Sopimusyrittäjä?

Meri.

Hei!

Koitin tuossa googlettaa tietoa sopimusyrittäjyydestä, mutta paljon ei infoa irronnut :/

Eli kokemuksia; verot, alv:it, riskit, kannattavuus?? Selittäkää nyt joku blondille perus asiat :D

Minulla siis olisi mahdollisuus alkaa sopimusyrittäjäksi, ja kouluttatutua kynsimuotoilijaksi, mutta minulle jo yrittäjyys sanana tuo pienet kylmät väreet....

Kiitoksia jos joku vaivautuu vastaamaan :)

13

16761

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • guygy

Kyseessä on kai franchising-sopmius. Pystyt kouluttautumaan kynsimuotoilijaksi murto-osalla niistä kustannuksista, joita maksaisit nyt sopimuksesta.

Franchising on hyvä vaihtooehto, jos brändi on tunnettu ja konsepti hyväksi havaittu. Jos taas sopimusta tarjoavan yrityksen maine ei ole hyvä, tai brändi on pieni, ei yleisesti Suomessa tai maailmalla tunnettu, niin hukkaan menee ne rahat, jotka sopimuksesta maksat.

Linkki sivulle. Katso mitä brändejä siellä on edustettuina ja mieti, onko sinulle tarjotun sopimuksen brändi samalla tasolla näiden kanssa. Jos on, harkitse asiaa, jos ei, unohda koko juttu. Tämä siis minun mielipiteeni asiasta.

http://www.yrittajat.fi/minustakoyrittaja/franchising/

• sopimusyrittäjä

Sopimusyrittäjällä ja franchisingyrittäjällä ei ole mitään tekemistä keskenään!

Franchisingyrittäjä esim. Hesburgerilla omistaa hampurilaispaikan ja työntekijät paistaa hampurilaisia.

Sama on kynsialalla, franchisingyrittäjä omuistaa, muut tekee duunia. On sitten kyseessä palkkatyö, vuokratuoli tai sopimusyrittäjä tai mikä tahansa sopimus.

Sopimusyrittäjällä ja franchisingyrittäjällä EI siis ole mitään tekemistä keskenään! Älkää neropatit neuvotko, kun ette itsekään tiedä!

• Meri.
        sopimusyrittäjä kirjoitti:

Franchisingyrittäjä esim. Hesburgerilla omistaa hampurilaispaikan ja työntekijät paistaa hampurilaisia.

Sama on kynsialalla, franchisingyrittäjä omuistaa, muut tekee duunia. On sitten kyseessä palkkatyö, vuokratuoli tai sopimusyrittäjä tai mikä tahansa sopimus.

Sopimusyrittäjällä ja franchisingyrittäjällä EI siis ole mitään tekemistä keskenään! Älkää neropatit neuvotko, kun ette itsekään tiedä!

Jep, ei siis franchising vaan duunari :)

• guygy

"toiminimen lisäksi yrittäjästä käytetään nimitystä elinkeino harjoittaja, tuolivuokralainen, sopimusyrittäjä tai franchising-
        yrittäjyys. Tuolivuokralainen on vanhanaikainen nimitys, jolla tarkoitetaan tilannet-
        ta, jossa toiminimen omaava henkilö vuokraa kiinteällä vuokralla toimipisteen partu-
        ri-kampaamosta. Sopimusyrittäjyys taas sallii erilaisia sopimuspohjia, esimerkiksi
        kiinteän vuokran, prosentti vuokran tai provisio vuokran. Franchising-yrittäjyys ni-
        mitys on tulevaisuuden nimitys, jolla käsitetään koko alan yrittäjyyttä. Franchising
        mallissa kaikki mainonta ja liikkeen ulkoasu on tarkoin määriteltyä. Toisaalta voi-
        daan ajatella, että kaikki nämä kolme nimitystä tarkoittavat samaa asiaa, mutta ovat
        eri aikakausien ilmentämiä nimityksiä."

Lainattu: https://oa.doria.fi/bitstream/handle/10024/5846/Nieminen.Tanja.pdf?sequence=1

Eli parahin "sopimusyrittäjä", kun kerran tiedät, mitä se sopimusyrittäjyys on, niin sen sijaan, että kerrot meidän muiden olevan neropatteja, niin mikset itse loistaisi tiedoillasi! Kerro meille, millainen sopímus sinulla on? Sopmius on kahden osapuolen välinen sopimus, eikö totta? Ja se voi hyvinkin olla lähellä Franchising-sopimuksia. Minulle tuli se ensimmäisenä mieleen, koska tiedän ainakin 2 kynsialan ketjua, jotka näitä sopimuksia tajoaa Franchising-nimityksen alla, vaikkei kumpaikaan ole täysjäseniä.

• sopimusyrittäjä
        guygy kirjoitti:

"toiminimen lisäksi yrittäjästä käytetään nimitystä elinkeino harjoittaja, tuolivuokralainen, sopimusyrittäjä tai franchising-
        yrittäjyys. Tuolivuokralainen on vanhanaikainen nimitys, jolla tarkoitetaan tilannet-
        ta, jossa toiminimen omaava henkilö vuokraa kiinteällä vuokralla toimipisteen partu-
        ri-kampaamosta. Sopimusyrittäjyys taas sallii erilaisia sopimuspohjia, esimerkiksi
        kiinteän vuokran, prosentti vuokran tai provisio vuokran. Franchising-yrittäjyys ni-
        mitys on tulevaisuuden nimitys, jolla käsitetään koko alan yrittäjyyttä. Franchising
        mallissa kaikki mainonta ja liikkeen ulkoasu on tarkoin määriteltyä. Toisaalta voi-
        daan ajatella, että kaikki nämä kolme nimitystä tarkoittavat samaa asiaa, mutta ovat
        eri aikakausien ilmentämiä nimityksiä."

Lainattu: https://oa.doria.fi/bitstream/handle/10024/5846/Nieminen.Tanja.pdf?sequence=1

Eli parahin "sopimusyrittäjä", kun kerran tiedät, mitä se sopimusyrittäjyys on, niin sen sijaan, että kerrot meidän muiden olevan neropatteja, niin mikset itse loistaisi tiedoillasi! Kerro meille, millainen sopímus sinulla on? Sopmius on kahden osapuolen välinen sopimus, eikö totta? Ja se voi hyvinkin olla lähellä Franchising-sopimuksia. Minulle tuli se ensimmäisenä mieleen, koska tiedän ainakin 2 kynsialan ketjua, jotka näitä sopimuksia tajoaa Franchising-nimityksen alla, vaikkei kumpaikaan ole täysjäseniä.

Kyllähän minä tiedän minkälaista on olla sopimusyrittäjän kun itse sellainen olen. Maksan korvausta sopimusyrittäjäpaikasta kuten vuokratuolilaiset parturi-kampaamossa konsanaan.

Franchising-yrittäjällä ja sopimusyrittäjällä ei ole mitään tekemistä keskenään. Sopimusyrittäjänä eli duunarina en maksa liiketilan vuokraa, sähköä, vakuutuksia tai vesilaskua. En omista kalusteita, puhelinta, kassakonetta tai mitään muutakaan vaan teen kynsistudiossa kynsiä.

Sopimusyrittäjänä en myöskään ole tehnyt sopimusta franchising-ketjun kanssa vaan kynsistudion omistajan kanssa.

Ja ennen kaikkea sopimusyrittäjänä en ole sijoittanut kynsistudion toimintaan latin lanttia. Kynsistudio omistaja sen sijaan on.

Onhan tässä nyt pieni ero?

• guygy

Kyllähän minä tiedän minkälaista on olla sopimusyrittäjän kun itse sellainen olen. Maksan korvausta sopimusyrittäjäpaikasta kuten vuokratuolilaiset parturi-kampaamossa konsanaan.

Franchising-yrittäjällä ja sopimusyrittäjällä ei ole mitään tekemistä keskenään. Sopimusyrittäjänä eli duunarina en maksa liiketilan vuokraa, sähköä, vakuutuksia tai vesilaskua. En omista kalusteita, puhelinta, kassakonetta tai mitään muutakaan vaan teen kynsistudiossa kynsiä.

Sopimusyrittäjänä en myöskään ole tehnyt sopimusta franchising-ketjun kanssa vaan kynsistudion omistajan kanssa.

Ja ennen kaikkea sopimusyrittäjänä en ole sijoittanut kynsistudion toimintaan latin lanttia. Kynsistudio omistaja sen sijaan on.

Onhan tässä nyt pieni ero?

Eli maksat tiettyä prosenttia "myynnistä"? Hyvä, että selvisi. Noi nimitykset on vähän epäselviä, mikä sitten on puhdas tuolivuokralainen, mikä sopimusyrittäjä jne. Myös franchising-yrittäjä voi itse työskennellä yritylsessä, eli ei ole ainoastaan omistamassa/työnantajana. Tuolivuokralainen saattaa myös maksaa provikkaa vuokran lisäksi ja olla esim. sidottu käyttämään tiettyjä tuotteita, vaikka ne joutuisikin itse ostamaan jne. Eli vähän ristiin menee nimitykset. Minulla on ollut puhtaasti tuolivuokralaisia, eli he ovat vain maksaneet paikasta ja osallistuneet kaikkiin yhteisiin kuluihin. He ovat käyttäneet omia tarvikkeitaan ja myyneet omia tavaroitaan ilman mitään provikoita.

Paljonko maksat provikkaa, jos saa kysyä? Saatko käyttämäsi tuotteet "ilmaiseksi", siis kuuluuko ne provikkaan, vai kustannatko ne itse. Kuuluuko paikka, jossa työskentelet johonkin ketjuun?

• vuokra
        guygy kirjoitti:

Eli maksat tiettyä prosenttia "myynnistä"? Hyvä, että selvisi. Noi nimitykset on vähän epäselviä, mikä sitten on puhdas tuolivuokralainen, mikä sopimusyrittäjä jne. Myös franchising-yrittäjä voi itse työskennellä yritylsessä, eli ei ole ainoastaan omistamassa/työnantajana. Tuolivuokralainen saattaa myös maksaa provikkaa vuokran lisäksi ja olla esim. sidottu käyttämään tiettyjä tuotteita, vaikka ne joutuisikin itse ostamaan jne. Eli vähän ristiin menee nimitykset. Minulla on ollut puhtaasti tuolivuokralaisia, eli he ovat vain maksaneet paikasta ja osallistuneet kaikkiin yhteisiin kuluihin. He ovat käyttäneet omia tarvikkeitaan ja myyneet omia tavaroitaan ilman mitään provikoita.

Paljonko maksat provikkaa, jos saa kysyä? Saatko käyttämäsi tuotteet "ilmaiseksi", siis kuuluuko ne provikkaan, vai kustannatko ne itse. Kuuluuko paikka, jossa työskentelet johonkin ketjuun?

Hei, missä voisi olla tollaisena sopimusyrittäjänä tai vuokratuolilaisena? Missä voisi ilmoitella että haluaa vuokratuolille, mulla ei oo ite mahdollisuutta vuokrata omia tiloja...
        Mite se siis eroaa tosta franhisinyrityksestä??

