Onko viisaudenhampaat poistatettava?

Brc

Olen kuullut monenmoista kommenttia, että ne täytyy ehdottomasti poistattaa, että aiheuttavat vakavia ongelmia, tai sitten toisaalta ovat kuulemma täysin harmittomat.
Ketä uskoa? Viimeaikoina on puhjennut molemmillepuolille yläleukaan, mutta mitään kipua tai muutakaan vaivaa eivät ole aiheuttaneet.. Kokemuksia?

22

8433

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • verta sylkien

Jos viisaudenhampaat eivät mahdu puhkeamaan kokonaan voi tulla pahakin tulehdus kuten minulle kävi. Ihmettelin vaan aina aamuisin että onpas outo märänneen maku suussa ja hammaslääkärissä paljastu paha märkäpesäke.

Mulla ei ollu yläpuolisissa viisaudenhampaissa mitään vikaa, mutta kun alapuolelta poistettiin niin pitihän ne tietysti yläpuoleltakin poistaa.

• Weera

Yleensä viisaudenhampaat poistetaan siinä vaiheessa, kun niihin alkaa tulla reikiä. Niitä kun on vähän turha lähteä paikkaamaan...ovat sen verran haperoa hammasluuta verrattuna muihin hampaisiin. Ja yksi poistamissyy on tietenkin juuri se, etteivät ne välttämättä mahdu suuhun ja tällöin ne kehittävät herkästi tulehduksen.

Mutta jollei hampaiden kanssa ole mitään ongelmia niin turhahan niitä poistaa on...näin sanoi ainakin mun hammaslääkäri. (tosin multa on jo 3 poistettu...)

• MPee

Viisaudenhampaita ei ole mikään pakko poistaa, ellei niistä ole haittaa.

Hammasluultaan ne ovat täysin samanlaiset kuin muutkin hampaat, eivät sen haperompia, kuten joku väitti. Viisurit vain sijaitsevat niin takana, että niitä saattaa olla vaikea puhdistaa yhtä hyvin kuin muita hampaita, jos ei saa suuta tarpeeksi auki. Huonolla hygienialla ne tietenkin reikiintyvät ja koska ne ovat niin takana "tarpeettomat", ne helposti poistetaan eikä lähdetä paikkaamaan.

Viisureita ei siis ole mikään pakko poistaa, jos ne puhkeavat oikeassa asennossa, mahtuvat suuhun eivätkä häiritse purentaa. Jos ne halutaan poistaa, tulisi se tehdä ennen 25 vuoden ikää, jonka jälkeen ne alkavat sulautua yhteen leukaluun kanssa ja poistaminen voi olla erittäin suuri ja hankala operaatio.

• täti sininen

"Jos ne halutaan poistaa, tulisi se tehdä ennen 25 vuoden ikää, jonka jälkeen ne alkavat sulautua yhteen leukaluun kanssa". Kertoisitko, mistä tämä tieto on peräisin? Minua nimittäin huolettaa, voiko näin käydä muidenkin puhkeamattomien hampaiden kanssa. Kulmahampaani ovat jääneet puhkeamattomiksi ja pelkään, että näin yli 3-kymppisenä niitä ei enää saada vedetyksi hammasriviin, vaikka nyt vihdoin olisi siihen varaa ja kanttia.

• MPee
        täti sininen kirjoitti:

"Jos ne halutaan poistaa, tulisi se tehdä ennen 25 vuoden ikää, jonka jälkeen ne alkavat sulautua yhteen leukaluun kanssa". Kertoisitko, mistä tämä tieto on peräisin? Minua nimittäin huolettaa, voiko näin käydä muidenkin puhkeamattomien hampaiden kanssa. Kulmahampaani ovat jääneet puhkeamattomiksi ja pelkään, että näin yli 3-kymppisenä niitä ei enää saada vedetyksi hammasriviin, vaikka nyt vihdoin olisi siihen varaa ja kanttia.

Tieto tulee ammatistani, olen hammasalalla.

