TM testaili taas hybridipyörät ja antaa vinkkiä siitä, että kuinka eri merkkien ominaisuudet eroavat toisistaan, ja kuinka laatu vastaa luvattua.
Hybridipyörät lisäävät koko ajan suosiotaan kun niin monet ovat huomanneet sen useat edut. Vankka runko, hyvä rullaavuus, mahdollisuus varustella se retkikäyttöön jne. vastaavat niihin vaatimuksiin joita pyöräilijät kulkupeliltään vaativat. Ja onhan se mainio juttu kun voi samalla kulkupelillä ajaa työmatkat, käydä metsässä luontoretkellä, tai sitten vetää kunnon hikilenkin asfaltilla.
Monasti kuulee väitteitä että pyöräkauppiailla olisi mafia jonka päämäärä olisi suosia ja myydä hybridipyöriä, mutta todellisuudessa kuluttajat ratkaisevat valinnoillaan millaisella pyörällä haluavat ajaa, ja pyörävalmistajat tekevät sitä mitä halutaan. Se on sitä markkinataloutta.
Pyöräilyn suosio kasvaa kohisten, ja hybridipyörät ovat yksi merkittävä tekijä suosion nousulle.
Hybridipyörien vankka suosio
42
7543
Vastaukset
- Mikke
kummallista, että usein kehotetaan lukemaan esim. pyöräkirjoja, joissa usein sanotaan hybridiä monipuoliseksi ajopeliksi.
Niinkuin siinä TM:n testiselostuksessakin: "Testeissä kävi ilmi, että hybridi ei suinkaan ole kompromissi, vaan tehokas erikoisväline pyöräilyharrastuksen rakentamiseen. Teho täytyy vain laskea omalla matematiikallaan:hybridin teho on yhtä kuin toteutunut käytön määtä. Teknisesti tehokkkaampi pyörä jää toiseksi, jos sillä tulee ajettua vähemmän." ja edelleen "Monipuolisuus on näissä pyörissä kirjaimellisesti voimaa tai ainakin siitä kasvaa voimaa."
Levyjarruista taas todetaan, että :"Tiukassa tilanteessa trekin, Trekin, helkaman ja Tunturin mekaaniset levyjattut eivät pärkänneet hydraulisille, eivätkä edes meridan vannejarruille."
ja joustyokeulista. "Joustokeula syö lyhyellä tähtäimellä mekaanista tehoa, mutta jos sen avulla keho pysyy virkeämpänä, tehotappio tulee pitkällä aikavälillä moninkertaisesti takaisin."
Toisaalta: "Pyöriä ei ole sorateitä rankempaan maastoon suunniteltu eikä niitä pidä sinne viedä".
Että siinäpä muutamia tuoreen testikertomuksen väittämiä, joista me palstalaiset olemme esittäneet monenmoisia käsityksiä.
Useinhan näyttää, että palstalaisten huonot hybridikokemukset eivät perustu kovikaan tuoreisiin ajokokemuksiin po. pyörätyypillä.- xc-fun
Jumalauta! Luitko tuon Tekniikan maailmasta? Sen täytyy olla totuus! Ei perkele, TM ei ole mikään pyöräilylehti, eivätkä sen toimittajat tajua polkupyöristä tuon taivaallista. Juu Hybridin teho täytyy laskea omalla matematiikallaan, eli sillä, että hybridillä ei tee minkäänlaisessa ajossa yhtään mitään. Monipuolisuus on hybridin suurin heikkous, koska hybridi on kaikkeen käyttöön huono kompromissi, parempiakin tarkoituksenmukaisia pyöriä saa kyllä.
Se on saatanan kumma, jos TM:n toimituksen mielestä mekaaninen levyjarru häviää jopa Meridan vannejarrulle. Pojat eivät osaa ilmeisesti ajaa tai eivät osaa vertailla jarruja. Mekaaninen levyjarrukin on aina parempi kuin mikä tahansa vannejarru. Hybridien joustokeulat ovat halpakeppejä joilla ei tee yhtään mitään. Hybä jäykkä keula on aina parempi kuin halpa ja huono joustokeula.
Hybridiä ei tosiaan ole hiekkatietä rankempaan maastoon suunniteltu, eikä se pärjää edes hiekkatiellä vaikkapa kunnolliselle maastopyörälle.
Palstalaisten huonot hybridikokemukset perustuvat ihan siihen, että hybridit ovat huonoja pyörinä. Luojan kiitos, ettei tarvitse hankkia hybridillä niitä tuoreita ajokokemuksia.
TM on yhtä paljon pyöräilylehti kuin Aku Ankka on ilmailulehti. Lue sinäkin Fillari-lehteä TM:n sijasta tai ala lukemaan jotakin muuta alan oikeaa julkaisua. - Pekka.
xc-fun kirjoitti:
Jumalauta! Luitko tuon Tekniikan maailmasta? Sen täytyy olla totuus! Ei perkele, TM ei ole mikään pyöräilylehti, eivätkä sen toimittajat tajua polkupyöristä tuon taivaallista. Juu Hybridin teho täytyy laskea omalla matematiikallaan, eli sillä, että hybridillä ei tee minkäänlaisessa ajossa yhtään mitään. Monipuolisuus on hybridin suurin heikkous, koska hybridi on kaikkeen käyttöön huono kompromissi, parempiakin tarkoituksenmukaisia pyöriä saa kyllä.
