Minulla on Nissan Almera vm 2003 auto, nyt pohdin että mitä tulisi ottaa huomioon jos ostan asuntovaunun esim. Solifer 550 Gls.Autossa on 3-vaihteinen automaatti laatikko. Onko kenelläkään kokemuksia tähän liittyen??
Asuntovaunu+automaatti vaihteisto
21
3218
Vastaukset
- nissukan
perään tollainen,sano muut mitä sano!
- eihän noin pienellä
automaatilla varustetulla autolla kannata vedellä. Tiedossa vain harmeja.
- sebedeus
Jatkokysymys, eli millaisia ongelmia, onko kokemusta??
- seppoo
et varmasti halua olla ensimmäinen,jolla kokemusta sitten olisi!? voihan sillä kevyttä vaunua siirrellä! mutta ei sitä oo tarkotettu minnekään euroopan kierrokselle! ei pientä autoa ole tehty veturiksi!se rasittaa autoa,kuskia,perässätulijoita ja on lisäksi vaarallinen ajaa,jos on maksimipainoinen kärry perässä! vetopito täydellä kuormalla myös huono!ja nää koskee yleisesti kaikkia pieniä autoja!
- kaikki automaatit ei kestä
suuria vetorasituksia,ennen aikaisesti kulumatta.Maastureiden ja pakettiautojen automaatit kyllä kestää.Pienemmissä autoissa on syytä olla varovainen.Ja etenkin jos ajelee mäkisessä maastossa tai hiekkateillä.
- on tuo vaunu
Taulukoista löytyy -03 aut. Almerana vain tuo 1.8 koneella 85 kW, 165 Nm ja sallitut 1200 kg. Saako mainitsemaasi vaunua tuossa painoluokassa, kun pinun S3 Silerkin painaa jo sen 1200 kg. Goldie-mallistosta voisi löytyä kevyempi. Ei kannattaisi kuitenkaan ottaa ihan maksimipainoista vaunua vaan 1000-1100 riittäisi. Kyllä vääntöjen puolesta jaksaa vielä vetää autolle sallittua vaunua , mutta vaihteet vaihtuvat melko tiheään. Onko laatikossa 3v yliv.? Kolmivaihteinen on siis harmillinen, että porrastukset ovat isoja eli jos ei jaksa vetää kolmosella, niin vaihtaa 2 vaihteen ja sitten kone kiljuu melkoisesti. Jos on ylivaihde, niin se kannattaa lukita pois vaunun vedon ajaksi, niin ei laatikko turhaan vatkaa. Japsien Aisin laatikoissa yleensä on myös tuo mahdollisuus. Itselläni tojo on 4-vaihteinen, mutta sekin tuntuu liian harvalta välitysten suhteen. Sinänsä automaattilaatokot kestävät hyvin, mutta kannattaa aina katsoa mallikohtainen auton ohjekirja, niin siinä on suositukset vetämisestä ja mahdollisesti lisäjäähdytyksen tarpeesta. nimim. automaatilla vuodesta -80
- siis Solifer
Solifer S3 oli siis se 1200 kg painava, edullisempaa Solifer Goldia sai 1000 ja 1100 kiloisina riippuen vuosimallista. Kyllä sun kannattaisi tehdä koevetäminen millä tahansa sallitulla vaunulla niin selviäisi nopeasti minkälainen yhdistelmäsi on. Pienellä autolla tekee väsymättä vain lyhyitä lenkkejä. -sama-
- sebedeus
siis Solifer kirjoitti:
Solifer S3 oli siis se 1200 kg painava, edullisempaa Solifer Goldia sai 1000 ja 1100 kiloisina riippuen vuosimallista. Kyllä sun kannattaisi tehdä koevetäminen millä tahansa sallitulla vaunulla niin selviäisi nopeasti minkälainen yhdistelmäsi on. Pienellä autolla tekee väsymättä vain lyhyitä lenkkejä. -sama-
Tämä Solifer jota olen katsellut painaa Kokonaismassa: 1160 kg Omamassa: 970 kg Olen aiemmin vetänyt saman kokoista vaunua manuaalivaihteisella Ventolla jossa oli tehoa 66kw, en mielestäni ollut sillä tien tukkona joten olettaisin että tällä kulkee paremmin. Tämä automaattivaihteisto on vaan minulle hieman kysymysmerkki. Ostin tämän Almeran 15.4 joten en vielä tunne sitä kovin hyvin, käsittääkseni vaihteistossa on lukittava ylivaihde.
- OD OFF
sebedeus kirjoitti:
Tämä Solifer jota olen katsellut painaa Kokonaismassa: 1160 kg Omamassa: 970 kg Olen aiemmin vetänyt saman kokoista vaunua manuaalivaihteisella Ventolla jossa oli tehoa 66kw, en mielestäni ollut sillä tien tukkona joten olettaisin että tällä kulkee paremmin. Tämä automaattivaihteisto on vaan minulle hieman kysymysmerkki. Ostin tämän Almeran 15.4 joten en vielä tunne sitä kovin hyvin, käsittääkseni vaihteistossa on lukittava ylivaihde.
Jos vaihteensiirtimen lukitusnapin alta löytyy toinen pieni nappi, niin sitä painaen syttyy mittaristoon OD OFF merkkivalo. Silloin ylivaihde on kytketty pois ja veto tapahtuu vähän pienemmällä välityksellä. Tuolloin pienitehoinenkin auto saattaa jaksaa pitää ylämäessä saman ajovaihteen päällä eikä laatikko vaihda jatkuvasti ylä ja alamäen mukaan vaihteita. Se jos mikä on laatikolle rasittavaa. Kannattaa lukea ohjekirjan suositukset aut. laatikon käytöstä vetotehtävissä.
- Ongelmia
tulee jos meinaat vetää vaunua tuolla autolla. Henkilöautoon rakennettu automaattilaatikko ei ole tarkoitettu kuin tavanomaiseen ajoon. Pakuissa ja maastureissa on vahvempi laatikko jolla voi siirrellä vaunua tai vene traileria.
- valmistajan tarkoitus
Jos valmistaja on antanut luvan vetää 1200, niin kai se on sen myös testannut käytännön olosuhteissa. Kyllä automaatti kestää kun sitä asiallisesti käyttää. Eli reippaasti voi kiih- dyttää, mutta jos käyttää jatkuvasti täyskaasulla kiihdytystä, niin voi arvella alle 100tkm kestävyyttä. On niitäkin valmistajia, joiden aut. laatikot ei ole tarkoitettu lainkaan vetohommiin kuten Chrysler neon (450 kg). Myös muutamilla muilla on ilmoitettu alle 1000 kg vetopainoja, joten niitäkään ei ole tarkoitettu vetoon oikeasti. Tai ehkä muulilla voi viedä roskakuorman. Onhan se totta että vetopainon mitoitus kertoo jotakin laatikon kestävyydestä. Mm. uusilla cittareilla on 2000-2200 kg:n vetopainoja, joten niillä voi vetää huoletta isojakin vaunuja. Mutta niiden hintalaputkin alkaa nelosella tai vitosella
- x3x
vaihda tai vaihdata öljyt laatikkoon enen kun rupeat kinnaamaan sillä solikkaa
- hyvä leirialueella.
