Pellavan

käytöstä

eristeenä on ohimenen mainittu tuossa ketjussa vaihtoehtoja hirrelle. Mutta minusta siitä olisi hyvä vaihtaa näkemyksiä enemmänkin. Kuinka yleisesti sitä on käytetty/käytetään? Monenko talo/mökki on homeessa pellavaeristeen takia? Uskaltaako pellavaeristettä enää käyttää, vaikka sitä on viime vuodet ylistelty luonnonmukaiseksi ja hirsien väliin sopivimmaksi eristeeksi?

14

1609

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saunamökkiin

mulla on pellavat hirsien (käsinvesitetty pelkka) välissä, saunamökki 25m2 rakennettu 2005. Ei ole mökki homeessa, mökki rakennettu perinteisellä aatteella ilman muoveja/myrkkyjä.

Uskaltaa siis laittaa :), onhan sitä käytetty yli 100 vuotta kun taas muovipohjaisia vain pari kymmentä.

• pystyhirsinikkari

Minulla kokemuksia siitä että homeessa oli.
        Perinteisesti veistetty hirsimökki joka ei saanut vettä kokoamisvaiheessa.
        En minäkään huomannut hometta ennenkuin otin yhden hirren pois.
        Yksi tutkimus todistaa että kaiteessa johon pääsee satamaan kolmen vuoden jälkeen ei olisi enää kuin rihmastoa jäljellä.
        Muutamia pystyhirsirakennuksiakin olen pellavalla kasannut mutta nyt en enää uskalla ennenkuin saan lisää tietoa asiasta.
        En ole purkanut pystyhirsirakennetta että tietäisin miten siellä pellava on käyttäytynyt.
        Päällepäinhän sitä ei osaa sanoa.
        Jos jollain on oikeaa tietoa asiasta olisin tosi kiinnostunut kuulemaan.Todellista tietoa kaipaan enkä luuloja ja kuvitelmia.

• völjari
        pystyhirsinikkari kirjoitti:

Minulla kokemuksia siitä että homeessa oli.
        Perinteisesti veistetty hirsimökki joka ei saanut vettä kokoamisvaiheessa.
        En minäkään huomannut hometta ennenkuin otin yhden hirren pois.
        Yksi tutkimus todistaa että kaiteessa johon pääsee satamaan kolmen vuoden jälkeen ei olisi enää kuin rihmastoa jäljellä.
        Muutamia pystyhirsirakennuksiakin olen pellavalla kasannut mutta nyt en enää uskalla ennenkuin saan lisää tietoa asiasta.
        En ole purkanut pystyhirsirakennetta että tietäisin miten siellä pellava on käyttäytynyt.
        Päällepäinhän sitä ei osaa sanoa.
        Jos jollain on oikeaa tietoa asiasta olisin tosi kiinnostunut kuulemaan.Todellista tietoa kaipaan enkä luuloja ja kuvitelmia.

Minä olen käyttänyt pellavahuopanauhaa (pääasiassa) ja en vielä mihinkään ongelmaan kapsahtanut.

Minulla on alkamassa yksi projekti, kylmä rakennus tosin, jossa voisi kokeilla pariakin eri tilkettä. Rakennusta ei voi toki purkaa muutaman vuoden päästä, mutta olisikohan jokin keino, jolla voitaisiin mitata kosteutta/ottaa koepaloja/yms tilkkeistä (tietysti huomaamattomasti)? Kuvittelisin, että se olisi jokin alaviistosta porattu 8 mm koereikä - tyyppiä? Jos joku tietää keinon millä voidaan tutkia tilkkeen kuntoa ainetta pahemmin rikkomatta, paljastakoon tai edes ideoikoon!

• pystyhirsinikkari
        völjari kirjoitti:

Minä olen käyttänyt pellavahuopanauhaa (pääasiassa) ja en vielä mihinkään ongelmaan kapsahtanut.

Minulla on alkamassa yksi projekti, kylmä rakennus tosin, jossa voisi kokeilla pariakin eri tilkettä. Rakennusta ei voi toki purkaa muutaman vuoden päästä, mutta olisikohan jokin keino, jolla voitaisiin mitata kosteutta/ottaa koepaloja/yms tilkkeistä (tietysti huomaamattomasti)? Kuvittelisin, että se olisi jokin alaviistosta porattu 8 mm koereikä - tyyppiä? Jos joku tietää keinon millä voidaan tutkia tilkkeen kuntoa ainetta pahemmin rikkomatta, paljastakoon tai edes ideoikoon!

Aikaa vaatii paljon ennenkuin tietoa alkaa tulla.Vähintäänkin vuosia pitäisi seurata miten käyttäytyy.
        Ei viitsisi kyllä ruveta purkamaankaan valmiita rakennuksia.
        Eipä taida valmista tutkimusaineistoa olla paljoakaan asiasta.Tuhannen taalan paikka olisi kyllä selvittää eristeiden ominaisuudet kunnolla ettei tarvitsisi kaikkea itse kokeilla.