Se on saatanan kumma, jos TM:n toimituksen mielestä mekaaninen levyjarru häviää jopa Meridan vannejarrulle. Pojat eivät osaa ilmeisesti ajaa tai eivät osaa vertailla jarruja. Mekaaninen levyjarrukin on aina parempi kuin mikä tahansa vannejarru. Hybridien joustokeulat ovat halpakeppejä joilla ei tee yhtään mitään. Hybä jäykkä keula on aina parempi kuin halpa ja huono joustokeula.
Hybridiä ei tosiaan ole hiekkatietä rankempaan maastoon suunniteltu, eikä se pärjää edes hiekkatiellä vaikkapa kunnolliselle maastopyörälle.
Palstalaisten huonot hybridikokemukset perustuvat ihan siihen, että hybridit ovat huonoja pyörinä. Luojan kiitos, ettei tarvitse hankkia hybridillä niitä tuoreita ajokokemuksia.
TM on yhtä paljon pyöräilylehti kuin Aku Ankka on ilmailulehti. Lue sinäkin Fillari-lehteä TM:n sijasta tai ala lukemaan jotakin muuta alan oikeaa julkaisua.Sinultako se totuus sitten tulee?
Sinulla on mielipide, joka on yksi monien joukossa, niin kuin TM testaajillakin. Ja monella tämän palstan "ammattilaisella". Mutta se on ihan oma mielipiteesi josta kannattaa olla ylpeä ja pitää siitä kiinni.
Yleisesti ottaen tämän palstan välineharrastusporukka on kovin herkkänahkaista sorttia :) Voisi verrata esim. Hifi -harrastajiin, jotka vasta varsinaisia pässinpäitä osaavatkin olla. Uskomukset ja mielipiteet ovat omissa sfääreissään, fysiikan lakejakin kirjoitetaan uusiksi jos tuota porukkaa liikaa kuuntelee :D
Omakohtaista kokemusta on 20 vuotta MTB, maantie- ja nykyisin myös hybridipyöristä. Hybridipyörä on valittajien mielipiteista huolimatta erittäin hyvä yleispyörä moneen käyttöön, niitäkin on kovin erilaisia.
Mukavaa syksynjatkoa ja kireitä kettinkejä pyörästä ja maastosta riippumatta :)
- kauppiaalle
Hybridi on pyörä, joka ei sovi mihinkään käyttöön kunnolla. Parasta siinä on myymisen helppous. Asiantuntematon myyjä voi tuputtaa sitä kenelle tahansa, ei tarvitse ottaa selvää asiakkaan todelisista tarpeista.
Sama asiantuntematon myyjä voi myös myydä ihan minkä kokoisen pyörän tahansa. Silläkään ei ole väliä. Pahimmassa tapauksessa mallia ei ole kuin yhtä kokoa!- Maailman testi
testaa pyöriä !! salli mun nauraa ! Ihan sama kuin Fillari-Lehti alkaisi testaamaan matkapuhelimia, soittimia jne.. ja puhuisi asiantuntijan äänellä !! Naurettavaa testailua !
- Mikke
ja asiakkalle, kun moni joutuu tyytymään jo säilytystilojen niukkudenkin vuoksi yhteen pyörään, niin minkäyttöisyys on valttia.
- Mikke
Maailman testi kirjoitti:
testaa pyöriä !! salli mun nauraa ! Ihan sama kuin Fillari-Lehti alkaisi testaamaan matkapuhelimia, soittimia jne.. ja puhuisi asiantuntijan äänellä !! Naurettavaa testailua !
alkuunsa vähän ihmettelin tuossa yhdessä toisessa ketjussa, mutta ainakin avasi keskusteluun muutamia näkökulmia totuttujen hokemien kanssa puhdetöinä pohdiskeltaviksi ja ilmeisesti sitten enemmän tavallisen keskivertokuluttajan näkökulmasta.
- uusi pyörä
nyt menin kyllä ihan päästäni pyörälle...! Olen aikeissa hankkia uuden pyörän ja nyt en tiedä kumpi olisi parempi. Mountainbike vai hybridi? Vaikuttaa että MB. Vai...? Huhhuh. Monipuoliseen käyttöön ajattelin, siis sekä kaupunki ja maastoajoon (metsäpoluille ja niin päin). Napavaihdepyörä ei enää kiinnosta. Tarakka ja ne pyörälaukkujen asettelemisetkin aiheuttaa päänvaivaa. Mountainbikeen kun ei oikein kunnon lokasuojia tunnu löytyvän. Ja sitten ne jousitukset. Täysi vai puolijousitettu...? Onko kellään vinkkejä???
- olen
Menossa toinen hybridipyörä ja olen tyytyväinen. Ajan 2000km vuodessa monenlaista ajoa.
- Menossa
eka hybridipyörä ja noin 1500 kilsaa vuodessa.
Muuta en enää oikein osaa kuvitellakaan sillä ajomaastot asfalttia (kaupunki) ja välillä sorateitä, metsäpolkuja (huonoja alustoja).
