Minulla on vanha Tunturi-pyörä ja siinä kait Torpedon vaihteisto (3 vaihdetta). Vaihteistosta puuttuu ainakin vaijeri ja vaihdevipu. Eli takanavasta roikkuu vaan se ohut ketju ja sen päässä pitkula tappi, eikä ne ole missään kiinni. Osaako joku sanoa, mitä varaosia tarvitsen, mistä saan ne ostettua (pk-seutu) ja miten vaihteet säädetään/asennetaan, jotta homma toimii? Kiitos vastauksista! :)
torpedo 3v asennus
9
5844
Vastaukset
- Captain Picard
plasmatykit korvattiin 3-vaiheistykeillä ja mukana tuli myös fotonitorpedoita. Suosittelen samaa, tehoparannus aivan huikea!!
- fillaristi mies-81
Revi koko torpedo-vaihdesysteemi pois kokonaan. Saat paremman pyörän ilman vaihteita.
- palstalla taas
Voisitko joskus jättää kirjoittamatta jos sinulla ei ole mitään annettavaa keskusteluun. Alkuperäiselle kysyjälle: Tarvitset vaihdevivun. Sen lisäksi tarvitset vaijerin ja vaijerin kuoren, jos niitä ei ole vivussa mukana. Yleensä on. Torpedon osia löytyy paremmin varustellusta marketistakin, mutta jos menet pyöräliikkeeseen, onnistuu takuulla. Vaihdevipu kiinni ohjaustankoon, vaijerin mukana on siihen navasta roikkuvaan ketjuun kuuluva kiinnitys- ja säätökappale mukana. Sopivasta kohtaa vanhan tilalle uutta ja pitäisi toimia. Työohjeita en edes yritä tietokoneen äärestä antaa. Käytäntö opettaa jos olet vähänkään pyörien kanssa pelannut.
- Anonyymi
palstalla taas kirjoitti:
Voisitko joskus jättää kirjoittamatta jos sinulla ei ole mitään annettavaa keskusteluun. Alkuperäiselle kysyjälle: Tarvitset vaihdevivun. Sen lisäksi tarvitset vaijerin ja vaijerin kuoren, jos niitä ei ole vivussa mukana. Yleensä on. Torpedon osia löytyy paremmin varustellusta marketistakin, mutta jos menet pyöräliikkeeseen, onnistuu takuulla. Vaihdevipu kiinni ohjaustankoon, vaijerin mukana on siihen navasta roikkuvaan ketjuun kuuluva kiinnitys- ja säätökappale mukana. Sopivasta kohtaa vanhan tilalle uutta ja pitäisi toimia. Työohjeita en edes yritä tietokoneen äärestä antaa. Käytäntö opettaa jos olet vähänkään pyörien kanssa pelannut.
Pään aukojia riittää valitettavasti, kun anonyymisti voi kirjoitella.
- Mikke
tietenkin sen vaihtajan ja lyhytkuorisen vaijerin sekä ruuvattavan holkin sen ketjun päässä olevaan ruuvikierteiseen tappiin. Siinä holkkiliittimen ylpäässä on pieni pultti, jonka avulla kiristätät vaijerin siihen kiinni. Kiinnitettyäsi vaitajan niin pujota aluksi alakautta vaijerin yläpää, jossa on litistetty mutikka vaihtajan hahloon ihan ylös saakka ja kiristä vetämällä vaijeria alaspäin. Sitten asettele vaijerin kuori vaihtajan ja rungon yläputken etuosassa toivottavasti olevaan holkkiin. Vaakaputken takapäässä on vaijerin ohjainpyörä, jonka yli laitat vaijerin menemään. Sitten kiinnität vaijerin vielä löysähkösti kiinni. Jos laittaa vaihteen ykköselle ja tiukkaa vaijerin sitten siihen, niin oikea asento löytyy hienosäätämällä. Mittauksen jälkeen löysää vaijeri kolmoselle ja kiristä. Ruuviholkilla teet hienosäädön ja isomman säädän kiristyspultilla. Jos rungosta puuttuvat se ohjainpyörä ja hahlo, joka on kiinni rungossa semmoisella metallivyöllä vai miksihän sitä kutsutaan, niin joudtut sitten hankkimaan nekin. Kolmivaihteinen Torpedo on vahva vaihdesysteemi, mutta huonona pulena on, että se vaihdevaijeri tuppaa katkeilemaan useasti. Seuraavalla kerralla ei ehkä tarvitse vaihtaa kuorta, jos ei halua, mutta vaijeri kannattaa vaihtaa heti, jos houomaa, että säikeitä alkaa katkeilla yleensä heti vaihtajan vierestä ja vaihteet alkavat toimia heikosti. Osia luulisi löytyvän pyöräliikkeistä ja ehkäpä tavarataloistakin.
- aaabbb
Kiitos erittäin paljon vastauksista! Mukava kun viitsitte auttaa! :)
- Anonyymi
Minulla myös vähän samanlaista ongelmaa. Aluksi vaihteista toimi 2 ja 3 vaihde, mutta ykköselle ei vaihtanut. Sitten säädin vaijeria vähän löysemmälle, niin nyt toimii 1 ja 2 vaihde, mutta kolmoselle kun siirtää rupeaa polkemaan ihan tyhjää.
Minua ihmetyttää se vaijeri yleensä, kun siinä on sitä kuorta vaan pieni pätkä vaihteensiirtäjästä lähtien, mutta loppupää menee paljaana ilman kuorta ja siinä on sellaisia teräviä reunoja sen matkalla, ettei varmaan kestä kovin kauaa ?
Pitäiskö se olla vaijerissa kuori koko matkalla ?- Anonyymi
Ei ole kuorta, kuin siellä sarvien puoleisessa päässä hieman runkoa pitkin taaksepäin. Se juuri tuon Torpedon keskeisin heikkous Shimanoon verrattuna.
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole kuorta, kuin siellä sarvien puoleisessa päässä hieman runkoa pitkin taaksepäin. Se juuri tuon Torpedon keskeisin heikkous Shimanoon verrattuna.
Riippuu hieman pyörästä, mutta isossa osassa on mahdollista hankkia metritavarana vaihdekaapelin kuorta (ja päätyholkkeja) ja asentaa se itse myös tuolle välille missä ei alunperin ole tuota kaapelin kuoriosaa ollut.
Osassa pyöristähän ei kaapelin kuoriosa ole yhtenäinen vaan "paloista" koottu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1522216
Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa
Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir3511485Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.971473- 2091428
- 681121
- 35988
Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos59960Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik31959Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?
https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta29891Onko kaivattusi
Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?46859