Ilmaistyön teettäminen

~~~~~~~~~~~

Kun työttömät puhuvat orjatyönteettäjistä, kyse on töistä, joista ei saa palkkaa lainkaan eikä muitakaan työsuhteen etuja (lomakertymä, eläkekertymä), vaan vain yhteiskunnan maksaman tuen.

Kyse on siis siitä, että työnantaja saa työttömän työpanoksen ilmaiseksi ja työtön saa työmarkkinatuen (keskimäärin 551 e/kk, mistä vähennetään veroa 20 %, joten käteen jää 440 e/kk) tai sitten, jos työtön on päivärahan saaja, yhteiskunnan maksaman työllistämistuen, joka on työvoimatoimiston harkinnan mukaan 527 – 843 e/kk, mistä sitten vähennetään 20 % veroa. Em. lisäksi orjatyöntekijät saavat 8 e:n verottoman kulukorvauksen työpäiviltä. Tosin joissakin tilanteissa on harkinnanvaraista sekin, että maksetaanko orjatyöntekijälle kulukorvausta vaiko ei.

Usein kulukorvaus ei peitä edes matkakustannuksia, sillä työttömän on pakko ottaa vastaan orjatyökin työssäkäyntialueellaan, mitkä voivat olla hyvinkin laajoja. Jos kulkuyhteyksiä ei ole, niin siitä ei työkkäreissä välitetä, vaan tuollainen johtaa vain työttömän rankaisemiseen. Työssäkäyntialueet löytyvät tuolta: http://www.mol.fi/mol/fi/00_tyonhakijat/07_tyottomyys/01_tyottomyysturva/02_tyossakayntialueet/index.jsp

Ei siis ihme, jos työttömät ovat katkeria. Miten työssäoleva suhtautuisi, jos yhtäkkiä joutuisikin työskentelemään kohtuullisen hyvän palkan sijasta pelkän yhteiskunnan tuen turvin, kun vieressä työskentelevä saa normaalin palkan ja työsuhteen edut??? Siinä nousisi melkoinen sota. Lisäksi työttömiä kohdellaan usein työpaikoilla kuin pohjasakkaa.

Suurimpia orjatyönteettäjiä ovat kolmannen sektorin toimijat ja yksityiset yritykset.

Ilmaistyöntekijät työskentelevät nimikkeillä työharjoittelu, työelämävalmennus, kuntouttava työtoiminta. Ilmaistyönteko johtaa aniharvoin muuhun kuin uuteen työttömyyteen. Työttömät kun on leimattu yhteiskunnassa niin pahasti, etteivät he kelpaa työnantajille.

Sitten on erikseen vielä piilotettu ilmaistyönteettäminen. Työvoimatoimistojen kurssit pyrkivät yhä enenevässä määrin olemaan sitä, että ne sisältävät pääasiassa työssäoloa jossain yrityksessä, varsinaista koulutusta on vain lumeeksi.

Onko oikein, että yrityksen voitto tehdään työttömien selkänahalla teettämällä heillä ilmaistyötä??? Minä lähden siitä, että jos työtä teetetään, niin sitten siitä on maksettava myös palkka. Nyt on vain niin, että yhä suureneva joukko työttömiä työskentelee ilman palkkaa.

Oma lukunsa on sitten työttömien rangaistusjärjestelmä ja miten sitä sovelletaan. Kun sitä tarkastelee, katoa pian illuusio Suomesta oikeusvaltiona.

Moni vastaa ilmaistyöntarjoamiseen ja työkkärien rangaistuksiin sillä, että katoaa kaikista tilastoista. Millä sen jälkeen elää? Sitä sopii miettiä. Päättäjien ehkä kanntaisi miettiä ja miettiä myös sitä, mihin nykyinen työttömiä alistava politiikka ennemmin tai myöhemmin johtaa.

3

244

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asennevika

Minä taas en puolestani voi käsittää vinkumista ihmisten hyväksikäytöstä jnejne. Rahaa (työttömyyskorvaus) pitäisi saada maailman tappiin asti kotona istumisesta. Jos ei tarjottu työ tai koulutus kelpaa niin sitten voi istua siellä kotona katkerana ja mielellään nollatuloilla.Kyllä se palkka ajallaan nousee kun näyttää työkykynsä ja halunsa työnantajalle. Mutta jos paras taito kohdistuu ruikuttamiseen niin suosittelen politiikkaan siirtymistä, siellä ne palkatkin ovat kohdallaan.

• Kokenut2

Nimimerkillä Asennevika kirjoittanut henkilö (ja monet muut jotka palstalla pahoittavat useiden asioista perillä olevien mielen) ei ymmärrä ns. orjatöistä hölkäsen pöläystä. Mielipiteitä kuitenkin tuntuu olevan ja ne esitetään suurieleisesti, pöyhkeillen,negatiivisen kiihkon vimmalla.

Olen ollut itse useampaan kertaan töissä 8 euron systeemillä ja ideatasollahan se on hirveän hyvä systeemi. Kuten kaikki järjestelmät, se vaatii kuitenkin toimiakseen rajoittimia, jotka siltä tällä hetkellä valitettavasti puuttuvat ja kysymys kuuluukin että MIKSI? 8 euron työskentelyjakson pituus on 10-12 kk. Jakson päättymisen jälkeen työtön tyypillisesti palaa kotiin ja tilalle valtio, kunta, yksityinen, järjestö ottaa uuden ilmaistyöntekijän.

Edellä mainitun ilmaistyöntekijöiden ketjun katkaisemiseksi tulisi vaatia, että ko. taho työllistäisi = palkkaisi tämän henkilön vuodeksi omilla rahoillaan. Tätä ko. työnantajataho ei kuitenkaan tee, vaan ottaa työvoimatoimistosta uuden ihmisen palkattomaan työhön.

Ymmärtääkö nimimerkki Asennevika mikä on ongelman ydin? Epäilen että ei. Kokemusteni mukaan työttömien asiat kiinnostavat vasta siinä vaiheessa kun itse, puoliso tai lapset jäävät työttömiksi. Siihen asti ilkutaan vain kotona makaamiseta.

Työtön kuusi vuotta

• Pöyristynyt

Sain juuri tänään työelämävalmennustarjouksen kolmannelta sektorilta. Aikaisemman työni yhteydessä tapaamani ihminen tarjosi aikaisemman tyyppistä vastuullista työtä valmennuksen ehdoilla.

Kun todella tajusin asian, olin täysin pöyristynyt. Olen ollut poissa työelämästä alle puoli vuotta. Taitoni eivät varmasti ole ehtineet tuossa ajassa ruostua.

Orjatyöhön en suostu, en varsinkaan silloin, kun sitä tarjoaa tuttu ihminen, joka todella tietää, mitä olen aikasemmin tehnyt, ja sanoo opintojeni ja osaamiseni "vastaavan täysin heidän tarpeitaan". Törkeyden huippu!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4088
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2911
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2310
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1321
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      909
    6. 131
      885
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      874
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      822
    9. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      760
    10. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      756
    Aihe