Pyörä selviytynyt kaikesta mutta renkaat muutaman
kerran puhjenneet, taitaa olla syinä terävä kivi kaksi kertaa ja ajaminen naulaan kerran. - vaihteita
ReiskaS kirjoitti:
tuli kun hankit toisen?
entisessä 7, nyt on 24
- fillarilla
Menossa kirjoitti:
eka hybridipyörä ja noin 1500 kilsaa vuodessa.
Muuta en enää oikein osaa kuvitellakaan sillä ajomaastot asfalttia (kaupunki) ja välillä sorateitä, metsäpolkuja (huonoja alustoja).
Pyörä selviytynyt kaikesta mutta renkaat muutaman
kerran puhjenneet, taitaa olla syinä terävä kivi kaksi kertaa ja ajaminen naulaan kerran.paljoa selviytymistä 1500 kilometrin ajoilla vuodessa.
- osalla
fillarilla kirjoitti:
paljoa selviytymistä 1500 kilometrin ajoilla vuodessa.
1500km vuodessa jää fillarilla ajamatta
- Mikke
osalla kirjoitti:
1500km vuodessa jää fillarilla ajamatta
asianlaita. Tuossa vuoden 2007 kilometrikisassa voittajajoukkueen keskimääräinen tulos jäi alle 2000 kilometrin ja omassa joukkueessani havaitsin, että aktiiviseksi tiedetyt pyöräilijät eivät kesäkautena päässeet juuri yli 600:n kilometrin. olin siitä pikkuisen yllättynyt.
- ajoasento
vaihteita kirjoitti:
entisessä 7, nyt on 24
Kun huomasit jo vaihteiden tarpeellisuuden, niis seuraavaksi alkaa potuttaa surkea ajoasento. Ei muuta kuin taas kauppaan ja uutta pyörää alle. Huomaat hukanneesi rahaa kahteen täysin turhaan hybridiin ;)
- ei ole
ajoasento kirjoitti:
Kun huomasit jo vaihteiden tarpeellisuuden, niis seuraavaksi alkaa potuttaa surkea ajoasento. Ei muuta kuin taas kauppaan ja uutta pyörää alle. Huomaat hukanneesi rahaa kahteen täysin turhaan hybridiin ;)
mitään vialla, sen sijaan sinulla asenne näyttää olevan pahasti tärviöllä.
- Jaha
ei ole kirjoitti:
mitään vialla, sen sijaan sinulla asenne näyttää olevan pahasti tärviöllä.
Kuulut niihin, jotka hakevat täältä hyväksyntää valinnalleen. Jos ajat vain hyvin lyhyitä matkoja, niin tuonkin valinnan kanssa voi elää. Tosin en ymmärrä tarvetta vaihteisiin?
Jos innostut ajamaan enemmän, niin pyörä menee varmasti vaihtoon ja taas harmittaa, kun et uskonut kokeneempia. Seuraava pyöräsi tulee todennäköisesti olemaan joko: maantie-, maasto- tai retkipyörä.
Pääasia kuitenkin on, että kevät on tulossa ja viimeisetkin hämähäkinseitit pyyhitään pyöristä. Hyviä fillarointikelejä ja paljon kilometrejä sinullekkin. - Pyrkijä 50-luvulta
osalla kirjoitti:
1500km vuodessa jää fillarilla ajamatta
mulla on ajossa 50-luvun Pyrkijä.4000-5000km tulee vuodessa poljettua 80%asfalttia 20%soraa.vaihteita siitä löytyy 3 kappelatta.valot ovat led edessä ja takana.1 vuodessa käytän huollossa yleensä syksyllä.pyörä on alkuperäisessä kunnossa.satula,nahkapussit,satula ym,ym .
- hätääntyi :D
Tämä on hauskin provo pitkään aikaan. Tai ei ehkä provo, vaan ennemmin hätähuuto. Varasto täynnä hybridejä ja joku vielä kehtaa kyseenalaistaa mallin hyvyyden ;)
- nämä harhasi
myös muilla tavoin?
- arkaan
nämä harhasi kirjoitti:
myös muilla tavoin?
paikaan. Onneksi ihmiset mm. netin kautta saavat tietoa ja heitä on yhä vaikeampi huijata noilla rumilla sanoilla.
- maastoon maastopyörä
- asfaltille maantiepyörä
- kaupunkiin citypyörä - hämmästyttävää
arkaan kirjoitti:
paikaan. Onneksi ihmiset mm. netin kautta saavat tietoa ja heitä on yhä vaikeampi huijata noilla rumilla sanoilla.
- maastoon maastopyörä
- asfaltille maantiepyörä
- kaupunkiin citypyöräääliöyttä viikosta toiseen, hanki elämä
- hyb...
hämmästyttävää kirjoitti:
ääliöyttä viikosta toiseen, hanki elämä
Onko varastosi täynnä kelvottomia hyb...?
Tämän palstan tarkoitus on antaa vertaistukea. Jos joku on joskus tehnyt virheen ja ostanut hyb..., niin ei kaikkien tarvitse tehdä samaa virhettä.
kaupunkiin -> citysinkula
maastoon -> maastopyörä
asfaltille -> maantiepyörä - pärjää
hyb... kirjoitti:
Onko varastosi täynnä kelvottomia hyb...?
Tämän palstan tarkoitus on antaa vertaistukea. Jos joku on joskus tehnyt virheen ja ostanut hyb..., niin ei kaikkien tarvitse tehdä samaa virhettä.
kaupunkiin -> citysinkula
maastoon -> maastopyörä
asfaltille -> maantiepyöränuo kaikki tarkoitukset yhdellä hybridillä. Kaikki tunnetut suuret pyörävalmistajat tekevät hybridipyöriä joista voi valita itselleen sopivimman. Samalla valmistajat ovat tietty salaliitossa maailmaa ja sinua vastaan täyttääkseen sen monikäyttöisillä hybridipyörillä, heh
- Alkup. pyörämekaanikko
pärjää kirjoitti:
nuo kaikki tarkoitukset yhdellä hybridillä. Kaikki tunnetut suuret pyörävalmistajat tekevät hybridipyöriä joista voi valita itselleen sopivimman. Samalla valmistajat ovat tietty salaliitossa maailmaa ja sinua vastaan täyttääkseen sen monikäyttöisillä hybridipyörillä, heh
Kopioidaanpas nyt hieman aikaisempaa tarinointiani tänne, kun en viitsi kirjoittaa uutta tarinaa enää samasta aiheesta.
Hybridit ovat nykypäivän myydyin polkupyörätyyppi, jos huomioidaan vain uudet fillarit. Siitä syystä niiden ympärillä liikkuvat aika suuret rahamäärät.
Hybridin ostaja on usein aivan tavallinen kuluttaja, jolla ei ole sen syvällisempää tietämystä fillareista ja kaikesta siihen liittyvästä, jolloin valmistajat yrittävät saada pyörästä mahdollisimman myyvän kapineen keskimääräisen valistumattomalle kuluttajalle. Kuluttajat ovat ne, jotka asettavat vaatimustason polkupyörien tekniselle toiminnalle. Kun suurten tietämättömien ihmismassojen vaatimustaso on sitä mitä se nyt on, miksi valmistajakaan sijoittaisi resursseja sellaisiin asioihin joita keskimääräinen kuluttaja ei vielä ymmärrä arvostaa. Sehän olisi hukkaanheitettyä rahaa.
Siksi, esim; hybridien runkogeometria tehdään tietoisesti tietämätöntä kuluttajaa kosiskelevaksi.
Esimerkiksi "ohjaamon" pituus jätetään tarkoituksella lyhyeksi, jotta kuskin asento jäisi pystyksi, koska suurin osa kuluttajista on lahjomatta sitä mieltä, että pysty ajoasento on ehdottomasti se kaikkein paras ja mukavin, joka ei todellisuudessa kuitenkaan pidä paikkaansa. Hybridien vanteet ovat myös hyvä säästämiskohde. Luulempa ettei kovin moni hybridin ostamista vakavasti harkitsevista kuluttajista ole kuullutkaan pyörivien massojen vaikutuksesta ajomukavuuteen, eivätkä he siten osaa ottaa tätäkään seikkaa millään tasolla huomioon, jolloin valmistajalla ei ole tarvetta tehdä siihen parannusta. Saatika sitten painopistettä, nousuominaisuuksia, ymym.. Lista on aika pitkä..
Toki hybrideissä on kuitenkin saatavilla parempia sarjoja, jolloin edes hiukan asiaa ymmärtäväkin saattaa huomioida itselleen hybridin houkuttelevana vaihtoehtona, jolloin asiakaskunta saadaan näin entistäkin laajemmaksi.
Omasta mielestäni hybridit ovat polkupyöriä, jotka tietämätön suuri asiakaskunta on ymmärtämättömyydessään sellaiseksi itselleen muokannut. Valmistajat koettavat sitten taas miellyttää tätä asiakasryhmää kaikin keinoin koska se on niin suuri.
-Joten, miksipä ajaa hybridillä? Erittäin harvoja hyviäkin on markkinoilla, joissa ei ole voitontavoittelu etusijalla, mutta on todennäköisempää, että suurin osa ajaa niillä huonoilla, markkinamiesten, visuaalisesti tyylikkäillä, mutta oikeasti kelvottomilla kiduttimilla. - postata
Alkup. pyörämekaanikko kirjoitti:
Kopioidaanpas nyt hieman aikaisempaa tarinointiani tänne, kun en viitsi kirjoittaa uutta tarinaa enää samasta aiheesta.
Hybridit ovat nykypäivän myydyin polkupyörätyyppi, jos huomioidaan vain uudet fillarit. Siitä syystä niiden ympärillä liikkuvat aika suuret rahamäärät.
Hybridin ostaja on usein aivan tavallinen kuluttaja, jolla ei ole sen syvällisempää tietämystä fillareista ja kaikesta siihen liittyvästä, jolloin valmistajat yrittävät saada pyörästä mahdollisimman myyvän kapineen keskimääräisen valistumattomalle kuluttajalle. Kuluttajat ovat ne, jotka asettavat vaatimustason polkupyörien tekniselle toiminnalle. Kun suurten tietämättömien ihmismassojen vaatimustaso on sitä mitä se nyt on, miksi valmistajakaan sijoittaisi resursseja sellaisiin asioihin joita keskimääräinen kuluttaja ei vielä ymmärrä arvostaa. Sehän olisi hukkaanheitettyä rahaa.
