Miten välttää kiusatuksi tuleminen

ex-työpaikkakkiusattu.

Mietin miten voisin jatkossa välttää joutumasta työpaikkakiusatuksi. Ei kai oikein mitään, koska kiusaajat löytävät uhrinsa. Itse noudatan nykyisessä elämässäni aika tiukkaa linjaa, jos joku nälvii minua niin pyrin poistumaan sellaisesta tilanteesta nopeasti.

40

3850

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .................

Näköjään leikkikentiltä opittu keino on kiusata muita, jotta saat kovan maineen ja kiusaajat ei viitsi ottaa riskiä.

• ex-kiusattu.

Olen keskustellut näistä asioista ja minulle on sanottu että ongelma on siinä että näytän ystävälliseltä ja kiusaajat luulevat että minulla on miellyttämisenhalu enkä pysty puolustautumaan. Minulla on vielä sekin vika (tai ominaisuus) etten reagoi ilkeilyyn alkuun kun aina menen itseeni ja mietin josko kuulin väärin tai ymmärsin väärin. Vasta kun sitä nälvimistä on kestänyt jonkin aikaa, älyän että kyse on ihmisestä joka inhoaa minua. Minusta se on niin käsittämätöntä miten joku voi inhota minua ilman syytä, mutta sellaista se kiusanteko työpaikalla on. Itse olen sellainen että välttelen ihmisiä, joista en pidä tai joista tiedän että he eivät pidä minusta. Kiusaajat taas ovat sellaisia jotka hakeutuvat seuraani nälvimään minua vaikka eivät pidä minusta. Se on minusta kummallista.

• sama.
        ex-kiusattu. kirjoitti:

Olen keskustellut näistä asioista ja minulle on sanottu että ongelma on siinä että näytän ystävälliseltä ja kiusaajat luulevat että minulla on miellyttämisenhalu enkä pysty puolustautumaan. Minulla on vielä sekin vika (tai ominaisuus) etten reagoi ilkeilyyn alkuun kun aina menen itseeni ja mietin josko kuulin väärin tai ymmärsin väärin. Vasta kun sitä nälvimistä on kestänyt jonkin aikaa, älyän että kyse on ihmisestä joka inhoaa minua. Minusta se on niin käsittämätöntä miten joku voi inhota minua ilman syytä, mutta sellaista se kiusanteko työpaikalla on. Itse olen sellainen että välttelen ihmisiä, joista en pidä tai joista tiedän että he eivät pidä minusta. Kiusaajat taas ovat sellaisia jotka hakeutuvat seuraani nälvimään minua vaikka eivät pidä minusta. Se on minusta kummallista.

vika.Olen ihmis ystävällinen.En halua kenellekään mitään pahaa mutta siitä huolimatta olen joutunut rajun kiusauksen kohteeksi. Se on todella omituista. Olen mitä parhain työkaveri mutta sekään ei riitä. En ymmärrä mitä pahaa miellyttämisen halussa on? Sehän on hyvä piirre.Aina terveempää kuin kiusan teko. Ihmiset vain ovat niin sairaita,että ei niille mitään mahda. Tai todella lapsellisia. Tai tyhmiä. Pitää olla nero,että niiden hullujen kanssa pärjää.

• ap.
        sama. kirjoitti:

vika.Olen ihmis ystävällinen.En halua kenellekään mitään pahaa mutta siitä huolimatta olen joutunut rajun kiusauksen kohteeksi. Se on todella omituista. Olen mitä parhain työkaveri mutta sekään ei riitä. En ymmärrä mitä pahaa miellyttämisen halussa on? Sehän on hyvä piirre.Aina terveempää kuin kiusan teko. Ihmiset vain ovat niin sairaita,että ei niille mitään mahda. Tai todella lapsellisia. Tai tyhmiä. Pitää olla nero,että niiden hullujen kanssa pärjää.

Miellyttämisen halu ja ystävällisyys koetaan tyhmyydeksi ja se kostautuu siten että haukutaan pitkin käytäviä että on tyhmä. Ainakin minulle on käynyt sillä tavalla. Kun vanhat työtekijät tenttaavat osaamistani ja koulutustani pyrin antamaan itsestäni vaatimattoman vaikutelman, jotten murskaisi heidän huonoa itsetuntoaan entisestään. Tästä seuraa, että raakkuivat pitkin käytäviä etten osaa mitään kun en sanonut olevani kaikkien alojen spesialisti kun he kysyivät. Kysyivät olenko atk-spesialisti johon sanoin etten oikein taida olla sitä. Tästä seurasi että talossa moni luuli etten ymmärrä mitään tietokoneista kun olin niin itse mukamas sanonut. Tuosakin tarkoitukseni oli vain miellyttää heitä ja olla ystävällinen, jotteivät he tuntisi alemmuutta kun itse eivät osanneet käyttää tietokonetta juuri lainkaan. En ole atk-alan ihminen mitenkään. Ihan käyttäjätasolla siis. Tuollaista kohtelua sain kun olin ystävällinen. Ei kovin kivaa tuokaan.

• et vältä kiusaamista
        ap. kirjoitti:

Miellyttämisen halu ja ystävällisyys koetaan tyhmyydeksi ja se kostautuu siten että haukutaan pitkin käytäviä että on tyhmä. Ainakin minulle on käynyt sillä tavalla. Kun vanhat työtekijät tenttaavat osaamistani ja koulutustani pyrin antamaan itsestäni vaatimattoman vaikutelman, jotten murskaisi heidän huonoa itsetuntoaan entisestään. Tästä seuraa, että raakkuivat pitkin käytäviä etten osaa mitään kun en sanonut olevani kaikkien alojen spesialisti kun he kysyivät. Kysyivät olenko atk-spesialisti johon sanoin etten oikein taida olla sitä. Tästä seurasi että talossa moni luuli etten ymmärrä mitään tietokoneista kun olin niin itse mukamas sanonut. Tuosakin tarkoitukseni oli vain miellyttää heitä ja olla ystävällinen, jotteivät he tuntisi alemmuutta kun itse eivät osanneet käyttää tietokonetta juuri lainkaan. En ole atk-alan ihminen mitenkään. Ihan käyttäjätasolla siis. Tuollaista kohtelua sain kun olin ystävällinen. Ei kovin kivaa tuokaan.

On ihan sama mitä sanot tai teet. Kyllä kiusaaja kääntää sen aina sinun viaksesi tai yleiseksi pilkan aiheeksi. Se siinä onkin taktiikka että uhriksi valitulta ei kelpaa mikään. Tarkoitus on tuhota kiusattu järjestelmällisesti ja saada kiusattu oireilemaan jotenkin. Siitä on sitten hyvä jatkaa ja osoittaa että uhriksi valittu onkin oikeasti "hullu". Näin se menee valitettavasti.

• ap.
        et vältä kiusaamista kirjoitti:

On ihan sama mitä sanot tai teet. Kyllä kiusaaja kääntää sen aina sinun viaksesi tai yleiseksi pilkan aiheeksi. Se siinä onkin taktiikka että uhriksi valitulta ei kelpaa mikään. Tarkoitus on tuhota kiusattu järjestelmällisesti ja saada kiusattu oireilemaan jotenkin. Siitä on sitten hyvä jatkaa ja osoittaa että uhriksi valittu onkin oikeasti "hullu". Näin se menee valitettavasti.

Kyllä se sattuu kun toiset kiusaavat, ei siitä mihinkään pääse. Olin itkuinen ja myös yksityiselämäni kärsi. On raskasta, jos elämän kaikki ilot pitää kokea työpaikan ulkopuolella. Pelkäsin mennä töihin kun sieltä aina tuli jotain ivaa ja piikittelyä. Minulla ovat ulkopuoliset ja samojen ihmisten kiusaamat ihmiset sanoneet ettei ole mitään minkä olisin voinut tehdä toisin. Minusta kaivettiin vikoja joita sitten nälvittiin. Oireiluni oli aika voimakasta, tapaturmia. Loukkasin käteni aika pahasti kuntosalilla, sain tangot käteni päälle kun itkuisena yritin lievittää pahaa mieltäni urheilemalla. Käsi kesti parantua 3 kk, töissä kävin kuitenkin koko ajan. Se haittasi uuden paikan hakemista, kun koko ajan särki kättä. Olin kuin zombie, kävin töissä nälvittävänä ja yritin jotenkin selvityä elämästä. Käden paranemisen jälkeen irtisanouduin kun olin hankkinut uuden työn.

• kiltti pieni ihminen
        ap. kirjoitti:

Kyllä se sattuu kun toiset kiusaavat, ei siitä mihinkään pääse. Olin itkuinen ja myös yksityiselämäni kärsi. On raskasta, jos elämän kaikki ilot pitää kokea työpaikan ulkopuolella. Pelkäsin mennä töihin kun sieltä aina tuli jotain ivaa ja piikittelyä. Minulla ovat ulkopuoliset ja samojen ihmisten kiusaamat ihmiset sanoneet ettei ole mitään minkä olisin voinut tehdä toisin. Minusta kaivettiin vikoja joita sitten nälvittiin. Oireiluni oli aika voimakasta, tapaturmia. Loukkasin käteni aika pahasti kuntosalilla, sain tangot käteni päälle kun itkuisena yritin lievittää pahaa mieltäni urheilemalla. Käsi kesti parantua 3 kk, töissä kävin kuitenkin koko ajan. Se haittasi uuden paikan hakemista, kun koko ajan särki kättä. Olin kuin zombie, kävin töissä nälvittävänä ja yritin jotenkin selvityä elämästä. Käden paranemisen jälkeen irtisanouduin kun olin hankkinut uuden työn.

Juu, valitettavaa on, mutta kyllä olen itsekin tullut kiusatuksi monta kertaa, koska olen liian kiltti ja ja haluan miellyttää toisia. Kiusaajilla viiraa päästä ja he ovat vaan huonosti kasvatettuja, joilla on jotenkin ihmeellinen käsitys omasta mahtavuudestaan. Sitä sitten pönkitetään kiusaamalla ja etsimällä virheitä toisista :( Itse en edes kehtaisi ryhtyä moiseen. Moraali täytyy olla todella löysällä näillä... Muistakaa olla aina vahvempia sisäisesti. Kyllä se sitten aikanaan loppuu tai ainakin vähenee.

• hyvinkin.
        kiltti pieni ihminen kirjoitti:

Juu, valitettavaa on, mutta kyllä olen itsekin tullut kiusatuksi monta kertaa, koska olen liian kiltti ja ja haluan miellyttää toisia. Kiusaajilla viiraa päästä ja he ovat vaan huonosti kasvatettuja, joilla on jotenkin ihmeellinen käsitys omasta mahtavuudestaan. Sitä sitten pönkitetään kiusaamalla ja etsimällä virheitä toisista :( Itse en edes kehtaisi ryhtyä moiseen. Moraali täytyy olla todella löysällä näillä... Muistakaa olla aina vahvempia sisäisesti. Kyllä se sitten aikanaan loppuu tai ainakin vähenee.

Nimenomaan, kiusaajilla on alhainen moraali, koska minusta on keksitty paikkansa pitämättömiä tarinoita, joiden avulla on omaa ammattitaitoaan pönkitettiin. Muun muassa aiempaa työkokemusta ja koulutustani vähäteltiin muille ihmisille. Harvapa nyt tulee tietojen paikkansa pitävyyttä kysymään minulta, uudelta ihmiseltä. Näin minut mitätöitiin sitten muillekin. Mitään en saanut enkä voinut osata. Pomottamista, pompottamista, omien töiden teettämistä yms. esiintyi. Minusta toisen ihmisen työn tai koulutuksen vähätteleminen ja suoranaisten virheellisten tietojen levittäminen on osoitus alhaisesta moraalista. Oman surkean itsetuntonsa pönkittämisestä siinä oli kyse. Kun pitää kaikin tavoin tuoda itseään esiin, vaikkapa haukkumalla muita. Tuollaisesesta paikasta kannattaa lähteä pois. Ei se ole tervettä että ihmisiä haukutaan ja vähätellään kahvipöydissä, tosi negatiivista ajattelua sellainen. Minulla on kokemusta hyvästä työpaikasta ja hyvistä työkavereista, joten tiedän kyllä mitä eroa työpaikoilla voi olla. Valitettavasti en nähnyt muuta vaihtoehtoa kuin lähteä pois, ei tuollainen nälviminen mihinkään koskaan muutu. Esimiehet eivät tehneet mitään vaikka useita lähti samoista syistä.

• sitten oli
        hyvinkin. kirjoitti:

Nimenomaan, kiusaajilla on alhainen moraali, koska minusta on keksitty paikkansa pitämättömiä tarinoita, joiden avulla on omaa ammattitaitoaan pönkitettiin. Muun muassa aiempaa työkokemusta ja koulutustani vähäteltiin muille ihmisille. Harvapa nyt tulee tietojen paikkansa pitävyyttä kysymään minulta, uudelta ihmiseltä. Näin minut mitätöitiin sitten muillekin. Mitään en saanut enkä voinut osata. Pomottamista, pompottamista, omien töiden teettämistä yms. esiintyi. Minusta toisen ihmisen työn tai koulutuksen vähätteleminen ja suoranaisten virheellisten tietojen levittäminen on osoitus alhaisesta moraalista. Oman surkean itsetuntonsa pönkittämisestä siinä oli kyse. Kun pitää kaikin tavoin tuoda itseään esiin, vaikkapa haukkumalla muita. Tuollaisesesta paikasta kannattaa lähteä pois. Ei se ole tervettä että ihmisiä haukutaan ja vähätellään kahvipöydissä, tosi negatiivista ajattelua sellainen. Minulla on kokemusta hyvästä työpaikasta ja hyvistä työkavereista, joten tiedän kyllä mitä eroa työpaikoilla voi olla. Valitettavasti en nähnyt muuta vaihtoehtoa kuin lähteä pois, ei tuollainen nälviminen mihinkään koskaan muutu. Esimiehet eivät tehneet mitään vaikka useita lähti samoista syistä.

sairas koko työpaikka ja sen kulttuuri. Ehkä jopa tietoisesti pelataan hyviä tyyppejä pois, jotta mahdollisimman monen paikan täyttävät ilkiöt ja kaikkia riskejä karttavat nynnykät. Näin voidaan aina saada edut itselle ja kavereille, eikä kukaan tohdi manipulatiivisille kiusaajille antaa potkujakaan, vaan he lähtenevät viimeisten joukossa. Mutta tosiaan, terveitäkin työyhteisöjä on onnistuttu muodostamaan, että jaksakaa vielä hakea.

