työttömyyskassaan liittyminen?

en kuulu

Kuinka voi liittyä ja millaiseen työttömyyskassaan joka ei ole sidoksissa ammattialaan?
Teen kahta työtä eri aloilla enkä kuulu tällä hetkellä mihinkään liittoon, miten toimisin turvatakseni elämäni mahdollisen työttömyyden uhatessa?

16

4424

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietäjä

Menes www.ytk.fi sivuille niin kohta olet kassan jäsen.

• miehän meen..

Kiitos! Lisää vinkkejä?

• pois sossut ja rosvot

www.ytk.fi täydellinen kassa ilman turhia siteitä liittoihin.

suosittelen

• Putkessa

Juu, mutta liittymishetkellä pitää olla töissä.
        Itse olisin ajat sitten liittynyt, mutta työtöntä eivät ota. No vielä 1 ½ vuotta koetan sinnitellä liitossa, niin sit mä pääsen työttömyyseläkkeelle. Vau !

• Boss

Suomi on menossa konkkaaan.

• Älä oo naivi, dorka vaan!!!

sillä ei se oon niin tärkeetä, mihin liittoon kuulut, kunhan kuulut johonkin ammattialasi liittoon!!

Kun sun pomos vetää sua takaapäin ilman vaseliinia pakariin ja sanoo ettet sä mitään lomapalkkaa ja l-rahaa saa, painat yltsää kybällä tai saat fudut!!! Mä oon ollut Metalliliiton jäsen vuodesta 1986 eikä mua oo ykskään pomo vetänyt hanuriin!!!

Sua saa vetää koska sullei oo kaveria joka auttas sua....

V...tu, herää pahvi!! LOIMAAN kassa ei TOSIAANKAAN AUTA sua kun pomos kääntää sulta liksat, lomakorvaukset ja -rahat.... Mikään v..tun laki ei tätä estä, vain ammattiliitto!!!!!!

• inssi

Älä yritä tuputtaa p*skaa, hinuri!
        Miten voit olla noin sekaisin?

Homot ne järjestyy ja häviäjät maksaa turhaan...

• ytk

Nuo loma rahat ja muut oo ihan lakisääteisiä. Ei ne työnantajan hyvästä tahdosta tai ammattiyhdistyksen painostuksesta pelkästään tuu.

• vesukka
        ytk kirjoitti:

Nuo loma rahat ja muut oo ihan lakisääteisiä. Ei ne työnantajan hyvästä tahdosta tai ammattiyhdistyksen painostuksesta pelkästään tuu.

Poista laput silmistäsi, ja selaa historian kirjoja, niin huomaat mikä liike ne lomarahat,ylityökorvaukset yms.on aikoinaan todellakin "painostanut" duunareille!Nyt sama liike valvoo ja kehittää saatuja etuja niin että teidänkinlaisenne saavat nauttia näistä eduista ja vieläpä ihan ilmaiseksi.Joten älä hauku ammattiliittoja, vaan osoita kaunis kiitos niitä kohtaan.Sinä olet varmaan vielä työpaikan suhteen onnellisessa asemassa mutta teikäläisiä palaa kyllä jatkuvasti ammattiliittojen jäseniksi,vähän häntä koipien välissä mutta kuitenkin.

• Boss

Ammattiliiton miehet hyppivät käskettäessä. Jos ilmoitan kaupungille, että yritykseni kotipaikka vaihtuu mikäli valitukset ei lopu, niin liiton pellet ei pääse koko kaupunkiin sen jälkeen.

• Maalainen
        Boss kirjoitti:

Ammattiliiton miehet hyppivät käskettäessä. Jos ilmoitan kaupungille, että yritykseni kotipaikka vaihtuu mikäli valitukset ei lopu, niin liiton pellet ei pääse koko kaupunkiin sen jälkeen.

Missäs Landekaupungissa sää asut kun noin pompottelet teirän virkamiehiä,kehäkolomosen sisäpuolella tommonen ei onnistu,tairat asustaa jossain salossa tai kuusamossa ja omistaa vihriän passin?

• Yamma
        vesukka kirjoitti:

Poista laput silmistäsi, ja selaa historian kirjoja, niin huomaat mikä liike ne lomarahat,ylityökorvaukset yms.on aikoinaan todellakin "painostanut" duunareille!Nyt sama liike valvoo ja kehittää saatuja etuja niin että teidänkinlaisenne saavat nauttia näistä eduista ja vieläpä ihan ilmaiseksi.Joten älä hauku ammattiliittoja, vaan osoita kaunis kiitos niitä kohtaan.Sinä olet varmaan vielä työpaikan suhteen onnellisessa asemassa mutta teikäläisiä palaa kyllä jatkuvasti ammattiliittojen jäseniksi,vähän häntä koipien välissä mutta kuitenkin.

