Alaselkäkipujen takia olen säädellyt pyörääni. Satulan korkeus ja paikka on ok...säädin ohjaustankoa vähän korkeammalle ja selkään ei sattunut läheskään niin paljoa,mutta alapään arat paikat on hellänä,siis todella hellänä. Satulannokka on aavistuksen alaspäin. Näinkö tässä käy,kun toisesta kivusta pääsee niin toinen tulee? On kunnolliset pehmusteiset pyöräilyhousut. Pyörä on oikean kokoinen.
Mikä
10
954
Vastaukset
- fillaristi mies-81
Ongelma on väärän kokoinen pyörä. Jos mikään säätö ei auta, niin runko on yksinkertaisesti sinulle väärän kokoinen. Siihen ei paljon stemmien vaihtelu tai satulan korkeuden säätö auta.
- alkup. Maantiepyöräilijä
Minäkin vaikkaisin väärän pituista pyörää. Oletan, että kokeilit jo oikeassa asennossa, eli vaaterissa olleella satulalla. Oletko katsonut mitä tarkat laskurit sanovat? http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=22962 Pyöräilijän käsikirjassa on hyvä kremppaluku. Oletko lukenut sen? http://readme.fi/product.php?isbn=9789522201058
- aloittaja
alkup. Maantiepyöräilijä kirjoitti:
Minäkin vaikkaisin väärän pituista pyörää. Oletan, että kokeilit jo oikeassa asennossa, eli vaaterissa olleella satulalla. Oletko katsonut mitä tarkat laskurit sanovat? http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=22962 Pyöräilijän käsikirjassa on hyvä kremppaluku. Oletko lukenut sen? http://readme.fi/product.php?isbn=9789522201058
Minulla on naisten Bianchi koko 47 Itse olen 159cm ja jalan sisämitta 70cm näillä mitoilla sen pitäisi olla oikean kokoinen. Olen lukenut pyöräilijän käsikirjankin. Äh..en kyllä ole laittanut satulaa vaateriin vaan se on edelleen hiukka alaspäin,oisko tuolla vaikutusta ? Pitänee antaa hieman paikkojen parantua ja kokeilla vielä tuota istuinta. Toivottavasti auttaa.
- alkup. Maantiepyöräilijä
aloittaja kirjoitti:
Minulla on naisten Bianchi koko 47 Itse olen 159cm ja jalan sisämitta 70cm näillä mitoilla sen pitäisi olla oikean kokoinen. Olen lukenut pyöräilijän käsikirjankin. Äh..en kyllä ole laittanut satulaa vaateriin vaan se on edelleen hiukka alaspäin,oisko tuolla vaikutusta ? Pitänee antaa hieman paikkojen parantua ja kokeilla vielä tuota istuinta. Toivottavasti auttaa.
Laita nyt tuo satula oikeaan asentoon ja sitten voisi kokeilla kuitenkin sentin pari lyhyempää stemmiä, jos vaikka nuo laskurit näyttävätkin oikeaa kokoa. Kyse on yllättävän pienistä muutoksista, jotka vaikuttavat. Itselläni on aina maantiepyöräilykauden alkaessa hetken hieman jäykkänä selkä, koska en paljoa pyöräile talvella ja talvipyörä on selvästi korkeampi. Ihan pikku juttu: olethan pukeutunut oikein? Nyt ei ole vielä kesäasujen aika!
- satula eniten tökkii
aloittaja kirjoitti:
vaikka mitat ovat oikein kannattaa miettiä erilaista satulaa. Niitähän on monia erilaisia jopa ne joissa on keskellä aukko jne. mutta kokeile ensin se satula vaateriin.
- Mikke
kaiketi ajanut sillä pyörälläsi jo aiempinakin vuosina ? Joten jos satulan kanssa ei ole ollut aiemmin ongelmia, niin kyllä se oikea asento pitäisi satulan asentoa säätämällä löytyä. Ensimmäisenä tulisi mieleen, että jos ohjaustangon kokreutta nostaa, niin jotta säilyttäisi saman kulman satulaan nähden, niin ehkä senkin nokkaa saisi hiukkasen nostaa. Mutta jos satulan asentoa säätelee, niin kannattanee myöskin kokeilla pitäisikö sen korkeuttakin hiukan muuttaa. Ja keväisin kun aloitellaan usein tekemään pitkiä lenkkejä, niin paffa tulee helposti hiukan helläksi kunnes tottuu.
http://www.fillari-lehti.fi/perus/jutut/2005/Oikeakoko.pdf Ehkä sinulla on paino liikaa takapuolen päällä. Ajohousujen alla ei saisi olla myöskään alushousuja, koska ne saattavat aiheuttaa myös epämiellyttävää tunnetta.
