Onko mahdollista muutoskatsastaa 94 vuosimallin dieselkäyttöinen auto isommalle turbolle ja välijäähdyttimelle? Autosta löytyy vakiona molemmat. Huonosti on AKE:n sivuilla kyseisestä toimenpiteestä kerrottu, tai sit ei mene vaan jakeluun.
Turbon vaihto ja muutoskatsastus
13
7969
Vastaukset
- pitää
muutoskatsastaa? Vaihdat vaan turbon ja coolerin ja sillä siisti. Entiset meni rikki.
- ymmärtäminen
"Meni rikki niin vaihdoin vähän isommat eikai näitä tarvii muutoskatsastaa?"
- Peltsi
Jos ennen ei ole ollut esim. cooleria niin katsastusmies ehkä huomaa sen ja vaatii muutoskatsastusta. Hiukan isompi turbo voi mennä ihan huomaamatta. Olen ymmärtänyt että jos rekisteriotteessa lukee vähäpäästöinen niin silloin on vaikeampaa. Silloin vaaditaan laaja päästömittaus jonka tekee VTT ja se kustantaa about 1500euroa. Jos et muuta keksi niin katsastuksen ajaksi cooleri pois. Jos rekisteriotteessa ei lue vähäpäästöinen niin sitten tarvitaan vain teholappu. Tehot saa olla olla 20% mallisarjan tehokkainta suurempi mutta jarrut pitää olla vastaavat kuin mallisarjan tehokkaimmassa. En muista pitikö muita osia vaihtaa kuin jarrut. Omassa dieselautossa vuosimallia -95 lukee rekisteriotteessa katalysaattori mutta vähäpäästöisyydestä ei mitään. Jostakiin luin että uusiin rekisteriotteisiin jäi kirjaamatta joissakin autoissa vähäpäästöinen vaikka se kuitenkin aken tiedoissa on vähäpäästöinen. Kuitenkin omassa autossa on kaikki saastelaitteet jotka vähäpäästöisessä on eli katalysaattori ja EGR.
- noin...
Peltsi kirjoitti:
Jos ennen ei ole ollut esim. cooleria niin katsastusmies ehkä huomaa sen ja vaatii muutoskatsastusta. Hiukan isompi turbo voi mennä ihan huomaamatta. Olen ymmärtänyt että jos rekisteriotteessa lukee vähäpäästöinen niin silloin on vaikeampaa. Silloin vaaditaan laaja päästömittaus jonka tekee VTT ja se kustantaa about 1500euroa. Jos et muuta keksi niin katsastuksen ajaksi cooleri pois. Jos rekisteriotteessa ei lue vähäpäästöinen niin sitten tarvitaan vain teholappu. Tehot saa olla olla 20% mallisarjan tehokkainta suurempi mutta jarrut pitää olla vastaavat kuin mallisarjan tehokkaimmassa. En muista pitikö muita osia vaihtaa kuin jarrut. Omassa dieselautossa vuosimallia -95 lukee rekisteriotteessa katalysaattori mutta vähäpäästöisyydestä ei mitään. Jostakiin luin että uusiin rekisteriotteisiin jäi kirjaamatta joissakin autoissa vähäpäästöinen vaikka se kuitenkin aken tiedoissa on vähäpäästöinen. Kuitenkin omassa autossa on kaikki saastelaitteet jotka vähäpäästöisessä on eli katalysaattori ja EGR.
Minulla ei ole tämänhetkistä tietoa, mutta ennen oli kyllä niin että 30.12.91 jälkeen rekisteröidyn auton tulee alittaa sen käyttöönoton aikaiset päästovaatimukset ja niitä ei voi tuollaisessa turbonvaihtoprojektissa todistaa kuin sillä esim. vtt:n tekemällä mittauksella, eri asia sitten jos esim. mallisarjassa on kyseisellä turbolla olevia koneita...
- dieseleissä olla
noin... kirjoitti:
Minulla ei ole tämänhetkistä tietoa, mutta ennen oli kyllä niin että 30.12.91 jälkeen rekisteröidyn auton tulee alittaa sen käyttöönoton aikaiset päästovaatimukset ja niitä ei voi tuollaisessa turbonvaihtoprojektissa todistaa kuin sillä esim. vtt:n tekemällä mittauksella, eri asia sitten jos esim. mallisarjassa on kyseisellä turbolla olevia koneita...
vähän eritavalla kuin bensavehkeissä? Vaikea kuvitella että diesel olisi vähäpäästöinen ;)
- kuitenkin
dieseleissä olla kirjoitti:
vähän eritavalla kuin bensavehkeissä? Vaikea kuvitella että diesel olisi vähäpäästöinen ;)
olla niin, että -91 lähtien myös dieselit ovat olleet vähäpästöisiä. Siitä lähtien niissä on pitänyt olla pakokaasun takaisinkierrätys ja "katalysaattori".