Siksi, esim; hybridien runkogeometria tehdään tietoisesti tietämätöntä kuluttajaa kosiskelevaksi.
Esimerkiksi "ohjaamon" pituus jätetään tarkoituksella lyhyeksi, jotta kuskin asento jäisi pystyksi, koska suurin osa kuluttajista on lahjomatta sitä mieltä, että pysty ajoasento on ehdottomasti se kaikkein paras ja mukavin, joka ei todellisuudessa kuitenkaan pidä paikkaansa. Hybridien vanteet ovat myös hyvä säästämiskohde. Luulempa ettei kovin moni hybridin ostamista vakavasti harkitsevista kuluttajista ole kuullutkaan pyörivien massojen vaikutuksesta ajomukavuuteen, eivätkä he siten osaa ottaa tätäkään seikkaa millään tasolla huomioon, jolloin valmistajalla ei ole tarvetta tehdä siihen parannusta. Saatika sitten painopistettä, nousuominaisuuksia, ymym.. Lista on aika pitkä..
Toki hybrideissä on kuitenkin saatavilla parempia sarjoja, jolloin edes hiukan asiaa ymmärtäväkin saattaa huomioida itselleen hybridin houkuttelevana vaihtoehtona, jolloin asiakaskunta saadaan näin entistäkin laajemmaksi.
Omasta mielestäni hybridit ovat polkupyöriä, jotka tietämätön suuri asiakaskunta on ymmärtämättömyydessään sellaiseksi itselleen muokannut. Valmistajat koettavat sitten taas miellyttää tätä asiakasryhmää kaikin keinoin koska se on niin suuri.
-Joten, miksipä ajaa hybridillä? Erittäin harvoja hyviäkin on markkinoilla, joissa ei ole voitontavoittelu etusijalla, mutta on todennäköisempää, että suurin osa ajaa niillä huonoilla, markkinamiesten, visuaalisesti tyylikkäillä, mutta oikeasti kelvottomilla kiduttimilla.näitä vuodatuksiasi tänne sillä ne kertovat enemmän henkisestä tilastasi kuin polkupyöristä.
- Alkup. pyörämekaanikko
postata kirjoitti:
näitä vuodatuksiasi tänne sillä ne kertovat enemmän henkisestä tilastasi kuin polkupyöristä.
..Mennä johonkin hoidettavaksi. Muuten yhteiskunta laittaa sut väkisin.., Ison haavin kanssa tulevat sinut sieltä kotipuustasi pyydystämään.
- toimiva ratkaisu
Työmatkat/lapsi tarhaan/illalla fillarilenkki. Hybridi sopii vähän kaikkeen ja useammalle pyörälle kun ei ole tilaa, eli yhdellä "yleispyörällä" pitää tulla toimeen.
- niin..
Tämän palstan "ammattilaisten" mielestä se vain ei ole sopivaa, että pyöräilet töihin ja kauppaan samalla pyörällä kuin iltalenkille. Joka tarkoitukseen on oltava oma pyöränsä. Noloahan se on myöntää, että tulee toimeen yhdellä...
Jos pyörään on varaa sijoittaa yli 500 € eikä heti aio sitä vaihtaa, hybridi on tänään ihan selvästi paras vaihtoehto. Edellä olleissa puheenvuoroissa on perusteluita riittävästi. - -
niin.. kirjoitti:
Tämän palstan "ammattilaisten" mielestä se vain ei ole sopivaa, että pyöräilet töihin ja kauppaan samalla pyörällä kuin iltalenkille. Joka tarkoitukseen on oltava oma pyöränsä. Noloahan se on myöntää, että tulee toimeen yhdellä...
Jos pyörään on varaa sijoittaa yli 500 € eikä heti aio sitä vaihtaa, hybridi on tänään ihan selvästi paras vaihtoehto. Edellä olleissa puheenvuoroissa on perusteluita riittävästi.Itse ajelen maantiellä maantiepyörällä ja maastossa maastopyörällä mutta asiointipyöräksi lainaan mielelläni silloin tällöin tyttöystävän hybridia.
Miksi näin? Välistä on hyvä unohtaa hetkeksi aerodynamiikka ja silloin pysty ajoasento on vain kivaa vaihtelua. Meno on rentoa ja maisematkin näkee paremmin. Hybridin välikoon renkaat rullaavat hyvin mutta silti ei tarvitse säikkyä jos pitää oikaista metsäpolun kautta. Vaihteet eivät ehkä ole kalleinta osasarjaa (joillekin tärkeää..) mutta silti vaihteet napsuvat joka kerta kohdilleen, kun ne on vain huoltanut ja säätänyt oikein. Mekaanisestihan tuossa "a:lla alkavassa" vaihteistossa ei ole eroa verrattuna valmistajan kalliimpiin.
En siis ihmettele lainkaan, että moni haluaa yleispyöräkseen hybridin. Tällä palstalla on monenlaista pätijää, jotka saavat kiksinsä tuputtamalla kalliita erikoispyöriä yleispyöriksi. En ihan ymmärrä mikä näitä ihmisiä vaivaa. Tokihan se olisi hienoa ostaa fillari jokaista käyttötarkoitusta varten mutta pahoin pelkään, että itseltä loppuisi ainakin silloin varastotilat ja mielenkiinto pistää kymppitonni koko tällaiseen komppaniaan. Sen sijaan, ehkäpä hankin itselleni kivan hybridin yleispyöräkseni. - xc-fun
niin.. kirjoitti:
Tämän palstan "ammattilaisten" mielestä se vain ei ole sopivaa, että pyöräilet töihin ja kauppaan samalla pyörällä kuin iltalenkille. Joka tarkoitukseen on oltava oma pyöränsä. Noloahan se on myöntää, että tulee toimeen yhdellä...
