Palkka ja lomapalkka

...

Miten menee lomapalkka ja lomaraha ja palkka? Minulle pomo ilmoitti, että kun jään kesälomalle niin saan vain lomarahan ja normaalin palkan. Sitten keskellä kesää saan vain yhdeltä kuukaudelta lomapalkan, mutta en palkkaa ollenkaan. Onko tämä ihan oikein?

7

10567

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tikutak

Ajattelitko saavasi loma-ajaltasi sekä loma-ajan palkan, että normaalin kuukausipalkan? Eli ansaintasi olisi vuodessa 13kk? Minulla on kuukausi kesälomaa ja siltä ajalta saan lomapalkan. Eli ansaintani vuodessa on 12kk, 11 kk:lta normaali kk-ålk ja yhdeltä kk:lta lomapalkka.

• loma-ajalta

saman palkan jonka saisit jos olisit nuo päivät töissä. Loma-ajan palkka tai lyhemmin lomapalkka on siis = palkka. Tuo etuliite loma tulee siitä, että työantaja on velvollien maksamaan työntekijälle palkkaa vaikka heppu makoilee rannalla. Lomaraha taas on extraa (puolet loma-ajan palkasta) joka maksetaan tai sitten ei, riippuen sopimuksesta.

• palkanlaskentaan

Pomosi on tainnut tarkoittaa sitä, että useimmissa työehtosopimuksissa edellytetään tuon lomapalkan maksamista etukäteen, taikka sitten lomarahan. Lomapalkka muodostuu eri aloilla hieman toisin ja erilaisilla prosenteilla. Mutta yritetään havainnollistaan pelkistetyllä kuukausipalkkalaisen lomalaskennalla. Lomaa on pidettävissä 24 päivää. Kuukausipalkka on 1.900 euroa. (tuo 25 tulee lomapalkkaan laskettavista päivistä, huomioidaan siis lauantaitkin.) Loma-ajan palkka on siis 1900 / 25*24 = 1.824,00 Lomaraha = lomaltapaluuraha on se ainoa ns. ylimääräinen jota lomalta voi saada. Tämän maksu on työehtosopimuskohtainen. Yleensä sitä maksetaan, mutta pelkkää lakia noudattavilla aloilla sitä ei tunneta. Lomarahan osuus on puolet loma-ajan palkasta = 1.824 / 2 = 912,00 Vuodessa sinun siis kuuluu saada 12*1.900 lomaraha 912,00 = 23.712,00 On aivan sama merkataanko ja maksetaanko se lain mukaisesti seuraavalla tavalla: Kuukausipalkka 11*1.900 Loma-ajan palkka 1.824,00 Kuukausipalkka erotus 76,00 lomaraha 912,00 = 23.712,00 Toiset työehtosopimukset siis määräävät loma-ajan palkan maksettavaksi etukäteen, joten on mahdollista, että yhdessä kuukaudessa maksetaan ns. kuukausipalkka ja sitten lomapalkka ja sitten jääkin ilman palkkaa yhden kuukauden. Lomaraha voidaan siis tessistä riippuen maksaa joko etukäteen, taikka sitten lomalta palatessa. Lopputulos on sama

• Erkkimörkki

Maksamisaika ei ole työehtosopimuksissa määrätty, vaan vuosilomalaissa:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2005/20050162

"15 §
        Vuosilomapalkan maksaminen

Vuosilomapalkka on maksettava ennen loman alkamista. Enintään kuuden päivän pituiselta lomajaksolta lomapalkka saadaan maksaa työsuhteessa tavanmukaisesti noudatettavana palkanmaksupäivänä."

Vai voiko työehtosopimuksissa "päällekirjoittaa" tämän kohdan?
        Täytyy kyllä sanoa, että (loma)palkanlaskenta on yhtä hiustenrepimishommaa: puolella väestä on palkka noussut muutamaankin otteeseen, satatuhatta tuntityöläistä, ylitöitä, jnejne, eikä toimialalla ole minkäänlaista työehtosopimusta tai esimerkkilaskentakaavoja. Hermot menee yrittäessä ymmärtää lakitekstiä ja erittäin ristiriitaisia ohjeita netissä, puhumattakaan itse lomapalkanlaskennasta.

• meni pieleen
        Erkkimörkki kirjoitti:

Maksamisaika ei ole työehtosopimuksissa määrätty, vaan vuosilomalaissa:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2005/20050162

"15 §
        Vuosilomapalkan maksaminen

Vuosilomapalkka on maksettava ennen loman alkamista. Enintään kuuden päivän pituiselta lomajaksolta lomapalkka saadaan maksaa työsuhteessa tavanmukaisesti noudatettavana palkanmaksupäivänä."

Vai voiko työehtosopimuksissa "päällekirjoittaa" tämän kohdan?
        Täytyy kyllä sanoa, että (loma)palkanlaskenta on yhtä hiustenrepimishommaa: puolella väestä on palkka noussut muutamaankin otteeseen, satatuhatta tuntityöläistä, ylitöitä, jnejne, eikä toimialalla ole minkäänlaista työehtosopimusta tai esimerkkilaskentakaavoja. Hermot menee yrittäessä ymmärtää lakitekstiä ja erittäin ristiriitaisia ohjeita netissä, puhumattakaan itse lomapalkanlaskennasta.

Luepa sieltä finlexistä vuosilomalaki kokonaan.

6. luku 30 §
        Poikkeaminen työehtosopimuksella
        Työnantajien ja työntekijöiden valtakunnallisilla yhdistyksillä on oikeus sopia toisin lomakaudesta, vuosilomapalkan ja lomakorvauksen laskemisesta ja maksamisesta...

Sieltä laista löytyy myös selkä ohje kuinka tuntityöläisten lomapalkka lasketaan.

• tyhentävä vastaus

hienoa!

• ei-talousnero

Vastaus oli kattava ja valaiseva, mutta minua askarruttaa vielä muutama asia, joten jos joku ystävällinen ja viisas voisi auttaa...

Eli, olen töissä kunnalla (KVTES), kuukausipalkkani noin 2000e ja lomaoikeus 28 päivää. Lomastani pidin kuitenkin nyt vain 20 päivää. Kesäkuun palkassa maksettiin lomapalkka ja lomaraha, mutta siitä ei selvinnyt kuinka monelta päivältä ne maksettiin. Tarkoitan siis, että maksetaanko yleensä kerralla rahat noilta kaikilta 28 päivältä, vaikka niistä jäi käyttämättä vielä 8 päivää? Koska jos työni loppuvat enkä ehdi käyttämään noita 8 lomapäivää, niin saanko niistä silloin sen lomakorvauksen, vai kannattaako minun pitää ne lomat kuitenkin?

Ja saanko heinäkuussa sitten taas ihan normaalin kuukausipalkan (olin lomalla kesäkuun alkupuolelta heinäkuun alkupuolelle)?

Kiitos jos joku voisi tämän vielä minulle selventää! :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      107
      6894
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      4421
    3. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      48
      3786
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      48
      3502
    5. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      51
      3478
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      187
      3419
    7. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      24
      2939
    8. Nainen vinkkinä sulle!

Jos laitat selvän tunnisteen niin kutsun sinut n*ssittavaksi.
      Tunteet
      67
      2644
    9. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      46
      2491
    10. Hei seksikäs

Upottava katse sinulla ja tiedät sen.
      Ikävä
      13