Mun vanha Tunturi varastettiin. Olin siihen opikein tyytyväinen. Siinä oli 26 tuuman renkaat, mutta rungon korkeudesta ei mulla ole tietoa.
Mulla on tässä välillä ollut käytössä 28 tuuman renkaalla korkeampirunkoinen pyörä ja joku siinä mättää...
Kun olen tällaista välipituutta, pitäisikö minun miettiä kuitenkin sitä pienempää runkokorkeutta? Taulukoiden mukaanhan molemmat runkokorkeudet pitäisi olla mulle sopivat? Vartaloni mittasuhteet ovat normaalit.
Kaupoissa menen ihan sekasin kaikista tarjolla olevista, joten selailen nyt täällä netissä...
Kiitän kaikkia, jotka vaivautuvat vastaamaan!
Kumpi runkokorkeus?
18
7956
Vastaukset
- Mikke
tässä nyt joku sekaannus.
Puhut noissa mitoissa pyörän kehän halkaisijasta 26 ja 28 tuumaa.
Runkokorkeus on toinen mitta, joka mitataan pyörän keskiön keskeltä satulaputken yläpäähän, siis siihen, mihin sitten se pienempi satulan kannatinputki on upotettu.
Isompikehäisessäkin pyörässä voi olla pienehkä runkokokrkeus.
Tosin viime aikina useimmissa kaupoissa katselemissani Tuntureissa on ollut melko iso runko. Se on selvä, että, jos joutuu ajamaan väärän kokoisella rungolla, niin pyöräily ei tunnu miellyttävältä, vaikka varmaankin on monia, joille runko ei ole ihan oikeissa mitoissaan.
Näilläkin palstoilla on usein linkkejä erilaisiin laskureihin ja naisten rungon mitoitus on hiukan erilainen kuin miesten.
jos runkokorkeuksista puhutaan tuumamittoina, niin käsitykseni mukaan, jos olet n. 160 cm, niin runkokorkeus olisi luultavasti kahdenkymmenen tuuman alapuolella kuin yli, mutta kannattaa varmasti myös kokeilla ja koeajaa ja katsoa, että satulan ja ohjautangon säädöt ovat kohdillaan.- ap.
nimenomaan rungon korkeutta!
Ja tämä minun pituus pitäisi noiden laskureiden mukaan olla sopiva molempiin runkokorkeuksiin. Esimerkkejä rungon korkeudesta matalampi 135-160-senttiselle ja korkeampi 155-180-senttiselle. Vähän vaihtelee nuo mitat.
Renkaan koon olen jo päättänyt, että tulevassa pyörässäni se on tuo 26 tuumaa.
Tokihan koeajan ja testailen pyörän liikkesäkin ja myyjän kanssa neuvotellaan. Silti tuli vaan ostettua tuo yks pyörä, joka ei tunnukaan niin hyvältä. - Mikke
ap. kirjoitti:
Ja tämä minun pituus pitäisi noiden laskureiden mukaan olla sopiva molempiin runkokorkeuksiin. Esimerkkejä rungon korkeudesta matalampi 135-160-senttiselle ja korkeampi 155-180-senttiselle. Vähän vaihtelee nuo mitat.
Tokihan koeajan ja testailen pyörän liikkesäkin ja myyjän kanssa neuvotellaan. Silti tuli vaan ostettua tuo yks pyörä, joka ei tunnukaan niin hyvältä.aika paljon liikkumavaraa noissa runkomitoissa. jos nyt ajattelee, että samaa runkokokoa suositellaan 155 ja 180 senttiselle, niin on siinä niin paljon pituuseroa, että tuskin sopii noihin ääripäihin.
Olen kuullut sanottavan ja viime aikoina hyvällä tuntumalla noudattanut neuvoa, että jos on valittavissa kaksi kokoa, Niin ota mieluummin pienempi. jos olisin 160 cm ja pitäisi noista valita, niin sovittaisin ainakin ensiksi sitä pienempää. Se voi toki olla joku uorisomalli tms., mutta jos sillä olisi hyvä ajaa, niin ottaisin sen.
pienempi on esim. kaupungissa näppärämpi käsitellä.
Mutta jos se olisi saatvaissa rengaskoolla 28, niin ottaisin mieluummin isommalla renkaalla. - alkup. Maantiepyöräilijä
ap. kirjoitti:
Tokihan koeajan ja testailen pyörän liikkesäkin ja myyjän kanssa neuvotellaan. Silti tuli vaan ostettua tuo yks pyörä, joka ei tunnukaan niin hyvältä.Mikke yritti sanoa sen kauniisti: Tunturi ja muut halpispyörä brändit myyvät ihan minkä kokoisia pyöriä ihan kenelle tahansa. Ne eivät välitä pätkääkään, sopiiko pyörä ollenkaan käyttäjälleen. Niiden kokotaulukot ovat syvältä.