Jos pyörään on varaa sijoittaa yli 500 € eikä heti aio sitä vaihtaa, hybridi on tänään ihan selvästi paras vaihtoehto. Edellä olleissa puheenvuoroissa on perusteluita riittävästi.Kyllä, joka tarkoitukseen tarvitaan ihan oikeasti oma pyöränsä. Kun haluan lähteä metsään maastolenkille, otan alle siihen tarkoitukseen tehdyn maastopyörän. Kun haluan lähteä nopealle maantielenkille, otan alle maantiepyörän, joka jälleen kerran on tarkoituksenmukainen väline. Kun haluan mennä töihin tai kaupungille, otan alle siihen tarkoitukseen sopivan halvemman välineen. Ja jos haluan ajella DH-rymistelyä, menen ja ostan DH-pyörän. Ja niin edelleen. Yhdellä pyörällä ei pärjää alkuunkaan kun ajoharrastuksiakin on niin monelaisia. Ja jos haluan ajaa monipuolisesti hieman kevyttä polkua, hiekkatietä ja kuraränniä sekä asfalttia, on siihenkin käyttöön tehty cyclocrossari.
Jos pyörään on sijoittaa yli 500 euroa, kannattaa hybridi unohtaa kauppaan mätänemään ja ostaa monipuoliseen ajoon sopivampi pyörä, esimerkiksi 1000-3000 euron hintainen cyclocrossari.
Omassa tallissani muuten on maantiepyörä maastopyörä ja kaupunkipyörä. Näiden seuraan on liittymässä maastoenduropyörä täysjousituksella. Joka käyttöön oma pyöränsä järkiperustein. Hybridillä ei ole mitään asiaa maastoon vaikka siinä olisi halpajoustokeppi. Tervetuloa maastolenkille jonkun Bilteman Hybridin kanssa, takaan, että hybridimies tulee joko vakavasti loukkaantuneena tai kuolleena pois lenkiltä, koska pyörä ei sovikaan joka paikkaan. Hybridi on oikeasti pyörä joka ei sovi mihinkään käyttöön kenellekään. Se on kaikkiaan äärimmäisen huono kompromissi. Yleensä hybridin kyljessä lukee Yosemite vielä kaiken muun lisäksi. Sellaisia vehkeitä ne tavikset ostavat kun eivät pyöristä mitään ymmärrä. - pyöräilijä?
xc-fun kirjoitti:
Kyllä, joka tarkoitukseen tarvitaan ihan oikeasti oma pyöränsä. Kun haluan lähteä metsään maastolenkille, otan alle siihen tarkoitukseen tehdyn maastopyörän. Kun haluan lähteä nopealle maantielenkille, otan alle maantiepyörän, joka jälleen kerran on tarkoituksenmukainen väline. Kun haluan mennä töihin tai kaupungille, otan alle siihen tarkoitukseen sopivan halvemman välineen. Ja jos haluan ajella DH-rymistelyä, menen ja ostan DH-pyörän. Ja niin edelleen. Yhdellä pyörällä ei pärjää alkuunkaan kun ajoharrastuksiakin on niin monelaisia. Ja jos haluan ajaa monipuolisesti hieman kevyttä polkua, hiekkatietä ja kuraränniä sekä asfalttia, on siihenkin käyttöön tehty cyclocrossari.
Jos pyörään on sijoittaa yli 500 euroa, kannattaa hybridi unohtaa kauppaan mätänemään ja ostaa monipuoliseen ajoon sopivampi pyörä, esimerkiksi 1000-3000 euron hintainen cyclocrossari.
Omassa tallissani muuten on maantiepyörä maastopyörä ja kaupunkipyörä. Näiden seuraan on liittymässä maastoenduropyörä täysjousituksella. Joka käyttöön oma pyöränsä järkiperustein. Hybridillä ei ole mitään asiaa maastoon vaikka siinä olisi halpajoustokeppi. Tervetuloa maastolenkille jonkun Bilteman Hybridin kanssa, takaan, että hybridimies tulee joko vakavasti loukkaantuneena tai kuolleena pois lenkiltä, koska pyörä ei sovikaan joka paikkaan. Hybridi on oikeasti pyörä joka ei sovi mihinkään käyttöön kenellekään. Se on kaikkiaan äärimmäisen huono kompromissi. Yleensä hybridin kyljessä lukee Yosemite vielä kaiken muun lisäksi. Sellaisia vehkeitä ne tavikset ostavat kun eivät pyöristä mitään ymmärrä.En yleensä provosoidu näistä sepustuksista, mutta taidat ihan oikeasti olla vähän tyhmä :)
- Mahtipyörääjä
pyöräilijä? kirjoitti:
En yleensä provosoidu näistä sepustuksista, mutta taidat ihan oikeasti olla vähän tyhmä :)
Nytkö vasta sen huomasit, tämä sama kaveri kirjoitteli aiemmin Fillaristimies-81 nimimerkillä ja samallaista tajunnanvirtaa tuli silloinkin.
