Pyörän renkaisiin ilman pumppaamisen pitäisi olla lasten leikkiä, mutta kahdesta pumpusta ja kovasta yrityksestä huolimatta homma ei ota onnistuakseen. Hermot on menneet jo useaan otteeseen, mutta haluaisin oppia oikean tekniikan. Koska renkaissa on jonkin verran ilmaa, uskoisin niiden olevan ehjät. Pyörän olen kääntänyt ylösalaisin ja pumpatessa venttiili on ylhäällä. Pumput toimivat ja niiden pitäisi sopia pyörän venttiileihin, ilma ei vain jostain syystä siirry renkaisiin. Olisiko teillä jotain ajatusta siitä, mikä menee pieleen?
Uusavuton
17
24624
Vastaukset
- jotain sitten...
Olisko siinä Presta-venttiilit? Niissä pitää pyörittää sellasta pientä "nupukkaa" siinä venttiilin päässä että venttiili aukeaa. Oothan ottanut sen kumisen suojuksen pois ennen pumppaamista?
- alkup. Maantiepyöräilijä
Tuossa ylemmässä tuli ne pari yleisintä syytä. Mikä on venttiilityyppi? http://www.polkupyoraily.net/wiki/Venttiili
- Mikke
tuli varsin perusteelliset vastaukset, joihin ei ole paljon lisäämistä. Tosin, jos sinulla olisi niin vanha pyörä, että siinä olisi Dunlopin venttiilikumilla varustettu venttiili käytössä, niin sellainen voi olla joskus hyvinkin raskas pumpattava ja kannattaisi vaihtaa pikaventtiiliksi. Vaikkei se tätä asiaa ratkaise, niin pumpattaessa pyörän kääntäminen kumolleen on tarpeetonta. Mutta onhan se käytännöllinen tapa monissa huolto- ja korjaustoimissa ja käyhän se voimaharjoittelusta.
- Neiti Aurinkoinen
Kiitos ystävällisistä neuvoistanne! :) Kyse on pikaventtiilistä ja mustan "korkin" olen ottanut pois jokaisella yrityksellä ;) Ehkä en saa painettua pumppua tarpeeksi tiiviisti venttiiliä vasten, kun ilma tuntuu sihisevän välistä, sen sijaan että rengas täyttyisi... Yritän tänään jälleen uusin voimin ja mikäli muu ei auta, talutan pyörän ja ongelmani pyöräliikkeeseen.
- alkup. Maantiepyöräilijä
Siis kyse on noista Dunlopeista? Huonolatuinen venttiili on voinut talven aikana ruostua kiinni. Auki ja tippa CRC:tä voi auttaa. Jos se on kumiversio, niin kumi pitää vaihtaa. Itse en ostaisi enää sisäkumeja, joissa on moisia. Shraderin saa pienellä työllä tuollaiselle vanteelle ja uudet vanteet kannattaa ostaa joko Prestalla tai Schraderilla. Pumpulla ja mumpulla on sitten eroa. Parilla kympillä saa hyvän tornipumpun, joissa voima riittää. Osta sellainen malli, jossa on mittari ja käytä renkaan kyljestä löytyviä max suosituspaineita. Siitä kokeilemalla sitten alaspäin.
- Mikke
olla tosiaan myös pumpussa. Voi olla, että pumpun tiiviste, jonka pitäisi tulla siihen venttiilin suun ympärille on kadonnut pumpusta kokonaan tai on rikkoutunut. Mutta tosiaan noilla isoilla pumpuilla saa paineitakin nousemaan helpommin ja eivät enää ole varsin hinnakkaita.
