Sana Lucifer ja miten se johdettiin

Abigail

Lucifer, tuo paholainen tai pahan voima. Pudonnut enkeli.

Todellisuus on tarua ihmeellisempää. Kun Raamattu alun perin käännettiin hepreasta muille kielille, kääntäjä käänsi sanan "morning star" sanaksi "lucifer", joka on itse asiassa latinaa ja tarkoittaa "venusta". Eli tähteä, joka näkyy yleensä hiukan ennen aamunkoittoa (ei tosin näin pohjoisessa).

Raamatun käännöksessä aamuntähti kääntyi siis muotoon lucifer, joka kylläkin tarkoittaa samaa tähteä, mutta eri kielellä. Jossakin vaiheessa sanalla Lucifer alettiin ymmärtää langennutta enkeliä, helvetin hallitsijaa. Nykyään tämän luciferin nimeen sitten vannotaan ja uskotaan kyseisen tähden olevan itse paholainen.

Itse asiassa varhaiskristityt eivät uskoneet "antikristukseen" tai "saatanaan", varsinaisena olentona / olevaisena. Heille "lucifer" ei siis ollut "saatana", vaan tarkoitti tähteä, venusta.

Tässäpä miettimisen aihetta. Linkki myös tarkempaan sanan selitykseen tästä:

http://www.lds-mormon.com/lucifer.shtml

Varsinaisen sivuston aiheisiin en ota kantaa (olen varsin skeptinen uskontoja kohtaan), mutta itsekin kieliä opiskelleena (myös Hepreaa), olen aina ihmetellyt tätä lucifer sanaa. Tässä linkissä tuon sanan alkuperä on selvitetty.

23

1734

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kristittty

Jesaja 14:12

Kuinka olet taivaalta pudonnut, sinä kointähti, aamuruskon poika! Kuinka olet maahan syösty, sinä kansojen kukistaja!

• Marulk

Miten minulla on sellainen hytinä, että Jeesustakin kutsuttiin "aamuruskon pojaksi" tms.? Korjatkaa jos olen väärässä.

• Ara

Mikä on "koi"?

"Koi" ja "koisenpoika" esiiintyvät hahmoina jo vanhassa suomalaisessa noituudessa, manauksissa ajalta ennen kristinuskoa.

Kukaan ei tunnu tietävän, niin että valistakaa ihmeessä!

• kristittty
        Marulk kirjoitti:

Miten minulla on sellainen hytinä, että Jeesustakin kutsuttiin "aamuruskon pojaksi" tms.? Korjatkaa jos olen väärässä.

Ilmestyskirja 22:16

Minä, Jeesus, lähetin enkelini todistamaan näitä teille seurakunnissa. Minä olen Daavidin juurivesa ja hänen suvustansa, se kirkas kointähti.

• Ifrit
        kristittty kirjoitti:

Ilmestyskirja 22:16

Minä, Jeesus, lähetin enkelini todistamaan näitä teille seurakunnissa. Minä olen Daavidin juurivesa ja hänen suvustansa, se kirkas kointähti.

Eli siis raamatun mukaan Lucifer=kointähti=Jeesus?

• Abigail
        Ifrit kirjoitti:

Eli siis raamatun mukaan Lucifer=kointähti=Jeesus?

Raamattu ei alunperin puhu "saatanasta" mitään. Eli tämä lucifer on kääntynyt saatanaksi vasta myöhempinä aikoina, alunperin se todellakin tarkoitti vain aamutähteä. Alkuaikojen kristityt eivät uskoneet saatanaan henkilönä tai olevaisena, eli kristinuskossa ei alunperin ollut vastavoimaa jumalalle.

• kristittty
        Abigail kirjoitti:

Raamattu ei alunperin puhu "saatanasta" mitään. Eli tämä lucifer on kääntynyt saatanaksi vasta myöhempinä aikoina, alunperin se todellakin tarkoitti vain aamutähteä. Alkuaikojen kristityt eivät uskoneet saatanaan henkilönä tai olevaisena, eli kristinuskossa ei alunperin ollut vastavoimaa jumalalle.

