Olenpa joutunut jokseenkin oudon ongelman eteen johon ei vain löydy ratkaisua omassa päässä nimittäin hyvyys. Onhan se tietty hyvä asia jos nyt on hyvä ihminen ja arvot on kohdillaan mutta useampaan kertaan asia on jo puukottanut selkään. Viime aikoina on ollut oikeastaan pelkkää myrkkyä kun ihmiset selittävät et miten hyvä ja kunnollinen ihminen olen ja jopa kun kävin pitkän liiton jälkeen terapiassa niin psykologikin ihmetteli että voitko olla noin hyvä ihminen kun nyt vain halusin että asiat menevät mahdollisemman hyvin kaikkien osapuolien kannalta. Kysymys johon en vain löydä ratkaisua on miten voi olla liian hyvä ihminen. En todellakaan ole mikään täydellisyys vikoja on minussakin ihan yhtä lailla kuin muissakin ihmisissä.
Kun hyvyys kääntyy itseään vastaan...
13
1409
Vastaukset
- Jokelamaniac
Vaikea sanoa tuon perusteella vielä mitään. Oletko siis tullut hyvyyttäsi hyväksikäytetyksi? On ihmisiä, jotka yksinkertaisesti ovat hyviä. Sitten on ihmisiä, jotka ovat hyviä - mutta väärille ihmisille. Voidakseen hyvin pitää osata myös pistää vastaan, sanoa ei, jotta ei tule itse hyväksikäytetyksi.
- että.....
ei jaksa uskoa fraaseihin: "rehellisyys maan perii" yms. Juttu menee mielestäni niin, että se pääsyy ihmisten välisiin konflikteihin on KATEUS. Se syö ihmissuhteita ja suurin osa ei pysty hyväksymään sitä että naapurilla menee hyvin - se on kadehdittavaa ja täytyy jotenkin tuhota, ettei se "pilaa omaa elämää" ja että on jotain mihin verrata, että kyllä meidän perhe (tosin sitä kateutta on myös perheen sisällä) on hyvä! Kun ei ne ressukat ymmärrä että kaikkein pahinten se syö kateellista ihmistä itseään. Tämän tiedostamalla pyrin itse kuitenkin pitämän oman elämän "puhtaana" ja olen iloinen kun muilla(kin) menee hyvin, en halua olla osa tollasta oravanpyörää, koska ellei sitä pysty olemaan omaan elämäänsä tyytyväinen ja nauttimaan niistä asioista mitä on omassa elämässä ilman että saa vielä sitä sun tätä - niin eipä sitä pysty olemaan onnellinen koskaan, kun aina ihmisiä joilla on jotain enemmän tai paremmin! Se kateus on vaan oravanpyörä jossa juostaan, eikä koskaan voi olla täysin tyytyväinen. Ole vaan hyvä ihminen ja iloitse siitä että muillakin on hyvin, mutta karta niitä jotka pyrkivät vain tuhoamaan toisen vähäisenkin onnen aiheen!
- deeppis
Onko sulle sanottu, että ymmärrät liikaa toisia ihmisiä? Jopa niitä sinulle pahaa tehneitä. Mulle on kaksikin terapeuttia sanonu niin, ja välillä tämä nykyinenkin toteaa "taas sinä ymmärrät liikaa". Sitä hylkää oman oikeutensa olla loukkaantunut, vihainen, vittumainen paskiainen, kun ymmärtää niin hyvin miksi tuo toinen teki tai sanoi sen mitä teki/sanoi. Antaa sen sille anteeksi, vaikka se ei sitä pyydä eikä edes tajua tehneensä pahaa.
- vituttavaa
Mun yks kaveri on tuollanen, joka yrittää nähdä aina kaiken ja kaikki hyvänä. Mua ärsyttää aivan suunnattomasti, kun se ymmärtää ja puolustelee millon ketäki muslimien kulttuurista lainrikkojiin. On suunnattoman vituttavaa, kun ei mistään voi puhua, ilman että toinen keksii ne 100 hyvää puolta henkilöstä, joka on toiminut omaa itseä kohtaan väärin. Esim. jos kertoisin miten joku on jättänyt mut kylmästi, niin sieltä löytyy puolustus-lauselmia tuota jättäjää kohtaan. Aina pitää kaivaa se hyvä puoli siihen eteen, vaikka olis ite oikeasti kärsinyt. Mä en voi mitään ajatuksilleni, mutta tuon kaltainen hyvyys on jo melkein kuvottavaa. Tai jos kertoo kielteisistä asioista, niin tulee se puolustuslauselma ja sen jälkeen vaihto toiseen juttuun. Jos aina pitää puolustella ja hyysätä sitä "vastapuolta" niin jotain on pielessä henkilön oikeudentajussa. Tämän henkilön kanssa saa kyllä olla tarkkana, mistä oman elämän koettelemuksesta tai hankalasta ihmissuhteesta viitsii puhua, ilman että saa osakseen mitätöintiä ja aliarvioimista.
