Nykyisten jokeritehtävien idea oli hieno, niiden tarkoitus oli antaa mahdollisuus paremmille oppilaille osoittaa osaamistaan, ja kenties näin korvata mahdollisia huolimattomuusvirheitään (ylim. kuusi pistettä). Ikävä kyllä nuo jokeritehtävät ovat olleet aivan liian helppoja, ja nykyään huolimmattomuus virheet voivat aivan hyvin viedä L:n ja monet keskinkertaiset E:n oppilaat saavat tarkalla työskentelyllä L:n.
Nyt olisi minusta syytä, korjata jokeritehtäviä siten, että niistä saatuja ylim. pisteitä ei näytettäisi missään, mutta ne vaikuttaisivat silti. Näin jokeritehtävien tasoa voisi nostaa huomattavasti, sillä oppilaat voisivat silti vastata vain tavallisinkiin tehtäviin, koska maksimi pistemäärä olisi kuitenkin se 60. Nythän on niin, että jokainen vähänkin parempi kokelas on pakotettu vastaamaan jokeritehtäviin, sillä muuten saatu L ei tunnu miltään(?). Itseasiassa tuo k2008 pisteraja 59, antaa myöskin ymmärtää, että on mahdollista, että L:n raja nousee yli 60 pisteen, joten jo senkin takia nykysysteemillä täytyy vastata jokereihin, mikäli haluaa tavoitella laudaturia.
Matematiikan YO-kokeet
14
2274
Vastaukset
- sisäistänyt
aritmetiikan. Aplodeja.
- ffffs
Nykyinen yo-koe on liian helppo. Jos tarkastellaan vaikka vuoden 1980 yo-tutkinota, niin (asteikko i,a,b,c,m,l) niin silloinen m raja vastaisi sitä että nykyään kirjoittaa täydet pisteet. Ja silloiseen l olisi vain harvalla nykylukiolaisella mahdollisuus.
- olisi varmasti mahdollisuudet
L:ään kuin 80-luvulla, mutta kun tulokset otetaan kellokäyrältä, niin L:n saa moni joka ei sitä tarvitsisi, sillä kirjoittajia on huomattavasti enemmän. Ikäluokan parhaimmisto on varmasti aivan samaa luokkaa kuin ennenkin, nykyinen L ei vaan välttämättä ole kovin hyvä mittari matematiikan osaamisesta..
- ffffs
olisi varmasti mahdollisuudet kirjoitti:
L:ään kuin 80-luvulla, mutta kun tulokset otetaan kellokäyrältä, niin L:n saa moni joka ei sitä tarvitsisi, sillä kirjoittajia on huomattavasti enemmän. Ikäluokan parhaimmisto on varmasti aivan samaa luokkaa kuin ennenkin, nykyinen L ei vaan välttämättä ole kovin hyvä mittari matematiikan osaamisesta..
Nykyisten kokeiden taso on niin paljon helpompi kuin 80-luvulla että ne jotka nyt saavat 50p/60p niin ennen he olisivat saaneet ehkä 30p kasaan.
- laske oppilaiden
ffffs kirjoitti:
Nykyisten kokeiden taso on niin paljon helpompi kuin 80-luvulla että ne jotka nyt saavat 50p/60p niin ennen he olisivat saaneet ehkä 30p kasaan.
taso muutamassa vuosikymmenessä niin merkittävästi.
Aivan varmasti monikaan nyky L:n kirjoittaja ei saisi L:ää 80-luvun kokeilla, mutta varmasti yhtä moni nykyisistä L:n saajista kuitenkin onnistuisi siinä kuin 80-luvulla oli L:n saajia. NYKYÄÄN on vain niin paljon L:n saajia (kirjoittajia), että
mukaan mahtuu vähän "heikompia" matematiikan taitajia. - abiiiiiiiiiiiiiiii
laske oppilaiden kirjoitti:
taso muutamassa vuosikymmenessä niin merkittävästi.
Aivan varmasti monikaan nyky L:n kirjoittaja ei saisi L:ää 80-luvun kokeilla, mutta varmasti yhtä moni nykyisistä L:n saajista kuitenkin onnistuisi siinä kuin 80-luvulla oli L:n saajia. NYKYÄÄN on vain niin paljon L:n saajia (kirjoittajia), että
mukaan mahtuu vähän "heikompia" matematiikan taitajia.Sakko ällän 56pisteellä? Ehkä....???
En kyl osaa matikkaa mut pisteitä tuli ku kirjotin ne mekaaniset tehtävät niinku kirjois oli lukenu - Kellokäyrä
abiiiiiiiiiiiiiiii kirjoitti:
Sakko ällän 56pisteellä? Ehkä....???
En kyl osaa matikkaa mut pisteitä tuli ku kirjotin ne mekaaniset tehtävät niinku kirjois oli lukenuAbiturienttien osaamis- ja älykkyystaso on varmasti samaa luokkaa ennen ja nyt.
Opetuksen laatu ja taso voi sensijaan vaihdella voimakkaastikin.
Yhtäläiset ovat vaatimukset L:ään joka ikäluokassa ja yhtä helppoa tai vaikeata on saada L suhteessa omaan ikäluokkaansa.
Ei ole mielekästä vertailla eri ikäluokkien tehtäviä ja pistemääriä keskenään. - ffffs
Kellokäyrä kirjoitti:
Abiturienttien osaamis- ja älykkyystaso on varmasti samaa luokkaa ennen ja nyt.
Opetuksen laatu ja taso voi sensijaan vaihdella voimakkaastikin.