• völjari
        pystyhirsinikkari kirjoitti:

Aikaa vaatii paljon ennenkuin tietoa alkaa tulla.Vähintäänkin vuosia pitäisi seurata miten käyttäytyy.
        Ei viitsisi kyllä ruveta purkamaankaan valmiita rakennuksia.
        Eipä taida valmista tutkimusaineistoa olla paljoakaan asiasta.Tuhannen taalan paikka olisi kyllä selvittää eristeiden ominaisuudet kunnolla ettei tarvitsisi kaikkea itse kokeilla.

olisi mielenkiintoista kuulla kokemuksia ja saada ihan tutkimustietoa erillaisista kierrätyskuiduista (puu-sellu-tekstiili) tehdyistä rivenauhoista. Näitäkin on markkinoilla erillaisia. Ei tietenkään ole erityistä tarkoitusta tehdä hirsien väleistä jätteiden loppusijoituspaikkoja, mutta ihan mielenkiinnosta.

• kiinnostaisi
        völjari kirjoitti:

olisi mielenkiintoista kuulla kokemuksia ja saada ihan tutkimustietoa erillaisista kierrätyskuiduista (puu-sellu-tekstiili) tehdyistä rivenauhoista. Näitäkin on markkinoilla erillaisia. Ei tietenkään ole erityistä tarkoitusta tehdä hirsien väleistä jätteiden loppusijoituspaikkoja, mutta ihan mielenkiinnosta.

olen kunnostamassa kesäkäyttöön yli 100v hirsimökkiä ja siellä on hirsien välissä sammalta, joka sisällä vaikuttaa jotenkin "roskaiselta" koska pursuvat näkyviin. Olisikohan kovin väärin, jos hieman niitä siitä poistaisin ja työntäisin pellavaa tilalle.
        Kyse ei ole mistään museokohteesta, vaan vanhasta suvun mökistä.

• völjari
        völjari kirjoitti:

Mittauksen ideapiirros:
        http://www.kuvaboxi.fi/mediaobjects/orig/pub/2009/04/07/8143010478549287622orig.jpg

• völjari
        kiinnostaisi kirjoitti:

olen kunnostamassa kesäkäyttöön yli 100v hirsimökkiä ja siellä on hirsien välissä sammalta, joka sisällä vaikuttaa jotenkin "roskaiselta" koska pursuvat näkyviin. Olisikohan kovin väärin, jos hieman niitä siitä poistaisin ja työntäisin pellavaa tilalle.
        Kyse ei ole mistään museokohteesta, vaan vanhasta suvun mökistä.

Tilkeraudalla pitkäkuituista pellavaa sisäpuolelta täytteeksi. Jos käytät huopanauhaa niin ohutta ja kierrä rullalle. Tiivisteiden täydentämisessä pitää huomata, ettei seinän ulkopuolelle pursu mitään mikä voin napata kosteutta sisäänsä!

• kiinnostaisi
        völjari kirjoitti:

Tilkeraudalla pitkäkuituista pellavaa sisäpuolelta täytteeksi. Jos käytät huopanauhaa niin ohutta ja kierrä rullalle. Tiivisteiden täydentämisessä pitää huomata, ettei seinän ulkopuolelle pursu mitään mikä voin napata kosteutta sisäänsä!

...niissä seinissä oli levytys, joka poistettiin ja jokaisessa hirren välissä, siis juuri sen sammalen päällä on sellanen kolmio rima, kun ne puran, saattaa olla ettei joka paikassa edes enää ole sitä sammalta jäljellä. Sitä sellasta juuri huovan tapaista pellava liuskaa minulla on, jota sinne ajattelin laittaa.

• miten vaan

Hirsien välissä tilkkeenä on melkein se ja sama laittaako muovia vai pellavaa. Pellava vaan pitää puukottaa ennen kuin siitä voi lyödä tappia läpi. Muovista menee suoraan.
      Ei sillä homeiden kanssa ole mitään tekemistä jos vaan seinät pysyy normaalin kuivina.

Lämmöneristeenä pellava on myös luonnonmukaista ja toimivaa. Sitä voi ihan hyvin laittaa jos vaan kokee sen yli tuplahinnan hintansa väärtiksi.

• tarvii hengittää!

ei pellava hometta aiheuta.se on vähä sama kun moni luulee että maa routii!!se on se vesi joka jäätyy!

• viilaten
        tarvii hengittää! kirjoitti:

ei pellava hometta aiheuta.se on vähä sama kun moni luulee että maa routii!!se on se vesi joka jäätyy!

Joo ei pellava hometta aiheuta.Sen tekee vesi ja bakteerit eri muodoissaan. Ja pellavassa viihtyy homeet siinä kuin missä muuallakin.
        Maa kyllä oikeasti routii. Koska routiminen tarkoitaa maaperän veden jäätymisen ja sulamisen aiheuttamaa liikkumista. Routa taas tarkoittaa maahan menevää pakkasta.

• seppoo
        viilaten kirjoitti:

Joo ei pellava hometta aiheuta.Sen tekee vesi ja bakteerit eri muodoissaan. Ja pellavassa viihtyy homeet siinä kuin missä muuallakin.
        Maa kyllä oikeasti routii. Koska routiminen tarkoitaa maaperän veden jäätymisen ja sulamisen aiheuttamaa liikkumista. Routa taas tarkoittaa maahan menevää pakkasta.

routiiko kuiva maa vieläkään?kuiva eriste ei oo märkä!

• ja nussien
        seppoo kirjoitti:

routiiko kuiva maa vieläkään?kuiva eriste ei oo märkä!

Mistä se kuiva nyt yhtäkkiä vedettiin mukaan?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4606
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3714
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      46
      3075
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2657
    5. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2589
    6. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      203
      2583
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2390
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2318
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1945
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      107
      1521
    Aihe