Sillä on helppo peruutella hankaliinkin paikkoihin eikä kytkin pala. Toivottavasti auto on lyhytperäinen (ei sedan), niin sillä on helpompi vetää kun koukku on lähellä taka-akselia. Ja jousitus kestää paremmin eikä ole tarvis jäykistää. Normaalistikin laatikon öljyt vaihdetaan 50-60 tkm:n välein. Automaatit ovat yleensä tarkkoja öljyn määrästä, tosin ei sitä ehjästä laatikosta mihinkään katoakaan. Ja öljyn laatu pitää olla oikeaa. Toivottavasti se on edes joskus vaihdettu osaavassa huollossa.(Yleensä se on Dextron II tai III)
- Sebedeus
hyvä leirialueella. kirjoitti:
Sillä on helppo peruutella hankaliinkin paikkoihin eikä kytkin pala. Toivottavasti auto on lyhytperäinen (ei sedan), niin sillä on helpompi vetää kun koukku on lähellä taka-akselia. Ja jousitus kestää paremmin eikä ole tarvis jäykistää. Normaalistikin laatikon öljyt vaihdetaan 50-60 tkm:n välein. Automaatit ovat yleensä tarkkoja öljyn määrästä, tosin ei sitä ehjästä laatikosta mihinkään katoakaan. Ja öljyn laatu pitää olla oikeaa. Toivottavasti se on edes joskus vaihdettu osaavassa huollossa.(Yleensä se on Dextron II tai III)
Almerani omistus päättyi minun kannaltani aika surkeasti. Nimittäin kun vedin sillä vaunuani joka painaa 970 kg(hobby 530 deluxe) niin yli 20 asteen lämpötilassa moottorin lämpötila nousi
niin, että auton ilmastointi lakkasi toimimasta,(juuri silloin kun sitä eniten tarvii) lisäksi pitkissä nousuissa lämpötila meni punaiselle, niin että nopeutta oli pudotettava. Reklamoin asiasta Nissanin maahantuojalle, koska mielestäni se antaa väärää tietoa auton ominaisuuksista. He eivät kuitenkaan suostuneet ottamaan mitään vastuuta asiasta, heidän pyynnöstään tein autolla koeajon jossa Nissanin huollon edustajat olivat mukana. Koeajossa ilmeni samat ongelmat, mutta moottori ei alkanut keittämään, koska reitillä ei ollut pitkiä mäkiä. Nissanilta todettiin, että auton käyttäytyminen on "normaalia" ja siksi he eivät katso tarpeelliseksi puuttua asiaan.
Minulla oli kuitenkin lomamatka lähellä jolloin aioin mennä pohjois-Norjaan ja koska autoa ei voitu mitenkään korjata, päätin vaihtaa auton Audi A4 automaattiin. Kärsin vaihdossa n.3000€:n tappion jolle nyt yritän löytää maksajan lähettämällä reklammaation Kuluttajariitalautakuntaan.
Audin kanssa ei ollut mitään ongelmia Norjan teillä, keskikulutus oli melkein 5000 km:n matkalla
13.7l/100km. Eli vaivainen kaikki kokee? - olvovolvo
Sebedeus kirjoitti:
Almerani omistus päättyi minun kannaltani aika surkeasti. Nimittäin kun vedin sillä vaunuani joka painaa 970 kg(hobby 530 deluxe) niin yli 20 asteen lämpötilassa moottorin lämpötila nousi
niin, että auton ilmastointi lakkasi toimimasta,(juuri silloin kun sitä eniten tarvii) lisäksi pitkissä nousuissa lämpötila meni punaiselle, niin että nopeutta oli pudotettava. Reklamoin asiasta Nissanin maahantuojalle, koska mielestäni se antaa väärää tietoa auton ominaisuuksista. He eivät kuitenkaan suostuneet ottamaan mitään vastuuta asiasta, heidän pyynnöstään tein autolla koeajon jossa Nissanin huollon edustajat olivat mukana. Koeajossa ilmeni samat ongelmat, mutta moottori ei alkanut keittämään, koska reitillä ei ollut pitkiä mäkiä. Nissanilta todettiin, että auton käyttäytyminen on "normaalia" ja siksi he eivät katso tarpeelliseksi puuttua asiaan.
