Mieheni vanhemmat ovat kohdelleet miestäni aina väheksyvämmin kuin veljeään ja hän on joutunut vanhimpana sisaruksena tekemään enemmän kuin muut.
Varsinkin miehen äiti on kohdellut häntä huonommin.
Nuorinta sisarusta on paapottu ja pelastettu jokaisesta pulasta kun taas mieheni on joutunut selviämään itse.
Nyt tyyli on siirtynyt lastenlapsiin. meidän lasta ei huomioida, mutta toisia kyllä.
Sinne syydetään rahaa ja tämä avuttomaksi jäänyt sisarus luottaa vanhempiensa maksavan kaiken elämässään ja oman lapsensa elämässä.
Olen ihan tyytyväinen, että me olemme itsenäisiä, mutta asia hiertää. En halua lastamme oleskelemaan sinne ja ihmettelemään miksi hän on erinlaisessa asemassa.
Olen miettinyt, että mikä on syy tähän.
Miehen äiti jäi lapsena veljensä varjoon eikä saanut mitään itse. ikäänkuin hän jatkaa samaa kuviota. Silti minusta tuntuu uskomattomalta etteivätkö he näe tilanteen epäoikeudenmukaisuutta.
Miksi teistä joku käyttäytyy näin?
Jotenkin tuntuu oudolta.
Epäoikeudenmukaiset
22
2009
Vastaukset
- pärjäävä
ei anoppi ja appi työnnä rahaa ja anna huomiota, koska tietää teidän pärjäävän. Meillä homma on aivan samoin, veljeäni paapotaan, laskut maksetaan ja perään soitellaan. Minulle soitetaan kerran kuussa jos on asiaa. Mummini toimii samoin, veljeni on maailman napa mutta minun tiedetään pärjäävän.
Toisaalta, en myöskään osaa kerjätä ja olla säälittävä että saisin esim rahaa, vaan teen jonkun homman rahani eteen, olen aina tehnyt.- ölskdljsd
Enkä haluaisi itse ollakkaan mikään holhoamisen kohde koska siinä on se toinen puoli aina jos toisilta liikaa otat vastaan apua.
Ajattelen vain lastamme.
On surkeaa hänelle jos tyyli jatkuu (kuten näkyy) niin, että kun menemme käymään ja serkkun sa myös saa serkut vaatetta ja lahjoja ja muistamista mutta lapsemme ei.
Siksi mietin viitsinkö lasta lähettää kokemaan tämän. - Make60
ölskdljsd kirjoitti:
Enkä haluaisi itse ollakkaan mikään holhoamisen kohde koska siinä on se toinen puoli aina jos toisilta liikaa otat vastaan apua.
Ajattelen vain lastamme.
On surkeaa hänelle jos tyyli jatkuu (kuten näkyy) niin, että kun menemme käymään ja serkkun sa myös saa serkut vaatetta ja lahjoja ja muistamista mutta lapsemme ei.
Siksi mietin viitsinkö lasta lähettää kokemaan tämän.Nosta kissa pöydälle sanot suoraan että tämänkaltainen suosimissysteemi ei ole oikeuden mukainen ja se voi tehdä lapselle itsetunto-ongelmia miksi en kelpaa. Sanotte suositulle perheelle että ettekö itse pärjää elämässä ja pitääkö vanhemmilta pyytää vielä aikuisena rahaa. Jotkut ovat huomanneet että jos joku antaa rahaa niin ei lypsävää lehmää kannata lopettaa. Kun sanotte sen suoraan niin normaali aikuinen ihminen rupeaa häpeämääm käytöstään.
- sano suoraan
Make60 kirjoitti:
Nosta kissa pöydälle sanot suoraan että tämänkaltainen suosimissysteemi ei ole oikeuden mukainen ja se voi tehdä lapselle itsetunto-ongelmia miksi en kelpaa. Sanotte suositulle perheelle että ettekö itse pärjää elämässä ja pitääkö vanhemmilta pyytää vielä aikuisena rahaa. Jotkut ovat huomanneet että jos joku antaa rahaa niin ei lypsävää lehmää kannata lopettaa. Kun sanotte sen suoraan niin normaali aikuinen ihminen rupeaa häpeämääm käytöstään.
kerro lapsenlapsille totuus kunhan ymmärtävät näin minä meinaan toimia kun lapsi varttuu ja anoppi vanhenee..Ei mitään sääliä tai sympatiaa sellaisia ihmisiä kohtaan ketkä eivät arvostusta ansaitse !
- Niin se on...
Kyllä vanhemmillakin on lempilapsensa, sanokoot mitä tahansa. Esikoinen joutuu aika nuoresta "ison" asemaan, ja häneltä vaaditaan paljon, kun tulee sisaruksia lisää. Tyttärillä on vielä hankalampaa. He ovat piikomassa pikkulikasta asti, tai sitten lapsenlikkoina.
Vastapainoksi heistä tulee itsenäisiä ja omillaan toimeen tulevia. Itse asiassa heidän osansa kuitenkin on parempi.- esikoinen joutuu
kyllä minä ainakin toisena lapsena olen joutunut aikamoiseen suohon ..verrattuna esikoiseen joka on ollut lellitty?
- aikuinen jo
Syy toisen paapomiseen on ihan selvä. Vanhemmat tuntee velvollisuudekseen suojella tätä, jos ei selviydy elämästään niin hyvin kuin veljensä. Tai ehkä toinen on vain rakastettavampi. Itse uskon jälkimmäiseen.
Oma mieheni on juuri tämä paapotumpi. Vaikka rahaa hänelle ei syydetäkään, häntä vaan kohdellaan paremmin. Itse olen taas vanhimpana omassa perheessäni se hyljeksitty. Mutta näin se elämä vain etenee. Omakokemuspohjaisesti lähiperheitä tarkkailtuani voin sanoa, että nämä suositummat lapset ovat yleensäkin helpompia ihmisiä, epäitsekkäitä ja miellyttäviä, eivätkä yritä pönkittää omaa arvoaan mitenkään. Voin rehellisesti sanoa itseni ja veljeni miehen olevan juuri päinvastaisia. Itsekkäitä ja pahasuisia. Ja tekemällämme työllä on aina hinta, jos ei muuten niin itsetodistelun muodossa. Joten emme ole tukea edes ansainneetkaan. Mutta sitähän voidaan aina miettiä olemmeko tällaisia juuri siitä syystä että meitä ei ole huomattu tarpeeksi. Siinäpä jollekin psykalle pohdiskeltavaa.- aloittaja
Minusta lapsiaan tulee kohdella tasavertaisesti.
Ja täällä päin ei se ketä autetaan ole se mukavin vaan jotenkin hänet vain on kasvatettu sillätavalla, että olettaa että kaikista tilanteista selviää vanhempien kukkaron avulla. ja vanhempansa puhuvat muuta kuin tekevät.
Ovat tehneet tälle ihmiselle karhunpalveluksen sillä ei pärjää maailmassa jossa muut eivät toimikkaan niin. - täällä..
aloittaja kirjoitti:
Minusta lapsiaan tulee kohdella tasavertaisesti.
Ja täällä päin ei se ketä autetaan ole se mukavin vaan jotenkin hänet vain on kasvatettu sillätavalla, että olettaa että kaikista tilanteista selviää vanhempien kukkaron avulla. ja vanhempansa puhuvat muuta kuin tekevät.
Ovat tehneet tälle ihmiselle karhunpalveluksen sillä ei pärjää maailmassa jossa muut eivät toimikkaan niin.Tosiaan, vanhemmat ovat tunteneet itsensä tarpeelliseksi ja "hyväksi" vanhemmaksi, kun ovat voineet huolehtia jostain lapsestaan, joka on suostunut huollettavan rooliin. Joku lapsi on varmasti mielissään erityisasemastaan, mutta karhunpalvelus se todellakin on lapselle, kun ei saa ja opi kantamaan vastuuta omasta elämästään.
Meilläkin anoppi yritti ja yrittää vieläkin "hyvää hyvyyttään auttaa" meitä nelikymppisiä vaikka ihan varmasti osaamme huolehtia itsestämme ja lapsistamme. Hän vain saisi tuntea itsearvostusta meidän auttamisestamme, mutta emme halua, että meidän elämäämme sotkeudutaan ja tunkeudutaan väkisin. Mieheni veljen perhe taas ottaa innoissaan rahaa vastaan ja antaa anopin tuppautua heidän asioihinsa, koska odottavat perintöä euronkuvat silmissä :).
