Miksi imukupin laittaminen sattuu? Täällä on kauhutarinoita sen kamaluudesta, mutta en ymmärrä että mikä siinä sitten sattuu, kun imukuppihan laitetaan lapseen. Se ulosvetäminen? Ai niin... joku suositteli aikaisemmin "kukan avautumis" -tekniikkaa eli synnytyksessä rentoutumista, ajattelin itse yrittää sitä. Eli ponnistaa omaan tahtiini enkä urheilusuoritus-tyyliin.. kenties se helpottaa synntyystä ja ehkäisee repeytymiä... Siis EHKÄ.. :P
Kivulias imukuppisynnytys?
34
4341
Vastaukset
- hui apua
Ainakin tv:ssä synnyttäjä huusi, kun imukuppia laitettiin kiinni ja kätilökin sanoi, että sen laittaminen sattuu. Kätilö sanoi myös, että sekin sattuu, kun lapsi vedetään ulos emättimestä, mutta työntää täytyy silti. Että näin. Järkyn näköistä oli kyllä :(
- ............
Itse imukupin pää on muovia/metallia eikä jousta. Eikä se kovin pienikään ole. Siten pyöreän, littanan esineen sisään työntäminen sattuu taatusti jonkin verran. Lisäksi lääkärin sormet ovat usein samaan aikaan sisässä ja hän joutuu venyttelemään paikkoja hieman, jotta mahtuu kuppi sisään ja sitten vielä, että hän sen mahtuu kiinnittämään. Kuppihan laitetaan kun on jo jonkin aikaa ponnistanut. Ponnistuksien aikana ei ole harvinaista, että paikat alkavat turpoamaan, jos vauva ei ala hyvin tulemaan itsekseen ulos. Siksi myös imukupin laitto sattuu. Ulosveto/työntö normaalisti tapahtuukin sitten niin nopeasti, jolloin kudokset eivät ehdi rauhassa venyä, ja silloinkin sattuu ja usein vielä repeääkin kunnolla.
- hui apua
Nämä jutut vahvistavat päätöstäni olla hankkimatta omia, biologisia lapsia. Synnytys pelottaa aivan liikaa. Adoptiota olen harkinnut. Nyt joku tietysti tulee sanomaan, ettei minusta edes äidiksi olisi, koska en uskalla synnyttää alakautta. Olen miettinyt itsekin, että onko minulla edes oikeutta hankkia lapsia (edes adoptoimalla) pelkoni takia... Mikään pikkutyttö en enää ole, vaan lähes kolmekymppinen. Pelottavinta on juuri se, että vaikka miten "avoimin mielin" synnytykseen menisi, niin koskaan ei voi tietää, mitä eteen tulee, kauanko synnytys kestää, tuleeko repeämiä, ehtiikö saada tarvittavia kipulääkkeitä, joudutaanko käyttämään imukuppia yms. Hattua nostan kaikille, jotka uskaltavat synnyttää.
- halunnut synnyttää
hui apua kirjoitti:
Nämä jutut vahvistavat päätöstäni olla hankkimatta omia, biologisia lapsia. Synnytys pelottaa aivan liikaa. Adoptiota olen harkinnut. Nyt joku tietysti tulee sanomaan, ettei minusta edes äidiksi olisi, koska en uskalla synnyttää alakautta. Olen miettinyt itsekin, että onko minulla edes oikeutta hankkia lapsia (edes adoptoimalla) pelkoni takia... Mikään pikkutyttö en enää ole, vaan lähes kolmekymppinen. Pelottavinta on juuri se, että vaikka miten "avoimin mielin" synnytykseen menisi, niin koskaan ei voi tietää, mitä eteen tulee, kauanko synnytys kestää, tuleeko repeämiä, ehtiikö saada tarvittavia kipulääkkeitä, joudutaanko käyttämään imukuppia yms. Hattua nostan kaikille, jotka uskaltavat synnyttää.
ja onneksi ei tarvinnutkaan. Mielestäni sairasta, että jos lapsi ei mandu tulemaan, leikataan äitiä isommaksi, kuten jotain lehmää. Omani sain sektiolla, enkä olisi muuhun suostunutkaan!
- sitten vasta
halunnut synnyttää kirjoitti:
ja onneksi ei tarvinnutkaan. Mielestäni sairasta, että jos lapsi ei mandu tulemaan, leikataan äitiä isommaksi, kuten jotain lehmää. Omani sain sektiolla, enkä olisi muuhun suostunutkaan!
leikattiinkin, jos kerran lapsesi sait sektiolla.
