Turbon vaihto ja muutoskatsastus

löpölasse

Onko mahdollista muutoskatsastaa 94 vuosimallin dieselkäyttöinen auto isommalle turbolle ja välijäähdyttimelle? Autosta löytyy vakiona molemmat. Huonosti on AKE:n sivuilla kyseisestä toimenpiteestä kerrottu, tai sit ei mene vaan jakeluun.

13

7969

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pitää

      muutoskatsastaa? Vaihdat vaan turbon ja coolerin ja sillä siisti. Entiset meni rikki.

      • ymmärtäminen

        "Meni rikki niin vaihdoin vähän isommat eikai näitä tarvii muutoskatsastaa?"


      • Peltsi

        Jos ennen ei ole ollut esim. cooleria niin katsastusmies ehkä huomaa sen ja vaatii muutoskatsastusta. Hiukan isompi turbo voi mennä ihan huomaamatta. Olen ymmärtänyt että jos rekisteriotteessa lukee vähäpäästöinen niin silloin on vaikeampaa. Silloin vaaditaan laaja päästömittaus jonka tekee VTT ja se kustantaa about 1500euroa. Jos et muuta keksi niin katsastuksen ajaksi cooleri pois. Jos rekisteriotteessa ei lue vähäpäästöinen niin sitten tarvitaan vain teholappu. Tehot saa olla olla 20% mallisarjan tehokkainta suurempi mutta jarrut pitää olla vastaavat kuin mallisarjan tehokkaimmassa. En muista pitikö muita osia vaihtaa kuin jarrut. Omassa dieselautossa vuosimallia -95 lukee rekisteriotteessa katalysaattori mutta vähäpäästöisyydestä ei mitään. Jostakiin luin että uusiin rekisteriotteisiin jäi kirjaamatta joissakin autoissa vähäpäästöinen vaikka se kuitenkin aken tiedoissa on vähäpäästöinen. Kuitenkin omassa autossa on kaikki saastelaitteet jotka vähäpäästöisessä on eli katalysaattori ja EGR.


      • noin...
        Peltsi kirjoitti:

        Jos ennen ei ole ollut esim. cooleria niin katsastusmies ehkä huomaa sen ja vaatii muutoskatsastusta. Hiukan isompi turbo voi mennä ihan huomaamatta. Olen ymmärtänyt että jos rekisteriotteessa lukee vähäpäästöinen niin silloin on vaikeampaa. Silloin vaaditaan laaja päästömittaus jonka tekee VTT ja se kustantaa about 1500euroa. Jos et muuta keksi niin katsastuksen ajaksi cooleri pois. Jos rekisteriotteessa ei lue vähäpäästöinen niin sitten tarvitaan vain teholappu. Tehot saa olla olla 20% mallisarjan tehokkainta suurempi mutta jarrut pitää olla vastaavat kuin mallisarjan tehokkaimmassa. En muista pitikö muita osia vaihtaa kuin jarrut. Omassa dieselautossa vuosimallia -95 lukee rekisteriotteessa katalysaattori mutta vähäpäästöisyydestä ei mitään. Jostakiin luin että uusiin rekisteriotteisiin jäi kirjaamatta joissakin autoissa vähäpäästöinen vaikka se kuitenkin aken tiedoissa on vähäpäästöinen. Kuitenkin omassa autossa on kaikki saastelaitteet jotka vähäpäästöisessä on eli katalysaattori ja EGR.

        Minulla ei ole tämänhetkistä tietoa, mutta ennen oli kyllä niin että 30.12.91 jälkeen rekisteröidyn auton tulee alittaa sen käyttöönoton aikaiset päästovaatimukset ja niitä ei voi tuollaisessa turbonvaihtoprojektissa todistaa kuin sillä esim. vtt:n tekemällä mittauksella, eri asia sitten jos esim. mallisarjassa on kyseisellä turbolla olevia koneita...


      • dieseleissä olla
        noin... kirjoitti:

        Minulla ei ole tämänhetkistä tietoa, mutta ennen oli kyllä niin että 30.12.91 jälkeen rekisteröidyn auton tulee alittaa sen käyttöönoton aikaiset päästovaatimukset ja niitä ei voi tuollaisessa turbonvaihtoprojektissa todistaa kuin sillä esim. vtt:n tekemällä mittauksella, eri asia sitten jos esim. mallisarjassa on kyseisellä turbolla olevia koneita...

        vähän eritavalla kuin bensavehkeissä? Vaikea kuvitella että diesel olisi vähäpäästöinen ;)


      • kuitenkin
        dieseleissä olla kirjoitti:

        vähän eritavalla kuin bensavehkeissä? Vaikea kuvitella että diesel olisi vähäpäästöinen ;)

        olla niin, että -91 lähtien myös dieselit ovat olleet vähäpästöisiä. Siitä lähtien niissä on pitänyt olla pakokaasun takaisinkierrätys ja "katalysaattori".


