Olin noin kuukausi sitten Helsingissä ravintola Mocambossa (joku ke-ilta) jossain etno-illassa. Siellä oli yksi kokoonpano, jossa oli djembe, didgeridoo ja sitten tämä kolmas soitin, jonka nimeä tässä nyt haen. Eli tämä "joku" soitin oli pieni metallinen, suun edessä (osittain vieressä) soitettava soitin, ja se näytti siltä kuin siinä olisi ollut metallilistaa (tai ohutta mutta leveätä metallilankaa) kaarella (ehkä noin 10 cm). Ilmeisesti tuota soitinta näppäiltiin ja suuta käytettiin ehkä jonkinlaisena kaikukoppana. Tästä soittimestä lähtevä ääni muistutti matalaäänistä näppäiltävää kielisoitinta.
Valitettavasti en taida osata antaa enempää vihjeitä, sillä soittajalla oli tämä väline koko ajan kädessään, enkä päässyt sitä oikein tarkemmin
näkemään.
Osaisikohan joku auttaa, pliis??
Mikä on tämä soitin?
2
383
Vastaukset
- t.williams
Kuulostaa ihan munniharpulta tuo soitin.
- teatteriteknikko
olen törmännyt samaan yhtyeeseen helsingissä useissa texmex-paikoissa. Voisi luulla että kyseessä on kuin onkin munniharppu, mutta voin paljastaa että nyt on kyseessä eri soitin. Tuo näkemäsi soitin on nimeltään Elektro-Trombone. Sen on ottanut käyttöön kahdeksankymmnetä luvulla kuuluisa saksalainen kansanmuusikko Hans Bliksom. Soitin on itseasiassa Pölynimurin moottorin käämipidike johon on lisätty taipuisaa messinkilistaa resonanssin aikaansaamiseksi. Tarina kertoo että nimi on tullut Elektrolux merkkisestä imurista ja trombone=Pasuuna, joka viittaa taasen käytettyyn taipuisaan messinkilistaan (pasuunahan on tehty messingistä).
Tuota soitinta voi nähdä joko sisäisellä mikrofonilla vahvistettuna taikka akustisena versiona.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?516480- 594708
Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki954680Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t253473- 2033126
- 412895
törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/202736mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k132729- 1561631
Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3311559