Asuntovaunu+automaatti vaihteisto

sebedeus

Minulla on Nissan Almera vm 2003 auto, nyt pohdin että mitä tulisi ottaa huomioon jos ostan asuntovaunun esim. Solifer 550 Gls.Autossa on 3-vaihteinen automaatti laatikko. Onko kenelläkään kokemuksia tähän liittyen??

21

2899

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nissukan

      perään tollainen,sano muut mitä sano!

    • eihän noin pienellä

      automaatilla varustetulla autolla kannata vedellä. Tiedossa vain harmeja.

      • sebedeus

        Jatkokysymys, eli millaisia ongelmia, onko kokemusta??


    • seppoo

      et varmasti halua olla ensimmäinen,jolla kokemusta sitten olisi!? voihan sillä kevyttä vaunua siirrellä! mutta ei sitä oo tarkotettu minnekään euroopan kierrokselle! ei pientä autoa ole tehty veturiksi!se rasittaa autoa,kuskia,perässätulijoita ja on lisäksi vaarallinen ajaa,jos on maksimipainoinen kärry perässä! vetopito täydellä kuormalla myös huono!ja nää koskee yleisesti kaikkia pieniä autoja!

    • kaikki automaatit ei kestä

      suuria vetorasituksia,ennen aikaisesti kulumatta.Maastureiden ja pakettiautojen automaatit kyllä kestää.Pienemmissä autoissa on syytä olla varovainen.Ja etenkin jos ajelee mäkisessä maastossa tai hiekkateillä.

    • on tuo vaunu

      Taulukoista löytyy -03 aut. Almerana vain tuo 1.8 koneella 85 kW, 165 Nm ja sallitut 1200 kg. Saako mainitsemaasi vaunua tuossa painoluokassa, kun pinun S3 Silerkin painaa jo sen 1200 kg. Goldie-mallistosta voisi löytyä kevyempi. Ei kannattaisi kuitenkaan ottaa ihan maksimipainoista vaunua vaan 1000-1100 riittäisi. Kyllä vääntöjen puolesta jaksaa vielä vetää autolle sallittua vaunua , mutta vaihteet vaihtuvat melko tiheään. Onko laatikossa 3v yliv.? Kolmivaihteinen on siis harmillinen, että porrastukset ovat isoja eli jos ei jaksa vetää kolmosella, niin vaihtaa 2 vaihteen ja sitten kone kiljuu melkoisesti. Jos on ylivaihde, niin se kannattaa lukita pois vaunun vedon ajaksi, niin ei laatikko turhaan vatkaa. Japsien Aisin laatikoissa yleensä on myös tuo mahdollisuus. Itselläni tojo on 4-vaihteinen, mutta sekin tuntuu liian harvalta välitysten suhteen. Sinänsä automaattilaatokot kestävät hyvin, mutta kannattaa aina katsoa mallikohtainen auton ohjekirja, niin siinä on suositukset vetämisestä ja mahdollisesti lisäjäähdytyksen tarpeesta. nimim. automaatilla vuodesta -80

      • siis Solifer

        Solifer S3 oli siis se 1200 kg painava, edullisempaa Solifer Goldia sai 1000 ja 1100 kiloisina riippuen vuosimallista. Kyllä sun kannattaisi tehdä koevetäminen millä tahansa sallitulla vaunulla niin selviäisi nopeasti minkälainen yhdistelmäsi on. Pienellä autolla tekee väsymättä vain lyhyitä lenkkejä. -sama-


      • sebedeus
        siis Solifer kirjoitti:

        Solifer S3 oli siis se 1200 kg painava, edullisempaa Solifer Goldia sai 1000 ja 1100 kiloisina riippuen vuosimallista. Kyllä sun kannattaisi tehdä koevetäminen millä tahansa sallitulla vaunulla niin selviäisi nopeasti minkälainen yhdistelmäsi on. Pienellä autolla tekee väsymättä vain lyhyitä lenkkejä. -sama-

        Tämä Solifer jota olen katsellut painaa Kokonaismassa: 1160 kg Omamassa: 970 kg Olen aiemmin vetänyt saman kokoista vaunua manuaalivaihteisella Ventolla jossa oli tehoa 66kw, en mielestäni ollut sillä tien tukkona joten olettaisin että tällä kulkee paremmin. Tämä automaattivaihteisto on vaan minulle hieman kysymysmerkki. Ostin tämän Almeran 15.4 joten en vielä tunne sitä kovin hyvin, käsittääkseni vaihteistossa on lukittava ylivaihde.


