Mulla on kyllä tyhmä kysymys, mutta mikä mielestänne on sopiva pituus vierailulle toisen kotona? Jos istuu vain lyhyen aikaa, niin eikö siitä voi saada käsityksen, että vieras ei viihdy?
Jos taas liian pitkään, niin sekin voi olla epäkohteliasta. Oon aina ihan hukassa sen suhteen, että miten pitkään on soveliasta olla kylässä.
Jotkut tuntuu haluavan, että heidän kanssaan vietetään kerralla puol päivää. Jotkut taas ovat vihjailemassa kotiin lähdöstä yhden kahvikupillisen jälkeen. Mistä ihmeestä voi tietää, millon on oikea aika lähteä pois?
Ite oon aika kaveri-omistautunut siinä mielessä, että mua ei haittaa vaikka olis koko päivän jonku kaverin kanssa. Kun nähdään, niin sitten kans vietetään aikaa ilman kiireitä. Ja semmoset henkilöt jotka vilkuilee kelloa puolen tunnin jälkeen ärsyttää.
Vierailun pituus??
93
34752
Vastaukset
- täälläkin
>Ja semmoset henkilöt jotka vilkuilee kelloa puolen tunnin jälkeen ärsyttää.
Miksi?- elviiraepätieto
enpä moisia usein kylään kutsuiskaan. minusta on ihan kiva jos vieraat on pidempäänkin. miksi ihmeessä pitää vilkuilla kelloon koko aika...lähtis sit pois jos ei viihdy. olis vaan sen kahvikupin verran, miksi väkisin pitäis piidentää vierailua.
- ei aina kysymys
elviiraepätieto kirjoitti:
enpä moisia usein kylään kutsuiskaan. minusta on ihan kiva jos vieraat on pidempäänkin. miksi ihmeessä pitää vilkuilla kelloon koko aika...lähtis sit pois jos ei viihdy. olis vaan sen kahvikupin verran, miksi väkisin pitäis piidentää vierailua.
Ei se aina ole siitä kiinni ettei viihdy, voi olla paljon muitakin asioita mitä pitää saada tehtyä päivän aikana.
- Hölmö_kysymys
No ei se paljoo mieltä kohota, jos henkilö joka tulee kylään vilkuilee jatkuvasti kelloa. Tuo puolen tunnin jälkeen on oikeestaan vielä aika kaunisteltu totuus. Paremminkin sitä kelloa vilkuillaan kerran minuutissa aivan ku odottaen, milloin voi sanoa, että täytyy lähteä. Tajuan kyllä että on ihmisiä joilla on päivän aikana monia erilaisia juttuja. Mutta kun tämä tyyppi on työtön ja perheetön, ilman harrastuksia, ja olen sen ainoa kaveri täällä (lapsuuden perheen lisäksi) ni en ymmärrä mihinkä sitä työttömällä ihmisellä niin kiire on. Ite käyn töissä ja harrastan ja on muutamia ystäviä ja kyllä mulla aikaa riittää ihan hyvin ilman kelloon vilkuilua.
- toinenvasemmalta
Hölmö_kysymys kirjoitti:
No ei se paljoo mieltä kohota, jos henkilö joka tulee kylään vilkuilee jatkuvasti kelloa. Tuo puolen tunnin jälkeen on oikeestaan vielä aika kaunisteltu totuus. Paremminkin sitä kelloa vilkuillaan kerran minuutissa aivan ku odottaen, milloin voi sanoa, että täytyy lähteä. Tajuan kyllä että on ihmisiä joilla on päivän aikana monia erilaisia juttuja. Mutta kun tämä tyyppi on työtön ja perheetön, ilman harrastuksia, ja olen sen ainoa kaveri täällä (lapsuuden perheen lisäksi) ni en ymmärrä mihinkä sitä työttömällä ihmisellä niin kiire on. Ite käyn töissä ja harrastan ja on muutamia ystäviä ja kyllä mulla aikaa riittää ihan hyvin ilman kelloon vilkuilua.
No sitten ymmärrän sinua paremmin. Tiedä sitä mistä kellon vilkuilu kertoo. Ehkä sillä voi olla vaikka mielenterveysongelmia, ei sitä kaikkea voi kaikille kertoa. Mistäs sen tietää. Asiat eivät vain aina ole niin mustavalkoisia kuin heti olettaisi.
- ETTEI KERKIÄ, VIIHDY TMS.
ei aina kysymys kirjoitti:
Ei se aina ole siitä kiinni ettei viihdy, voi olla paljon muitakin asioita mitä pitää saada tehtyä päivän aikana.
OLE AIKAA. MITÄ SITÄ SALAAMAAN JA KELLOA VILKUILEMAAN, SANOIS SUORAAN ETTÄ NYT PITÄÄ MENNÄ. EN KERKIÄ NYT OLEMAAN ENEMPÄÄ, PITÄÄ TEHDÄ SEMMOSTA JA TÄMMÖSTÄ, TAI KON KIIRE JOHONKIN, TAI SOPINUT JOTAIN MUUTA. KELLON VILKUILU ON ARSYTTÄVÄÄ.
- ,,,,,,,,,,,,,
ETTEI KERKIÄ, VIIHDY TMS. kirjoitti:
OLE AIKAA. MITÄ SITÄ SALAAMAAN JA KELLOA VILKUILEMAAN, SANOIS SUORAAN ETTÄ NYT PITÄÄ MENNÄ. EN KERKIÄ NYT OLEMAAN ENEMPÄÄ, PITÄÄ TEHDÄ SEMMOSTA JA TÄMMÖSTÄ, TAI KON KIIRE JOHONKIN, TAI SOPINUT JOTAIN MUUTA. KELLON VILKUILU ON ARSYTTÄVÄÄ.
Kysehän on siitä, että sinulla on heikko itsetunto ja pelkäät, että olet tylsää seuraa, jos kaverisi vilkuilee kelloa. Siis pelkäät, että et kelpaa. Ihmisiä on erilaisia ja elämässä pitää vaan oppia elämään erilaisten ihmisten kanssa. Jos kellon vilkuilu häiritsee, niin miksi et kysy, että miksi toinen vilkuilee kelloa, onko kiire jonnekin. Turha suuttua siitä, että ei ole maailman napa, vaan ihmisillä on muitakin menoja maailmassa, eikä se silti tarkoita heti, että teitä ollaan hylkäämässä.
- Äly hoi
toinenvasemmalta kirjoitti:
No sitten ymmärrän sinua paremmin. Tiedä sitä mistä kellon vilkuilu kertoo. Ehkä sillä voi olla vaikka mielenterveysongelmia, ei sitä kaikkea voi kaikille kertoa. Mistäs sen tietää. Asiat eivät vain aina ole niin mustavalkoisia kuin heti olettaisi.
Aika törkeää väittää heti, että työttömällä olisi mielenterveysongelmia, jos vilkuilee kelloaan. Kyllä työttömällälkin voi olla tekemistä ja kiire. Kyllä heilläkin on silti ihmisarvo, kodin siivoamista, kaupassakäyntiä ja tietenkin töiden etsimistä. Voi luoja, sua viestin lähettäjä, miten tyhmä olet.
- kyläilijä
Hölmö_kysymys kirjoitti:
Vierailuaika on niin tapauskohtainen asia. Jos on paljon asioita tai yhteistä tekemsitä vierailu voi kestää useita tunteja. mä ainakin käyn välillä leskeksi jäänyttä teini-ikäisten äitiä tapaamassa / auttamassa ja aina siellä vierähtää useita tunteja, vaikka tavattaisiin viikoittain. Tarvetta on monenlaiseen keskusteluun. muutenkin vierailen lähes viikoittain jonkun luona tai meillä on vieraita. ja sanoisin keskimääräisesti vierailut kestää n 3 tuntia...Meillä on usein myös yövieraita, varsinkin lasten koulukavereita. Heidät haetaan koulun jälkeen ja palautetaan aamulla koluun. Sinun kysymässä tapauksessa varmaan pikavierailijallasi on jotain ongelmia, eikä hän voi tilanteelleen mitään ellet kysy/puhu asiasta. hän ehkä itse kokee tilanteen painostavaksi. Elämän ympyrät on pakostakin kuvaamassasi tilateessa pienet ja monelle ahdistavat.
- tytti
Hölmö_kysymys kirjoitti:
niin tylsää seuraa tai puhut mitäänsanomattomia juttujasi? Esim.. minä tein tätä.. ja tuota..minä minä minä..Kylässä ollessani noi jutut ovat raskasta kuunneltavaa. Tutkiskele itseäsi.
- hei hei
Äly hoi kirjoitti:
Aika törkeää väittää heti, että työttömällä olisi mielenterveysongelmia, jos vilkuilee kelloaan. Kyllä työttömällälkin voi olla tekemistä ja kiire. Kyllä heilläkin on silti ihmisarvo, kodin siivoamista, kaupassakäyntiä ja tietenkin töiden etsimistä. Voi luoja, sua viestin lähettäjä, miten tyhmä olet.
>Aika törkeää väittää heti, että työttömällä olisi mielenterveysongelmia, jos vilkuilee kelloaan. Kuka niin sanoi että on, vaan että voi olla. Mistäs sen tietää? Sinäkö? Taitaa itselläsi olla jonkin sortin ongelmia, kun olet heti syyttelemässä muita tyhmäksi. Ja tottakait työttömilläkin voi olla kiire (olen meinaan itsekin ollut työtön, joten tiedän).
- sinun parasta
Hölmö_kysymys kirjoitti:
kysyä suoraan onko hänellä kiire jonnekkin kun katselee kelloa,ei se ole epäkohteliasta jos kysyy.Jospa tämä vieras ajattelee itse että on liian kauan vaivoinasi.kerro rohkeasti,että haluaisit hänellä olevan aikaa istua rauhassa sinun seurassasi.oletteko tehneet muuta yhdessä,esim.käynyt ulkona ostoksilla tai muuta?Onko hän silloinkin yhtä kiireinen?
- Hölmö kysymys
kyläilijä kirjoitti:
Vierailuaika on niin tapauskohtainen asia. Jos on paljon asioita tai yhteistä tekemsitä vierailu voi kestää useita tunteja. mä ainakin käyn välillä leskeksi jäänyttä teini-ikäisten äitiä tapaamassa / auttamassa ja aina siellä vierähtää useita tunteja, vaikka tavattaisiin viikoittain. Tarvetta on monenlaiseen keskusteluun. muutenkin vierailen lähes viikoittain jonkun luona tai meillä on vieraita. ja sanoisin keskimääräisesti vierailut kestää n 3 tuntia...Meillä on usein myös yövieraita, varsinkin lasten koulukavereita. Heidät haetaan koulun jälkeen ja palautetaan aamulla koluun. Sinun kysymässä tapauksessa varmaan pikavierailijallasi on jotain ongelmia, eikä hän voi tilanteelleen mitään ellet kysy/puhu asiasta. hän ehkä itse kokee tilanteen painostavaksi. Elämän ympyrät on pakostakin kuvaamassasi tilateessa pienet ja monelle ahdistavat.
Nyt kun mietin asiaa, niin luulen että hänen lapsuusperheensä saattaa olla syynä kiireilyyn. Asuu siis kotonaan ja äiti on todella hallitseva persoona. Sillonki ku ystäväni on kanssani jossain (ja äiti tietää tämän hyvin) voi puhelin joskus soida ystävälläni useampaankin kertaan äidin aloitteesta. Jos olen heillä kylässä (harvoin tosin) ja ystäväni huoneessa, niin äiti tulee vähän väliä huoneeseen. Mitään leffa-iltaa on turha kaverini kanssa yrittääkään järjestää tai pidempää illanistujaista. On sen tunnin jonka jälkeen häipyy. Ja lähes joka kerta kun soittaa ja pyytää jonnekin, niin on tekemässä jotain äitinsä kanssa --> ei siis voi lähteä. Ennen kuin lähtee jonnekin, käy neuvottelua äidin kanssa: voiko lähteä, miten pitkäks aikaa jne. Kummalliseltahan se tuntuu, kun kuitenki ollaan reilusti yli 20-vuotiaita ja aikuisia ihmisiä.
- Hölmö kysymys
tytti kirjoitti:
niin tylsää seuraa tai puhut mitäänsanomattomia juttujasi? Esim.. minä tein tätä.. ja tuota..minä minä minä..Kylässä ollessani noi jutut ovat raskasta kuunneltavaa. Tutkiskele itseäsi.
Eiköhän sitä välillä tuonkin kaltaiseen jutusteluun sorru. Mutta kyllä osaan kuunellakin ja useissa suhteissa olen ollut enemmän se kuunteleva osapuoli. Mutta tuleehan sitä tietenkin omista tekemisistään ja asioistaan kerrottua myös. Mutta varmaan pitäis mun ystäviltä kysyä arvioo siitä, oonko tylsä.
- ........
,,,,,,,,,,,,, kirjoitti:
Kysehän on siitä, että sinulla on heikko itsetunto ja pelkäät, että olet tylsää seuraa, jos kaverisi vilkuilee kelloa. Siis pelkäät, että et kelpaa. Ihmisiä on erilaisia ja elämässä pitää vaan oppia elämään erilaisten ihmisten kanssa. Jos kellon vilkuilu häiritsee, niin miksi et kysy, että miksi toinen vilkuilee kelloa, onko kiire jonnekin. Turha suuttua siitä, että ei ole maailman napa, vaan ihmisillä on muitakin menoja maailmassa, eikä se silti tarkoita heti, että teitä ollaan hylkäämässä.
Mutta on olemassa sellaiset kuin hyvät tavat. Ihmisten kommunikaatio perustuu kielellistentaitojen lisäksi myös ruumilliseenkieleen. Siis siihen, mitä viestität ihmisille eleillä.
- Isomamma
Hölmö kysymys kirjoitti:
Nyt kun mietin asiaa, niin luulen että hänen lapsuusperheensä saattaa olla syynä kiireilyyn. Asuu siis kotonaan ja äiti on todella hallitseva persoona. Sillonki ku ystäväni on kanssani jossain (ja äiti tietää tämän hyvin) voi puhelin joskus soida ystävälläni useampaankin kertaan äidin aloitteesta. Jos olen heillä kylässä (harvoin tosin) ja ystäväni huoneessa, niin äiti tulee vähän väliä huoneeseen. Mitään leffa-iltaa on turha kaverini kanssa yrittääkään järjestää tai pidempää illanistujaista. On sen tunnin jonka jälkeen häipyy. Ja lähes joka kerta kun soittaa ja pyytää jonnekin, niin on tekemässä jotain äitinsä kanssa --> ei siis voi lähteä. Ennen kuin lähtee jonnekin, käy neuvottelua äidin kanssa: voiko lähteä, miten pitkäks aikaa jne. Kummalliseltahan se tuntuu, kun kuitenki ollaan reilusti yli 20-vuotiaita ja aikuisia ihmisiä.
...olisi ehkä hyvä päästä omaan huusholliin, jolloin äidin talutusnuora pakostakin höltyisi. Asiahan ei tietysti minulle kuulu, vai miten se Pätkä sanoikaan. Mutta omasta nuoruudestani tuo on tuttu tilanne (kontrolloivat vanhemmat). Onneksi sain ulkopuolista tukea ja uskalsin muuttaa. Sen jälkeen välit vanhempiin paranivatkin, kun sekä heillä että minulla oli oma elämä.
- toisin
Isomamma kirjoitti:
...olisi ehkä hyvä päästä omaan huusholliin, jolloin äidin talutusnuora pakostakin höltyisi. Asiahan ei tietysti minulle kuulu, vai miten se Pätkä sanoikaan. Mutta omasta nuoruudestani tuo on tuttu tilanne (kontrolloivat vanhemmat). Onneksi sain ulkopuolista tukea ja uskalsin muuttaa. Sen jälkeen välit vanhempiin paranivatkin, kun sekä heillä että minulla oli oma elämä.
Muutin kotoa vasta kun löysin miehen. Kontrolli jatkui siitä huolimatta,ja kun jäin leskeksi,niin se kontrolli paheni entisestään.Mutta suosittelen kokeilemaan sitä muuttoa ja sano kaverillesi et ei anna vanhemmilllensa aivainta asuntoonsa ,minä annoin ja virheen tein. nyt mulla parempi olla kun äiti kuollut ja isä poikkeaa silloin tällöin ,ei kontroloi ja saan elää omaa elämää.
- Hölmö kysymys
toisin kirjoitti:
Muutin kotoa vasta kun löysin miehen. Kontrolli jatkui siitä huolimatta,ja kun jäin leskeksi,niin se kontrolli paheni entisestään.Mutta suosittelen kokeilemaan sitä muuttoa ja sano kaverillesi et ei anna vanhemmilllensa aivainta asuntoonsa ,minä annoin ja virheen tein. nyt mulla parempi olla kun äiti kuollut ja isä poikkeaa silloin tällöin ,ei kontroloi ja saan elää omaa elämää.
Kyllä hän on omassakin kämpässään asunut töitä tehden, mutta muuttanut takaisin lapsuudenkotiinsa. Ei tällä hetkellä ainakaan ole muuttamassakaan pois. No, pääasia kai että itse viihtyy. Kunhan tämä kaikki perustuu vapaaehtoisuuteen eikä kontrolloivaan äitiin. Vaikee silti käsittää, että nuori aikuinen ihminen on mieluummin äitinsä seurassa kuin kavereiden. Pian jää oma elämä elämättä.
- salamanda
Äly hoi kirjoitti:
Entäs sitten, jos työtön on mielenterveysongelmainen.. Eihän kaikki ko. ongelmat ole maanvaivaluokkaa.
- Lhoo
Hölmö_kysymys kirjoitti:
...sekin miettii kuinka kauan kehtaa olla kylässä, mikä on sopiva aika vierailla. :D Vilkuilee kelloa että "oonkos nyt ollut jo hirveän kauan". Tai sitten se on telkkarin orja ja vilkuilee että "kohta se mun lempiohjelma alkaa iiks!" Syitä on monia - itse kysyisin. Itse en osaa vierailuajoista sanoa - ollaan sen aikaa miltä tuntuu. Jos on jotain muutakin ohjelmaa, ollaan sen aikaa minkä kerkeää. Ei tommosista kannata stressiä ottaa! ;)
- kun ei tiedä
Olen itse ihan samaa miettinyt monesti. Tuntuu, että joidenkin kavereiden luona vierähtää huomaamatta vaikka 2-3h. kun jutellaan ja muuta, ei ehdi kyllästyä ja saati kelloa vilkaista :) Joskus tunnelma toisen luona kyläillessä vain on niin jäykkä ja jopa painostava, että tekisi mieli heti puolen tunnin jälkeen kotiin. Toisten ihmisten luona viihtyy vain paremmin kuin toisten luona! Ei välttämättä aina ole kyse vain kaverin seurasta, viihtymiseen ainakin omalla kohdalla vaikuttaa moni muukin asia: otetaanko minut vieraana huomioon, esim. tarjotaanko minulle kahvia, jos itselle keitetään jutellaanko minulle ja tervehtiikö vaikka kaverin mies tai perhe tuleeko sellainen olo, että olen heille tervetullut Itselläni on pari sellaista kaveria, jotka eivät kutsu koskaan omaan kotiinsa, vaikka kutsun heitä omaani ja tulevatkin aina, kun kutsun. He taas haluavat nähdä aina muualla kuin omassa kodissaan. Toiset taas eivät haluaisi nähdä muualla kuin omassa kodissaan, minun pitäisi aina mennä heille kylään, mutta jos itse kutsun meille, on kaverilla aina jokin tekosyy. Onpa monesti käynyt niin, että tälläisen kaverin olen kutsunut meille, joka yleensä aina pyytää minut heille, ja vaikka vierailusta olisi sovittu muutama päivä aiemmin, niin saattaa tulla puoli tuntia sovittua aikaa aiemmin viestiä, että "tulisitko sittenkin meille, minulla on juuri pyykkikone pyörimässä" (ihan kuin sitä pyykkikonetta ei olisi voinut pyörittää aiemmin..) Eli jotkut eivät vain tykkää vierailla muiden luona. Itse tykkään vierailla, mutta kyllä se todella on kaverista ja paikasta kiinni, miten sitä aina viihtyy. Monesti on myös tilanteita, ettei vain ole aikaa istua kaverin luona kuin vaikka 1,5-2h. ja kerronkin siitä aina etukäteen kaverille, että "toki voin tulla kylään klo 15, mutta klo 17 minun täytyy jo mennä toiseen paikkaan sovittuun juttuun" eikä tuollaisesta mielestäni kannata loukkaantua. Ei aina voi olla aikaa istua 3-4h. kaverin luona. Toki onhan se kiva, jos sellaisia päiviä tulee, että jonkun luona/kanssa voi viettää vaikka kokonaisen päivän! Itselläni kuitenkin on opiskelut, työt, perhe jne. eli on paljon asioita, joita täytyy hoitaa päivän aikana eikä aina ole joka päivä aikaa istua kaverin luona tuntikaupalla. Mielestäni normaali kahvilla käyminen kaverin luona kestään noin. 1,5h - 2,5h. Sitten jos menen esim. leffailtaa viettämään, se saattaa kestää 3-5h riippuen leffan pituudesta jne. Yleensä silloin jutellaan paljon muuta ennen ja jälkeen leffan ja leffa kestää 1,5-2h.. Shoppailupäivä kaverin kanssa voi olla 2h-5h, riippuen mitä tehdään, missä käydään jne. Eli vaihtelee tekemisen ja päivän mukaan, miten kauan vierailu/toisen näkeminen kestää.
