Kannen taitto

Tyhmä

Taitan n. 1 cm paksuista kirjaa InDesignilla sivupareittain.

Miten taitetaan kirjan kansi selkä? Kaikki osat erikseen vai yhtenäisenä levynä? Entäs kun kirjan paksuudesta = selän leveydestä ei ole 100 % millinvarmaa tietoa?

11

1579

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Elwi

Pagemakerissa olen tuonut Photoshopista osat erikseen Pagemakeriin, jossa olen ne sitten yhdistänyt.

Hankalampi homma, jos ei ole tarkkaa tietoa kirjan paksuudesta. Kannattaako sitä edes vielä taittaa?

• pahpah

selkä on yleensä "levynä"
      kirjan paksuus:eli lasket montako sivua tulee ja sitten kerrot sen paperin paksuudella ja otat huomioon onko kysessä sidottu- vai nidottukirja minkä perusteella huomioon sitomossa tarvittavat varat.
      kannattaisi varmaan olla painoon yhteydessä,sieltä saa tarvittavaa tietoa.

• Percele

Periaatteessa julkaisussa on kansityylistä riippuen leikkuu/taitevarat takakansi selkä etukansi leikkuu/taitevarat, ylös ja alas myös leikkuu/taitevarat. Painot ottavat yleensä ID-pohjan, johon määrittävät itse selän paksuuden, tosin pienistä nyrkkipajoista en tiedä.

• MacFinn

Kunnon painot tekee arkkiasemoinnin itse. Eri juttu on, jos haluat selkään jotain erikoista tai esim kuvan kiertyyn yli selän takakanteen.
        Mutta painot kyllä neuvoo, miten ko kirja kannattaa tehdä.
        Itse taitan kans just tollasta 100 sivuista kirjaa ID CS:llä.

• pienpajalainen
        MacFinn kirjoitti:

Kunnon painot tekee arkkiasemoinnin itse. Eri juttu on, jos haluat selkään jotain erikoista tai esim kuvan kiertyyn yli selän takakanteen.
        Mutta painot kyllä neuvoo, miten ko kirja kannattaa tehdä.
        Itse taitan kans just tollasta 100 sivuista kirjaa ID CS:llä.

"Kunnon painot tekee arkkiasemoinnin itse."

Niin tekeekin ihan pakosta.Ongelmahan on just toi että asiakas toimittaa "painovalmiin materiaalin".

Ja asiakas nyt ei monestikaan ole nykyisin toteutuksesta ja #mitä pitäisi osata#-osastosta lainkaan tietoinen.Eli painoissa joudutaan ihan asiakkaiden ja töiden saamisen takia tekemään joskus jopa ihan katteesta poissa olevaa hyväntekeväisyystyötä että koneilla olisi edes jotakin pyöritettävää.Toki isonpi asiakas on sopinut etukäteen että "painossa laitetaan painettava painokuntoon".

Ennen kaikenlaisia puolivillaisia asiakkaita kutsuttiin selän takana "muovikassimiehiksi"...Sieltä tuli mies "valmiin" ja edeltä käsin sovitun hinnan perusteella mukanaan muovikassillinen materiaalia josta piti silmänräpäyksesä luoda "suunnittelijan" visioima painotuote...Nykyisin ponnahtaa materiaaliksi kaikenlaisia pdf-tuotoksia joitten edes auttavaan painokuntoon laittoon uppoaa useammatkin kahvitunnit.
        Periaatteessa on oikein mukavaa että ihmisillä on haluja, erinomaist välineet ja taloudellisiakin resursseja tuottaa kaikenlaista materiaalia ja jopa joskus painattaakin sitä.
        Valitettavaa että on melkoisen paljon asioita mitä ei ihan äkikseltään kukaan voi osata ja täysin käsittämättömästä syystä monetkaan eivät edes perehdy kirjapainoalan alkeisiin..Vaikka tottakai painot jo oman työllisyytensä turvaamiseksi antavat ohjeistusta ja neuvoja oikein mielellään.Sitäpaitsi ei monikohan ammattisuunnittelija loppujenlopuksi osaa kuviinsa määrittää vieläkään painon ICC-profiileja;)
        Eli "antaa kaikkien kukkien kukkia vaan".

• Tyyne

Kunhan tiedät sivumäärän, niin painosta osaavat kertoa selän paksuuden, tietysti paperilaatu pitää olla selvillä myös. Määritä InDesignissä sivun leveydeksi etukannen, selän ja takakannen yhteisleveys leikkuuvarat sekä korkeudeksi kannen korkeus leikkuuvarat. Varmista myös missä muodossa paino ottaa vastaan työsi. Luulisin, että pdf:nä. Muuten, se toiminto "Kirjoita PDF" ei kuulemma toimi ihan moitteettomasti ainakaan InDesign 1.5:ssä. Kakkosversiosta minulla ei ole vielä kokemusta. Ainakin eräästä painosta neuvottiin, että tee InDesignissä postarit ja Distillerillä sitten pdf:t.

• Percele

Ei toimi kakkosessakaan, kantapään kautta koettu...

• MacFinn
        Percele kirjoitti:

Ei toimi kakkosessakaan, kantapään kautta koettu...

Ei se täydellistä ollut, ei. Adoben tukikin antoi ohjeeksi, että käytä Tulosta PDF:ksi.
        Mutta perjantaina pitäis lähtee kirja painoon CS:llä tehtynä. Ensiks kokeilen, miten CS selviää PDF:n teosta. Ja jos ei onnaa, taidan tehdä PS:n, polttaa rompulle ja viedä painoon.

• mitä?

...tiedät täsmälleen mille paperille se painetaan?
      ...tiedät täsmälleen sen kokoamismuodon/esim sidotun kannen konetäytepahvin paksuuden ?
      ...materiaali on kasassa ja tiedät sisällön vaatiman sivumäärän täsmälleen?
      ...tiedät painon tarvitsemat ylitykset täsmälleen?
      ...tiedät sitomon ja nuuttaamon tarvitsemat ylitykset täsmälleen?
      ...olet tarkistanut em. tiedot painotalosta ja sitomosta ja paperitukkurilta ja kirjan sisällön tuottajalta täsmälleen?

Eli eiköhän sen pitäisi selvitä:)))))

• juhis

... kansi ja takakansi ihan rauhassa. Älä tee niitä samaan taittoon kun sisäsivuja. Käy vaikka kattelemassa kirjastossa kuinka paksuja noi 100 sivuset on, tai jos sulla on kirjoja kotona niin tsekkaa ne niistä jos painosta et saa vastausta. Haluaako paino aineiston PDF muodossa? PDF todellakin pitää tehdä distillerin kautta ei kannata käyttää ohjelmien omaa PDF tulostusta. Toimita sinne painoon sisäsivut PDF muodossa ja laita ne kannet kuvineen ja taittoineen silleen sinne painoon - voi tulla kyllä hintaa enemmän. Se kansien taitto tehdään yhdelle arkille - ei erikseen!

• Tyhmä

... siis kiitos teille jotka olette vaivautuneet asiallisesti vastaamaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      108
      6917
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      4431
    3. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      48
      3826
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      48
      3522
    5. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      51
      3508
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      188
      3455
    7. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      24
      2959
    8. Nainen vinkkinä sulle!

Jos laitat selvän tunnisteen niin kutsun sinut n*ssittavaksi.
      Tunteet
      67
      2664
    9. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      46
      2501
    10. Hei seksikäs

Upottava katse sinulla ja tiedät sen.
      Ikävä
      13