Anopille on ehdotettu, että auttaisi hyväntekeväisyysmielessä oikeita avuntarvitsijoita, mutta hän pitää itseään sellaisena ylimystörouvana, joka ei halua olla köyhien kanssa tekemisissä. Huhheijaa.. - aloittaja
täällä.. kirjoitti:
Tosiaan, vanhemmat ovat tunteneet itsensä tarpeelliseksi ja "hyväksi" vanhemmaksi, kun ovat voineet huolehtia jostain lapsestaan, joka on suostunut huollettavan rooliin. Joku lapsi on varmasti mielissään erityisasemastaan, mutta karhunpalvelus se todellakin on lapselle, kun ei saa ja opi kantamaan vastuuta omasta elämästään.
Meilläkin anoppi yritti ja yrittää vieläkin "hyvää hyvyyttään auttaa" meitä nelikymppisiä vaikka ihan varmasti osaamme huolehtia itsestämme ja lapsistamme. Hän vain saisi tuntea itsearvostusta meidän auttamisestamme, mutta emme halua, että meidän elämäämme sotkeudutaan ja tunkeudutaan väkisin. Mieheni veljen perhe taas ottaa innoissaan rahaa vastaan ja antaa anopin tuppautua heidän asioihinsa, koska odottavat perintöä euronkuvat silmissä :).
Anopille on ehdotettu, että auttaisi hyväntekeväisyysmielessä oikeita avuntarvitsijoita, mutta hän pitää itseään sellaisena ylimystörouvana, joka ei halua olla köyhien kanssa tekemisissä. Huhheijaa..Mielestäni sellainen auttaminen joka lähtee sydämestä ja tulee todelliseen tarpeeseen on ihan ok. Ja vastavuoroisesti itse sitten samoin voi auttaa. Mutta varmasti näin on nykyään tässä meidän tapauksessa. Jostakin syystä eivät ole käsittäneet, että kaikki lapsensa tarvitsisivat tasapuolista kohtelua. Nuorinta on pidetty rassukkana ja hän jatkaa samassa roolissa.
Nyt eivät appi ja anoppi vain näe, että tämän ihmisen itsenäistyminen on jäänyt kokematta.
Ennenmminkin tarvitsisi apua jotta oppii itse selviämään.
Mieheni puolesta olen surullinen koska hän on jäänyt vaille tukea äidiltää silloin kun joskus sitä olisi tarvinnut.
Nyt sitten surettaa, että suojellaksen lastani minun pitää pitää etäisemmät välit sinne.
Mutta tosiaan ehkä he joskus tajuavat jotakin.
Minä olen nyt sanonut suoraan asiasta. Tuloksena tietenkin, että olen joutunut epäsuosittujen listalle (ja lapsemme samoin vielä epäsuositummaksi.)
- kuin muut
Yleensä esikoiset ovat selviytyjiä, vanhemmat tukevat enemmän jälkeen tulleita sisaruksia mutta silloin kun itse ovat avun tarpeessa niin auttajiksi näistä paapotuista lapsistaan ei ole.
Avuttomaksi tekeytyvä voi elää holtittomasti luottaen aina vanhempien tulevan apuun mutta vanhemmatkaan eivät elä ikuisesti niin silloin itsenäistymättä jääneiden kohtalo on surkea.
Omille vanhemmille on helppoa sanoa eriarvoisuudesta mutta jos miehesi ei puutu omien vanhempiensa elämäntyyliin niin eipä voi mitään. Sama meilläkin, en voi vaikuttaa mieheni suvun eriarvoisuuksiin jos hän itse ei halua mitään muuttaa. Ihmettelen vain että ompas outoo toimintaa. Mieheni suvussa ihmettelen kuinka toisille pitää ostaa kalliita lahjoja ja toisille ei osteta mitään. Ihmiset eivät ole koskaan tasa-arvoisia, ei missään eikä ikinä.- Kummatkin esikoisia
Ja kyllä sen huomaa ja tuntee nahoissaan! Ihan naurettavaa käyttäytymistä isovanhemmilta. Olenkin monesti luvannut itselleni että nuon epäreiluksi en koskaan ala-toivottavasti pystyn siihen.
Lapset eivät tietenkään ymmärrä eriarvoisuuttaan, myöhemmin näkevät kyllä omin silmin.
Olemme menestyneet omalla työpanoksella ja ahkeruudellamme elämässämme. Kummankin nuorimmat sisaret ovat 30v täysin riippuvaisia esim lääkäriin menosta äitinsä kanssa!! Paapotaan ja palvellaan pilalle asti.YM.YM. Apua. Olemme muutaman kerran kysyneet lastenvahdiksi, toiselle käy nihkeästi, toiselle ei ollenkaan (lähtee tyttären luokse esim kuukaudeksi hänen lapsia ja taloutta hoitamaan) koska vaan. Päätimme ei koskaan enään tarvitse kysellä. Nämä "lellikit" saavat meidän puolesta hoitaa iäkkäätkin sitten vuorostaan. Reilu peli? terv. ex-sukurakas
- voi hyvin elää
Te olette jopa hyvässä asemassa, kun saatte olla itsenäisiä ja opetatte lapsennekin itsenäisyyteen.
Meillä on sama juttu, eli mieheni vanhempi veli perheineen saa avustuksia appivanhemmilta jatkuvasti vaikkei heillä mitään erityistä rahantarvetta olekaan. Anoppi on jopa sanonut, että koska nuoremman pojan (eli mieheni) perheellä on enemmän rahaa ja tavaroita hän haluaa tasapäistää ja suoda vanhemman veljen perheelle samat nautinnot elämään.
No eihän tuo meitä haittaa. Se vaan on seurausta tuosta, että anoppi on "ostanut" tämän isoveljen perheen itselleen ja käskyttää näitä omien tarpeidensa tyydyttäjiksi. Jatkuvasti saavat olla viihdyttämässä ja tekemässä jos millaisia palveluksia anopille.
Meidän lapsemme ovat jo pienestä pitäen oppineet, että isovanhempansa kohtelevat lastenlapsiaan eriarvoisesti. Yksi on ollut ylitse muiden ja rahaa ja tavaraa on ihan törkeän selvästi annettu tälle yhdelle enemmän kuin muille lapsille. Olivathan muut lapset tietysti hämillään ja vihaisia asiasta, kun ymmärrys heillä kasvoi. Silloin alussa piti auttaa lapsia asian selvittelyssä, mutta nyt on tilanne sellainen, että itsepähän on mummi suhteensa lapsenlapsiinsa pilannut ja yksinäinen vanhuus odottaa. On lapsilla onneksi muitakin ihmisiä ympärillään, joten yksi tai kaksi kehittymätöntä sukulaista ei vielä lapsen elämäää pilaa.- aloittaja
Surettaa lapsen puolesta, mutta kuten sanoit itsehän valitsevat.
Enpä usko, että tästä huollettavasta on vanhuuden päivillä heitä auttamaan, on kasvanut niin avuttomaksi. - mummiton tyttö
aloittaja kirjoitti:
Surettaa lapsen puolesta, mutta kuten sanoit itsehän valitsevat.
Enpä usko, että tästä huollettavasta on vanhuuden päivillä heitä auttamaan, on kasvanut niin avuttomaksi.Mummini ei hyväksynyt äitiäni miniäkseen ja siitä syystä me, vanhempieni yhteiset lapsetkaan emme olleet mitään. Serkkuja paapottiin ja serkut olivat aina mummolassa hoidossa. Heitä muistettiin nimipäivinä ja syntymäpäivinä. Omat syntymäpäiväjuhlamme (isot, aikuisille tarkoitetut) lopetettiin kun pikkuveljeni itki äidille ihmeissään siitä miksi mummo ei koskaan tule hänen syntymäpäivilleen. Silloin kun toiset isovanhempamme vielä elivät, oli meillä kaksi mummolaa. Kun äidin puolelta mummi ja ukki kuolivat, loppui myös "kilpailu" ja näin menetimme myös toiset isovanhemmat samalla kertaa. Kieltämättä se kirpaisi mutta kotona saimme avoimesti jutella asiasta ja mielipahastamme. Kiitos vanhempieni, minä olen kasvanut siihen ajatukseen ettei mummon aiemmat teot olleet minun vikani, ne eivät johtuneet siitä mitä tai kuka minä olin. Itse lopetin omasta tahdostani mummulassa käynnin kokonaan n.6-7vuotiaana.
Meni kauan, luultavasti liki kymmenen vuotta kunnes taas kävin kylässä. Mummo on muuttanut menneinä vuosina asenteensa kokonaan äitiä ja meitä lapsia kohtaan. Jos joku meistä käy kylässä, on se iso juttu ja mummo kuulemma puhuu asiasta vielä useita päiviä kyläilyn jälkeen. Äitikin on lämpimästi tervetullut ja mummo jopa kehuu kylillä häntä avoimesti. Pikkusiskomme saakin nyt nauttia mummosta ja ukista tavalla joka meille oli vieras. Siitä olenkin hyvin onnellinen. Mummon kunto on edelleen mitä mainioin niin fyysisesti kuin henkisestikin, joten epäilen että muutos on syntynyt sen asian kypsyttelyn seurauksena kuinka paljon hän on menettänyt kun ei tunne meistä yhtäkään.
Minä olen jo reilusti päälle kahdenkymmenen ja elän omaa elämääni, oman perheeni kanssa. Lapsen mieli on erikoinen siinä mielessä ettei se koskaan lakkaa kaipaamasta. Minä en kanna kaunoja mummoa kohtaan. Minusta on mukava palata sinne kerta toisensa jälkeen puolisoni ja omien lastemme kanssa. Sydän haluaa antaa anteeksi ja rakastaa sillä lämmöllä millä lapsi voi isovanhempiaan rakastaa. Tiedän saavani arvostusta ja hyväksyntää tällaisena kuin olen, kaikesta mitä olen saavuttanut -omilla ehdoillani. Sen näen mummon silmistä ja tavasta ottaa käsistä kiinni lähes aina jutellessaan minulle. Ja se jos mikä on minulle kultaakin kalliimpaa.
Lapsi tekee itse omat päätöksensä ja valintansa. Mutta siinä vaiheessa jos vanhemmat alkavat vaikuttaa siirtämällä omia kaunojaan lapsen harteille, mennään metsään ja kovaa. Kyllä mummo vielä järkiin tulee. Mielestäni tärkeämpää on tukea lasta ja kertoa ettei hän ole syyllinen mummon käytökseen. Sanoa kuinka pahoillaan mummo tulevaisuudessa vielä on kun huomaa mitä on lapsissa menettänyt. Näin lapselle tulee mahdollisuus katsoa tilannetta itsestään "ylhäältä päin", nostaa itsensä asemaan jossa hän on arvokas ja mummo ei sitä vain syystä tai toisesta ymmärrä. - silti..
mummiton tyttö kirjoitti:
Mummini ei hyväksynyt äitiäni miniäkseen ja siitä syystä me, vanhempieni yhteiset lapsetkaan emme olleet mitään. Serkkuja paapottiin ja serkut olivat aina mummolassa hoidossa. Heitä muistettiin nimipäivinä ja syntymäpäivinä. Omat syntymäpäiväjuhlamme (isot, aikuisille tarkoitetut) lopetettiin kun pikkuveljeni itki äidille ihmeissään siitä miksi mummo ei koskaan tule hänen syntymäpäivilleen. Silloin kun toiset isovanhempamme vielä elivät, oli meillä kaksi mummolaa. Kun äidin puolelta mummi ja ukki kuolivat, loppui myös "kilpailu" ja näin menetimme myös toiset isovanhemmat samalla kertaa. Kieltämättä se kirpaisi mutta kotona saimme avoimesti jutella asiasta ja mielipahastamme. Kiitos vanhempieni, minä olen kasvanut siihen ajatukseen ettei mummon aiemmat teot olleet minun vikani, ne eivät johtuneet siitä mitä tai kuka minä olin. Itse lopetin omasta tahdostani mummulassa käynnin kokonaan n.6-7vuotiaana.
Meni kauan, luultavasti liki kymmenen vuotta kunnes taas kävin kylässä. Mummo on muuttanut menneinä vuosina asenteensa kokonaan äitiä ja meitä lapsia kohtaan. Jos joku meistä käy kylässä, on se iso juttu ja mummo kuulemma puhuu asiasta vielä useita päiviä kyläilyn jälkeen. Äitikin on lämpimästi tervetullut ja mummo jopa kehuu kylillä häntä avoimesti. Pikkusiskomme saakin nyt nauttia mummosta ja ukista tavalla joka meille oli vieras. Siitä olenkin hyvin onnellinen. Mummon kunto on edelleen mitä mainioin niin fyysisesti kuin henkisestikin, joten epäilen että muutos on syntynyt sen asian kypsyttelyn seurauksena kuinka paljon hän on menettänyt kun ei tunne meistä yhtäkään.