- ...
hui apua kirjoitti:
pelkäsin synnytystä valtavasti jo ennen raskautta. Mietin kanssa pitkään uskallanko koskaan tehdä omia lapsia. Kun sitten tulinkin raskaaksi, niin mitä lähemmäs mentiin laskettua aikaa sen vähemmän enää jännitin. Luonto siis hoiti asiaa omalta osaltaan. Viime hetkillä suorastaan odotin että pääsen synnyttämään ja pääsen eroon mahasta :) Nyt olen kolmen lapsen äiti, kaikki alateitse syntyneitä eikä mitään komplikaatioita ole ollut. Olen tietysti onnekas tässä tapauksessa, mutta halusin kertoa että suurin osa synnytyksistä kuitenkin sujuu varsin hyvin. Aina on hyvää huolta pidetty ja vain positiivista sanottavaa sairaalasta, kätilöistä jne. Mitään traumoja ei siis ole jäänyt ja jos lapsiluku ei olisi täynnä olisin valmis synnyttämään vieläkin :)
- normaalisti synnyttävä
... kirjoitti:
pelkäsin synnytystä valtavasti jo ennen raskautta. Mietin kanssa pitkään uskallanko koskaan tehdä omia lapsia. Kun sitten tulinkin raskaaksi, niin mitä lähemmäs mentiin laskettua aikaa sen vähemmän enää jännitin. Luonto siis hoiti asiaa omalta osaltaan. Viime hetkillä suorastaan odotin että pääsen synnyttämään ja pääsen eroon mahasta :) Nyt olen kolmen lapsen äiti, kaikki alateitse syntyneitä eikä mitään komplikaatioita ole ollut. Olen tietysti onnekas tässä tapauksessa, mutta halusin kertoa että suurin osa synnytyksistä kuitenkin sujuu varsin hyvin. Aina on hyvää huolta pidetty ja vain positiivista sanottavaa sairaalasta, kätilöistä jne. Mitään traumoja ei siis ole jäänyt ja jos lapsiluku ei olisi täynnä olisin valmis synnyttämään vieläkin :)
Niinhän sen kuuluu mennäkin. Nää sektio"äidit" eivät kyllä ole mun silmissä kunnolla valmiita äideiksi. Lapsen saamisessa tärkeintä on se lapsi. Jos ei osaa olla epäitsekäs edes tuossa niin ei pitäis hankkia ollenkaan. Tuollai se ihmisrotu heikkenee kun kaiken maailman tyypeille annetaan tollasia vaihtoehtoja että revitään vauva MAHAN kautta ulos! Ei se ole mikään syntymä!! Hyi
- hui apua
normaalisti synnyttävä kirjoitti:
Niinhän sen kuuluu mennäkin. Nää sektio"äidit" eivät kyllä ole mun silmissä kunnolla valmiita äideiksi. Lapsen saamisessa tärkeintä on se lapsi. Jos ei osaa olla epäitsekäs edes tuossa niin ei pitäis hankkia ollenkaan. Tuollai se ihmisrotu heikkenee kun kaiken maailman tyypeille annetaan tollasia vaihtoehtoja että revitään vauva MAHAN kautta ulos! Ei se ole mikään syntymä!! Hyi
Arvasin tämänkaltaiset kommentit. Vai että sektio"äidit" :( Minusta tuollainen asenne on surullinen. En ymmärrä, miksi se on keneltäkään pois, jos joku toinen synnyttää sektiolla? Olisin valmis maksamaan itse sektioni, jos vain se olisi mahdollista. En tajua, miksi se muita naisia niin suututtaa. Sektiohan on äidille jopa riskialttiimpi kuin alatiesynnytys. Silti sektiota haluavia pidetään itsekkäinä. En ymmärrä. Tekeekö siis synnytyskipu vasta naisesta kunnon äidin? Miehen ei edes tarvitse synnyttää ja silti hän kiintyy lapseensa ihan yhtä lailla kuin nainen. Ja miksi naisen synnytyspelko on näin tulenarka aihe, mutta moni on sitä mieltä, että miehen ei ole pakko edes mennä mukaan synnytykseen, jos häntä se jostain syystä pelottaa/kammottaa. Silti miestä pidetään hyvänä isänä ja valmiina saamaan lapsen. Paha mieli tulee tuollaisista kommenteista, kuten "ihmisrotu heikkenee", "kaiken maailman tyypeille annetaan tollasia vaihtoehtoja", "hyi" ym. Pelko ei ole itsekkyyttä. Kukaan ei valitse pelkäävänsä.