      • OD OFF
        sebedeus kirjoitti:

        Tämä Solifer jota olen katsellut painaa Kokonaismassa: 1160 kg Omamassa: 970 kg Olen aiemmin vetänyt saman kokoista vaunua manuaalivaihteisella Ventolla jossa oli tehoa 66kw, en mielestäni ollut sillä tien tukkona joten olettaisin että tällä kulkee paremmin. Tämä automaattivaihteisto on vaan minulle hieman kysymysmerkki. Ostin tämän Almeran 15.4 joten en vielä tunne sitä kovin hyvin, käsittääkseni vaihteistossa on lukittava ylivaihde.

        Jos vaihteensiirtimen lukitusnapin alta löytyy toinen pieni nappi, niin sitä painaen syttyy mittaristoon OD OFF merkkivalo. Silloin ylivaihde on kytketty pois ja veto tapahtuu vähän pienemmällä välityksellä. Tuolloin pienitehoinenkin auto saattaa jaksaa pitää ylämäessä saman ajovaihteen päällä eikä laatikko vaihda jatkuvasti ylä ja alamäen mukaan vaihteita. Se jos mikä on laatikolle rasittavaa. Kannattaa lukea ohjekirjan suositukset aut. laatikon käytöstä vetotehtävissä.


    • Ongelmia

      tulee jos meinaat vetää vaunua tuolla autolla. Henkilöautoon rakennettu automaattilaatikko ei ole tarkoitettu kuin tavanomaiseen ajoon. Pakuissa ja maastureissa on vahvempi laatikko jolla voi siirrellä vaunua tai vene traileria.

      • valmistajan tarkoitus

        Jos valmistaja on antanut luvan vetää 1200, niin kai se on sen myös testannut käytännön olosuhteissa. Kyllä automaatti kestää kun sitä asiallisesti käyttää. Eli reippaasti voi kiih- dyttää, mutta jos käyttää jatkuvasti täyskaasulla kiihdytystä, niin voi arvella alle 100tkm kestävyyttä. On niitäkin valmistajia, joiden aut. laatikot ei ole tarkoitettu lainkaan vetohommiin kuten Chrysler neon (450 kg). Myös muutamilla muilla on ilmoitettu alle 1000 kg vetopainoja, joten niitäkään ei ole tarkoitettu vetoon oikeasti. Tai ehkä muulilla voi viedä roskakuorman. Onhan se totta että vetopainon mitoitus kertoo jotakin laatikon kestävyydestä. Mm. uusilla cittareilla on 2000-2200 kg:n vetopainoja, joten niillä voi vetää huoletta isojakin vaunuja. Mutta niiden hintalaputkin alkaa nelosella tai vitosella


    • x3x

      vaihda tai vaihdata öljyt laatikkoon enen kun rupeat kinnaamaan sillä solikkaa

      • hyvä leirialueella.

        Sillä on helppo peruutella hankaliinkin paikkoihin eikä kytkin pala. Toivottavasti auto on lyhytperäinen (ei sedan), niin sillä on helpompi vetää kun koukku on lähellä taka-akselia. Ja jousitus kestää paremmin eikä ole tarvis jäykistää. Normaalistikin laatikon öljyt vaihdetaan 50-60 tkm:n välein. Automaatit ovat yleensä tarkkoja öljyn määrästä, tosin ei sitä ehjästä laatikosta mihinkään katoakaan. Ja öljyn laatu pitää olla oikeaa. Toivottavasti se on edes joskus vaihdettu osaavassa huollossa.(Yleensä se on Dextron II tai III)


