Esikoislestadiolainen

usko raamatullista vai ei?

Tässä 1 vastaus: >>>>Asiallinen vastaus tässä Kirjoittanut: enenpiä kommentointia 27.4.2009 klo 17.15 Uskonnonopettaja on varmaankin väärässä ammatissa, aivan kuin Nikodemusin oli tietämätön kuinka ihminen uudesti syntyy. Jeesuksen piti todella ihmetellä hengellisen opettajan tietämättömyyttä. Olisi toki voinut provoosi käyttää uskottavanpaa nimimerkkiä kuitenkin. >>>>> ------------ 1) En ole kysynyt miten ihminen uudestisyntyy 2) Olen kysynyt, mihin esikoislestadiolainen oppi perustuu. Siihen en ole saanut yhtään perusteltua vastausta. 3) Esikoislestadiolainen ei siis tiedä mihin hän uskoo ja miksi uskoo 4) Kuinka arvoisa kirjoittaja voisi olla pätevä arvioimaan minun pätevyyttäni ammattiini, kun ei edes itse tiedä, mitä on kysytty, mutta vastaa silti! yst terv. Uskonnonopettaja

22

925

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uskonnonopettaja

      Kun lapset kysyvät, mihin minä uskon ja miksi, minä vastaan heille rehellisesti. En rupee heitä esikoislest tapaan syyttämään Nikodemuksen uskonveljiksi, vaan tunnen olevani velvoitettu kertomaan asian. yst terveisin Uskonnonopettaja

      • teuta

        Siis yhtään mitään ? mikset.


      • Adhuc sub iudice lis est.
        teuta kirjoitti:

        Siis yhtään mitään ? mikset.

        Kyllä "Uskonnonopettajan" pitäisi tietää mihin Es.lestadiolainen laittaa uskonsa perustuksen.


      • Uskonnonopettaja
        Adhuc sub iudice lis est. kirjoitti:

        Kyllä "Uskonnonopettajan" pitäisi tietää mihin Es.lestadiolainen laittaa uskonsa perustuksen.

        Olen kysynyt opinkäsitysten raamatun mukaisia perusteluja. "Asia on vielä tuomioistuimen käsittelyssä" ei oikein sovi tähän, koska oppimääritelmät on jo ilmoitettu: - esikoisuus maailman viimeinen ja ainoa Kristuksen seurakunta - äitiseurakunta - Pyhä Henki ja syntien anteeksisaaminen vain esikoislestadiolaisuudessa


      • tarkistin asian
        Uskonnonopettaja kirjoitti:

        Olen kysynyt opinkäsitysten raamatun mukaisia perusteluja. "Asia on vielä tuomioistuimen käsittelyssä" ei oikein sovi tähän, koska oppimääritelmät on jo ilmoitettu: - esikoisuus maailman viimeinen ja ainoa Kristuksen seurakunta - äitiseurakunta - Pyhä Henki ja syntien anteeksisaaminen vain esikoislestadiolaisuudessa

        Esikoisuus ei ole ainoa eikä viimeinen. Äitiseurakunta on vasta n. 60 v. vanha joten ei mitään asiaa Raamattuun . Pyhä Henki ja syntien anteeksisaaminen: Sanotaan Raamatussa Jumala antaa Pyhän Hengen kenelle tahtoo, sitä ei voi ihminen mitenkään määräillä, Synnit on anteeksi annettu kaikki 0033. pitkänä perjantaina kun Jeesus on kaikki lunastanut, maailman loppuun asti , se meidän on vain USKOttava. Siellä ei sanottu mitään Esikoisista vielä silloin, joten ei ne määrää tätä asiaa .


      • tiatua
        tarkistin asian kirjoitti:

        Esikoisuus ei ole ainoa eikä viimeinen. Äitiseurakunta on vasta n. 60 v. vanha joten ei mitään asiaa Raamattuun . Pyhä Henki ja syntien anteeksisaaminen: Sanotaan Raamatussa Jumala antaa Pyhän Hengen kenelle tahtoo, sitä ei voi ihminen mitenkään määräillä, Synnit on anteeksi annettu kaikki 0033. pitkänä perjantaina kun Jeesus on kaikki lunastanut, maailman loppuun asti , se meidän on vain USKOttava. Siellä ei sanottu mitään Esikoisista vielä silloin, joten ei ne määrää tätä asiaa .

        Opehan kysyi mihin perustuvat hänen mainitsemansa erikoislest. opinkohdat. Lue ensin ja vastaa sitten kun olet ymmärtänyt kysymyksen.


      • ihmettellöö
        Adhuc sub iudice lis est. kirjoitti:

        Kyllä "Uskonnonopettajan" pitäisi tietää mihin Es.lestadiolainen laittaa uskonsa perustuksen.

        Uskonnonopettaja on kysynyt koska ei tiedä mihin hänen mainitsemansa uskonkohdat perustuvat. Nyt sinä vastaat, että kyllähän uskonnonopettajan pitäisi tietää. Kerrohan minulle pitäisikö minun nyt nauraa, vai peräti itkeä sinun vastaustasi. Sitä minä en kyllä ymmärrä että uskonnonopettaja tekee jo koömannen avauksen aiheesta vaikka tietää että kyseiset kohdat kuuluvat esikoislestadiolaiseen traditioon. Samaan tapaan voimme tivata päivätölkulla katolilaisilta, että mihin he perustavat puu-ukkojen suutelemisensa jumalanpalveluksissaan. Raamatussa kun kielletään kaikki puu-ukkojumalat, puhumattakaan että sellaisia alettaisiin suutelemaan, ja kumartelemaan sellaisten edessä, kuin Jumalan edessä ikään.


      • panemme pisteen
        Uskonnonopettaja kirjoitti:

        Olen kysynyt opinkäsitysten raamatun mukaisia perusteluja. "Asia on vielä tuomioistuimen käsittelyssä" ei oikein sovi tähän, koska oppimääritelmät on jo ilmoitettu: - esikoisuus maailman viimeinen ja ainoa Kristuksen seurakunta - äitiseurakunta - Pyhä Henki ja syntien anteeksisaaminen vain esikoislestadiolaisuudessa

        Lopetamme tämän temppuilun tähän, ja siirrymme kiitoradalle kohti erilaisten uskon näkemysten omaavien IHMISTEN kohtaamista rakkaudessa. Unohtamatta kuitenkaan sitä että Jumalan sana on ainoa totuus jota meidän JOKAISEN pitää seurata.


      • tarkistin asian
        tiatua kirjoitti:

        Opehan kysyi mihin perustuvat hänen mainitsemansa erikoislest. opinkohdat. Lue ensin ja vastaa sitten kun olet ymmärtänyt kysymyksen.

        Siksitoiseksi olen vastannut toisessa ketjussa klo 21.54 tyhjentävästi lue sieltä .


      • Koomikko...................
        ihmettellöö kirjoitti:

        Uskonnonopettaja on kysynyt koska ei tiedä mihin hänen mainitsemansa uskonkohdat perustuvat. Nyt sinä vastaat, että kyllähän uskonnonopettajan pitäisi tietää. Kerrohan minulle pitäisikö minun nyt nauraa, vai peräti itkeä sinun vastaustasi. Sitä minä en kyllä ymmärrä että uskonnonopettaja tekee jo koömannen avauksen aiheesta vaikka tietää että kyseiset kohdat kuuluvat esikoislestadiolaiseen traditioon. Samaan tapaan voimme tivata päivätölkulla katolilaisilta, että mihin he perustavat puu-ukkojen suutelemisensa jumalanpalveluksissaan. Raamatussa kun kielletään kaikki puu-ukkojumalat, puhumattakaan että sellaisia alettaisiin suutelemaan, ja kumartelemaan sellaisten edessä, kuin Jumalan edessä ikään.

        Se on jo nähty väite vastauksen perään. Jos todella on uskonnonopettaja ei noin mottipäisiä kysymyksiä voi esittää ja vielä mottipäisempiä vasta väitteitä. Melkeinpä väitän kirjoitusta trolliksi. Ei voi noin uunoja väitteitä herätysliikkeen opista.


      • tiatua
        tarkistin asian kirjoitti:

        Siksitoiseksi olen vastannut toisessa ketjussa klo 21.54 tyhjentävästi lue sieltä .

        Ja huonosti ymmärtänyt, siitä on kysymys, ei siitä että aihe olisi huonosti johdettu. Avauksen tekijä on ammattilanen ja akateemisesti koututettu henkilö fM, - ellet tiennyt.


      • tiatua
        Koomikko................... kirjoitti:

        Se on jo nähty väite vastauksen perään. Jos todella on uskonnonopettaja ei noin mottipäisiä kysymyksiä voi esittää ja vielä mottipäisempiä vasta väitteitä. Melkeinpä väitän kirjoitusta trolliksi. Ei voi noin uunoja väitteitä herätysliikkeen opista.

        ...sen, että yksikään ihminen ei pysty Jumalan sanalla todeksi osoittamaan monia esikoislestadiolaisuudessa omaksuttuja Raamatun vastaisia käsitteitä ja opetuksia.


      • Valehteleminen?
        panemme pisteen kirjoitti:

        Lopetamme tämän temppuilun tähän, ja siirrymme kiitoradalle kohti erilaisten uskon näkemysten omaavien IHMISTEN kohtaamista rakkaudessa. Unohtamatta kuitenkaan sitä että Jumalan sana on ainoa totuus jota meidän JOKAISEN pitää seurata.

        Neuvot seuraamaan totuutta, samalla kiellät keskustelemasta mikä on totuus! On olemassa useita erilaisia opetuksia, ja sinä kiellät keskustelemasta siitä, mikä on¨ totuus!! Sitten piiloudut valheellisen rakkautesi taakse!!


    • teuta

      Ja vähän sellaiseen sävyyn, että mikä hän oli, tai mikä hänestä tuli? Tokkopa tiedät että se yöllinen käynti Jeesuksen tykönä oli tapahtunut,noin 3 v. ennen Ristiinnaulitsemista. Ja Heistä oli tullut hyvät ystävät. Nikodeemus oli puolustanut Jeesusta Suuren neuvoston edessä hän hautasi Jeesuksen Arimatilaisen kanssa, joka jo sinänsä luettiin ystänän viimeisiin töihin. Mitä tuo ystävyys merkitsee, jonka Jeesus ja Nikodemus olivat solmineet ? Mielestäni samaa kuin kuin mitä AABRAHAM , solmi kaikkien leiriläisten kesken, liittoa.

      • tiatua

        ... kuolleen uskon symboli. Teu sä puhut asiaa, mutta valitettavasti väärälle henkilölle koko ajan. Nikodemos (kuten niin moni muukin) on leimattu lestadiolaisuudessa täysin väärin perustein kuolleen uskon symboliksi. Lestadiolaisuudesta löytyy hämmästyttävän paljon lopulta sellaista oppia ja opetusta joka ei kestä tarkempaa tutkimista Pyhän Raamattun äärellä. Ja tämä on se todellinen syy miksi lestadiolaiset eristäytyvät toisista kristityistä, torjumalla kaikki muiden kristittyjen neuvot ja opetukset


    • 7. Kun tulee päivä, jolloin seitsemäs enkeli kohottaa torvensa ja puhaltaa, on Jumalan salattu suunnitelma viety päätökseen, sen mukaisesti kuin hän on palvelijoilleen profeetoille ilmoittanut." Jotenkin tulee hakematta mieleen, että tässä olisi avainjae koko ongelman ratkaisuun. Lapsuudessa olen kuullut paljonkin puhuttavan seitsemännen enkelin päivästä ja se on yhdistetty oikein/väärin lestadiolaiseen herätykseen. Ilmestyskirja antaa mahdollisuuksia tulkintoihin, joiden ei välttämätä tarvitse olla linjassa muun raamatun kanssa. Nimittäin tuo jae puhuu salatusta suunnitelmasta, joka viedään päätökseen. Näin hieno pohja antaa aivan yliluonnollista varmuutta sen jälkeen tapahtuneelle oppimuodostukselle. Mikäli tulee eteen hämmästeltäviä asioita, hämmästely voidaan yrittää vaientaa näillä yliluonnollisilla asioilla. Jos ajattelemme, että Lars Levi olisi se seitsemäs enkeli, niin hänen seuraajillaan suoraan alenevassa suksesiossa on yliluonnollinen valta ja ainutlaatuinen voima. Jos ajattelemme niin, että tämä mysteeri antaa jumalallisen valtuutuksen toimia opin varassa, jota muu raamattu ei tue, on hyvin vaikeaa tehdä tyhjäksi piispojen uustulkinta raamatun sisällöstä. Joudumme toteamaan, että olemme kaikki paavista alkaen ja Pohjois-Ruotsiin päätyen kehittäneet opit, jotka eivät kohtaa, koska millään opilla ei ole raamatullista pohjaa oikeasti. Lestadius itse oli mielestäni sitä mieltä, ettei hän ollut seitsemäs enkeli vaan Huutava Ääni korvessa, joka pyysi rakentaa tietä Kuninkaalle. Hän odotti vielä jotakin Hengen vuodatusta, joka asettaisi kirkon sille paikalle, johon Herra itse oli sen rakentanut.

      • kaikkien tulisi palata raamatun opetukseen. Jeesus Kristus on Herra. Kaikkien polvien on notkistuttava tämän nimen edessä. Kaikkivaltias ilmaisee kyllä itsensä, jos ihmiset etsivät Hänen kasvojaan ja Hänen kasvoiltaan koittavat vielä virvoituksen ajat. 1. kor 14:6. Mitä hyötyä minusta on, veljet, jos tulen luoksenne ja vain puhun kielillä enkä välitä mitään ilmestystä tai anna teille tietoa, profetiaa tai opetusta? Kun sana täyttää seurakunnan, siellä välitetään ilmestyksiä. Siellä myös profetoidaan jaetaan tietoa ja opetetaan. Opettaminen sisältyy Jeesuksen käskyyn. Mitä opettaminen on? Se on juurruttamista Jumalan sanaan niin, että se alkaa kantaa hyvää hedelmää. Silloin väistyy lahkolaisuus. Silloin väistyy ihmiskunnia ja myös ihmispelko.


      • iha mahrotoin

        Vihnellä on sitte ikävä tapa tuoda essii tosiasjoita. Niitten kansa ei auta sitten muu ku nimittely. Enkumminka ruppee haukkumaa Nikoreemukseks. Ku iha tarkasti lukkee Lestaatiuksen Huutavaa ääntä, huamaa pian, ettei hän ittekkään pirä itteänsä seittemäntenä enkelinä. Leeviläiste Koistinen siittä nosti aikanasa suuren metelin kirjansa kansa, muttei se mittää silti torista. Sillä tempulla saatiin nääs nostettua Leevin ja Lestaatiuksen pyhyys Herran Pyhyyden kanssa samalle tasolle. Siittä taas saatii kulmakiven sijasta seurakunnalle oikia postilla lippalaki ja esiliina viäree rakennuskiveks. Lestaatius muutes näki elävää ristillisyyttä aika monesa paikasa omana aikanansa ja enne ommaa heräystänsä varsin. Se o vallans sopimato puhe meirä aikakauressamme. Onneks rovasti kirjeet o ruattiks ettei kansa ymmärrä.


      • teuta

        Ilm. 10:1-11 Tämän 6. pasuunanpuhalluksen pääsanoma on, että 7: nnen Enkelin puhaltaessa pasuunaansa "Jumalan salaisuus käy täytäntöön", Nähtävästi tämä merkitsee, että viimeiset ennen Kristuksen toista tulemista tapahtuvat asiat toteutuvat luhyessä ajassa. Johanneksen "syötävä" kirjakäärö nähtävästi sisälsi profetioja, joita Ilmestys kirjassa on tämän jälkeen .


      • Aika on läsnä
        teuta kirjoitti:

        Ilm. 10:1-11 Tämän 6. pasuunanpuhalluksen pääsanoma on, että 7: nnen Enkelin puhaltaessa pasuunaansa "Jumalan salaisuus käy täytäntöön", Nähtävästi tämä merkitsee, että viimeiset ennen Kristuksen toista tulemista tapahtuvat asiat toteutuvat luhyessä ajassa. Johanneksen "syötävä" kirjakäärö nähtävästi sisälsi profetioja, joita Ilmestys kirjassa on tämän jälkeen .

        Pitäkää usko Kristukseen niin kuin Jeesus itse kehotti.


    • kommentti..

      Hallelujaa vääntää tälläistä soopaa.

      • Saara

        hänen kirjoittamiaan. Ja tuo uskonnonopettaja ei ole hän!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      135
      3693
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      112
      1440
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      271
      1330
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      69
      1269
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      17
      1154
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1091
    7. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      45
      1048
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      1029
    9. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1026
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      53
      958
    Aihe