Apua lämärissä!

Mä vaan...

Moi kaikki te jotka osaatte lämätä! Tarttisin pieniä (tai suuria!) neuvoja siitä miten pitäis lämätä. Ite en saa sitä palloa liikkeelle oikein minkään näköisellä vauhdilla. Tai jos se lähtee eteenpäin, niin suunta on ainakin metrin yläriman yli... =(
Eli miten se oikein tehdään? Onko väliä millä kohdalla lapaa siihen palloon osuu? Pitäisikö pallon olla vetohetkellä enemmän takana vai edessä vai..? Jos ymmärtäisin oikean tekniikan se ehkä onnistuisikin... Kiitos kaikista vastauksista!!!

22

7366

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aloittelija

      Ite oon kans alottanu pelaan vähän enemmän salibandyä ja samaisen ongelman oon kohdannut. Itse kun ostin uuden mailan (exel 240v) niin vedot ei onnistunu alkuun ollenkaan. No syynä oli se että lapa siin mailas on ihan paska verrattuna esim karhunkin lapaan. Lavan muotoa tulis muokata sen mukaan miten vedot lähtee ja mikä on peli tyyli. Mut jos nyt kuitenkin ois näin että maila asiat on kunnossa eikä veto lähde niin sitten vika on miehessä/naisessa. Yleensä kun kukaan ei oo kattomassa ja voi täysin keskittyä lyömiseen niin vedot usein onnistuvatkin mut heti kun on muita ympärillä niin tarkkaavaisuus ei ole paras mahdollinen lyödessä. Harjoittelulla saadaan kokemusta lyönteihinkin. Omat keinoni saada vedot onnistuun ovat.
      -katse aina pallossa
      -lavan osuessa lyönnin aikana palloon lapa ei saa koskea ainakaan paljoo maahan.
      -jos haluaa ampua lujan noin puol metrin korkuisen maalia kohden niin asiaa auttavat se että lapa on koko matkaltaan käännetty aavistuksen niin että lavan alaosa osuu ensimmäisenä palloon jolloin pallo nousee ilmaa sen mukaan mikä on lavan lyöntikulma palloon nähden. Lisäksi pallo vastaanottaa parhaiten lavasta tulleen voiman kun lapa on käyristetty sisään päin niin että se on kupera rystypuolelta. Silloin pallo tarttuu nopeiten ja helpoiten lapaan totutulla tavalla. asiaa helpottaa myös se jos maila on jäykkä ja lyhyt kuten minulla 95cm. kun on tälläinen maila ja lapa niin sit ei tarvi ku vetää niin kovaa kun haluaa ja yrittää mahdollisimaan maata myöteistä vetoa niin pallo ei nouse kun kork. n. 0,5 m. Pallon on osuttavaa keskelle koveraa ja käännettyä lapaa jos haluaa että se lähtee hieman ilmaan. Kokeile miten lähtee milläkin lyöntikulmalla. kärjellä saadaan aikaan maatapitkin kulkevat vedot mikäli käyristys on oikeanlainen. kokenut syöttäjä voikin vetää aivan hanaa lavan kärjellä niin ettei oo pelkoo että pallo nousisi. ja sitä osaa lavasta mikä on lähimpänä mailan varresta niin tulisi käyttää tilanteessa jossa nostaa nopeesti läheltä ylös. Tällöin palloo ei tarvi asetella sen kummemmin niin että se lähtee varmasti ylös vaan se lähtee sit jos haluaa ja nostaa vedettäessä samalla mailaa niin pallokin nousee =)

      No täs oli mun näkemykseni palloon lyömisestä ja hyvin on pelittäny.

      • pelaaja

        ite ainakin lämäsen niin että lapa osuu maahan noin 5 cm ennen palloa. sillon varsi joustaa ja pallo lähtee paremmin ja tarkemmin. Se jousto tietysti riippuu varren jäykkyydestä. esim 32 varsi joustaa enemmän eli on löysempi ku 25. Ja pallo kannattaa tähdätä lavan keskelle. Vedot saa nousemaan ku taittaa lapaan hieman peliä. sillon vedot nousee paremmin ja ei tartte kallistaa mailaa ku vetäsee...Ja tärkeintä että paljo toistoja, kukaan oo Karppanen syntyessään. Kannattaa myös selailla vanhoja kirjotuksia niistä löytyy varmasti jotakin


      • Mosse
        pelaaja kirjoitti:

        ite ainakin lämäsen niin että lapa osuu maahan noin 5 cm ennen palloa. sillon varsi joustaa ja pallo lähtee paremmin ja tarkemmin. Se jousto tietysti riippuu varren jäykkyydestä. esim 32 varsi joustaa enemmän eli on löysempi ku 25. Ja pallo kannattaa tähdätä lavan keskelle. Vedot saa nousemaan ku taittaa lapaan hieman peliä. sillon vedot nousee paremmin ja ei tartte kallistaa mailaa ku vetäsee...Ja tärkeintä että paljo toistoja, kukaan oo Karppanen syntyessään. Kannattaa myös selailla vanhoja kirjotuksia niistä löytyy varmasti jotakin

        Hirveetä paskaa päästät ilmoille "lavan osuessa lyönnin aikana palloon lapa ei saa koskea ainakaan paljoo maahan" !!!

        Aivan hirveää kakkelsbergiä!!!


      • FATPIPE
        pelaaja kirjoitti:

        ite ainakin lämäsen niin että lapa osuu maahan noin 5 cm ennen palloa. sillon varsi joustaa ja pallo lähtee paremmin ja tarkemmin. Se jousto tietysti riippuu varren jäykkyydestä. esim 32 varsi joustaa enemmän eli on löysempi ku 25. Ja pallo kannattaa tähdätä lavan keskelle. Vedot saa nousemaan ku taittaa lapaan hieman peliä. sillon vedot nousee paremmin ja ei tartte kallistaa mailaa ku vetäsee...Ja tärkeintä että paljo toistoja, kukaan oo Karppanen syntyessään. Kannattaa myös selailla vanhoja kirjotuksia niistä löytyy varmasti jotakin

        Kyllä se musta pitäs olla ainakin 10 senttii ennen palloa lapa maahan... itte oon 12 harrastanu säbää ja kyl mulla ainakin sellain aika hyvin lähtee... yli 100 kilsaa tunnis:D en haluis hehkuttaa mut on se iha kivaa ku valmentajakin kehuu,D


      • arska223

        Aloittelija! Katse ei oo ikinä pallossa sekuntia enempää!!


    • Erkki

      vois löytyy jotain:

      http://www.mtv3.fi/elixir/

      ja sieltä videoklinikka, sitten valikosta salibandy ja lämäri. Ja ei kun harjoittelemaan!

    • Jape
      • sir hopea

        joo hirveen vaikee neuvoa lämäsee, ite yritin ennen opettaa yhtä kaveria mut ei se oppinut millää, jotkut osaa laukoo lämärin jotkut ei, mulla on vitun luja laukaus salibandys vastaavasti lätkäs omasta mielestä huono , mut mee vaan reenailee hallille hirveesti toistoja, laita 20 palloo rivii ja ammu niin nopeesti ku voit ja laske monta menee tyhjään maaliin tulos 0-4 oot aika pahalla matkalla 5-7 reenaa lisää 8-12 normaali tulos 13- 17 very good 18-19 jotain mun tasoa 20 oot salibandyn forsberg


      • H20
        sir hopea kirjoitti:

        joo hirveen vaikee neuvoa lämäsee, ite yritin ennen opettaa yhtä kaveria mut ei se oppinut millää, jotkut osaa laukoo lämärin jotkut ei, mulla on vitun luja laukaus salibandys vastaavasti lätkäs omasta mielestä huono , mut mee vaan reenailee hallille hirveesti toistoja, laita 20 palloo rivii ja ammu niin nopeesti ku voit ja laske monta menee tyhjään maaliin tulos 0-4 oot aika pahalla matkalla 5-7 reenaa lisää 8-12 normaali tulos 13- 17 very good 18-19 jotain mun tasoa 20 oot salibandyn forsberg

        "18-19 jotain mun tasoa".... jaa et sit yhtään kehu ittees. meneekö sulla muka joka kerta yhtä vaille kaikki?