      • Sebedeus
        hyvä leirialueella. kirjoitti:

        Sillä on helppo peruutella hankaliinkin paikkoihin eikä kytkin pala. Toivottavasti auto on lyhytperäinen (ei sedan), niin sillä on helpompi vetää kun koukku on lähellä taka-akselia. Ja jousitus kestää paremmin eikä ole tarvis jäykistää. Normaalistikin laatikon öljyt vaihdetaan 50-60 tkm:n välein. Automaatit ovat yleensä tarkkoja öljyn määrästä, tosin ei sitä ehjästä laatikosta mihinkään katoakaan. Ja öljyn laatu pitää olla oikeaa. Toivottavasti se on edes joskus vaihdettu osaavassa huollossa.(Yleensä se on Dextron II tai III)

        Almerani omistus päättyi minun kannaltani aika surkeasti. Nimittäin kun vedin sillä vaunuani joka painaa 970 kg(hobby 530 deluxe) niin yli 20 asteen lämpötilassa moottorin lämpötila nousi
        niin, että auton ilmastointi lakkasi toimimasta,(juuri silloin kun sitä eniten tarvii) lisäksi pitkissä nousuissa lämpötila meni punaiselle, niin että nopeutta oli pudotettava. Reklamoin asiasta Nissanin maahantuojalle, koska mielestäni se antaa väärää tietoa auton ominaisuuksista. He eivät kuitenkaan suostuneet ottamaan mitään vastuuta asiasta, heidän pyynnöstään tein autolla koeajon jossa Nissanin huollon edustajat olivat mukana. Koeajossa ilmeni samat ongelmat, mutta moottori ei alkanut keittämään, koska reitillä ei ollut pitkiä mäkiä. Nissanilta todettiin, että auton käyttäytyminen on "normaalia" ja siksi he eivät katso tarpeelliseksi puuttua asiaan.
        Minulla oli kuitenkin lomamatka lähellä jolloin aioin mennä pohjois-Norjaan ja koska autoa ei voitu mitenkään korjata, päätin vaihtaa auton Audi A4 automaattiin. Kärsin vaihdossa n.3000€:n tappion jolle nyt yritän löytää maksajan lähettämällä reklammaation Kuluttajariitalautakuntaan.
        Audin kanssa ei ollut mitään ongelmia Norjan teillä, keskikulutus oli melkein 5000 km:n matkalla
        13.7l/100km. Eli vaivainen kaikki kokee?


      • olvovolvo
        Sebedeus kirjoitti:

        Almerani omistus päättyi minun kannaltani aika surkeasti. Nimittäin kun vedin sillä vaunuani joka painaa 970 kg(hobby 530 deluxe) niin yli 20 asteen lämpötilassa moottorin lämpötila nousi
        niin, että auton ilmastointi lakkasi toimimasta,(juuri silloin kun sitä eniten tarvii) lisäksi pitkissä nousuissa lämpötila meni punaiselle, niin että nopeutta oli pudotettava. Reklamoin asiasta Nissanin maahantuojalle, koska mielestäni se antaa väärää tietoa auton ominaisuuksista. He eivät kuitenkaan suostuneet ottamaan mitään vastuuta asiasta, heidän pyynnöstään tein autolla koeajon jossa Nissanin huollon edustajat olivat mukana. Koeajossa ilmeni samat ongelmat, mutta moottori ei alkanut keittämään, koska reitillä ei ollut pitkiä mäkiä. Nissanilta todettiin, että auton käyttäytyminen on "normaalia" ja siksi he eivät katso tarpeelliseksi puuttua asiaan.
        Minulla oli kuitenkin lomamatka lähellä jolloin aioin mennä pohjois-Norjaan ja koska autoa ei voitu mitenkään korjata, päätin vaihtaa auton Audi A4 automaattiin. Kärsin vaihdossa n.3000€:n tappion jolle nyt yritän löytää maksajan lähettämällä reklammaation Kuluttajariitalautakuntaan.
        Audin kanssa ei ollut mitään ongelmia Norjan teillä, keskikulutus oli melkein 5000 km:n matkalla
        13.7l/100km. Eli vaivainen kaikki kokee?