• Näin mulla

Moi,

Mulla oli kans mahdollisuus päästä sopimusyrittäjäksi tälläsillä ehdoilla.
      En tarvitse omaa tuotavarastoa, maksupäätteitä ym vain poran (sähköviilan) ja pensselit olisin tarvinnut. Tulot olisi jaksautunut 60%/40% (mulle/omistajalle)ja jos olisin tienannut yli 3500€ kk:ssa omistaja olisi ottanut vain 35% tuloista. Joka tapuksessa maksat alv, yel, ym maksut vielä. Suhteellisen turvallinen juttu toi sopimusyrittäjyys, mulla kaatu siihen et teen toista duunia ja mun olsi pitänyt olla liikkeessä viel väh 20h vkssa toisen työn ohella. Ja se vielä et sopimusyrittäjyydessä (mun kohdalla) olisi sopimus kestänyt vahintään puoltoista vuotta ja jos siit haluais pois niin pitäis maksaa koulutuksen hinta, en tiedä miten sulla, näin se oli mulla. Tuotekoulutus vaihto ja olisin ollu aluks "opiskelija"
      Pyydä sopimus ensin et saat tutustua rauhassa, mäkin pyysin ja sen perusteella en sitte menny siihen.
      Toivottavasti sait jotain vastausta hommasta =)

• Työsuhde?

Tuo sopimus kuulostaa enemmänkin työsuhteelta ja työnantajavelvoitteen kiertämiseltä kuin sopimusyrittäjyydeltä, jos on määrätty jotain minimi viikkotunteja ja 1,5v pakkoja. Sinuna olisin varovainen. Todella riskialtista lähteä tuollaisia sopimuksia allekirjoittamaan, entä jos homma ei tuotakkaan yhtään? Istut 1,5v tyhjän panttina ja makselet koulutusmaksuja tai jotain sopimussakkoja jos irtisanot sopimuksen...

• Näin mulla
        Työsuhde? kirjoitti:

Tuo sopimus kuulostaa enemmänkin työsuhteelta ja työnantajavelvoitteen kiertämiseltä kuin sopimusyrittäjyydeltä, jos on määrätty jotain minimi viikkotunteja ja 1,5v pakkoja. Sinuna olisin varovainen. Todella riskialtista lähteä tuollaisia sopimuksia allekirjoittamaan, entä jos homma ei tuotakkaan yhtään? Istut 1,5v tyhjän panttina ja makselet koulutusmaksuja tai jotain sopimussakkoja jos irtisanot sopimuksen...

Ilmoitin heti etten lähde kun sain sopimuksen luettavaksi. Kyllä siinä kuulemma olisi asiakkaita jaettu, mut vetosin siihen et en pysty repee joka paikkaan. Toimin nykyisin ihan itsenäisenä yrittäjänä kynsien parissa =)

• sop.yritt
        Työsuhde? kirjoitti:

Totta kai jos olen sopimusyrittäjä on minulla riski jos en saa asiakkaita itselleni. Kenen ne asiakkaat pitäisi järjestää mulle, ja ottaa puolestani riski,paikan omistajanko????Jos en tekisi hyviä kynsiä ei mul olis asiakkaitakaan, asiakkaat äänestää jaloillaan.

• yrittäjä__
        Työsuhde? kirjoitti:

Tässähän toinen osapuoli haluaa sitoutunutta sopimuskumppania, ei mitään kokeilijaa vaa ammattilaisen.

Jo tuo asenne "olis pitäny tehdä vähintään..." kertoo että et ole ollut oikealla asenteella liikkeellä ja oli tosi hyvä että ette sitä sopimusta tehneet.

Ja riski on aina yrittäällä itsellään, myös sopimusyrittäjällä. Ei kukaan maksa tyhjästä.

• ei kaikista o yrittäjäxi
        yrittäjä__ kirjoitti:

Tässähän toinen osapuoli haluaa sitoutunutta sopimuskumppania, ei mitään kokeilijaa vaa ammattilaisen.

Jo tuo asenne "olis pitäny tehdä vähintään..." kertoo että et ole ollut oikealla asenteella liikkeellä ja oli tosi hyvä että ette sitä sopimusta tehneet.

Ja riski on aina yrittäällä itsellään, myös sopimusyrittäjällä. Ei kukaan maksa tyhjästä.

Kyllä. En minäkään haluaisi kouluta ketään, antaa "kaikken" ja toinen sitten ottaa ja lähtee kesken kaikken.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      46
      3030
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      27
      2854
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2306
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1432
    5. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1326
    6. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1276
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1073
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      979
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      912
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      792
    Aihe