Oikomisesta en osaa sanoa. Varmasti lääkärilläsi on siihen keinot, jos sinulle kerran on hoitoa suunniteltu. :o)

• täti sininen
        MPee kirjoitti:

Tieto tulee ammatistani, olen hammasalalla.

Oikomisesta en osaa sanoa. Varmasti lääkärilläsi on siihen keinot, jos sinulle kerran on hoitoa suunniteltu. :o)

Juu, oikomishoitoa on tosiaan suunniteltu, mutta siitä on jo 10 vuotta! Silloin ei ollut resursseja rahassa eikä rohkeudessa ryhtyä moiseen remonttiin. Nyt olisi, mutta pelkään, että jospa ne kulmahampaanpenteleet ovatkin tällä välin luutuneet leukaperiin niin, ettei niitä sieltä enää esiin saakaan?! Voiko niin tapahtua? Oletko kuullut sellaisesta?? Jos niin käy, mitä sitten tehdään???

• MPee
        täti sininen kirjoitti:

Juu, oikomishoitoa on tosiaan suunniteltu, mutta siitä on jo 10 vuotta! Silloin ei ollut resursseja rahassa eikä rohkeudessa ryhtyä moiseen remonttiin. Nyt olisi, mutta pelkään, että jospa ne kulmahampaanpenteleet ovatkin tällä välin luutuneet leukaperiin niin, ettei niitä sieltä enää esiin saakaan?! Voiko niin tapahtua? Oletko kuullut sellaisesta?? Jos niin käy, mitä sitten tehdään???

Yleissääntö hampaissa on tuo, että ennen 25-vuoden ikää pitäisi poistot tethdä. Mutta poistetaanhan sitä huonokuntoisia hampaita myöhemminkin. Tosin niiden kohdalla tilanne on sitten eri, kiinnityskudoksessa on yleensä häikkää.

Kuten sanoin, oikomisesta en juurikaan osaa sanoa, se ei kuulu minun heiniini. Joten parhaan vastauksen ja arvion saat varaamalla arviointiajan oikojalle. :o)

• särkee

Jaskanpauhantaa. Itse olen 28-vuotias ja nyt vasta alkoi alaviisaudenhampaat puskea itseään paikoilleen.

• Sappi

Itselläni eivät yläleuan viisaudenhampaat ole lainkaan puhjenneet, siellä olla möllöttävät jossain ikenen sisällä. Alaleuan hampaista toinen on paikattu, toinen ok. Niin ovat kuin muutkin hampaat. Nykyisin ei poisteta yhtään hammasta ellei ole pakko.

• Hilppa

Olen 40-vuotias ja yhtään viisaudenhammasta ei ole poistettu. Koskaan hammalääkäri ei ole ehdottanutkaan, että niille pitäisi tehdä joitain.

• peggy

tänään otettiin just viimoinen viisuri pois ja voin vaan suositella myös muille.Suussa enemmän tilaa ja helpompi pitää puhtaana.jos viisuriin tulee reikä,sitä ei yleensä edes paikata,vaan otetaan suoraan pois.

• Minna

Viisaudenhampaita korjataan samoin kuin muitakin. Miksi maksaa tyhjästä, jos viisurit ei aiheuta ongelmia?

• MKk

Kenenkään "varmoja mielipiteitä" ei varmaankaan voi muuttaa näitten palstojen kautta, mutta en voi olla ihmettelemättä tätäkin keskustelua ja muutamien tännekirjoittaneiden ihmisten ilmeisesti ihan vilpittömiä mielipiteitä... tyyliin että vilpittömästi suositellaan viisaudenhampaiden poistoa... Aivopesulta kuullostaa... Voi pyhä yksinkertaisuus.

