Moi. Olen 18-vuotias nuori nainen ja olen nyt muutaman viikon ajan kärsinyt järkyttävistä alavatsakvuista. Kivut tuntuu keskellä sekä ajoittain molemmilla sivuilla. Aluksi kipuja oli lähes koko ajan ja ne olivat tosi voimakkaita, suorassa ei oikeen pystynyt seisomaan. Kävin lääkärissä, tulehdusarvot normaalit. Lääkäri määräsi antibioottikuurin virtsatieinfektioon. Söin kuurin, mutta kivut eivät sillä lähtenyt. Viime viikolla kävin klamydia- ja tippuritesteissä, ja tänään selvisi, että mulla on klamydia. Sain lääkkeet ja nyt ootellaan, että kivut häviäisivät. Mutta voiko tää johtua pelkästään klamydiasta!? Kivt ovat aivan älyttömän kovia ajoittain, etenkin yöllä. Ja alavatsa on jotenkin kova. Myös ulostaessa ja virtsatessa tulee ongelmia. Vaikka olisi ihan äärettömän kova pissahätä, pissaa tulee silti vai pieni loraus, sama ulostaessa. Alavatsa on todella arka, kun sitä painelee. Ja kipu säteilee nivusiin ja joskus myös selkään ja reisiin. Mitä mieltä ootte, voisko tähän liittyä muutakin kun toi klamydia? Valkovuoto on normaalia runsaampaa, veristä vuotoa ei ole ollu. Viime kuukautiset olivat todella epänormaalit. Verta tuli vain vähän aamuisin ja sitten se loppui päiväksi ja illaksi. Yhtenä iltana kuitenkin yhdynnän jälkeen verta tuli niin paljoin että aloin jo voida huonosti, makasin paksun peiton päällä ja verenvuoto läpäisi peiton ja melkein petauspatjankin. Veren joukossa oli suurikokoisia verihyytymiä. Auttakaa.
Kauheat alavatsakivut! Apuaa
6
6969
Vastaukset
- Itsekin sairastan
Heips, harvemmin tulee näillä sivuistoilla käytyä, mutta tähän aattelin vastata. On aika vaikea sanoa, mihin kipu liittyy. Itse olen 27-vuotias nainen, minulla ei ole ikinä ollut sukupuolitauteja, joten niiden oirekirjosta en osaa sanoa. Kondomi on liian aliarvostettu juttu nykyää e-pillereiden kanssa. Oireesi voivat viitata endometrioosiin. Endometrioosissa kohdun limakalvon kaltaista kudosta esiintyy kohdun ulkopuolella vatsaontelossa ja aiheuttaa tietynlaisen tulehdusreaktion joillain naisilla. Endometrioosi on hedelmällisessä iässä olevien naisten sairaus, ja endometrioosia esiintyykin kaikenikäisillä, joilla on toimivat munasarjat. Endometrioosi aiheuttaa lapsettomuutta ja joillakin naisilla jopa kroonista kipua. Endometrioosia voi löytyä kohdun sisä- ja ulkopinnalta, munasarjoista, suolistosta, virtsarakosta ja vatsakalvolta. Harvemmissa tapauksissa endometrioosia tavataan myös vatsaontelon ulkopuolella. Endometriosin oireita voivat olla kivuliaat ja/tai runsaat kuukautiset, kipua alavatsalla, alaselällä. Kipua voi tuntua myös ulostaessa tai virtsatessa, jos endometrioosia on näillä alueilla. Ulosteen mukana saattaa myös tulla verta, jos suolen läpi kasvanut pesäke alkaa ulostaessa vuotamaan. Myös yhdynnän aikana/jälkeen voi tulla verta, jos emättimen seinämän läpi on kasvanyt endometrioosipesäke, ja se hankautuu yhdynnässä rikki. Lueppa lisää vaikka endometrioosiyhdistyksen sivulta: www.endometrioosi.fi siellä on kuvailtuna