Sattuuko hampaan paikkaus tai puudutus?

Nimetön

Kävin joskus kaauan aikaa sitten viimeksi paikkaututtamassa hampaita, sattuuko se? Pelottaa :(

152

39845

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • halutessasi

      Hampaita paikatessakin yleensä puudutetaan. Vain silloin jos tehdään jokin pieni toimenpide, eikä porata lähelle juurta, ei tarvita puudutusta. Nytkin kun kävin hammaslääkärissä, lääkäri sanoi että älähdä heti jos sattuu niin laitetaan puudutus (ei laitettu koska ei sattunut). Olen pyytänyt puudutuksen myös hammaskiven poistoon, minusta se on kivuliaampaa kuin reiän paikkaaminen. Puudutuspiikin pistäminen voi sattua hetken, varsinkin kitalaen puolella, mutta se kannattaa kestää. Ei kannata pelätä ja jos pelottaa siitä voi sanoa lääkärille.

      • Anonyymi

        Onko puudutuspiikkiä pakko ottaa


      • Anonyymi

        Ok mua Ei pelottanut……


    • uskalsin.

      Mul oli sama tilanne.Älä pelkää,puuduttaa jos pyydät.Kaikki menee hienosti ja uskallat mennä toistekin.Asentaa todenn.ensin väliaikaisen paikan.

      • dfgsdhdfhshsh

        Kiitos molemmille


    • on pieni

      Jopa julkisella puolella tarjotaan puudutusta! En viimeksi halunnut, mutta kyselin, onko sellaisia henkilöitä, jotka ilman muuta haluavat piikin. Selittivät, että kipu (ja pelko) on niin yksilöllistä, että joidenkin kannattaa valita se ilman muuta ihan varmuuden vuoksi.

      • dfgsdhdfhshsh

        Otan varmaan puudutuksen kun muuten olen varmaan ihan kusi sukassa siellä.


      • Anonyymi

        Mua pelottaa mul on tarkastus pe mä jos hamaslakäri sanoo et portaan ja varmaan poraus aika


      • Anonyymi
        dfgsdhdfhshsh kirjoitti:

        Otan varmaan puudutuksen kun muuten olen varmaan ihan kusi sukassa siellä.

        joo mullekki pistettiin peppuun piikki ja annettiin joku pilleri nukuin tosi hyvin koko toimituksen
        ei sattunu


    • enemmän

      Minä en koskaan ota puudutusta pelkän paikkauksen takia. Puudutus on paljon epämiellyttävämpää kuin paikkaaminen itsessään. Puudutuspiikki sattuu, ja puudutusaine maistuu ihan kamalalta jos sitä suuhun pääsee valumaan. Ja sitten juominen, syöminen, niistäminen yms on ikävää kun on toinen puoli puuduksissa. Itse paikkaus on tosi nopeasti ohi, ja jos jossain vaiheessa vähän vihlaisee niin se kestää vain ihan tosi vähän aikaa. Tosin harvemmin edes sattuu senkään verran. Voisitte joskus koittaa ilman puudutusta ja pyytää sen kesken kaiken jos sattuu, huomaisitte että ei se paikkaaminen niin kamalaa olekaan.

      • Antsssu

        Kauanko hampaan paikkaus kestää? Ja kauanko kestää että puudutusaine alkaa vaikutttaa?


      • on nopea homma
        Antsssu kirjoitti:

        Kauanko hampaan paikkaus kestää? Ja kauanko kestää että puudutusaine alkaa vaikutttaa?

        On se paikkaus aika nopeaa hommaa, kyllä kai vartin vastaanottoajassa yhden reiän paikkaa. Reilussa tunnissa multa paikattiin 6. siinä otettiin pari röntgenkuvaakin, eli ei paikkaamiseen mennyt koko aikaa. Poraaminen ei vie aikaa, vaan enemmän se paikan kovettuminen.


      • ........

        Ei se puudutuspiikki kuin pikkasen nipistä, se ei oo mitään verrattuna siihe kipuu mitä se poraus on ilman puudutusta. Molemmista on kokemusta. Jos on joku aivan pikkunen reikä niin sitten eri asia. Mulla kun viimeks oli tosi iso reikä niin kun sanoin hammaslääkärille että haluan puudutuksen niin hammaslääkäri sano sen jälkee että jos en ois ottanu sitä ni ois kyllä suositellu ehdottomasti ottamaan. Ja sit laittokin kaks puudutuspiikkiä. Eikä juominen, syöminen tai niistäminen mitenkään vaikeata sen jälkeen ollut. Nopeasti hävis puuduksen vaikutus ku hammaslääkäristä lähdin. Tätä edellinen käynti hoitu ilman puudutusta ja voi tuska sitä kipua, ei enää ikinä.


      • suuhyg.

        Puudutuksen kipu johtuu aineen aiheuttamasta paineesta kudoksessa. Tänä päivänä on olemassa laitteita, joissa puudutusaine annostellaan koneellisesti. Suomessa on kahden eri valmistajan laitteita saatavilla. Tällainen laite pitäisi löytyä isoimmilta klinikoilta. Kysy vastaanotolta, onko heillä näitä laitteita käytössä. Laitteilla puudutus on kivuton alusta lähtien sekä niillä hoituu yhden hampaan puuduttaminen. ns intraligamenttipuudutus luotettavammin.


      • ellen135

        Huomasin tänään hampaassä reiän nyt pelottaa poraus :( sattuuko se ?


      • joooooopp

        Pyydä lääkäriä puuduttamaan se kertomalla pelostasi. Ei se niin paljoa satu


      • Anonyymi

        Kaikills on mielipiteet! Mutta itse en tunne kipua lainkaan puudutuksessa mutta tosin riippuu ihmisestä


      • Anonyymi
        ellen135 kirjoitti:

        Huomasin tänään hampaassä reiän nyt pelottaa poraus :( sattuuko se ?