- Mika Suumaher
"Ja onhan se mainio juttu kun voi samalla kulkupelillä ajaa työmatkat, käydä metsässä luontoretkellä, tai sitten vetää kunnon hikilenkin asfaltilla."
Niin ja tämähän onnistuu vaikka säästöpörssistä ostetulla potkulaudalla. On aika hupaisaa perustella pyörän mainioita ominaisuuksia sillä, että se soveltuu sellaiseen ajoon, joka ei vaadi pyörältä minkäänlaisia ominaisuuksia.
Tietenkin hybridi on kuvailemallesi kohderyhmälle yksi mahdollisista hyvistä vaihtoehdoista, en minä sitä kiistä. Tämä ei kuitenkaan johdu hybridin erinomaisista ominaisuuksita, vaan lähinnä käyttäjälleen täysin turhien ominaisuuksien puuttumisesta.- äijän käki
No voi nyt helkama! Minkälainen pyörä meikäläisen sitte pitäis valita, kun teen vartin työmatkan eestaas joka päivä Stadin keskustassa. Ajan asfaltilla, laatoilla ja matkalla on lukemattomia tietyömaita, joissa on hiekkaa kuoppia, lätäköitä, katkaistua asfalttia sekä on ajettava betonisten reunojen yli ym?
Montako kertaa pitäis pyörää vaihtaa matkalla? - tässä:
äijän käki kirjoitti:
No voi nyt helkama! Minkälainen pyörä meikäläisen sitte pitäis valita, kun teen vartin työmatkan eestaas joka päivä Stadin keskustassa. Ajan asfaltilla, laatoilla ja matkalla on lukemattomia tietyömaita, joissa on hiekkaa kuoppia, lätäköitä, katkaistua asfalttia sekä on ajettava betonisten reunojen yli ym?
Montako kertaa pitäis pyörää vaihtaa matkalla?Itse ostaisin tuollaiseen käyttöön vaihteettoman pyörän. Oma valintani olisi citysinkula, koska Helsingin keskusta on lähinnä cityä mihin Suomessa päästään. :) Tuossa on yksi halpa vaihtoehto, joita näkyy keskustassa:
http://www.konaworld.com/bike.cfm?content=paddywagon
Itse en pidä ratatangosta, vaan vaihtaisin tavallisen maantietangon ja normaalit kahvat. Myös häränsarvitankoa voisi harkita.
Tavallien mummis on myös harkinnan arvoinen.
http://www.pelagobicycles.com/pyorat.html
Eikä JOPOa kannata väheksyä tuossa käytössä. Valitettavasti JOPO ei ole enää sitä, mitä se oli 20 vuotta sitten. - xc-fun
tässä: kirjoitti:
Itse ostaisin tuollaiseen käyttöön vaihteettoman pyörän. Oma valintani olisi citysinkula, koska Helsingin keskusta on lähinnä cityä mihin Suomessa päästään. :) Tuossa on yksi halpa vaihtoehto, joita näkyy keskustassa:
http://www.konaworld.com/bike.cfm?content=paddywagon
Itse en pidä ratatangosta, vaan vaihtaisin tavallisen maantietangon ja normaalit kahvat. Myös häränsarvitankoa voisi harkita.
Tavallien mummis on myös harkinnan arvoinen.
http://www.pelagobicycles.com/pyorat.html
Eikä JOPOa kannata väheksyä tuossa käytössä. Valitettavasti JOPO ei ole enää sitä, mitä se oli 20 vuotta sitten.Jopo onkin taviksille oikein sopiva pyörä. Ei rikkoutuvia osia, ei jarrujen säätöjä, ei käsijarruja, joita tavikset eivät kuitenkaan osaa käyttää, ei vaihteita (joita tavikset eivät niitäkään osaa käyttää heti kun vaihteita on enemmän kuin 3 tai 7), eikä edes runkokoon miettimistä kun Jopon saa säädettyä ihan kenelle vaan sopivaksi. Oikeastaan Jopo sopii oikein hyvin perustyhmälle suomalaiselle jolla on ihan ruuvimeisselinkin kanssa peukalo keskellä kämmentä, kun isi ei opettanutkaan miten ruuvaria käytetään. Isoisä vielä osasi, kenties. Ja kun Joposta puhkeaa rengas niin perustyhmä suomalainen voi heittää sen roskalavalle mätänemään ja marssia ostamaan uuden, kuten useimmat perustavikset tekevät kun eivät pyöristä mitään ymmärrä.