    • H20

      no eiköhän sun pitäs vaa reenata sitä lämärii. ei sitä mistään kirjoista voi oppii.. harjoitus tekee mestarin

      • floorball#18

        oon ihan samaa mieltä! ei kannata alkaa mittailemaan missä kohdin se lapa osuu maahan, kyllä sen sitte oppii.


    • alspe

      Mä olen nyt pelannut vuoden mutta mihinkään ei lähde vieläkään.

      Olen vaan huomannut että harjoittelee ensin sen tekniikan normaalilla voiman käytöllä, mutta sitten kun haluat alkaa saamaan kovuutta ja nopeutta siihen lyöntiin niin voimaa täytyy alkaa käyttämään. Vaikka luulis että niin kevyt pallo lähtee pelkillä ranteilla niin ei aivan, vaan ruista pitäis olla ranteissa paljon.

      • JL # 88

        joo mä oon pelannu puolvuotta ja vedot alkaa jo lähtee. Jos tekniikka on vedossa kunnossa niin sit ratkaisee voima. Oon laukonut niin paljon ja usein että tekniikka alkaa olla kohdallaan mut silti ihmettelee että miten toinen lyö niin helvetin kovaa. Ja ollaan kyl päädytty siihen että se on lyöntinopeus joka vaihtelee paljon pelaajien välillä. Että voimaa vaan hakeen. Voimaa tärkeämpänä pidän kuitenkin vetojen tarkkuuta ja se onkin tuottanut tulosta.


    • kuunteles ny

      no kuule ihan vaan että kannatta lämmätä kiakolla eikä millään helvetin pallolla

      • lölf

        puhe oli salibandystä xD lol


    • säbäpr0
    • Orcci

      Kyllä mitä ite oon huomannu nii maila ja lapa vaikuttaa paljon lämäriin... Esim verrataan Fatpipe orc ja Exel Chill mailoja nii chillissä on enemmän "peiliä" jolloin laukaus menee ylös jos on tottunut fatpipellä pelaamaan... Ensimmäisestä viestistä vielä että kyllä sen lavan pitää ryystää maata pitkin vähän aikaa ennenkuin se osuu palloon, joku 5-10 senttiä ennen palloa on hyvä, mutta ei kannata painattaa liikaa koska jossain vaiheessa maila menee poikki niinkuin mulla.... sitä mailaa ei pidä sääliä yhtää, niitä saa aina uusia... ja niiden pitää kestää sellaiset vedot eli jos se menee ensimmäisen parin kk aikana rikki nii kauppa toki korvaa uuden mutta mutta jos maila kestää vuodenki nii hyvä homma! Neuvo: etsit itelles sopivan mailan millä pallo lähtee järkevään korkeuteen ja mikä tuntuu luontevalta... harjoittelet sillä pellaamaan ja laukomaan vähän aikaa ja sit ku se lähtee oikeeseen suuntaan nii laitat enemmän voimaa siihen laukaukseen, sillä se lähtee... itse harjoittelin tällä tekniikalla ja sopivan mailan löytyessä (fatpipe Crusader ja orc lapa) veto lähtee nykyään tutkaan lauottaessa 170 km/h tosin oon pelannukki kohta 5 vuotta

    • FATPIPE

      Olen henkilön orcci kanssa aivan samaa mieltä mutta nykyään myös varsilla on paljon eroja kun ovat nuo curve mailat ruennu yleistumään. Kun tekniikka on suurinpiirtein kohdallaan suosittelen jonkin curve mailan ostamista.

      PS: Jos meinaat ostaa jonkin curve mailan niin kokeile sitä jossain ennen lopullista päätöstä sillä kaikki mailat eivät sovi kaikkien käteen. Fatpipen bow on kuitenkin aika varma valinta.

    • lakko youtube

      semmoinen aika suora lapa niin kyllä lähtee

    • nosta maila noin perseen korkeudelle taakse, ota pari hyvin pientä askelta/hyppyaskelta eteenpäin ja vedä. Ei se oikeen tota vaikeempaa oo ja oon pelannu 3v, pallo lähtee 127Km/h

      • ja maila osuu maaha n. 10cm enne palloo osumista


    • 8vpelannu

      Ei siihe voimaa tarvi vaa taitoo ja ainakun vetää nii katse maaliin nui on tarkka

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5046
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3317
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe