Heippa
kyselisin herkkuvaihtoehtoja kun noudattaa hiilihydraatitonta tai vähähillarista ruokavaliota?
Luin jostain että sokerinto suklaata sais syödä? Mutta kun katsoin tuoteselostettu niin hiilareita on jotain about 50g/100g.? Eikö ne sitten imeydy vai oliko tämä vain huuhaata?
Kaipaisin jotain vaihtoehtoja herkutteluun. Osaan syödä kyllä kohtuudella ja ei ole tarkoitus joka päivä herkutella.
Kiitos vinkeistänne :)
SALLITTUJA HERKKUJA/KARKKEJA SUKLAATA?
8
669
Vastaukset
Mä syön lisäksi kuivattuja hedelmiä mutta olenkin hyväkarppi.
- Tupsu2
miel >60% (kaakao on terveellistä)
Kaakaojauheesta (van Houten) ja kermasta suklaata.
Rahkaa /turkkilaista jugurttia kermaa marjoja
Pähkinöitä, manteleita
Voi syödä kohtuudella
eikä joka päivä - kun mielesi
tekee herkkuja, et siis noudata VHH:ta oikein.
Kyllä itselläkin tekee mieli suolaista hiilarimoskaa vaikken sellaista ole aikoihin syönytkään. Mun paheita on mm. taco-lastut (epäilemättä epäterveellisin naposteltava, 30% teollisuusmargariinia 70 maissijauhoa).
Suolamantelit ovat onneksi ok.- menhir86
on kyllä enemmän kuin sallittua. Suklaa kelpaa hyvin vaikka masennuslääkkeeksi :).
Kaikkein mieluiten pari palaa suklaata päivässä kuin mahdollinen sokeririippuvuus mielialan vaihtelut kasa lääkkeitä.
Olisi se jo hullua jos kaikki riippuvuudet "kiellettäisiin". Mieltymyksiä nyt täytyy olla jokaisella. - Veijo
mrx-08 kirjoitti:
Kyllä itselläkin tekee mieli suolaista hiilarimoskaa vaikken sellaista ole aikoihin syönytkään. Mun paheita on mm. taco-lastut (epäilemättä epäterveellisin naposteltava, 30% teollisuusmargariinia 70 maissijauhoa).
Suolamantelit ovat onneksi ok.suolaista naposteltavaa:
Kuka myy Suomessa:
http://www.tv2regionerne.dk/reg2005/player.aspx?id=421292&r=6
Merkki LYKA ja OK (tanskalainen perinteellinen herkku, 0% hiilihydraatteja)
- Ohi kulkemassa
Se ajatus suklaan syömisestä perustuu siihen, että tummaa suklaata voi syödä kohtuudella. Ei levyä päivässä, mutta pari palaa.
- Jaanapaana
Itse olen noudattanut vhh ruokavaliota 6kk (ja laihtunut 18 kg!) ja syönyt koko ajan sokeritonta suklaata ja muitakin sokerittomia karkkeja MUTTA kohtuudella kylläkin. Olen aina ollut suklaahiiri ja suurin vaikeus olikin keksiä miten pärjää makean kanssa. Kyllä niissä hiilareita on mutta ihan omasta kokemuksesta voin sanoa, että esim. Atkins induktiovaihe jossa hiilaria syödään vain 20g/vrk ei sokerittomasta suklaasta ole moksiskaan. Otin liuskalla ketoarvot joka aamu, eikä niillä ollut yhtään vaikutusta. Laihtuminen onnistui koko ajan. Tässä kopsu http://sokeriton.fi/4 maahantuojan sivuilta jossa juttua melko selkokielisesti...:
SOKERITOMAT SUKLAAT JA MAKEISET
Elintarvike voidaan merkitä "sokeriton" -merkinnällä, jos tuote sisältää sokeria korkeintaan 0,5 grammaa sokeria 100 grammaa tuotetta kohden. Jos tuotteeseen ei olla lisätty lainkaan sokeria voidaan käyttää "ei lisättyä sokeria" -merkintää. Joidenkin tuotteiden (luontainen)sokerimäärä voi nousta muutamaan prosenttiin johtuen esim. siinä käytettyjen marjojen luontaisesta sokerista tai maitosokerista. Tällöin voidaan käyttää merkintää "sisältää luontaista sokeria".
SOKERITTOMASSA ON VÄHEMMÄN KALOREITA
Sokerittomissa makeisessa on vähemmän kaloreita kuin vastaavissa sokerista valmistetuissa tuotteissa. Kun sokeri korvataan luontaisilla makeutusaineilla (kuten xylitoli, maltitoli, laktitoli) tai keinotekoisilla makeutusaineilla (esim. sukraloosi, aspartaami) tai näiden yhdistelmillä jää kalorimäärä alhaisemmaksi. Tuttuja sokerittomia ja vähäkalorisia light- mehuja, mehukeittoja ja jogurtteja makeutetaan juuri tällaisilla makeutusaineilla.
SOKERIALKOHOLIT EIVÄT OLE ALKOHOLIA TAI SOKERIA
Luontaisia makeutusaineita kutsutaan myös polyoleiksi, eli sokerialkoholeiksi. Sokerialkoholit eivät kuitenkaan nimestään huolimatta ole sokeria tai alkoholia. Kyseessä on hieman outo mutta yleisesti vakiintunut ravintoarvotiedoissa käytetty termi. Sokerialkoholit lasketaan hiilihydraatteihin mutta ne eivät siis sisällä lainkaan sokeria. Sokerialkoholit eivät imeydy elimistössä täydellisesti joten niiden kalori- ja hiilihydraattikuorma jää huomattavasti sokeria alhaisemmaksi.
HYVÄT JA HUONOT HIILIHYDRAATIT
Monissa maissa vähennetään pakkausten ravintoarvotaulukoissa lopuksi sokerialkoholit ja ravintokuitu ("hyvät hiilihydraatit") pois hiilihydraattien määrästä jolloin mm. sokerittomien tuotteiden "huonojen hiilihydraattien" määrä jää häviävän pieneksi (merkitään usein Net Effective Carbs). Kuluttaja näkee näin heti kuinka suuri osa tuotteen hiilihydraateista koostuu "huonoista hiilihydraateista" kuten sokerista.
GLYKEEMINEN INDEKSI ELI GLYKEMIAINDEKSI (GI)
GI kuvaa sitä, millä nopeudella ja kuinka paljon ruoka-aine nostaa veren sokeripitoisuutta verrattuna samaan määrään rypälesokeria, eli glukoosia**. Rypälesokerin GI on korkea ja vakio, GI 100. Systemaattinen matalan GI:n elintarvikkeiden valitseminen vaikuttaa suotuisasti verensokeritasapainoosi. Keinotekoisten makeutusaineiden ja sokerialkoholien glykeeminen indeksi (GI) on matala.
SOKERIN GLYKEEMINEN INDEKSI (GI) ON KORKEA
Tavallisen sokerin glykeeminen indeksi on hyvin korkea (GI 70) ja se nostaa veren sokeripitoisuutta hyvin nopeasti ja hyvin korkealle. Sokerittomien makeisten makeuttamiseen käytettävillä uudenaikaisilla makeutusaineilla on matala glykeeminen indeksi (GI alle 35). Joidenkin keinotekoisten makeutus- aineiden GI voi olla jopa 0. Näitä makeutusaineita käytetään yleisesti mm. tutuissa täysin sokerittomissa ja kalorittomissa light -virvoitusjuomissa.
SOKERIALKOHOLIEN GLYKEEMINEN INDEKSI ON MATALA
Sokerialkoholit imeytyvät hitaammin ja nostavat verensokeria sokeria hitaammin ja vähemmän. Sokerialkoholien GI on pääsääntöisesti hyvin matala (GI alle 35). Myös matalan hiilihydraattitason ruokavaliota noudattavat voivat siis huoletta nauttia kohtuullisia määriä sokerittomia makeisia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?961896- 881340
- 1101143
- 761037
- 1191010
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 47791
- 36782
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693