99%:lle suomalaisista perustyperyksistä joku Jopo tai Helkama Jääkäri on paras mahdollinen pyörä, niitä kun ei kumpaakaan saa rikki eivätkä ihan heti edes ruostu pilalle vaikka seisovat sateessa vaikka pyörän paikka oikeasti on kotona sisällä. Mitään kalliimpaa taviksen ei kannata ostaakaan, koska se pyörä kuitenkin ruostuu pilalle ulkona väärin säilytettynä. - jepulistavaan
xc-fun kirjoitti:
Jopo onkin taviksille oikein sopiva pyörä. Ei rikkoutuvia osia, ei jarrujen säätöjä, ei käsijarruja, joita tavikset eivät kuitenkaan osaa käyttää, ei vaihteita (joita tavikset eivät niitäkään osaa käyttää heti kun vaihteita on enemmän kuin 3 tai 7), eikä edes runkokoon miettimistä kun Jopon saa säädettyä ihan kenelle vaan sopivaksi. Oikeastaan Jopo sopii oikein hyvin perustyhmälle suomalaiselle jolla on ihan ruuvimeisselinkin kanssa peukalo keskellä kämmentä, kun isi ei opettanutkaan miten ruuvaria käytetään. Isoisä vielä osasi, kenties. Ja kun Joposta puhkeaa rengas niin perustyhmä suomalainen voi heittää sen roskalavalle mätänemään ja marssia ostamaan uuden, kuten useimmat perustavikset tekevät kun eivät pyöristä mitään ymmärrä.
99%:lle suomalaisista perustyperyksistä joku Jopo tai Helkama Jääkäri on paras mahdollinen pyörä, niitä kun ei kumpaakaan saa rikki eivätkä ihan heti edes ruostu pilalle vaikka seisovat sateessa vaikka pyörän paikka oikeasti on kotona sisällä. Mitään kalliimpaa taviksen ei kannata ostaakaan, koska se pyörä kuitenkin ruostuu pilalle ulkona väärin säilytettynä.suurin ongelma junttisuomaliselle tulee sitten kun se on ostanut vaihteettoman helkaman eur 350 llä
ja huomaa että vaihteita voisi sittenkin olla, jos matkaa on yli 5 km, niin ei ole enää varaa ostaa uutta esim 3 vaihteista, kun kaikki likenevät fyrkat on kiinni siinä ekassa hankinnassa... - Alkup. Maantiepyöräi
jepulistavaan kirjoitti:
suurin ongelma junttisuomaliselle tulee sitten kun se on ostanut vaihteettoman helkaman eur 350 llä
ja huomaa että vaihteita voisi sittenkin olla, jos matkaa on yli 5 km, niin ei ole enää varaa ostaa uutta esim 3 vaihteista, kun kaikki likenevät fyrkat on kiinni siinä ekassa hankinnassa...Vaihteita ei yleensä kaipaa suomalaisilla teillä noin lyhyillä matkoilla. Tärkeintä on, että pyörä on oikean kokoinen.
- -
Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:
Vaihteita ei yleensä kaipaa suomalaisilla teillä noin lyhyillä matkoilla. Tärkeintä on, että pyörä on oikean kokoinen.
Aivan, yleensä, eli riippuu millä alueella liikkuu. Omalla seudulla on aika rikkonaista pinnanmuotoa ja usein näkee vaihteettomia mummiskuskeja vääntämässä nyppylää putkelta kun ei ole välityksiä. Parin vaihteen luulisi kelpaavan. Tasaisella seudulla varmasti pärjää ilmankin
- Mahtipyörääjä
xc-fun kirjoitti:
Jopo onkin taviksille oikein sopiva pyörä. Ei rikkoutuvia osia, ei jarrujen säätöjä, ei käsijarruja, joita tavikset eivät kuitenkaan osaa käyttää, ei vaihteita (joita tavikset eivät niitäkään osaa käyttää heti kun vaihteita on enemmän kuin 3 tai 7), eikä edes runkokoon miettimistä kun Jopon saa säädettyä ihan kenelle vaan sopivaksi. Oikeastaan Jopo sopii oikein hyvin perustyhmälle suomalaiselle jolla on ihan ruuvimeisselinkin kanssa peukalo keskellä kämmentä, kun isi ei opettanutkaan miten ruuvaria käytetään. Isoisä vielä osasi, kenties. Ja kun Joposta puhkeaa rengas niin perustyhmä suomalainen voi heittää sen roskalavalle mätänemään ja marssia ostamaan uuden, kuten useimmat perustavikset tekevät kun eivät pyöristä mitään ymmärrä.
99%:lle suomalaisista perustyperyksistä joku Jopo tai Helkama Jääkäri on paras mahdollinen pyörä, niitä kun ei kumpaakaan saa rikki eivätkä ihan heti edes ruostu pilalle vaikka seisovat sateessa vaikka pyörän paikka oikeasti on kotona sisällä. Mitään kalliimpaa taviksen ei kannata ostaakaan, koska se pyörä kuitenkin ruostuu pilalle ulkona väärin säilytettynä.Höpö, höpö!
Taaskaan et tiedä mitään, oletko koskaan avannut uuden Jopon takanapaa?
Kahden suht uuden Jopon takanavat olen joutunut "korjaamaan" kun ei "vapaaratas" enää vörkkinyt ja tyhjää vain polkivat.
Voin kertoa että polkupyörässä vuosimallia 1960 oli huomattavasti järkevämpi takanavan mekaniikkaa kuin uusissa Jopoissa.
Jospa "Fillaristipoju-81" menisit vaikka viilailemaan niitä Duron kampia sekä eturattaita ja lopettaisit palstahäröilyn.
PS. sinulle suosittelen pyörien taluttamista ajamisen sijaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1462912Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3672047- 401777
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii371742Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321421Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931221- 541173
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul328965Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles110948Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53782