• kiusaajat
        ap. kirjoitti:

etsivät tietoisesti, "käsikopelolla" toisten heikkoja kohtia testatakseen, kenestä voisivat saada niskaotteen. Mistään heidän puheistaan ja juoruistaan ei kannata loukkaantua tunnetasolla. Kyllä he tietävät, kenelle juorujaan kertovat (mielellään kohteen kuullen). Ne ovat niitä samoja, jotka ovat ennenkin imeneet niitä kuin sienet ja ovat aina juonessa mukana. Ei heidän ajatuksillaan ole pennin väliä. Sitten pomolle voitte esittää ansioluettelonne, ja fiksuille ihmisille, jotka vilpittömästi kysyvät.

• ap.
        kiusaajat kirjoitti:

etsivät tietoisesti, "käsikopelolla" toisten heikkoja kohtia testatakseen, kenestä voisivat saada niskaotteen. Mistään heidän puheistaan ja juoruistaan ei kannata loukkaantua tunnetasolla. Kyllä he tietävät, kenelle juorujaan kertovat (mielellään kohteen kuullen). Ne ovat niitä samoja, jotka ovat ennenkin imeneet niitä kuin sienet ja ovat aina juonessa mukana. Ei heidän ajatuksillaan ole pennin väliä. Sitten pomolle voitte esittää ansioluettelonne, ja fiksuille ihmisille, jotka vilpittömästi kysyvät.

Se on tosi vaikea olla pahoittamatta mieltä jos koko ajan loukataan. Teki mitä tahansa niin aina nälvitään. Yritin olla kiusaajille ystävällinen mutta se ei auttanut. Tein työni mahdollisimman hyvin. Niiden kiusaajien mielipidettä kysyttiin kun jatkostani päätettiin eli oli heillä tosi paljon vaikutusvaltaa. Minun piti myös miellyttää heitä henkilönä, aina piti auttaa ja tehdä heidän työnsä ja antaa heidän loistaa sitten hyvänä työntekijänä. Ne molemmat kiusaajat ovat itse saaneet huonoa kohtelua osakseen ja nyt sitten pistävät vahingon kiertämään. On totta että siinä työpaikassa moni muukin sai törkeää kohtelua osakseen ja jos joku lähti pois niin puhuttiin takanapäin aina kuinka se toinen ei pärjännyt. Minulla on vieläkin ystäviä siinä organisaatiossa ja olen kuullut, että meno siellä meidän osastolla on ihan samanlaista kuin silloin eli mikään ei muutu. Huomasin kuinka tärkeä asia töissä viihtyminen on minulle. Eipä sitä voi etukäteen koskaan tietää jos menee uuteen paikkaan. Tuossakin organisaatiossa oli sellaisia osastoja ja ryhmiä, joissa oli mainio yhteishenki ja joissa porukat viihtyivät. Nuo kaksi katkeraa käärmettä pilasivat meidän osaston. Moni joutui lähtemään heidän takiaa, esimiehetkin vaihtuivat joten vika ei ollut silloisessa esimiehessäni. Kateus on kauheaa kun sen kohteeksi joutuu. Olin laiha, ruma, akateeminen, mutten osannut mitään, elämässni epäonnistunut kun en tuon kummempaa työni ollut onnistunut löytämään. Lähes joka päivä sain kuulla kuinka epäonnistunut yksilö minä olin milloin missäkin asiassa.

• asiasta
        ex-kiusattu. kirjoitti:

Sinussa on jotain positiivisella tavalla omalaatuista tai omaleimaista, jota kiusaajasi kadehtivat. Ja tällä tavalla he pitävät yllä omaa heikkoa itsetuntoaan tuomalla itsensä huomioimisen tarpeet esiin häiriökäytökselllään. Todennäköisesti heidän ammatillisessa osaamisessaan on puutteita ja näkemykset suuremman kokonaisuuden toiminnasta puuttuvat. Ja näissä tapauksissa sitten uskotaan uskottuun henkilöön joka organisaatioista lörpöttää asiat ryhmän tai henkilön tietouteen. Tällaisia puusilmiä on nykyään paljon liikenteessä. Tai sitten vain yksinkertaisesti se nykyään olemassa oleva luulo, että jokainen on itse kova tyyppi tai luulo siitä että tietää, enemmän kuin todellisuudessa osaa ihmiset oirehtimaan, kun työyhteisöön tuleekin aika-ajoittain terveellä persoonallisuudella varustettuja henkilöitä. On myös olemassa erilaisia persoonallisuushäiriöitä ja sairasta ryhmädynamiikkaa, kun heikkojen tai asiaa syvällisesti ymmärtämättömien persoonien pelot saavat heidät hyökkäyskannelle ja nokkimaan uhriaan. Monesti hyvät käytöstavat tulkitaan apinalaumoissa heikkoudeksi, vaikka ne ovat itseasiassa osoitusta luonteenlujuudesta. Ja tästä tietoudesta on kiusaava osapuoli jäänyt osattomaksi luullen, että vaikeneminen ei korreloi viisauteen. On myös niin, että idioottikiusaajat voivat välttää tavallaan toimia todelliseen elämään ja aikuisuuteen kuuluvaa vastuunottoa kaatamalla aina yhä uudelleen paskasankkonsa toisten ja viattomien uhriensa päälle. Eihän täällä maailmassa koskaan oikeus ole vallinnut. Mutta kun siihen on vielä nykyisin lisätty tyhmyys. Niin ei ole ihme, että lamat ja muut tulee, niin ettei niihin voida mitenkään reagoida, jos ja kun erilaiset organisaatiot on masinoitu erilailla häiriintyneiden persoonallisuuksia egonjatkeiksi ja temmellyskentiksi. Itse pääasian ja tuloksen tekemisen filosofiasta käytävän keskustelun sijalle. Jälki tästä tyhmyyden, sadistisuuden ja pelkuruuden kulttuurista ei ole mitenkään mairitteleva.