        Oon ollu poistossa ne kirpasee mut jos on paikkaukses kannattaa ottaa puudutus😊 se pikkusen nipistää mut jos ei ota puudutusta se voi sattua aika paljonkin jos on herkkä 😊ei hätää hyvin se menee


      • Anonyymi

        Se turvotus helpotti ainakin itelllä mehujäällö


    • penska

      mulla kans parin viikon päästä poraus eessä! eipä kauheesti pelota, oon vaa miettinyt kumpi ois kivempi. vanhemmat suosittelee puudutusta. en ole kuitenkaa mikää piikkien ystävä

      • Anonyymi

        en kyl oo mäkää piikkien kaveri mulla on siis piikki kammo mulla on tällä viikol paikkaus mulle sanottiin et mulle laitetaan rasva vähä niinku ja se sano jos otat rasvan niin ei satu et very good


    • kammoinen 97

      Mulla ylihuomenna edessä hampaan paikkaus, ja kammottaa ihan sairaasti. Olen aina ihan paniikissa, kun menen vastaanotolle. Onko musiikin kuuntelusta apua? Kellään kokemuksia aiheesta?

      • Anonyymi

        Ei kannata kuunnella musiikkia samalla, koska hammaslääkäri voi antaa porauksen aikana ohjeita. Hyvin se menee. Itselläkin on huomenna poraus ja oon siitä ihan paskat housussa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kannata kuunnella musiikkia samalla, koska hammaslääkäri voi antaa porauksen aikana ohjeita. Hyvin se menee. Itselläkin on huomenna poraus ja oon siitä ihan paskat housussa

        Eipä taida neuvo olla enää ajankohtainen kun viestin kirjoituksesta on melkein 9 vuotta.


      • Anonyymi

        saako kuunella musiikkia


    • a

      Mulla revitään hammas tiistaina ja jännitää vähäsen... Voiko joku kertoa, sattuuko puudutus piikki?

      • nupsa

        Jotkut hammaslääkärit osaavat puuduttaa niin ettei se satu ollenkaan. Sitten on niitä hammaslääkäreitä joiden tekemänä puudutus sattuu aina, enemmän tai vähemmän.

        En tiedä, miksi kaikki hammaslääkärit eivät puuduta kivuttomasti, vaikka kivuton puuduttaminen on täysin mahdollista.


      • Hammaslääkäripelko

        Olen yrittänyt saada aikuista tytärtäni hammaslääkäriin kun varmaan yli 10 vuotta sitten viimeksi paikattu hampaita. On kehittänyt hammaslääkäripelon jostain kumman syystä. Johtuukohan siitä että on niin pitkä aika hoidoista. Ennen ei ollut mitään ongelmia ja ala-asteella kävi ihan mukisematta oikomishoidoissakin.
        Eikös voi pyytää pintapuudutusta ennen varsinaisen puudutuspiikin laittoa pistokohtaan ettei piikityskään satu?


      • Anonyymi
        Hammaslääkäripelko kirjoitti:

        Olen yrittänyt saada aikuista tytärtäni hammaslääkäriin kun varmaan yli 10 vuotta sitten viimeksi paikattu hampaita. On kehittänyt hammaslääkäripelon jostain kumman syystä. Johtuukohan siitä että on niin pitkä aika hoidoista. Ennen ei ollut mitään ongelmia ja ala-asteella kävi ihan mukisematta oikomishoidoissakin.
        Eikös voi pyytää pintapuudutusta ennen varsinaisen puudutuspiikin laittoa pistokohtaan ettei piikityskään satu?

        Mulla sattu se puudutus piikki vaikka laitettiin pinta puudute


    • Hanzuz

      no EI satu! hiukan voi nipistää, mutta sen nyt kestäisi muurahainenkin! itse otan ainakin aina puudutuksen, jos hampaita joudutaan paikkaamaan. kaksi hammasta paikattu tähän ikään mennessä (26w) eikä ole sattunut kumpikaan toimenpide. tsemppiä, kyllä se siitä :)

    • hammashoitaja

      Pienen reiän paikkaamiseen ei mene kuin se 10 min kaikkineen ja puuduttaminen on ihan turhaa.
      Ja hampaan poisto on todella helppoa myös eli puuduttaminen ikävin vaihe, sitten vain tuntuu painetta/ääniä, mutta niistä ei kannata välittää. Voi rauhoittaa itseään musiikilla, jos haluaa.

      Mutta ensisijaisesti suosittelen kaikille, että älkää ihmeessä jättäkö hammaslääkärikäyntiä väliin ja varsinkaan sitä hampaiden pesua/hoitoa, jos teillä on hammaslääkäripelko, koska sitten se voi olla ikävää, kun niitä isoja reikiä paikataan ja juurihoitoja tehdään, ja aikuisilla se tulee todella kalliiksi.

      Kannattaa siis miettiä, kuinka usein syöt tai/ja juot limsoja, mehuja, jne eli laitat suuhun muuta kuin vettä... ja varsinkin, tupakoit. En suosittele hammaslääkärikammoiselle tupakointia, koska silloin kyllä yleensä tulee hammashoitolat tutuiksi.

      • p.j2

        Joo odotin 14 vuotta, hampaita meni mutta onneksi suurin osa korjaantuu paikkaamalla 4 hammasta revitään.

        Siis itellä kaamee pelko hammaslääkäriin ja itku kurkussa soitin vaikka mies olenkin.

        Ymmärsivät tilanteen ja sain kiva hammas lääkärin.

        kallista on mutta maksakoot haluan että minulla on omat hampaat tai ne mitkä ovat jäljellä.

        Tupakinpoltto kannattee aina lopettaa ja varsinkin jos meinaa hampaita hoitaa:)


      • 5 plus 12

        Höpö, höpö, olen tupakoinut vuosikymmeniä ja hampaissani ei ole ollut reikiä yli kolmeenkymmeneen vuoteen. :)


      • Gekkuli

        Oletko käynyt tarkastuksissa koko 30v:n ajan säännöllisesti, vai mistä tiedät?


    • S0uffei

      Nojoo, mä ite meen huomenna hammaslääkäriin, koska mun hampaassa oleva reikä paikataan. Viime kerrasta muistan vaan sen, että se puudutus ois vaan nipistäny, mutta musta tuntuu että se oikeesti sattu silloin. Ikävää, kun ei muista... Oon pienestä pitäen pelännyt hirveesti neuloja/piikkejä.

      • ruusupora

        Mun mielestä puudutuspiikki sattuu aika helvetisti... tai sitten mulla vaan on huonoja kokemuksia, mutta inhottaa se piikki ihan muutenkin vaikka ei sattuis... puudutuksessa on paikattu 1 ja ilman 3 reikää, se ruusupora on aika helvetin ilkeen tuntunen ilman puudutust mut toisaalta ei sit ainakaan oo suu puutunu loppu päivää.


    • pelokkas

      Todellakkin tuntuu. Söisin mielummin vaikka pieniä matoja pienen säkillisen ku antaisin puuduttaa

    • Puudutus on ystävä

      Mulla on niin suuret traumat lapsuudesta, jolloin oli paljon reikiä ja lähes aina porattiin ilman puudutusta. Penkkiä sai puristaa ja kyyneleet vaan valui silmistä, kipu oli ihan sietämätöntä. Myöhemmällä iällä olen ottanut AINA puudutuksen, ihan vain varmuuden vuoksi. Puudutuspiikki sattuu (tuntuu, että terä menee syvälle ja "kouristaa" ilkeästi), mutta kipu on pienempi kuin jäätävä vihlonta poratessa, eikä tarvitse ainakaan jännittää koko ajan, että minä hetkenä hyvänsä tulee ihan järjetön vihlaisu, vaan voi vain tuijotella kattoa rentoutuneena, välittämättä poran äänistäkään, kun tietää, ettei vihlonta tunnu. Olen usein pyytänyt puudutusta vielä lisääkin (silloin se piikkikään ei enää tunnu kun osa poskesta on jo puutunut), jotta voin olla 100% varma, ettei poranterä aiheuta vihlontaa.

      Kipu on toki yksilöllistä. Monia ei poraaminen satu lainkaan, tosin en tiedä ovatko he kokeneet vain pienen reiän paikkaamisia. Itse olen kuitenkin joutunut lapsesta asti ravaamaan hammaslääkärissä ja silloin sain jo kärsiä ihan tarpeeksi poranterien vihlonnasta ( se hampaan ympärille kierrettävä, ikeniin uppoava metallirenkula oli ihan kamalan tuskallinen) . Nyt valintani on aina puudutus, joka tuo mielenrauhan. Onneksi nyt 3-kymppisenä reikiä on vain todella harvoin.

    • 13-vuotias tyttö

      Tulin itse juuri hammashoitolasta, reikä löytyi ja paikattiin.
      Itsekkin mietin ottaisinko puudutuksen vai en, ja kun puudutuksen otin, se ei sattunut ollenkaan, toistan: ei ollenkaan!
      Hmm... Ehkäpä joillain on korkeampi kipukynnys kun toisilla, ja voihan se riippua ihan puudutuksen laittajasta mutta näin täälläpäin. ;)

      • Anonyymi

        Minäkin kävin tänään hammaslääkärissä ja puudutus laitettiin koska ilman sitä kipu oli kova. Ongelmana on että puudutus on vielä 4 tunnin päästäkin päällä ja koko leuka vielä holtiton. Huulenkin purin verille kun tuntoa ei vaan ole yhtään. Ei ole mukavaa tämäkään.


    • ei satu

      ei satu puudute mikäli ei ole ien tulehdusta :)

    • Hampupeikko
    • hampaita revitty3kpl

      joo eli 3 hammasta revittii yhellä kerralla ku olin jotain 8 tai 9 vuotias ja voin sanoa että puudutus ei sattunut ollenkaan eikä myöskään se hampaiden irtiotto. Koko hommaan meni ehkä 15min. Aivan turhaa jännittää, vaikka voin myöntää että tällä hetkellä vähäse jännittää ku pitäis mennä paikkauttamaan TAAS reikä hampaassa. Monta kertaa on paikattukin eikä se ikinä tunnu miltään. Ja ikinä ei ole puudutusta ollut kun on paikattu hammasta. TURHAA JÄNNITTÄMISTÄ!

    • tänään kävin

      satttuuu ihan saatanasti

    • tänään kävin

      eikä tuntunut missään. Puudutuspiikin pistämistä en kyllä tuntenut vaikka yritin kiinnittää siihen huomiota. Hammaslääkäri sanoi että olikin syvä reikä, että hyvä että otin puudutuksen. Poraaminen ja paikan laittaminen oliki sit rentoa ku ei tarvinnu miettiä että tuleeko sattumaan. Otin aikaa, kaks tuntia meni että puudutusaine lakkas vaikuttamasta niin ettei huuli lerpattanu enää yhtään :D Puhuminen ja ilmehtiminen ja etenkin sylkeminen ei oikein onnistu toinen poski puuduksissa, mutta eipä tuo haitannut.

      • SlashG

        Ei se poraaminen ilman puudutustakaan satu..
        Se kyllä vihloo SIKANA mutta se hammaslääkäri anto samal kuunell musaa niin ei ollut paha:)


      • Tyttö jota pelottaa
        SlashG kirjoitti:

        Ei se poraaminen ilman puudutustakaan satu..
        Se kyllä vihloo SIKANA mutta se hammaslääkäri anto samal kuunell musaa niin ei ollut paha:)

        Mä meen tänää hammaslääkäriin sattuuko puudutust


    • Gcfgujknvgcfxf

      Minulla on sellainen keltaruskea pilkku onko se reikä?

      • asdasdf

        Saattaa olla, kannattaa soittaa johonkin hammashoitolaan ja kysyä aikaa.


    • Help!!

      Voihh voisko joku nyt auttaa onko aina kaikki reijät mustia voikne olla kelta ruskeita???

    • iiik!!!!

      aak oon hot mwenos porauksee itkin aluks

    • PNG1

      Itsellä porattu kaksi kertaa. Ensimmäisellä kerralla en ottanut puudutusta kun oikean kulmahampaan reikää porattiin. Vihloi kyllä niin perkeleesti, että sai irvistellä koko operaation ajan. Tokalla kerralla otin sitten puudutuksen. Oli aikasemminkin puudutettu juurihoidon yhteydessä, joten tiesin miten homma menee. Itsellä auttoi huimasti, kun pyysin hammaslääkäriä ruiskuttamaan aineitta hitaasti ikeneeni. En tiedä muista, mutta tällöin ei ollut kivuliasta kovettumisen tunnetta, kuin silloin kun lekuri ruiskuttaa aineen nopeasti.
      Eipä sitten tuntunut poraus missään. vaikka kuinka sitä sorkkivat. Haittapuolena tietysti se, että se tunnottomuus jatkuu vielä muutaman tunnin vastaanotolta poistumisen jälkeenkin.

    • doewfjeporgjeops måa

      mulla aina kesti yhressä paikkauksessa 20 min ja puurutus tökättiin ties kuinka syvälle.....nyt huomenna on hammaslääkäri ja paikkaus ois eres....