- alottaja
kaikille samalla. Tällä pyörällä olen ajanut tommoset 600km,alkusyksystä tommoset 300km ja nyt tänä vuonna vähän yli 300km.Tämä on enimmäinen maantiepyörä. Saman tyyppistä selkävaivaa on aina alkukesästä ja pyödän säädöt menee suurennuslasin alle. Olenko sitten ennen osunut säädöissä kohdalleen ,kun se on niin pienestä kiinni vai onko selkä tottunut,senkö nyt osais sanoa. Osaan puketua sään mukaan ja en käytä pikkareita pyöräilyhousujen alla. Edellinen pyörä oli (on olemassa vieläkin)perushybridi jossa liian iso runko,mutta parhaana kesänä ajoin sillä 3500km ja ilman pehmusteita. Peffa kestää ja vaikka istuinluut tulisivatkin kipeiksi niin en ihan pienistä valittaisi,mutta kyse onkin niistä 'herkemmistä'paikoista ja olen siis nainen :)) No,tänään paikat tuntu jo ok.. Laitoin istuimen vatupassilla vaateriin( korjaan ,mies laittoi :)) )pitänee illalla kokeilla miltä tuntuu. Totuushan on,että paikat tottuu. Istuimen korkeuden tuntee polvissa,niissä kun on alkavaa nivelrikkoa niin liian korkea tai matala ilmoittaa kyllä itsestään.Polvet tuntuu hyvältä,on vain vaatinut enempi suojaa,kun ollut aika vilpoisia aamuja. Minulla on pyöräilijän käsikirja ja olen tutustunut perussäätöihin ja myös netissä lukenut juuri nuokin sivut.Pitäs ehkä vähän malttaa noiden säätämisienkin kanssa, olen ehkä vähän liiankin innokas. :)tai no,mies tekee sen minkä minä pyydän. Talvella en pyöräile.Varmaan vaatii kropaltakin sopeutumista . Niin ja koko talvi oli aikaa laittaa lihaksia kuntoon , mutta aina se vähän hepposeksi jää ja hiihdon varaan ja tästäkin otamme opiksi :)) Kivuttomia pyöräilyjä... :))
- ylihiihtäjä
Näillä palstoilla liikkuu monia provoilijoita ja siksi asiapitoisen vastausten laatiminen ei montakaan henkilöä kiinnosta. Kun otsikon teemalla kuitenkin saattaa olla yleisempääkin mielenkiintoa, niin tässä aiheesta hieman. Kysyjä lienee ollut nainen, mutta vastauksista päätellen vastaajat miehiä kuten minäkin olen. Naisen ja miehen lantio on luuston osalta toisistaan poikkeava ja yleensä naisilla leveämpi kuin miehillä. Edestä katsottaessa lantion alaosassa olevat istuinkyhmyt ovat naisilla etäämmällä toisistaan kuin miehillä. Istuttaessa tuolilla tai satulassa yläruumiin painon aiheuttama paine pitäisi kohdistua pääosin istuinkyhmyjen alueelle. Näin on pääkemisti meitä suunnitellessaan hyväksi havainnut. Lantion luustoa sivulta päin katsottaessa havaitaan, että naisilla häpyluu edessä ulottuu alemmaksi kuin miehillä. Lantioissa on myös pieniä yksilöllisiä eroja. Kumarassa ajoasennossa istuttaessa ei satulan kapea kärkiosa saa aiheuttaa painetta genitaalialueelle. Varsinkin naisilla edessä alempana oleva häpyluu saattaa tässä ajoasennossa aiheuttaa kasvaneen paineen kautta ongelmallisen kivun, hiertymiä ja/tai tulehduksen. Satula joka sopii yhdelle saattaa olla toiselle kuskille käyttökelvoton. Naisille tarkoitetut satulat ovat anatomiaperusteisesti leveämpiä kuin miesten satulat. Leveyksissä on myös eroja ja satulaa valittaessa tulisi omien istuinkyhmyjen etäisyyden lisäksi ottaa huomioon myös käyttötarkoitus. Mitä pystymmässä ajetaan (kaupunkiajoasentoa lähestyttäessä), sitä leveämpi satula on syytä valita. Istuinkyhmyjen pitää täysin osua satulan leveälle alueelle. Liiallista painetta ja siitä aiheutuvaa kiusaa välilihan alueella saattaa liian kapean satulan tavoin aiheuttaa liian pehmeä satula. Runsaalla geelipehmusteella varustetut satulat sopivat vain lyhytkestoiseen satunnaiseen pyöräilyyn. Ajettaessa säännöllisesti tuntien kestoisia matkoja tulee satulan oikean analogisen muotoilun lisäksi olla riittävän kova. Pehmusteet mieluummin ajohousuihin kun satulaan! Etuosan paineen pienentämiseksi voidaan Satulan kärkeä laskea hieman vaaterista, mutta ei kuitenkaan yli yhden senttimetrin. Kärjen laskemisesta on se haitta, että ajaja pyrkii valumaan satulassa kohti kärkeä ja tämän vastavoimaksi muodostuu käsiin lisärasitus. Aika-ajo-ohjaustangolla ajettaessa asialla ei kovin suurta merkitystä ole. Satuloita on muotoilultaan erilaisia ja jotkut on varustettu upotuksella tai aukolla väliliha-alueen paineen pienentämiseksi. Näistä ratkaisuista saattaa löytyä apua istumavaivoista kärsiville, kunhan ajohousut ovat priimaa laatua eivätkä laskostu satulan avanteiden reunojen kohdalla. On olemassa myös sivulta katsottuna porrastettuja satuloita, joissa kapea alue on istuinaluetta alempana. Niitäkin voi kokeilla. Eräs tapa päästä matalan ajoasennon vaivoista on nostaa ohjaustankoa, josta seuraa pystympi ajoasento. Harrastelijapyöräilijän ohjaustangon yläosan korkeus maantiepyörässä on syytä säätää satulan yläpinnan kanssa samalle tasolle tai enintään 2 cm alapuolelle. Mikäli maantiepyörällä ajo alakäsiotteella ei tunnu mukavalta, on ajoasennon säädöissä korjaamisen paikka ja jos ei itse bonjaa mitä pitää muuttaa, on syytä poiketa asiantuntijan puheilla. Totuushan on,että paikat tottuu. pitää myös paikkansa. Varsinkin selkä ja niskalihasten vahvistumisen/tottumisen osalta asia näin on.
- aloittaja
sanoisin,että kirjoituksessasi oli todella paneuduttu asiaa. Anatomiat ovat todellakin erinlaiset naisella ja miehellä ja juuri tuolle genetaalialuueelle tuleva ärsytys on tietysti pahin. Satula on vaaterissa ja laitettu vatupassin kanssa. Lenkit ovat ajanpuutteen vuoksi olleet vain vähän yli 20km ja silloin toiminut ok ,mutta vasta pitemmät lenkit näyttävät todellisuuden. On tietysti päiviä,että on aivan sama mitä tuolla takaliston alla on ja aina vaivaa ,eikä mikään tunnu hyvältä,joskus taas päinvastoin. Pyöränsäädöt käytiin taas läpi ja kaikki pitäisi olla ok.. Olen lenkeillä panostanut erilaisiin asentoihin ja hionut pyörittämistekniikkaa ja vaihteiden käyttöä,voihan olla ,että on ollut muuta kivaa niin paljon,ettei toi persusalue ole niin vaivannutkaan. Aion nyt edetä hitaasti ja maltilla. Myös kaikennäköiset venytykset ja jonkin sortin jumppakin on tullut ohjelmistoon. Vastapainoksi pyöräilylle liikun tienpäällä myös skikeillä ja sauvoilla. Myös vapaapäiviä pidän. Itse uskon,että kyllä tämä tästä iloksi muuttuu :))
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1076904- 954431
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista483806Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483502- 513498
- 1883445
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242949- 672654
- 462491
- 131854