- että raukkis
hui apua kirjoitti:
Arvasin tämänkaltaiset kommentit. Vai että sektio"äidit" :( Minusta tuollainen asenne on surullinen. En ymmärrä, miksi se on keneltäkään pois, jos joku toinen synnyttää sektiolla? Olisin valmis maksamaan itse sektioni, jos vain se olisi mahdollista. En tajua, miksi se muita naisia niin suututtaa. Sektiohan on äidille jopa riskialttiimpi kuin alatiesynnytys. Silti sektiota haluavia pidetään itsekkäinä. En ymmärrä. Tekeekö siis synnytyskipu vasta naisesta kunnon äidin? Miehen ei edes tarvitse synnyttää ja silti hän kiintyy lapseensa ihan yhtä lailla kuin nainen. Ja miksi naisen synnytyspelko on näin tulenarka aihe, mutta moni on sitä mieltä, että miehen ei ole pakko edes mennä mukaan synnytykseen, jos häntä se jostain syystä pelottaa/kammottaa. Silti miestä pidetään hyvänä isänä ja valmiina saamaan lapsen. Paha mieli tulee tuollaisista kommenteista, kuten "ihmisrotu heikkenee", "kaiken maailman tyypeille annetaan tollasia vaihtoehtoja", "hyi" ym. Pelko ei ole itsekkyyttä. Kukaan ei valitse pelkäävänsä.
pelkäävät, mutta rohkea tekee pelostaan huolimatta sen, mitä pitää. Luuletko sinä, että on äitejä, jotka eivät pelkää synnytystä? Pelko on luonnollinen tunne uuden, oudon ja tuskallisen asian edessä. Vain tunne-elämältään poikkeavat äidit voivat olla pelkäämättä. Onneksi suurin osa löytää itsestään tarvittavan rohkeuden, voittaa pelkonsa ja jatkaa elämää. Kuvittelepa, mitä tapahtuisi, jos kaikki synnytystä pelkäävät alkaisivat vaatia leikkausta.
- hui kamalaa
että raukkis kirjoitti:
pelkäävät, mutta rohkea tekee pelostaan huolimatta sen, mitä pitää. Luuletko sinä, että on äitejä, jotka eivät pelkää synnytystä? Pelko on luonnollinen tunne uuden, oudon ja tuskallisen asian edessä. Vain tunne-elämältään poikkeavat äidit voivat olla pelkäämättä. Onneksi suurin osa löytää itsestään tarvittavan rohkeuden, voittaa pelkonsa ja jatkaa elämää. Kuvittelepa, mitä tapahtuisi, jos kaikki synnytystä pelkäävät alkaisivat vaatia leikkausta.
Totta kai jokaista synnytys jonkin verran pelottaa. Minä en tunne vain pelkoa, vaan suorastaan pakokauhua ajatellessani synnytystä. Se ei ole jotakin pientä jännitystä tai pikku pelkoa jotakin uutta kohtaan. Sektio tai lapsen hankkiminen ei olisi minulle mikään hetken mielijohteesta tehty päätös tai helppo ratkaisu. Olen miettinyt asiaa paljon ja etsinyt tietoa synnytyksestä. Ei ole kyse mistään mukavuudenhalusta, vaan todellisesta pelosta. Se ei mene pois sillä, että minua pidetään raukkiksena tai kykenemättömänä äidiksi.
- fjviebviewo
et sitten kauaa jaksanut pysyä poissa? samat ongelmat jylläävät pään sisällä edelleen. ihmisrotu on tosiaan heikennyt ja ainoa vaihtoehto sinulle olisi jälki-abortointi.
- ennemmin
sitten vasta kirjoitti:
sillai arvokkaasti sain lapseni enkä halunnut levitellä jalkojani tuntemattomien ihmisten nenän edessä. Ja tiedoksi. Alapää jäi entiselleen :D
- oot vaan
katkera kun oot revenny, etkä koskaan enää nauti seksistä hyi sinua!
- .......
sitten vasta kirjoitti:
kun leikellään alapäätä mikä ei ole normaalia.
- sitten vasta
....... kirjoitti:
kun leikellään alapäätä mikä ei ole normaalia.
vatsan auki leikkaaminen on sinun mielestäsi normaalimpaa kuin emättimen aukkoon tehty viilto? Ainakin keisarileikkauksen haava on paljon isompi. Eihän mikään leikkaus ole "normaalia" eikä kuulu luontoon. Lääketiede on kuitenkin keksinyt erilaisia leikkauksia ihmisten ja eläinten avuksi. Välilihanleikkaus on pienimpiä niistä, se ei vaadi leikkaussalia eikä nukutusta, usein ei edes puudutusta. Välilihanleikkaus on usein tarpeeton siinä mielessä, että lapsi tulisi ulos ilman sitäkin. Se on vain tarkoitettu estämään hallitsematonta repeämistä. Synnyttäjä voi kieltäytyä välilihanleikkauksesta paitsi niissä harvinaisissa tapauksissa, jolloin se on lapsen terveyden kannalta välttämätön.
- pro***
sitten vasta kirjoitti:
vatsan auki leikkaaminen on sinun mielestäsi normaalimpaa kuin emättimen aukkoon tehty viilto? Ainakin keisarileikkauksen haava on paljon isompi. Eihän mikään leikkaus ole "normaalia" eikä kuulu luontoon. Lääketiede on kuitenkin keksinyt erilaisia leikkauksia ihmisten ja eläinten avuksi. Välilihanleikkaus on pienimpiä niistä, se ei vaadi leikkaussalia eikä nukutusta, usein ei edes puudutusta. Välilihanleikkaus on usein tarpeeton siinä mielessä, että lapsi tulisi ulos ilman sitäkin. Se on vain tarkoitettu estämään hallitsematonta repeämistä. Synnyttäjä voi kieltäytyä välilihanleikkauksesta paitsi niissä harvinaisissa tapauksissa, jolloin se on lapsen terveyden kannalta välttämätön.
Episiotomia ei todellakaan ole mikään pieni leikkaus. Huhhuh mitä harhaluuloja ihmisillä onkaan. Leikkaus mikä vaatii yleensä aina noin 20 tikkiä (joo ne kaikki eivät näy päälle ja kaikkia ei ikävä kyllä kirjata aina) ei ole mikään pikkuleikkaus. Tähystysleikkauksia voidaan sanoa ns. pikkuleikkauksiksi, hädin tuksin niitäkään, saati sitten sellaista, missä mennään monta kerrosta läpi, kuten episiotomiassa. Episiotomia voi myös lisätä repeämäriskiä, aiheuttaa tunnottomuutta, vaikeuttaa virtsaamista/ulostamista jne. Episiotomiassa laajennetaan emätintä, joten tikkejä tulee siis sillekin alueelle, joka voi aiheuttaa tulevaisuudessa yhdyntäkipuja tai tunnottomuutta. Haava myös tulehtuu todella usein, koska sitä on vaikeaa pitää puhtaana. Tämän lisäksi leikkaushaava sijaitsee erittäin kipuherkällä alueella ja vaikeuttaa pitkään tarpeiden toimittamista ja istumista. Sektiohaava on myös luonnollisesti kipeä ja voi tulehtua helposti, mutta ei yhtä helposti kun episiotomia. Sektiossa mennään useampi kerros, ja näin ollen tikkejäkin tulee paljon. Sektiohaava tehdään alavatsaan, ja sen ei näin ollen pitäisi haitata virtsaamista yms. Sektiossa saattaa tarvita useammin verensiirron. Sektiohaava paranee melko nopeasti, ja kuten kaikissa leikkauksissa, leikkauskohta saattaa aristaa tai olla tunnoton. Aivastamista ja yskimistä tulisi myös välttää heti leikkauksen jälkeen. Painavien tavaroiden nostelua tulee myös välttää jonkin aikaa leikkauksesta. Siitä sitten vain kukin valitsemaan minne ne tikit haluaa. Episiotomiakin tehdään lähes poikkeuksetta jokaisessa ensisynnytyksessä...
- pro***
että raukkis kirjoitti:
Olet itse todellinen raukkis vähätellessäsi toisen pelkoja. Oletkohan mahdollisesti kohdannut koskaan omiasi? Äidiksi kasvaminen ja äitiyden laatu ei ole kiinni siitä, kuinka synnyttää. Tapaan vastaanotoillani jo tarpeeksi äitejä, jotka tuntevat syyllisyyttä omista kasvatustaidoistaan, tai siitä että ovat synnyttäneet jotenkin väärin, ilman että sinä alat täällä muita syyllistämään. Toivon todella että pysähdyt hetkeksi ja mietin asioita muistakin näkökulmista. Sinulla omat mielipiteesi, mutta ne eivät tee niistä sen todempia. Onneksi sinun mielipiteesi ei estä muita ihmisiä tekemästä elämästä sellaista, kun he itse haluavat. Ei ole missään määrin sinun asiasi määräillä ja manipuloida sitä, miten ihmiset lapsensa synnyttävät. Aina voi mielipiteensä kertoa, mutta pelkojen perusteella raukkikseksi haukkuminen on todella kohtuutonta.
- .........
oot vaan kirjoitti:
katkera kun oot revenny, etkä koskaan enää nauti seksistä hyi sinua!
Komppaan ^
- että raukkis
pro*** kirjoitti:
Olet itse todellinen raukkis vähätellessäsi toisen pelkoja. Oletkohan mahdollisesti kohdannut koskaan omiasi? Äidiksi kasvaminen ja äitiyden laatu ei ole kiinni siitä, kuinka synnyttää. Tapaan vastaanotoillani jo tarpeeksi äitejä, jotka tuntevat syyllisyyttä omista kasvatustaidoistaan, tai siitä että ovat synnyttäneet jotenkin väärin, ilman että sinä alat täällä muita syyllistämään. Toivon todella että pysähdyt hetkeksi ja mietin asioita muistakin näkökulmista. Sinulla omat mielipiteesi, mutta ne eivät tee niistä sen todempia. Onneksi sinun mielipiteesi ei estä muita ihmisiä tekemästä elämästä sellaista, kun he itse haluavat. Ei ole missään määrin sinun asiasi määräillä ja manipuloida sitä, miten ihmiset lapsensa synnyttävät. Aina voi mielipiteensä kertoa, mutta pelkojen perusteella raukkikseksi haukkuminen on todella kohtuutonta.
kenenkään pelkoja. Itse olen pelännyt monta kertaa, paljonkin, mutta onneksi pystynyt hallitsemaan pelkoani riittävästi. Jos olisin antanut peloilleni vallan, olisin jäänyt elämässä paljosta paitsi. Enkä tarkoita nyt pelkästään synnytystä, mutta myös sitä. Pelkoon ei auta pakeneminen, vaan sen kohtaaminen. Lisäksi elämässä tulee jokaiselle tilanteita, joissa ei pääse pakoon. Itseäni on kovan paikan tullen auttanut muun muassa ajatus siitä, että kestinhän synnytyksetkin, kaikki ilman kivunlievitystä. Kuten sanotaan, ei kannata pelätä kuolemaa niin paljon, että tekee itsemurhan. Kyllä, minulla on omat elämänkokemukseen perustuvat mielipiteeni. Niihin minulla lienee oikeus. Jos raukkikseksi haukkuminen on mielestäsi kohtuutonta, niin miksi sitten haukut minua juuri raukkikseksi? Haluatko olla kohtuuton minua kohtaan? Miksi?
- .................
Normaalisti ennen imukupin sisäänlaittoa tehdään episiotomia, niin kyllä se pirusti tuntuu kun juuri leikattua haavaa venytellään ja survotaan sisään jotain.
- minku_82
Onneks eivät leikanneet ennen imukupin laittoa. Olivat vasta kolmannen yrityksen jälkeen alkamassa leikata, puudutus ehdittiin jo laittaa kun lääkäri teki sektiopäätöksen.
- kipeää teki
mielestäni kukaan ei voi haukkua täällä sektioäitejä (en viittaa aloittajaan vaan yleensä) siitä että sektio olisi helpompi tai laiskan ihmisen tapa, jos ei ole kokemusta siitä itse. Itse ainakin kuuntelen tällaisia arvosteluja vain ja ainoastaan sellaisilta jotka ovat kokeneet molemmat synnytystavat ja osaavat niitä siis vertailla. Itse olen kokenut molemmat tavat. Esikoisen kanssa lapsella oli napanuora kaulan ympärillä, sydänäänet romahtivat ja lapsi oli aivan pakko repiä ulos imukupilla minuutin sisällä tai olisi hapenpuute vaurioittanut aivoja. Siinä ei mitkään "kukan avautumiset" auttaneet, kun imukupin laitto sattui sairaasti. Ensimmäinen imuveto ei onnistunut, ja toiseen vetoon osallistui kaksi vetäjää (lääkäri kätilö) ja kun voimalla rempaistiin, saatiin lapsi ulos - ja minä sain pahimmat mahdolliset 3. asteen repeämät ja peräsuolen sulkijalihakset repesivät. Koko alapää oli aivan silppuna ja tikkejä tuli monta kymmentä. Synnäriltä lähtiessä kuljin kakkavaipoissa ja meni melkein vuosi että sain pidätyskyvyn kuntoutettua takaisin. Em. vammoista johtuen alatiesynnytys on minulta kielletty sillä jos kerran pahasti revennyt vamma repeää uudestaan, sen korjaaminen on lähes mahdotonta ja ainoa vaihtoehto on avannepussi. Tästä syystä toinen lapsi syntyi sektiolla. Sektio oli vielä rankempi ja kivuliaampi kokemus