    • ihmeessä

      miksi sinä sen haluaisit muutoskatsastaa? lyöt vaan vehkeet paikalleen "lähes oem-tyylillä", silleen fiksusti, niin no problem.

      • OEM

        tyyli tässä tapauksessa, jos olette katsonut bmw tds tai omega moottoria/turboa/välijäähdytintä niin ymmärrätte että tuonne on ihan turha tehdä mitään oem paikoille. Turbo on alkuperäiseen verrattuna kerrostalon kokoinen niinkuin cooleri myös. Tulee senverran esille että nuo kyllä huomaa heti jos sattuu konepeiton avaamaan. Haluaisin muutoskatsastaa nuo jotta auto olisi laillinen eikä tarvitsisi joka katsastuksessa pelätä että tulee sanomista. Alkuperäisen kokoonpanon laittaminen leimalle ei ole vaihtoehto.


      • kuin viedä testiin
        OEM kirjoitti:

        tyyli tässä tapauksessa, jos olette katsonut bmw tds tai omega moottoria/turboa/välijäähdytintä niin ymmärrätte että tuonne on ihan turha tehdä mitään oem paikoille. Turbo on alkuperäiseen verrattuna kerrostalon kokoinen niinkuin cooleri myös. Tulee senverran esille että nuo kyllä huomaa heti jos sattuu konepeiton avaamaan. Haluaisin muutoskatsastaa nuo jotta auto olisi laillinen eikä tarvitsisi joka katsastuksessa pelätä että tulee sanomista. Alkuperäisen kokoonpanon laittaminen leimalle ei ole vaihtoehto.

        eli testiinhän se on sitten vietävä...eli viralliset päästö-, teho-, melu- jne. mittaukset. VTT/Test Center Tiililä tms tai sitten ulkomailla joku akkreditoitu ja Suomen AKE.n hyväksymä testauspaikka. Pari tonnia tulee ottamaan pelkkä yksi testi (Vtt) ja hyvää onnea tulet tarvitsemaan vielä enemmän. Varaudu siis rahanmenoon.


      • nääs...
        kuin viedä testiin kirjoitti:

        eli testiinhän se on sitten vietävä...eli viralliset päästö-, teho-, melu- jne. mittaukset. VTT/Test Center Tiililä tms tai sitten ulkomailla joku akkreditoitu ja Suomen AKE.n hyväksymä testauspaikka. Pari tonnia tulee ottamaan pelkkä yksi testi (Vtt) ja hyvää onnea tulet tarvitsemaan vielä enemmän. Varaudu siis rahanmenoon.

        Mene paikalliselle katsastus asemalle jossa aiot auton muutos katsastaa. Kysy mitä tehdään ja miten. VAK katsastuksen kanssa ollu toimiva systeemi. Kun ensin käy paikanpäällä kysymässä mitä vaativat ja tekee sen mukaan ja menee samaan paikkaan hakemaan leiman.


    • huikkapää
      • turbottelija

        Mitä osia käytännössä tarkoittaa seuraava trafin sivuilla:
        http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779


        "2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös sellaisen alkuperäistä painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa, taikka myös vertailumoottoreita tehokkaamman, painavamman tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin vaihtaminen. Vaihtaminen on sallittua seuraavin edellytyksin:

        a) auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet vastaavat vertailumoottorilla varustettua autoa, mahdollinen vakiovarusteena oleva lukkiutumaton jarrujärjestelmä mukaan luettuna;"



        Mitä ovat muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet?


    • maltilla1

      Älä konttorille rahojas kanna vaan osta viripalikkaa, mulla vm 93 mersu jossa ämpärinkokonen turbo 70 cm levee kuuleri ,katsastanut sen kolmasti eikä koppalakkia kiinnosta muutakuin paljoko on jarrutettu tehoo ja sitä on 230hv

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3101
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1590
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      89
      1349
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1304
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      152
      1219
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      999
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe