Sanokaas hyvä takaveto auto talveksi

mokoma

Corolla dx 1.3
Vanhakoppa sierra 2.0 kaasari
Volvo 360 2.0 Gli/glt
vai Bemu 316

26

8981

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaija

      ...potkukelkka, ei mikään noista mopoista!

    • Chevy

      GM:ltä löytyy hyviä takavetoautoja talveksi. Itse olen ajanut Chevrolet Caprice vm. 89 paljon talvella. On lämmin, lukkoperä, automaatti, tasainen painonjakautuma, riittävästi painoa, että renkaat pitää, lähtee hyvin käyntiin. polttoaineenkulutus on pieni miinus (maantieajossa 11 - 14l/100 km, kaupunkiajossa 15-20l/100km). Kun oppii ajamaan ko. autolla, sillä voi ajaa myös liukkailla keleillä tosi lujaa, varsinkin jos on ns. poliisijousitus ja kunnon iskunvaimentimet.

      • myös

        mutta mielipiteeni ajettavuudesta on täysin päinvastainen.


      • Chevy
        myös kirjoitti:

        mutta mielipiteeni ajettavuudesta on täysin päinvastainen.

        ei ole aivan sama kuin monissa eurooppalaisissa, ensikertalaiselle voi vaikuttaa siltä, että on liikkeellä veneellä aallokossa, kun istahtaa amerikkalaisen full sizen rattiin. Siksi kirjoitinkin "Kun oppii ajamaan ko. autolla"...(ehkä se olisi pitänyt olla muodossa "JOS oppii ajamaan ko. autolla").
        On se ainakin kovasti kehittynyt ajan myötä 60-luvun malleista (joihin Caprice perustuukin), niille ei aina tahtonut riittää Tarvontiekään leveyssuunnassa edes 120 km/h nopeudessa. Olen kyllä joutunut itsekin vuosi sitten siirtymään eurooppalaisiin säästöautoihin, kun tulot ovat vähenneet.


    • pekka 2

      "Millä lumiaurankuljettaja ajaa töihin" kysyi kuplavolkkarin mainos aikoinaan.

      Kylmä talviautoksi vai? Lisälämppäreillä ne nykyvolkkaritkin lämpeää!

      Huonot valot vai? Sen ikäisiin saa kahdentaa ja laittaa lisävaloja paremmin kuin nykyisiin....

      • Tor

        Isällä oli joskus kupla 1200 vm-68 ja 6 voltin sähköillä. Ei löydy suamenkiälestä tarpeeksi rumaa sanaa kuvaamaan tunnettani kyseistä laitetta kohtaan talvella. Liian monta kertaa rakkinetta työnnettiin ja vedettiin käyntiin, sisällä paleltiin huurteisten ikkunoiden takana, ja valoja ei ollut käytännössä ollenkaan. Tehot loppui puolen metrin hangessa jo alamäessä, ja sitten se nousi hangen päälle ja meni ihan mihin sattui. Hieman parempi kokemus on kuplasta 1303S, jolla pystyi kunnon piikkipyörillä ajamaan talvella ihan oikeesti...

        Oma valintani takatuuppariksi talviautona olisi MB xxxTD. Alusta toimii hienosti ja rauhallisesti liukkaallakin ja etenee lumessakin kohtuullisesti. Myös alempana mainittu Volvon 200-sarjan farmari on sangen oiva peli talvella, mutta se pensankulutus on hirvittävä.


    • four-wheel drive

      ole olemassakaan.