erilaisia oireita, sekä endometrioosin hoitoon liittyviä asioita. Nettisivuilta löytyy myös keskustelupalsta, jonne voit rekisteröityä jakamaan kokemuksiasi muiden endometrioosia sairastavien kanssa. Itse sairastan endometrioosia, joka sattumoisin on vaikea ja kivulias minun kohdallani. Joillakin se on täysin oireeton. Omia oireitani: minulla on aina ollut superkivuliaat kuukautiset (liittynyt myös huimausta ja pahoinvointia), kipua alkoi tuntua myös kierron muina aikoina. Alatavatsa turposi ja tiesin siellä olevan jotain (leikkauksessa poistettiin mm. 7 cm kysta munasarjasta). Tällä hetkellä, kahden vatsaontelon tähystysleikkauksen jälkeen, kipua tuntuu lantion takaosassa alaselän alueella, syvällä pakaroissa ja takareisissä ja nivusissa. Tämä kipu on toistaiseksi kurissa hormonihoidolla. Lisäksi minulla on hermojen herkistymisestä johtuvaa terävämpää kipua samalla alueella. Leikkaushoitojen jälkeen vastassa ei ole ollut kipua. Jälkeenpäin olen huomannut myös sen, että valkovuoto on vähentynyt merkittävästi leikkausten jälkeen. Ennen hoitojen aloittamista minulla oli ollut pitkään todella runsas valkovuoto ja usein se oli paakkuuntunutta mössöä. Ja voit arvata, että todella kiusallinen ongelma. Alavatsan kipusi voivat johtua myös jostain ihan muusta. Täytyy silti todeta, että oireskaalasi on melko laaja ja se sopii erittäin hyvin endometrioosin oireisiin. Olen oman sairasteluni takia perehtynyt endometrioosiin ja sen hoitoon hyvin laajalti, ja siksipä uskallan kertomasi perusteella epäillä sinunkin oirehtivan endometrioosista. Endometrioosikipuun eivät auta antibiootit eikä usein tavalliset särkylääkkeet. Ehkäpä sen takia antibioottikuuri ei tehonnut. Verihyytymiä ei kannata huolestua, se on vain sitä kohdun limakalvoa. Senpä takia kehottaisinkin hakeutumaan gynekologin juttusille. Nykyään endometrioosia osataan epäillä naisilla herkemmin, ja alateitse tehtävä ultraääni sekä normaali sisätutkimus voivat antaa hyvinkin selkeitä viitteitä endometrioosista. Jotta asiat lähtee nopeasti rullaamaan eteenpäin, kannattaa käydä mahdollisimman pian joko yksityisellä gynellä (voi lähettää sinut jatkohoitoon julkiselle puolelle) taikka halvempi vaihtoehto on käydä Naistenklinikan päivystyksessä, jos paikkakunnallasi sellainen on. Naistenklinikan päivystykseen voi mennä ilman ajanvarausta mihin aikaan vuorokaudesta tahansa. Viikonloppuisin on ruuhkaa ja jonotusaika voi olla tunteja. Joka tapauksessa, Naistentautien erikoislääkäri on oikea ihminen hoitamaan sinua. Toivon toki olevani väärässä, sillä voin sanoa että vaikeissa tapauksissa endometrioosi on todella viheliäinen sairaus. Kaikesta huolimatta endometrioosi on hyvänlaatuinen sairaus, eikä siihen kuole. Endometrioosia ei voida parantaa, mutta sen oireita, esim. kipua ja lapsettomuutta, voidaan hoitaa melko hyvin tuloksin nykyään. Toivottavasti tästä oli apua, enkä pelästyttänyt liikaa. Kerro toki, jos tarvitset lisäinfoa ja mahdollisia kuulumisia lääkäristä.
- Nimetön
Juu kiitos, tästä oli paljon apua. Ja et pelästyttänyt. Enpä tullut itse ajatelleeksi endometrioosia. No mutta naistenklinikalle siis. :)
- nimetön19
mulla on ollut pari päivää lähes täsmälleen samoja oireita kun sulla.. öisin ei saa nukuttua koska kipu on niin kovaa ja burana auttaa vaan vähäksi aikaa. mullakin todettiin klamydia, hoidin sen mutta lääkkeet ei auttanut. en usko että oireet johtuu siitä koska mulla todellakin on ollut vasta pari päivää lähes sietämätöntä alavatsa-, alaselkä- ja reisisärkyä. kuumettakin oli. huomenna on lääkäri mutta pelkään että saan lääkkeet vain virtsatientulehdukseen. oletko jo saanut selville mikä vaivaa?
- se sama
Tietysti jos saat ajan vaikkapa oman terveyskeskuksen gynekologille, se on myös hyvä vaihtoehto. Naistentenklinikan päivystys on varsinaisesti kiiretapauksille, joten he toivovat usein, että saapumisesta ilmoitetaan etukäeen puhelimitse. Kovan kivun kanssa tämä on kuitenkin oikea osoite. Toki voit myös kysellä aikoja naistentautien poliklinikalle, jos pärjäät kivun kanssa muutaman viikon. Todennaköisesti sinut lähetetään joka tapauksessa päivystyksestä polin jonoon. Jokainen polikäynti laskutetaan jälkikäteen 25,60 eur/käynti (vrt. terveyskeskuksissa vuosimaksu 22 eur).
- siis se
se sama kirjoitti:
Tietysti jos saat ajan vaikkapa oman terveyskeskuksen gynekologille, se on myös hyvä vaihtoehto. Naistentenklinikan päivystys on varsinaisesti kiiretapauksille, joten he toivovat usein, että saapumisesta ilmoitetaan etukäeen puhelimitse. Kovan kivun kanssa tämä on kuitenkin oikea osoite. Toki voit myös kysellä aikoja naistentautien poliklinikalle, jos pärjäät kivun kanssa muutaman viikon. Todennaköisesti sinut lähetetään joka tapauksessa päivystyksestä polin jonoon. Jokainen polikäynti laskutetaan jälkikäteen 25,60 eur/käynti (vrt. terveyskeskuksissa vuosimaksu 22 eur).
Terkkarimaksu onki vajaa 26 eur/vuosi, sekin on näköjään noussut.
- putkiloinen
Jos joku enää kahden vuoden jälkeen tätä lukee niin NAISTENKLINIKAN PÄIVYSTYKSEEN EI OTETA ILMAN LÄHETETTÄ ELLEI OLE RASKAANA / AIEMPAA HOITOSUHDETTA NAISTENKLINIKKAAN. Akuuteissa tilanteissa yhteys OMAAN TERVEYSKESKUSPÄIVYSTYKSEEN josta tarvittaessa ohjaavat Naistenklinikalle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka672405- 661377
Kyläkauppias ajoi kännissä töistä kotiin
Ei edes kallis auto estä humalassa ajamista, vaikka luulisi alkolukko olevan sellaisessa jo vakiovarusteena. https://ww741195EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!
Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje41107- 79845
Kiitos upeasta palvelusta kukkamyyjä
Kiitos sinulle upea kaunis kukkamyyjä Kuhmon torilla 🌹 Upea iloinen asenteesi ja kaunis hymysi pelasti päiväni ❤️ Jäi19790- 43678
Ratikka Turkuun
Ei hyvä. Ja syy on siinä , kukaan ei osaa suunnitella oikeaa reittiä. Pitää huomioide, kiskoja sijaintia ei voi muutta82670Miehet trikoissaan
On se kauhian näkköistä, kun miehet tiukossa trikkoissa juoksentelloo ja mulukku paestaa trikkoijjen läpi. Kahtokkee pe24648- 30636