- ari zwag
alkup. Maantiepyöräilijä kirjoitti:
Siis kyse on noista Dunlopeista? Huonolatuinen venttiili on voinut talven aikana ruostua kiinni. Auki ja tippa CRC:tä voi auttaa. Jos se on kumiversio, niin kumi pitää vaihtaa. Itse en ostaisi enää sisäkumeja, joissa on moisia. Shraderin saa pienellä työllä tuollaiselle vanteelle ja uudet vanteet kannattaa ostaa joko Prestalla tai Schraderilla. Pumpulla ja mumpulla on sitten eroa. Parilla kympillä saa hyvän tornipumpun, joissa voima riittää. Osta sellainen malli, jossa on mittari ja käytä renkaan kyljestä löytyviä max suosituspaineita. Siitä kokeilemalla sitten alaspäin.
Olettekos huomanneet kuinka huonoja dunlopit ovat nykyään? 30v sitten ei ollut juuri koskaan ongelmia, nykyään saa värkätä monta kertaa vuodessa. Rasvaat vaikka, niin silti jumissa ja vuotaa. Ihme homma? Olen siirtynyt schraderiin suosiolla.
- vai olet
kääntänyt pyörän ylösalaisin ;)
- ergon
Ihan selväähän se on, että selkä suorana on mukavampi pumpata kuin kaksinkerroin maanrajassa. Ihan hyvä idea minusta tuo pyörän kääntäminen. Pumpun yleisin vika on kuluminen. Kumi, jonka pitäisi tiivistää pumppu venttiilin päälle, kuluu käytössä hyvin nopeasti. Jos se ei vastusta paikalleen painettaessa, tiiveys on poissa ja kumi vaihdettava. Pumppaamisen yleisin vika taas on pumpun huono painaminen venttiilin päälle. Jos pumppu on vinossa tai liian ylhäällä, se ei tiivisty venttiilin päälle ja tuloksena on juuri kuvatun tapainen ilman karkaaminen raoista. Tähän auttaa vain huolellisuus ja sitten myöhemmin kokemus. Lähes kaikilta tuleva neuvo "osta uusi pumppu" on viimeinen, minkä minä antaisin. Tietysti, jos rahaa on, sillä _saattaa_ saada mukavampaa työskentelyä...
- Hempp@
ergon kirjoitti:
Ihan selväähän se on, että selkä suorana on mukavampi pumpata kuin kaksinkerroin maanrajassa. Ihan hyvä idea minusta tuo pyörän kääntäminen. Pumpun yleisin vika on kuluminen. Kumi, jonka pitäisi tiivistää pumppu venttiilin päälle, kuluu käytössä hyvin nopeasti. Jos se ei vastusta paikalleen painettaessa, tiiveys on poissa ja kumi vaihdettava. Pumppaamisen yleisin vika taas on pumpun huono painaminen venttiilin päälle. Jos pumppu on vinossa tai liian ylhäällä, se ei tiivisty venttiilin päälle ja tuloksena on juuri kuvatun tapainen ilman karkaaminen raoista. Tähän auttaa vain huolellisuus ja sitten myöhemmin kokemus. Lähes kaikilta tuleva neuvo "osta uusi pumppu" on viimeinen, minkä minä antaisin. Tietysti, jos rahaa on, sillä _saattaa_ saada mukavampaa työskentelyä...
Miksi ei uutta pumppua, jos otetaan huomioon, että henkilön käyttämä pumppu on tämä perus-käsipumppu jolla tosiaan ollaan hieman rähmällään siinä pumpatessa? Ja saattaa olla rikki.
Uuden pumpun voi joko ostaa täysin samanlaisen mitä vanha oli tai kokonaan erimallisen.
Otetaan nyt esimerkkinä (Velosportin sivuilta kun en muuta tähän keksinyt)
http://www.velosport.fi/index.php/tarvikkeet/pumput/aim-airhose-expert-plus.html
Tämmöinen, Aim AIrhose Expert Plus.
Huomattavasti mukavampi käyttää, ei vaadi voimankäyttöä ollenkaan verrattuna käsipumppuun, sopii kaikille venttiileille eikä loppujenlopuksi maksa edes paljoa ja muilta valmistajilta irtoaa vielä halvemmalla. Helvetin hyvä verrattuna siihen käsipumpun tuhnuun jolla saa aina noitua ja pistää sitä ilmaa naama irvessä kontillaan siihen kumiin. Ei loppujen lopuksi mikään huono investointi. - voiko_joku_vielä_epäselv
ergon kirjoitti:
Ihan selväähän se on, että selkä suorana on mukavampi pumpata kuin kaksinkerroin maanrajassa. Ihan hyvä idea minusta tuo pyörän kääntäminen. Pumpun yleisin vika on kuluminen. Kumi, jonka pitäisi tiivistää pumppu venttiilin päälle, kuluu käytössä hyvin nopeasti. Jos se ei vastusta paikalleen painettaessa, tiiveys on poissa ja kumi vaihdettava. Pumppaamisen yleisin vika taas on pumpun huono painaminen venttiilin päälle. Jos pumppu on vinossa tai liian ylhäällä, se ei tiivisty venttiilin päälle ja tuloksena on juuri kuvatun tapainen ilman karkaaminen raoista. Tähän auttaa vain huolellisuus ja sitten myöhemmin kokemus. Lähes kaikilta tuleva neuvo "osta uusi pumppu" on viimeinen, minkä minä antaisin. Tietysti, jos rahaa on, sillä _saattaa_ saada mukavampaa työskentelyä...
monissa dunlop venttiilehin sopivissa pumpussa kuluneen gummi osan saa käännettyä ja hieman väkivalloin tungettu takaisin asemiinsa avaamalla pumpelon päässä olevan kierteellisen osan, jolloin kulunut gummisisäosa muuttuu pumpussa ulko-osaksi ja pumppu toimii auttavasti.
Tällä pääsee lähimpään pyöräliikkeeseen ajaen, mutta pumppu yleensä on ehtoopuolella kuitenkin, joten uusi pumppu hankintaan.
- :))
Mulla oli ihan samanlainen ongelma Dunlop-venttiilin kanssa. Ei auttanut vaikka kuinka kauan pumppasi, ilmaa ei vaan mennyt renkaaseen. Sitten luin netistä, että vika voi olla vioittuneessa venttiilissä. Marssin siis Prismaan ja ostin uudet venttiilit (n.2,90e/2kpl). Venttiilin vaihto oli yhtä helppoa kun juomapullon korkin avaaminen: kierretään vaan edellinen auki ja uusi tilalle. Ja ongelma ratkesi heti: sain pumpattua renkaan täyteen parissa minuutissa halvalla 3 euron käsipumpullani :)
Tsekatkaa täältä mikä venttiili teillä on käytössä:
http://www.polkupyoraily.net/wiki/Venttiili
terveisin tyttö, joka googlasi ja korjasi vian ihan itse :)- Pyörällä liikkuja
Autonventtiilistä (Schrader) on kuitenkin hyvä mainita, että sitä ei voi vaihtaa uuteen. Pikku pumpulla ilman saaminen siihen on raskasta, jos ei hallitse tekniikkaa.
Mainitun venttiilin keskellä on tappi, jota painamalla venttiili avautuu. Vastaavasti kyseiselle venttiilille tarkoitetussa pumpun suuttimessa on keskellä myös tappi, joka painautuu venttiilin tappia vasten. Jotta pumppaaminen olisi kevyttä pumpun suutin tulisi painaa sen verran syvälle venttiiliin, että venttiilin keskitappi painautuu hieman alas. Ei kuitenkaan niin syvälle, että ilma alkaa virrata ulos.
Itse teen usein siten, että painan varovasti pumpun suutinta venttiiliä vasten kunnes kuulen ilman alkavan suhista ulos. Sen jälkeen aavistus takaisin jolloin suhina lakkaa ja suuttimen lukitus vivusta asemaansa. - Vitsin murjaisit
Pyörällä liikkuja kirjoitti:
Autonventtiilistä (Schrader) on kuitenkin hyvä mainita, että sitä ei voi vaihtaa uuteen. Pikku pumpulla ilman saaminen siihen on raskasta, jos ei hallitse tekniikkaa.
