Voisko joku viisaampi neuvoa tai antaa jotain vinkkiä mistä etsiä tietoa?
Olemme eroamassa mieheni kanssa ja meidän asunto on myynnissä. Meille jää tästä velkaa vielä myynnin jälkeen n. 7.000 eur,laman aiheuttaman arvonlaskun takia. Haluaisin ostaa oman asunnon heti kun muutan tästä pois nyt kun hinnat ovat vielä alhaalla.
Miten olemme vastuussa tuosta jäljelle jäävästä velasta? Yhteinen velkahan se on, tiedän sen. Olisin valmis maksamaan heti sen oman osuuteni eli 3.500 eur pois, että voisin yrittää saada pankista lainaa. Uskon silti, että mieheni haluaa ns. tehdä kiusaa ja jättää oma osuutensa maksamatta minimilyhennyksiä lukuunottamatta. Lakihan tulkitsee että olemme vastuussa yhdessä ottamistamme veloista (mutta maksaisinhan oman osuuteni niistä pois). Onko minulla siis mitään keinoa saada tätä hoidettua em. tavalla, että maksaisin vain oman osuuteni pois ja saisin nopeasti ostettu asunnon? Vai joudunko odottamaan pahimmillaan 2 vuotta, ennenkun mies saa kiusanteoltaan maksettua minimiosuuksineen loput pois? En halua hänen osuuttaan maksaa myöskään. Oikeuteen en halua lähteä tappelemaan, koska saatan saada pian lisää velkoja niskoilleni miehen osalta. Voikohan pankki esim. jakaa jäljelle jäävän velan puoliksi, vaikka aviopari vielä paperilla olisimmekin ja alkuperäinen velka olisi otettu asuntolainaan? Jäännösosahan ei voi olla enää asuntolainaa, koska meillä ei asuntoa kohta enää ole.
Vai onko ainoa vaihtoehto (toivottavasti ei), että odotan virallista avioeropäätöstä vielä puoli vuotta ja maksan vasta sitten oman osuuteni pois? Muutenhan mieheni hyötyy turhaan tekemästäni lyhennyksestä nyt ja joudun maksamaan vielä siitä loppuosastakin puolet. Kuulostaa laskemoivalta, mutta moinen pettäjämies on sen ansainnut.
Entä ovatko luottokorttivelat henkilökohtaisia velkoja, vaikka niillä olisi maksettu yhteisiä lomamatkoja? Eihän ne ole kuitenkaan mitään elättämistä tms. Mieheni on kerryttänyt aimo saldon kahden luottokortin limiittien paukkuessa tapissa.
Asunnon jäännösvelka / uusi asunto
10
2109
Vastaukset
- odottele rauhassa
Älä tee mitään ennen virallista ositusta ja avioeropäätöstä. Jos nyt lähdet maksamaan yhteisestä lainasta puoet pois, niin ei se koidu osituksessa sinun eduksesi. Velka on yhteisvastuullinen - ei laki tunne siitä kummankaan osuutta ennen eroa ja osituksessa se veelka vasta puolittaan. Miehesi tulee hyötymään, jos nyt lähdet hätiköimään.
Tuo lainasumma on niin pieni, ettei se estä sinua saamasta uutta lainaa.
Luottokortti on henkilökohtainen ja niistä veloist akukin vastaa itse.- Ositus tulossa
Mitkä velat ovat henkilökohtaisia, joita ei lasketa osituksessa mukaan.
Jos minulla on henk.koht. luottokorttivelkaa, sitä ei sinun mukaasi huomioida, mutta jos minulla onkin henk.koht. asuntolaina, se huomioidaan? Ei kuullosta uskottavalta.
Akka lähti omaan kämppään ennen avierohakemuksen 1. vaihetta ja osti mööpelit velaksi, huomioidaanko nämä velat osituksessa vai ei.
Minä olen ollut siinä uskossa, että varoista vähennetään velat, eikä siinä sen tarkemmin tutkita mihin tarkoitukseen ne velat on käytetty. - on eri juttu...
Ositus tulossa kirjoitti:
Mitkä velat ovat henkilökohtaisia, joita ei lasketa osituksessa mukaan.
Jos minulla on henk.koht. luottokorttivelkaa, sitä ei sinun mukaasi huomioida, mutta jos minulla onkin henk.koht. asuntolaina, se huomioidaan? Ei kuullosta uskottavalta.
Akka lähti omaan kämppään ennen avierohakemuksen 1. vaihetta ja osti mööpelit velaksi, huomioidaanko nämä velat osituksessa vai ei.