Toki menneisyydessä ay-liikkeillä on ollut tärkeä rooli työntekijän aseman parantamisessa. Nykyään moiseen ei enää ole vaan suurta tarvetta. Suomessa edut ja palkat ovat varsin hyvällä tasolla ja korreloivat yritysten kannattavuuden kanssa (ainakin kohtuullisessa määrin)

Nykyään noita palkkoja vaan korotetaan ihan korottamisen riemusta. Jotenkin kalliin ja raskaan ay-koneiston on perusteltava olemassaoloaan ja siksi se kiskoo kaikilla mahdollisilla vipuvarsilla lisäkorotuksia. Yrityksen voivat siirtää palkankorotukset hintoihinsa josta on seurauksena vain inflaatio tai muuttaa maasta jolloin kohtalona on työttömyyden kasvaminen. Kuka siinä nyt sitten voittaa?

Ay-liikkeiden suurin anti on lakimiespalveluissa, joita voi käyttää esim. työsopimuksen tarkistuttamiseen ennen allekirjoittamista tai riitatilanteessa. Muuten sen rooli on lähinnä turhan pullistelua ja vääriin asoihin sekaantumista.

Loimaan kassa toimii parhaiten ihmisille, jotka kykenevät tarvittaessa löytämään uusia töitä nopeasti mikäli nykyisen työnantajan kanssa tulee ongelmia. Minä ja muut tässä tilanteessa olevat voimme tiettyyn rajaan asti neuvotella omat palkkamme ja ehtomme, mutta haluamme pitää kassan taustalla. Jos saan kerran elämässäni kassalta kuukauden päivärahat on sillä kuitattu 30 vuoden kassamaksut.

Itse kuulun toistaiseksi ammattiliittoon lähinnä solidaarisuudesta, sillä kaikki eivät voi neuvotella yhtä hyvin ja heitä liitto voi ehkä auttaa. Tarkoitus ei ole väittää, että olen mitenkään hyvä ihminen, mutta suhtaudun jäsenmaksuun kuin veroon. Maksuilla kustannetaan palveluja muille kuin itselleni. Tosiasiassahan saan 500e vuosimaksullani 1,5s/l alennusta teboililla ja jäsenlehden joka ei kelpaa edes sytykkeeksi.

Kyllä kai jokainen tietää oman tilanteensa ja voi kaikessa rauhassa itse päättää kuuluuko liittoon, kassaan vai mihinkään. Elämä on valintoja.

• ...
        ytk kirjoitti:

tulevat liittojen neuvottelemista työehtosopimuksista. Vuosilomalaissa asiasta ei ole määräyksiä. Loma-ajan palkka on sitten asia erikseen.

• hammer
        inssi kirjoitti:

Älä yritä tuputtaa p*skaa, hinuri!
        Miten voit olla noin sekaisin?

Homot ne järjestyy ja häviäjät maksaa turhaan...

kato saatana perseesees inssihomo kyrvänimijä!!!

• toinen inssi

Olen eronnut kirkosta, ammattiliitosta ja kirjakerhostakin. Jos olisin joskus mennyt naimisiin olisin jo varmasti eronnut.
      Tulevaisuuden suunnitelmiini kuuluu erota
      tästä maallisesta tomumajasta, mutta vasta
      noin 50 vuoden kuluttua.

• ay-mies

Parhaiten turvaat tulevaisuutesi liiton jäsenenä joka takaa sinulle esim. mahdollisuuden tarkastella OIKEITA saataviasi kahden työn väliltä. juridiset ongelmat ko. tilanteessa voi olla suuria.

Älä kuitenkaan tee sitä virhettä että pelaa Suomen yrittäjien pussiin YTK:ssa vaan jos välttämättä haluat olla liiton jäsen niin valitse vaikka IAET-kassa. Sieltä saa VAIN päivärahaa kuten loisloimaastakin mutta huomattavasti halvempaan hintaan!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Onko sulla

suoja työ paikka? 🤔🤷‍♂️
      Ikävä
      25
      3730
    2. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      540
      2722
    3. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      53
      2280
    4. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      212
      2251
    5. Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle

Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle
      Joensuu
      13
      1749
    6. Mies profiloin sinut

Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.
      Ikävä
      219
      1529
    7. Kiantama kartelli

Onko alhaisempaa kuin toimia ensin kartellissa ja lopuksi koittaa pelastaa nahkasa vasikoimalla muut kun jää kiinni? Eip
      Suomussalmi
      52
      1501
    8. Nostetaanko nainen kissa pöydälle?

Ja selvitetään nämä tunteet?
      Ikävä
      97
      1389
    9. Oletko nainen alkanut kammoamaan minua

Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom
      Ikävä
      62
      1241
    10. Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä

Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise
      Maailman menoa
      95
      1194
    Aihe