- onneton juttu
vituttavaa kirjoitti:
Mun yks kaveri on tuollanen, joka yrittää nähdä aina kaiken ja kaikki hyvänä. Mua ärsyttää aivan suunnattomasti, kun se ymmärtää ja puolustelee millon ketäki muslimien kulttuurista lainrikkojiin. On suunnattoman vituttavaa, kun ei mistään voi puhua, ilman että toinen keksii ne 100 hyvää puolta henkilöstä, joka on toiminut omaa itseä kohtaan väärin. Esim. jos kertoisin miten joku on jättänyt mut kylmästi, niin sieltä löytyy puolustus-lauselmia tuota jättäjää kohtaan. Aina pitää kaivaa se hyvä puoli siihen eteen, vaikka olis ite oikeasti kärsinyt. Mä en voi mitään ajatuksilleni, mutta tuon kaltainen hyvyys on jo melkein kuvottavaa. Tai jos kertoo kielteisistä asioista, niin tulee se puolustuslauselma ja sen jälkeen vaihto toiseen juttuun. Jos aina pitää puolustella ja hyysätä sitä "vastapuolta" niin jotain on pielessä henkilön oikeudentajussa. Tämän henkilön kanssa saa kyllä olla tarkkana, mistä oman elämän koettelemuksesta tai hankalasta ihmissuhteesta viitsii puhua, ilman että saa osakseen mitätöintiä ja aliarvioimista.
Tulee mieleen, että tämä kaveri tuomitsee sinut, tuntee (peitettyä?) vihaa sinua kohtaan "ymmärtämällä" loukkaajaasi. Väärintekijää ymmärtämällä voi saada kärsineen osapuolen tunteet todella sekaviksi. Minulla oli miesystävä, joka oli tavallaan poikkeuksellisen empaattinen ja asioita joka kantilta pohtiva ihminen. Hänelle myös oli tärkeää olla sellaisen henkilön maineessa. Kuitenkin tässä hyvyydessä oli jotain teennäistä. Kun esimerkiksi kerroin miehelle, kuinka pomoni oli loukannut minua menemällä henkilökohtaisuuksiin, alkoi mies selittää, miksi pomon oli asemastaan johtuen "pakko" haukkua minut lyttyyn ihmisenä! Luultavasti se oli hyvyyden osoitus hänen omissa silmissään! Minusta hänen sanansa tuntuivat todella pahalta. Sen jälkeen en enää kertonut hänelle mitään kokemuksistani.
- vituttavaa
onneton juttu kirjoitti:
Tulee mieleen, että tämä kaveri tuomitsee sinut, tuntee (peitettyä?) vihaa sinua kohtaan "ymmärtämällä" loukkaajaasi. Väärintekijää ymmärtämällä voi saada kärsineen osapuolen tunteet todella sekaviksi. Minulla oli miesystävä, joka oli tavallaan poikkeuksellisen empaattinen ja asioita joka kantilta pohtiva ihminen. Hänelle myös oli tärkeää olla sellaisen henkilön maineessa. Kuitenkin tässä hyvyydessä oli jotain teennäistä. Kun esimerkiksi kerroin miehelle, kuinka pomoni oli loukannut minua menemällä henkilökohtaisuuksiin, alkoi mies selittää, miksi pomon oli asemastaan johtuen "pakko" haukkua minut lyttyyn ihmisenä! Luultavasti se oli hyvyyden osoitus hänen omissa silmissään! Minusta hänen sanansa tuntuivat todella pahalta. Sen jälkeen en enää kertonut hänelle mitään kokemuksistani.
Onko tuo siis yleistä, että kyse olis vihan tuntemisesta? En kyllä ymmärrä, miksi hän tuntisi vihaa minua kohtaan : / Tuo on kyllä inhottavaa, jos ei lähimmissä ihmissuhteissaankaan pysty olemaan rehellinen tuon liian ymmärtämisen takia. Ymmärtääkö miehesi, miltä se sinusta tuntuu? Oletko puhunut asioista? Mulla niin, että jos kertoo raskaasta työpäivästä tai hankalasta asiakkaasta, niin alkaa kysely, mikä on ollut mun oma mieliala. Jos olen ollut huonolla mielialalla, niin se on voinut vaikuttaa asiakkaan hankaluuteen jne jne. Aina löytyy syy minun omasta mielialasta tai siitä että ehkä kyse on vain minun omasta tunteestani. Tottakai mieliala vaikuttaa, mutta jotkut ihmiset osaa käyttäytyä hankalasti, vaikka toinen olis seitsemännessä taivaassa. Sitä hän ei ymmärrä. Tai jos puhuu työn raskaudesta, niin sekin ärsyttää. On kuulemma ärsyttävää kun ihmiset valittavat töistään ja puhuvat siitä negatiivisesti. Ikinä ei oo ite ollu kunnon säännöllisessä työssä, joten on sitten varaa arvostella muita.. Sen sijaan hänen opiskelunsa on raskasta puuhaa ja siitä kyllä riittää purnaamista. Melkein odotan sitä päivää, kun valmistuu ja aloittaa säännöllisen työn. Varmasti kääntyy välillä suu mutrulle..
- onneton juttu
vituttavaa kirjoitti:
Onko tuo siis yleistä, että kyse olis vihan tuntemisesta? En kyllä ymmärrä, miksi hän tuntisi vihaa minua kohtaan : / Tuo on kyllä inhottavaa, jos ei lähimmissä ihmissuhteissaankaan pysty olemaan rehellinen tuon liian ymmärtämisen takia. Ymmärtääkö miehesi, miltä se sinusta tuntuu? Oletko puhunut asioista? Mulla niin, että jos kertoo raskaasta työpäivästä tai hankalasta asiakkaasta, niin alkaa kysely, mikä on ollut mun oma mieliala. Jos olen ollut huonolla mielialalla, niin se on voinut vaikuttaa asiakkaan hankaluuteen jne jne. Aina löytyy syy minun omasta mielialasta tai siitä että ehkä kyse on vain minun omasta tunteestani. Tottakai mieliala vaikuttaa, mutta jotkut ihmiset osaa käyttäytyä hankalasti, vaikka toinen olis seitsemännessä taivaassa. Sitä hän ei ymmärrä. Tai jos puhuu työn raskaudesta, niin sekin ärsyttää. On kuulemma ärsyttävää kun ihmiset valittavat töistään ja puhuvat siitä negatiivisesti. Ikinä ei oo ite ollu kunnon säännöllisessä työssä, joten on sitten varaa arvostella muita.. Sen sijaan hänen opiskelunsa on raskasta puuhaa ja siitä kyllä riittää purnaamista. Melkein odotan sitä päivää, kun valmistuu ja aloittaa säännöllisen työn. Varmasti kääntyy välillä suu mutrulle..
Minun kohdallani suhde yliymmärtäjään muuttui jonkinlaiseksi tuttavuudeksi. Nykyisin soitellaan muutama kerta vuodessa. Hän kertoo kuulumisiaan ja minä kuuntelen, koska en halua kuulla kommentointia "hölmöyksistäni". Yritin aikoinaan puhua hänelle ymmärtämisaiheesta, mutta valitettavasti sitä juuri hän ei ymmärtänyt. Eipä sellaisessa suhteessa paljoa mieltä ole, jos toinen ymmärtää koko muuta ihmiskuntaa, muttei kumppaniaan.
Todella mielenkiintoinen asia, harvemmin tuodaan näin esille. Länsimaisen kulttuurin ihmiskäsitys: ihminen on perusolemukseltaan hyvä(rakkaudellinen), mutta hänellä on vahva taipumus kääntää hyvää pahaksi (inversio). Tämä käsitys on Antiikin kulttuurin ja Kristinuskon yhteensulauma. Sokrateella oli tämä näkemys. "Hyvyys kääntyy itseään vastaan" Asia ei ole näin vaan ihminen on hyvää vastaan, siksi kärsit hyvän läsnäolosta. Jos ihminen ei olisi inversiossa, hän olisi iloinen hyvän läsnäolosta. Hyvä, että näet omat vikasi eli olet todellisuudessa. Ihmisellä on vapaa tahto, jota hän käyttää itseään vastaan, eli valitsee pahan.
- v*ttaa tää kuvio
Selittääkö tuo inversio myös seuraavaa vai mistä on kyse, kun ihminen usein tulkitsee loukkaavina asiat, jotka muut ymmärtävät neutraaleina tai huumoristisina? Onko tahallaan väärin tulkitseminen, siitä motiivin saava suuttuminen ja syyllistäminen keino kontrolloida muita ihmisiä, jotka joutuvat rajoittamaan itseään, ennakoimaan pahinta, nöyristelemään ja pyytelemään aiheettomasti anteeksi?
v*ttaa tää kuvio kirjoitti:
Selittääkö tuo inversio myös seuraavaa vai mistä on kyse, kun ihminen usein tulkitsee loukkaavina asiat, jotka muut ymmärtävät neutraaleina tai huumoristisina? Onko tahallaan väärin tulkitseminen, siitä motiivin saava suuttuminen ja syyllistäminen keino kontrolloida muita ihmisiä, jotka joutuvat rajoittamaan itseään, ennakoimaan pahinta, nöyristelemään ja pyytelemään aiheettomasti anteeksi?
" kun ihminen usein tulkitsee loukkaavina asiat, jotka muut ymmärtävät neutraaleina tai huumoristisina?" Ilmeisesti on näin, hyväntahtoinen huumori on hyvää. "tahallaan väärin tulkitseminen, siitä motiivin saava suuttuminen ja syyllistäminen" on pahaa. Lisäksi pätee: pahasta ei seuraa hyvää. Olet ymmärtänyt oikein.
- luulisinpa
v*ttaa tää kuvio kirjoitti:
...heikko itsetunto, narsismi tms. Me vaan ollaan niin erilisia ja ihmisillä on eriliset kyvyt omaksua/vastaanottaa asioita. Kaikkien älykkyskään ei ole samalla tasolla. Pitäisi pystyä hyväksymään ainakin se että antaa muiden olla sellaisia kun ovat ja valitaan itse ne kenen seurassa viihdymme - mitä sitä valittamaan toisten luonteenpiirteistä, meillä on vapaus valita seuramme!
- taistoon
luulisinpa kirjoitti:
...heikko itsetunto, narsismi tms. Me vaan ollaan niin erilisia ja ihmisillä on eriliset kyvyt omaksua/vastaanottaa asioita. Kaikkien älykkyskään ei ole samalla tasolla. Pitäisi pystyä hyväksymään ainakin se että antaa muiden olla sellaisia kun ovat ja valitaan itse ne kenen seurassa viihdymme - mitä sitä valittamaan toisten luonteenpiirteistä, meillä on vapaus valita seuramme!
Pitkälti ihminen voi valita seuransa, mutta esim. työpaikkaa ei aina ole mahdollista vaihtaa tai jättää ilman, että joutuu todella suuriin vaikeuksiin. Jossain määrin jokaisen on pakko sopeutua kanssaihmisten mielettömäänkin käytökseen. Tärkeää taito on osata suojautua työtoverin tai esimiehen hyökkäyksiltä.
- violet_butterfly
Tää oli aivan älyttömän mielenkiintoinen keskustelu, luin jokaisen kommentin.
Näin osittain itseni näissä! Olen ajatellut usein että on hyvä kun minä oon tosi hyvä ihminen ja muuta, koska en halua olla ilkeä ihmisille (vaikka joskus tekis mieli), koska yleensä tekisin sen ilman mielestäni OIKEAA syytä. Mä myös yritän soveltaa käytännössä "tee toiselle niin kuin haluaisit tehtävän itsellesi"-periaatetta.
Toisaalta on ehkä huono tehdä aina toisille pelkkää hyvää, kun ei se näköjään olekaan välttämättä niin HYVÄÄ. Ehkä sen takia mun ystävä ei aina viitsi kertoa mulle joitain asioita elämästään mitä haluaisin kuulla, kun saatan just puolustella häntä kohtaan pahaa tehnyttä.. Toisaalta mun sisällä kyllä on myös semmosta inhoa mun hyvää ystävää kohtaan, joka on uskoakseni vain kateutta, koska hänellä menee elämässään monessa suhteessa paremmin kuin minulla.
Oon kyllä huomannutkin että mun läheisimpiä ystäviä ärsyttää suunnattomasti kun puolustelen aina kaikkia ja kaikkea, mutta kyllä mä oikeasti löydän asioista paljon huonojakin puolia. En vaan uskalla tuoda niitä yleensä esille, koska en halua olla vihamielinen ihminen.
Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod172031Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281674Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3021147- 65929
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53885- 39814
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53795J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e30676Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273653Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33612