Minä olen ollut siinä uskossa, että varoista vähennetään velat, eikä siinä sen tarkemmin tutkita mihin tarkoitukseen ne velat on käytetty.Henkilökohtaien velka on sellainen, joka on tehty omiin nimiin ei siis yhteisvastuulline nvalka, joka on molempien nimissä.
Jos sinulla on henkilökohtainen asuntolaina, eli olet varakkaampi kuin vaimosi, joudut erossa maksamaan hänelle tasinkoa, ellei sinulla ole avioehtoa.
Luottokorttivelkaa tai vaimon kulutusluottoa ei vähennetä osituksessa.. - nix nax
on eri juttu... kirjoitti:
Henkilökohtaien velka on sellainen, joka on tehty omiin nimiin ei siis yhteisvastuulline nvalka, joka on molempien nimissä.
Jos sinulla on henkilökohtainen asuntolaina, eli olet varakkaampi kuin vaimosi, joudut erossa maksamaan hänelle tasinkoa, ellei sinulla ole avioehtoa.
Luottokorttivelkaa tai vaimon kulutusluottoa ei vähennetä osituksessa..joten älä levitä täällä mutu-"tietojasi.
- nix nax
>>Älä tee mitään ennen virallista ositusta ja avioeropäätöstä. Jos nyt lähdet maksamaan yhteisestä lainasta puoet pois, niin ei se koidu osituksessa sinun eduksesi.
- ositusaioita
nix nax kirjoitti:
>>Älä tee mitään ennen virallista ositusta ja avioeropäätöstä. Jos nyt lähdet maksamaan yhteisestä lainasta puoet pois, niin ei se koidu osituksessa sinun eduksesi.
Ihan oikeesti - velka kannattaa puolittaa vasta osituksessa tai sitten mennä pankkin ja puolittaa se seillä sitä ennen. Mutta yhteistä lainaa ei kannat lähteä lyhentämään, koska se ei koidu maksajan eduksi.
- nix nax
ositusaioita kirjoitti:
Ihan oikeesti - velka kannattaa puolittaa vasta osituksessa tai sitten mennä pankkin ja puolittaa se seillä sitä ennen. Mutta yhteistä lainaa ei kannat lähteä lyhentämään, koska se ei koidu maksajan eduksi.
Vai en tunne ositusasioita. Katsopa linkistä ja arvioi - jos kykenet - sen jälkeen uudelleen minun tuntemukseni.
http://keskustelu.suomi24.fi/servlets/search?start=0&advanced=1&all_words=&some_words=&exclude_words=&exact_words=ositus&conference=&poster=nix nax&sort=relevance&search_interval=fixed_interval&fixed_interval_time=0&sd=01&sm=01&sy=2009&ed=4&em=4&ey=2009&hpp=25 - höps*
on eri juttu... kirjoitti:
Henkilökohtaien velka on sellainen, joka on tehty omiin nimiin ei siis yhteisvastuulline nvalka, joka on molempien nimissä.
Luottokorttivelkaa tai vaimon kulutusluottoa ei vähennetä osituksessa..No johan pomppas! Osituksessa lasketaan nimenomaan molempien koko omaisuus yhteen, erikseen esim. MRx 10000e, MSx 5000e. Niistä vähennetään kumpaisenkin (kaikki) velat esim. MRx 6000e, MSx 6000e, jolloin MRx:llä on omaisuutta 4000e edestä ja MSx ressukalla vain velkaa -1000e, osituksessa se kuitenkin katsotaan nollaksi. Näin siis MRx joutuu pulittamaan tasinkona MSx:lle puolet omaisuudestaan eli 2000e.
- nix nax
>>Miten olemme vastuussa tuosta jäljelle jäävästä velasta?>Voikohan pankki esim. jakaa jäljelle jäävän velan puoliksi, vaikka aviopari vielä paperilla olisimmekin ja alkuperäinen velka olisi otettu asuntolainaan?>Vai onko ainoa vaihtoehto (toivottavasti ei), että odotan virallista avioeropäätöstä vielä puoli vuotta ja maksan vasta sitten oman osuuteni pois?>Entä ovatko luottokorttivelat henkilökohtaisia velkoja, vaikka niillä olisi maksettu yhteisiä lomamatkoja?
- Kaksio
Sain juuri niihin asioihin vastaukset mihin toivoinkin. Kyllä tästä vielä hyvä tulee.
Rohkenen jo haaveilla uudesta asunnosta ilman miehen 30.000 eur ylimääräisiä velkoja ja niiden puolittamista. Huoh että helpotti :-)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k512274Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖261117Aavistatko että moni tietää
Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut82992Yritin saada
Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.11914Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt55902- 68883
Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me127867Kronikat..
Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu10783vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos22783Täällä istun ja mietin
Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu49759