• tilanteesta.
        ap. kirjoitti:

Se on tosi vaikea olla pahoittamatta mieltä jos koko ajan loukataan. Teki mitä tahansa niin aina nälvitään. Yritin olla kiusaajille ystävällinen mutta se ei auttanut. Tein työni mahdollisimman hyvin. Niiden kiusaajien mielipidettä kysyttiin kun jatkostani päätettiin eli oli heillä tosi paljon vaikutusvaltaa. Minun piti myös miellyttää heitä henkilönä, aina piti auttaa ja tehdä heidän työnsä ja antaa heidän loistaa sitten hyvänä työntekijänä. Ne molemmat kiusaajat ovat itse saaneet huonoa kohtelua osakseen ja nyt sitten pistävät vahingon kiertämään. On totta että siinä työpaikassa moni muukin sai törkeää kohtelua osakseen ja jos joku lähti pois niin puhuttiin takanapäin aina kuinka se toinen ei pärjännyt. Minulla on vieläkin ystäviä siinä organisaatiossa ja olen kuullut, että meno siellä meidän osastolla on ihan samanlaista kuin silloin eli mikään ei muutu. Huomasin kuinka tärkeä asia töissä viihtyminen on minulle. Eipä sitä voi etukäteen koskaan tietää jos menee uuteen paikkaan. Tuossakin organisaatiossa oli sellaisia osastoja ja ryhmiä, joissa oli mainio yhteishenki ja joissa porukat viihtyivät. Nuo kaksi katkeraa käärmettä pilasivat meidän osaston. Moni joutui lähtemään heidän takiaa, esimiehetkin vaihtuivat joten vika ei ollut silloisessa esimiehessäni. Kateus on kauheaa kun sen kohteeksi joutuu. Olin laiha, ruma, akateeminen, mutten osannut mitään, elämässni epäonnistunut kun en tuon kummempaa työni ollut onnistunut löytämään. Lähes joka päivä sain kuulla kuinka epäonnistunut yksilö minä olin milloin missäkin asiassa.

"Minulla on vieläkin ystäviä siinä organisaatiossa ja olen kuullut, että meno siellä meidän osastolla on ihan samanlaista kuin silloin eli mikään ei muutu." Oletko varma, että sinulla on ystäviä siinä organisaatiossa? Etteivät he vain ole tiedustelijoita ja oletkin vain sairauden ulkokehällä. Tällaistakin on olemassa. Tai onko varmaa, ettet itse ole kiinnostunut osaksi siitä mitä olet saanut siitä organisaatiosta kuulla jälkeenpäin? Jokatapauksessa vaikuttaa siltä, että olet ehkä osaksi kuitenkin ankkuroinut oman elämäsi nykyisen olemuksen siihen, että miten heillä menee, joilla menee huonosti. Näissä tapauksissa ei kuitenkaan kannata olla enää missään tekemisissä sellaisen kanssa joka joskus on sairastuttanut. Koska voihan olla niin, että se normaalin elämän tuulahdus, jonka sinä siihen organisaatioon vielä tuot on se, joka sitä voi vielä pitää pystyssä? Ja muuten se jo sortuisi. Itse tiedän sellaisia yhteisöjä, joiden uteliasuus ei rajoitu vain nykyisiin, vaan myös menneiden tilanteista pyritään olemaan mahdollisimman laajasti perillä, että heidänkin asioidaan voitaisiin vielä ruotia, jos nykyisissä asioissa vaikka hetkeksi olisikin taukoa? Voin tietysti olla väärässäkin? Mutta ei vara silti venettä kaada?

• ap.
        tilanteesta. kirjoitti:

"Minulla on vieläkin ystäviä siinä organisaatiossa ja olen kuullut, että meno siellä meidän osastolla on ihan samanlaista kuin silloin eli mikään ei muutu." Oletko varma, että sinulla on ystäviä siinä organisaatiossa? Etteivät he vain ole tiedustelijoita ja oletkin vain sairauden ulkokehällä. Tällaistakin on olemassa. Tai onko varmaa, ettet itse ole kiinnostunut osaksi siitä mitä olet saanut siitä organisaatiosta kuulla jälkeenpäin? Jokatapauksessa vaikuttaa siltä, että olet ehkä osaksi kuitenkin ankkuroinut oman elämäsi nykyisen olemuksen siihen, että miten heillä menee, joilla menee huonosti. Näissä tapauksissa ei kuitenkaan kannata olla enää missään tekemisissä sellaisen kanssa joka joskus on sairastuttanut. Koska voihan olla niin, että se normaalin elämän tuulahdus, jonka sinä siihen organisaatioon vielä tuot on se, joka sitä voi vielä pitää pystyssä? Ja muuten se jo sortuisi. Itse tiedän sellaisia yhteisöjä, joiden uteliasuus ei rajoitu vain nykyisiin, vaan myös menneiden tilanteista pyritään olemaan mahdollisimman laajasti perillä, että heidänkin asioidaan voitaisiin vielä ruotia, jos nykyisissä asioissa vaikka hetkeksi olisikin taukoa? Voin tietysti olla väärässäkin? Mutta ei vara silti venettä kaada?

Minulla ei ole kuin omat luottoystävät ja siinä samassa organisaatiossa samojen henkilöiden kiusaamat ja muut tukijani, joiden kanssa olen pystynyt asiasta puhumaan. Nykyinen työni liittyy siihen organisaation joten en pääse karkuun. Minulla edellytetään olevan ystäviä ja suosittelijoita ko.organisaatiossa. Minulta aina kysytään syitä siihen miksi lähdin pois niin arvostetusta työpaikasta. Eli vika on aina minussa, teinpä mitä tahansa. Miten tästä eteenpäin. Loppuikäni pelkään sanoa mitään nöyryytetyksi tulemisen pelossa. Mitään en saa osata, kaikki kostetaan. Hiljaakaan ei voi olla, koska sitten kiusataan ja nälvitään siitä, että on ylimielinen eikä pärjää. En oikeasti tiedä minkälainen minun pitäisi olla, että kelpaisin. Tai että edes saisin olla rauhassa. Ymmärrän hyvin,että jonkun mielestä olen tyhmä ja turha, en vain haluaisi kuulla sitä ihan joka päivä. Se on ilmeisesti liikaa vaadittu monissa työyhteisöissä.

• Marru*****
        ex-kiusattu. kirjoitti:

minä kirjoittaisin:) Ikävästi minulta kirjoitettu että "hyvä kun on muitakin samanlaisia tapauksia" mutta tarkoitan sillä etten ole selvästikään yksin tuon ongelman kanssa. Olen myös miettinyt että mitä vikaa minussa on kun aina kiusaajat hyökkäävät, vaikka yritän olla kaikille tasapuolinen ja ystävällinen. Mutta olen myös, kuten sinäkin, tullut siihen tulokseen että kiusaajat "haistavat" hyvän uhrin. Minut on pienestä pitäen kasvatettu sanonnalla: "viisaampi väistyy" ja sitä olen noudattanut enkä ole alentunut samalle tasolle riidan haastajien kanssa, koska nämä ovat todella sivitymättömiä ihmisiä. Joskus mietin että mistä kolosta ne ovat oikein ryömineet.....

• näkyy päällepäin.
        Marru***** kirjoitti:

minä kirjoittaisin:) Ikävästi minulta kirjoitettu että "hyvä kun on muitakin samanlaisia tapauksia" mutta tarkoitan sillä etten ole selvästikään yksin tuon ongelman kanssa. Olen myös miettinyt että mitä vikaa minussa on kun aina kiusaajat hyökkäävät, vaikka yritän olla kaikille tasapuolinen ja ystävällinen. Mutta olen myös, kuten sinäkin, tullut siihen tulokseen että kiusaajat "haistavat" hyvän uhrin. Minut on pienestä pitäen kasvatettu sanonnalla: "viisaampi väistyy" ja sitä olen noudattanut enkä ole alentunut samalle tasolle riidan haastajien kanssa, koska nämä ovat todella sivitymättömiä ihmisiä. Joskus mietin että mistä kolosta ne ovat oikein ryömineet.....

Olen koko elämäni kerjännyt muiden ihmisten hyväksymistä. Pienenä minut kasvatettiin siihen, että minun pitää miellyttää muita ihmisiä ja jos joku ei pidä minusta olen epäonnistunut. Ne kiusaajat huomaavat sen kun teen kaikkeni ollakseni heille mieliksi. Olin koeajalla ja yritin pitää työpaikkani tekemällä kaikkeni jotta minusta pidettäisin. Työ kyllä jatkui, esimiehet olivat tyytyväisiä,mutta kateelliset kolleegat kiusasivat entistä enemmän. Ahkeruus oli yksi syy miksi minua vihattiin. Olisi pitänyt olla huonompi työntekijä, niin vanhat työntekijät olisvat saaneet loistaa. Epäonistuin, koska jouduin työpaikkakiusatusi.

• Marru*****
        näkyy päällepäin. kirjoitti:

Olen koko elämäni kerjännyt muiden ihmisten hyväksymistä. Pienenä minut kasvatettiin siihen, että minun pitää miellyttää muita ihmisiä ja jos joku ei pidä minusta olen epäonnistunut. Ne kiusaajat huomaavat sen kun teen kaikkeni ollakseni heille mieliksi. Olin koeajalla ja yritin pitää työpaikkani tekemällä kaikkeni jotta minusta pidettäisin. Työ kyllä jatkui, esimiehet olivat tyytyväisiä,mutta kateelliset kolleegat kiusasivat entistä enemmän. Ahkeruus oli yksi syy miksi minua vihattiin. Olisi pitänyt olla huonompi työntekijä, niin vanhat työntekijät olisvat saaneet loistaa. Epäonistuin, koska jouduin työpaikkakiusatusi.

viehättävät ja karismaattiset ihmiset joutuvat kiusatuiksi koska nämä kiusaajat haluaisvat sen karisman toiselta ja sitähän ei mistään kaupasta eikä kursseilta saa, vaan se on syntymälahja. Pitäisi varmaan olla imarreltu että joku "huomaa":))

• ap.
        Marru***** kirjoitti:

viehättävät ja karismaattiset ihmiset joutuvat kiusatuiksi koska nämä kiusaajat haluaisvat sen karisman toiselta ja sitähän ei mistään kaupasta eikä kursseilta saa, vaan se on syntymälahja. Pitäisi varmaan olla imarreltu että joku "huomaa":))

Jos katson niitä aiempia kiusattuja, niin he olivat nimenomaan viehättäviä ihmisiä, suosittuja kun taas ne meidän kiusaajat aina marisivat sitä kun eivät saa mistään huomiota. Niistä kiusaajista voi sanoa sen verran, että he olivat huomiohakuisia, turhautuneita ja kyllästyneitä työhönsä. Jatkuvasti toivat itseään esiin haukkumalla muita laiskaksi.

• Mister -34
        et vältä kiusaamista kirjoitti:

Taitaa olla höyrymakkara makkarakuori, makkarateltta davalyan asialla tuota kommenttia kiusaamisesta kirjottanu, nykynen profiilikuva ihan teltta, davalyan on makkarateltta, hyi helvetti mikä läski :D davalyan chatin pahin häirikkö

• 11+33
        ex-kiusattu. kirjoitti:

"Itse olen sellainen että välttelen ihmisiä, joista en pidä tai joista tiedän että he eivät pidä minusta."

Minulla on aina ollut tapana toimia samoin. En pysty ymmärtämään raakkujia ja räkyttäjiä, jotka haukkuvat jonkun ihmisen tylsäksi, ikäväksi, ärsyttäväksi,.. ja kuitenkin pörräävät hänen perässään!

Aikuiset työpaikkakiusaajat käyttäytyvät samoin kuin lapsikiusaajat eli haluavat saada selkoa myös uhrinsa vapaa-ajan tekemisistä. Seuraillaan jopa fyysisesti, naapureilta ja sukulaisilta udellaan tietoja. Kiusaajaporukka pitää toisensa "ajantasalla" puhelimen ja netin välityksellä myös vapaapäivinä ja lomilla. Tämä on kieroutuneiden ihmisten toimintaa, joka juontanee juurensa jostain todella kaukaa ihmiskunnan alkeellisilta ajoilta.

Luulisi, että tällaisen privitiivikäyttäytymisen vähentämiseksi voitaisiin tehdä jotain lasten varhaiskasvatuksessa. Hyvin selkeästi ilmiö on lapsilla havaittavissa, mutta kun käytösmalli jää päälle koko elämän ajaksi, on se melkoinen vamma ihmisessä.

• Miten sen ottaa
        näkyy päällepäin. kirjoitti:

Voi se näkyä ja sitä voisi nimittää myös jonkinasteiseksi sosiaalisuudeksi tai yhteistyökyvyksi. Haluaa että työt ja asiat voisi hoitaa sopuisasti ja demokraattisesti jos mahdollista. Ei ole halua tai sitten sitä valmiutta taisteluun. Eli ei aina huono ominaisuus. Kiusaaja taas tekisi jo tästä tekstistä johtopäätöksen: hyvää uhriainesta nams!

• 7+7
        asiasta kirjoitti:

Sinussa on jotain positiivisella tavalla omalaatuista tai omaleimaista, jota kiusaajasi kadehtivat. Ja tällä tavalla he pitävät yllä omaa heikkoa itsetuntoaan tuomalla itsensä huomioimisen tarpeet esiin häiriökäytökselllään. Todennäköisesti heidän ammatillisessa osaamisessaan on puutteita ja näkemykset suuremman kokonaisuuden toiminnasta puuttuvat. Ja näissä tapauksissa sitten uskotaan uskottuun henkilöön joka organisaatioista lörpöttää asiat ryhmän tai henkilön tietouteen. Tällaisia puusilmiä on nykyään paljon liikenteessä. Tai sitten vain yksinkertaisesti se nykyään olemassa oleva luulo, että jokainen on itse kova tyyppi tai luulo siitä että tietää, enemmän kuin todellisuudessa osaa ihmiset oirehtimaan, kun työyhteisöön tuleekin aika-ajoittain terveellä persoonallisuudella varustettuja henkilöitä. On myös olemassa erilaisia persoonallisuushäiriöitä ja sairasta ryhmädynamiikkaa, kun heikkojen tai asiaa syvällisesti ymmärtämättömien persoonien pelot saavat heidät hyökkäyskannelle ja nokkimaan uhriaan. Monesti hyvät käytöstavat tulkitaan apinalaumoissa heikkoudeksi, vaikka ne ovat itseasiassa osoitusta luonteenlujuudesta. Ja tästä tietoudesta on kiusaava osapuoli jäänyt osattomaksi luullen, että vaikeneminen ei korreloi viisauteen. On myös niin, että idioottikiusaajat voivat välttää tavallaan toimia todelliseen elämään ja aikuisuuteen kuuluvaa vastuunottoa kaatamalla aina yhä uudelleen paskasankkonsa toisten ja viattomien uhriensa päälle. Eihän täällä maailmassa koskaan oikeus ole vallinnut. Mutta kun siihen on vielä nykyisin lisätty tyhmyys. Niin ei ole ihme, että lamat ja muut tulee, niin ettei niihin voida mitenkään reagoida, jos ja kun erilaiset organisaatiot on masinoitu erilailla häiriintyneiden persoonallisuuksia egonjatkeiksi ja temmellyskentiksi. Itse pääasian ja tuloksen tekemisen filosofiasta käytävän keskustelun sijalle. Jälki tästä tyhmyyden, sadistisuuden ja pelkuruuden kulttuurista ei ole mitenkään mairitteleva.