koska haava tulehtui ja meni yli puoli vuotta että vatsanseutu ja lihakset olivat kunnossa. Ensimmäiset 2kk oli aivan invalidi sektion jäljiltä. Näiden kokemusten jälkeen en todellakaan kuuntele keneltäkään mitään lässytystä siitä että a) sektio on laiskan "äidin" helppo synnytystapa b) vain alakautta synnyttänyt on oikea nainen molemmat tavat on siis kokeiltu ja parantumattomia vammoja ja jonkinasteista invalidisoitumista - niin henkistä kuin fyysistäki - tuli mukaan. Ei hitto vie tekisi mieli vetää lättyyn jos joku tulee lässyttämään että "oletpa laiska ja huono äiti kun olen sektiolla "synnyttänyt" lapsesi!! Mutta aloittajan viestiin siis vastaus: kun imukupilla vedetään, niin itsensä rentouttaminen ja muut mielikuvat eivät auta yhtään, sillä kudokset eivät ehdi venyä siinä vauhdissa kun lapsen pää repäistään väkivalloin ulos. Episiotomiakaan ei minulla auttanut asiaa, sillä se episiotomia repesi lisää 2. asteen tasolle ja lisäksi tuli se spontaani 3. asteen repeämä. Loppukaneetti: kaikesta kuitenkin toipuu aina jollain tavalla, ja haluan ehkä vielä kolmannen lapsen, kaikista kokemuksista huolimatta :)
- sattuu pelkkä lukeminenkin
Voiko synnytystoiveisiin laittaa, ettei halua imukuppisynnytystä? Tarkoitan, että jos alkaa näyttää siltä, että vauva joudutaan väkisin repimään ulos imukupilla, niin saisikin sektion? Miksi tuollaista tarpeetonta kipua täytyy naiselle aiheuttaa? Totta kai lapsen henki on tärkein, mutta hirvittää, että naiselle aiheutetulla kivulla ei ole minkäänlaista väliä...
- ei minulle ollut paha
sattuu pelkkä lukeminenkin kirjoitti:
Voiko synnytystoiveisiin laittaa, ettei halua imukuppisynnytystä? Tarkoitan, että jos alkaa näyttää siltä, että vauva joudutaan väkisin repimään ulos imukupilla, niin saisikin sektion? Miksi tuollaista tarpeetonta kipua täytyy naiselle aiheuttaa? Totta kai lapsen henki on tärkein, mutta hirvittää, että naiselle aiheutetulla kivulla ei ole minkäänlaista väliä...
Itselleni laitettiin imukuppi, kun vuosi sitten synnytin esikoistani. Olin kammonnut ajatusta tosi paljon ja synnytyksessä minua pelotti juuri imukupin laitto / imuveto. Ponnistusvaihe kesti 45min ja vauva ei liikkunut tarpeeksi kanavassa vaikkakin kanava oli riittävän suuri vauvan tuloa varten. Ponnistelut eivät vain tuoneet vauvaa ulos. Imukupin laittaminen EI tuntunut miltään. Veto tapahtui niin, että kun ponnistin, vauva oli samantein ulkona. Omalla kohdallani kokemus ei ollut negatiivinen ollenkaan. Pieni repeämä tuli ja luonnollisesti tehtiin myös episiotomia, jotta imukuppi saatiin kiinnitettyä. Paraneminen kuitenkin tapahtui normaalisti ja jo synnytyksen jälkeen pystyin hyvin istumaan. Vauva oli hyvinvoiva heti synnytyksen jälkeen ja niin olin minäkin. Minun mielestäni synnytystä ei kannata kovin paljon suunnitella etukäteen, koskaan ei voi tietää, mitä tapahtuu. Tottakai jokainen haluaisi synnyttää ns. normaalisti, mutta aina se ei ole mahdollista.
- tammikuussa synnyttänyt
Itse synnytin tammikuussa ja jouduttiin auttamaan lapsi ulos imukupilla. Siinä vaiheessa, kun olin jo 50 min yrittänyt omin avuin ähkiä vauvaa pihalle, olin kiitollinen siitä, että kysyivät haluanko imukupin avuksi! Imukupin laitto ei sattunut, mutta se kun vauvaa vedettiin ulos se sattui. Ota huomioon, että se kipu kestää vain muutamia SEKUNTEJA! Sen kestää kyllä. Ja kun vauva on syntynyt lakkaa kipu välittömästi. Imukuppi synnytyksessä tehdään aina episiotomia ja en pitänyt sitä ollenkaan pahana. Oloni nyt ainakin aivan normaali, ihan niinkuin en olisi koskaan synnyttänytkään.