    • antti

      Paras talviauto takavetoisista Volvo 240 GLI. Pikkuvolvo on liian kevytperäinen. 240:n painonjakauma on 50%/50%, joten on tasapainoinen ajettava. Ei tarjoa heti persettä edelle niinkuin joku omega.
      Lämpöä riittää mutta bensaa kuluu. 30 asteen pakkasella joutuu vielä pienentämään lämpöä ettei saappaat sula!
      240 GLI kuluttaa tosin paljon vähemmän kuin kaasarimalli (=n. 10 l, kaasari n. 14 l)

      • mokoma

        ite oon ajellu aiemmin 240 diesel volvolla ja voi kyl sanoo et lämpöö riitti talvellakin, olo oli ku saunassa, mut muuta hyvää siin autos ei sit ollutkaan, tai jarrut oli kyl ihan jees


      • Just

        Volvo 240 taka-akseli on 6 cm kapeampi puoleltaan kuin etuakseli... kun 240:llä ajaa uraisella ja jäisellä tiellä, niin voi vain kuvitella miten takarengas pyrki kulkemaan eri urassa kuin eturengas = auto poikittain = hirveä ajettava...

        Lämmin volvo on, mutta kyllä sillä polttoainemäärällä pitää jo hukkalämopöä syntyäkin...


      • Tumppi
        Just kirjoitti:

        Volvo 240 taka-akseli on 6 cm kapeampi puoleltaan kuin etuakseli... kun 240:llä ajaa uraisella ja jäisellä tiellä, niin voi vain kuvitella miten takarengas pyrki kulkemaan eri urassa kuin eturengas = auto poikittain = hirveä ajettava...

        Lämmin volvo on, mutta kyllä sillä polttoainemäärällä pitää jo hukkalämopöä syntyäkin...

        ...mutta totuus on toisenlainen. 240 on kyllä parhaita takavetoautoja ajettavuudeltaan nimenomaan talvella. 740 ja 940 eivät yllä samaan, monesta muusta hilavitkuttimesta puhumattakaan. Tietystikään jotain nykypäivän luistonestohärveleitä ei voi verrata.

        Aikoinaanhan 240 oli TM:n talvitestien kärkikalustoa, joskun 80-luvun alussa jopa voittaja.

        Bensankulutus on suhteellinen kysymys. Aikoinaan minulla oli uutena 76-mallinen Saab 99 GL super, joka vei kesällä noin 9 litraa, talvella 10. Sen jälkeen tuli Volvo 244 DL -79 kahden litran kaasarikoneella, ja bensaa meni kesällä 10, talvella noin 11. Tämän jälkeen alle vaihtui 240 GL -83 vastaavalla koneella. Kesällä 9, talvella 10 sekalaisessa ajossa, jossa kilometrejä kertyi 40 000 - 50 000 vuodessa. Vastaavan kokoluokan nykyautot vievät korkeintaan litran vähemmän. Tehoa niissä on toki enemmän, mutta 80 talvinopeusrajoitus koskee niitäkin, että aika vähän sillä on lopulta merkitystä.


      • mieltä

        Itse olen 9 talvea (ja kesää) ajanut 240 Volvolla mallivuosi oli -84, kaasutinkone B19K. No bensahan maistui (14 l/100 km talvella pätkäajossa kaupungissa, mutta alle 9 kesällä matka-ajossa), mutta oli tukeva ja turvallinen ja lämmin talviauto. Ja se oven kassakaappimainen tömähdys suljettaessa, siitä olisi moni riisipussin tai ranskanperunan omistaja ihmeissään. Nyt taitaa muistot jo hieman kultaantua ;=)

        Jos vielä löydät jostain vähän ajetun (alle 300 000 km on tuolle autolle vähän) farmarin jossa on helmapellit ehjät ja taka-akseliston kumipuslat vaihdettu, niin osta ihmeessä. Farmari siksi, että siinä on vielä parempi painonjakauma takavetoiselle kuin tuo sedanin 50/50.

        740 on taas aivan eri juttu, akseliväliä pidennettiin ja painonjakauma meni onnettomaksi. Dieseleissä taisivat jo pistää akunkin tavaratilaan, että olisi vähänkin painoa takapyörillä.


      • 240 ajeleva

        .. 240 gli -88.vm vie vain 9 litraa ja allekkin pääsee vaikka koneella ajettu 344 tkm.


    • mokoma

      Nii ja olis sit viel Starlet tai joku B ascona kans vaihtoehtona

    • minä

      Vaan LADA!!!! Mielellään "pyöreelamppunen", mutta hätä tilanteessa "neliövalotkin" käy...

      :):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):)

      • hehheh

        Minullapa onkin pyöreälamppuinen 1200 talviautona. Pari talvea sillä takana ja kyllä se vaan on aina lähtenyt käyntiin ja toiminut luotettavasti. Ajomukavuus nyt ei tietysti ole kovinkaan hyvä, mutta tuntuupa kesäajokki aina yhtä kivalta talven jälkeen :)

        Takavetoisena ketterä ajettava eikä tarvitse harmitella teiden suolausta tai puskureita rikkovia jääkönttejä risteyksissä kun hinta on kohdallaan.

        Suosittelen, ainakin jos ei tarvitse yrittää naapureille esittää mitään. Kannattaa vaan etsiä käsiinsä hyvin pidetty yksilö ettei tarvitse ruveta korjailemaan.


    • MJV

      On se JÄRKEVÄ talviauto. Temppujen näyttämisen haluiset ovat sitten ihan asia erikseen.

      T. Matti

      • 123

        Mielestäni takavetoinen on talvella parempi kuin etuvetoinen. Syitä tässä:

        1) takavetoinen varoittaa kelin liukkaudesta selvemmin. Nelivetoinenhan on tässä suhteessa kaikkein huonoin, liikkeelle pääsee hyvin mutta hidastuvuus ei ole sen parempi kuin muissakaan.

        2) takavetoinen ei puske liukkaissa mutkissa suoraan metsään/vastaantulijan kaistalle, auto kääntyy sopivalla kaasun käytöllä ilman käsijarruakin vaikka vauhtia olisi hieman liikaa.

        3) takavetoinen on ketterä. Kun autoa voi ohjata sekä ratilla että kaasulla, onnistuvat käännökset ahtaissa paikoissa ilman peruuttamistakin.

        Toki on miinuksiakin. Renkaat tulee pitää paremmassa kunnossa kuin etuvetoisella, jolla pääsee joissain tilanteissa paremmin liikkeelle. Tämä koskee lähinnä vanhempia, ilman luistonestoa olevia malleja. Takavetoisen saa pyörähtämään suoralla jäisellä tiellä lyömällä kaasun pohjaan ja pitämällä sen idioottimaisesti siellä kun taas etuvetoisessa vastaavassa tilanteessa yleensä vain renkaat kärsivät. Onko se sitten isokin miinus, sitä voi jokainen itse miettiä..


      • Haloo
        123 kirjoitti:

        Mielestäni takavetoinen on talvella parempi kuin etuvetoinen. Syitä tässä:

        1) takavetoinen varoittaa kelin liukkaudesta selvemmin. Nelivetoinenhan on tässä suhteessa kaikkein huonoin, liikkeelle pääsee hyvin mutta hidastuvuus ei ole sen parempi kuin muissakaan.

        2) takavetoinen ei puske liukkaissa mutkissa suoraan metsään/vastaantulijan kaistalle, auto kääntyy sopivalla kaasun käytöllä ilman käsijarruakin vaikka vauhtia olisi hieman liikaa.

        3) takavetoinen on ketterä. Kun autoa voi ohjata sekä ratilla että kaasulla, onnistuvat käännökset ahtaissa paikoissa ilman peruuttamistakin.

        Toki on miinuksiakin. Renkaat tulee pitää paremmassa kunnossa kuin etuvetoisella, jolla pääsee joissain tilanteissa paremmin liikkeelle. Tämä koskee lähinnä vanhempia, ilman luistonestoa olevia malleja. Takavetoisen saa pyörähtämään suoralla jäisellä tiellä lyömällä kaasun pohjaan ja pitämällä sen idioottimaisesti siellä kun taas etuvetoisessa vastaavassa tilanteessa yleensä vain renkaat kärsivät. Onko se sitten isokin miinus, sitä voi jokainen itse miettiä..

        Täydelliseen hallinnan menetykseen takavetoinen vie helpommin. Tätä faktaa eivät kaikki suostu nielemään.
        Todisteeksi käy havainnointi, kun liukkaat "yllättävät". Katto- ja kylkikerholaisia: Sierra, 240, Hiace, amiskortsu, etuvetoinen, toinen Sierra, mannemese...
        Kunnossapidosta olen täsmälleen samaa mieltä.


    • Jönsson

      Jos uutukaiset jätetään pois laskuista ja mennään kuvaamasi ikäisiin, niin 300-sarjan Volvo on vaikea ohittaa ajo-ominaisuuksissa. Lisäksi etenemiskyky on hyvä. Molempien takeena on De Dion -taka-akseli ja vaihdelaatikko sen päällä. Lisäksi ohjaus on tunnokas.

      Toinen ajettavuudeltaan huippuluokan takatuuppari on Alfa 75. Sattaumalta siinäkin on Dedion ja vaihdelaatikko takana.

      Volvossa on kuitenkin Alfaa parempi lämmityslaite ja huurteenpoisto, joskin 90-lukua lähestyvissä malleissa lämppäri on vaatimattomampi kuin vanhemmissa malleissa. Kumpikin lähtee hyvin käyntiin aina tuonna -20 asteeseen saakka, mutta viisashan käyttää lohkolämmitintä jo paljon tätä ennenkin, joten käynnistyvyys tuskin on ongelma millään keleillä.

      • Scuore sportivo

        Mielummin harrastajille, kuin mistäänmitääntietämättömän talvileikkeihin..


      • Jönsson
        Scuore sportivo kirjoitti:

        Mielummin harrastajille, kuin mistäänmitääntietämättömän talvileikkeihin..

        Eittämättä. Mutta, jos kysytään, mitkä ovat hyviä...


    • Makke

      Itsellä vm-01 Väyrynen, W210. Esp:llä hullunvarma ajettava kelillä kuin kelillä. En vaihtaisi koskaan etuvetoon, nelivetoon korkeintaan!

      Painoa, akseliväli pitkä, muutenkin hyvä alusta, ja esp. Muuta ei tarvita. Ja hauskaakin voi pitää: esp vain napista pois päältä, ja sivistynyt luisuttelu voi kaasua reippaasti antaen alkaa. Jos ei tällöinkään rajusti kaasuta, ei lähde kovin helpolla luisuun.

      Hieman samaa oli jo vm-98 190-Mersussa, tosi hyvä ajaa talvikelillä! Hyvin suunniteltu takaveto (=iso Mersu) on poikaa; mitä huompi sohjokeli sitä leppoisampaa ajo on!

      • samaa mieltä

        Mutta 190 on aivan onneton ajettava liukkaalla. Uudet pikkuautotkin ovat valovuosia edellä. En voi kuin ihmetellä, mitä saksannoutajat tuossa rimpulamallissa näkevät. Ja kokemusta on kahden talven verran uudesta 190E -88.


      • Mersu

        Siis vuosimallin -98 190??

        Nojoo, ESP on tosi hyvä varsinkin noissa 210-koreissa missä poiskytkettynäkin ESP tulee apuun kun tökkää jarrua. Ei ole koskaan vielä karannut tieltä vaikka yritystä on ollut...


      • talviauto

        Ei kannata naurattaa tuollaisilla jutuilla ihmisiä vakavista asioista puhuttaessa. Kirjoituksessa oli kaksi harhaa. Mercedeksiä ei ole suunniteltu talviautoiksi vaan keskieuroopan sileille vähälumisille teille. Toiseksi 190 sen enempää kuin väyrynenkään eivät ole isoja autoja. Jokaisessa riisikupissakin on nykyään saman verran tilaa ja ominaisuuksia. Yrittäkää edes päästä niistä hourekuvistanne, meseilijät.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      2373
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      238
      1746
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

      Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      308
      1286
    4. Miten tämä meidän tarina

      Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      959
    5. Kulujen jako parisuhteessa

      Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      935
    6. En todellakaan halua että

      Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      844
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

      Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      835
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

      On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      35
      747
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

      Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      683
    10. Paikat tapeltu

      Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      35
      681
    Aihe