Yhtäläiset ovat vaatimukset L:ään joka ikäluokassa ja yhtä helppoa tai vaikeata on saada L suhteessa omaan ikäluokkaansa.
Ei ole mielekästä vertailla eri ikäluokkien tehtäviä ja pistemääriä keskenään.Lukioiden vaatimustaso on laskenut aivan kuten yo-tutkinnonkin. Eli nyky-ylioppilas ei suoriudu 80-luvun ylioppilaskokeista, koska he eivät hallitse sitä matematiikkaa.
On totta, että L saadaan tilastollisesti, mutta siinä on se ongelma, että tehdään olettamus gaussin käyrästä vaikka tiedetään että yo-tulokset eivät noudata gaussin käyrää. (Erityisesti voi ajatella että koe mittaa huonosti osaamista mikäli L raja lähentelee 60p. Sama tilanne olisi jos auton akkua lähdettäisiin mittamaan jännitemittarilla joka näyttää 3V saakka) - sitten muista
ffffs kirjoitti:
Lukioiden vaatimustaso on laskenut aivan kuten yo-tutkinnonkin. Eli nyky-ylioppilas ei suoriudu 80-luvun ylioppilaskokeista, koska he eivät hallitse sitä matematiikkaa.
On totta, että L saadaan tilastollisesti, mutta siinä on se ongelma, että tehdään olettamus gaussin käyrästä vaikka tiedetään että yo-tulokset eivät noudata gaussin käyrää. (Erityisesti voi ajatella että koe mittaa huonosti osaamista mikäli L raja lähentelee 60p. Sama tilanne olisi jos auton akkua lähdettäisiin mittamaan jännitemittarilla joka näyttää 3V saakka)Mutta itse olen kirjoittanut 2000-luvulla,
ja laskin ennen kirjoituksia varmaan kaikkki yo-tehtävät 7-10 vuodesta 68 alkaen. Eikä yhdelläkään kertaa olisi ollut ongelmia saada L:ää,
vaikka voin myöntää, että olihan nuo vanhemmat tehtävät hieman vaikeampia.
Siis kyllä monet oppilaat varmasti hallitsevat tuon 80-luvun yo-matematiikankin. Nykyisissä L:n kirjoittajissa on varmasti näitä heikompiakin, mutta heitä on myös enemmän, ja tämä osa joka nykään on tullut lisää olisi mielestäni ainut ryhmä, joka kenties ei saisi L:ää 80-luvun kokeesta.
Ei opettajan ja opetuksen rooli ole niin suuri, vaikka opetuksen taso ja muut laskisi, niin kyllä oppikirjoista silti löytyy vielä paljon samaa materiaalia kuin "ennnen vanhaan", jota oppilaat voivat opiskella itsenäisesti. - Matti Lehtinen
ffffs kirjoitti:
Lukioiden vaatimustaso on laskenut aivan kuten yo-tutkinnonkin. Eli nyky-ylioppilas ei suoriudu 80-luvun ylioppilaskokeista, koska he eivät hallitse sitä matematiikkaa.
On totta, että L saadaan tilastollisesti, mutta siinä on se ongelma, että tehdään olettamus gaussin käyrästä vaikka tiedetään että yo-tulokset eivät noudata gaussin käyrää. (Erityisesti voi ajatella että koe mittaa huonosti osaamista mikäli L raja lähentelee 60p. Sama tilanne olisi jos auton akkua lähdettäisiin mittamaan jännitemittarilla joka näyttää 3V saakka)Ylioppilastutkinnon osioissa on normitettu tietyn arvosanan saajien suhteellinen osuus. Tällä ei ole mitään tekemistä Gaussin käyrän eli normaalijakauman kanssa.
- Gutry Wardhog
Matti Lehtinen kirjoitti:
Ylioppilastutkinnon osioissa on normitettu tietyn arvosanan saajien suhteellinen osuus. Tällä ei ole mitään tekemistä Gaussin käyrän eli normaalijakauman kanssa.
Miten se on normitetettu? Yleinen uskomus lienee, että normaalijakaumaoletuksen avulla.
- a-s-h
Gutry Wardhog kirjoitti:
Miten se on normitetettu? Yleinen uskomus lienee, että normaalijakaumaoletuksen avulla.
"Miten se on normitetettu?"
On sovittu, että L:n saa 5 % kokelaista, E:n 15 %, M:n 20 % jne. Kokeen pisterajat lasketaan näillä prosenttiosuuksilla, kun koe on ensin pisteytetty ja on nähty, miten kokelaat jakautuvat eri pistesummille.
Missään vaiheessa ei ole mitään tarvetta olettaa, että jakauma olisi normaali.
Esimerkki: Jos matematiikan kokeen teki 10000 kokelasta, tulee 500:n saada L. Jos pisteille 60--66 ylsi 50 kokelasta, pistesumman 59 sai 200, pistesumman 58 sai 100 ja pistesumman 57 sai 250, niin L:n raja on pyöristystavasta riippuen 57 tai 58.
(Prosenttiosuudet otin Wikipediasta; en tiedä sitovatko ne YTL:ää mitenkään. Tietääkö joku, millä perusteella nuo prosenttiosuudet on vuosien saatossa valittu?)
- ABIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
Sain 56p alustavista....Kannattaako odotella ällää?
- niitä virallisia tuloksia
=).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k532434Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖291827Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt731531Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me2721436- 1381230
Yritin saada
Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.13990Kronikat..
Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu11983vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos23978- 66969
- 68953