Job.38:7

"kun aamutähdet kaikki iloitsivat ja kaikki Jumalan pojat riemuitsivat?"

"aamutähti" = "aamunkoin tähti" = "koin tähti"

Aamunkoin tähdet: Miikael ja Lucifer. Lucifer on se aamutähti joka on langennut ja pudonnut. Lucifer myös oli Jumalan Poika. Lucifer oli täysin samassa asemassa kuin Miikael, ennenkuin Lucifer syöstiin taivaalta.

• Abigail
        kristittty kirjoitti:

Job.38:7

"kun aamutähdet kaikki iloitsivat ja kaikki Jumalan pojat riemuitsivat?"

"aamutähti" = "aamunkoin tähti" = "koin tähti"

Aamunkoin tähdet: Miikael ja Lucifer. Lucifer on se aamutähti joka on langennut ja pudonnut. Lucifer myös oli Jumalan Poika. Lucifer oli täysin samassa asemassa kuin Miikael, ennenkuin Lucifer syöstiin taivaalta.

... ole varsinaisesti varhaisissa kirjoituksissa jumalan vastavoimana olemassa. Tämä käsitys on tullut vasta myöhemmin, lähinnä käännöksessä esiintyneen epätarkkuuden myötä.

Varsinaista saatanaa, pahuutta tai tuonelan herraa ei siis ole ollut kuin vasta myöhemmin, alkuaikojen kristinuskosta tälläinen pahan ruumiillistuma puuttuu.

• kristittty
        Abigail kirjoitti:

... ole varsinaisesti varhaisissa kirjoituksissa jumalan vastavoimana olemassa. Tämä käsitys on tullut vasta myöhemmin, lähinnä käännöksessä esiintyneen epätarkkuuden myötä.

Varsinaista saatanaa, pahuutta tai tuonelan herraa ei siis ole ollut kuin vasta myöhemmin, alkuaikojen kristinuskosta tälläinen pahan ruumiillistuma puuttuu.

Saatana ei ole jumalan vastavoima, koska ei ole kuin yksi jumala. Puhtaan teoreettisesti vain toinen jumala voisi asettua jumalaa vastaan, mutta logiikkakin jo opettaa ettei voi olla kuin yksi kaikkivaltias olento.

Saatana ei ole kaikkivaltias mutta hallitsee kyllä tätä planeettaa. Tämä planeetta on annettu Saatanan valtaa niin että Saatana joutuu lopulta tunnustamaan ettei hänen edustamansa politiittinen systeemi toimi.

Saatana on jumalan luoma enkeli kuten muutkin enkelit. Saatana toimii TIETÄMÄTTÄÄN jumalan SUUNNITELMAN mukaan. Saatana toimii jumalan suunnitelman mukaan siinäkin asiassa että ryhtyi kapinaan. Jumala nimittäin OPETTAA saatanaa, joka lopulta joutuu tunnustamaan jumalan oikeamieliseksi.

Myös Miikael on jumalan luoma enkeli. Hän on enkeli jonka maallinen inkarnaatio tunnetaan nimellä Jeesus.

• Ifrit
        Abigail kirjoitti:

En tarkoita Luciferilla muutenkaan Saatanaa.

• Ifrit
        kristittty kirjoitti:

Saatana ei ole jumalan vastavoima, koska ei ole kuin yksi jumala. Puhtaan teoreettisesti vain toinen jumala voisi asettua jumalaa vastaan, mutta logiikkakin jo opettaa ettei voi olla kuin yksi kaikkivaltias olento.

Saatana ei ole kaikkivaltias mutta hallitsee kyllä tätä planeettaa. Tämä planeetta on annettu Saatanan valtaa niin että Saatana joutuu lopulta tunnustamaan ettei hänen edustamansa politiittinen systeemi toimi.

Saatana on jumalan luoma enkeli kuten muutkin enkelit. Saatana toimii TIETÄMÄTTÄÄN jumalan SUUNNITELMAN mukaan. Saatana toimii jumalan suunnitelman mukaan siinäkin asiassa että ryhtyi kapinaan. Jumala nimittäin OPETTAA saatanaa, joka lopulta joutuu tunnustamaan jumalan oikeamieliseksi.

Myös Miikael on jumalan luoma enkeli. Hän on enkeli jonka maallinen inkarnaatio tunnetaan nimellä Jeesus.

Voitko kertoa lähteesi tälle Miikaelin Jeesus-
        inkarnaatiolle?

• kristittty
        Ifrit kirjoitti:

Voitko kertoa lähteesi tälle Miikaelin Jeesus-
        inkarnaatiolle?

JEESUS OLI ENKELI MIIKAELIN INKARNAATIO

Ilmestyskirja sanoo että Miikael ja hänen sotajoukkonsa käy sotaa Saatanaa vastaan taivaassa.

Ilm. 12:7
        Ja syttyi sota taivaassa: Miikael ja hänen enkelinsä sotivat lohikäärmettä vastaan; ja lohikäärme ja hänen enkelinsä sotivat, mutta eivät voittaneet, eikä heillä enää ollut sijaa taivaassa. Ja suuri lohikäärme, se vanha käärme, jota perkeleeksi ja saatanaksi kutsutaan, koko maanpiirin villitsijä, heitettiin maan päälle, ja hänen enkelinsä heitettiin hänen kanssansa.

Kuka oli tämä taivaallisen sota joukon johtaja? Tämän selvittääksemme meidän on tarkasteltava taivaallisen sotajoukon johtajaa Ilmestyskirjan kappaleessa 19. Nimittäin todennäköistä että Ilm 12:7:ssä mainittu Miikael on sama enkeli kuin "Valkoisen hevosen selässä istuja" (Ilm 19), sillä kumpaakin sanotaan taivaallisen sotajoukon johtajaksi.

Ilm.
        19:11 Ja minä näin taivaan auenneena. Ja katso: valkoinen hevonen, ja sen selässä istuvan nimi on Uskollinen ja Totinen, ja hän tuomitsee ja sotii vanhurskaudessa. [...] ja nimi, jolla häntä kutsutaan, on Jumalan Sana. [...] Ja häntä seurasivat ratsastaen valkoisilla hevosilla taivaan sotajoukot, puettuina valkeaan ja puhtaaseen pellavavaatteeseen. [...]Ja hänellä on vaipassa kupeellaan kirjoitettuna nimi: "Kuningasten Kuningas ja herrain Herra."

Tämä Valkoisen hevosen selässä Istuja on sama enkeli kuin Jeesus. Tätä taivaallisen sotajoukon johtajaa kutsutaan Ilmestyskirjassa 19 nimillä "Jumalan Sana" ja "Kuningasten Kuningas ja herrain Herra". Viittaus Jeesukseen nimityksellä "kuningasten Kuningas ja herrain Herra" löytyy 1.Tim. 6:15. Viittaus Jeesukseen nimityksellä "Jumalan Sana" Joh.1:1.

Jeesus nimittäin tunnetaan taivaallisessa ruumiissa enkeli Miikaelina. Osa ilmestyskirjassa mainittua Miikaelin enkelijoukkoa inkarnoitui maan päälle Jeesuksen maallisen vaelluksen aikana. Jeesuksen opetuslapset olivat Miikaelin enkeleitä.

Luuk.10:17
        Niin ne seitsemänkymmentä [opetuslasta] palasivat iloiten ja sanoivat: "Herra, riivaajatkin ovat meille alamaiset sinun nimesi tähden." Silloin hän sanoi heille: "Minä näin saatanan lankeavan taivaasta niinkuin salaman.

Sanan peistä taitettiin ja Saatanan enkelit (fariseukset) eivät kyenneet vastustamaan Miikaelin enkeleitä (opetuslapsia). Tämän takia Jeesus (Miikael), enkelijoukkonsa johtajana sanoi profetiaaliset sanat "Minä näin saatanan lankeavan taivaasta niinkuin salaman." Vertaa tätä kohtaan Ilm.12:7.

