Tässä teille rakkaat palstalaiset kirjagalluppi. Perustelut vastauksiinne olisi todella kiva lisä. :) 1. Kirja, joka on tehnyt sinuun syvimmän vaikutuksen? 2. Suosittele minulle jotain (muuta kuin edellä mainitsemaasi) hyvää kirjaa: 3. Kuinka paljon luet keskimäärin? (määrällisesti, esim. kirjoja per kuukausi) 4. Millä kaikilla kielillä luet? 5. Tylsin kirja, jonka olet koskaan lukenut (loppuun saakka)? 6. Mistä kirjallisuuden lajityypistä pidät eniten, mistä vähiten? 7. Kirja, jonka haluaisit lukea, muttet ole vielä lukenut? 8. Kirja, jota kaikki muut ylistävät, mutta sinä inhoat tai et ymmärrä? 9. Montako hyllymetriä omistat kirjoja? 10. Haluaisitko itse kirjoittaa kirjan? (Jos vastaat kyllä, mistä kirjasi kertoisi?)
Kirjoista, lukemisesta
46
1269
Vastaukset
1. Kirja, joka on tehnyt sinuun syvimmän vaikutuksen? -oliskohan Leon Uriksen taisteluhuuto...ei ehkä erikoinen kirja nyt..mutta kun sen luki 10vuotiaana, ni oli se melko vaikuttava.. 2. Suosittele minulle jotain (muuta kuin edellä mainitsemaasi) hyvää kirjaa: -se on niin paha suositella kirjaa tuntematta ihmistä.. 3. Kuinka paljon luet keskimäärin? (määrällisesti, esim. kirjoja per kuukausi) -riippuu kiireistä..0-5 on varmaan melko paikkansa pitävä.. 4. Millä kaikilla kielillä luet? -suomeksi, englanniksi ja arabiaksi 5. Tylsin kirja, jonka olet koskaan lukenut (loppuun saakka)? -jos kirja on tylsä, ni en lue sitä loppuun.. 6. Mistä kirjallisuuden lajityypistä pidät eniten, mistä vähiten? -eniten(sci-fi,fantasia,kauhu,sota) vähiten(ne imelät naisten rakkausromaanit) 7. Kirja, jonka haluaisit lukea, muttet ole vielä lukenut? -Gaunt´s ghost´s sarjan seuraava osa. =) 8. Kirja, jota kaikki muut ylistävät, mutta sinä inhoat tai et ymmärrä? -lienee ne kirjat jotka voittaa kirjallisuuspalkintoja...pelkkää roskaa... 9. Montako hyllymetriä omistat kirjoja? -varmaan parikymmentä.. 10. Haluaisitko itse kirjoittaa kirjan? (Jos vastaat kyllä, mistä kirjasi kertoisi?) -en
- 10:n kysyjä
Sepä erikoista! :) Oletko muuten vain opiskellut, vai kenties asunut tai työskennellyt Lähi-idässä tai muualla missä arabiaa puhutaan? Voisit suositella minulle jotain oman makusi mukaista kirjaa?
10:n kysyjä kirjoitti:
Sepä erikoista! :) Oletko muuten vain opiskellut, vai kenties asunut tai työskennellyt Lähi-idässä tai muualla missä arabiaa puhutaan? Voisit suositella minulle jotain oman makusi mukaista kirjaa?
..ja työskennellyt Lähi-idässä yhteensä 7 vuotta... Jos haluat jotain vähän syvällisempää ni suosittelen Kung-Futsen keskusteluja..kirja sisältää Kung-Futsen mietelmiä ja ajatuksia.. =) Ja jos jotain kevyempää, ni esim Stephen Kingin Musta Torni-saaga tai Eric Van Lustbaderin Mustasydän..
TheOne kirjoitti:
..ja työskennellyt Lähi-idässä yhteensä 7 vuotta... Jos haluat jotain vähän syvällisempää ni suosittelen Kung-Futsen keskusteluja..kirja sisältää Kung-Futsen mietelmiä ja ajatuksia.. =) Ja jos jotain kevyempää, ni esim Stephen Kingin Musta Torni-saaga tai Eric Van Lustbaderin Mustasydän..
siihen en ole paljoa perehtynytkään, koska sen vähän perusteella mitä tiedän, olen päätellyt sen olevan hieman sovinistinen oppi. Ehkä olen väärässä? ;) Mutta Mustan Tornin olen lukenut joskus kauan sitten.
siihen en ole paljoa perehtynytkään, koska sen vähän perusteella mitä tiedän, olen päätellyt sen olevan hieman sovinistinen oppi. Ehkä olen väärässä? ;) Mutta Mustan Tornin olen lukenut joskus kauan sitten.
..näkökannasta... Mutta mitä mieltä on lukea teoksia joiden ajatusmaailma on 1:1 omasi kanssa?! Sellainen ei kehitä.. On turhaa lukea kirjasta omia mielipiteitään...paljon rakentavampaa on lukea omista mielipiteistään ERIÄVIÄ mielipiteitä.. ;) Voin suositella myös I-Ching Muutosten kirjaa...