Pyörän kiekkojen tuumakoolla taas ei ole mitään tekemistä pyörän rungon korkeuden ja pituuden kanssa, jotka ovat kaksi tärkeintä mittaa. Poikkeuksia tuohon on. periaatteesa 26" on maastopyörän rengaskoko. Poikkeuksia tuohonkin on. Oletko katsonut oikeaa kokoa jollain kunnollisella mittarilla? Fillarilehden keskustelupalstalla kohdassa "LUE TÄMÄ ENSIN" on hyviä mitareita.
- mitään tajuu
kuhan vaan joutessaan kirjoittelee!
- Mikke
huvikseen sitä tulee kirjoiteltua.
Juohtui kuitenkin vielä mieleen, että sitä rungon sentti/tuumamääräistä korkeutta voisi ihan mitata metrimitalla, sillä nuo esiteyt lukemat ovat suosituksia, joissa on vähän liikaa venyvyyttä. - martonen
Mikke kirjoitti:
huvikseen sitä tulee kirjoiteltua.
Juohtui kuitenkin vielä mieleen, että sitä rungon sentti/tuumamääräistä korkeutta voisi ihan mitata metrimitalla, sillä nuo esiteyt lukemat ovat suosituksia, joissa on vähän liikaa venyvyyttä.Tunturilla on 48 cm runkoinen 28" renkainen malli. Rengaskoko 28" antaa paljon enemmän valinnanvaraa eikä tee pyörästä isompaa. Muillakin merkeillä on pieniä runkoja, kaupoissa tahtoo olla vain isompia kokoja näytteillä. Pitää pitää oma tarve mielessä ja pitää kiinni siitä, myyjät yrittävät helposti kiirehtiä valintaa liiaksi. Joka ajaa enemmän tarvitsee sopivan välineen, on sitten kysymys naistenpyörästä maantiepyörästä tai vaikkapapa aika-ajopyörästä.
- Alkup. pyörämekaanikko
"samaa runkokokoa suositellaan 155 ja 180 senttiselle."
Sano ihan suoraan, meneekö tässä joku ehkä vikaan.. - ap.
Alkup. pyörämekaanikko kirjoitti:
"samaa runkokokoa suositellaan 155 ja 180 senttiselle."
Sano ihan suoraan, meneekö tässä joku ehkä vikaan..Kyllä vaan suositellaan samaa runkokorkeutta!
- ap.
ap. kirjoitti:
Kyllä vaan suositellaan samaa runkokorkeutta!
"runkokorkeus 52 cm (käyttäjän kokosuositus 150-180 cm)"
Tuossa yksi esimerkki teksteistä, joihin olen netissä törmännyt. Mulle ainakin tuon kokoinen pyörä on todellakin liian suuri. - Mikke
ap. kirjoitti:
"runkokorkeus 52 cm (käyttäjän kokosuositus 150-180 cm)"
Tuossa yksi esimerkki teksteistä, joihin olen netissä törmännyt. Mulle ainakin tuon kokoinen pyörä on todellakin liian suuri.Oletko muuten käynyt katsomassa poliisin löytyötavaratoimistosta, olisko entinen pyöräsi ilmaantunut sinne, jos joku on vain ottanut sen käyttöön ja sitten hylännyt ?
Vaimo on hiukan yli 160 cm ja mittasin hänen vanhan Green Mooninsa (Tunturi) runkokorkeutta. taisi olla n. 52 cm ja satulaa olisi vielä vara laskea reilusti.
Mutta kyllä noi myyjien suositukset on sellaisia, että jos itse sijoittuu ala- tai ylärajoille, niin niihin on syytä suhtautua kriittisesti.
Toinen asiaon, että pyörien pituuksista, ohjaamosta, tai ohjaustangon ja satulan välisistä etäisyyksistä puhutaan paljon vähemmän kuin korkeudesta ja ajotuntuman ja ajomukavuuden kannalta se on mielestäni vähintäänkin yhtä tärkeä mitta kuin rungon korkeuskin.
Ostin aikanaan pyörän silloin vielä kasvavalle pojalleni, joka silloin oli n. 170 cm. Pyörään oli präntätty, että se sopii yli 148 senttiselle ajajalle. Poika valitti pyörän olevan liian ison. Teimme sitten vaihtokaupan ja hän otti 18 tuumaisen toisen merkkisen.
minä olen ajellut tuolla 50 senttisellä rungolla, eikä se minusta ole liian korkea himpun yli 170 sentin muhkealle vartalolleni, mutta täytyy sanoa, että se pitkän puoleinen.
Mutta arvelisin, että kysyjän kannattaisi sovitella ehkä 48 tai vieläkin pienempää runkokorkeutta. Olen myöskin tutustunut 51 senttiseen miesten rungolla varustettuun Nopsaan. Siinä oli kyllä ohjaamossa pituutta aika tavalla. - Alkup. pyörämekaanikko
ap. kirjoitti:
Kyllä vaan suositellaan samaa runkokorkeutta!
"Kyllä vaan suositellaan samaa runkokorkeutta!"
..sanokaan ettei niin joillain valmistajilla olisi. Valmistajan suositus voi olla nykypäivänä ihan mitä tahansa näköjään. Miten luulisit saman rungon sopivan kahdelle eripituiselle kaverille, joilla pituuseroa sen parikymmentä senttimetriä!?
Ei tuu mitään..
- ap.
Sopiva pyörä löytyi, kun kierteli vähän liikkeitä.
En kyllä alkais netistä tilaamaan... tai ainakin pitäisi tietää, mitä tilaa.
Ja mielipiteitä on monia, eikä makuasioista voi kiistellä.
Kiitos mielenkiinnosta! Hyvää pääsiäistä ja iloista fillarointia!- Mummeli...
Hankin keväällä Prismasta Carraro-pyörän. Kolme vaihdetta, napavaihteisto. Rungon korkeus on 43 senttiä. Renkaan koko 26 tuumaa. Hintakin hurjat 220 € :)
Kyllä olen ollut tyytyväinen! Lähes joka päivä olen pyöräillyt 5-10 kilsaa. Hyvin on kestänyt.
Iloista fillarijuhannusta!
T. Pikkumummo - talteen
Mummeli... kirjoitti:
Hankin keväällä Prismasta Carraro-pyörän. Kolme vaihdetta, napavaihteisto. Rungon korkeus on 43 senttiä. Renkaan koko 26 tuumaa. Hintakin hurjat 220 € :)
Kyllä olen ollut tyytyväinen! Lähes joka päivä olen pyöräillyt 5-10 kilsaa. Hyvin on kestänyt.
Iloista fillarijuhannusta!
T. PikkumummoOta tuon pyörän mitat talteen, jos se tuntuu hyvältä! Voit ostaa taas ensi kesänä saman kokoisen pyörän.
- varajuomari
talteen kirjoitti:
Ota tuon pyörän mitat talteen, jos se tuntuu hyvältä! Voit ostaa taas ensi kesänä saman kokoisen pyörän.
...Notta Suomen rahassa (ei juuroopan) nuo nykyiset "halvat" maksaisivat yli 1500 markkaa, ja vielä tämän vuosituhannen alussa parilla tonnilla (markkoja) sai "katu-uskottavan" ja laadukkaan fillarin!
Nyt kuulemma alle 500 jewron (~3000 markan!!!) hintaiset filarit ovat rimpuloita, hintatietoisuus MISSÄ PELAA? - alkup. Maantiepyöräilijä
varajuomari kirjoitti:
...Notta Suomen rahassa (ei juuroopan) nuo nykyiset "halvat" maksaisivat yli 1500 markkaa, ja vielä tämän vuosituhannen alussa parilla tonnilla (markkoja) sai "katu-uskottavan" ja laadukkaan fillarin!
Nyt kuulemma alle 500 jewron (~3000 markan!!!) hintaiset filarit ovat rimpuloita, hintatietoisuus MISSÄ PELAA?Etkö tiedä syytä? Huolimatta muista väitteistä, on käypä muuntokerroin 1FIM = 1€. Siltä se näyttää ainakin. Yksi hyvä syy tuohon on varmasti se, että taloutemme oli silloin aika pahasti kuralla, eli olimme muuhun euroalueeseen verrattuna kohtuu köyhiä.
Lyhyesti sanottuna fillarinkaan hintaa ei voi verrata suoraan euroista kuudella kertomalla markoiksi. Nyrkkisääntö turvallisesta pyörähankinnasta on seuraava:
- vaihteeton pyörä 750€,
- vaihdepyörä 1000€,
- etujousto 1500€ ja
- täysjousto 2000€.
Halvempiakin kelvollisia on, mutta silloin täytyy oikeasti tietää mitä ostaa ja minkälaisin rajoituksin. Kun otat todellisen "muuntokertoimen" niin huomaat pyörien hinnan jopa vähän laskeneen!
- Pieni mamma
Mulla on myös pieni ja matalrunkoinen pyörä. Miksköhän edes niitä isoja pyöriä sanotaan mummopyöriksi? Kyl mulla ainaki jalka nousee, mutta päässä huippaa, jos on liian korkea pyörä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236965Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421249Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271042- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733