Suomalaiset hammaslääkärit tuntuvat suosivan viisaudenhampaiden poistoa, ainakin kunnallisella sektorilla. Pieniä paikkoja ilmeisesti suostuvat laittamaan, mutta juurihoitoa ei tehdä edes rahalla yksityisillä klinikoilla.
      Minkäköhän vuoksi...
      Jos hammas on kovin reikäinen ja sen (hampaan) juuri suora, niin hampaan poisvetäminen kestää noin 5 sekuntia, kun juurihoitamiseen menee pari tuntia... Mitä luulette kumman aika- ja rahapulissa kamppailevat kunnalliset hammaslääkärit valitsevat...
      Yksityiset hammaslääkärit näyttävät suhtautuvan viisaudenhampaiden suurten reikien paikkaamiseen ja juurihoitoihin yhtä nuivasti kuin kunnallinenkin sektori. Kokemukseni mukaan tämä on suomalainen trendi. Eräs yksityinen hammaslääkäri sanoi minulle juurihoidossa tarvittavien välineiden maksavan niin paljon, että hän ei mielellään rupea viisaudenhammasta juurihoitamaan. Toinen, edelleen yksityinen, oli sitä mieltä, että viisaudenhampaat ovat niin hankalalla tavalla takana, että juurihoito olisi mahdotonta tai ainakin hyvin hankalaa... Höpö höpö, uskokoon ken tahtoo, lienee pikemminkin ammattitaidossa vikaa.

Viisaudenhampaita hoidetaan eri maissa eri tavalla, tai ainakaan Suomen tapa ei ole välttämättä se yleisin tapa...
      Itseltäni on vedetty yksi viisaudenhammas lupaa kysymättä Suomessa (YTHS), oli muka niin suuri reikä, ettei olisi "kannattanut" paikata. Hampaan tilalla on nyt implantti (Usassa laitettu) ja sen laittaminen oli varmasti suurempi ja kivuliaampi operaatio kuin mikään paikkaaminen tai juurihoito olisi koskaan ollut, rahasta nyt puhumattakaan.
      Toinen viisausdenhammas on paikattu Ruotsissa kunnallisella, suomen kunnallinen ei sitä hoitanut.
      Kolmas viisaudenhammas on juurihoidettu ja sen jälkeen kruunutettu Usassa. Yksityinen lääkäri ei edes esittänyt vaihtoehdoksi hampaan vetämistä pois.
      Neljäs viisaudenhammas on juurihoidettu ja kruunutettu Saksassa kunnallisella. Kyseinen saksalainen lääkäri vastasi, että emme elä keskiajalla, kun tiedustelin hänen mielipidettään viisaudenhampaiden poistosta kontra juurihoito ja paikkaus.

Monet tämän hoitolitanian lukeneet varmaan ajattelevat että kauhea vaiva joittenkin viisaudenhampaiden takia... olisi antanut vaan vedätyttää pois, niin olisi kertaheitolla päässyt koko hommasta eroon. Niin, jotkut varmaan pitävät tällaista yhdentekevänä ja mitättömänä, mutta minulle on tärkeätä saada pitää kaikki hampaat suussa. Kirjoituksellani kait lähinnä haluan kannustaa niitä, jotka ajattelevat kanssani samoin, etsimään ajoissa sopivaa hammaslääkäriä tai klinikkaa, sillä särkytilanteessa ihminen on avuton ja taipuvainen uskomaan mitä/ketä vain, joka jonkinlaista helpotusta voi antaa.

Tiedän, että nyt on muutama, jotka ärsyyntyvät kirjoituksestani, mutta halusin kuitenkin osallistua keskusteluun, sillä liian usein tuttavieni terveet hampaat on kiskottu trendin vuoksi suusta pois. Potilaankin pitäisi ymmärtää vähän pitää puoliaan. Mihinkähän sitä vanhana niitä siltojakaan laitetaan kiinni jos kaikki hampaat on jo vedetty pois.

(Ja huom. älköön nyt kukaan alkako näpäyttelemään poiston puolesta sillä, että viisaudenhampaat ei kaikilla edes tule, tai mahdu suuhun, tai tulevat ja aiheuttavat heti kipua jne jne. Kirjoituksessani on nyt puhe normaalilla tavalla suussaolevista hampaista, jotka sattuvat olemaan ne viimeiset, eli lääkäreiden "hampaissa" olevat viisaudenhampaat,)

• .................