- maarit öl
Mun kaveri joskus kun harvoin käy niin sitten hän on sellainen neljä tuntia. Se on mielestäni liian pitkä aika. pitäis varmaan useammin kutsua niin ei niin pitkään viipysi. Ei sinänsä,en tarkoita että hän on surkeaa seuraa vaan en jossain vaiheessa enää jaksa jutella.
- Chillytilly
Omat kaverini tulivat ennen muinoin kylään ja viipyivät 6-10 tuntia kerrallaan, melkein aina :( Sitten sanoin muutamalle että, tarttis alkaa iltapuuhat kun lapsella on aikainen herätys ja saman tein suuttuivat eivätkä tulleet enää ikinä. Paitsi yksi, se sano että joo älä anna mun häiritä tee vaan kaikki mitä pitää ja istui tyytyväisenä sohvalla. Sille piti sanoa että moneltakos se sun bussis menikään... ja saattaa pysäkille. Samaten naapurit soittelivat yhtenään ovikelloa ja pyysivät sinne ja tänne tai olivat tyrkyllä pullien kanssa kahville, meinasin tulla hulluksi koska omani lisäksi hoidin tuolloin kotona 3 lasta. Meillä oli melkoisen tarkka päivärytmi jota en hevillä tahtonut rikkoa. Ihmiset ovat erilaisia ja hyvä niin mutta kyläilyyn arkisin, ilman sovittua aikaa, pitäisi kyllä riittää 30 minuuttia - pari tuntia. Puolin ja toisin. Työttömillä on muuten usein kiireempää kuin työssä käyvillä. Pitää toimittaa lappua sinne ja lappua tänne, viedä niitä paikasta a) paikkaan b) todistuksia joita saa metsästää kissojen ja koirien kera, kirjoittaa satoja työhakemuksia ja käydä haastatteluissa, postissa, kelassa, työvoimatoimistossa, sossussa jne. Sen lisäksi jokainen olettaa että työtöntä voi käyttää ilmaisena kuskina, lapsenvahtina, vanhusten hoitajana ja bileseurana. Työssä ollessa teet vaan rutiinitöitäsi, pidät kahvitaukoja ja ruokatunnin. RASKAAN päivän jälkeen voit olla kiireinen, väsynyt, stressaantunut ihminen jota työttämän on kumarrettava. Kyläillessäkin.
- Hölmö kysymys
Chillytilly kirjoitti:
Omat kaverini tulivat ennen muinoin kylään ja viipyivät 6-10 tuntia kerrallaan, melkein aina :( Sitten sanoin muutamalle että, tarttis alkaa iltapuuhat kun lapsella on aikainen herätys ja saman tein suuttuivat eivätkä tulleet enää ikinä. Paitsi yksi, se sano että joo älä anna mun häiritä tee vaan kaikki mitä pitää ja istui tyytyväisenä sohvalla. Sille piti sanoa että moneltakos se sun bussis menikään... ja saattaa pysäkille. Samaten naapurit soittelivat yhtenään ovikelloa ja pyysivät sinne ja tänne tai olivat tyrkyllä pullien kanssa kahville, meinasin tulla hulluksi koska omani lisäksi hoidin tuolloin kotona 3 lasta. Meillä oli melkoisen tarkka päivärytmi jota en hevillä tahtonut rikkoa. Ihmiset ovat erilaisia ja hyvä niin mutta kyläilyyn arkisin, ilman sovittua aikaa, pitäisi kyllä riittää 30 minuuttia - pari tuntia. Puolin ja toisin. Työttömillä on muuten usein kiireempää kuin työssä käyvillä. Pitää toimittaa lappua sinne ja lappua tänne, viedä niitä paikasta a) paikkaan b) todistuksia joita saa metsästää kissojen ja koirien kera, kirjoittaa satoja työhakemuksia ja käydä haastatteluissa, postissa, kelassa, työvoimatoimistossa, sossussa jne. Sen lisäksi jokainen olettaa että työtöntä voi käyttää ilmaisena kuskina, lapsenvahtina, vanhusten hoitajana ja bileseurana. Työssä ollessa teet vaan rutiinitöitäsi, pidät kahvitaukoja ja ruokatunnin. RASKAAN päivän jälkeen voit olla kiireinen, väsynyt, stressaantunut ihminen jota työttämän on kumarrettava. Kyläillessäkin.
Tuo oli hyvä huomio kyllä koskien työttömän elämää. Itsekin olen ollut välillä työttömänä lyhyitä jaksoja. Ja niinhän se on, että kun on työtön, niin helposti oletetaan että käydään siivoamassa mummon kaapit ja vanhempien asunnot. MUTTA kyllä mulla aina on ollut aikaa myös kavereille silloin. Virastot menee kiinni klo 16-17, ja sen jälkeenhän siinä on koko iltaa aikaa panostaa sosiaaliseen elämään : ) Mut se on kyl tosi, että työtön ei saisi olla väsynyt. Mutta aika harvoin sitä kukaan käyttää 6-8-tuntia päivittäin työhakemuksien tekoon ja lappujen toimittamiseen. Kyllä sitä vapaa-aikaakin pitäisi työnhaun ulkopuolelle jäädä. Eri asia mihin sen haluaa käyttää. Ei mulla ainakaan niin montaa tuttua ole, että jokaiselle työttömyyspäivälle riittäisi vaatimuksia siivoamisesta, lapsenhoidosta yms. Vähemmän mulla on aikaa nyt nähdä kavereitani, kuin työttömänä ollessani. Kun joku tekee vaan säännöllistä aamu-vuoroo ja meikä ilta-vuoroo viikonloppuineen, niin eihän siinä ehdi näkemään. Mutta aikaa löytyy kyllä niille, joilla aikaa nähdä esim. päivisin.
- nähdä silloin
Hölmö kysymys kirjoitti:
Tuo oli hyvä huomio kyllä koskien työttömän elämää. Itsekin olen ollut välillä työttömänä lyhyitä jaksoja. Ja niinhän se on, että kun on työtön, niin helposti oletetaan että käydään siivoamassa mummon kaapit ja vanhempien asunnot. MUTTA kyllä mulla aina on ollut aikaa myös kavereille silloin. Virastot menee kiinni klo 16-17, ja sen jälkeenhän siinä on koko iltaa aikaa panostaa sosiaaliseen elämään : ) Mut se on kyl tosi, että työtön ei saisi olla väsynyt. Mutta aika harvoin sitä kukaan käyttää 6-8-tuntia päivittäin työhakemuksien tekoon ja lappujen toimittamiseen. Kyllä sitä vapaa-aikaakin pitäisi työnhaun ulkopuolelle jäädä. Eri asia mihin sen haluaa käyttää. Ei mulla ainakaan niin montaa tuttua ole, että jokaiselle työttömyyspäivälle riittäisi vaatimuksia siivoamisesta, lapsenhoidosta yms. Vähemmän mulla on aikaa nyt nähdä kavereitani, kuin työttömänä ollessani. Kun joku tekee vaan säännöllistä aamu-vuoroo ja meikä ilta-vuoroo viikonloppuineen, niin eihän siinä ehdi näkemään. Mutta aikaa löytyy kyllä niille, joilla aikaa nähdä esim. päivisin.
kun pääsee töistä. Jos olen klo. 21 asti töissä, niin jos joku pyytää menen käymään vielä tykönään tai oluella. Sitten tapaaminen on lyhyempi. Mutta aikaa tavata kyllä on jos vain järjestää sitä. Jos joutuukin menemään nukkumaan vähän myöhemmin, nukkuu seuraavana päivänä sitten kun ehtii.
- Hölmö kysymys
nähdä silloin kirjoitti:
kun pääsee töistä. Jos olen klo. 21 asti töissä, niin jos joku pyytää menen käymään vielä tykönään tai oluella. Sitten tapaaminen on lyhyempi. Mutta aikaa tavata kyllä on jos vain järjestää sitä. Jos joutuukin menemään nukkumaan vähän myöhemmin, nukkuu seuraavana päivänä sitten kun ehtii.
No mä pääsen yleensä klo 22. Itellä kyllä olis vielä energiaa vaikka käydäki jossain, mut toisella ystävällä lapsi ja tekee aamuvuoroo, niin näkeminen haasteellista. Ja toinen on tuo pika-vierailija jota ihan turha yrittää illalla saada tekemään mitään. Eli kaverit on kieltämättä tällä hetkellä aika vähissä. Sekin ainoa, jota pysty näkeen iltasin, muutti pois. Tykkään kummastakin ihmisestä paljon, mutta harmittaa et ei oo semmosta kaveria, jonka kans pystyis tekemään oikeasti jotain tai käymään jossain. Ehkä pitäs yrittää tutustua sit vaan muihin ihmisiin myös.
- jälkeen
vieras ja kala alkavat haista! -on jokin vanha sanonta. Entä jos jo mentyäsi ilmoittaisit, milloin aiot lähteä-? Ja onhan eriasia, kauanko vieraat sinun luonasi voivat olla, kuin kauanko joku ystäväsi sinua sietää.
- Jetska
Jos kaverillasi lapsia, niin sellainen par kolme tuntia vois olla ihan jees. Samoin siinäkin tapauksessa, jos ei ole lapsia ja vierailusi koostuu vain oleilusta ja kahvittelusta. Sen sijaan, jos puuhaatte kaikenlaista harrastetta (esim. ruoanlaittoa yms.) ja kaverillasi ei ole lapsia, niin ei puolipäivääkään pitäisi olla mikään probleema.
- Jetska
Ai niin, jos tulet matkojen päästä kylään eli esim. yli 50km, niin silloin voit olla kyllä useammakin tunnin. Sekin vaikuttaa.
- nämä
lapset siihen kuuluu kuinka kauan sitä pitää vierailla?
- Säännöllinen vierailija
nämä kirjoitti:
Mitäkö lapset siihen kuuluu kuinka kauan vieraat ovat kylässä???!!! Lapsilla on oma vuorokausi rytmi jota vieraat puhuvat, nauravat, muuten vain höpöttelevät vieraat voivat häiritä. Lapsi makaa sängyssä ja eikä pysty rauhoittumaan. Kello 9 jälkeen illalla vieraiden pitäisi poistua että perhe ja lapset saavat rauhoittua yötä varten. Sinulla ei taida olla itselläsi lapsia eikä juuri kokemusta siitä miten lapset suhtautuvat ympäristöönsä.
- korkea aika
Säännöllinen vierailija kirjoitti:
Mitäkö lapset siihen kuuluu kuinka kauan vieraat ovat kylässä???!!! Lapsilla on oma vuorokausi rytmi jota vieraat puhuvat, nauravat, muuten vain höpöttelevät vieraat voivat häiritä. Lapsi makaa sängyssä ja eikä pysty rauhoittumaan. Kello 9 jälkeen illalla vieraiden pitäisi poistua että perhe ja lapset saavat rauhoittua yötä varten. Sinulla ei taida olla itselläsi lapsia eikä juuri kokemusta siitä miten lapset suhtautuvat ympäristöönsä.
lasten kanssa tai lapsiperheessä vieraillessa pitää tajuta lähteä pois viimeistään seitsemän aikaan illalla että perhe pääsee rauhoittumaan ilta askareisiin.Siinä tosiaan menee niin lasten kuin aikuistenkin unirytmi pyllylleen jos vieraat istuvat pitkään ja lapset menee yliväsyneeksi moisesta touhusta.Eri asia tietenkin jos pitkän matkan yökylässä,mutta silloinkin pitää toimia talon tapojen mukaan.Myös päivisin sama homma,liian pitkät ja liian useat vierailut lasten kanssa voi koitua rasitukseksi,varsinkin kun on vanhempia jotka ei katso omien lastensa perään ollenkaan kun ovat kylässä,vaan istuvat kuin täyshoitolassa passattavana.Eli käyttävät hyväksi toisten kiltteyttä.Järki mukaan,niin nauttii kyläreissuista.
- ---------------------
nämä kirjoitti:
Kolmikuukautisen lapsen isänä voin sanoa, että lapsi vaikuttaa siihenkin kuinka kauan isäntäväki jaksaa vieraiden kanssa seurustella. Vauvan vanhemmat voivat olla aika väsyneitä. Silti on kiva nähdä muita ihmisi, mukava kun käy vieraita, mutta ei mielellään kovin pitkään.
- Epätietoinen...
Itsekään en tiedä, mutta koska vierailuja voi olla eri pituisia, niin pitää vaan häipyä silloin kun toinen vihjaa tai näyttää muuten siltä, että haluaa vieraansa lähtevän.
- mie vaan
Miksei ihmiset voi suoraan sanoa jos haluaa vieraan lähtevän? Eri ihmiset tosiaan tykkäävät eripituisista kyläilyistä, joten pitäisi osata sanoa suoraan kun haluaa päästä toisesta eroon. Senkin toki voi tehdä kohteliaasti, ei tarvitse olla töykeä vaikka sanookin asiat suoraan. Eikä siitä saa nokkiinsa ottaa, sitähän voi nähdä sitten vaikka seuraavana päivänä taas uudestaan. Itsellä ei asu tässä lähellä kavereita vaan kaikki ovat muuttaneet opiskeluiden ym. perässä muualle, joten kun heitä näkee niin niistä tapaamisista tahtoo ottaa kaiken irti. Silloin tulee vietettyä useampi tunti kahvitellen, shoppaillen, syöden, jne.
- vitsit vähissä
lähteä, niin ei auta kun hienovaraisesti kysäistä: Mihin aikaan olisit kotona jos nyt lähtisit......
Ennen vanhaan tapakulttuuri auttoi näissä asioissa, ei tarvinnut pohtia sitä.. kaksi tuntia on hyvä vierailuaika, kunhan ei ihan minuutin tarkasti sitä noudata .. :) Minusta se käytännössä on hyvä.. jos menee yli kolmen tunnin niin voi tulla tilanne että isäntäväki ei ole varautunut että vieraat on niin pitkään. Toisaalta, tässä, kuten kaikessa; poikkeus vahvistaa säännön.. joissakin tapauksissa voi tehdä "pikavisiitin" ja joskus huomaa, tuntee ym,, että voi olla vaikka kuinkamonta tuntia. Myös jos ollaan menossa viettämään esim perjantai-iltaa kavereille, niin oletus lienee että se on yli kaksi tuntia. Peace.. -pääasia on että käy kylässä toisten luo, sitä tehdään liian vähän..
- Tulevan Sulhasen Kotona
Hih... mistä sen tietää, josko alkaa näyttää, mitä tietä on lyhin matka lähteä, tai "vie roskat mennessäs" tai "aamulla aikainen ylösnousu"????
- Kylässä ollaan....
Yleisin kylässä olemisen aika,oli ennanvanhaan 2 tuntia!Siinä tapauksessa,jos oltiin pitkästä matkasta,niin oltiin yötä,tai muutama yö!Nykyisin ollaan kylässä niin kauan,kun viihdytään!Itse kyllä,pidän kiinni 2 tunnista!En ole pitempään,jos olen lähellä kylässä!Vieraat viihtyvät,luonani yleensä 2-4 tuntiin!Siinä vähän neuvoa!Hyvää Ja Iloista Vierailua!!
- vierailija
Kyllä pari tuntia on ihan hyvä. Jos on kutsuttu syömään, siihen luonnollisesti menee pidempi aika. Illalla viim. 23 ulos kylästä, vaikka olisi hauskat illalliset. Mökille tms. kutsuttuna pari - kolme päivää maksimissaan matkasta riippuen.
- ystävä62
Hei , Ei minusta ollenkaan hölmö kysymys. Joskus kun olen kylässä aika lentää olen siellä useita tunteja, ja ystäväni haluaa tavata vieläkin. Ehkä ohjeeksi voi antaa miltä tunnelma tuntuu jos se on kiusallinen, voi hyvin mielestäni rajoittaa vierailun 15-30 min mittaiseksi. Se on todella tapauskohtainen, eli jos viihtyy aika lentää molemmilla, näin uskon ! :)Ystävä62
- ihan siitä
Milloin puoliso tulee kotiin. Viimeistään siinä vaiheessa pitää lähteä kun ulko ovi kolahtaa ja kuuluu: Moi Rakas! Tulin kotiin.
- ölögömpö
Niin, kun joskus lähtee kaverin luokse vaikka tissutteleen, niin se vierailu voi venähtää 4 pv - 2 vk mittaiseksi, eikä tunnu missää...
- sanoo näin:
Kolmantena päivänä alkaa vieras ja kala haisemaan. Silloin viimeistään olisi aika häipyä (;-D)
- ja vanha
sanonta sanoo: "älä astu liian usein ystäväsi kynnyksen yli",sekin kertoo paljon.
- Estot pois
Vierailuja ja vierailijoita on moneksi. Jos kutsun ystäväni viikonloppuna iltapäiväkahville, oletan että he(useimmiten) viipyvät n. 1,5 tai 2 tuntia. Jos taas pyydän ystäviäni syömään ja istumaan iltaa, en pistä pahakseni vaikka vierailu kestäisi "aamuun" - hyvien mukavien ystävien seurassa ei tarvitse olla muodollisuuksia. Voidaan jo ennakkoon sopia puolin ja toisin, että kaikilla on aikaa vie- railulle varattuna eikä kiirettä ole. Ilmoitan kyllä jo vierailun alkaessa, mikäli itselläni on vain rajoitetusti aikaa. Ellei pysty avoimeen keskusteluun vieraidensa kanssa, ei koko vierailu ole sen arvoista ja koko yhteydenpito on ihan yhtä tyhjän kanssa
- vai mitä?
Omalla kohdallani vieraat ovat aina tervetulleita ja saavat puolestani olla vaikka yön yli jos siltä tuntuu. Itse vieraillessani kysyn suoraan. Etukäteen sopiminen on parasta.. Jos haluat tietää etukäteen sopivan vierailun keston, voit mielestäni ihan hyvin kysyä: "Mihin asti sopii olla ja tuonko kahvimaidot tullessani?" "Jos tulen viideltä, sopiiko että olen niinkin myöhään kuin kahdeksaan, kun bussi menee vasta sitten.." Kysymys: "Mitä tehdään, saanko pitää sinut itselläni koko illan?" Tai voit kahvipöytään istuessasi kysyä: "Onko meillä tänään ohjelmaa vai olenko pikavisiitillä?" Tai: "Teillä voisi istua koko päivän, mutta jos teillä on jotain tekemistä, en tahdo tuppautua.." Jos on pyydetty kahville, oletan itse sen kutsuksi juoda kupillinen kahvia, santsata kerran, kiitos ja ovesta ulos. Kaverille voi sanoa, että "minulla on aikaa vaikka kuinka, voitko jäädä koko illaksi vai onko jotain menoa?" Sama toimii toisinpäin: "Minulla on koko ilta aikaa, entäs sinulla?" Leffailta on mielestäni vähän kiusallinen sekä vierailijana että emäntänä. Emäntänä toivoisin, että vieraat söisivät leffan jälkeen leffaeväät loppuun, ehkä voitaisiin vilkaista leffan ekstroja tai juoda kuppi kahvia. Meillä leffavieraat yleensä viipyvät kahden elokuvan verran, mikä on ihan ok. Vierailjana olen miettinyt, että leffa ekstrat 20 minuuttia kohti ovensuuta, ellei isäntäväki erikseen pyydä pidemmäksi aikaa. Lapsiperheestä olen pihalla klo 19:30 viimeistään, ellen ole vierailulla vain toisen vanhemman luona. Iltapesutekniset asiat, näet. Jos vaikuttaa siltä, että isäntäväki haluaisi sinun poistuvan, veikkaan sinun olevan oikeassa. Muiden käytöksestä ja ilmapiiristä pystyy kuitenkin jokainen vähän "lukemaan". Reippaasti vaan, että "Nyt olen kyllä jo varmaankin venyttänyt vieraanvaraisuuttanne tarpeeksi, kiitoksia kahvista ja hyvästä seurasta." Tässä vaiheessa isäntäväki joko auttaa sinut ovesta ulos tai pyytää jäämään vielä kupilliselle. Tai jos haluat vieraan lähtevän ajoissa, voisit toivottaa tervetulleeksi sanomalla, että "Minun pitää mennä tänään ajoissa nukkumaan että jaksan huomenna [pistä tähän syy], joten jos sinua ei haittaa vain parin tunnin vuoksi tulla tänne, niin.." Kysymällä, ystäväni, kysymällä. Ei toisen ajatuksia voi tietää, ellet satu niitä lukemaan kuin televisioruutua ;)
..vuoroin yökylässä.... jos tapaa kavereita..on ruoka juomat ja yösija taattu puoleen toiseen..jos lapsia niin sit eri juttu.. ärsyttää kiirehtijät..
- Vierastan
Hei , minulle opetettiin jo lapsena näin vierailu aika. Siitä kun tarjoilu alkaa, niin saman verran ollaan tarjoilun jälkeen!
- __vierailija__
tarjoilu ei ala ollenkaan:D ?
- Vierastan
__vierailija__ kirjoitti:
tarjoilu ei ala ollenkaan:D ?
Jos tarjoilu ei ala ollenkaan ,tarkoitetaan, "et ole tervetullut,lähde kotiin?!
- neuvo.
Jos esimerkiksi tuttava tai ystävä asuu vaikka 500-1000km päässä,loukkaantuu ystävä varmasti,jos 10 minuutin päästä sanot,heippa,lähden takaisin kämpille. Tai jos et ole nähnyt ystävääsi 15 vuoteen ja moikkaat häntä ovelta,kiva kun nähtiin,moido! Voit olla epäkohtelias monin tavoin.Käytä sitä maalaisjärkeä.
- olekkaan
...ainahan vierailuaika liittyy minkä asian vuoksi vieraillaan tai kuinka tuttuja ja/tai kaukaa vieraat tulevat. Mikä on vierailun tarkoitus? -olemme ohikulkumatkalla ja poikkesimme vaan. -toimme tän sovitun jutun ohimennessämme. -poikkesin muuten vaan ohikulkumatkalla kattoon oletko kotona, sano vaan jos on kiirettä.(tai mullakin on kiire, mut kunhan poikkesin moikkaan.)...jne. Tai aina voi sopia kuten nykyaikana tapana on enemmän puhelinsoitolla sopia voiko poiketa/vierailla/jäädä?...ota selvää kyläilijän "tarpeesta". Ja jos kavereita ollaan, eikö silloin sanota omin tavoin missä mennään ;) Pikavisiitit on 5min-1/2h,jos ei kahveita keitetä.
- vanhako olen
Sehän on itsestäänselvyys, ainakin ennen, että kylässä on sopivaa olla noin kaksi tuntia.
- On tämä...
En "omaa" yhtään kaveria/ystävää, jonka kans en vois ihan suoraan sanoo, jos pitää mennä, tulla tai tehä jotain. Ja ihan puolin ja toisin. Itselläni on alle kouluikäinen lapsi, mutta meillä kyllä saa olla yleensä ihan niin pitkään kun haluaa, jos ei oo itellä minnekkään menoja. Tai voi lähtee meidän menoille mukaan. Tai olla meillä yötä. Ja me saadaan nappulan kans mennä kavereille, ihan vaikka kahville piipahtamaan ja sille tielle saatetaan jäädä vaikka yökylään. Ja ihan on tähän mennessä jokainen osannu suunsa avata, jos ei passaa "lorvia" toisten nurkissa. Itse en ainakaan jaksais semmosia kavereita, joiden kanssa pitäis oikein sopia, että tämä vierailu nyt kestää kaksi tuntia ja sitten ovet kiinni lomps. En ole koskaan nähnyt mitään ongelmaa siinä, että laitan vaikka ruokaa, kun kaveri on käymässä. Sit vaan koko remmi pöytään ja kupu täyteen ja sit vähän voi vaikka siivoilla ja keittää kahvit ja lähtee pihalle leikkimään ja kauppaan... Voi hyvät hyrdellit, miten vaikeeks asia pitää tehä. Jos ihminen omaa yhtään minkään laisia verbaalisia kykyjä, niin eiköhän tämmöset asiat ihan vaan puhumalla selviä. Talo elää tavallaan, vieraat kulkee ajallaan. Jos joku on kylään tulossa, niin saa tulla jos kotona ollaan. Ihan niinkun itsekin voidaan mennä kavereiden luo, jos vaan kotona ovat. Meillä kun on tapana jopa siivoilla porukalla, jos niikseen sattuu! =)
- avoimet ovet vieraille
vaikka ollaankin lapsiperhe. suomessa eletään niin omissa pikku ydinperheissä yleensä, missä kuka tahansa muu on "vieras", jopa hyvät ystävät. meidän perheeseen kuuluu myös liuta rakkaita ystäviä, ja niitä todellakin on iso liuta. melkein joka päivä kotona on muutakin porukkaa, eikä lapsi siitä häiriinny, päinvastoin. eikä kenenkään tarvitse lähteä sen takia että lapsi menee nukkumaan, poika tykkää kuunnella olkkarista aikuisten jutustelua ja oikein huutaa että "ei tarvitse puhua niin hiljaa" - ja nukahtaa tyytyväisenä turvallisuuteen. Tarkoitan sitä, että kun on pienestä pitäen tottunut elämänmenoon, suuri ystäväpiiri tuo myös turvaa. Meidän ystäväpiirin vierailut on hyvin epämuodollisia, varmaan juuri siksi ei kukaan kelloa katsele. Ja meilläkin saatetaan siivota yhdessä, kaveri voi itsestäänselvästi tarttua imuriin tai tiskeihin sanomatta mitään, ja siksi vierailut ei häiritse kun ketään ei tarvitse "passata". Ja KAIKILLE on itsestäänselvää että ollaan vastavuoroisesti näin, tietysti asia on eri jos joku käyttää toisen vieraanvaraisuutta hyväkseen.
- Ei kaikille noin helppoa
Mulla on kavereita, joista en erityisesti välitä, mutta siedän niitä kyllä kevyesti max puoli tuntia. Nykyään vaan tuntuu olevan taju hukassa siitä, mitä pikavisiitti tarkoittaa. En haluaisi ketään nurkkiini paria tuntia pidemmäksi aikaa, mutta siihenkin sopeuduttava.
- lapset ei este
avoimet ovet vieraille kirjoitti:
vaikka ollaankin lapsiperhe. suomessa eletään niin omissa pikku ydinperheissä yleensä, missä kuka tahansa muu on "vieras", jopa hyvät ystävät. meidän perheeseen kuuluu myös liuta rakkaita ystäviä, ja niitä todellakin on iso liuta. melkein joka päivä kotona on muutakin porukkaa, eikä lapsi siitä häiriinny, päinvastoin. eikä kenenkään tarvitse lähteä sen takia että lapsi menee nukkumaan, poika tykkää kuunnella olkkarista aikuisten jutustelua ja oikein huutaa että "ei tarvitse puhua niin hiljaa" - ja nukahtaa tyytyväisenä turvallisuuteen. Tarkoitan sitä, että kun on pienestä pitäen tottunut elämänmenoon, suuri ystäväpiiri tuo myös turvaa. Meidän ystäväpiirin vierailut on hyvin epämuodollisia, varmaan juuri siksi ei kukaan kelloa katsele. Ja meilläkin saatetaan siivota yhdessä, kaveri voi itsestäänselvästi tarttua imuriin tai tiskeihin sanomatta mitään, ja siksi vierailut ei häiritse kun ketään ei tarvitse "passata". Ja KAIKILLE on itsestäänselvää että ollaan vastavuoroisesti näin, tietysti asia on eri jos joku käyttää toisen vieraanvaraisuutta hyväkseen.
Luulenpa, että monikin haluaisi elää noin, hyvien ystävien ympäröimänä "uudenaikaisessa suurperheessä". Mutta kun piirit ovat pienet, lapsikin tottuu sellaiseen elämään ja ihmisvirta tuntuu kaaokselta. Tosin, luulenpa että suuri osa lapsista haluaisi, että aina on vieraita.
- esimerkki
Meillä oli yx tuttava pariskunta jotka ilmoittivat tulevansa kylään viikonloppuna. He tulivat hieman kauempaa niin oli tietty ymmärrettävää että olisivat ainakin yhden yön. Mieheni oli tavannut tämän pariskunnan miespuolisen hlön aiemmin töissään ja pyytänyt heitä joskus piipahtamaan. Kun he perjantaina saapuivat lähtivät he sunnuntaina illalla. Jos sanoo että sopiiko että tulemme viikonloppuna käymään tarkoittaako se teidän mielestä että tulemme koko viikonlopuksi? No me ainakin ymmärsimme ihan väärin. Eka vierailu oli ihan ok ei siinä mitään. Ihan ok ihmisiä tuntuivat olevan. Mutta sitten asia johti siihen että aina kun heillä oli lomaa tai liikkuivat meillä päin. He tulivat meille pitkiksi ajoiksi ja yksi mikä ärsytti eniten päivärutiini piti mennä näin. Aamupala aikaisin puuroa ja leipää ym. lisukkeita. Sitten klo 11 ruokailtiin taas noin kahden aikaan oli välipalan aika ja sitten taas klo 17 ruokaa ja illalla iltapala. Minä tyhmänä alistuin heidän pomppottamiseensa. Ja joka kerralla he söivät pöydän siis aivan tyhjäksi. Meitä on neljä hlöä omassa perheessä emmekä ikinä syö viikonloppuna sellaista määrää ruokaa. Heitä oli kaksi. Nyttemmin heillä on jo pari lasta itselläänkin. Itse olen kotona oppinut sen että kun tulee vieraita niin pitää laittaa tavallaan hyvää ja parasta pöytään. Sitten kun menimme heille vastavierailulle meille tarjottiin keitettyä makaronia ja broilerin koipia yhdessä. Oli vähän kuivaa. En ole koskaan ollut niin nälkäinen kuin sen viikonlopun jälkeen. Tai me olimme siis vain yhden yön ja sekin oli yhtä tuskaa. Heistä tuli meille oikein riesa ja tiedän että olisi pitänyt vain sanoa suoraan heille ettemme ota heitä enää yökylään. Muuten voi kyllä tulla käymään. Mutta heille ei käynyt mikään muu järjestely. Reilu vuosi sitten he tulivat sitten lapsien kanssa kylään. Ja rutiini oli koko ajan taas samaan. Olimme syöneet aamupalan päiväruoan ja välipalaksi glögiä ja pipareita. Sitten klo alkoi tulemaan noin kuusi ja laitoin ranskalaisia sekä makkaraa uuniin saunan päätteeksi. Toinen heistä sanoi että kiva juttu siitähän onkin jo aikaa kun viimeksi syötiin. Oli kato menty tunnilla yli heidän päiväjärjestyksestään. Muutenkin he alkoivat arvostelemaan kaikkea meidän juttuja ja sanoin miehelleni sen vierailun jälkeen että he eivät ole oikeita ystäviä vaan haluavat vain hyötyä meistä. Nimittäin lomansakin suunnittelevat niin että yöpyvät lomamatkoilla Suomessa tuttujen luona. Saavat kato ilmaiset ateriat ja katon pään päälle. Tulee halvaksi kotimaan matkailu. Soittelivat ihan puolitutuillekin että pääseekö teille punkkaamaan. Sen jälkeen kun soittelivat että olisivat taas lähdössä pohjoisiin ja ajaisivat meidän kautta. Sanoimme ettemme ole kotona ja kun tämä vierailu ei heiltä onnistunut. Emme ole kuulleet heistä sen jälkeen. Eli suuttuivat kun emme ottaneet heitä yökylään. Ja se asia olisi pitänyt tehdä paljon aiemmin.
- putkijuuso
Ei viitsi edes aloittaa lukemista, muistaa ihmiset kappalejako kiitos. :)
- Virolainen 2
Meie kun vierassa maassa asutaan, niin on tietysti kiva, kun kavareita tulee joskus kylään. Vävypojan työkaveri perheineen kävi joku viikolopuna ja oli oike mukava ilta. Mutta jatko ei enää niin mukavalta tuntunutaka, kun vieraat rupesivat käymään saunomassa ja iltaa vietämässa joka viikolopu, joskus jo parjantaisinkin. Välillä oli mukana vielä toinen perhe, työkaverin vaimon sisko, mutta heistä ei koska ole ollut vaiva, kun ne viipyvät kerra kuukaudessa ja muutama tuntia lauantaisin. Tuo työkaveri pojan kansaa mutta tulee vaan JOKA lauantai, ja poika on ihan levoton lapsi, omatki lapset ovat sitten villimpia kun koskaan. Välilla vielä ottavat olutta saunassa, ja sitten ei tietenkin voi ajaa koti, ja jäävät yökylään. Lapsi siis käi meidän lasten perässa, kysy saako otta jätskiä ja pulla ja mehua ja mitä herkkua kaikke vaan silma sattu .Nyt on tyttö raskaana ja ei jakasa iltaisin tuota touhua, mutta vaikka mies vihjailekin, ettei tänä käy, "no me silti tullaan vähäks aika" ja taas venähtää koko ilta. Vävy ei suorasta ole vielä uskaltanutka sanoo, ettei tarvi enää tullaka käymään, kun oma rauhakin tahtoisimme välillä, mutta kun tuo mies on töissä hänen pomo ja ei halua huonoja väleja. Ja tuo mies ei ole itse vielä niin rasittava, kun tuo poika.
- mielestä
kylässä se sopiva aika on 1-2h. Meillä on lapsi joka nukkuu vielä päiväunetkin..tarkoitan,että ei lapsi ala päiväunille jos on ylimäärästä porukkaa!!Ja sitten ku vieraat on lähtenyt niin alkaa lapsen kauhea kiukuttelu VANHEMMILLE(ei se vieraitten nähen kiukuttele) ja meillä vieraita on kaikki jotka ei asu samankaton alla, eli MUMMUTKIN jotka ei välillä tätä ymmärrä, toinen ei kyllä koskaan..on sitä mieltä, että eihän se aina tarvi nukkua niitä päiväunia, ei tietenkään, eihän se aina rupeakkaan vaikka ei oo ketään kylässä, mutta jos lapsi näyttää ihan siltä että se rupeaa 100 varmasti unille, niin ei mummu tätä ymmärrä..ja toinen juttu on se että ei lapsi syö kunnolla ku joku on kylässä,,ja olenkin aina sanonut että meillä on kohta syönti, että tulkaa sen jälkeen..ja itekkään oo kiva syyä ku joku napottaa sohvalla..mutta mummu ei ymmärrä tätäkään ja sitten ihmettelee ku lapsi ei syö..ja me vanhemmat emme välitä, kun tiedämme syyn siihen miksi ei syö..ja sitten tämä on koko ajan tyrkyttämässä ruokaa tai ei ruokaa ku muuta naposteltavaa kun ei äsken syöny,,huh.. ja tämmönen oletus että meille voi tulla millon vaan..
- Tunti vain!
Alan tehdä lähtöä noin tunnin päästä. Monet eivät jaksa pitää vieraita kauemmin. Minunkin mielestäni se on sopiva. Jos on jotain erikoista tekemistä tai keskustelua, sitten kauemmin. Jotkut yksinäiset haluavat, että saavat puhella pitempään. Yleensä tunti! se on aika sopiva.
- Virya
Sensitiivisyyttä! Kyllä sä sitten tiedät milloin olet ollut liian pitkään. Joskus tulee kiintiö kerralla vuodeksi täyteen, joskus viideksi vuodeksi...
- ex-naapuri
Minulla oli aikoinaan naapuri, joka ei lähtenyt kirveelläkään pois. Ei ymmärtänyt vihjailuja, tai sitten ei vaan äly riittänyt asiaa ymmärtämään. Pisteenä iin päälle oli jo oveni edessä odottelu, kun tulin yövuorosta kotiin! Hänpä oli päättänyt tulla aamukahville! Olin umpiväsynyt, ja sanoin todella pahasti silloin, mutta tämä einsteini kertoi kahvikupposen ja hyvän ystävän seuran piristävän! Onneksi tästä kahelista pääsin eroon, mutta puhelinnumeron vaihtoa siinä lopulta tarvittiin. Piinasi muutonkin jälkeen soittelemalla (tai yrittelemällä soittaa pikemminkin) 10-20 krt päivässä plus tekstarit päälle.
- Siivouskin voi olla hauskaa!
Kahvikuppien ääressä ei mielestäni voi viipyä kuin 2-3 h, mutta jos isäntä väki kutsuu saunaan ja grillaamaan se tarkoittaa mielestäni 3-5 h. Omien kavereideni kanssa meillä on tapana kysyä toiselta etukäteen "Olisiko sinulla jotain tehtävää, jota voisimme tehdä yhdessä." Siinä on sitten tehty pientä remonttia pari vuorokauttakin yhteen menoon. Jos joku ystäväni valittaa olevansa väsynyt tarjoudun hänelle siivousavuksi ja sanon etukäteen, että voin viipyä esim. 3 tai 5 tuntia. Kaksi naista saa jo viidessä tunnissa ihmeitä aikaa ja juoruilu ja hyvin siivouskikkojen vaihto sujuu lennossa. Olen ollut etukäteispyynnöstä lähellä asuvan kavereideni luona usein koko viikonlopun ihan vaan rentoutumassa. Silloin kun meillä oli kesämökki kaverini kysyivät moneksiko päiväksi he voivat tulla ja tein heille etukäteen selväksi, että jos osallistuvat puuhiin voi olla viikonkin, kun sattui sellaiseen aikaan, ettei ex- miehelläni ollut lomaa. Kun menen pidemmäksi aikaa jonkun luo, tarjoudun käymään kaupassa, ettei minua tarvitse elättää paitsi muutamien kavereiden kanssa, jotka sitten kutsun yhtä pitkäksi aikaa luokseni syömään. Pitkät vierailut on hyvä sopia etukäteen, ettei tule päällekkäisvarauksia paitsi tietenkin, jos halutaan tutustuttaa kaverit toisiinsa! Vierailun pituus tietenkin riippuu perhetilanteesta. Kahden lapseni kanssa en esim. koskaan yöpynyt parissa toisella paikkakunnalla olevassa kyläpaikassa, kun saatoin etukäteen kuvitella millainen show on isossa lapsiperheessä neljän ylimääräisen makuusijan laitto. Kävimme la päivällä heillä, menimme yöksi hotelliin ja su aamulla menimme yhdessä huvipuistoon, kylpylään tai me naiset tai myöhemmin minä yksin vein lapset ulos leikkikentälle. Näin saimme yhdessä pitkän viikonlopun isäntä perhettä liikaa rasittamatta. Sitten söimme heillä ja lähdimme ajelemaan kotiin päin. Tapoja on siis monia!
- Hölmö kysymys
Siivouskin voi olla hauskaa! kirjoitti:
Kahvikuppien ääressä ei mielestäni voi viipyä kuin 2-3 h, mutta jos isäntä väki kutsuu saunaan ja grillaamaan se tarkoittaa mielestäni 3-5 h. Omien kavereideni kanssa meillä on tapana kysyä toiselta etukäteen "Olisiko sinulla jotain tehtävää, jota voisimme tehdä yhdessä." Siinä on sitten tehty pientä remonttia pari vuorokauttakin yhteen menoon. Jos joku ystäväni valittaa olevansa väsynyt tarjoudun hänelle siivousavuksi ja sanon etukäteen, että voin viipyä esim. 3 tai 5 tuntia. Kaksi naista saa jo viidessä tunnissa ihmeitä aikaa ja juoruilu ja hyvin siivouskikkojen vaihto sujuu lennossa. Olen ollut etukäteispyynnöstä lähellä asuvan kavereideni luona usein koko viikonlopun ihan vaan rentoutumassa. Silloin kun meillä oli kesämökki kaverini kysyivät moneksiko päiväksi he voivat tulla ja tein heille etukäteen selväksi, että jos osallistuvat puuhiin voi olla viikonkin, kun sattui sellaiseen aikaan, ettei ex- miehelläni ollut lomaa. Kun menen pidemmäksi aikaa jonkun luo, tarjoudun käymään kaupassa, ettei minua tarvitse elättää paitsi muutamien kavereiden kanssa, jotka sitten kutsun yhtä pitkäksi aikaa luokseni syömään. Pitkät vierailut on hyvä sopia etukäteen, ettei tule päällekkäisvarauksia paitsi tietenkin, jos halutaan tutustuttaa kaverit toisiinsa! Vierailun pituus tietenkin riippuu perhetilanteesta. Kahden lapseni kanssa en esim. koskaan yöpynyt parissa toisella paikkakunnalla olevassa kyläpaikassa, kun saatoin etukäteen kuvitella millainen show on isossa lapsiperheessä neljän ylimääräisen makuusijan laitto. Kävimme la päivällä heillä, menimme yöksi hotelliin ja su aamulla menimme yhdessä huvipuistoon, kylpylään tai me naiset tai myöhemmin minä yksin vein lapset ulos leikkikentälle. Näin saimme yhdessä pitkän viikonlopun isäntä perhettä liikaa rasittamatta. Sitten söimme heillä ja lähdimme ajelemaan kotiin päin. Tapoja on siis monia!
Ihailen, että sinulla on tuollaisia ystäviä. Mistä niitä saa? *Ihmettelee* Teillä on selvästi homma hanskassa ja ystävyytenne on vastavuoroista myös auttamisen suhteen. Mulle on muutaman kerran käynyt saman henkilön kanssa niin, että pyytää kovasti vierailulle ja kuulemma yötäkin saa olla. Kun sitten olen ottanut yhteyttä, niin ei tule vastausta ku päivien päästä. Kerran oltiin sovittu yöpyminenkin, niin peruivat sen myöhään illalla, ku muutenki vaikee siinä vaiheessa saada toista yöpymispaikkaa. Ei tuntunu olo kovin tervetulleelta. Mun kokemuksen mukaan useat ihmiset ensin sanoin tarjoavat vastapalveluksiaan mutta kun oikeasti uskaltaa jotain apua sitten pyytää, niin aika nihkeetä on suhtautuminen. Itselle kyllä halutaan apua ja palveluksia, mutta ei olla valmiita tekemään mitään takaisin käytännössä.
- äyäy
Riippuu vieraasta, hyvä jos voidaan keskustella ja sopia etukäteen. Parasta kun sanoo itse:"viivyn noin 2 tuntia".
- salama
Se on se 3 minuuttia ja ravistus...
- nuorekas mummi
Sinulle joka kyselit mikä on sopiva aika olla kylässä, ehdottaisin tilanteen mukaan, jos joku toivoo, tai antaa ymmärtää ettei sais olla kauan luonaan kylässä, niin lähtee pois jos on tosi ystävä ja seurallinen niin se tykkää kyllä että olis pi- tempään vaikka puoli päivää ei siinä ole mitään pahaa vaan päivastoin. Näin minä ole toiminut
- syysmatka
Mielestäni kavereitten luona voi olla 2-4 tuntiin maximi,jos on tytär tai sisaruksia riippuu tilanteesta jos käy harvemmin ja ovat terveitä voi olla 4 tuntia,vaan työkavereilla 2 tuntia,tytttö ystävä yleensä sanoo milloinka saa valua ulos eli kun on saanut suudella tarpeeksi jos on oikein hyvä niin 6 t. menee,tai jos vie lounaalle niin se yleensä hyvitetään,minä kysyn kun lähden että onko menoa tai milloinka tullaan ja ku n puheet alkaa hiljetä lähden.
- niin kyllä on
No riippuu vieraasta.Voi viipyä koko kesänkin jos ottaa isännän/emännän muut huomioon. Kunhan ei sit jää asumaan...
- puolin ja toisin
Kuppi pari kahvia ja pihalle,siis normi vierailu jos nähdään usein,eikä jäädä haisemaan nurkkiin. Sitten eri juttu jos matkustetaan pitkälle,ehkä yön yli tai muutama tunti-tilanteen mukaan. Ärsyttää puolin ja toisin jos roikutaan vieläkin nurkissa kun kahvit/ruuat on vedetty ja kuulumiset vaihdettu. Tietty lasten kanssa tuntuu olevan monelle helppoa kun joka tunti toisten nurkissa on pois omalta jääkaapilta ja sotkemasta omaa kotia,valitettavasti monet käyttäytyvät nykyään näin kunnioittamatta isäntäperheen kotirauhaa ja omaisuutta. Itse en jää roikkumaan ja sama toimii toisinkin päin,keksin vaikka menoja ellei muuten tajuta häipyä mutta vierestä on tullut seurattua tuttavilla poiketessa näitä "roikkujia" ja sääliksi käy isäntäperheitä jotka kyllä ovat usein sanoneet mielestäni aika selvästikin että olisi kunkin aika häipyä koteihinsa,joillekin vaan ei mene jakeluun pihalle kantamatta !
- ISO-Jorkki
Jos vieraat ei älyä lähteä kotiinsa niin varma keino on isännän / emännän napsauttaa telkkari kiinni ja mennä nukkumaan. Vieraatkin lähtevät siitä kotiinsa kyllä. Toinen perinteinen tapa vihjaista vierailuajan umpeutuneen on sanoa "Milloinkahan vieraat olisi kotona, jos nyt sinne lähtisi" On kohteliasta ajatella talon väen seuraavaa päivää, joka voi alkaa jo hyvin varhain aamulla. Ei ole suotavaa mennä kylään esim. 23:00 ja lähteä joskus aamukahden aikaan, kun talonväen on noustava hommilleen jo aamuviideltä. Näin käy kaverini kohdalla viikottain, kun naapurin isäntä kurvaa pihaan navettatöiden jälkeen kylään ja tarinoimaan "yösyvämmellä" Maalaisjärki auttaa tässäkin asiassa ja vieraskohteen elämäntilanne yms. kuvioiden huomioiminen. Kannattaa miettiä asioita omalle kohdalleen jne. Vierailu voi olla pikainenkin, mutta pitkästä matkasta voidaan olla pitempään joskus yövytäänkin, jos tilat yms. sellainen sallii. Pitemmistä vierailuista pitemmästä matkasta on tiedusteltava hyvissä ajoin etukäteen ja hienovaraisesti kysyttävä onko yöpyminen mahdollista. Ei tupsahdeta yllättäen pihaan kimpsujen, kampsujen, mukula ja rakkilauman kanssa kiljuen, että "Nyt myö tuas tulttiin. Eikö oo mukavvoo, kun tuas nähhään?":)
- Pikku-Pirkko
Alkoi hymyilyttää, kun luin kirjoituksesi. Kerroit, että varma keino on mennä nukkumaan, jos ei vieraat älyä lähteä. Jo 20 vuotta sitten kuollut äitini teki juuri näin naapurin emännälle, joka istui ja istui ja jaaritteli. Tuohon aikaan (n. 1960-luvulla)ei joka torpassa nukuttu makuuhuoneessa vaan sänkyjä oli myös tupakeittiössä. Äitini (joka aina heräsi aikaisin aamulla) tuli väsyneeksi, riisui päivävaatteet pois ja kömpi petiin ja rupesi oitis kuorsaamaan, vaikka vieras edelleen istui kiikkustuolissa. Pikkuisen meitä jo pois muuttaneita lapsia hävetti, kun äiti itse kertoi tempustaan. Ei nimittäin ollut mikään myöhäisvierailu kyseessä. Kello oli ollut noin 19.00.
- tuota tuohenpäitä
Pitemmistä vierailuista on hyvä sopia yhdessä etukäteen. Yleensäkin, jos on tarkoitus yöpyä jonkun luona. Tällöin käytännön asiat kuten vierassijan järjestely yms. on otettava huomioon, samoin toisen muut menot. Muutoin mitään yleisohjetta ei ole, joku tykkää pikavisiiteistä ja joku tykkää jutella kauemmin, nämä on riippuvaisia myös ihmisten kemioista ja tuttavuussuhteen laadusta. Itse ajattelen, että kun ensimmäisen kerran juttuun tulee tauko, on sopivaa alkaa valmistella lähtötunnelmaa. Jos vieras on yöpyjä, tilanteessa jossa juttu loppuu, molemmat vetäytyvät hetkeksi omiin oloihinsa. Jutun ja yhdessäolon pitää sujua luonnostaan, ei olla epämiellyttävää kenenkään kannalta.
- tunti
Yhdyn edelliseen viestiin. Olen kuullut luotettavalta herrasmieheltä, joka on tietoinen kultaosista säännöistä, että noin tunti on kuulemma ehdoton nyrkkisääntö. Sen jälkeen kylään kutsujalla (tai sillä joka ottaa kotiin) on itseasiassa velvollisuus kiittää ja hyvästellä.
- Mimosa**
Jos menen johonkin kylään niin siinä vaiheessa kun toinen alkaa vilkuilla kelloa niin mä alan tehdä lähtöä, koska oletan että silloin toisella on jokin kiire....oli se mitä tahansa niin eihän se minulle kuulu.Jos huomaa että toisella on kiire johonkin (vilkuilee kelloa) niin on kohteliasta siinä vaiheessa itse alkaa tehdä lähtöä tai vähintäänkin kysyä että onko toisella menoja että voin kyllä lähteä jo. Jos kyläily suhjuu leppoisissa merkeissä ja eikä toinen vaikuta kiireelliseltä tai muuten hermostuneelta, niin sitten alan itse tehdä lähtöä parintunnin pääsätä viimeistään...riippuu toki kenen luona on käymässä. Jos on hyvä kaveri niin luultavasti sitä tuntee toisen sen verran hyvin että tietää mikä on talossa tapana :))
- Meiju-Simona
Mun mielestä sopiva päivävierailu aika 2-3 t. Eri asia on jos ollaan iltaa istumassa, ja ehkä vähän otetaan "viintä". On mahdottoman kiusallista kun tullaan päivällä, yhden aikaan, ja lähdetään puol yhdeksän aikaan illalla. On kokemusta, ja ainakin minä väsyin tosi paljon. Kyseisillä ihmisillä on aivan tapana olla kauan, jää omat pakollisetkin hommat tekemättä.
- Hölmö kysymys
Meiju-Simona kirjoitti:
Mun mielestä sopiva päivävierailu aika 2-3 t. Eri asia on jos ollaan iltaa istumassa, ja ehkä vähän otetaan "viintä". On mahdottoman kiusallista kun tullaan päivällä, yhden aikaan, ja lähdetään puol yhdeksän aikaan illalla. On kokemusta, ja ainakin minä väsyin tosi paljon. Kyseisillä ihmisillä on aivan tapana olla kauan, jää omat pakollisetkin hommat tekemättä.
Mullakin oli aikoinaan yksi kaveri, joka ei sitten lähtenyt kulumallakaan pois. Jäi monesti vielä useaksi yöksikin, vaikka alussa olis miten yllättäin tullu. Sinänsä mua ei haittaa hitaammat ihmiset, mutta kun vaati että hänen mukaansa olis pitäny lähtee hoitaa millon mitäki asiaa ja lintsata jopa koulusta sen takia. Siinä kyllä ylitty munkin raja. Ei oo kiva jos yöpyjä vielä yrittää saada sut luopumaan omista jutuista. Noh, nykyään ei olla enää tekemisissä. Mun mielestä pari tuntia olis sopiva aika. Itteeni ärsyttää, jos ensin polkee vaikka 10 km pyörällä kaverille ja sit puolen tunnin jälkeen ollaan vihjailemassa että pitäs lähtee. Mitä hemmettiä pyytää ollenkaan tulemaan, jos ei kerkee ku kääntymään ovella? Sit olis sama, että käyttäs koko päivän johonki muuhun tekemiseen.
- äippä
Riippuu siitä onko vierailu sovittu etukäteen vai onko vieras mennyt ihan yllättäin ohiajaessaan käymään. Yllätyskäynti ei voi mielestäni olla kuin max kaksi tuntia, mutta sovittu tapaaminen voi ylittää tämän. Isäntä tai emännällä voi olla työt pahasti kesken, ruuanlaittoa, lastenhoitoa yms. eikä niitä kaikkia voi jättää ykskaks tekemättä seurustelun takia.
- jatka töitäsi
Jos ruuanlaitto tai lastenhoito on kesken, ei kai joku vieras estä jatkamasta niiden tekemistä?
- Ranskalainen visiitti
Riippuu kait tapauksesta, miten pitkään voi olla vierailulla. Vaan ihan tosi elämästä kertomus. Kaveri sai jokunen vuosi sitten puhelun iltana muutamana opiskelukaveriltaan, hyvältä semmoiselta, jota ei ollut nähnyt vuosiin ja oli siitä mennyt mainitsemaan oikein puhelimessakin. Kaveri saikin tämän opiskelukaverin kotiinsa vieraisille muistelemaan menneitä. Kolme päivää olivat siinä muistelleet menneitä, jolloin kaverini oli kylmästi ilmoittanut, että menneitä on muisteltu aivan tarpeeksi, että hänelläkin on työ ja perhe elätettävänä. Ilmeni kuitenkin, mitä ei ollut vielä kolmen päivän aikana tullut esille, että tuolla opiskelukaverilla ei ollut paikkaa mihin mennä (oli ollut useita vuosia ulkomailla ja oli nyt ihan puilla paljailla) ja sai vasta nyt sanotuksi tämän. Kaverini empaattisena ihmisenä ja ymmärtäväisen vaimonsa avustuksella antoivat tämän vanhan opiskelukaverin asua heillä kolme kuukautta siten, että hän avusti kaveriani yrityksessään tuon ajan ilman palkkaa asumista vastaan ja pystyi järjestämään asiansa kuntoon tuona aikana. Itselläni oli pokerissa pitämistä, kun kaverini kertoi tätä tarinaa, varsinkin kun tunsin kaikki tapauksen osapuolet.
- paikkaa
mitä tost kaverituli kylää asui3v ja tää oli ykstapaus on ollu kavereit jotka on asunnu pitenpäänkin EIKÄ OOHAITANNU
- ihan pientä!
paikkaa kirjoitti:
mitä tost kaverituli kylää asui3v ja tää oli ykstapaus on ollu kavereit jotka on asunnu pitenpäänkin EIKÄ OOHAITANNU
Mulla tuli kerran yksi mimmi laukut matkassa kyläilemään, ja viipyi 11v, ennenkuin tajusi lähteä...
- MINNIKKI
NIIN MISTÄ SEN VOISI TIETÄÄ....NYT HEITIT PAHAN...MUTTA TAPAUSKOHTAINEN SANOISIN MINÄ...JOS TUTUMPI IHMINEN VOI VIIPYÄ PIDEMPÄÄN.
- Herää pahvi.
Ja täällä pohditaan tuollaista kun lapsia kuolee nälkään maailmalla joka sekunti. Kyllä suomalaisten elintaso on todella korkea jos tähän on varaa. Ei vaikuta kovin syvältä lamalta !!!. Veisit mieluummin lapsesi tai kaverin lapset luontoon tai pelaamaan jalkapalloa tms. Mieti hyvä ystävä mikä on todella tärkeää tässä lyhyessä elämässä )))) t. Aikuinen 50 mies
- kahvia ja kakkua........
Taitaa riippua kaverista. Jonkun kanssa viihtyy, vaikka koko päivän ja toisesta olis päästävä melkein heti eroon...
- vierailija
Kyllä se vierailuaika yleensä "hioutuu" sen ystävän kanssa olemalla ja tunnustelemalla. Hyvä ystäväni tykkää että oon hänen luona vaikka monta päivää, vaikka ei kokoajan mitään juteltaiskaan. Mutta sitten on et aijaa pitääkö sun jo lähtee. Ihmisiä on niin erilaisia kuten ystävyyssuhteitakin...Kyllä minä ainakin havainnoin sitä toista ihmistä ja sen puheita, et koska on aika lähteä..puoli tuntia on nyt aika vähän, semmonen pari tuntia vierailulla yleensä hurahtaa helpost.
- stadinPeteQ
Viime vuosituhannella oli sellainen käsite kuin "ranskalainen visiitti." Sen kesto oli noin kaksi tuntia. Kesämökki Yllätysvierailulle mukaan omat eväät: kahvit, pullat, säilykkeet, grillimakkarat jne. Muutenkin on hyvä sopia isäntäväen kanssa mitä tuodaan. pq
- hölmö kysymys
Mulla on yks kaveri jonka kanssa nähdään päivittäin koulussa, mut minua ärsyttää kun tämä ihminen on tuppautumassa viikonloppuisin ja iltaisin meille kyläilemään. Hei haloo, ihan kuin ei nähtäis jo koulussa tarpeeksi?!? Tämä tyyppi yleensä heti tullessaan valittelee kun on nälkä ja tyhjentää käydessään jääkaapin ja on niin ujo että istuu hiljaa kun mieheni tulee kotiin töistä eikä osaa lähteä vaikeasta tunnelmasta huolimatta. Kaikilla ihmisillä ei näköjään ole minkäänlaista tilannetajua ja "kaverini" on muutenkin vähän yksinkertainen ja tylsä. Toivottavasti kaverini lukisi tämän ja miettisi hiukan :D Inhottaa kun joutuu vihjailemaan että nyt olisi vieraan sopiva aika poistua.. Neuvoisinkin, että kannattaa kysyä etukäteen onko kaverilla jotain puuhaa ja sopiiko kylään tuleminen varmasti. Siinä vaiheessa kun alkaa tulla hiljaista ja kaveri puhuu tyyliin "pitäis alkaa ruuanlaittoon, mies tulee pian kotiin" tms, kannattaa lähteä. Mielestäni noin tunti on sopiva aika kyläilylle jos vieras ei ole kovin pitkän matkan päästä tai jollette ole sopineet jotain yhteistä tekemistä, esim leipomista tai leffailtaa.
- tapauksesta....
Joku tällanen soitto "moi ookko kotona, saako tulla käymään" -tyyppinen pikainen vierailu on tunti-puolitoista max. Jos sitten erikseen pyydetään että tuu ny kahville rupatteleen kuulumisia, niin olisin jonkun 2-3 tuntia. Jos kauempaa tulisin, niin 2-4 tuntia, riippuen miten aika kuluu. Jos tuntuu vähän jäyhältä niin sit alan jo suunnittelemaan kotiinlähtöä. Sitten nämä illanvietot ja kyläilyt pidemmän kaavan kautta, jossa tarjotaan ruokaa ja viiniäkin (tai muuta vastaavaa), niin puolen yön jälkeen voi jo vähän katsastaa tilannetta, että onko ruoka syöty, kahvit juotu, viinit lopuillaan. Lapsiperheet tietysti vähän eri asia. Mutta nämä minun mielipiteeni vierailuista, joissa ei ole lapsia.
- kommunikointi kunniaan
voihan sitä kysästä että tuunko vaan kahville vai haluatko pitempäänkin jutskailla?ennen kuin menet käymään,tai sit voit kysästä että onko kiirettä vai voitko istua iltaa?jotain tuommoista..:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k313994- 412679
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut412667Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s82425- 302393
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.3122230- 381969
Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta461643Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t481592- 1411497