kimmoisuus häviää

missä vika

Olen 40v ja olen 5v harrastanut juoksua ja suunnistusta 3-5 kertaa viikossa ja talvella hiihtoa. Myös nuorena liikuin aika paljon.

Nyt keväällä kun rupean kasvattamaan juoksumääriä on jalat aivan ok ja juoksu mukavaa. Teen noin 1 tunnin lenkkejä.

Kauden käynnistettyä kunnolla eli jo heinäkuussa juoksu tuntuu usein raskaalta vaikka kilometrejä tullut taakse vasta kohtuudella. Pääsen kyllä parempiin aikoihin kuin toukokuussa, mutta jaloista kimmoisuus ja rentous poissa. Juoksen välillä tosi kovaa. Olen syönyt hyvin ja kengät ja askellus tarkistettu ja olen normaali painoinen. Perus voimistelut olen pyrkinyt tekemään koska lihakset usein kireitä.

Mitähän teen väärin?

Hiihdolla en ole itseäni tukkoon hiihdä talvella, koska juoksun aloittaessa paikat ok ja tuntuu hyvältä.

Pitäisikö käydä talvella punttisalilla vai pitää kesällä enemmän palauttavia välipäiviä? Eikö kroppani ole sopeutunut juoksuun kun viime pelissä kaikki tulee aika nopeasti. Pitäisikö talvellakin juosta enemmän?

5

968

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mahdollisimman

laajaksi, Tasainen puurtaminen on kimmoisuudelle ja kaikille muillekin juoksuominaisuuksille myrkkyä. Vetoa ylämäkeen ja muutakin kunnolla voimankäyttöä vaativaa juoksua ohjelmaan mukaan, vastapallona aidosti keveitä hitaan juoksun päiviä ohjelmaan lihasten elastisuuden palauttamiseksi, voimaharjoituksia jne niin kyä lähtee.

• minusta

olisi hyvä käyttää kuntosaliakin ja pitää kesällä välipäiviä. Silloin tällöin ehkä kannattaisi käydö hierojallakin ja olen kuullut, että loikkaharjoitukset olisivat omiaan nimenomaan kimmoisuuden lisäämisen kannalta.

• iässä ei

ole paljoa tehtävissä kimmoisuuden parantamiseksi (olen itse 39). Se on nuorukaisten valttikortti ja alamäki alkaa fyysisistä ominaisuuksista ensimmäisenä juuri kimmoisuudesta.

Mikäli et ole koskaan kimmoisuutta harjoitellut (loikkia ja muitakin räjähtäviä suorituksia) voit ehkä parantaa kykyjäsi, muuten kannattaa keskittyä kunto- ja voimaominaisuuksiin: niissä vielä pärjätään.

• jalat väsyy

Voimapuoleni on heikoin lenkkini. Jalat eivät taida kestää harjoittelua. Vedän aika paljon vetoja metsässä suunnistuksen ohessa eri pohjilla.

Minkälainen voimaharjoittelu olisi oikea salilla tälläiselle 40 vuotiaalle. En halua kangistua salilla ja menettää juoksutehoa. Kysymys on 10 km ja pidemmistä matkoista.

• kimmoisuuden
        jalat väsyy kirjoitti:

Voimapuoleni on heikoin lenkkini. Jalat eivät taida kestää harjoittelua. Vedän aika paljon vetoja metsässä suunnistuksen ohessa eri pohjilla.

Minkälainen voimaharjoittelu olisi oikea salilla tälläiselle 40 vuotiaalle. En halua kangistua salilla ja menettää juoksutehoa. Kysymys on 10 km ja pidemmistä matkoista.

mutta hermottavat voimaharjoitukset käyvät mainiosti kestävyysurheilijoille. Kannatta monipuolistaa harjoittelua, kestävyyslenkkien yhteydessä kannattaa ottaa myös lyhyitä nopeusosioita, aloita loikkaharjoitukset, mutta varoen alussa, hyvällä, turvallisella ja joustavalla (metsäpolku tai pururata) alustalla. Rytmitä harjoittelusi, että ehdit kunnolla palautua. Tee hyvät lihashuollot, käy (ainakin jonkinaikaa) säännölisesti ammattitaitoisella hierojalla joka tsekkaa lihaksistosi kunnon ja näi löydät riittävän lihashuollon määrän, jonka lihaksistosi tarvii pysyäkseen kunnossa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      99
      6013
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      80
      4782
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      96
      3035
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      28
      2823
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      26
      2095
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1506
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      335
      1057
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      85
      1028
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      125
      960
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      764
    Aihe