        Olen itse tullut siihen tulokseen, että mitä suurempi kone niin sitä paremmin se vetää. Sehän on nyt selvää, että Almerassa ja jossain kunnon Audissa on eroja. Näkeehän sen päällepäin kumpi vetää. Itse yritin takavuosina vetää jollain 1,6 litran rimpuloilla, mutta tosiasia näyttää olevan, että jos haluaa kunnon vääntöä vaununvetämiseen varsinkin jos ajaa pitkiä matkoja niin pitää olla iso dieselkoneinen auto, jossa on vääntöä... esim volvot, audit, passatit tms.


      • Sebedeus
        olvovolvo kirjoitti:

        Olen itse tullut siihen tulokseen, että mitä suurempi kone niin sitä paremmin se vetää. Sehän on nyt selvää, että Almerassa ja jossain kunnon Audissa on eroja. Näkeehän sen päällepäin kumpi vetää. Itse yritin takavuosina vetää jollain 1,6 litran rimpuloilla, mutta tosiasia näyttää olevan, että jos haluaa kunnon vääntöä vaununvetämiseen varsinkin jos ajaa pitkiä matkoja niin pitää olla iso dieselkoneinen auto, jossa on vääntöä... esim volvot, audit, passatit tms.

        Olen vetänyt saman kokoisia vaunuja aiempina kesinä 1,8l 66kw tehoisella bensa Ventolla ,ilman mitään ongelmia. Sukulaisellani on 55kw:n tehoinen diesel Mersu, eikä hänelläkään ole ollut ongelmia 1400kg painavan vaunun kanssa, joten kyllä 86kw:n tehoisen Almeran olisi pitä nyt kaiken järjen mukaan selvitä tämän vaunun vedosta. Tällaisen pienituloisen eläkeläisen ei kannata ostaa dieseliä, koska ajan vain 10-15000 km vuodessa. Tällä 2,0l:n Audilla olen päässyt samoihin kulutus lukemiin kuin 1,8 l:n Almeralla. Vento kulutti vaunun vedossa alle 11 l/100km.


      • ovat kovilla.
        Sebedeus kirjoitti:

        Olen vetänyt saman kokoisia vaunuja aiempina kesinä 1,8l 66kw tehoisella bensa Ventolla ,ilman mitään ongelmia. Sukulaisellani on 55kw:n tehoinen diesel Mersu, eikä hänelläkään ole ollut ongelmia 1400kg painavan vaunun kanssa, joten kyllä 86kw:n tehoisen Almeran olisi pitä nyt kaiken järjen mukaan selvitä tämän vaunun vedosta. Tällaisen pienituloisen eläkeläisen ei kannata ostaa dieseliä, koska ajan vain 10-15000 km vuodessa. Tällä 2,0l:n Audilla olen päässyt samoihin kulutus lukemiin kuin 1,8 l:n Almeralla. Vento kulutti vaunun vedossa alle 11 l/100km.