Miikaelin inkarnaatiot ovat:

Aadam
        Melkisedek
        Jeesus

• Abigail
        Ifrit kirjoitti:

En tarkoita Luciferilla muutenkaan Saatanaa.

Lucifer on asioista mitään tietämättömien ilmaisu "pahalle".

Itse asiassa pahan henkilöitymä, samoin kuin jumala, on melko lailla mielikuvituksen ja vilkkaan sellaisen tuotetta.

Tiede kumoaa yksi kerrallaan myytit jumalista ja saatanastakin.

Tämä on tietenkin taas uskonasia, mutta itse uskon, ettei jumalaa tai saatanaa olekaan. Ei ole mitään korkeampaa voimaa, on vain ihmisen kertomia loruja siitä, mitä meille käy kun kuolemme.

Kuolema on se pahuus jota kaikki pelkäävät, sillä kuoleman rajan takaa ei tieteellisesti todistettua faktaa löydy; on vain tarinoita hapenpuutteessa olleiden aivojen tuotoksista, jotka näyttävät kuolevalle käytäviä ja etäisiä muistoja. Todellisuudessa kuolema lopettaa kaiken; tulee vain pimeys, ei muuta. Ihminen häipyy kuin tuhka tuuleen.

Korkein "uudelleensyntyminen" minkä ihminen kokee kuoleman jälkeen ovat toisten ihmisten muistot. Ja sitäkään kuollut ei voi tietää, sillä aika on lakannut sen ihmisen kohdalla olemasta.

• Abigail
        kristittty kirjoitti:

Niin, uskotko joulupukkiin, riihitonttuun ja keijuihin (Sir Alfred Conan Doyle keksi keijut..)?

Kuulostaa uskomattomalta, että jotkin ihmiset palaavat kerta toisensa jälkeen pimeille vuosisadoille turvautuen jumalaan kuin unileluun, silloin kun muiden ihmisten pahat teot tulevat ihmistä liian lähelle.

Mitä veikkaisit, auttaako jumala sinua jokapäiväisessä elämässä kovastikin? "Jumala on kaikkialla". Kuitenkaan jumalaa ei ole missään - tai on, mielikuvituksessa. Uskoin pitkään joulupukkiinkin, kouluikäisenäkin vielä. Jotkin ihmiset eivät vain pääse saduista eroon. Suurin niistä tuntuisi olevan raamattu.

• Ifrit
        Abigail kirjoitti:

Lucifer on asioista mitään tietämättömien ilmaisu "pahalle".

Itse asiassa pahan henkilöitymä, samoin kuin jumala, on melko lailla mielikuvituksen ja vilkkaan sellaisen tuotetta.

Tiede kumoaa yksi kerrallaan myytit jumalista ja saatanastakin.

Tämä on tietenkin taas uskonasia, mutta itse uskon, ettei jumalaa tai saatanaa olekaan. Ei ole mitään korkeampaa voimaa, on vain ihmisen kertomia loruja siitä, mitä meille käy kun kuolemme.

Kuolema on se pahuus jota kaikki pelkäävät, sillä kuoleman rajan takaa ei tieteellisesti todistettua faktaa löydy; on vain tarinoita hapenpuutteessa olleiden aivojen tuotoksista, jotka näyttävät kuolevalle käytäviä ja etäisiä muistoja. Todellisuudessa kuolema lopettaa kaiken; tulee vain pimeys, ei muuta. Ihminen häipyy kuin tuhka tuuleen.

Korkein "uudelleensyntyminen" minkä ihminen kokee kuoleman jälkeen ovat toisten ihmisten muistot. Ja sitäkään kuollut ei voi tietää, sillä aika on lakannut sen ihmisen kohdalla olemasta.

Taitaa olla suuri osa satanisteistä kuitenkin
        ateistejä. Ateistinen valistustyö menee siltäkin
        osin varmaan hukkaan täällä palstalla. Ei täällä
        olla samanlaisia pölvästejä kuin raamattukansa.

