revähdys vatsassa

Maarit

Osaisiko joku kertoa, kuinka kauan kestää vatsalihaksen paraneminen lievästä revähdyksestä? Viime sunnuntaina salilla alkaessani tekemään vatsoja jo eka liike vihlasi vatsassa, lopetin liikkeen heti, tein kyllä vielä kyljet. Nyt olen kolmatta päivää levossa ja käytän Mobilaattia. Salille tekis mieli mutta vielä aamulla tunsin lievää kipua, jännitäessäni vatsalihaksia. Pahentaako tilannetta, jos teen salilla vain jalkoja ja käsiä, jos salille ei pääse voisko juosta tai soutaa?? Harmittaa jos hyvin alkanut kuntoilu tähän lopahtaa!!

14

58584

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Revähtänyt vatsa

      En ole itse lääkäri, mutta pari vatsalihaksen revähdystä kokeneena voin sanoa, että toipumisaika riippuu paljon kuinka pahasti lihas on vahingoittunut. Seuraavien parin viikon aikana ei varmaan kannata tehdä muuta kuin varovaisesti venyttää vatsalihasta ja näin nopeuttaa paranemista. Tällä keinolla pääset myös nopeammin aloittamaan tehokkaan harjoittelun.

      Itselläni revähti vuosia sitten vino vatsalihas. Kyseessä oli 3cm*5cm repeämä. Ensimmäinen lääkäri käski välttämään parin viikon ajan liikkeitä jotka aiheuttivat kipua. Sen jälkeen vaivan piti olla kunnossa. Kun kuukaudenkaan kuluttua lihas ei ollut kunnossa menin toiselle lääkärille, joka määräsi usean kuukauden urheilukiellon. Vatsalihasta sai aluksi vain kevyesti päivittäin venyttää ja pikkuhiljaa alkaa tekemään kevyitä vatsalihasliikkeitä.

      Oma vatsalihakseni tosin ei tullut koskaan kunnolla kuntoon vaan repesi vuoden kuluttua edellisen repeämän vierestä, koska en aluksi ollut antanut vamman parantua rauhassa, vaan turhalla urheilemisellani (lääkärin ohjeiden mukaan tosin) aiheutin sen että lihakseni ei saanut parantua rauhassa.

      • Maarit

        Kultainen kiitos vastauksestasi, täytyy nyt vaan malttaa... Miten sulla nyt? Rajoittako tapahtuneet vammat edelleen? Käytkö salilla, mitä lihaksia treenaat?


      • Revähtänyt vatsa
        Maarit kirjoitti:

        Kultainen kiitos vastauksestasi, täytyy nyt vaan malttaa... Miten sulla nyt? Rajoittako tapahtuneet vammat edelleen? Käytkö salilla, mitä lihaksia treenaat?

        Sinun kannattaa nyt antaa vamman parantua rauhassa ja varovaisesti venyttää vatsaa pari viikkoa. Mikäli sen jälkeen vielä tuntuu ettei vamma ole parantunut kannattaa mennä lääkäriin ja ultraäänikuvaukseen, jossa revähdys havaitaan.

        Ja vaikka vamma tuntuu parantuneen niin vatsalihasten treenaaminen kannattaa aloittaa varovasti ja lihaksia kuunnellen. Revähdyksessähän katkeaa lihässäkeitä yms. jolloin aineen vaihdunta ei toimi lihaksessa kunnolla. Tämän seurauksena lihas kramppaa helposti ja krampissa oleva lihas revähtää helpommin. Eli tämän takia kun pääset aloittamaan harjoittelun uudestaan, muista kuunnella kehoasi ja lopeta vatsalihastreeni lihasten krampatessa.

        Vammasta ei pitäisi jäädä mitään haittaa mikäli hoidat sen kunnolla. Oma vagingoittunut vatsalihakseni kramppaa vieläkin joskus. Näin erityisesti helteillä kun on nestehukkaa. Mutta minulla vamman ei annettu parantua kunnolla virheellisten lääkärin ohjeiden takia ja revähtäneen lihaksen kanssa urheilusta johtuen repeämä kohtaan pääsi muodostumaan kalkkia (en ole ihan varma muistanko aineen oikein) joka tekee repeämä kohdasta kovemman ja "hauraamman" ja estää aineenvaihduntaa lihaksessa.

        Ensimmäisen revähdyksen aikaan olin 17v. kilpahiihtäjä ja toisen revähdyksen jälkeen lopetinkin, koska vamma ei parantunut kunnolla ja lääkäri sanoi, että se menee hyvin todennäköisesti taas uudestaan. Normaalia elämää vamma ei haittaa mutta kesällä vammautunut vatsalihas kramppaa kovempaa treenatessa.

        Nykyisin oma liikunta koostuu hiihdosta, lenkkeilystä, kuntosalista ja satunnaisista peleistä. Niissä vanha vamma ei yleensä haittaa.


      • vatsavaiva

        Heissan! Minua rupesi kiinnostamaan että miten sinulla todettiin vatsalihaksen repeämä? Osasiko lääkäri heti sanoa syyn vai tutkittiinko asia jollakin tavalla ja millaisia sinun oireesi olivat vatsassa, ennenkuin varsinainen syy oli selvillä?


      • Revähtänyt vatsa
        vatsavaiva kirjoitti:

        Heissan! Minua rupesi kiinnostamaan että miten sinulla todettiin vatsalihaksen repeämä? Osasiko lääkäri heti sanoa syyn vai tutkittiinko asia jollakin tavalla ja millaisia sinun oireesi olivat vatsassa, ennenkuin varsinainen syy oli selvillä?