- tiedoksi kysyjille
Pullat ja vellit näyttävät nyt menevän sekaisin. Imukuppeja on erilaisia ja niitä käytetään eri tilanteissa. Jos ponnistuvaihe tyssää jo alkuunsa lapsen ollessa vielä kovin ylhäällä synnytyskanavassa, käytetään kovaa imukuppia. Sen laitto sattuu todella, koska kuppi ei jousta ja se joudutaan asentamaan todella syvälle. Seurauksena on yleensä äidin massiivisia kudosvaurioita. Kovaa kukkia käytetään hätätilanteessa, kun vauvan sydänäänet romahtaa. Pehmyt kuppi otetaan käyttöön, kun vauvan pää on lähes ulkona. Äidille ei välttämättä tarvitse edes leikata epparia, koska sormilla venyttämällä ja omilla ponnistuksillaan lapsi saadaan ulos, kun kuppi tukee lapsen päätä eikä se pääse "palaamaan takaisin" synnytyskanavaan. Tällöin kuppi on äidin ponnistuksen tuki ja selvästi kivuttomampi sekä äidille että lapselle. Kysykää näistä asioista synnytystapaa arvioitaessa tai synnytysvalmennuksessa. Pelot helpottavat.
- hehh
tiedoksi kysyjille kirjoitti:
Pullat ja vellit näyttävät nyt menevän sekaisin. Imukuppeja on erilaisia ja niitä käytetään eri tilanteissa. Jos ponnistuvaihe tyssää jo alkuunsa lapsen ollessa vielä kovin ylhäällä synnytyskanavassa, käytetään kovaa imukuppia. Sen laitto sattuu todella, koska kuppi ei jousta ja se joudutaan asentamaan todella syvälle. Seurauksena on yleensä äidin massiivisia kudosvaurioita. Kovaa kukkia käytetään hätätilanteessa, kun vauvan sydänäänet romahtaa. Pehmyt kuppi otetaan käyttöön, kun vauvan pää on lähes ulkona. Äidille ei välttämättä tarvitse edes leikata epparia, koska sormilla venyttämällä ja omilla ponnistuksillaan lapsi saadaan ulos, kun kuppi tukee lapsen päätä eikä se pääse "palaamaan takaisin" synnytyskanavaan. Tällöin kuppi on äidin ponnistuksen tuki ja selvästi kivuttomampi sekä äidille että lapselle. Kysykää näistä asioista synnytystapaa arvioitaessa tai synnytysvalmennuksessa. Pelot helpottavat.
Nuorimmaiseni synnytyksessä jouduttiin turvautumaan imukuppiin, koska tarjonta oli väärä. Ponnistusvaihe pitkittyi tosi pitkäksi, sydänäänet romahtivat ja vauva piti saada äkkiä ulos. Vauva ei päässyt laskeutumaan väärän tarjonnan vuoksi. Imukuppi kiinnitettiin kaksi kertaa, irtosi molemmilla vetokerroilla. Kolmannella vedolla saatiin vauva liikkumaan. Itse en henkilökohtaisesti tuntenut kipua lainkaan kuppia laitettaessa, mutta kokemus muuten oli todella epämukava.
- Sinullakin
tiedoksi kysyjille kirjoitti:
Imukupin laittaminen ei itsessään tee kipeää, eikä sillä ole mitään tekemistä sen kanssa, onko kuppi pehmeä vai kova. Kuppia laitettaessa sitä ei tarvitse tunkea sen enempää mihinkään äidin kudoksiin, vaan se laitetaan lapsen päälakeen, joka on paljastunut kohdun suun auetessa. Kuppia voidaan käyttää, kun kupin kokoa vastaava osa päälaesta on saavutettavissa. Korkeissa imukupeissa joudutaan kuppia ujuttamaan syvemmälle synnytyskanavassa ja tietysti ulos vetäminen on kivuliaampaa, kun matka on pitempi eikä synnytyskanava (kohdunsuu) ole laajentunut siinä määrin kuin matalassa imukupissa. Kovaa kuppia käytetään siksi, että se on varmempi siinä tilanteessa. Mutta kuten sanottu, kupin materiaalilla ei ole mitään tekemistä kivuliaisuuden kanssa, vaan tilanteilla, joissa niitä käytetään.