    • fida1

      Moi! Tälle tytölle on tullut hammashoitola tutuksi 5 hammasta revitty irti ja ne monet paikkaamiset, puudutusta ei kannata pelätä se ei satu rentoudu vain ja kaikki menee hyvin. Ilman puudutusta reiän paikkaaminen sattuu aika tovin. Minä ainakin kannatan puudutuksen ottoa, säästyy siltä kipeältä poraamiselta. :)

      • nohuhhuh

        Mihin se puudutuspiikki laitetaan???


      • dasdas
        nohuhhuh kirjoitti:

        Mihin se puudutuspiikki laitetaan???

        Se laitetaan pers reikään


      • perspanoa
        dasdas kirjoitti:

        Se laitetaan pers reikään

        Eihän se sit satu yhtää. Se tuntuu ihanalle!


    • janttu3

      Oikeest mul on kiilto menny hampaist ja oon 9v ja hampaas ois reikä... Jännitän ihan sairaasti. Puudutus nipistää ja poraaminen tärisyttää ja tuntuu epämukavalta sattuuko poraaminen ees vähääkää puudutuksella?

    • scary kid

      Moi , oon ollu ehkä 4 vuotta sitte viimeks noissa hampaiden repimisissä ja porailuissa et en oikeen muista muuta ku sen että huusin ja kiljuin Varsinkin sillonku oli hammasnukutus ku piikki piti laittaa käteen etä nukahdan (13) Jooo .. xD Nooo nyt olis sit tulos taas ylihuomenna hammaslääkäri ja kun luen näitä kommentteja oon ihan kujalla että otanko puudutuksen vai en koska teidän mielipiteet menee vähän ristiin Hmm... KÄÄÄÄK"""!!!!!!

    • musta mies56664656

      minun tyylillä se sattuu laitan jäätä ja suolaa suuhun ja purskutan 10 minuuttia sen jälkeen laitan ilotulite raketin suuhun ja sytytän ja toivon että oikea hammas lähtee

    • muffini007x

      Kävin just hammaslääkätissä ja olen 13W. Minulta paikattiin hammas ja uskalsin ottaa puututuksen mutta se laittoin semmoista ainetta sisäpuolelta poskeeni eikä se puudutus edes sattunut.

    • jhgfdcbv

      sattuiko

    • spede52

      itse olin paikkauttamassa hampaani nkuukausi sitten puudutus sattu koska minulla oli ientulehdus se hampaan paikkaus vihloi noin melkeen 1kk :D kivaa ei ollut enkä pystynyt paljoon syömään olin nälissään koko ajan :DDD

      • Anonyymi

        Oliko se pieni vai iso reikä?


      • Anonyymi

        Oliko se pieni vai iso reikä?


    • hammaskeiju:3

      vähän myöhäs mut kuitenki:D eli olin tänään paikkauttamassa hampaani ilman puudutusta. poraaminen vihloi välillä ihan mukavasti, mutta se ei ollut niin paha kuin puudutuspiikin pistäminen... poraus kesti n.10 min jonka jälkään laitettiin paikka. paikan laitto oli aika epämiellyttävää kun suussa oli ties minkälaisia vekottimia, mutta se kannatti kestää sillä nyt hampaani on taas kaunis!:D koko operaatioon meni n.20 minuuttia. paikat kovetetaan nykyään jollain ultraviolettivalolla tai vastaavalla, enkä ottanut puudutusta joten sain syödä heti. jälkeenpäin hammas oli hitusen kipeä, mutta kivun sai pois särkylääkkeellä.

    • puudutusrobotti

      Mua hirvitti myös puudutuspistäminenm, mutta minulle hammaslääkäri käytti sellaista puudutuslaitetta. Pistäminen eikä sitten se puudutus aineen tursotus tuntunut miltään. Tämä siis Helsingissä.

    • åkopjihugvj

      otan aina puudutuksen paikatessa

    • plz

      apuaa meen huomenna paikkaan hampaan pelottaa ku en tiiä sattuuko puudutus koska en ole mikään piikkien ystävä ja en kyl tiiä sattuuko ilman puudutusta (ekaa kertaa meen paikkaamaan)

    • reipas00120

      Mä sain puudutus koneella puudutuksen. Puudutettiin vain yksi hammas eikä koko leukaa... en ollut puolta päivää kuolaava

    • Vaihtelevasti

      Olin eilen hammaslääkärissä ja paikattiin kaksi takahammasta. Hieman pelotti ja harkitsin ennakkoon että pyydänkö puudutuksen (yleensä on puudutettu takana). En kuitenkaan pyytänyt ja odottelin miltä tuntuu. Reiät oli molemmissa hampaissa aivan ikenen rajassa sisäsivussa ja ilmeisesti pieniä koska hammaslääkärikään ei tarjonnut puudutusta. Toista hammasta porattaessa juuri kun tuntui vihlaisu, poraus oli valmis. Noiden kahden reiän paikkaus sujui 25 minuutissa, osana sekin ettei tarvinnut odotella puudutuksen vaikutuksen alkamista.

      • Kunnian menetys

        Ja kun reikä olisikin ollut isompi kuin miltä päältä näytti olisit saanut puristaa penkin kahvoja tosissasi paikallasi pysyäksesi:D Minäkin annoin kerran porata ilman puudutusta kun ajattelin että kestän niin kuin ennenkin. Porausta sekä hampaan kaivelua koukulla kestikin sitten varmaan liki puoli tuntia ja koko ajan toivoin että kipu loppuisi. En selvinnyt kunnialla vaan välillä karkasi voikaisu kun sattui. Hampaaseen laitettiin väliaikainen paikka ja joskus viikon päästä varsinainen paikka.

        Kyseessä oli kai se täällä mainittu pulpan kattaminen. Hampaaseen ei ole tarvinnut sen jälkeen koskea paitsi vanhaa paikkaa korjattiin kerran. Ihmettelen vain miksi isoa ja syvää reikää ruvettiin edes poraamaan ilman puduutusta kun hammaslääkäri varmasti tiesi että se sattuu paljon. Omahan oli valintani mutta olisi varoittanut että poraaminen sattuu potenssiin kymmenen enemmän kuin mikään aiemmin kokemani. On huvittava kysymys että sattuuko poraaminen hermoja täynnä olevaan hampaaseen.


    • puudutusta vailla

      puudutukse saa kun pyytää

    • juuentykkää

      Mitä tarkoittaa ylipäätänsä reiän paikkaus? Minulta löytyi kuulemma pieni reikä hampaasta, joka pitää paikata. Ennen ei ole reikiä ollut, mutta kiinnostaisi tietää että mitä sille oikein tehdään.

