Ongelmani on varmaan monelle tuttu ja varsin tyypillinen.. Toivottavasti jaksatte lukea!
Olen seurustellut mieheni kanssa vuosia. Vaikka elämämme on tasaantunut aikaa sitten arjeksi, olemme molemmat onnellisia ja päättäneet elää yhdessä elämämme ja perustaa perheen. Kaikki toimii; seksi, luottamus, tasa-arvo, kunnioittaminen. Nautimme toistemme seurasta, eivätkä pienet tai suuremmatkaan ongelmat koskaan ole uhanneet katkaista suhdettamme. Pettämisen suhteen olemme molemmat melko kriittisiä. Sääntönä on, ettei kumpikaan tee mitään mitä ei kumppanin silmien alla tekisi. Täydellistä?
Noin vuosi sitten vaihdoin työpaikkaa. Työparikseni sattui ikäiseni mies, jonka kanssa meillä oli alusta asti aina hauskaa. Töihin oli mukava mennä, kun riitti puhuttavaa. Olin juuri menettänyt lähes kaikki entiset ystäväni, sillä työn ohessa vaihdoimme myös paikkakuntaa. Ystävä tuntui mahtavalta asialta, varsinkin kun pystyimme keskustelemaan hyvinkin arkaluontoisissa asioista, myös omiin parisuhteisiimme liittyvistä. (Kuten minulla, myös hänellä on pitkäaikainen kumppani.)Kävimme välillä yhdessä neljästään iltaa istumassa ja meillä oli silloinkin oikein mukavaa. Kaikki sujui hienosti, eikä välillämme ollut -ainakaan minun nähdäkseni- mitään sen enempää.
Sitten tuli firman järjestämä koulutusmatka, johon tietysti liittyi myös iltaelämää.. Sopivassa humalassa se alkoi. Hänen kätensä unohtui hipaisemaan minua, heitimme kaksimielisiä ehdotuksia, taisimme vähän pitää käsistäkin kiinni.. Hän kehui minua kauniiksi jne.. kaikkea sellaista, mitä meillä ei koskaan ennen ollut ollut. Ilta päättyi kuitenkin asiallisesti, mitään muuta ei tapahtunut. Takaisin työelämään palattuamme hän nauroi olevansa aina vähän sellainen humalassa.
Siitä eteenpäin kaikki muuttui. Työasiat ajoivat meidät eri projektien pariin, emmekä enää nähneet töissä kuin ohimennen. Työmaatkat kuljimme kuitenkin samalla junalla, samassa suunnassa kun asuimme. Tällä ystävälläni oli kotona vaikeaa ja suhde kriisissä, omani oli edelleen kunnossa. Aloimme nukkua kotimatkoilla lähekkäin, joskus puoliunessa sormet salaa hakevat toisen kädestä kiinni. Kaksimieliset ehdotukset ovat arkipäivää, meillä molemmilla kun vielä sattuu olemaan melkoisen kieroutunut huumorintaju.
Tällainen suhteemme on edelleen. Kaikenkaikkiaan jonkinlaista hellyyttä, vilpitön toive siitä että toisella menisi asiat hyvin. Parhaani mukaan terapoin hänen suhdettaan, yritän auttaa häntä ymmärtämään myös avovaimoaan ja toimin muuten vain olkapäänä. Samalla ainakin minä tunnen huonoa omatuntoa siitä, että olen jo aikaa sitten ylittänyt sen rajan, jonka mieheni kanssa sovimme. Olen joutunut myöntämään itselleni, että olen ihastunut ja tunnen vetoa ystävääni, joka myös ajattelee samoin. En kuitenkaan voisi kuvitella seurustelevani hänen kanssaan, en vaikka olisimme molemmat olleet alunperinkin vapaita ihmisiä. Haluan hanet edelleen vain ystävänä, en seurustelu- enkä edes seksikumppanina!
Siinä olivat taustatiedot, nyt kysymys:
Mitä teen ja miten tässä käy? Voinko pitää tämän luottoystävän vai pitäisikö meidän katkaista välit molempien oman suhteen nimissä. Vai voimmeko vielä palata takaisin aikaan, jolloin olimme vain platonisia ystäviä. Voiko "lakata ihastumasta" vai meneekö se vain ohi sitten joskus? Vai vaatiiko tämä tarina jonkin dramaattisen käänteen loppuakseen?
Mitään ei ole vielä tapahtunut. Asiat vaan tuntuvat etenevän pikkuhiljaa, salakavalasti..
Liian hyvä ystävä?
9
2490
Vastaukset
- Mikko
Kysy neuvoa mieheltäsi!