Kiitos nimimerkille "asiasta" kirjoituksestasi, se on niin totta!

• Ahkera työntekijä

Ei mitenkään, jos työyhteisön arvot ovat "sivuraiteilla".

Työpaikkakiusaajat ovat huonolla itsetunnolla ja koulutuksella varustettuja. He kadehtivat hyvin käyttäytyviä ja työpaikan sääntöjä sekä arvoja noudattavia työntekijöitä.

Työpaikkakiusaaja hakee itselleen ns. "luottoporukan", joka sopivan tilaisuuden tullen (esim. kun esimies ei ole paikalla tai kuulolla) tekee oman, etukäteen sovitun jutun kiusatulle. Tämä tapahtuu salakavalasti niin, että uhri ei voi tarttua asiaan mistään kohdasta viedäkseen sitä tiedoksi esimiehilleen tai työpaikkalääkärille.

Ei aina auta vaikka vaihtaa työyhteisöä, mikäli uudessa työyhteisässä on "jäämiä" tai tiettyjä yhteyksiä aiempaan työyhteisöön. Kiusaamista jatketaan edellisenkin työyhteisön toimesta "kehottamalla" tiettyjä omia kavereita jatkamaan touhua edelleen. Keksitään valheita ja kaikenlaista tekaistua syytä, miksi jotain työkaveria tulee kiusata ja hänestä yritetään näin päästä eroon. Kiusaaminen ei lopu siihen, että kiusattu lähtee, vaan kiusaaja tulee aina siirtää pois niin työpaikalta kuin koulustakin.

Jos kiusattu aina siirretään toiseen paikkaan, kiusaajat vahvistuvat entisestään ja jatkavat työtään seuraavaa uhriä etsien. Kiusattua kohtaan hänen siirtämisensä on epäoikeudenmukaista.

Kiusaamisesta pitäisi seurata suurempia "sanktioita" niin, että se saataisiin loppumaan tai ainakin vähenemään.

Työyhteisöissä on valitettavasti myös näitä "hameväkeen" kuuluvia miehiä, jotka käyttäytyvät raukkamaisesti ja ala-arvoisesti naispuolista työtoveriaan kohtaan harrastamalla henkistä väkivaltaa oikein porukalla kilttiä naisihmistä kohtaan. Mitä tässä voisi tehdä ?

Esimiehillä tulisi olla niin suuri ja vaikutusvaltainen auktoriteetti ja heillä pokkaa puuttua työpaikkakiusaamiseen ajoissa ennenkuin joku kiusatuista sairastuu vakavasti. Kiusaajat pitäisi myös haastaa vastuuseen kiusatulle tekemästään haitasta samoin kuin fyysisestä väkivallasta yleensä.

Kiusaajan tulisi ajatella myös kiusatun perhettä ja muita läheisiä, Miten esimerkiksi perheenäiti jaksaa huolehtia ja huoltaa alaikäiset lapsensa, kun työpaikka vie kaikki henkiset voimat.

Kiusaaminen ei lopu, ellei siihen puututa kovemmalla kädellä koko yhteiskunnan taholta.

• raha ratkaisee

"Työpaikkakiusaajat ovat huonolla itsetunnolla ja koulutuksella varustettuja. He kadehtivat hyvin käyttäytyviä ja työpaikan sääntöjä sekä arvoja noudattavia työntekijöitä."

Tuo väittämä voi päteä monissa paikoissa, mutta aina se ei mene noin. Omalla kohdalla kiusaaja oli omasta mielestään paremmin koulutettu kuin muut siellä työpaikassa. Hänellä oli omat säännöt ja meidän muiden piti noudattaa sen firman sääntöjä ja arvoja. Kaikki mikä oli meiltä muilta kiellettyä, oli häneltä sallittua. Eniten korpes se, että miten työnjohto katsoi sormien välistä hänen tekemisiään ja tekemättä jättämisiään. En olis ennakkoon uskonut, että hyväntekeväisyysfirma suosii työpaikkakiusaajaa muitten kustannuksella. Hänet jopa palkittiin kaikesta "hyvästä" jatkamalla työsopimusta. Ei hän pelkästään mulle ollut vittumainen vaan monelle muullekin teki siellä töissäolosta vaikeaa. Huvittavaa, että hänellä oli omat tukijoukot, palvelijat, jotka oikeasti tekivät hänen työnsä oman työnsä lisäksi. Yhdessä vaiheessa yritin saada siirtoa siitä työpisteestä toiseen paikkaan, jopa itkin työnjohdon edessä, mutta en saanut. Piti kärsiä kaikkea selän takana haukkumisia, tehdyn työn nollaamista, kaikenlaisia kuittailuja pitkään ennen kuin sain siirron toiseen työpisteeseen. Sitten vasta loppui se kiusaaminen. Ikinä mua ei ole missään työpaikassa niin paljon nöyryytetty kuin tuossa paikassa. Työnjohto tiesi kaikesta, mutta ei viitsinyt puuttua tai pitää puhuttelua kyseiselle henkilölle. Kai se henkilö oli jollain tavalla arvokas sille firmalle ja sen takia eivät puuttuneet sen käytökseen muita kohtaan. Mutta mun arvostus sitä firmaa kohtaan laski kuin lehmän häntä. Samanlainen paskapulju kuin muutkin paikat, ei tasavertaisuudesta tietoakaan tai yhdenmukaisuudesta tai mistään muistakaan arvoista, joita siinä firmassa mainostettiin julkisuudessa.

• 88888811
        raha ratkaisee kirjoitti:

"Työpaikkakiusaajat ovat huonolla itsetunnolla ja koulutuksella varustettuja. He kadehtivat hyvin käyttäytyviä ja työpaikan sääntöjä sekä arvoja noudattavia työntekijöitä."