        Tapauksesta on jo lähemmäs kymmenen vuotta aikaa ja silloin vamma tutkittiin ultraäänikuvauksella. Minun vamma tosin oli uloimmissa vinoissa vatsalihaksissa ja sen tunsi kyllä sormellakin kun vatsalihakset oli jännitettynä. Tätä en tosin itse osannut ennen kuin lääkäri opetti.

        Oireina minulla oli urheillessa pistoksen omainen kipu ja lievä kosketusarkuus. Lisäksi juostessa tuntui, että vatsassa on jotain irti.

        Ensimmäinen lääkäri väitti aluksi, ettei vatsalihas voi revetä ja yritti väittää kyseessä olevan vain pistos. En kuitenkaan antanut periksi vaan vaadin ultraäänikuvauksen ja pääsin sinne kun sanoin lääkärille että "Perkele itsehän minä sen maksan" Lääkäri oli kyllä ihmeissään kun löytyi kunnon repeämä. Tämä itseään urheilulääkäriksi tituleerannut puoskari väitti, että vamma paranee parissa viikossa, mutta lopulta jouduin menemään toiselle urheilulääkärille joka tunsi jo sormin, että lihas on revähtänyt ja osasi antaa kuntoutusohjeet.


    • nico

      mul on sama ongelma olin lumilautailemas ja revähti RINTALIHAS! ois hauska tietää kauan kestää

      • mikä se on?

        Voiko rintalihas ja vatsalihas revetä sitten samalta puolelta?minulla menee rinnasta aina sen alapuolelle kylkeen asti sormin tunnettavissa oleva "arven tyyppinen juova",se on kipeä ja sen tuntee kun venyttää kylkeä sormin. Kävin lääkärissä ja se sanoi,että rinnassa menevä pitkulainen juova on vain painauma rintaliiveistä,mutta nyt siitä on jo kulunut 3 viikkoa ja "painauma" on samanlainen ja edelleen aristava. Lähinnä koskee kylkee kun venyttää kättä ylöspäin..ei niinkään rintaan vaikka pitkä juova menee aina vasemmanpuolen rinnan myötäisesti aina rintalihaksen alkuun saakka.


      • Selvisikö

        Hei selvisikö tämä sinulle koskaan? Oliko repeämä? Kauanko oireet kestivät? Yritän itse löytää parhaillaan vastausta tismalleen samaan vaivaan...


      • Anonyymi
        Selvisikö kirjoitti:

        Hei selvisikö tämä sinulle koskaan? Oliko repeämä? Kauanko oireet kestivät? Yritän itse löytää parhaillaan vastausta tismalleen samaan vaivaan...

        Selvisikö sinulle mikä oli vialla? Minulla pari viikkoa ollut kipua kylkiluiden paikkeilla ja juuri bongasin tuon pitkulaisen juovan.


    • nicc

      näkyykö revähdys jotenkin päälle päin?
      Olin salilla ed. iltana. Tein vatsapenkkiä ja kohta tunsin viiltävän kivun oikealla puolella vatsaa. Lopetin liikkeet, venyttelin ja lähdin kotiin.
      Seuraavana aamuna minulla oli kova turvotus alavatsassa, tai paikka paremminkin navan alapuolella leveyssuuntaisesti lonkkaluusta lonkkaluuhun, ja hävyn päällinen.
      Huomattavaa turvotusta, ja olo kuin olisi "hyytelöpussi" mukana.
      Alue ei ole kipeä, eikä pahemmin kosketusarka, turvotus vain ihmetyttää.

    • jousimies -51

      Näkyy repeämä ulospäin, ainakin minulla , ja se on erillinen osa,lähtien navan alapuolelta lantiolle sivulle kylkeen asti asti, eli sellanen hieman vino pitkä vatsalihas, ja se on jonkin verran pullistunut ulospäin ja on aika kova alue. mulla on ollut joskus paha iskias, jo vaivaa enää tosi harvoin.Nyt se jotenkin vaivasi mua ja tuntuu,että mulla oli lantiokin hieman oikealta puolelta ylempänä, ja kun siihen lisäksi kannoin yläkertaan 3 kpl sellasia hyllyköitä, niin luulempa vaan,että se siinä repeytyi , se vatsalihas. Parantuuko se itsestään ajan kans,vai pitäskö siihen laittaa joku liimaside. ei se pahasti oo kipee,mut tuntuu hieman ristiselässä ja sit se, kun se lihas on kuin turvoksissa. terv. jousimies -51

      • Koululainen12

        Olen itse lapsi, 13 vuotias treenaan todella paljon itse kotona ja nyt minua sattuu vatsalihaksen oikean puolimmaisen 3 vatsalihakseen, enkä äitini kanssa tiedä mikä se voi olla että onko se lievä revähdys, revähdys vai pahempaa:/


      • Koululainen12

        Millaisia on revähdyksen oireet tarkalleen?


    • Koululaineen12

      Mulla vähän saman tapaisia oireita ku sulla.... mut mul ei mitää hajuu mikä tää mun on. Eilen tais alkaa tai no eilen huomasin tän. Tuntuu myös välillä vinoissa vatsalihaksissa ja välillä napan ala alueella. Onko kellään hajua mikä voi olla? Pitäiskö mun käydä lääkärissä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1655
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      17
      1517
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      68
      1429
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      40
      1384
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      50
      1323
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1258
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1136
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1126
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1114
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1102
    Aihe