        Kun kaikkea pitää kokeilla, niin 1.6 ladallakin on vedetty tonnin vaunua. Siinä esiintyi kuumenemisongelmaa kuin polttonesteen syöttöä oli joskus aiemmin kuristettu suuren kulutuksen vuoksi. Eli siinä oli 1300 kuutioisen suuttimet, jolloin kone kävi vähän laihalla seoksella, mikä sinällään jo aiheuttaa kuumenemista. Lämmöt ei mennyt punaiselle. mutta kaasarin laippa kieroutui ja alko vuotaa ilmaa, joten tyhjäkäynnin kanssa oli jatkuvasti ongelmia.
        Tiivisteliimaa vain ja kaksi tiivistettä, niin homma taas pelitti.
        Kaverilla oli marea, missä jäähdyttimen puhallin ja ilmastoinnin puhallin oli saman sulakkeen takana. Vaununa vetäessä tuppasi tuo sulake palamaan kun puhaltimet oli vähän väliä yhtaikaa päällä.
        Ja kun sulakkeen vaihtoi 30 --->40 A, niin vika korjaantui. Suunnitteluvirhe kuitenkin tuo.
        Vanhassa 1.8 masassa oli ongelmia vasta kun ilma oli pitkään 30 ja tie 50, jolloin "harva" lämmin ilma teki koneen voimattomaksi. Keittämistä ei toki ilmennyt vaikka viisari olikin selvästi normaalin yläpuolella .
        Yleensä automaateissa on selvästi isompi jäähdytin, kun vaihdelaatikon öljytkin kiertää jäändyttimen alakennon kautta.
        Kaikkiaan vetäisin Almeralla helpohkossa maastossa pääteillä, mutta ei lähtisi sillä laatikolla eikä koneellakaan Norjan mäkisiin maastoihin. Isommalla koneella pääsisi paljon helpommalla.


      • fläkt-spelar

        Hätätilassa eli matka jatkuu ilman pysähdystä, jos puhallat lämmityslaitteen kautta lämmintä sisälle ja pidät ikkunoita rakosillaan. Sillä on tilapäisesti koneelle huomattava jäähdyttävä vaikutus, mutta ei tietysti voi ajaa jatkuvasti tuolla tavalla.
        Pitäisihän Almerassa olla myös sähköllä toimiva puhallin jäähdyttimessä, kun vanhassa tojossakin oli niitä jopa kaksi , ainakin automaatti-mallin jäähdyttimessä.


    • lätkä.lattiassa

      Tommonen 1.8 / 90 hv vetää tonnin vaunua ihan hyvin jos osaa käyttää vaihteita eli tasamaalla ja pienet mäet vetää vaihteella 4 (5v. laatikko) ja kun näet ison tai pitkän mäen, niin jo alhaalla laitat 3 vaihteelle ja annat kunnolla hanaa, niin kipuaa hyvin mäen ylös.
      Ei siis pidä antaa vauhdin hiipua ja vasta sitten vaihtaa, sillä tuolloin on jo myöhäistä, sillä vauhti ei enää palaudu ja mäen kiipeäminen on tuskaista puuhastelu.
      Em yhdistelmä vie n. 13 l/ 100 ja luulisin Almeran kulkevan vaunun kanssa samalla.

    • e.lä.mä

      Golf Alltrack 184hk. 7vxl automaatti paras mitä koskaan on ollut. Ajokorttini tavallinen 3500kg .
      Aikaisemmin erilaisia Volvoja, ostin vaunun 1990 Polar 547 paljon matkoja kaikkialla euroopassa, nyt kylläkin viimeisiä vuosia toivon menevän katsastuksessa ensi vuonna kesäkuussa. Kun ajaa 80km/t kulutus on vähäinen( disel), ilman vaunua 4,9l/100km mode säästö (ajo tapa) voi valita erilaisia.

      • Anonyymi

        Mihin lukemaan jäi se kulutus vaunun kanssa. Hyny CRDI vie 11,5 vaunun kanssa ja ilman vaunua 6,1-6,2 . Mutta E-mersu menee matka-ajoa litraa vähemmällä eli lähes volkkarin lukemilla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      253
      2385
    2. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      72
      1804
    3. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      168
      1515
    4. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      331
      1503
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      1055
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      82
      917
    7. Oho! Niko Saarinen saa melko persoonattomaan kotiinsa luksus faceliftin - Katso ennen-jälkeen kuvat!

      Niko Saarinen ja aika näyttävä face lift! Palkitun radiojuontajan koti sai aivan uutta lämpöä ja hehkua tv-ohjelmassa.
      Suomalaiset julkkikset
      5
      785
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      176
      770
    9. Ettet vaan pety niin

      Varoitan etukäteen kaiken kokemamme jälkeen että en tule laittamaan viestiä enää (ensin) enkä lähestymään (ensin) enää.
      Ikävä
      50
      720
    10. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      204
      717
    Aihe