- ihmeessä
miksi sinä sen haluaisit muutoskatsastaa? lyöt vaan vehkeet paikalleen "lähes oem-tyylillä", silleen fiksusti, niin no problem.
- OEM
tyyli tässä tapauksessa, jos olette katsonut bmw tds tai omega moottoria/turboa/välijäähdytintä niin ymmärrätte että tuonne on ihan turha tehdä mitään oem paikoille. Turbo on alkuperäiseen verrattuna kerrostalon kokoinen niinkuin cooleri myös. Tulee senverran esille että nuo kyllä huomaa heti jos sattuu konepeiton avaamaan. Haluaisin muutoskatsastaa nuo jotta auto olisi laillinen eikä tarvitsisi joka katsastuksessa pelätä että tulee sanomista. Alkuperäisen kokoonpanon laittaminen leimalle ei ole vaihtoehto.
- kuin viedä testiin
OEM kirjoitti:
tyyli tässä tapauksessa, jos olette katsonut bmw tds tai omega moottoria/turboa/välijäähdytintä niin ymmärrätte että tuonne on ihan turha tehdä mitään oem paikoille. Turbo on alkuperäiseen verrattuna kerrostalon kokoinen niinkuin cooleri myös. Tulee senverran esille että nuo kyllä huomaa heti jos sattuu konepeiton avaamaan. Haluaisin muutoskatsastaa nuo jotta auto olisi laillinen eikä tarvitsisi joka katsastuksessa pelätä että tulee sanomista. Alkuperäisen kokoonpanon laittaminen leimalle ei ole vaihtoehto.
eli testiinhän se on sitten vietävä...eli viralliset päästö-, teho-, melu- jne. mittaukset. VTT/Test Center Tiililä tms tai sitten ulkomailla joku akkreditoitu ja Suomen AKE.n hyväksymä testauspaikka. Pari tonnia tulee ottamaan pelkkä yksi testi (Vtt) ja hyvää onnea tulet tarvitsemaan vielä enemmän. Varaudu siis rahanmenoon.
- nääs...
kuin viedä testiin kirjoitti:
eli testiinhän se on sitten vietävä...eli viralliset päästö-, teho-, melu- jne. mittaukset. VTT/Test Center Tiililä tms tai sitten ulkomailla joku akkreditoitu ja Suomen AKE.n hyväksymä testauspaikka. Pari tonnia tulee ottamaan pelkkä yksi testi (Vtt) ja hyvää onnea tulet tarvitsemaan vielä enemmän. Varaudu siis rahanmenoon.
Mene paikalliselle katsastus asemalle jossa aiot auton muutos katsastaa. Kysy mitä tehdään ja miten. VAK katsastuksen kanssa ollu toimiva systeemi. Kun ensin käy paikanpäällä kysymässä mitä vaativat ja tekee sen mukaan ja menee samaan paikkaan hakemaan leiman.
- huikkapää
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajoneuvotekniikka/Ajoneuvon rakenne ja varusteet/Henkilö- ja pakettiautojen rakennemuutokset/Moottori/Moottorin vaihto tai muutos ja pakokaasupäästöt.htm http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajoneuvotekniikka/Ajoneuvon rakenne ja varusteet/Henkilö- ja pakettiautojen rakennemuutokset/Moottori.htm
- turbottelija
Mitä osia käytännössä tarkoittaa seuraava trafin sivuilla:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
"2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös sellaisen alkuperäistä painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa, taikka myös vertailumoottoreita tehokkaamman, painavamman tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin vaihtaminen. Vaihtaminen on sallittua seuraavin edellytyksin:
a) auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet vastaavat vertailumoottorilla varustettua autoa, mahdollinen vakiovarusteena oleva lukkiutumaton jarrujärjestelmä mukaan luettuna;"
Mitä ovat muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet?
- maltilla1
Älä konttorille rahojas kanna vaan osta viripalikkaa, mulla vm 93 mersu jossa ämpärinkokonen turbo 70 cm levee kuuleri ,katsastanut sen kolmasti eikä koppalakkia kiinnosta muutakuin paljoko on jarrutettu tehoo ja sitä on 230hv
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053101Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391590Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921442- 891349
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461304Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1521219Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze123999Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89912Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44793