      • cab

        porataan mätä osa hampaasta pois ja laitetaan paikka-ainetta (eli jotain valkosta muovia) siihen reikään. kyllä sattuu.


    • 4393292

      ei satu

    • -[[]karvazk

      Tänään porattiin, odotukset olivat että ei satu, no eihän se satu jos se reikä ei ole niin lähellä ydintä, mitä lähempänä sen enemmän se ''koskee'' ei se sattunut, sen kyllä tuntee kun sitä porataan (pieni vihlonta) mutta ei siihen kuole ainakaan. Tästä lähtien kyllä aina otan puudutuksen.Eniten puudutus sattuu:)

    • knjbhuvgbj

      ei satu

    • kmjn

      ei satu jos puuduttaa

      • hammaslekuri kammo

        Jumpe mulla usein tuo puudutus vasta sattukin viimeksi kaikkein
        eniten koskaan tuli 3 piikkiä ja 3 hyppäytti melkein tuolista pois
        piti rauhoittua muutama minuutti,loppuporauksen ja lääkeaine
        ja väliaikainen paikka meni hyvin.


      • arvaus...
        hammaslekuri kammo kirjoitti:

        Jumpe mulla usein tuo puudutus vasta sattukin viimeksi kaikkein
        eniten koskaan tuli 3 piikkiä ja 3 hyppäytti melkein tuolista pois
        piti rauhoittua muutama minuutti,loppuporauksen ja lääkeaine
        ja väliaikainen paikka meni hyvin.

        Jollen väärin arvaa olit juurihoidossa jossa sulta porattiin hammas auki aina sen juuriin asti jonne sitten pistettiin suoraan hermoon puudutus. Ei mulla ole koskaan tavallisen paikkauksessa laitettu puudutus sattunut sietämättömän paljon vaikka ei se tietysti ihan kivuton juttu ole kun tuikataan neula ikeneen.


    • puudu

      ota puudutus=)

    • 67e6585

      Kerran oli aika syvä reikä yhdessä alahampaassa. Lääkäri ei pistänyt puudutusta, vaan pisti koneet jylläämään ja rupesi poraamaan. Aluksi ei tuntunut pahalta, mutta loppuvaiheessa kipu oli niin kovaa että pääsi huuto. Hammaslääkäri säikähti ja pisti vasta siinä vaiheessa puudutuksen... Tämä siis erään nimeltämainitsemattoman tunarin vastaanotolla.

    • 2121

      Kyllä voin sanoa että puudutus sattuu aivan perkeleesti. Paikkaus ei tunnu juuri miltään puudutuksen jälkeen. Multa revittiin hammas pois kauan sitten eikä puudutus auttanut ollenkaan!

    • Suzune<3

      Ottakaa puudutus. Itse oon joutunut ramppaan hammaslääkärissä monta vuotta, mutta vasta viimeisin puudutus tuntu (ja tosiaan tuntui) mutta kuulemma etuala puudutus tuo kaikille kyyneleet silmiin. En kyllä puhunu kenellekään koko loppu päivänä ja masennuin kotona. Mutta ilman puudutusta se ois ollu *elvettiä. Ja sainpahan aiheen näyttää niille keskaria ^^
      Mutta tosiaan, ottakaa puudutus, ei se muutaku nipistä. Ja jos se omalla kohalla sattuu, niin työntää kynteä ikeneen, niin silloin siihen tottuu~nya ^▽^

    • Selvisinhengissä12

      Kävin tänään hammaslääkärissä ja minulta paikattiin 3/4 pientä reikää. Puudutusta kysyttiin mutta en ottanut sitä koska opin paremmin näin huolehtimaan hampaista kun tunnen sen vihlonnan, jonka olen itselleni aiheuttanut.

      Jos reiät olisivat olleet suuria niin olisin ottanut puudutuksen. Muuten olisi vihlonnut erittäin paljon.

      Pahin vaihe tässä on poraus ja paikkaus. Paikkauksessa kun laitetaan se "ilmaletku" poratun hampaan viereen ja sen tuottama imuvoima aiheuttaa ikävää vihlontaa joka päättyy vasta kun se otetaan pois tai laiteaan paikka. Tämä on toki yksilöllistä mutta näin minulla.

      Aikaa meni noin puoli tuntia.

      • >>>>>>>>>>>

        Minäkin olin tänään hammaslääkärissä. Suoritettiin paikkaus ja viisaudenhampaan poisto. Puudutusta käytettiin ja vaikka tämä käynti oli iltapäivällä neljän jälkeen niin nyt on jo puudutus hävinnyt, pari-kolme tuntia sitten.


    • Bellissimoinen

      Kävin eilen hammaslääkärissä yksityisellä puolella. Puudutettiin ja paikattiin ja olen kärsin aivan järkyttävästä hammaslääkäripelosta. Puudute ei tuntunut yhtään miltään, ei edes se neulan ihon lävistys. En kertakaikkiaan tuntenut mitään. Paikkaus ei siten myöskään sattunut ja voi luoja sitä tunnetta, kun ensi kertaa hammaslääkäriltä lähdön jälkeen oli ihan sellainen olo että voisin käydä täällä vaikka joka viikko :)

    • Juuupajuu

      ota puudutus! itse pelkään hammaslääkäriä ihan *itusti...pyydän ennen piikkiä pintapuudutuksen,eli pinnalle levitetään puudutttavaa ainetta joten et tunne piikkiäkään :D ja niin pyydän tietysti aina tupla puudutuksen (vainoharhainen) niin ei tunnu miltään! :D

    • apuva123

      Tästä voisi olla jollekin hyötyä. Ei noita laitteita vielä kovin monessa paikkaa ole. Onneksi itse asun Turussa ja täällä on vähän enemmän. www.kivutonpuudutus.fi

    • katsastuslyönti

      Tottakai se sattuu, muutenhan olsimme ajoneuvoturvallisuuden kärkipäässä.

    • Pelkoonvoittaja

      Entä jos on ientulehdus? Sattuuko se paljon,koska tämä on minun eka kerta kun paikataan ylhäältä takimmainen hammas...

      • Ei_ratkaisevaa

        Periaatteessa ientulehdus ei vaikuta paikkauksen kipuun, koska kipu syntyy porattaessa hampaan omasta hermosta. Jos reikä on ikenen alla niin silloin tulehtunut ien tietenkin sattuu enemmän, mutta ei ole lainkaan sitä luokkaa kuin hampaan oma kipu.


