Onko mahdollista muutoskatsastaa 94 vuosimallin dieselkäyttöinen auto isommalle turbolle ja välijäähdyttimelle? Autosta löytyy vakiona molemmat. Huonosti on AKE:n sivuilla kyseisestä toimenpiteestä kerrottu, tai sit ei mene vaan jakeluun.
Turbon vaihto ja muutoskatsastus
13
8050
Vastaukset
- pitää
muutoskatsastaa? Vaihdat vaan turbon ja coolerin ja sillä siisti. Entiset meni rikki.
- ymmärtäminen
"Meni rikki niin vaihdoin vähän isommat eikai näitä tarvii muutoskatsastaa?"
- Peltsi
Jos ennen ei ole ollut esim. cooleria niin katsastusmies ehkä huomaa sen ja vaatii muutoskatsastusta. Hiukan isompi turbo voi mennä ihan huomaamatta. Olen ymmärtänyt että jos rekisteriotteessa lukee vähäpäästöinen niin silloin on vaikeampaa. Silloin vaaditaan laaja päästömittaus jonka tekee VTT ja se kustantaa about 1500euroa. Jos et muuta keksi niin katsastuksen ajaksi cooleri pois. Jos rekisteriotteessa ei lue vähäpäästöinen niin sitten tarvitaan vain teholappu. Tehot saa olla olla 20% mallisarjan tehokkainta suurempi mutta jarrut pitää olla vastaavat kuin mallisarjan tehokkaimmassa. En muista pitikö muita osia vaihtaa kuin jarrut. Omassa dieselautossa vuosimallia -95 lukee rekisteriotteessa katalysaattori mutta vähäpäästöisyydestä ei mitään. Jostakiin luin että uusiin rekisteriotteisiin jäi kirjaamatta joissakin autoissa vähäpäästöinen vaikka se kuitenkin aken tiedoissa on vähäpäästöinen. Kuitenkin omassa autossa on kaikki saastelaitteet jotka vähäpäästöisessä on eli katalysaattori ja EGR.
- noin...
Peltsi kirjoitti:
Jos ennen ei ole ollut esim. cooleria niin katsastusmies ehkä huomaa sen ja vaatii muutoskatsastusta. Hiukan isompi turbo voi mennä ihan huomaamatta. Olen ymmärtänyt että jos rekisteriotteessa lukee vähäpäästöinen niin silloin on vaikeampaa. Silloin vaaditaan laaja päästömittaus jonka tekee VTT ja se kustantaa about 1500euroa. Jos et muuta keksi niin katsastuksen ajaksi cooleri pois. Jos rekisteriotteessa ei lue vähäpäästöinen niin sitten tarvitaan vain teholappu. Tehot saa olla olla 20% mallisarjan tehokkainta suurempi mutta jarrut pitää olla vastaavat kuin mallisarjan tehokkaimmassa. En muista pitikö muita osia vaihtaa kuin jarrut. Omassa dieselautossa vuosimallia -95 lukee rekisteriotteessa katalysaattori mutta vähäpäästöisyydestä ei mitään. Jostakiin luin että uusiin rekisteriotteisiin jäi kirjaamatta joissakin autoissa vähäpäästöinen vaikka se kuitenkin aken tiedoissa on vähäpäästöinen. Kuitenkin omassa autossa on kaikki saastelaitteet jotka vähäpäästöisessä on eli katalysaattori ja EGR.
Minulla ei ole tämänhetkistä tietoa, mutta ennen oli kyllä niin että 30.12.91 jälkeen rekisteröidyn auton tulee alittaa sen käyttöönoton aikaiset päästovaatimukset ja niitä ei voi tuollaisessa turbonvaihtoprojektissa todistaa kuin sillä esim. vtt:n tekemällä mittauksella, eri asia sitten jos esim. mallisarjassa on kyseisellä turbolla olevia koneita...
- dieseleissä olla
noin... kirjoitti:
Minulla ei ole tämänhetkistä tietoa, mutta ennen oli kyllä niin että 30.12.91 jälkeen rekisteröidyn auton tulee alittaa sen käyttöönoton aikaiset päästovaatimukset ja niitä ei voi tuollaisessa turbonvaihtoprojektissa todistaa kuin sillä esim. vtt:n tekemällä mittauksella, eri asia sitten jos esim. mallisarjassa on kyseisellä turbolla olevia koneita...
vähän eritavalla kuin bensavehkeissä? Vaikea kuvitella että diesel olisi vähäpäästöinen ;)
- kuitenkin
dieseleissä olla kirjoitti:
vähän eritavalla kuin bensavehkeissä? Vaikea kuvitella että diesel olisi vähäpäästöinen ;)
olla niin, että -91 lähtien myös dieselit ovat olleet vähäpästöisiä. Siitä lähtien niissä on pitänyt olla pakokaasun takaisinkierrätys ja "katalysaattori".
