Mikäs pihkura tuossa nyt oikein vielä mättää, kun olen tässä yrittänyt säätää Deore XT/XTR vaihteita. - suuren välityksen säätö tehty, ok - pienen välityksen säätö tehty, ok - b-kireyden säätö ok, ohjainpyörä ei kosketa ratasta Ohjelappusessa on SIS:n säätämisestä hyvät ohjeet, mutta niitä noudattamalla ei vaan millään tule hyvää! Pyörittämällä myötäpäivään kuuluu karmea raklatus 2-3-rattailla. Lisäksi suuremmilla rattailla arpoo ja miettii, että nouseeko ketju/asettuuko paikoilleen vai ei. Vaijerin kuoren kiristystä olen myös kokeillut jopa ns. tappiin asti, ei apua. Jos löysää, raklattaa/pomppii kahta pahemmin. Onko mahdollista, että vaijeri on vedetty liian kireäksi takavaihtajalle? Pitäisikö löysätä sieltä, tehdä uudestaan pienen/suuren välityksen/b-kireyden säätö?
Shimano Deore XT/XTR
11
6271
Vastaukset
- säätövinkkejä
Eli pyörällä on ajettu vasta 250 km. Eli osat eivät ole kuluneet.
- on tehty jo?
Itse veisin pyörän ensihuoltoon, jos ei ole vielä ollut ja jos huolto on tehty niin kävisin säädättämässä vaihteet uudestaan...
- säätövinkkejä
Ja miksikö rupesin räpeltämään? No siksi, että takavaihtajalta oli vaijerin kiristysruuvi löystynyt ja koko vaijeri pääsi irti. Olisi ihan kiva osata perussäätö, ettei tarviis olla ruuhkaisten huoltojen varassa.
- Break
Tärkein säätö on nimenomaan se vaijerin kuoren kireyden säätö. Sehän on juuri se säätö, joka määrää vaihtajan paikan suhteessa rataspakaan. Jutustasi voisi päätellä, että koko vaieri on hieman liian löysällä. Kiristä vaihdevaijeria noin 5mm löysäämällä vaijerin lukitusruuvia vaihtajassa. Hae tämän jälkeen kuoren kireyttä säätämällä vaihtajalle oikea kohta rataspakkaan nähden. Tämä tehdään yleensä vaihteajan ollessa kolmanneksi tai neljänneksi pienimmällä rattaalla. Käyttöohjeesta löytyy tarkemmat ohjeet.
- säätövinkkejä
Vaijeri on sen verran kireällä, että sormeilla kokeilemalla ei ole löysä. Etuvaihtajan vaijeri on samalla kireydellä ja etuvaihtaja toimii moitteetta. Takavaihtajan ratas sekä rataspakka kulkevat suoraa linjaa toisiinsa nähden. Ohjeissa käsketään säätää toiseksi pienimmällä rattaalla.
- Break
säätövinkkejä kirjoitti:
Vaijeri on sen verran kireällä, että sormeilla kokeilemalla ei ole löysä. Etuvaihtajan vaijeri on samalla kireydellä ja etuvaihtaja toimii moitteetta. Takavaihtajan ratas sekä rataspakka kulkevat suoraa linjaa toisiinsa nähden. Ohjeissa käsketään säätää toiseksi pienimmällä rattaalla.
Oikestaan eihän tuon vaihtajan rattaan ja pakan rattaan pidä olla aivan täysin samassa linjassa. Jos tarkkoja ollaan, niin vaihtajan rattaan täytyisi olla pakan rattaan ulkokyljen kanssa samassa linjassa. Ei sen kuitenkaan pitäisi raklatta vaikka olisikin keskilinjat samassa linjassa, Ellei ketju sitten kosketa isomman rattaan kylkeen. Sormin kokeiltu vaijerin kireys ei kerro mitään. Vaijeri on oikealla kireydellä silloin kun vaihtajan ollessa oikessa kohdassa kuorelle jää säätövaraa molempiin suuntiin. Mieluummin pidennysvaraa hieman enemmän.
- martonen
Break kirjoitti:
Oikestaan eihän tuon vaihtajan rattaan ja pakan rattaan pidä olla aivan täysin samassa linjassa. Jos tarkkoja ollaan, niin vaihtajan rattaan täytyisi olla pakan rattaan ulkokyljen kanssa samassa linjassa. Ei sen kuitenkaan pitäisi raklatta vaikka olisikin keskilinjat samassa linjassa, Ellei ketju sitten kosketa isomman rattaan kylkeen. Sormin kokeiltu vaijerin kireys ei kerro mitään. Vaijeri on oikealla kireydellä silloin kun vaihtajan ollessa oikessa kohdassa kuorelle jää säätövaraa molempiin suuntiin. Mieluummin pidennysvaraa hieman enemmän.
Noin hyvälaatuset vaihteet toimivat varmasti kun saat säädöt oikein. Kierrä ensin hienosäätöruuvi pohjaan kahvasta, laita vaihdevivusta suurin vaihde päälle (pienin ratas), ota vaijerista löysät pois, nyt vaijeri ei saa olla kireällä, kiristä vaijerin ruuvi sen verran ettei se enää aukeaisi. Nyt pitäis vaihteiden asettua oikeisiin kohtiin, ellei niin hienosäätöruuvia tulee vähän kiristää. Itse vaihtajassa olevat ruuvit ovat vain rajoitusruuvit, kaikki "äly" on vaihdevivuissa.
- kl.
Break kirjoitti:
en tunne tuota vahtajan mallia, mutta voiko siinä vaijerin kiinittää kummalle puolelle ruuvia tahansa? Sillä on toiminnan kannalta merkitystä, kummalta puolen se menee. Joissakin on ura vahtajan rungossa vaijerille, että ei voi laittaa väärin.
- urassa
kl. kirjoitti:
en tunne tuota vahtajan mallia, mutta voiko siinä vaijerin kiinittää kummalle puolelle ruuvia tahansa? Sillä on toiminnan kannalta merkitystä, kummalta puolen se menee. Joissakin on ura vahtajan rungossa vaijerille, että ei voi laittaa väärin.
Takavaihtajassa on ura vaijerille ja se menee siitä urasta.
- ......
Kyllä oma takavaihtajani myös pelasi huonosti, ei pysynyt vaihde päällä vaan hyppi seutaavalle vaihteelle. No, minä irrotin vaijerin sieltä vaihteiston päästä ja voitelin kunnolla vaijerin, siis niissä kohdin, jossa menee suojuksen sisään.Sitten vaan uudestaan vaijeri kiinni ja isommalla vaihteella sopivan kireälle.Sen jälkeen on pelannut kuin ihmisen mieli.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1706644
- 594512
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s283198- 613017
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161905Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗271576- 151574
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹381505- 341379
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest471303