Minä olen jo reilusti päälle kahdenkymmenen ja elän omaa elämääni, oman perheeni kanssa. Lapsen mieli on erikoinen siinä mielessä ettei se koskaan lakkaa kaipaamasta. Minä en kanna kaunoja mummoa kohtaan. Minusta on mukava palata sinne kerta toisensa jälkeen puolisoni ja omien lastemme kanssa. Sydän haluaa antaa anteeksi ja rakastaa sillä lämmöllä millä lapsi voi isovanhempiaan rakastaa. Tiedän saavani arvostusta ja hyväksyntää tällaisena kuin olen, kaikesta mitä olen saavuttanut -omilla ehdoillani. Sen näen mummon silmistä ja tavasta ottaa käsistä kiinni lähes aina jutellessaan minulle. Ja se jos mikä on minulle kultaakin kalliimpaa.
Lapsi tekee itse omat päätöksensä ja valintansa. Mutta siinä vaiheessa jos vanhemmat alkavat vaikuttaa siirtämällä omia kaunojaan lapsen harteille, mennään metsään ja kovaa. Kyllä mummo vielä järkiin tulee. Mielestäni tärkeämpää on tukea lasta ja kertoa ettei hän ole syyllinen mummon käytökseen. Sanoa kuinka pahoillaan mummo tulevaisuudessa vielä on kun huomaa mitä on lapsissa menettänyt. Näin lapselle tulee mahdollisuus katsoa tilannetta itsestään "ylhäältä päin", nostaa itsensä asemaan jossa hän on arvokas ja mummo ei sitä vain syystä tai toisesta ymmärrä.No hyvä, kun sinun tapauksessasi kävi näin onnellisesti. Olen itse menettänyt jo kaikki isovanhempani ja ainoa minusta välittävä mummo kuoli ollessani 4v. eli en muista hänestä mitään. Muut kolme eivät välittäneet koko elossa olonsa aikana eli minun tapauksessani ei tullut sitä onneelista käännettä. Aina ei käy flaksi..
Sama juttu taitaa käydä lapsillemmekin eli mieheni vanhemmat eivät koskaan kykene muutokseen, mutta lapset onneksi tietävät ettei vika ole heissä. Lapset ymmärtävät asian, mutta suruntunteita on luonnollisesti silti, kun yhdet isovanhemmat hyljeksivät. - aloittaja
mummiton tyttö kirjoitti:
Mummini ei hyväksynyt äitiäni miniäkseen ja siitä syystä me, vanhempieni yhteiset lapsetkaan emme olleet mitään. Serkkuja paapottiin ja serkut olivat aina mummolassa hoidossa. Heitä muistettiin nimipäivinä ja syntymäpäivinä. Omat syntymäpäiväjuhlamme (isot, aikuisille tarkoitetut) lopetettiin kun pikkuveljeni itki äidille ihmeissään siitä miksi mummo ei koskaan tule hänen syntymäpäivilleen. Silloin kun toiset isovanhempamme vielä elivät, oli meillä kaksi mummolaa. Kun äidin puolelta mummi ja ukki kuolivat, loppui myös "kilpailu" ja näin menetimme myös toiset isovanhemmat samalla kertaa. Kieltämättä se kirpaisi mutta kotona saimme avoimesti jutella asiasta ja mielipahastamme. Kiitos vanhempieni, minä olen kasvanut siihen ajatukseen ettei mummon aiemmat teot olleet minun vikani, ne eivät johtuneet siitä mitä tai kuka minä olin. Itse lopetin omasta tahdostani mummulassa käynnin kokonaan n.6-7vuotiaana.
Lapsi tekee itse omat päätöksensä ja valintansa. Mutta siinä vaiheessa jos vanhemmat alkavat vaikuttaa siirtämällä omia kaunojaan lapsen harteille, mennään metsään ja kovaa. Kyllä mummo vielä järkiin tulee. Mielestäni tärkeämpää on tukea lasta ja kertoa ettei hän ole syyllinen mummon käytökseen. Sanoa kuinka pahoillaan mummo tulevaisuudessa vielä on kun huomaa mitä on lapsissa menettänyt. Näin lapselle tulee mahdollisuus katsoa tilannetta itsestään "ylhäältä päin", nostaa itsensä asemaan jossa hän on arvokas ja mummo ei sitä vain syystä tai toisesta ymmärrä.Liikutti kirjoituksesi. Tuli myös surullinen olo koska tajuan meillä menevän hiukan noin.
Olisin itse valmis antamaan lapselleni mahdollisuuden luoda oma suhteensa isovanhempiinsa, mutta pahoin pelkään että he eivät kykene olematta siirtämättä väheksyntäänsä seuraavaan sukupolveen.
Mitinkin tässä, että yritän luovia parhaan mahdollisen mukaan jotta lapsella olisi vielä mahdollisuus mummoon ja pappaan myös miehen puolelta jos asenne siellä muuttuu. - Mummiton tyttö
aloittaja kirjoitti:
Liikutti kirjoituksesi. Tuli myös surullinen olo koska tajuan meillä menevän hiukan noin.
Olisin itse valmis antamaan lapselleni mahdollisuuden luoda oma suhteensa isovanhempiinsa, mutta pahoin pelkään että he eivät kykene olematta siirtämättä väheksyntäänsä seuraavaan sukupolveen.
Mitinkin tässä, että yritän luovia parhaan mahdollisen mukaan jotta lapsella olisi vielä mahdollisuus mummoon ja pappaan myös miehen puolelta jos asenne siellä muuttuu.Kiinnitin kovin huomiota lauseeseesi "mutta pahoin pelkään että he eivät kykene olematta siirtämättä väheksyntäänsä seuraavaan sukupolveen." En tiedä ymmärsinkö täysin mitä tarkoitat, mutta ensimmäinen ajatus oli se, että meillä mummo aikanaan väheksyi meitä poistumalla usein toiseen huoneeseen koko vierailumme ajaksi, ei ottanut meitä syliin, ei kyennyt lohduttamaan tms. Tarkoittamatta välttämättä sitä, hän osoitti ettemme me lapset olleet hänelle tärkeitä, eikä äiti ollut mitään. Pahaa mummo ei meidän kuullen suoraan puhunut, mutta antoi ymmärtää. Viimeinen niitti pienelle mielelle oli kun mummo kysyi minun sinne mennessäni että "keitäs pentuja sieltä nyt taas tulee." Päätin että koska minua ei selvästikään kaivata, en sinne kyllä menekään. Osasin jo tuolloin olla hyvinkin päättäväinen ja tietyllä tapaa mustavalkoinen. Lienenkö sitten tullut suvun naisiin.. ;)
On hankala antaa mitään neuvoja sen suhteen miten kannattaisi asiassa edetä koska meistä on niin moneksi. Hyvä itsetunto ja itseluottamus vievät pitkälle, samoin luottamus siitä että kotiin saa aina palata, vaikka sitten siipeensä saaneenakin. Uskon että isovanhempien välinpitämättömyys vahvistaa teidän vanhempien ja lasten välisiä suhteita, koska lapsi joutuu jo varhain huomaamaan etteivät kaikki aikuiset ole luottamuksen arvoisia. Tällöin hän myös oppii arvostamaan niitä suhteita jotka eivät katoa kiukkupäivistäkään huolimatta. Koskaan et voi lapsellesi kertoa liikaa kuinka rakas ja arvokas hän sellaisenaan on, ja että on sääli jos joltain jää se huomaamatta. Ja itseasiassa en epäile hetkeäkään etteikö teidän lapsenne tätä jo tietäisi ja kuulisi muutenkin. :)
Jos voisin palata ajassa taaksepäin, sanoisin mummolle että hän tulee katumaan asennettaan sinä päivänä kun herää todellisuuteen ettei tunne omaa lapsenlastaan. Kun puheyhteys on lapsen puolelta katkennut vuosikymmeneksi eteenpäin (Ilman että vanhemmat ovat puuttuneet asiaan). Sitä harmia kun ei ole omasta halustaan ollut seuraamassa kasvua ja kehittymistä sellaiseksi mitä lapsi aikuistuessaan alkaa olla. Viimeistään silloin ei auta kuin nöyrtyä, lähestyä ja toivoa kaikesta sydämestään että lapsi ottaa askeleen vastaan.
