntuu toisinaan olevan käsitys että kaikki naiset haluavat lapsia.

Lapsettomuus oli tietoinen valinta aikanaan. olen elänyt suuren osan aikuisiästäni sellaisen miehen kanssa, josta ei olisi ollut isäksi (minun mielestäni) joten lasten saannin yrittäminen ei tullut mieleenkään. Toisekseen en ole koskaan ollut kovin lapsirakas.

Kun eromme jälkeen aloin etsiä uutta suhdetta, alkoi perheestä ja lapsista kiinnostaa. Huomasin että on olemassa myös sellaisia miehiä jotka ihan aidosti haluavat perustaa perheen, hankkia lapsia ja ovat valmiita kantamaan vastuun ja osansa perheen arjen pyörittämisestä.

Jälkikasvu ei tee kenestäkään muita parempaa tai huonompaa ihmistä. Varmasti vanhemmuus elämään vaikuttaa, mutta ihmisillä on muitakin, ihan täysin perhemallista tai siviilisäädystä riippumattomia rooleja. Sekä miehillä että naisilla.

• perus-pirkko

Olen vapaaehtoisesti lapseton ja ihan normaali kansalainen. Välillä minulle yritetään kertoa muuta. On tietysti ikävää, että nämä ihmiset ottavat loukkauksena, kun joku nainen kertoo, ettei ole koskaan halunnut lasta.

• ylhäs yksinäisyys

Olen ihan hyvä synnyttämättömänä, jopa onnellinen. Miksi kakkavaippa ja huuto kohottaisi mielialaa.

Ihanaa tämä rauha ja hiljaisuus. Mutta mitä jos mies ehdottaa joskus lapsia... mitä sit?

• Lapseton nainen

Kuten tuossa aiemmassa ketjussa sanoin, vihamielistä kohtelua olen saanut vap.ehtoisesti lapsettomuudestani lähinnä lapsettomuudesta kärsiviltä (esim. pariskunnalta lapsi kuollut. Miehiltä tilanteessa jossa he olisivat halunneet testata kelpaamistani heidän lastensa äidiksi tai sitten naisilta noin muuten vaan.

Eikös tuo yksinäisten naisten onnellisuus ole muiden vaikea asia ymmärtää ja hyväksyä noin muutenkin. Aiheesta on tehty väitöskirja.

Onneksi valtaosa perheellisistä on ihan mukavia ja asiallisia myös meitä lapsettomia kohtaan.

Monella ilkeilijällä on varmaankin kateus taustalla, eivät kaikki pienten lasten vanhemmat ole onnellisia vaikka niin esittävätkin.

• ykköskansalainen

Päinvastoin! :)

• elämän tarkoitusta...

Elämä on vaan mennyt näin, suunnittelematta.

Onnekseni mulla on neljä kummilasta, joista paria olen saanut hoitaa vauvanakin ihan kokopäiväisesti. Mulla on läheiset suhteet noihin lapsiin ja tiedän, että olen heille tärkeä ja turvallinen aikuinen. He kuuluvat arkeeni. Vanhin on 14v ja nuorin 5v.

Käydään uimassa, kirjastossa, peleissä, näyttelyissä, ulkona. Istutaan ja luetaan kirjaa, jutellaan, väritetään, pelataan, siivotaan ja laitetaan ruokaa yhdessä. Ihan normaalia arkea. Mulla taitaa olla aikaa heille, koska haluan sitä antaa. Asutaan aika lähekkäin, tämä helpottaa arjen pyörittämistä. Mulla on koira, jonka saan heille hoitoon tarvittaessa, joten homma toimii molempiin suuntiin.´

Sinkkukin tarvitsee läheisiä ihmisiä. Ihmissuhteiden hoito vaatii aina aikaa. Ehdin kyllä rillutella ystävienikin kanssa. Miesystävät menee ja tulee, tässä iässä kunnollisen miehen löytäminen on kuin etsisi neulaa heinäkasasta.

Ehkä luoja vielä suo minulle oman lapsen. Tiedän, että osaan ainakin pitää huolta ja rakastaa. Tiedän, miltä tuntuu, kun lapsi kiipeää syliin.

• Muttamuttamutta

Mä tunnen olevani ihan hyvä kansalainen ja yhteiskunnan jäsen, vaikka en olekaan saanut lapsia. En edes ole ihan varma haluanko niitä. Luultavasti kyllä, koska olen lapsirakas ja tunnen, että lapsi voisi antaa elämääni jotain sellaista, mitä mikään muu ei voi antaa. Lisäksi mieheni on hyvin lapsimyönteinen.

Toisaalta en ole niin fanaattinen, että elämin loppuisi siihen, että lasta ei tulekaan. Osaisin elää ilmankin.

Mielestäni ihmisarvoa ei yhtään nosta tai laske se onko lapsia tai ei. Jokainen ihminen on arvokas omana itsenään, ei ulkopuolisten avujensa (kuten lapsien) kautta. Tietysti lapsia pitää tehdä, jos ihmislaji halutaan pitää hengissä. Evoluution kannalta sekään ei tosin ole ihan välttämätöntä. Dinosauruksetkin elivät oman kautensa ja häipyivät historiaan. Ehkä meillekin käy samoin.

• olevani

kakkoskansalainen. Tietoinen valinta minulle,en ole lapsirakas, jos en vihaakaan.Joistakin lapsista pidän, en kaikista, kuten en kaikista ihmisistäkään.Olen siinä iässä, et enää ei painostusta tule lasten hankkimiseen. On kyllä tullut aikanaan sekä miehelleni että minulle.Hassua, kuinka ikäiseni, joiden lapset ovat jo liki aikuisia, alkavat taas olla samoissa harrastuksissa ja jutuissa, kuin itsekin. Tuo aika kun heidän elämänsa pyöri lasten parissa oltiin aika täysin erillämme ja ei oikein millään tasolla tekemisissä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      57
      5875
    2. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      77
      3233
    3. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      23
      2400
    4. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      40
      2095
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      19
      2008
    6. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      162
      1843
    7. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      6
      1619
    8. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      83
      1222
    9. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      20
      1206
    10. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      81
      1075
    Aihe