Palkanmaksu myöhässä

gagagaaa

Eikö sellainen laki ole, että "Palkan on oltava työntekijän tilillä tilipäivään MENNESSÄ" eli jos maksupäivä on kuun eka, niin se on maksettava edellisenä normaalina arkipäivänä. Nyt kun kuun eka on vappupäivä, ei rahaa tule kuin vasta maanantaina. Meillä on aina toimittu näin, jota olen todella paljon ihmetellyt ja koen sen vääryydeksi. Kiva olla sitten persaukinen se 4 päivää siinä. Kaikisas edellisissä työpaikoissani ja kaikilla ihmisillä ketä tunne, on niin että se maksetaan sitten ns. etukäteen. Jostain myös luin, että mikäli palkkasaatavat ovat myöhässä, niin on niistä maksettava korkolain mukaista viivästyskorkoa. Eri asia on tietenkin, jos tällaisesta maksutavasta on yhdessä sovittu, mutta ei minulta ainakaan ole kukaan kysynyt, käykö tämä minulle. Kuulun toimihenkilöunioniin, joten sieltä löytynee apua asiaan mikäli epäilykseni ovat oikeita. Palkanmaksumme on "ulkoistettu" emoyhtiöömme.

20

6168

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lm:ltä ...

... ennen kuin soitat TU:lle. Työsopimuslain mukaan palkka on maksettava palkanmaksukauden viimeisenä päivänä, jollei toisin sovita. Siitä on voitu sopia yrityksessä jo kauan sitten jotain tai sitten ei.

• -gsp+,k

kysyin emoyhtiöstä palkanlaskennasta, laittavan kysymyksen etiäpäin. mietin vaan, että voiko tuollaista asiaa sopia koko työyhteisöä koskevaksi vai pitäisikö kaikkien siihen suostua? itse olen 3. viimeisin taloon työhön tullut henkilö joitain vuosia sitten, eikö asiaa pitäisi tarkistaa kun tulee uutta porukkaa ja kysyä mitä mieltä he ovat, vaikutti se tai ei? ainakaan haastattelussa ja valinnan jälkeisessä keskustelussa, jossa sopimus tehtiin jne, asiasta ei puhuttu yhtään mitään muuta, kuin että palkanmaksu on aina kuun ensimmäinen ja oletin, että aikasemmin mikäli se osuu pyhäksi.

• agkapp
        -gsp+,k kirjoitti:

kysyin emoyhtiöstä palkanlaskennasta, laittavan kysymyksen etiäpäin. mietin vaan, että voiko tuollaista asiaa sopia koko työyhteisöä koskevaksi vai pitäisikö kaikkien siihen suostua? itse olen 3. viimeisin taloon työhön tullut henkilö joitain vuosia sitten, eikö asiaa pitäisi tarkistaa kun tulee uutta porukkaa ja kysyä mitä mieltä he ovat, vaikutti se tai ei? ainakaan haastattelussa ja valinnan jälkeisessä keskustelussa, jossa sopimus tehtiin jne, asiasta ei puhuttu yhtään mitään muuta, kuin että palkanmaksu on aina kuun ensimmäinen ja oletin, että aikasemmin mikäli se osuu pyhäksi.

ja lisäyksenä, työntekijöitä on vain parikymmentä, joten ei nyt luulisi olevan kovin iso asia olla muuttaa tuollaista asiaa, mikäli jossain on menetelty väärin. eri asia on sitten joku 500 hengen yritys

• työsopimuksessa
        -gsp+,k kirjoitti:

Palkka pitää maksaa palkanmaksukauden viimeisenä päivänä, jollei ole sovittu toisin. Palkanmaksukausi ilmenee työsopimuksestasi. Jos teillä on palkanmaksupäivä kuukauden 1. päivä, niin siitä voisi päätellä, että jotain on sovittu toisin, sillä harvoin palkanmaksukausi päättyy kuukauden 1. päivä. Yleensä se kai päättyy kuukauden viimeinen päivä kuukausipalkkaisilla. Toisaalta, jos toukokuun 1. päivä on palkanmaksupäivä, niin työsopimuslain mukaan palkka pitää maksaa vappuaattona. Palkan myöhästymisestä pitää maksaa viivästyskorkoa. Vuosikorko on 9,5 %. Eli ei parin päivän myöhästymisestä montaa euroa tule, mutta rahaa sekin on. Ennen sinua solmittuja sopimuksia noudatetaan myös sinuun niin kauan kunnes työnantaja tai henkilöstö sanoo sopimuksen irti.

• .gaopö
        työsopimuksessa kirjoitti:

Palkka pitää maksaa palkanmaksukauden viimeisenä päivänä, jollei ole sovittu toisin. Palkanmaksukausi ilmenee työsopimuksestasi. Jos teillä on palkanmaksupäivä kuukauden 1. päivä, niin siitä voisi päätellä, että jotain on sovittu toisin, sillä harvoin palkanmaksukausi päättyy kuukauden 1. päivä. Yleensä se kai päättyy kuukauden viimeinen päivä kuukausipalkkaisilla. Toisaalta, jos toukokuun 1. päivä on palkanmaksupäivä, niin työsopimuslain mukaan palkka pitää maksaa vappuaattona. Palkan myöhästymisestä pitää maksaa viivästyskorkoa. Vuosikorko on 9,5 %. Eli ei parin päivän myöhästymisestä montaa euroa tule, mutta rahaa sekin on. Ennen sinua solmittuja sopimuksia noudatetaan myös sinuun niin kauan kunnes työnantaja tai henkilöstö sanoo sopimuksen irti.

No meillä se nyt kuiteskin on kuun eka se maksupäivä, sen tiedän ja se lukeekin sopimuksessani. En muista nähneeni sopimuksessa mitään lisämainintaa näistä järjestelyistä. Luonnollisestikin ennen mua sovittuja sopimuksia noudatetaan myös mun kohdallani, mutta mietityttää vaan, että miksei asiasta ole voitu erikseen mainita SUULLISESTI kun tämä nyt kuitenkin on kaikkien keiltä olen kysynyt, mielestä hyvin poikkeuksellista. Pakkohan sitä ei ole mainita JOS se jossain lukee, en tiedä varmasti kun sopimukseni on kotona eikä täällä, mutta olisi se silti ihan väärinkäsitysten syntymisen ehkäisemiseksi oikein. Pitää katsoa kotona paperilta mitä siinä lukee, mutta epäilen että siinä on mitään mainintaa asiasta

• Epäselvää
        -gsp+,k kirjoitti:

Kirjoitit itse: kuin että palkanmaksu on aina kuun ensimmäinen ------------------------------------------------ JOS SE ON TÖIHIN TULLESSA SOVITTU NÄIN SE ON SITTEN NÄIN. Varmasti suostut siihen, että saat sen päivää aikaisemmin. Sillä ei ole merkitystä saako joku muu palkan jonain muuna päivänä.

• ga.gaa
        Epäselvää kirjoitti:

Kirjoitit itse: kuin että palkanmaksu on aina kuun ensimmäinen ------------------------------------------------ JOS SE ON TÖIHIN TULLESSA SOVITTU NÄIN SE ON SITTEN NÄIN. Varmasti suostut siihen, että saat sen päivää aikaisemmin. Sillä ei ole merkitystä saako joku muu palkan jonain muuna päivänä.

Siis ehkä kirjotin väärin johonkin kohtaan, en nyt ehdi alkaa tarkistelemaan, mutta kyllä, palkanmaksu on sovittu olevan kuun ensimmäinen, ja tässä oli kyse siitä, että jos kuun ensimmäinen sattuu olemaan pyhä, kuten nyt vappupäivä, niin se pitäisi saada sitten 30.4. torstaina eikä vasta 4.5. maanantaina. Kyllä se mulle käy että tulee päivää aikasemmin mutta saatana kun tulee 3 päivää myöhässä. Ja joka kerta kun kuun eka on pyhä, niin sama juttu.

• EPÄSELVÄÄ
        .gaopö kirjoitti:

No meillä se nyt kuiteskin on kuun eka se maksupäivä, sen tiedän ja se lukeekin sopimuksessani. En muista nähneeni sopimuksessa mitään lisämainintaa näistä järjestelyistä. Luonnollisestikin ennen mua sovittuja sopimuksia noudatetaan myös mun kohdallani, mutta mietityttää vaan, että miksei asiasta ole voitu erikseen mainita SUULLISESTI kun tämä nyt kuitenkin on kaikkien keiltä olen kysynyt, mielestä hyvin poikkeuksellista. Pakkohan sitä ei ole mainita JOS se jossain lukee, en tiedä varmasti kun sopimukseni on kotona eikä täällä, mutta olisi se silti ihan väärinkäsitysten syntymisen ehkäisemiseksi oikein. Pitää katsoa kotona paperilta mitä siinä lukee, mutta epäilen että siinä on mitään mainintaa asiasta

Talossa on varmasti monen eri palkkaluokan työntekijöitä. Jokaisella voi olla eri määrä ylitöitä.(joista on sovittu henkilökohtaisesti) Siellä on varmasti eri ihmisillä eri työtehtäviä (Esim. siivooja, autonkuljettaja, sihteeri) ----------------------------------------- Luonnollisestikin ennen mua sovittuja sopimuksia noudatetaan myös mun kohdallani EI EI EI Sinun kohdallasi noudatetaan sitä mikä on SINUN kanssasi SOVITTU. Jos/kun SINULLA on kirjallinen TYÖSOPIMUS siitä voi tarkistaa asian.

• Työsopimuksen
        ga.gaa kirjoitti:

Siis ehkä kirjotin väärin johonkin kohtaan, en nyt ehdi alkaa tarkistelemaan, mutta kyllä, palkanmaksu on sovittu olevan kuun ensimmäinen, ja tässä oli kyse siitä, että jos kuun ensimmäinen sattuu olemaan pyhä, kuten nyt vappupäivä, niin se pitäisi saada sitten 30.4. torstaina eikä vasta 4.5. maanantaina. Kyllä se mulle käy että tulee päivää aikasemmin mutta saatana kun tulee 3 päivää myöhässä. Ja joka kerta kun kuun eka on pyhä, niin sama juttu.

Ja käyt kysymässä pomolta "muistaako herra/rouva mihin on nimensä laittanut, jos ei muista tarkistaa tästä paperista"

• gG<gass
        EPÄSELVÄÄ kirjoitti:

Talossa on varmasti monen eri palkkaluokan työntekijöitä. Jokaisella voi olla eri määrä ylitöitä.(joista on sovittu henkilökohtaisesti) Siellä on varmasti eri ihmisillä eri työtehtäviä (Esim. siivooja, autonkuljettaja, sihteeri) ----------------------------------------- Luonnollisestikin ennen mua sovittuja sopimuksia noudatetaan myös mun kohdallani EI EI EI Sinun kohdallasi noudatetaan sitä mikä on SINUN kanssasi SOVITTU. Jos/kun SINULLA on kirjallinen TYÖSOPIMUS siitä voi tarkistaa asian.

Täällä on ainoastaan alemmat tekniset toimihenkilöt sekä ylemmät toimihenkilöt. se menee näin: duunarit, sihteeri, työnjohto ovat alempia (ja siivous on ulkoistettu mut sillä ei ole väliä) insinööritason tyypit sekä johto ovat ylempiä toimihenkilöitä Eli kaikki tässä talossa ovat toimihenkilöitä ja kaikkien palkanmaksupäivä on sama, sen tiedän aivan täysin varmasti. Mutta pitää katsoa mitä mun lapussa lukee noista maksupäivistä, sitä kun en enää muista. Kiitoksia avusta

• Outookunetkysy
        työsopimuksessa kirjoitti:

Paitsi että yleensä on olemassa ns. laskenta-aika. erityisesti aloilla joilla tuotosta maksetaan puljun juoksevat kulut: kaksikin viikkoa voi olla- mutta aloittajalle tosiaan, työsopimuksesta pitäisi näkyä palkanmaksupäivä.
        Korkoja voit vaatia, jos kyseisellä päivällä ei näy palkkaa. Huomauta saatavastasi ensi tilassa palkanmaksupäivän jälkeen työnantajalle.

Ns. meillä- on sovittu että edellisen kuun palkat tulee kun tulee, noin seur. kk puolivälissä- ettei yhdestä päivästä hermostuta, mutta useampi katkaisee työnteon kunnes tili on tullut.

• ja laki

jos palkanmaksu kausi katkeaa 15 päivä on palkan oltava tilillä seitsemän päivän kuluessa. jos pyhäpäivä sattuu palkanmaksupäivään, on palkan oltava tilillä ennen tätä.

• Riippuu alasta

Palkka voi tulla maksuun jopa 3 viikkoa jälkikäteen, esim helmikuun palkka tulee vasta maaliskuun 21.pv...... ja näin on todella monella alalla.

• työ on palkka

Palkan saa AINA välittömästi työsuorituksen jälkeen - tätä kutsutaan TYÖKOKEMUKSEKSI ja TYÖN ILOKSI!!!

Kaikki muu on ylimääräistä extraa, josta tulee päästä eroon kansantalouden parantamiseksi.

• soita liittoon
    • 6+12

PALKAN MAKSUPÄIVÄ JA PALKKAPÄIVÄ ON KAKSI ERI ASIAA. MAKSUPÄIVÄNÄ PALKKA LÄHTEE MAKSUUN JA PALKKAPÄIVÄNÄ PALKAN PITÄÄ OLLA TILILLÄ.

• nainen4

Meillä palkanmaksupäivä on kuun ensimmäinen, mutta jos ensimmäinen päivä on viikonloppu, niin palkka on tilillä viikonlopun jlkeen ensimmäisenä arkipäivänä. Löytyy sopimuksesta.

• Pienenä vinkkinä

Kannattaa aina lukea se työsoppari ennen allekirjoittamista.......... JOS ei edes tiedä, mitä palkanmaksusta on sopparissa sovittu, niin todennäköisesti koko paperia ei ole luettu ollenkaan. ÄLKÄÄ IKINÄ ALLEKIRJOITTAKO MITÄÄN LUKEMATTA!

• itsekin yrittäjä

Työnantaja päättää, tarvitseeko palkkaa maksaa vai ei, ja jos et ole tehnyt työtäsi kunnolla niin työnantaja voi evätä palkanmaksun kokonaan. Maksaisitko itse yrittäjänä palkkaa sellaiselle, joka ei tee työtänsä hyvin?!?!

• Huutonaurua!!

Loppuu sun yrittäjyys aika nopeasti jos noin toimit, tai ainakin kalliiks tulee. Tietysti jos oot niin konna ettet tee työntekijöille työsopimuksia niin siten toimintamallisi voi toimia :) eikö se ole sun vastuulla ketä palkkaat? Huom. Palkkaat. Oma moka jos otat töihin tekijöitä ketkä ei tee työtä sovittua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2278
    2. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1873
    3. Viulu vaiennut

Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      24
      1548
    4. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      171
      1530
    5. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      85
      1264
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      184
      1194
    7. Kyllä tekee kipeää

Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      24
      1120
    8. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      110
      1105
    9. En mä tiedä mitä tapahtuu

siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      942
    10. Luotatko kaivattuusi?

Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      77
      939
    Aihe