Opiskelen tradenomiksi, eli liiketaloutta ammattikorkeakoulussa. Haaga-Heliassa, eli kyseessä varmaan Suomen arvostetuin liiketalouden AMK kouluttaja. Silti epäilyttää, että millaista työtä valmistumisen jäkeen saa ja missä palkkaluokassa liikutaan. Olisiko kenties merkonomilla käytännössä samat mahdollisuudet.
Voitteko te, joilla tietoa aiheesta kertoa kokemuksistanne?
Tradenomi työelämässä
12
1936
Vastaukset
- Vastata
...että millaista työtä valmistumisen jäkeen saa...
Ei tuohon voi antaa vastausta. Työ voi olla kahvin keittäjästä johtajaan. Tai sitten työkkärin asiakkaaksi.
Tradenomeja on jokaista haettavaa paikkaa kohti muutama kymmenen.
Vasta koulun penkiltä tulleen tradenomin palkka pyörii tyypillisesti siinä 1600-2000 euroa / kk. Lähempänä tuota alarajaa.- XXX222
Itse olen suht vastavalmistunut tradenomi, ja työskentelen ylempänä toimihenkilönä isossa yrityksessä. Lähtöpalkka 3100 eur. Ensimmäinen tulospalkka oli 4500 eur. Että näin.
- ??????
XXX222 kirjoitti:
Itse olen suht vastavalmistunut tradenomi, ja työskentelen ylempänä toimihenkilönä isossa yrityksessä. Lähtöpalkka 3100 eur. Ensimmäinen tulospalkka oli 4500 eur. Että näin.
Miten ********? Missä näitä paikkoja on? Millä planeetalla?
- olliiiiiiii!!
Itse opiskelen myös tradenomiksi, tosin Laureassa, jonka opiskelijat työllistyvät tilastojen mukaan kaikkein parhaiten. Ja alkupalkka tradenomeilla pyörii 2200-2900 euron tienoilla, ja kymmenen vuoden työuran jälkeen se voi olla jopa yli 5000 euroa/kk.
- heh heh heh
tradenomi, merkonomi tai näppärä tyttö/poika saa paikan. Palkka n. 1600 e/kk.
Tuo on jo lähempänä oikeita työpaikkailmoituksia. Tottakai jos olet tosi myyntitykki, niin voit päästä 4-5000 euroon. Normaalitradenomi tavallisessa työssä n. 2200-2700 euroa/kk
- kiinni..
Eli mihin kykenet. Itse puoli inssi ja täysimerkonomi ja 42-vuotiaana 6700 euroa/kk. Kaverillani kutakuinkin samalla taustalla 2300 euroa/kk.
- and don't worry!
Tradenomeja kyllä riittää sekä työttöminä, että työelämässä. Vähän realismia peliin työnhaussa, koska oikeasti koulutus antaa vain mahdollisuuden hakea alan työpaikkoja. Mikään koulutus ei automaattisesti takaa tiettyä palkkaa ja työtehtävää, koska tarve palkkaamiseen syntyy yrityksissä ja loppukädessä rekrytoija valitsee juuri oman päänsä mukaan, kuka eniten vastaa työnantajan vaatimuksia.
Loppu onkin sitten kiinni onnesta, joskus jopa siitä kenet tuntee.
Parhaisiin tehtäviin voi olla pitkä tie kuljettava. Nykyajan työelämässä ei ole sellaista pysyvyyttä, että se takaisi varman elannon seuraavaksi 20v ja varsinkin nuorena saatat joutua tekemään pätkätyötä paljonkin ja olemaan ajoittain työttömänä.
Eikä tämä taantuma tietenkään yhtään työnsaantitilannetta helpota nimittäin alan paikkoihin haki jopa hyvinä vuosina satoja paikkaansa. Koulutetuista ei nimittäin ole koskaan pulaa. - trallaa
Tradenomiliiitossa on tietoa
http://www.tradenomiliitto.fi/direct.aspx?area=page&prm1=31
Löytyy myös palkkasuositus- liluleii
Liitothan voivat suositella mitä lystäävät mutta esim. Mol:n sivuilla voi käydä katsomassa minkälaista korvausta yritykset tänä päivänä maksavat menetetystä vapaa-ajasta. Niin siis jos päättävät että ihan palkataan työntekijä eikä oteta ilmaista harjoittelijaa tehtävää hoitamaan.
- vastavalmistunut....
liluleii kirjoitti:
Liitothan voivat suositella mitä lystäävät mutta esim. Mol:n sivuilla voi käydä katsomassa minkälaista korvausta yritykset tänä päivänä maksavat menetetystä vapaa-ajasta. Niin siis jos päättävät että ihan palkataan työntekijä eikä oteta ilmaista harjoittelijaa tehtävää hoitamaan.
lähes poikkeuksetta ole harjoittelija seuraavat 5-10 vuotta.
- alaa...
vastavalmistunut.... kirjoitti:
lähes poikkeuksetta ole harjoittelija seuraavat 5-10 vuotta.
kun alaa ja turha vetää hernettä nokkaan, harva koulunpenkiltä suoraan lähtee täysin avuin, itseni mukaanlukien, nyt kymmenen vuotta tulee täyteen ja edelleen sillointällöin tulee uusia juttuja eteen joista opitaan, eri ala kylläkin.
Miksi siis tälaisille rookieille pitäisi antaa kaikki ja heti??? - tradenomi30v
alaa... kirjoitti:
kun alaa ja turha vetää hernettä nokkaan, harva koulunpenkiltä suoraan lähtee täysin avuin, itseni mukaanlukien, nyt kymmenen vuotta tulee täyteen ja edelleen sillointällöin tulee uusia juttuja eteen joista opitaan, eri ala kylläkin.
Miksi siis tälaisille rookieille pitäisi antaa kaikki ja heti???Valmistuin 7 vuotta sitten Heliasta tradenomiksi. Pääsin heti taloushallinnon töihin isoon yritykseen. Alkupalkka silloin taisi olla noin 2000e/kk. Parin vuoden kuluttua sain ylennyksen osaston jaospäälliköksi ja palkka nousi 3500e/kk. Siitä se tasasesti nousi vuosi vuodelta, kunnes sain vuosi sitten uudessa yksikössä esimiehen paikan. Palkka nyt lisineen 5470e/kk tulospalkkiot noin 4000-9000e/vuosi. Olen suht tyytyväinen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "1345432Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella313892No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452490Eipä tunnu se "pedofilia" huuto kiinnostavan
Lähinnä se sekohäirikkö ressukka joutuu itse vastaileen itselleen, mitään näkyvyyttä ei saa, palstalla ylipäätään on hyv392067- 241833
Jätä minut rauhaan
En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv251739- 411660
- 511621
- 301574
- 401536