HYVÄ naisten pyörä

Pyöräilijätär

Osaako jo joku viisas auttaa? Haussa olisi hyvä ja kestävä naistenpyörä. Pituutta itsellä 174cm joten 21 tuumaa lienee hyvä koko, mutta paljon muuta ei sitten olekaan tiedossa. Pyörä tulisi ihan arkikäyttöön, tarkoitus polkea pääasiassa 10-15km matkoja lähes päivittäin (työmatkat ym.), tuntuu että kappavaihteiset sopisivat paremmin (onhan termi oikea?! Siis se "sisäänrakennettu" systeemi) kuin ratasvaihteiset koska vaihteitakaan ei tarvita niin paljoa, jarrut tavitaanm, mutta ei niin väliä onko jalka- vai käsijarrut ja ajoasennon pitäis olla vähän kumara. Muuten siis tarvitsisin kaikinpuolin kestävän ja hyvän pyörä. Olin koeajamassa Nishikin Hybridi 408:a joka tuntui oikein hyvältä, mutta olisiko joku vielä parempi? Edellinen pyörä oli Cresent eikä ks. merkistä ole mitään pahaa sanottavaa. Kumpi siis olisi parempi vai onko joku vielä parempi? Olisin todella kiitollinen avusta :) En malta odottaa että pääsen polkemaan uudella pyörällä.. :)

13

4542

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 28"

Cresentit ovat varmaan laadukkaita pyöriä.
      Kannattaa koeajaa, mikä tuntuu hyvältä asvaltilla.
      Työmatkoihin helpoin on kappavaihteinen, 8 vaihdetta niisäkin nykyään on. Hyvin pääsee 15km
      matkat, varsinkin jos ei tartte aikaa vastaan kilpailla. Itse lenkkeilen 7 vaihteisella jo monta kesää ja hyvin näyttää riittävän jatkossakin...

Katso että tulee oikean kokoinen runko. Se on tärkeää.

• varmaan myös hyvä

Uskon että noin 600 -700 eurolla saat hyvän fillarin
      joka miellyttää ja matka taittuu mukavasti.

• tottuu nopeasti

21" tuumainen runko taitaa olla just oikea 174
      cm kuskille.
      Tsekkaa mitoitus myyjän kanssa oikeaksi!!! Runkojen
      korkeudet eroavat ja niiden pituudetkin. Vaikuttaa kuinka hyvin kädet ylettyvät jne. On noissa ohjaustangoissakin nykyään hyvät säädöt.

• alkup. Maantiepyöräilijä

Jos ollaan ihan tarkkoja, niin pienen totuttelun jälkeen käsijarrun reaktioaika on lyhyempi kuin jalkajarrun, joten se on aavistuksen turvallisempi.

Käytännössä ero ei ole kovin iso. Itse en ole ostanut yli kymmenvuotialle lapsille enää jalkajarrullisia pyöriä turvallisuuden takia.

Itse en viitsisi polkea yli kymmentä kilometriä ilman lukkiksia. Joten on pyörä mikä tahansa, niin ostaisin kengät ja lukkopolkimet. Tuollaiseen "sekakäyttöön" kääntöpoljin olisi ehkä paras ratkaisu. Silloin hätätapauksessa voisi ajaa muillakin kengillä.

Tsekkaa runkoko asiantuntevan myyjän kanssa! Markettien ja urheilumarkettien myyjien ammattitaito ei yleensä riitä polkupyörän myymiseen. Sen takia vaikka jostain isosta urheiluliikkeestä teoriassa saisi halvalla pyörän, kannattaa niintä välttää jos ei itse tarkalleen tiedä, mitä haluaa.

Pyörämalleista joku KONA:n Dew Drop voisi olla lähellä tarvettasi.

http://www.konaworld.com/09_dewdrop.htm

• Alkup. pyörämekaanikko
        alkup. Maantiepyöräilijä kirjoitti:

Jos ollaan ihan tarkkoja, niin pienen totuttelun jälkeen käsijarrun reaktioaika on lyhyempi kuin jalkajarrun, joten se on aavistuksen turvallisempi.

Käytännössä ero ei ole kovin iso. Itse en ole ostanut yli kymmenvuotialle lapsille enää jalkajarrullisia pyöriä turvallisuuden takia.

Itse en viitsisi polkea yli kymmentä kilometriä ilman lukkiksia. Joten on pyörä mikä tahansa, niin ostaisin kengät ja lukkopolkimet. Tuollaiseen "sekakäyttöön" kääntöpoljin olisi ehkä paras ratkaisu. Silloin hätätapauksessa voisi ajaa muillakin kengillä.

Tsekkaa runkoko asiantuntevan myyjän kanssa! Markettien ja urheilumarkettien myyjien ammattitaito ei yleensä riitä polkupyörän myymiseen. Sen takia vaikka jostain isosta urheiluliikkeestä teoriassa saisi halvalla pyörän, kannattaa niintä välttää jos ei itse tarkalleen tiedä, mitä haluaa.

Pyörämalleista joku KONA:n Dew Drop voisi olla lähellä tarvettasi.

http://www.konaworld.com/09_dewdrop.htm

"Jos ollaan ihan tarkkoja, niin pienen totuttelun jälkeen käsijarrun reaktioaika on lyhyempi kuin jalkajarrun, joten se on aavistuksen turvallisempi."

Jaa-a.. Jalkajarrulla ei voi jarruttaa jos polkimet ovat tietyssä asennossa, Siksi käsijarrut ovat hieman turvallisemmat. Lisäksi jalkajarrulliset järjestelmät ovat jarrutustehoiltaan huomattavasti heikommat verraten vaikka V-jarrihin, ja koska kyse on periaatteessa rumpujarrusta, myös suuria alamäkiä jarruttaessa, jarrun lämmetessä voi esiintyä pienissä määrin häipymistä. Itsekin suosittelen käsijarrujen käyttöä, niihin opettelu on lisäksi varsin vaivatonta.

• vältettäviä

Täälläkin on aika moneen kertaan käyty asia läpi, joten hakutoiminto auttaa. Lyhyesti: kaksi vältettävää asiaa ovat napavaihde ja hybridipyörä.

Ensinmainittu vaatii insinöörin tai muun asiantuntijan huoltotyöhön. Jälkimmäinen on kompromissi, joka ei kelpaa oikein kunnolla mihinkään.

• napavaihde

vaatii äärimmäisen harvoin huoltoa. Ainakin Shimano Nexus. Muista en tiedä.

Olen ajanut jo monta vuotta, eikä esiinny mitään ongelmia.

• vaihdetta?
        napavaihde kirjoitti:

vaatii äärimmäisen harvoin huoltoa. Ainakin Shimano Nexus. Muista en tiedä.

Olen ajanut jo monta vuotta, eikä esiinny mitään ongelmia.

Oletko avannut sitä napaa viimevuosina? Huoltamattoman napavaihteen kunto laskee vähitellen, eikä toiminnan heikkenemistä huomaa. Nexus, joka ei ole korkealaatuinen napavaihde, vaatii täyden huollon ainakin parin vuoden välein.

• Ari Fill
        vaihdetta? kirjoitti:

Oletko avannut sitä napaa viimevuosina? Huoltamattoman napavaihteen kunto laskee vähitellen, eikä toiminnan heikkenemistä huomaa. Nexus, joka ei ole korkealaatuinen napavaihde, vaatii täyden huollon ainakin parin vuoden välein.

Eipä haittaa, jos toiminnan heikkenemistä ei huomaa.

• oireet?
        Ari Fill kirjoitti:

Eipä haittaa, jos toiminnan heikkenemistä ei huomaa.

Mitenkäs ne lähinnä ilmenee? Oliko rullaamisen herkkyyden huononeminen ja vaihteiden huonompi toiminta?

• Mikke

ihan hyvä pyörä.

• Fillarimekaanikko

408 Nishikiltä on painava fillari ja raskas ajaa. Kyllä mä suosittelisin ihan tavallista hybridiä missä on 24-27 vaihdetta. Samanlailla kumpiakin pitää huoltaa, eikä niitä vaihteita ole liikaa. Ero on huomattava keveydessä. En näe kyllä järkeä maksaa 799e tuosta fillarista. Nishikiltä löytyy Hybrid Pro SL satkun halvemmalla ja painoa on jopa 5kg vähemmän ja pyörä rullaa ihan eri tavalla. Eroa on kuin yöllä ja päivällä. Nykyään suurin osa naisista ajaa ns. miesten rungoilla. Ne ovat jäykempiä ja kaikinpuolin fiksumpia myös naisille, kokoja löytyy varmasti tarpeeksi pientä sinun pituiselle. Lyhythän et olekkaan. Kannattaa myös tarkistaa Konan mallisto hybrideistä. www.kauppaveljet.fi -> hybridit. Hyviä tarjouksia ja puljusta saat kypärää yms kaupan päälle. Lähettävät myös postilla fillareita ympäri suomea. Laadukas merkki! Käy koeajamassa pyöriä, huomaat ison eron raskaasti kulkevan citypyörän ja kunnon sportti hybridin/fitness pyörän välillä aivan varmasti! Kunnolla rullaava vauhdikas fillari on omiaan sitten pitkille retkille yms, mäet menee kevyesti ylös yms. Jos noin paljon olet valmis sijoittamaan kunnon fillariin, niin älä osta mitään 16kg city pyörää!

• sitten

mihin valintaan päädyit! Kiva katsoa päätöksesi
      tulos. Monia hyviä löytyy asettamallasi budjetilla.
      Jos ajat pelkästään päälystetyillä teillä niin jokin sporttisempi pyörä (ohuemmat renkaat) varmaan parempi kuin mikään city pyörä/ mummo pyörä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      191
      1294
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1128
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      854
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      850
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      780
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      725
    7. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      692
    8. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      60