Minulla oli kuitenkin lomamatka lähellä jolloin aioin mennä pohjois-Norjaan ja koska autoa ei voitu mitenkään korjata, päätin vaihtaa auton Audi A4 automaattiin. Kärsin vaihdossa n.3000€:n tappion jolle nyt yritän löytää maksajan lähettämällä reklammaation Kuluttajariitalautakuntaan.
Audin kanssa ei ollut mitään ongelmia Norjan teillä, keskikulutus oli melkein 5000 km:n matkalla
13.7l/100km. Eli vaivainen kaikki kokee?Olen itse tullut siihen tulokseen, että mitä suurempi kone niin sitä paremmin se vetää. Sehän on nyt selvää, että Almerassa ja jossain kunnon Audissa on eroja. Näkeehän sen päällepäin kumpi vetää. Itse yritin takavuosina vetää jollain 1,6 litran rimpuloilla, mutta tosiasia näyttää olevan, että jos haluaa kunnon vääntöä vaununvetämiseen varsinkin jos ajaa pitkiä matkoja niin pitää olla iso dieselkoneinen auto, jossa on vääntöä... esim volvot, audit, passatit tms.
- Sebedeus
olvovolvo kirjoitti:
Olen itse tullut siihen tulokseen, että mitä suurempi kone niin sitä paremmin se vetää. Sehän on nyt selvää, että Almerassa ja jossain kunnon Audissa on eroja. Näkeehän sen päällepäin kumpi vetää. Itse yritin takavuosina vetää jollain 1,6 litran rimpuloilla, mutta tosiasia näyttää olevan, että jos haluaa kunnon vääntöä vaununvetämiseen varsinkin jos ajaa pitkiä matkoja niin pitää olla iso dieselkoneinen auto, jossa on vääntöä... esim volvot, audit, passatit tms.
Olen vetänyt saman kokoisia vaunuja aiempina kesinä 1,8l 66kw tehoisella bensa Ventolla ,ilman mitään ongelmia. Sukulaisellani on 55kw:n tehoinen diesel Mersu, eikä hänelläkään ole ollut ongelmia 1400kg painavan vaunun kanssa, joten kyllä 86kw:n tehoisen Almeran olisi pitä nyt kaiken järjen mukaan selvitä tämän vaunun vedosta. Tällaisen pienituloisen eläkeläisen ei kannata ostaa dieseliä, koska ajan vain 10-15000 km vuodessa. Tällä 2,0l:n Audilla olen päässyt samoihin kulutus lukemiin kuin 1,8 l:n Almeralla. Vento kulutti vaunun vedossa alle 11 l/100km.
- ovat kovilla.
Sebedeus kirjoitti:
Olen vetänyt saman kokoisia vaunuja aiempina kesinä 1,8l 66kw tehoisella bensa Ventolla ,ilman mitään ongelmia. Sukulaisellani on 55kw:n tehoinen diesel Mersu, eikä hänelläkään ole ollut ongelmia 1400kg painavan vaunun kanssa, joten kyllä 86kw:n tehoisen Almeran olisi pitä nyt kaiken järjen mukaan selvitä tämän vaunun vedosta. Tällaisen pienituloisen eläkeläisen ei kannata ostaa dieseliä, koska ajan vain 10-15000 km vuodessa. Tällä 2,0l:n Audilla olen päässyt samoihin kulutus lukemiin kuin 1,8 l:n Almeralla. Vento kulutti vaunun vedossa alle 11 l/100km.
Kun kaikkea pitää kokeilla, niin 1.6 ladallakin on vedetty tonnin vaunua. Siinä esiintyi kuumenemisongelmaa kuin polttonesteen syöttöä oli joskus aiemmin kuristettu suuren kulutuksen vuoksi. Eli siinä oli 1300 kuutioisen suuttimet, jolloin kone kävi vähän laihalla seoksella, mikä sinällään jo aiheuttaa kuumenemista. Lämmöt ei mennyt punaiselle. mutta kaasarin laippa kieroutui ja alko vuotaa ilmaa, joten tyhjäkäynnin kanssa oli jatkuvasti ongelmia.
Tiivisteliimaa vain ja kaksi tiivistettä, niin homma taas pelitti.
Kaverilla oli marea, missä jäähdyttimen puhallin ja ilmastoinnin puhallin oli saman sulakkeen takana. Vaununa vetäessä tuppasi tuo sulake palamaan kun puhaltimet oli vähän väliä yhtaikaa päällä.
Ja kun sulakkeen vaihtoi 30 --->40 A, niin vika korjaantui. Suunnitteluvirhe kuitenkin tuo.
Vanhassa 1.8 masassa oli ongelmia vasta kun ilma oli pitkään 30 ja tie 50, jolloin "harva" lämmin ilma teki koneen voimattomaksi. Keittämistä ei toki ilmennyt vaikka viisari olikin selvästi normaalin yläpuolella .
Yleensä automaateissa on selvästi isompi jäähdytin, kun vaihdelaatikon öljytkin kiertää jäändyttimen alakennon kautta.
Kaikkiaan vetäisin Almeralla helpohkossa maastossa pääteillä, mutta ei lähtisi sillä laatikolla eikä koneellakaan Norjan mäkisiin maastoihin. Isommalla koneella pääsisi paljon helpommalla. - fläkt-spelar
Hätätilassa eli matka jatkuu ilman pysähdystä, jos puhallat lämmityslaitteen kautta lämmintä sisälle ja pidät ikkunoita rakosillaan. Sillä on tilapäisesti koneelle huomattava jäähdyttävä vaikutus, mutta ei tietysti voi ajaa jatkuvasti tuolla tavalla.
Pitäisihän Almerassa olla myös sähköllä toimiva puhallin jäähdyttimessä, kun vanhassa tojossakin oli niitä jopa kaksi , ainakin automaatti-mallin jäähdyttimessä.
- lätkä.lattiassa
Tommonen 1.8 / 90 hv vetää tonnin vaunua ihan hyvin jos osaa käyttää vaihteita eli tasamaalla ja pienet mäet vetää vaihteella 4 (5v. laatikko) ja kun näet ison tai pitkän mäen, niin jo alhaalla laitat 3 vaihteelle ja annat kunnolla hanaa, niin kipuaa hyvin mäen ylös.
Ei siis pidä antaa vauhdin hiipua ja vasta sitten vaihtaa, sillä tuolloin on jo myöhäistä, sillä vauhti ei enää palaudu ja mäen kiipeäminen on tuskaista puuhastelu.
Em yhdistelmä vie n. 13 l/ 100 ja luulisin Almeran kulkevan vaunun kanssa samalla. - e.lä.mä
Golf Alltrack 184hk. 7vxl automaatti paras mitä koskaan on ollut. Ajokorttini tavallinen 3500kg .
Aikaisemmin erilaisia Volvoja, ostin vaunun 1990 Polar 547 paljon matkoja kaikkialla euroopassa, nyt kylläkin viimeisiä vuosia toivon menevän katsastuksessa ensi vuonna kesäkuussa. Kun ajaa 80km/t kulutus on vähäinen( disel), ilman vaunua 4,9l/100km mode säästö (ajo tapa) voi valita erilaisia.- Anonyymi
Mihin lukemaan jäi se kulutus vaunun kanssa. Hyny CRDI vie 11,5 vaunun kanssa ja ilman vaunua 6,1-6,2 . Mutta E-mersu menee matka-ajoa litraa vähemmällä eli lähes volkkarin lukemilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan
Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam3541431- 741395
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten3101175Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin
Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀461097Aika pieni se on
Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht32916Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin
Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆231904vinkki miehille
Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli163878Kiitos siitä
Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak40835Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa
Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso20817Pelekäätkönä mua?
Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te42804