Ilmeisesti homma on muuttunut kymmenessä vuodessa paljon. Nykyään tuntuu enemmänkin, että suomalaiset hammaslääkärit eivät ainakaan kunnallisella puolella halua tehdä yhtään mitään. Paperityön määrä kun on kasvanut niin räjähdysmäisesti.

Ja jotenkin ihmetyttää tuo selostus Yhdysvaltojen mallista. Minulla kun on ollut se käsitys että siellä nimenomaan poistetaan viisaudenhampaat vain kun "tullaan tiettyyn ikään". Poistavathan 60% vanhemmista poikalapsilta edelleen esinahankin kun eivät häveliäisyyttään voi opettaa miten hepin pää pidetään puhtaana.

• Anonyymi

Niin pitäisikö asiaa lähestyä kysymällä: Mikä on Viisaus?...! Miksi voi olla Viisasta säilyttää hampaansa? Miksi aikuisella on rautahampaat? Ja Miksi on Viisasta että ihmisellä on hampaat suussa? Nenä on hyvä säilyttää ja silmät... Miksi hampaat jota ei näe olisivat turhia? Voiko olla niin? Ei voi olla niin. Viisaus pitää säilyttää elämässä. Joten asia kyllä pitää tutkia ensin! Voiko olla niin että lääkäri tekee sen ihmisen puolesta. Minun äidilläni kävi tapaus nuorena kun kysyttiin porataanko reikä hampaasta vai poistetaanko hammas- äitini sanoi poistetaan(huolimattomasti)... Vaikka asian tulos olisi voinut olla ihan toisin. Oikein olisi ollut pitää hampaansa.

Wikipedia sana Hammas: "Pysyviä hampaita on siis aikuisella 28–32 viisaudenhampaiden määrän mukaan. Pysyvien hampaiden pitäisi kestää koko loppuiän. Aina niin ei kuitenkaan käy, ja pahimmassa tapauksessa hammas pitää korvata tekohampaalla."

"Kunnioita Isääsi ja Äitiäsi!" Ja voisiko kysyä miksi Raamatun aikana varmastikin moni ei tarvinnut poistaa viisauden hampaita ja pitikö vain pärjätä? Pysykää hereillä ja olkaa valppaat!

• gdhjd

ON

• onjaon

on

• Tkttu

Minulta poistettiin ylhäältä viimeinen poskihammas sen takia että viisauden hammas mahtuu siihen sit kasvamaan. Toi hammas otettiin kolme päivää sitten pois ja siellä näkyy jo tulevan se viisuri. Kahden viikon päästä uusi aika niin siellä katotaan että miten se on lähtenyt sit kasvaa. Pahin tapaus vois olla et se viisuri alkaa kasvaa eri kohtaan eikä siihen kohtaan missä sitä tilaa nyt on... toivotaan että kaikki ok :)

• bdkdks

Poistettava jos vaivaavat

• Juujh

35v ja kaikki tallella. Sähköharjalla saa ihan hyvin puhdistettua.

• rwetwtwtrtrwg

oon 43v. ja pari vuotta on yksi viisaden hammas ollut tulollaan, tai kai se nyt on jo siihen tullut. Sojottaa ulkoposkeen päin oudosti. Toinen viisaudenhammas on möllykkänä ikenen alla, ne alkoi noin 3-4 vuotta sitten pullottamaan ikenien alla.
      Alaalla ei ole minkäänlaista tulollakaan.
      Tuo puhjennut on outo kun olen puraissut poskeani ikävällä tavalla. Kai se pitäisi poistaa? Se sojottaa ulospäin.

• Anonyymi

Olen 50-vuotias ja kaikki viisaudenhampaani ovat suussa vielä. Yksi on jopa paikattu. Ne mahtuivat alun perinkin suuhuni hyvin enkä antanut aikoinaan niitä vetää, vaikka sitä on ehdotettu useasti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      2593
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      206
      1204
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1111
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      299
      933
    6. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      101
      912
    7. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66