- minku_82
Sinullakin kirjoitti:
Imukupin laittaminen ei itsessään tee kipeää, eikä sillä ole mitään tekemistä sen kanssa, onko kuppi pehmeä vai kova. Kuppia laitettaessa sitä ei tarvitse tunkea sen enempää mihinkään äidin kudoksiin, vaan se laitetaan lapsen päälakeen, joka on paljastunut kohdun suun auetessa. Kuppia voidaan käyttää, kun kupin kokoa vastaava osa päälaesta on saavutettavissa. Korkeissa imukupeissa joudutaan kuppia ujuttamaan syvemmälle synnytyskanavassa ja tietysti ulos vetäminen on kivuliaampaa, kun matka on pitempi eikä synnytyskanava (kohdunsuu) ole laajentunut siinä määrin kuin matalassa imukupissa. Kovaa kuppia käytetään siksi, että se on varmempi siinä tilanteessa. Mutta kuten sanottu, kupin materiaalilla ei ole mitään tekemistä kivuliaisuuden kanssa, vaan tilanteilla, joissa niitä käytetään.
Oletko oikein kokenut imukuppisynnytyksen vai miksi väität ettei kupin laittaminen satu? Minulla sattui, ja kovaa. Ja nimenomaan se kupin laittaminen. En väitä, että kaikilla sattuu, mutta kyllä se voi sattua. Tai no joo, se ei satu, kun kuppi kiinnitetään lapsen päähän, mutta se sattuu kun kuppi työnnetään sisään.
- Oli kai
Sinullakin kirjoitti:
Käsittääkseni pointti oli siinä, että ei se kivuliaisuus riipu imukupin kovuudesta tai pehmeydestä. Niin sen luulisi olevan ihan maalaisjärjelläkin ajatellen. Käsi, joka kupin paikoilleen laittaa, on isompi kuin kumpikaan kuppi, lapsen päästä puhumattakaan.
- tv:n katselija
Sinullakin kirjoitti:
TV:ssä näytettiin imukuppisynnytys (josta tällä samalla sivulla on juttua alempana). Kätilökin sanoi ennen imukupin laittoa, että se "tuntuu sitten vähän tyhmältä" (hmmm...), kun se laitetaan. Ja synnyttäjän huudosta päätellen se todella SATTUI. Siis imukupin laitto. Lisäksi kätilö sanoi, että se sattuu myös, kun lapsi vedetään emättimestä ulos. Eli turha sanoa, ettei imukupin laitto sato. Varmaan riippuu siitäkin, onko pää jo näkyvissä. Silloin luulisi homman olevan kivuttomampi.
- jeps jeps
Sinullakin kirjoitti:
Jos olisit lukenut viestini, niin ei olisi tarvinnut kirjoittaa aivan samaa asiaa uudelleen, ja vielä negatiivisessa hengessä. Kuppi tosiaan asennetaan lapsen päähän, mutta kuppi valitaan sen mukaan, missä kohtaa lapsen pää on synnytyskanavassa. Erilaisen käyttötapansa puolesta kovan ja pehmeän kupin aiheuttama kivun määrä on erilainen. Kovan kupin käyttö aiheuttaa synnyttäjälle kovaa kipua, koska kuppi työnnetään syvälle emättimeen. Imukupin käytön edellytyksenä on, että lapsen pää ei ole väärässä asennossa ja lantionaukeama on ylipäätään riittävä. Pehmeää kuppia käytettäessä tämä on jo itsestään selvää, koska lapsen pää on jo pitkällä näkyvissä. Ikävä kyllä kovalla kupilla lähdetään usein "kokeilemaan" ja isojen kudosvaurioiden ohella päädytään hätäsektioon, johon olisi kannattanut siirtyä jo samantien ennen kupin käyttöönottoa. Henkilökohtaisesti vastustan kovan imukupin käyttöä. Hätäsektiovalmius tulisi olla niin hyvä, ettei kovan kupin käyttöön tule houkutusta. Pehmeä kuppi sen sijaan on hyvä apuväline ponnistuvaiheen pitkittyessä.
- meni!!!
Ei sattunut ainakaan minuun eikä lapseenkaan? Ei tullut sitä kuhmua. Eppari tehtiin ja se parani hyvin. En revennyt mistään. Ekalla vedolla tuli, tai sais tulla ihan omalla ponnistuksella lopulta.
- raijamaaria
Minulla esikoinen vm. 90 otettiin kovalla kupilla. Olin synnyttänyt jo lähes 40 tuntia ja ponnistanut 2 tuntia, joten siinä vaiheessa se tuntui helpotukselta, kun omat voimat alkavat olla lopussa. En ollut saanut mitään lievityksiä, kyllä se kipu oli hirvittävää, mutta siitä selvittiin, ja nyt olen onnellinen 10 lapsen äiti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991588Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43984Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44822Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760