Luciferiä tietääkseni käyttävät, ainakin
        jotkut satanistit tiedon kasvun symbolina. Saatana
        on enemmän voiman vertauskuva.

Kannatin kuvaamaasi "materialistista
        dialektiikkaa" jonkun aikaa itsekin ja harkitsin
        uraa tutkijana, mutta kyllä täytyy sanoa että
        mitä olen sittemmin tutustunut tieteen tekemiseen
        tänä päivänä ja sen historiaan, sen enemmän näyt-
        tää siltä että tiede on vielä lapsenkengissä
        mitä tulee maailman ymmärtämiseen. Toki tulosta
        löytyy ja varmasti kaikki typerimmät taikauskot
        ovat poistuneet näyttämöltä ihmisten hallinta-
        keinoista.

Rahoitusta sillä saralla toki pitäisi lisätä
        reippaasti, vaikka mielellään aloitettaisiin
        kirkon saamasta valtiontuesta ja
        verotusoikeudesta. Toinen on tuet "kulttuurille"
        ja "taiteilijoille". Suosikkini olisi
        ylivoimaisesti fuusioreaktorin kehitystyö.

• Ifrit
        Abigail kirjoitti:

Niin, uskotko joulupukkiin, riihitonttuun ja keijuihin (Sir Alfred Conan Doyle keksi keijut..)?

Kuulostaa uskomattomalta, että jotkin ihmiset palaavat kerta toisensa jälkeen pimeille vuosisadoille turvautuen jumalaan kuin unileluun, silloin kun muiden ihmisten pahat teot tulevat ihmistä liian lähelle.

Mitä veikkaisit, auttaako jumala sinua jokapäiväisessä elämässä kovastikin? "Jumala on kaikkialla". Kuitenkaan jumalaa ei ole missään - tai on, mielikuvituksessa. Uskoin pitkään joulupukkiinkin, kouluikäisenäkin vielä. Jotkin ihmiset eivät vain pääse saduista eroon. Suurin niistä tuntuisi olevan raamattu.

Todennäköisesti. ;)

• Abigail
        Ifrit kirjoitti:

Taitaa olla suuri osa satanisteistä kuitenkin
        ateistejä. Ateistinen valistustyö menee siltäkin
        osin varmaan hukkaan täällä palstalla. Ei täällä
        olla samanlaisia pölvästejä kuin raamattukansa.

Luciferiä tietääkseni käyttävät, ainakin
        jotkut satanistit tiedon kasvun symbolina. Saatana
        on enemmän voiman vertauskuva.

Kannatin kuvaamaasi "materialistista
        dialektiikkaa" jonkun aikaa itsekin ja harkitsin
        uraa tutkijana, mutta kyllä täytyy sanoa että
        mitä olen sittemmin tutustunut tieteen tekemiseen
        tänä päivänä ja sen historiaan, sen enemmän näyt-
        tää siltä että tiede on vielä lapsenkengissä
        mitä tulee maailman ymmärtämiseen. Toki tulosta
        löytyy ja varmasti kaikki typerimmät taikauskot
        ovat poistuneet näyttämöltä ihmisten hallinta-
        keinoista.

Rahoitusta sillä saralla toki pitäisi lisätä
        reippaasti, vaikka mielellään aloitettaisiin
        kirkon saamasta valtiontuesta ja
        verotusoikeudesta. Toinen on tuet "kulttuurille"
        ja "taiteilijoille". Suosikkini olisi
        ylivoimaisesti fuusioreaktorin kehitystyö.

Olet erittäin asiallisella linjalla, mielipiteeseesi on helppo yhtyä.

Samankaltaista ajattelua siis, kenties sielunveli (eli sitä huuhaata).

• Abigail
        Ara kirjoitti:

Mikä on "koi"?

"Koi" ja "koisenpoika" esiiintyvät hahmoina jo vanhassa suomalaisessa noituudessa, manauksissa ajalta ennen kristinuskoa.

Kukaan ei tunnu tietävän, niin että valistakaa ihmeessä!

Koi = hyönteinen joka syö vaatteita / kasveja
        Koi = Aamunkoi, aamun sarastus.

Kointähti = Aamutähti, siis venus.

Koisenpoika... tulee mieleen koin toukka lähinnä. Kielen ollessa monimerkitykseninen henkilön tarkoitus jää lopuksi epäselväksi monimerkityksisissä sanoissa, koska itse sanojan tarkoitusta ei voi tietää.

• Anonyymi
        Ifrit kirjoitti:

Todennäköisesti. ;)

Miksi Jumala on noin jyrkkä eikö hän luonut ihmisen omaksi kuvaksi vikoineen päivineen miksi enkelten pitää olla niin täydellisiä

• Typhon

Oma tietoni on hieman hajanaista ja ehkä kyseenalaistakin, mutta muistini mukaan Lucifer oli Egyptin Jumala, valon tuoja, ja hänen vaimonsa oli Lucia, valon antaja. Kristinuskon yrittäessä laajentaa valtaansa, tämä mustamaalasi monia kunnollisia puhtaita uskontoja Saatanan omaksi, ja siinä samassa Lucifer leimattiin pahuuden synonyymiksi. Lucia on silti edelleen arvostettu, Suomessakin oman virallisen juhlapäivän saanut legenda.

Kun asiaan paneutuu keskittyen, huomaa, että monet nykyajan pahuuden symbolismeista ovat ennen merkinneet muinaisissa uskonnoissa positiivisia asioita. Hämmästyttävää miten monta hyvää asiaa kristinusko on murtanut ja sitten rakentanut uudelleen leimaamalla sen negatiiviseksi.

• Ifrit

Lucifer oli hyvin suosittu jumala Roomassa kristin-
        uskon alkuaikoina.

• Typhon
        Ifrit kirjoitti:

Lucifer oli hyvin suosittu jumala Roomassa kristin-
        uskon alkuaikoina.

Tietoni eivät tosiaan ole mitään varmaa. Muisti pettää useasti tässä iässä.

• 218

Samasta aiheesta käytiin muuten mielenkiintoinen keskustelu uskontopalstalla, en vain muista/jaksa etsiä milloin.

Joitain tarkennuksia.

"Itse asiassa varhaiskristityt eivät uskoneet "antikristukseen" tai "saatanaan", varsinaisena olentona / olevaisena."

Kristinuskoon on aina kuulunut käsitys (persoonallisesta) erillisestä pahuudesta, juutalaisuudessa se alkoi kehittyä zarathustralaisten vaikutteiden myötä joskus 200-luvulta e.a.a. alkaen.

"Heille "lucifer" ei siis ollut "saatana", vaan tarkoitti tähteä, venusta."

Raamattu käännettin latinaksi (vulgata) 400-luvulla, sanaa 'lucifer' ei sitä ennen käytetty. Tuon ko. Jesajan kohdan yhdistäminen Saatanaan tapahtui 200-luvulla Tertullianuksen ja Origeneen toimesta. Heidän innoittamanaan vulgatan kääntäjä johti 'luciferin' kreikan sanasta 'lukophos' (=suden valo, eli hämärän ja auringon nousun/laskun välinen hetki.. jolloin venus juuri näkyy aamu- tai iltatähtenä), joka kreikkalaisessa mytologiassa tarkoitti mm. Pania, jolta taas tyypillinen keskiaikainen (nykyaikainenkin) Saatana sai ulkomuotonsa.

Venuksesta puheen ollen, akkadialaiset kuvasivat sen pentagrammina koska venus "muodostaa" 8 vuoden aikana maan ratatasolla liikkuessaan ikään kuin täydellisen pentagrammin. Aiemmassa Baphomet-keskustelussa arvuuteltiin jotain sen alkuperästä, mutta tästä ei taidettu puhua mitään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      48
      3766
    2. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      478
      3755
    3. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      30
      3019
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      90
      2180
    5. Mikä siinä naisessa

Sinua kiehtoo?
      Ikävä
      155
      1900
    6. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      105
      1740
    7. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      130
      1569
    8. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1430
    9. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      40
      1262
    10. Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."

Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1138
    Aihe