- eero
"Ongelmani on varmaan monelle tuttu ja varsin tyypillinen". En näe tota kovinkaan tyypillisenä tapauksena. Yleensä työpaikkaromanssit etenee nopeasti alusta loppuun. Olettaisin, että olisit kuitenkin jo vaihtanut "toiseen", jos se olisi ollut muutakin kuin "uuden viehätys".
En lähtisi kokeilemaan rajoja. Jos meinaat ne vielä ylittää niin kerro miehellesi mitä työ-ystävän kanssa teet.
Kuka teistä on ihastunut? - done that
Ajan kuluessa lipsahdatte vielä pahemmin, joten katkaise se juttu nyt, kun vielä jokunen järjen pilkahdus sulla on jäljellä. Eli älä nuoku sitä vasten junamatkoilla, älä totuttele enää siihen. Hetken se ikävä on, mutta pahemmaksi elämäs menee,jos jatkat juttua. Jos haluut olla viel väleissä, niin nyt viilennät vauhdilla menoa. Ajattele junamatkat omaa miestäs ja aina ku meinaa ihastus ottaa vallan, niin kylmästi vaan järkeä peliin. Ajallaan toi menee ohi, mutta ei ilman, että teet järjelläsi päätöksiä ja pidät ne.
- Anette
Mikä miehessäsi on vikana?
Itsekkin avioeron kokeneena tiedän, että suhteessa on jotain aina pielessä kun "luotuja ja sovittuja rajoja ylitellään"!- Riitta
Ei voi yleistää että suhteessa olisi jotain vialla... ei aina todellakaan tarvitse olla ja tämän uskallan oman kokemuksen nimissä sanoa.
"En kuitenkaan voisi kuvitella seurustelevani hänen kanssaan, en vaikka olisimme molemmat olleet alunperinkin vapaita ihmisiä. Haluan hanet edelleen vain ystävänä, en seurustelu- enkä edes seksikumppanina!" Tässä omassa kirjoituksessasi jo tulee vastaus! Joskus vain "elämä ja kohtalo vie", vaikka miten olisi järkevä ja tietoisesti toimiva ihminen, on silti asioita jotka vain tapahtuu. Mieti pitkään ja hartaasti omassa sisimmässäsi asia läpi ja toimi sen mukaan! Tuskin koskaan voi "palata entiseen".
Mutta ole iloinen ja onnellinen jos ja kun sinulla on onni omistaa niin hyvä ystävä, että vaikka onkin vastakkaista sukupuolta voi osoittaa toiselle läheisyyttä ja hellyyttä... ja kyllä sitä kemiaa yleensä "ystävienkin" kesken esiintyy silloin kun kyseessä on vastakkaista sukupuolta olevat ihmiset, sanokaa mitä sanotte! - M25
Olipa kysymys, Mikä miehessäsi on vikana, nainenhan se on ihastunut toiseen, ei miehessä tartte olla vikaa.....
- Dark
Just tän takia (silloin kun ollaan parisuhteessa), kannattais kaikin keinoin välttää tilannetta, jossa paras/hyvä ystävä on vastakkaista sukupuolta..
Me ollaan kumminkin inhimillisiä otuksia kaikki ja ennemmin tai myöhemmin tilanne menee just tuohon mitä hämmentynyt kertoi.
Miehen ja naisen välinen ystävyys etenee väistämättä aina jossain vaiheessa siihen suuntaan, että toisella osapuolella on mielessään jo jotain hiukka muuta kuin pelkkä kaveruus. Ja sitten aina joku satuttaa itsensä...
Onneksi monet naiset ymmärtävät tämän dilemman ja miespuoliset ystävät saavat jäädä kun seurustelu alkaa. (Samaa pätee moniin miehiinkin, ainakin itse voin tämän allekirjoittaa)- jorkke
Jollain tapaa suhtaudun skeptisesti naisen ja miehen 100% platoniseen ystävyyteen. Totta kai hyvin toimivia platonisia suhteitakin on. Mutta oman kokemukseni mukaan hyvin monesti jommalla kummalla osapuolella alkaa ajatukset mennä ystävyyttä pidemmälle... joskus molemmilla...
- Riitta
jorkke kirjoitti:
Jollain tapaa suhtaudun skeptisesti naisen ja miehen 100% platoniseen ystävyyteen. Totta kai hyvin toimivia platonisia suhteitakin on. Mutta oman kokemukseni mukaan hyvin monesti jommalla kummalla osapuolella alkaa ajatukset mennä ystävyyttä pidemmälle... joskus molemmilla...
Aivan! Vastakkaista sukupuolta olevien platoninen ystävyys ei taida onnistua 100%:sti muuten kuin silloin kun toinen on homoseksuaalinen!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek184561Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia5022421Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1421991Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.181789- 791553
- 1461505
- 111101
- 95918
- 123834
Olisitko maailmani?
Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik40829