Mainitun venttiilin keskellä on tappi, jota painamalla venttiili avautuu. Vastaavasti kyseiselle venttiilille tarkoitetussa pumpun suuttimessa on keskellä myös tappi, joka painautuu venttiilin tappia vasten. Jotta pumppaaminen olisi kevyttä pumpun suutin tulisi painaa sen verran syvälle venttiiliin, että venttiilin keskitappi painautuu hieman alas. Ei kuitenkaan niin syvälle, että ilma alkaa virrata ulos.
Itse teen usein siten, että painan varovasti pumpun suutinta venttiiliä vasten kunnes kuulen ilman alkavan suhista ulos. Sen jälkeen aavistus takaisin jolloin suhina lakkaa ja suuttimen lukitus vivusta asemaansa.Tuolla "venttiilintappihiukanauki"-tekniikka on repäisty syvältä.
Aina, kun venttiilin kautta pääsee ilmaa ulos, niin pääsee myös sisään.
Ja aina, kun venttiilin kautta pääsee ilmaa sisään, niin pääsee myös ulos. Siinä ei ole mitään "vain sisään"-asentoa. Paine-ero ratkaisee mihin suuntaan kulkee. - Pyörällä liikkuja
Vitsin murjaisit kirjoitti:
Tuolla "venttiilintappihiukanauki"-tekniikka on repäisty syvältä.
Aina, kun venttiilin kautta pääsee ilmaa ulos, niin pääsee myös sisään.
Ja aina, kun venttiilin kautta pääsee ilmaa sisään, niin pääsee myös ulos. Siinä ei ole mitään "vain sisään"-asentoa. Paine-ero ratkaisee mihin suuntaan kulkee.Kokemuksesta kirjoitin. Raskas on pumpata, jos tappi on täysin ylhäällä. Keventyy huomattavasti kun tappi valmiiksi painunut sisään. Jokainen voi itse kokeilla - pakko ei ole neuvoa noudattaa.
- Tarkista ny ihmeessä
Must jotenki vaikuttas siltä, että se pumppu ei ole alkuunkaan sinut sen venttiilin kanssa.
- Uudet_kujeet
Vanha ketju, mutta ajankohtainen.
Lainaus: "Mulla oli ihan samanlainen ongelma Dunlop-venttiilin kanssa. Ei auttanut vaikka kuinka kauan pumppasi, ilmaa ei vaan mennyt renkaaseen. Sitten luin netistä, että vika voi olla vioittuneessa venttiilissä. Marssin siis Prismaan ja ostin uudet venttiilit (n.2,90e/2kpl). Venttiilin vaihto oli yhtä helppoa kun juomapullon korkin avaaminen: kierretään vaan edellinen auki ja uusi tilalle. Ja ongelma ratkesi heti: sain pumpattua renkaan täyteen parissa minuutissa halvalla 3 euron käsipumpullani."
Hyvä vihje. Jos uuteen venttiiliin ei ole mahdollisuuksia, venttiilin lukkomutterin voi kiertää irti ja irrottaa venttiilin. Kun irrallaan olevaan venttiiliin puhaltaa tai pumppaa ilmaa (= ei lainkaan vastapainetta), huomaa helposti, jos venttiilin kuula on jumissa. Kuulahan lukitsee toiseen suuntaan ja päästää ilmaa toiseen suuntaan. Pumppaamalla irrotettuun venttiiliin ilmaa pumpulla jumittuneen kuulan saa yleensä vapautettua. Myös tippa CRC:tä kuulaan saattaa avittaa tilannetta.
Prestan venttiilissä itselläni on puolestaan ollut se ongelma, että venttiili on vuotanut, koska en ollut kiertänyt venttiiliä paikalleen tarpeeksi tiukkaan. Vaara on toki kiristyksessä koko venttiilin karan katkeamiseen (sormin vs. pihdein).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 773174
- 492400
- 322107
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812102- 1371869
- 311735
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313291691Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne91536Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51240Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61234