Tuo väittämä voi päteä monissa paikoissa, mutta aina se ei mene noin. Omalla kohdalla kiusaaja oli omasta mielestään paremmin koulutettu kuin muut siellä työpaikassa. Hänellä oli omat säännöt ja meidän muiden piti noudattaa sen firman sääntöjä ja arvoja. Kaikki mikä oli meiltä muilta kiellettyä, oli häneltä sallittua. Eniten korpes se, että miten työnjohto katsoi sormien välistä hänen tekemisiään ja tekemättä jättämisiään. En olis ennakkoon uskonut, että hyväntekeväisyysfirma suosii työpaikkakiusaajaa muitten kustannuksella. Hänet jopa palkittiin kaikesta "hyvästä" jatkamalla työsopimusta. Ei hän pelkästään mulle ollut vittumainen vaan monelle muullekin teki siellä töissäolosta vaikeaa. Huvittavaa, että hänellä oli omat tukijoukot, palvelijat, jotka oikeasti tekivät hänen työnsä oman työnsä lisäksi. Yhdessä vaiheessa yritin saada siirtoa siitä työpisteestä toiseen paikkaan, jopa itkin työnjohdon edessä, mutta en saanut. Piti kärsiä kaikkea selän takana haukkumisia, tehdyn työn nollaamista, kaikenlaisia kuittailuja pitkään ennen kuin sain siirron toiseen työpisteeseen. Sitten vasta loppui se kiusaaminen. Ikinä mua ei ole missään työpaikassa niin paljon nöyryytetty kuin tuossa paikassa. Työnjohto tiesi kaikesta, mutta ei viitsinyt puuttua tai pitää puhuttelua kyseiselle henkilölle. Kai se henkilö oli jollain tavalla arvokas sille firmalle ja sen takia eivät puuttuneet sen käytökseen muita kohtaan. Mutta mun arvostus sitä firmaa kohtaan laski kuin lehmän häntä. Samanlainen paskapulju kuin muutkin paikat, ei tasavertaisuudesta tietoakaan tai yhdenmukaisuudesta tai mistään muistakaan arvoista, joita siinä firmassa mainostettiin julkisuudessa.

Pitää paikkansa !

Lainaus:
        Ei aina auta vaikka vaihtaa työyhteisöä, mikäli uudessa työyhteisässä on "jäämiä" tai tiettyjä yhteyksiä aiempaan työyhteisöön. Kiusaamista jatketaan edellisenkin työyhteisön toimesta "kehottamalla" tiettyjä omia kavereita jatkamaan touhua edelleen. Keksitään valheita ja kaikenlaista tekaistua syytä, miksi jotain työkaveria tulee kiusata ja hänestä yritetään näin päästä eroon. Kiusaaminen ei lopu siihen, että kiusattu lähtee, vaan kiusaaja tulee aina siirtää pois niin työpaikalta kuin koulustakin.

• kaiken saman kokenut

Allekirjoitan täysin kirjoittamasi. Kaiken tuon kokeneena voin vain toivoa, että nämä työpaikkakiusaajaihmiset joutuvat vielä omassa elämässään vastaamaan teoistaan ja ihmisyydestään.

• adiasdjasid

Työpaikka kiusatuksi voi joutua myös hoitamalla hyvin hommat ja ei nöyristelemällä.
      Ne ketkä eivät hoida hommiaan niin alkavat pitää sitä toista luonnollisesti uhkana

• palkka työstä

Työpaikoilla on liian vähän töitä jos ehditään kiusaamaan! Töissä tehdään töitä, siitähän se palkkakin tulee.

• Ouij

Niinpä..

• Exä myöskin

Työpaikkakiusaamisen uhriksi ei yleensä joudu, jos heti huomattuaan kettuilua tai tönimistä/nälvimistä, sanoo tiukasti takaisin.

• juoruakkojen kopla

Ei se välttämättä siihen lopu. Naiset ovat eritoten sellaisia piruja, jotka osaavat pahan puhumisen taidon selän takana ja negatiivisen ilmapiirin lietsonnan. Asiansa osaava henkilöstöpäällikkö on kultaakin kalliimpi työpaikalla ja esimieheltä kaivataan myös jämäkkää työpaikkakiusaamiseen tarttumista. Jos kiusaaminen on toistuvaa, niin pitäisi esimerkin vuoksi pistää kiusaaja niskapersotteella työpaikasta ulos.

• kahdeksan

Akkakoplat voivat olla pahenpia kuin piru itse. Ne osaavat manipuloida ja imaista mukaansa niin työporukan kuin esimiehet sekä ylipäätään kaikki tahot, jotka tapahtumien kulkua saattaisivat selvittää. Jos uhri puolustautuu, hän tekee väärin. Mikäli uhri sitkeästi keskittyy työhönsä, kuin ei huomaisi mitään, on sekin virheratkaisu. Lahjakas manipuloija on etevämpi ihmismielen ja ryhmäkäyttäytymisen tuntija, kuin alaa opiskelleet. Tämän vuoksi kiusaamistapauksia on käytännössä mahdoton selvittää. Ellei ratkaisuksi katsota sitä, että uhri tavalla tai toisella poistuu kuviosta.

• väsyttää

"Työyhteisöissä on valitettavasti myös näitä "hameväkeen" kuuluvia miehiä, jotka käyttäytyvät raukkamaisesti ja ala-arvoisesti naispuolista työtoveriaan kohtaan harrastamalla henkistä väkivaltaa oikein porukalla kilttiä naisihmistä kohtaan. Mitä tässä voisi tehdä ?"

Meidän työpaikalla on juuri näitä "hameväkeen" kuuluvia miehiä. Harkitsen kyllä todenteolla työpaikan vaihtoa. Ehkä pahinta tässä tilanteessani on se, että lähin esimieheni on mukana kiusaamisessani. Tiedän, että "hameväkeen" kuuluvat miehet käyttäytyvät ala-arvoisesti muitakin kuin minua kohtaan, mutta jotenkin tuntuu, että nyt kaikki ovat keskittäneet kiusaamisensa minuun. Jatkuvasti yritetään tehdä naurunalaiseksi ja nolata julkisesti. Jos yritän joskus aloittaa jotakin keskustelua, joku alkaa heti puhua päälle toista juttua tai kukaan ei kuuntele. Jos huomaan jonkun vian koneessa tai laatupoikkeaman, tämä huomioni mitätöidään heti ja kiusaajat suunnilleen ottavat kunnian hyvästä huomiostani itselleen kertoessaan asiasta esimiehelle.

Lähin esimieheni on "kiukutteleva kakara", joka yrittää jatkuvasti saada minut nolatuksi ja käyttäytyy vihamielisesti. Onneksi työpaikallani on muutama hyväkin tyyppi, joiden ansiosta jaksaa vielä. Esimieheni pomo on sellainen, ettei hän ota mihinkään oikein kantaa ja lakaiseen asiat vain maton alle, joten hänelle en ainakaan menisi asiasta kertomaan.. Ehkäpä siis työsuojeluvaltuutetulle tai työterveyshuoltoon..? Tai sitten todellakin se työpaikan vaihto. Onneksi alallani on ainakin vielä suhteellisen hyvä työllisyystilanne. Toisaalta jonnekin työpaikan "hameväestä" pitäisi kertoa, ettei sama meininki jatkuisi. Mutta en usko, että mikään muuttaisi työpaikan ilmapiiriä ennen kuin "hameväki" on jäänyt eläkkeelle.

Olen tässä miettinyt useampaan kertaan, miksi ihmeessä minua kiusataan. Olen yrittänyt olla kaikille ystävällinen, avulias ja olla puhumatta pahaa toisten selän takana yms. Olen myös ahkera ja joustava työntekijä ja yritän ottaa kantaa huomaamiini epäkohtiin kertomalla asioita eteenpäin. Olen kyllä aika hiljainen varsinkin isoissa porukoissa. En halua tuoda itseäni liikaa esille, vaikka olen korkeammin koulutettu kuin monet muut työpaikalla. Ja niin tosiaan yritän miellyttää muita. Ehkä nämä piirteet on sitten jotain sellaisia, mihin kiusaajien on helppo tarttua.

• Aamuli_

Itsekin olen väsynyt töissä. Tämä on ensimmäinen työpaikkani, olen 19-vuotias, lukion juuri päättänyt ja vietän nyt välivuoden töissä ja haen ensi keväänä yliopistoon. Työpaikkakiusaajat ovat kolmikymppisiä-nelikymppisiä naisia. Sanomisiani vääristellään ja minua koitetaan julkisesti mollata ja nolata. Todella raskasta mennä töihin, varsinkin, kun olen niin kiltti, etten uskalla kiusaajille mitään takaisin sanoa. Esimiehelle olen sanonut, mutta homma ei ole loppunut. Edessä varmaankin takaisin kotiin muutto ja harjoittelupaikan etsiminen, ei tällaisen oikean työpaikan.

• urpo artisti

Olen kuullut samaa vaimoltani, joka ensimmäisessä alan työpaikassa sai kokea samanlaista kuppikuntasyrjintää. Kannattaa pitää puolensa ja sanoa vastaan.

• sosiaalisesti tollo

Olen aina lyönyt jauhot kurkkuun kiusaajilta. Ole rohkeasti oma itsesi. Älä anna periksi vaan puhu kiusaajan kanssa kahden kesken ja selvitä mikä on hänen ongelmansa. Työpaikkakiusaaminen saattaa johtua yleensä vain huonosta kommunikaatiosta. Juttelin yhden räiskyvän työkaverin kanssa ainakin tunnin työasisoista ja nyt meidän välimme ovat mitä parhaimmat. Saamalla kiusaajien luottamuksen puolellesi olet voittanut.

• yksi tolvana

"Saamalla kiusaajien luottamuksen puolellesi olet voittanut."

Mitä henkisesti terve ihminen tekee työpaikkakiusaajien luottamuksella?

• Tälläisin ajatuksin

Ihan yksinkertainen tosiasia on: kaikki ihmiset ovat narsisteja, sillä aloitan vastaukseni. Narsistia pitää kaikkien miellyttää ja palvella koska hän tuntee olevansa prinsessa tahi prinssi eli kaikkein tärkein ja maailman napa. Jos joku ei ole samanmielinen hänen kanssaan, on toinen eittämäti kiusaaja.

On muitakin elementtejä, ikärasismi narsismin lisäksi, nuori ihminen käyttäytyy työpaikalla kaikentietäväisesti, eikä tajua, että juuri se vanhempi työntekijä on ollut rakentamassa työpaikan sujuvuutta, eikä suinkaan tekemässä hänen elämäänsä ikäväksi. Raamatussa se mainitaan käskyllä: kunnioita vanhempiasi.

Sitten on olemassa ylitehokkaita ihmisiä jotka verkostuvat narsistimaisesti sillätavoin, että esim useassa työpaikassa ei toiset uskalla lakisääteisiään taukojaan pitää. Ja mitä enemmän he hiillostavat työyhteisöä, niin sitä enemmän työnantaja alkaa kiristämään työaikoja ja lopulta todellisuudessa taukoa ei ole enää laskettuna työaikaan. Tämä aiheuttaa kärhämää, sillä "tehokkaat" ihmiset vievät vaikka tuhkatkin pesästä painostamalla muita kaltaisikseen.

Sitten ylitehokkaassa porukassa saattaa esiintyä homoseksuaalista hyökkäävää käyttäytymistä, josta toki työnantaja on mielissään työvuoroja kiristäessään aina vain tiukemmiksi.

Juu ei ole helppoa jarrutella ylikierroksilla käyviä suorittajia. Varsinkin nuoret eivät tätä tajua ja työnantajahan ihan mielellään käyttävät hyväkseen työntekijöitä jotka tekevät urakoimalla työnsä ja mahdollisimman pienipalkkaisena, nuori kuitenkin aikoinaan ikääntyy ja tulee sen asian eteen kuin edeltäjänsäkin, että se aika kun olin nuori työnantaja imi viimeisetkin mehut ja sitten alkaa silmitön ikärasismi, sillä hänelle joutuu nyt maksamaan enemmän palkkaa ammattitaidosta ja tietämyksestä ja kätevää on taas tässä kohtaa ottaa ikärasismi käyttöön, että työntekijä uupuisi henkisesti ja kaikilla mahdollisilla tavoin. Jos vaikka hänestä päästäisiin keinoja kaihtamatta.

Ja sitten vielä henkinen väkivalta aiheuttaa sairauksia, uupumista, masennusta yms. Ja tämä sotii kovasti sitä vastaan, jotta eläkeikää on korotettu ja työssä PITÄISI jaksaa pidempään,sillä pian maastamme saattaa loppua työntekijät, kun nyt lukemieni tietojen mukaan pian menee rikki miljoona yli 65 vuotiasta.

Että kandeeko sitä tietoista ikärasismia harrastaa ja aiheuttaa maahamme vaikka sitä kautta lama.

Nuorille neuvoksi: älkää lyöttäytykö työpaikoilla liian läheisiksi puumamaisiin iäkkäämpiin naisiin/samoin vastaavat miehet, nämä ovat usein parisuhdeongelmaisia ja usein imevät energiansa muista mahdollisimman elinvoimaisista jotka vetävät vastakkaista sukupuolta luokseen. Eli pidättäytykää ikäistenne seurassa ja vanhempien ihmisten kanssa kunnioittaen heidän ikäisiään. Puumilla ja alfoilla narsistisuuksissaan kun on tapana kaapata nuorilta seura nokan edestä. Näin vältytte sydänsuruilta ja mielipahalta. Joka kiireisen työn ohella jää käsittelemättä ja saattaa johtaa lopulta masentumiseenkin.

• maija19888

ei pysty välttämään

• virtaa22

Työpaikan ilmapiiri on viihtymisen a ja o. Onneksi ilmapiiriin voi myös vaikuttaa - jokainen omalla toiminnallaan ja johto kouluttamalla alaisiaan. Meillä työyhteisöä koulutti Valmennustalo Virta, jonka ihana naistiimi sai porukan vihdoin puhumaan. Kannattaa tutustua os. http://valmennustalovirta.fi/tyoyhteisotaidot/ !

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      4523
    2. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      564
      3429
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      173
      2171
    4. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      12
      1734
    5. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      96
      1596
    6. MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!

No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis
      Suomalaiset julkkikset
      35
      1558
    7. TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa

Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka
      Maailman menoa
      161
      1261
    8. OP Kaskimaa

Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.
      Kuhmo
      30
      1108
    9. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      224
      1041
    10. Viimeiset helmiterveiset

kaivatullesi tähän alas 🙇💙
      Ikävä
      70