Oma mummuni osoitti halunsa tutustua minuun joskus lukion aikoihin istumalla viereen aina jos satuimme kulkemaan samalla linja-autolla, kysymällä kuulumisia aidosti kiinnostuneen oloisena, kysellä sisarteni ja vanhempieni kuulumisia, pyysi monesti käymään, oli ilahtuneen hermostunut kun kävin. Samoin mummo saattoi ottaa kädestä kiinni aina minut nähdessään. Toisaalta olen miettinyt sitäkin että ehkä mummo arvostaa sitäkin ettemme ole koskaan vaatineet mitään heidän suunnaltaan, heidän ei ole tarvinnut "ostaa" meidän kiintymystämme. Mutta aikaa tämä kaikki on ottanut. Ja kärsivällisyyttä ennen kaikkea. Pidän peukkuja että kaikki kääntyy teilläkin vielä parhain päin!
- ole oikeudenmukaisuuskysymys
Elämä ei ole oikeudenmukaisuuskysymys, eikä ihmisiä voi laittaa samojen muottien alle. On pelkkää ajan ja energian tuhlausta vaatia sellaista. Jos te että saa yhtä paljon, niin sitten teidän on itse tehtävä elämästänne paras mahdollinen ja lopettaa turhien asioiden perään haikailu.
- täällä päin
Aina toinen poika anopille ja apelle se lellitympi.ja kun lapsemme syntyi ja oli vuoden ikäinen , totesi että jokainen hoitaa oman lapsensa. ikävä kyllä nyt kun toisella pojalla lapsia, hoitaa niitä. yhdessä vaiheessa hoiti päivätkin jotta säästyy rahaa ja saavat ostaa jotain mukavaa.
Etenkin oman lapsen kannalta ikävää kun tajuaa lapsi jo ettei mummo ja pappa ole kiinnostuneita.surettaa se lapsen takia.
Itse yritin aikana ja totesin että antaa olla.kun kävimme kylässä, eivät paljon juttele.lapsen kuulumisiakaaan eivät kysele.En enää jaksa yrittää ja jos suoraan sanotaan olen aikuisten ihmisten käytökseen tosi pettynyt.
itse en lasta kohtaan, siis muidenkaan lasten, voisi tehdä noin että olisin välinpitämätön.Olkoot omissa oloissaan.Jotenkin anoppi muuttui kun lapsi syntyi.olimme aikaisemmin läheisiä...olisiko sitten mistä johtuvaa en tiedä kun muuttui.tosin tuntuu että anoppi ei kestänyt että meille syntyi lapsi...narsistinen luonne nyt epäilen. - aloittaja
Kirjoituksianne kun luin tajusin se että tämä taitaa sitten olla yleisempää kuin luulin, tämä eriarvoinen kohtelu.
Vahvisti myös minua, että olen tehnyt oikean päätöksen kun suojaan lastani.
Samalla kuitenkin yritän nähdä tilanteen näiden ihmisten kyvyttömyytenä, en halua alkaa kantaa katkeruutta enkä myrkyttää lapsemme välejä isovanhempiin. Siis annan ajan kulua ja jos sieltä päin tulee lähentymistä hyvällälailla lapsenlapsen puoleen tuen sitä.- yhtään vastausta
Yleistä on varmaan se, että näin koetaan. Mutta oletko tullut ajatelleeksi, että toisella veljellä on "huonommat" eväät elämään jostain syystä. Pitäisikö esim. rahan suhteen antaa sentilleen kaikille sama, vaikka toinen on älykkäänä pystynyt lukemaan itsensä vaikka lääkäriksi ja toinen ei saanut edes asentajan tutkintoa luki-häiriön takia.
Jos nämä toiset lapsenlapset jäävät todella paitsi kodin suomaa turvaa, koska esim. miniä on alkoholisti. Eikö silloin ole itsestäänselvää, että näitä lapsia tuetaan kaikin mahdollisin tavoin ja ne lapsenlapset, joilla on turvallinen koti, jäävät vähemmälle. Karkeita esimerkkejä, mutta kannattaa miettiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874088Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242911No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452310- 341321
- 10909
- 131885
- 6874
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12822- 11760
Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124756