käyn kuntosalilla missä on mahdollisuudet ilmaiseen solariumiin koska olen salin jäsen. kuitenkaan en ole uskaltanut testata laitetta vielä. ajattelin että ehkä keväämpänä.
mitä haittoja solariumista minulle voi olla? voinko saada ihosyövän? ihoni on aika herkkä auringolle. alku kesästä saatan kärsiä "aurinkoihottumasta" pari päivää kunnes ihoni siihen tottuu. palan kohtuullisen herkästi mutta myös sitten rusketun. minulla on myös pisamia jonkin verran sekä luomia.
miten hyvin solariumilla saa tuloksia? olisi kiva saada ensi kesänä suht. tasainen rusketus.
kiitos vastaajille!
Solarium
8
1947
Vastaukset
- vink
Samalla tavalla se lisää ihosyövän riskiä kuin auringonotto kesällä paitsi että tietysti sillä erolla, että solariumissa ei pääse palamaan. Jos haluaa välttää sitä ihosyövän riskiä niin ei kai ole muuta keinoa kuin itseruskettavat voiteet tai pysyä valkoisena.
Minulla myös on herkkä iho auringolle ja solariumin jälkeen varsinkin kasvot punoittavat, mutta se menee aika nopeasti ohi. Rusketus on ihan tasainen ja hyvä, parempi kuin auringosta saatu, koska ne lamput on sillä tavalla säädetty, että ne ruskettaa (melkein) joka paikasta.
Yleensä solariumissa kai käydään esim. 10 kertaa putkeen (ite oon käynyt joka toinen päivä) ja sillä tulee jo hyvä rusketus. Jos siellä sali, missä käyt, on muutenkin laadukas, niin voisi olettaa, että ne pitää hyvän huolen myös siitä solariumista - silloin sen käyttö on turvallisempaa kuin jossain pikku paikassa, missä lamppuja ei vaihdeta ikinä ja muutenkin laitteet voi olla vanhoja.- tietämätön
kiitos sinulle tiedoistasi!!
ehkä mä tässä kevään tullessa uskaltaudun pariin kertaan solariumin lämpöihin loikoilemaan. :) - Rinna
tietämätön kirjoitti:
kiitos sinulle tiedoistasi!!
ehkä mä tässä kevään tullessa uskaltaudun pariin kertaan solariumin lämpöihin loikoilemaan. :)Mainitsit noista luomista, ni muakin kiinnostais että ei kai solarium mahd lisää niitä..? Aurinkohan ainakin voi nii tehdä.
- Brianna
Rinna kirjoitti:
Mainitsit noista luomista, ni muakin kiinnostais että ei kai solarium mahd lisää niitä..? Aurinkohan ainakin voi nii tehdä.
Ei periaattessa pitäisi lisätä luomia, pisamia ainakin tulee, jos siihen on taipumusta. Solarium on sikäli turvallisempaa kuin normaali auringonotto, että valotusajat eivät ole liian pitkiä, et pala ja solariumista ei saa UVB-säteilyä, vain UVA:ta. UVB on "vaarallisempaa", eli sitä säteilyä joka polttaa ihon ja aiheuttaa syöpää, auringosta saat myös UVB:tä. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä että solarium olisi täysin haitaton. Syöpäriski ei kasva jos käyt 10krt/vuosi solariumissa, maksimi on vissiin 20krt/a.
- kandi
Brianna kirjoitti:
Ei periaattessa pitäisi lisätä luomia, pisamia ainakin tulee, jos siihen on taipumusta. Solarium on sikäli turvallisempaa kuin normaali auringonotto, että valotusajat eivät ole liian pitkiä, et pala ja solariumista ei saa UVB-säteilyä, vain UVA:ta. UVB on "vaarallisempaa", eli sitä säteilyä joka polttaa ihon ja aiheuttaa syöpää, auringosta saat myös UVB:tä. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä että solarium olisi täysin haitaton. Syöpäriski ei kasva jos käyt 10krt/vuosi solariumissa, maksimi on vissiin 20krt/a.
brianna, otapa alan teos kätee ja ala lukemaa..ainaki enne ku pädet täällä muitte keskuudessa. asiasi kun on päin persettä suoraa sanoe (anteeksi suora sanamuoto).
- Ayla
Kyllä solariumissa palaa samoin kuin auringossakin! Kannattaa lukea ohjeet joita usein on laitteen vieressä. Juuri sen palamisriskin takia solariumissa käydään ensikerrat tosi varovasti eli ollaan puolet siitä maksimiajasta. toinen juttu on toi että joka toinen päivä ei todellakaan, vaan 2 päivää väliä vähintään että iho ehtii tasaantua! 10 kertaa vuodessa on maksimi, liika käyttö lisää just sitä syöpäriskiä kuten myös ne palamiset. Muuten solarium on ihan turvallinen.
- Ayla
Brianna kirjoitti:
maksimi vuodessa on 10 kertaa.
- Rusketus
Rusketusta voi edistää turvallisesti esimerkiksi rusketuspillereillä. Rusketuksen ihannointi ei ole kovin vanha juttu.
http://hyvinvointishop.com/rusketus-ja-ulkonako
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212586- 1482244
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292222Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522129Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211722Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871613Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961546- 2881436
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321379