    • Jallaa

      Niinkun kommenteista varmaan näkee, on aika henkilöstä kiinni, mikä sattuu ja mikä ei. Itselläni esim poraus/ hampaan paikkaaminen on sattunut huomattavasti paljon enemmän kuin esim. viisaudenhampaan pois ottaminen.
      Varsinaista kipua poraaminen ei aiheuta, vaan vihlontaa. Yleensä kannattaa sopia lääkärin kanssa että jos tuntuu pahalta, nosta käsi pystyyn. Vihlonta loppuu heti kun pora sammuu. Puudutus ei poratessa välttämättä poista kaikkea kipua, riippuu hampaan hermoista ja siitä kuinka syvälle joudutaan poraamaan.

    • tanris

      EI satu!!
      Toissa päivänä puudutettiin ja porattiin. Täytyy sanoa etten tuntenut mitään.

    • kerransevainkirpaisee

      kerran se puudutispiikki kirpaisee, ja aika lyhyt on se hampaan paikkaus. kyllä sä sen kestät

      • lääkäripelkuri

        Mull huomen ees poraus tai paikkaus en oo varma onks sama asia we niin pelottaa sairaasti mut kiitos näiden ja äidin joka rohkais ni voin mennä hyvillä mielin sinne mut lähinnä vaik on puudutettu 5 kertaa pelottaa silti. Musiikista olis mulle tuhannesti apua mut en tiä saanko kuunnella omilla kuulokkeilla tietty ja oon toki pari vuotta myöhässä.


    • Möhmöli

      No ei se nyt niin kamalaa ole. Hammaslääkäri laitto mulle vielä pintapuudutuksenkin, ennen varsinaista puudutusta. Suosittelen ottamaan puudutuksen varsinkin jos on iso reikä, vähän nipistää mutta sitten ei porauskaan satu.
      Ei kestä ees kauaa, 30min

    • Pojj

      Muo pelottaa mennä hammaslääkäriin ku siellä puudutetaan mun hampaat ja ylhäältä siirretään kai hammas alas. Mut ainoita asia mikä muo pelottaa on puudutus... Pitäiskö sitä edes pelätä niin paljoa??

    • Anonyymi

      Mul on jossai vaihees hamnaslääkäri ja mulla paikataa 3 tai 4 hammasta, en ottanut puudutusta koska sain viimekerrasta traumat minulle ei kerrottu mitään ja se vaa tökätää ikeneen!! Nyt mua pelottaa ihan sikana et sattuuko se paikkaus mulle annetaan semmosta tosi pahan makusta lääkettä jonka pitäs kuulemma auttaa ja tsempata mua toimenpiteessä. Toivon tosi paljon että 3/4 hampaan paikkaus ei satu ;(

      • Anonyymi

        Minä en kyllä ottais mitään pahanmakusta lääkettäkään, Paikkautan aina kainenlaiset reiät pienet ja suuret ilman mitään puudutusta, Mulle ei oo vaikeeta.


      • Anonyymi

        jatkuu. mutta ihmisten kipukynnys on erilainen, mutta uskon kipukokemuksen olevan myös riippuvainen asenteesta.
        Minä en pidä minään hampaiden paikkausta ilman puudutusta. pikkujuttu maailman kärsimysten keskellä. Itselläni on varmaan vielä elämässä edessä hampaanpoistoja ilman puudutusta,


      • Anonyymi

        Pitää vaan löytää tarpeeksi reipas hammaslääkäri, että se sitten sujuu ilman että hammaslääkäriä pelottaa.


    • Anonyymi

      Mutta siinä on se huono puoli, että laskun loppusumma on pienempi....

    • Anonyymi

      Kumpi sattuu enemmän korviksen laitto vai se puudutus?Kun mua pelottaa mennä sinne paikkaukseen

    • Anonyymi

      Mitä tehdään jos on pienen pieni reiän alku mutta ei reikää?tarvitseeko sitä porata?

      • Anonyymi

        Jos on todellakin vain reiän pieni alku ja ulottuu vain hammaskiilteeseen, julkisella puolella sitä ei paikata lainkaan vaan seurataan tilannetta koska se voi korjaantua itsekseen. Yksityispuoli paikkaa mielellään tuollaiset pienetkin reiät.
        Aina kun paikataan hammasta, sitä pitää porata jotta saadaan poistettua vioittunut osa ja reikä muotoillaan sellaiseksi että paikka pysyy siinä.


    • Anonyymi

      Mua ei pelota sinäänsä se poraus vaan se puudutus piikki OTAN sen mut hitusen jännittää

    • Anonyymi

      mulla on hammaslääkäri 6min päästä ja AHISTAA IHAN HELENÄ mulla porataan hammas ja mua pelottaa nii paljo koska oon kuullu juttuu että se vihloo jos menee syvälle ja kuulemma reikä on iso siksi mua pelottaa, oon kyllä saanut tukea paljon läheisiltä mutta ei se ole sama asia kuin kokonaan välistä jättäminen joka kyllä kuulostais tosi rennolta





      haluisin vaan jättää välistä mutta täällä odotushuoneessa istun jo

    • Anonyymi

      no ite kävi just pari minaa sitte, vihlo/sattu mut ei sattuis jos olis vaa pieni reikä meinasin pyörtyy mut en kyllä haluis uuestaa

      • Anonyymi

        Ei se reiän koosta ole kiinni sattuuko, tai vihloo. Hampaan hermotus sen tuntemuksen saa aikaan.


    • Anonyymi

      Mulla on huomenna aika hammaslääkärille ja mulla on reikä paikkaus pelottaa. Pelkään että se sattuu!

      • Anonyymi

        Hammas puudutetaan jos lääkäri epäilee vähänkään että joutuu poraamaan lähelle hampaan ydintä ja hermoja (aiheutuu kipua).


    • Anonyymi

      Tänään paikautettiin yksi alahammas. Puudutuspiikki ei satu lähes yhtään! Itse paikkauskaan ei satu, mutta vähän inhottavalta tuntuu.

    • Anonyymi

      Paskat siellä mikään sattuu! Itselläni on tehty kakki mahdollinen, paikkaukset, juurihoidot ja jopa asennettu keinojuuria hammaluuhun, jonka jälkeen laitettu implantti.

      Mikään noista toimenpiteistä ei satu, siis turha pelko sinulla.
      Ole huoletta ja hoidata hampaasi!

    • Anonyymi

      Kouluaikojen jälkeeneen en ole käynyt kuin yksityisellä, ja joka kerta vaadin kunnon puudutuksen. Olen kertonut että minulla on kova hammaslääkäripelko juuri kipuun liittyen, ja aina se on huomioitu ja kunnon puudutus annettu.
      Itse puudutus ei mielestäni niinkään satu, mutta epämiellyttävälle se tuntuu. Sen kestän kyllä hyvin eikä ole ongelma.
      Hampaiden ja suun terveys on oleellinen osa ihmisen terveydentilaa. Hampaiden hoito suuri panostus omaan terveyteen, puhumattakaan ulkonäöllisiä seikkoja!

      • Anonyymi

        -70 luvulla oli karmeaa käydä hammaslääkärissä. Poraaminen oli yhtä tuskaa.
        Pidin hyvin pitkän paussin etten mennyt hammaslääkärin ja hampaani tästä hoitamattomasta jaksosta kyllä kärsi.
        Oli todella yllätys kun kävin hammaslääkärissä. Paikkausta tuskin huomasi, poraamista oli huomattavasti vähemmän kuin -70 luvulla ja muutenkin koko toimenpide oli paljon paljon helläkätisempi, uskomatonta miten hampaiden hoito on mennyt Suomessa eteenpäin.


    • Anonyymi

      Minulta revitään 2hammasta tiistaina sattuuko puudutus ja kun repii hampaita kertokaa

      • Anonyymi

        Itseltäni vedettiin kaikki viisauden hampaat, lähinnä se puudutuspiikki tuntui epämiellyttävältä.Hampaita vedettäessä lähinnä leuat kipeytyvät koska joutuu pitämään suuta auki ja vähän epämiellyttäviä ääniä kuuluu kun hammasta irrotellaan.Ei siis mikään kivulias tai kamala kokemus vaikka itse inhoan neuloja.


    • Anonyymi

      Mulla ei oo ollu reikää mutta kaks hammasts lohjennut edestä ja ne on paikattu. Toisessa hampaassa ei sattunut lainkaan ja toisessa aika paljon sain puudutusta ja ei enää sattunut😌

    • Anonyymi

      Satuuko paljon jos puudutetaan?

    • Anonyymi

      Ei piudutuspiikkiö edes tunne

    • Anonyymi

      just äsken kävin ite porauttamassa ja ihan turhaan stressas. Mikään ei tuntunu mulla yhtään missään eikä mikään sattunut. Toinen puoli naamasta toki turvonnut mutta ei todellakaan ollut mitään. Puudutuspiikki ei tunnu missään kun ne laittaa pintapuudutteen ja ei porauskaan puudutuksen kanssa. suosittelen ottamaan puudutuksen. helppo nakki! :)

    • Anonyymi

      Sattuuko hampaiden poraus jos ottaa esilääkityksen

    • Anonyymi

      JOO HAMMASLÄÄKÄRIT ON ILKEITÄ!!!!

    • Anonyymi

      VITTU TÄÄ PALSTA ON TÄYNNÄ PELKKÄÄ PASKAA JA NÖSSÖJÄ JOTKA PELKÄÄ HAMMASLÄÄKÄRIÄ!!!!!!! MÄ AION VOITTAA PELKONI JA OLLA KOVA JÄTKÄ!!!!

    • Anonyymi

      moi mulla olisi huomenna reijän poraaminen se on pieni reikä oon 11v. mut voiko ottaa sellasenrasva/thna tyyppisen jutun ennen puudtus piikkiä

    • Anonyymi

      tänään se oisi 10:00 eii kysyn sieltä tahnaa

    • Anonyymi

      JOS MULLE JOSKUS TEHÄÄN JOTAIN HAMMASOPERAATIOITA NIIN TOIVOTTAVASTI SE SATTUU IHAN KUNNOLLA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • Anonyymi

      Mul on aika matala kipukynnys ja oon herkkä ja huomenna ois poraus ja ahdistaa ja pelottaa tosi paljon. Pelottaa että puudutus ei viesi kipua pois ja muutenkin olen piikkikammoinen ja aika kauhistunut näitä lukiessani

      • Anonyymi

        Mulla itelläni ei oo vielä mitään lääkäriaikaa sovittuna mutta varmaan pian pitäisi. Mulla on ylhäällä takana viimesimmässä hampaassa musta pieni reikä. Varmaan kannattaisi hankkia se aika ennen kun reikä kasvaa isommaksi. Tää on mun eka reikä (oon 13) ja oon myöskin tosi herkkä niin pelottaa tosi paljon ajatuskin poraamisesta tai paikkaamisesta. Kaiken lisäks en ees tiiä kunnolla miten se tapahtuu. Luulin aluks tätä maitohampaaks mut taitaa ehkä olla rautahammas (mulla siis on vielä pari maitohammasta). Mulla on myös ientulehdusta ollu ja jos puudutus laitetaan ikeneen niin sattuu varmaan pirusti. Pystyykö ennen varsinaista piikkiä pyytämään jotain pintapuudutusta ja minne se piikki laitetaan ku on kyse takahampaasta? Nää muiden keskustelut pelottaa kun jotkut sanoo että sattuu tosi paljon.


    • Anonyymi

      Ei se satu lainkaan, se ensimmäinen puudutuspistoskin itsellä, en edes huomannutkaan, ja sitten tuli monia niitä puudutuspistoksia, joten tietyskikään niitä ei sitten tunne lainkaan ensinkään enää...

      Mutta tosiaan hammaslääkäri kysyi että: pelottakko? -vastasin että ei pelota, mutta jännittää vähän. Lääkäri että: siis jännittää kuin tavallisesti kuin jossain lääkärikäynnillä''
      - juurikin niin..

    • Anonyymi

      Hampaan saa kätevästi itse vedettyä jäitten avulla. Vilustuttaa ei silti pidä itseään kun kesäkin tulossa taas.

    • Anonyymi

      Kyllä poratessa voi hermoon osua ja sattua. Hampaassa aina herkkiä kohtia. Paikkautin joskus kaikki reikäiset hampaani. Se on vain kestettävä.

    • Anonyymi

      minä olen pelkuri hammaslääkärissä. Kerron sen hammaslääkärille. pyydän aina laittamaan puudutuksen, kun porataan.

    • Anonyymi

      Jos otat sellaisen lääkärin joka ymmärtää hän varoo.Jos petyn otan toisen

    • Anonyymi

      Olin kokenut molemmat, mutta olin ollut paikkaus ilman puuduttavaa eli kestin kyllä eikä kova kipua ole kun ehkä vähän epämiellyttävä. Puudutuksen piikkiä monesti kerta eli sehän pelkkä pikkasen nipistä pari sekuntia ennen kuin et tunne mitään kipua tai mistään. Puudutuksen piikkiä aine vaikutus sanottuna Max 5min jo ja aineen haihtuu muutaman tunnin kuluttua toimenpiteestä.
      Olin kokenut esim hammaskivien poistoa ilman puuduttavaa eli tosi hieman tuskissaan tunnin ajan koska särkee koko ajan eli suosittelen pinnan puuduttava kudokseen niin helpotti hieman.
      Hampaan paikkaus minulla kaksi suussa eli tehtiin pienen poraalla sitten aineen paikkaus, siinä kaikki

    • Anonyymi

      sattuuko puudutus

    • Anonyymi

      Kivun tunteminen on yksilöllistä, toiset ovat herkempiä eli on ns. matala kipukynnys, toiset eivät tunne paljonkaan kipua.

      On olemassa sellaisia rauhoittavia lääkkeitä ja kipulääkkeitä, joilla voi esihoitaa, ennen kuin menee hammaslääkäriin, niitäkin saa tarvittaessa lääkäristä. Myös mieleen voi vaikuttaa rauhoittamalla omaa mieltä, ja tärkeää on muistaa hengitellä rauhassa. Keskittyä hengittämiseen, koettaa rentoutua ja jonkin verran kipuahan pystyy ihminen sietämään, siitä pahemmin traumatisoitumatta, mutta liikaa ei pidä kenenkään joutua pelkäämään, eli voi hakea rauhoittavia ja/tai kipulääkkeitä lääkäristä, jos kivun pelko tuntuu ylivoimaiselta.

    • Anonyymi

      Oma kokemus puudutuksesta on, että se kestää niin pienen hetken, kun se piikki pistetään, ettei siitä ehdi paljon kipuilla, kun se on ohitse.

      Sitten ei poraaminen satu, kun puudutusaine vaikuttaa.

    • Anonyymi

      Minusta se ei sattunut paljon

    • Anonyymi

      sano lääkärille et pelottaa kyl se jonki nukutuksen sulle antaa ettei tarvii pelkää

      ei se satu puudutus, sikshän sen nimiki on puudutus

      ota kunnon puudutus jos pelkäät

    • Anonyymi

      Pyydä hammaslääkäriä laittamaan puudutus. Tottakai se pistää, mutta poraus on mielestäni sietämätöntä ilman sitä.

    • Anonyymi

      Puudutusneulat ovat nykyään ohuita, ne ei satu ollenkaan. Ja puudutus on tehokasta. Hammaslääkärissä voi hoidon aikana meditoidakin.

    • Anonyymi

      Mä siis oon 12.v tyttö ja pelkään hammas lääkäreitä ja mulla on kuun lopussa paikkaus ja nyt mua vielä jännittää se puudutus juttu😱😅

      • Anonyymi

        Ja mua pelottaa ihan hirveesti


    • Anonyymi

      ei tunu mitään jos on oikrein te4hty..

    • Anonyymi

      Minä olen menossa tänään puudutukseen

    • Anonyymi

      Kävin joskus 7-9 vuotiaana ainakin kaksi kertaa hampaan paikkaiksessa ja se ei sattunut ollenkaan kun laitettiin puudutusta mutta se ite puudutus piikki sattuu vähän kun se laitettiin ikeneen et vähän valu vesi silmistä mut ei muuta mut oli vähän vaikee puhua sen jälkeen ja poski oli tunnoton hetken aikaa kunnes söin mehujäätä se auttoi siihen ja ihan hyvä kokemus jäi eikä pelota enää jos pitäisi semmoiseen mennä PS oon 11

    • Anonyymi

      Hampaan paikkaus sattuu ilman puudutusta ainakin vähän ja se tietenkin riippuu kivun sietokyvystä. Minulla jouduttiin paikkaamaan hammas reiän takia ja se pelotti todella paljon, varsinkin puudutus. Ja kaiken lisäksi olin kuullut kauheita kauhutarinoita miten piikki on katkennut ikenen sisään ja kaikkea. Minulla on vieläpä kauhea piikkipelko. Pelkään piikkejä enemmän kuin mitään. Kun menin terveysasemalla tuntia aikaisemmin, minua pyydettiin huoneeseen ja olisin saanut esilääkkeen, mutta minulla on sellainen pilleri ongelma etten pysty nielaista sitä ja sitten minulle tarjottiin sellaista litkumaista versiota, mutta en pystynyt enää nielaisemaan sitäkään vaikka olisin halunnut. Lopulta makasin sitten siinä tuolissa ja, koska minua pelotti puudutus todella paljon niin ikeneen laitettiin sellaista puuduttavaa voidetta ja kun oli kulunut pari minuuttia en tuntenut melkein mitään siltä kohdalta (se hammaslääkäri kokeili vielä jollain ja en tuntenut sitä) silti minua jännitti kauheasti ja kun oli aika pistää se piikki laitoin silmät kiinni ja en tuntenut mitään. Koko poraamisen ja paikkauksen aikana en tuntenut mitään kipua ja koko jutussa ei mennyt edes kauan ja jos minua olisi sattunut tai olisin halunnut lepuuttaa suuta olisin voinut näyttää merkin ja lääkäri olisi lopettanut, mutta ei tarvinnut. Turhaan pelkäsin ja niin moni muukin minulla on vielä kaksi reikää paikaamatta eikä pelota enää oikeastaan yhtään. Toivon, että jos jotain pelottaa hampaan paikkaus ja lukee tämän niin pelko helpottaa vähän, koska minua ainakin olisi helpottanut. Mutta sen sanon, että älkää koskaan jättäkö menemästä hammaslääkäriin pelon takia. Minäkin selvisin siitä ja niin selviää joka ikinen.

    • Anonyymi

      Otin tännän kaksi puudutusta se voi pistää ainakin 15 sec sitten et tunne mitään ek tarvitse pelätä

    Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 130
      3554
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      94
      3269
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2408
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1841
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1698
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1569
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1534
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1486
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1451
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1400
    Aihe