TheOne kirjoitti:
..näkökannasta... Mutta mitä mieltä on lukea teoksia joiden ajatusmaailma on 1:1 omasi kanssa?! Sellainen ei kehitä.. On turhaa lukea kirjasta omia mielipiteitään...paljon rakentavampaa on lukea omista mielipiteistään ERIÄVIÄ mielipiteitä.. ;) Voin suositella myös I-Ching Muutosten kirjaa...
Et välttämättä ole ihan väärässäkään. :)
1. Kirja, joka on tehnyt sinuun syvimmän vaikutuksen? -Riimukirja jonka nimi on Sanat ovat lohikäärmeitä, Kai Aaltosen kirjoittama. 2. Suosittele minulle jotain (muuta kuin edellä mainitsemaasi) hyvää kirjaa: -Vaikkapa sellainen kuin Taru sormusten herrasta, ihanan pitkä tarina luettavana :) 3. Kuinka paljon luet keskimäärin? (määrällisesti, esim. kirjoja per kuukausi) -Viime aikoina en yhtään.. Jos innostun niin kai se on 2 per kuukausi, riippuu miten on aikaa keskittyä jne jne.. 4. Millä kaikilla kielillä luet? -Kirjoja? vain suomeksi.. Osaan lukea englantia ja espanjaa suomen lisäksi, ja kirjoittaa. 5. Tylsin kirja, jonka olet koskaan lukenut (loppuun saakka)? -En lue tommosia loppuun asti :) 6. Mistä kirjallisuuden lajityypistä pidät eniten, mistä vähiten? -Fantasia ja henkimaailmaan liittyvät jutut.. 7. Kirja, jonka haluaisit lukea, muttet ole vielä lukenut? -Näääh. En mä tiiä, sitä ei ole vielä kirjotettu :D 8. Kirja, jota kaikki muut ylistävät, mutta sinä inhoat tai et ymmärrä? -Tätäkään ei ole vielä kirjotettu :DD 9. Montako hyllymetriä omistat kirjoja? -1 10. Haluaisitko itse kirjoittaa kirjan? (Jos vastaat kyllä, mistä kirjasi kertoisi?) -Haluisin. Se olisi sellainen mun kuvittama runokirja, kaunis ja seesteinen jossa on ripaus toivoa ja kuolemaa :)
Olen lukenut monta kertaa. :) Runokirjastasi tulisi varmaan hieno! Jospa kirjoittaisit sen espanjaksi?
Olen lukenut monta kertaa. :) Runokirjastasi tulisi varmaan hieno! Jospa kirjoittaisit sen espanjaksi?
mutten saisi siihen niitä samoja sielun sävyjä mitä saisin jos kirjottaisin suomeksi. Espanja on kyllä myös todella rikas kieli kuten suomi, sillä saisi myös upeita juttuja aikaiseksi :P Ehkä mä mietin tota :D
- vänksy
1. Kirja, joka on tehnyt sinuun syvimmän vaikutuksen? ~ Olemisen sietämätön keveys.. Luin sen ekan kerran yläasteella. 2. Suosittele minulle jotain (muuta kuin edellä mainitsemaasi) hyvää kirjaa: ~ En tiedä makuasi, joten vaikeaa suositella, mutta joku dekkari kenties? 3. Kuinka paljon luet keskimäärin? (määrällisesti, esim. kirjoja per kuukausi) ~ Jos aikaa on ja innostus iskee ja tulee kirjastossa käytyä, niin varmaan joku 5-6 kirjaa kuukaudessa. Joskus sitten harvemmin. 4. Millä kaikilla kielillä luet? ~ kotimaan kielellä vaan 5. Tylsin kirja, jonka olet koskaan lukenut (loppuun saakka)? ~ en muista.. 6. Mistä kirjallisuuden lajityypistä pidät eniten, mistä vähiten? ~ eniten psykologiset trillerit/jännitys/tosielämään pohjautuvat traagiset ihmiskohtalot vähiten sitten vaikka jotkut rakkausdraamat 7. Kirja, jonka haluaisit lukea, muttet ole vielä lukenut? ~ ei mielessä mitään tiettyä, jotain uutuuksia varmaan 8. Kirja, jota kaikki muut ylistävät, mutta sinä inhoat tai et ymmärrä? ~ ei tuu mieleen 9. Montako hyllymetriä omistat kirjoja? ~ Sen verran, et muuttomiehet kiroaa :D 10. Haluaisitko itse kirjoittaa kirjan? (Jos vastaat kyllä, mistä kirjasi kertoisi?) ~ Joo, esim. satukirjan.. muutakin tietty.
on ruma aukko sivistyksessäni ja yksi niistä kirjoista, joita lähitulevaisuudessa aion lukea. :)
- tarjolla?
Kirjallisuus ja kirjojen lukeminen&keräily on minulle liian sofistikoitunutta.
- vänksy
et varmaan kaikista ois kummatkin vaihtoehdot. Mut se vaan on niin, et kyllä se kirja lähes poikkeuksetta voittaa leffan. Siinä saa itse mielikuvitella kaiken, luoda ihan oman maailmansa kun taas leffassa kaikki tuodaan periaatteessa valmiiksi pureskeltuna eteen.
ei varmasti ole!
- tarjolla?
vänksy kirjoitti:
et varmaan kaikista ois kummatkin vaihtoehdot. Mut se vaan on niin, et kyllä se kirja lähes poikkeuksetta voittaa leffan. Siinä saa itse mielikuvitella kaiken, luoda ihan oman maailmansa kun taas leffassa kaikki tuodaan periaatteessa valmiiksi pureskeltuna eteen.
Suomi hävis lätkän. :/ Mul on kaks tenttiä ja kaks raporttia/referaattia huomiseksi kirjoitettavana, meen nyt niiden ääreen. (tykkäisin niin paljon enemmän leffoista, mutku ny on pakko valita kirja)
- tarjolla?
ei varmasti ole!
emmä jaksa brassailla täällä.
- Puska vm. 2006
"Kirja, joka on tehnyt sinuun syvimmän vaikutuksen" --> http://www.like.fi/kirja.php?detail_id=3970 "Suosittele minulle jotain (muuta kuin edellä mainitsemaasi) hyvää kirjaa" --> http://www.bookplus.fi/product.php?isbn=9789513122645
Aika erikoiset valinnat, haluaisitko perustella niitä mitenkään? Olisi varmasti avartavaa luettavaa, mutta samalla ahdistavaa. Antaa varmaan paljon ajattelemisen aihetta. Laitanpa korvan taakse nämäkin! :)
- Puska vm. 2006
Aika erikoiset valinnat, haluaisitko perustella niitä mitenkään? Olisi varmasti avartavaa luettavaa, mutta samalla ahdistavaa. Antaa varmaan paljon ajattelemisen aihetta. Laitanpa korvan taakse nämäkin! :)
"Aika erikoiset valinnat, haluaisitko perustella niitä mitenkään?" --> nuo molemmat kirjat kertovat ihan oikeasta, elätystä elämästä. Niin vastaan vielä tähänkin kyssäriisi: "Kirja, jonka haluaisit lukea, muttet ole vielä lukenut?" --> http://www.bookplus.fi/product.php?isbn=9789516926981
- persona-non-grata
. Kirja, joka on tehnyt sinuun syvimmän vaikutuksen? Vaikea valinta, niitä niin monta ... Paolo Coelhon "Pyhiinvaeltaja". Hänellä on kyky pukea romaanin asuun jotakin tärkeää, jotakin mikä mietityttää ja panee ajattelemaan omaa elämäänsä. 2. Suosittele minulle jotain (muuta kuin edellä mainitsemaasi) hyvää kirjaa: Anthony De Mello "Havahtuminen", Noam Chomsky "Valta ja ideologia", Melissa P. "Sata harjanvetoa ennen nukkumaanmenoa" ... 3. Kuinka paljon luet keskimäärin? Kirja per viikko keskimäärin. Joskus enemmän, toisinaan vähemmän.(määrällisesti, esim. kirjoja per kuukausi) 4. Millä kaikilla kielillä luet? Suomi, Ruotsi, Englanti mm. 5. Tylsin kirja, jonka olet koskaan lukenut (loppuun saakka)? Erich Däniken "Olen oikeassa" 6. Mistä kirjallisuuden lajityypistä pidät eniten, mistä vähiten? Tietokirjallisuudesta :) ... no joo, en nyt aina noin tylsä ole. 7. Kirja, jonka haluaisit lukea, muttet ole vielä lukenut? Paolo Coelho "Brida" 8. Kirja, jota kaikki muut ylistävät, mutta sinä inhoat tai et ymmärrä? Päätalon teokset :) 9. Montako hyllymetriä omistat kirjoja? En kovin montaa ... käytän kirjaston palveluita ahkerasti. 10. Haluaisitko itse kirjoittaa kirjan? (Jos vastaat kyllä, mistä kirjasi kertoisi?) Ehkä omaelämänkerrallinen teos voisi tulla aikanaan kyseeseen ... siinäpä olisi silmät ymmyrkäisinä luettavaa kaikille :).
Onko hän suosikkikirjailijasi? Mutta kiitos! Tämän kirjan aion lukea, heti kun sen jostain käsiini saan http://www.ultra-lehti.com/kirjat/arv-havahtuminen.html
1. David eddingsin Belgarionin taru Fantasia kirjallisuuden päätalo kirjoittaa helppotajuista, varsin ovelaa, hyvin henkilöhahmot esille tuovaa, mukavasti luettavaa fantasiaa. Hahmoihin on helppo samaistua ja tarina sitoo itseensä 2. tuntematta en suosittele. Kato joku luetuimmat top 10 Mutta esim Dan Brownin tuotanto oli mielenkiintoinen, joskin toinen kirja ei ollut enää lainkaan yllätyksellinen. Esim Digital Fortress tai meteoriitti olis ollu mielenkiintosia ellei oo lukenu da vinci koodia tai enkeleitä ja demoneita. 3. Ehkä kirja per kuukaus. Pitäs alkaa ahmia jotain jääkiekkovalmennuksesta kertovia kesätreeni kirjallisuutta nyt, mut vähän motivaatio hukassa 4. Suomi ja englanti. Niillä pystyn lukemaan ja tajuamaan varsin hyvin lukemani, mut joskus joutuu lukemaan ruotsin kielisiä lehtiartikkeleita ja jotenki niistäki saa urakkaa. Ruotsin kielistä kirjaa en oo lukenu. 5 DAn Brownin digital fortress. mukavaa luettavaa, mut juoni aukesi liian aikaisin. 6 Eniten fantasia ja sotakirjallisuudesta ja niistäki vain sellaseen helppolukuiseen materiaaliin. Miulle on tärkeetä että kirjottaja kirjoittaa sellaista tekstiä jota voi ahmia ja siihen pystyy uppoutumaan. Sekava ja kuvailematon kirjoitustyyli ei uppoo. 7. En tiedä. Varmaan kirjallisuutta 9/11 ois kiva lueskella kuhan saadaan analysoitua se mitä räjähdysainetta rakennuksesta löytyi. 8. Ne mitä koulussa pakotetaan lukemaan. Esim joku ihmisiä suviyössä ois varmaan sellanen tai Juhani Ahon Rautatie.. 9. 4-5 metriä on käytössä ja aivan täynnä. Sitä täydennetään sillon tällön ja toisesta päästä sitä poistetaan. Se kiertää hitaasti, mutta varmasti 10 En vielä mut jos kirjottasin niin se olis joku opas, tai seikkailutarina.
Oletko lukenut? Jollet ole, niin suosittelen. Itse tykkäsin ja tykkään siitä paljon. :)
Oletko lukenut? Jollet ole, niin suosittelen. Itse tykkäsin ja tykkään siitä paljon. :)
ite asiassa se taitaa olla ainoo Eddingisin teos jota en omista , polgaran kirja tosin on lainassa jollain (en vain muista kellä) Tosin tuo pitää varmistaa... Ihan vielä tänä iltana. Oon lukenu sen pariin kertaan. Althalus oli kyllä metka kirja. Eddings oivaltaa hyvin miten ihmiset saa sitoutettua kirjaan.
- Asiasta.huvittunut
1. Kirja, joka on tehnyt sinuun syvimmän vaikutuksen? - Kyllähän se kiistatta Linnan Pohjantähti-trilogia on. Aamuyön tunteina melkein kyynel putosi tyynylle, kun Kivivuori tallusteli pojanpoikansa kanssa Pentinkulman tutuilla turuilla. Kaikin puolin avara, eläväinen, koskettava ja kauniskin tarina isoisiemme Suomesta. Edes Linnan vasemmistosympatiat eivät häirinneet. 2. Suosittele minulle jotain (muuta kuin edellä mainitsemaasi) hyvää kirjaa: - Jukka Hankamäki: Sensuurin Suomi. Filosofisesti korrekteja kolumneja arkipäivän ajatusrikoksista. Jos Linnan Pohjantähti on viime vuosisadan alusta, Sensuurin Suomi taas on tämän vuosituhannen alun merkittävin - mutta Hankamäen kirjoitustyylin ansiosta myös hauska - katsaus aikamme yhteiskuntaan. Ehdottomasti jokaisen suomalaisen lukulistan kärkeen. 3. Kuinka paljon luet keskimäärin? (määrällisesti, esim. kirjoja per kuukausi) - Ehkä 40-50 kirjaa vuodessa (plus tenttikirjat). 4. Millä kaikilla kielillä luet? - Suomi ja englanti. 5. Tylsin kirja, jonka olet koskaan lukenut (loppuun saakka)? - Varmaankin Sadan vuoden yksinäisyys, tuntui kuin sen lukeminen olisi kestänyt sata vuotta. 6. Mistä kirjallisuuden lajityypistä pidät eniten, mistä vähiten? - Realismi eniten mieleen, scifi-hommat jätän suosiolla muille. 7. Kirja, jonka haluaisit lukea, muttet ole vielä lukenut? - Timo Hännikäisen Ilman on ehdottomasti sellainen, mutta on niitä pitkä liuta muitakin. Yöpöydällä odottaa Proustin Kadonnutta aikaa etsimässä, joka pitäisi aloitella kunhan tentit on klaarattu. 8. Kirja, jota kaikki muut ylistävät, mutta sinä inhoat tai et ymmärrä? - The Da Vinci Code oli hyvä unilääke. Mielipiteeseeni saattoi vaikuttaa Brownin vivahteikas englannin kieli, joka oli hieman liian haastavaa minulle. 9. Montako hyllymetriä omistat kirjoja? - Ehkä 6-7 metriä. 10. Haluaisitko itse kirjoittaa kirjan? (Jos vastaat kyllä, mistä kirjasi kertoisi?) - Kirjoitan omaelämänkerran sitten eläkepäivillä.
ei taas minun mielestäni ollut tylsä, mutta voin ymmärtää, jos se sinun mielestäsi oli. Päätellen kirjallisuusmaustasi. Mutta... Kiitos sinulle ja kaikille muillekin vastauksistanne tähän saakka ja hyvää yötä! :)
- just..
"5. Tylsin kirja, jonka olet koskaan lukenut (loppuun saakka)? - Varmaankin Sadan vuoden yksinäisyys, tuntui kuin sen lukeminen olisi kestänyt sata vuotta. 7. Kirja, jonka haluaisit lukea, muttet ole vielä lukenut? Yöpöydällä odottaa Proustin Kadonnutta aikaa etsimässä, joka pitäisi aloitella kunhan tentit on klaarattu." Kadonnutta aikaa etsimässä tuntuu tuhannelta vuodelta sitten.
1. Kirja, joka on tehnyt sinuun syvimmän vaikutuksen? Tein itselleni liian vaikean kysymyksen. :) Luultavasti jokin lapsena luetuista "aikuisten kirjoista", kuten "Dibs etsii itseään", joka sillon teki suuren vaikutuksen. 2. Suosittele minulle jotain (muuta kuin edellä mainitsemaasi) hyvää kirjaa: Suosittelen kaikille: Andri Snaer Magnason, Tarina sinisestä planeetasta (lastenkirja :) tai jos lastenkirja ei kelpaa, niin sitten suosittelen Alkumetsää tai Idioottia. 3. Kuinka paljon luet keskimäärin? (määrällisesti, esim. kirjoja per kuukausi) Riippuu vapaa-ajan määrästä, 1-4 kirjaa. 4. Millä kaikilla kielillä luet? Suomi ja englanti 5. Tylsin kirja, jonka olet koskaan lukenut (loppuun saakka)? Luen kaikki loppuun saakka, tylsimmät jotka tulee mieleen: Salman Rushdien Vimma ja L.M. Montgomeryn Sininen Linna 6. Mistä kirjallisuuden lajityypistä pidät eniten, mistä vähiten? Eniten pidän fantasiasta, tietokirjallisuudesta ja klassikoista. 7. Kirja, jonka haluaisit lukea, muttet ole vielä lukenut? Niitä on paljon! Mm. Kärpästen herra ja Kommunistinen manifestikin on lukematta. 8. Kirja, jota kaikki muut ylistävät, mutta sinä inhoat tai et ymmärrä? Tuntematon sotilas, en ymmärrä. 9. Montako hyllymetriä omistat kirjoja? Ehkä n. kymmenen. 10. Haluaisitko itse kirjoittaa kirjan? (Jos vastaat kyllä, mistä kirjasi kertoisi?) Haluaisin, mutta ei ole lahjoja.
- Asiasta.huvittunut
uskomattoman hieno läpileikkaus nuoren tasavallan yhteiskunnasta ja ihmisistä. Joukkueen miehet tulevat ympäri Suomea kaikista mahdollisista yhteiskuntaluokista näkemyksineen ja edustavat mitä erilaisimpia taustoja. Kannattaa ehdottomasti lukea Ilkka Malmbergin Tuntemattomat sotilaat, jossa ruoditaan kirjan henkilöhahmoja.
1. Kirja, joka on tehnyt sinuun syvimmän vaikutuksen? - Ihmeiden Pikku Jättiläinen 2. Suosittele minulle jotain (muuta kuin edellä mainitsemaasi) hyvää kirjaa: - Kirjat, mitä Sue Harrison kirjoittanut 3. Kuinka paljon luet keskimäärin? (määrällisesti, esim. kirjoja per kuukausi) - Pitäisi lukea enemmän 4. Millä kaikilla kielillä luet? - Suomeksi 5. Tylsin kirja, jonka olet koskaan lukenut (loppuun saakka)? - Jääneet kesken. Pisimmälle olen lukenut Monika Fagerholmin Diiva. Siinä paljon toistoa. Ky kirjan lopusta pidin. 6. Mistä kirjallisuuden lajityypistä pidät eniten, mistä vähiten? - Kirjahyllystä päätellen, Patricia Cornwell johtaa, Remes toisena. 7. Kirja, jonka haluaisit lukea, muttet ole vielä lukenut? - Niitä on paljon 8. Kirja, jota kaikki muut ylistävät, mutta sinä inhoat tai et ymmärrä? - Aikaisemmin mainittu Diiva - Toinen Arja Puikkosen Haluu, kuuleeko kaupunki 9. Montako hyllymetriä omistat kirjoja? - Alta kymmenen ja liki puolet tietopohjaisia 10. Haluaisitko itse kirjoittaa kirjan? (Jos vastaat kyllä, mistä kirjasi kertoisi?) - Kirjoitettu, en tosin ole, enkä tule sitä tarjoamaan kustantajille. Sitä en kerro, mistä kertoo. Työnimenä harhaanjohtavasti "Rakkaudesta kuolemaan"
kävi ilmi, että pysyy pelkkänä työnimenä. Sillä Rakkaudesta kuolemaan, on kirjoitettu kirja. http://vauhko.vuodatus.net/blog/1714733
Siis en ymmärtänyt sisältöä ja sen tarkoitusta. Diivassa liikaa toistoa ja Haloo, kuuleeko kaupunki jäi ymmärtämättä.
Olitkohan liikkeellä aikaisin vai myöhään... :) Millainen prosessi kirjan kirjoittaminen on? Itse olen aina ajatellut, että sille pitäisi antautua täysin ja uppoutua todella syvälle siihen, mitä kirjoittaa. Toivottavasti minullakin tulee vielä sellainen elämäntilanne, että pääsen kirjoittamaan. Vaikkei niitä lahjoja ole, halua on. :)
Olitkohan liikkeellä aikaisin vai myöhään... :) Millainen prosessi kirjan kirjoittaminen on? Itse olen aina ajatellut, että sille pitäisi antautua täysin ja uppoutua todella syvälle siihen, mitä kirjoittaa. Toivottavasti minullakin tulee vielä sellainen elämäntilanne, että pääsen kirjoittamaan. Vaikkei niitä lahjoja ole, halua on. :)
auttaa aina. Jokaisella omat tapansa. Kirja tulee harvoin kerralla kirjoitettua painovalmmiiseen asuun. Kaari Utrio yksi harvoista. Jotkut kirjoittavat kirjan useamman kerran. Yleensä tarvitaan kirjoittamisen jälkeen parin kuukauden tauko ja sen jälkeen uudelleenluku ja korjaukset. Jotkut kirjoittavat tuotoksensa kolme, neljä kertaa ennen kustantajalle lähettämistä.
1. Tän oon maininnut täällä ennenkin, eli Steinbeckin Vihan hedelmät 2. Samalta kirjailijalta Tuntemattomalle jumalalle. Olen aina pitänyt Steinbeckin tyylistä kuvata luontoa. Tuossa se yhdistyy uskonnollisiin teemoihin. 3. Vaihtelee, nykyään muutama sivu iltaisin. Joskus kirja per viikko. 4. Suomi, englanti 5. Jules Verne - Matka kuuhun? Tuo oli pakko lukea yläasteella, hyvä teos jos halutaan opettaa kirjallisuuden välttelemistä. 6. Realistista fiktiota, yleensä uskonnollisia tai yhteiskunnallisia teemoja. Scifi ja kauhu menevät myös toisinaan. Komediasta ja jännityksestä en hirveästi välitä. 7. Proustin Kadonnutta aikaa etsimässä. Siinä olisi pieni nivaska töitä edessä :). 8. En ole tainnut inhota mitään kirjaa, ne joita en ymmärrä ovat varmaan jo unohtuneet joten en osaa vastata tähän. 9. Humm, osa on varastossa laatikoissa. Hyllyssä ehkä viisi, laatikoissa saman verran? 10. Kyllä, olen yrittänytkin. Varmaan jotain työttömyydestä ja pätkätöistä, oman paikkansa löytämisestä yhteiskunnasta. Yksinäisyys ja kaupunkilaistuminen on toinen aihe jota olen pyöritellyt.
Oli suuri pettymys, kun joskus lapsena halusin lukea jännittävän seikkailun ja käsiin osui jokin Jules Verneistä, en edes muista mikä kirjoista oli kyseessä. Ääretöntä tylsyyttä. Eikä ole tullut palattua kyseisiin tuotoksiin myöhemminkään. :)
- <ouroboros>
1. Kirja, joka on tehnyt sinuun syvimmän vaikutuksen? Niitä on monta. Randomisti esiin tällä kertaa Dan Steinbockin Narsismin fasismi. Avasi mulle aikoinaan psykohistorian, vaikka en silloin ollut moisesta kuullutkaan. 2. Suosittele minulle jotain (muuta kuin edellä mainitsemaasi) hyvää kirjaa: Erkki Ahonen: Kiviä vuoret. Erikoinen kirja Jeesuksen niistä vuosista, joita ei Raamatussa kerrota. 3. Kuinka paljon luet keskimäärin? (määrällisesti, esim. kirjoja per kuukausi) Aiemmin hyvin paljon, nykyään vähän. Kun tarpeeksi lukee, tarinat muuttavat ihmiseen asumaan. 4. Millä kaikilla kielillä luet? Vain Suomeksi 5. Tylsin kirja, jonka olet koskaan lukenut (loppuun saakka)? Ei pysty muistamaan. 6. Mistä kirjallisuuden lajityypistä pidät eniten, mistä vähiten? Ei mielipidettä. Olen aika monipuolinen lukija. Käteen tarttuu aika outojakin valintoja. 7. Kirja, jonka haluaisit lukea, muttet ole vielä lukenut? Kaikesta lukamastani huolimatta olen onnistunut kiertämään venäläiset klassikot aika hyvin. Mulla on ollut jo vuosia projektina tutustua niihin, mutta projekti on edelleen suunnitteluvaiheessa. 8. Kirja, jota kaikki muut ylistävät, mutta sinä inhoat tai et ymmärrä? Salman Rushdien Saatanallisia säkeitä en ymmärtänyt ja se jäi kesken, kun en ymmärtänyt sen hyvyyttä. 9. Montako hyllymetriä omistat kirjoja? 15? 10. Haluaisitko itse kirjoittaa kirjan? (Jos vastaat kyllä, mistä kirjasi kertoisi?) En oikeastaan. Ilmaisen itseäni paremmin muilla keinoin.
Oi kun hienosti sanottu! :) Kyllä, niinhän siinä käy.
- KoppavaHoro
1. Kirja, joka on tehnyt sinuun syvimmän vaikutuksen? Vaikea nimetä vain yhtä, mutta sanotaan nyt, että Waltarin Appelsiininsiemen. 2. Suosittele minulle jotain (muuta kuin edellä mainitsemaasi) hyvää kirjaa: Yhdeksän oivalluksen tie. 3. Kuinka paljon luet keskimäärin? (määrällisesti, esim. kirjoja per kuukausi) Liian vähän, haluaisin lukea enemmän. Kausiluontoista on myös, joskus menee kolme kirjaa kuussa, toisinaan (kuten nyt) olen lukenut yhtä kolme kuukautta. 4. Millä kaikilla kielillä luet? Jos alkuperäinen kieli on suomi, englanti tai espanja, niin alkuperäisellä kielellä mieluiten. Muuten suomeksi tai jos suomenkielistä ei ole tarjolla niin englanniksi. 5. Tylsin kirja, jonka olet koskaan lukenut (loppuun saakka)? Avioliittosopimus. 6. Mistä kirjallisuuden lajityypistä pidät eniten, mistä vähiten? ¨ Perinteinen waltarityyppinen romaanikirjallisuus on mieleeni kuten myös hauskat ja kepeät chick-kirjat (esim. Kinsella ja Bushnell). Lyriikan puolella vakavampi uppoaa paremmin kuin hauska. 7. Kirja, jonka haluaisit lukea, muttet ole vielä lukenut? Oksasen Puhdistus. 8. Kirja, jota kaikki muut ylistävät, mutta sinä inhoat tai et ymmärrä? Coelhon kirjoissa on sellaisia. Ja Sinuhe on mielestäni tylsä verrattuna moniin muihin Waltarin teoksiin. 9. Montako hyllymetriä omistat kirjoja? Jaa-a... 7? 10. Haluaisitko itse kirjoittaa kirjan? (Jos vastaat kyllä, mistä kirjasi kertoisi?) Toki ja onhan noita aihioitakin jo... Satuja olen kirjoitellut ja on mullä yksi romaani-ideakin mielessä.
En ole lukenut, mutta vaikuttaa kiinnostavalta. :) Vaikuttiko kirja sinuun jotenkin erityisen voimakkaasti, mitä se antoi?
- KoppavaHoro
En ole lukenut, mutta vaikuttaa kiinnostavalta. :) Vaikuttiko kirja sinuun jotenkin erityisen voimakkaasti, mitä se antoi?
ihan vain romaanina tai sitten sielunkehitysopuksena ja on siinä tietokirjamaisiakin elementtejä. Kyllä vaikutti, koin oikeasti oivaltavani asioita. :)
Sä olet minä! :O Mä en ehtinyt (vielä) vastata, mut Appelsiininsiementä just tässä kanssa mietin ja Coelhosta meinasin sanoa samaa. Eikä muuten ollut eka kerta, huh..
- KoppavaHoro
yksinkertainen.blondi kirjoitti:
Sä olet minä! :O Mä en ehtinyt (vielä) vastata, mut Appelsiininsiementä just tässä kanssa mietin ja Coelhosta meinasin sanoa samaa. Eikä muuten ollut eka kerta, huh..
kyllä ole yhtään yllättynyt! Sulla on aina ollut hyvä maku ja fiksut mielipiteet! :D
- minä, puskaversio
yksinkertainen.blondi kirjoitti:
Kolmas teitä. Ei tarvitse edes rekkautua, eikä kirjoittaa mitään, kun te sanotte kaiken puolestani! Se on joskus ihan selkäpiitä karmivaa :)
1. Kirja, joka on tehnyt sinuun syvimmän vaikutuksen? Marguerite Duras: Rakastaja. Luin sen saman ikäisenä kuin kirjan päähenkilö on. Kieli teki vaikutuksen. Toinen on esim. Appelsiininsiemen. 2. Suosittele minulle jotain (muuta kuin edellä mainitsemaasi) hyvää kirjaa: Jos ajatellaan kaunokirjallisuutta, niin Martti Joenpellon novellit ovat sellaisia, että niiden yksinkertaisessa, monitasoisessa ilmaisussa on aina uutta löydettävää. 3. Kuinka paljon luet keskimäärin? (määrällisesti, esim. kirjoja per kuukausi) Hirveästi vaihtelee, 0-5? 4. Millä kaikilla kielillä luet? Vain suomeksi.Arvostan kääntäjien työtä ja haluan ymmärtää kielen vivahteetkin. Samasta syystä en voisi asua pitkiä aikoja ulkomailla. Suomen kieltä tulisi kauhea ikävä.. 5. Tylsin kirja, jonka olet koskaan lukenut (loppuun saakka)? En muista, ne katoavat päästä samaa vauhtia, kun tulevat. Yleensä kyllä jätän kesken, jos on tylsä. 6. Mistä kirjallisuuden lajityypistä pidät eniten, mistä vähiten? Novellit ja pelkistetty proosa yleensä kiehtovat. Dekkari-kausia on ajoittain. Runoja joskus. Elämäntapaoppaita luen harvoin. Kaunokirjallisuudesta vähiten ehkä scifiä, sotakirjallisuutta ja historiallista romantiikkaa tyyliin Kaari Utrio. Myöskään harlekiinit ei uppoa. Mutta nykyajan naishömppä voi joskus toimia, kesällä uimarannalla vaikka:D 7. Kirja, jonka haluaisit lukea, muttet ole vielä lukenut? Riku Korhosen Hyvästi tytöt odottaa tuolla lukemistaan. 8. Kirja, jota kaikki muut ylistävät, mutta sinä inhoat tai et ymmärrä? Coelho on sellainen jota äitini aina kovasti suosittelee, muttei ole saanut mua innostumaan. Huonoa kieltä. 9. Montako hyllymetriä omistat kirjoja? Kaksi kirjahyllyllistä, mutta joukossa on toisaalta tietokirjojakin. Lasken vain kaunokirjallisuuden "oikeaksi" kirjallisuudeksi:) Pahvilaatikoissa löytyy toisaalta lisää. 10. Haluaisitko itse kirjoittaa kirjan? (Jos vastaat kyllä, mistä kirjasi kertoisi?) Mun kirjallisia tuotoksia on tullut/tulee muussa muodossa, enkä ole varma olisiko kirja mulle oikein väline tuoda esiin ajatuksia. Mutta olisi se mielenkiintoinen haaste ja mielessä ollut. Aiheen pitäisi olla tarpeeksi henkilökohtainen ja koskettava, jonkunlainen "purskahdus" päästä, että se kannattasi tehdä.
1. Kirja, joka on tehnyt sinuun syvimmän vaikutuksen? * Yleensäkin luontokirjat tietoineen ja kuvineen, sitten nämä suuret klasskikot kuten Decameron, Danten jumalainen näytelmä.. Ramayanakin jäänyt mieleen vaikka paikoin kauhean väkivaltainen. Nykyteoksista vaikuttavin on ehkä Joanne Harrisin Sarkaa ja samettia, koen aiheen niin pelottavan läheiseksi.. 2. Suosittele minulle jotain (muuta kuin edellä mainitsemaasi) hyvää kirjaa: * Jean M. Untinen-Auelin, Sue Harrisonin ja Kaari Utrion tuotanto. Siis jos haluaa naiskirjalilijoilta hyvää lukea.. 3. Kuinka paljon luet keskimäärin? (määrällisesti, esim. kirjoja per kuukausi) * Vaihtelee, joskus menee teos viikonlopussa, joskus kuukaudessakin. Riippuu miten on aikaa. 4. Millä kaikilla kielillä luet? * Lähinnä armaalla suomella, mutta oni kiva harjoittaa myös mm. italiaa. 5. Tylsin kirja, jonka olet koskaan lukenut (loppuun saakka)? * Ei sellaista ole.. =) Tylsiä kirjoja ei vaan jaksa lukea loppuun. 6. Mistä kirjallisuuden lajityypistä pidät eniten, mistä vähiten? * No pidän tietenkin luonnonystävänä luontoa ja luonnontieteitä käsittelevästä tietokirjallisuudesta.. Kaunokirjallisuudesta pidän eniten runoudesta, fantasiasta ja historiallisista romaaneista. Vähiten kiinnostaa esim. sotaromaanit ja "kioskiromantiikka". 7. Kirja, jonka haluaisit lukea, muttet ole vielä lukenut? * Onhan niitä paljonkin, esimerkiksi vaikka Leena Krohnin Tainaron. 8. Kirja, jota kaikki muut ylistävät, mutta sinä inhoat tai et ymmärrä? * Eos. 9. Montako hyllymetriä omistat kirjoja? * Oiskohan tuossa 4 m kirjoja, osa ei hyllyssä.. Kirjasto on aika ahkerassa käytössä. 10. Haluaisitko itse kirjoittaa kirjan? (Jos vastaat kyllä, mistä kirjasi kertoisi?) * Kyllä sitten kun aika on kypsä. Fantasia on ainoa genre jota osaan jotakuinkin uskottovasti kirjoittaa =P. Myös kuvittaisin sen itse. Ehkäpä myös itsekuvitetun runoteoksen haluaisin tehdä. Aiheena tietenkin luonto ja rakkaus/kaipaus..
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2082485
Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä
Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo401634Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa
On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall1411286Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.
Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol2931086Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis3141036Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden
Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe561012Kääminsä polttanut taksi suomussalmella
Vieläkö sillä hermonsa menettäneellä hulluja ylinopeuksia ajavalla asiakkaansa haukkuvalla( jos ajat paska kyydin hänen22975- 55926
Jorma Uotinen avaa sanaisen arkkunsa TTK-miesparista ja koko uudistuksesta: "Sehän on..."
Tanssii Tähtien Kanssa -parketilla nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa tanssiparina miespari kauden alusta asti. Mikko S19814Aina ku nään sun kuvan
Tekis mieli kirjoittaa viesti: Moi kulta, on ikävä❣️🤗 ihan noin vain, lyhyt ja ytimekäs 😁🤭58783