- ihmeessä
miksi sinä sen haluaisit muutoskatsastaa? lyöt vaan vehkeet paikalleen "lähes oem-tyylillä", silleen fiksusti, niin no problem.
- OEM
tyyli tässä tapauksessa, jos olette katsonut bmw tds tai omega moottoria/turboa/välijäähdytintä niin ymmärrätte että tuonne on ihan turha tehdä mitään oem paikoille. Turbo on alkuperäiseen verrattuna kerrostalon kokoinen niinkuin cooleri myös. Tulee senverran esille että nuo kyllä huomaa heti jos sattuu konepeiton avaamaan. Haluaisin muutoskatsastaa nuo jotta auto olisi laillinen eikä tarvitsisi joka katsastuksessa pelätä että tulee sanomista. Alkuperäisen kokoonpanon laittaminen leimalle ei ole vaihtoehto.
- kuin viedä testiin
OEM kirjoitti:
tyyli tässä tapauksessa, jos olette katsonut bmw tds tai omega moottoria/turboa/välijäähdytintä niin ymmärrätte että tuonne on ihan turha tehdä mitään oem paikoille. Turbo on alkuperäiseen verrattuna kerrostalon kokoinen niinkuin cooleri myös. Tulee senverran esille että nuo kyllä huomaa heti jos sattuu konepeiton avaamaan. Haluaisin muutoskatsastaa nuo jotta auto olisi laillinen eikä tarvitsisi joka katsastuksessa pelätä että tulee sanomista. Alkuperäisen kokoonpanon laittaminen leimalle ei ole vaihtoehto.
eli testiinhän se on sitten vietävä...eli viralliset päästö-, teho-, melu- jne. mittaukset. VTT/Test Center Tiililä tms tai sitten ulkomailla joku akkreditoitu ja Suomen AKE.n hyväksymä testauspaikka. Pari tonnia tulee ottamaan pelkkä yksi testi (Vtt) ja hyvää onnea tulet tarvitsemaan vielä enemmän. Varaudu siis rahanmenoon.
- nääs...
kuin viedä testiin kirjoitti:
eli testiinhän se on sitten vietävä...eli viralliset päästö-, teho-, melu- jne. mittaukset. VTT/Test Center Tiililä tms tai sitten ulkomailla joku akkreditoitu ja Suomen AKE.n hyväksymä testauspaikka. Pari tonnia tulee ottamaan pelkkä yksi testi (Vtt) ja hyvää onnea tulet tarvitsemaan vielä enemmän. Varaudu siis rahanmenoon.
Mene paikalliselle katsastus asemalle jossa aiot auton muutos katsastaa. Kysy mitä tehdään ja miten. VAK katsastuksen kanssa ollu toimiva systeemi. Kun ensin käy paikanpäällä kysymässä mitä vaativat ja tekee sen mukaan ja menee samaan paikkaan hakemaan leiman.
- huikkapää
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajoneuvotekniikka/Ajoneuvon rakenne ja varusteet/Henkilö- ja pakettiautojen rakennemuutokset/Moottori/Moottorin vaihto tai muutos ja pakokaasupäästöt.htm http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajoneuvotekniikka/Ajoneuvon rakenne ja varusteet/Henkilö- ja pakettiautojen rakennemuutokset/Moottori.htm
- turbottelija
Mitä osia käytännössä tarkoittaa seuraava trafin sivuilla:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
"2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös sellaisen alkuperäistä painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa, taikka myös vertailumoottoreita tehokkaamman, painavamman tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin vaihtaminen. Vaihtaminen on sallittua seuraavin edellytyksin:
a) auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet vastaavat vertailumoottorilla varustettua autoa, mahdollinen vakiovarusteena oleva lukkiutumaton jarrujärjestelmä mukaan luettuna;"
Mitä ovat muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet?
- maltilla1
Älä konttorille rahojas kanna vaan osta viripalikkaa, mulla vm 93 mersu jossa ämpärinkokonen turbo 70 cm levee kuuleri ,katsastanut sen kolmasti eikä koppalakkia kiinnosta muutakuin paljoko on jarrutettu tehoo ja sitä on 230hv
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei235913- 602037
- 271499
Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa
Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom2411284- 741145
Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?
Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️691138Mitä teet nainen
Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,531117- 511072
Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1441067Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle58995