Lepopäivää mahdoton valita

kolme-enkeliä

Ihminen ei voi valita toista päivää lepopäiväksi sapatin sijaan. Sellainen valitseminen on legalismia ja kapinointia Jumalaa vastaan. Jos ihminen hylkää sapatin, joka on laissa hyvin tarkasti määritelty, ja ottaa muun päivän sen tilalle, vaikka sen sunnuntain, jolla ei ole mitään jumalallista, vaan se on Jumalaa vastustavan kapinoinnin seurauksena kirkkoon saapunut. Sunnuntain vietto, kun sillä korvataan sapatti, on suoraa epäjumalanpalvelusta. Sapatin pyhyyttä ei ihminen eikä enkelit voi siirtää millekään muulle päivälle. Sapatin siunauksia ei voi myöskään siirtää toiselle päivälle. On ihan turhaa viettää mitään muuta päivää sapatin sijaan, sillä silloin rikotaan elämän ja kuoleman lakia ja toimitaan Jumalaa vastaan saatanan puolella. Raamattu varoittaa pelottavilla seurauksilla jokaista, joka jatkaa synnin telemistä, eli lain rikkomista tahallaan tultuaan totuuden tuntoon eli uskoon! Joka väittää sellaista, että Jumala pyhitti jonkun muun päivän tai on ihan sama minkä päivän pyhittää, ei ole oikeasti uskossa. Ihminen ei voi pyhittää mitään päivää pyhäksi, vain Jumala voi ja sapatin hän pyhittänyt pyhäksi päiväksi ihmistä varten. Siksi voimme pitää pyhänä vain sapatin. Sunnuntai ei ole pyhä. Sunnuntai on viikon ensimmäinen arkipäivä ja työpäivä. Sen nostaminen pyhän asemaan on ylvästelyä omilla teoilla ja itsevanhurskaudella kerskailua. Sapatin viettäminen taas on omista teoista luopumista aivan kuin Jumalakin luopui sapattina teoistaan ja lepäsi. Sapatti on turvautumista Jumalan vanhurskauteen ja pelastukseen!

46

642

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • älä mulle valita

      Mikset sitten valitse? Mitä se meille kuuluu, mitä valiset ja millä perusteella.

    • IDENEB

      Voin auttaa sinua valitsemaan, mutta minun ei ole tarvinnut lainkaan valita. Se on niin luonnostaan se mikä se on. Hyvin menee mutta menköön. Voin opastaa, että ihan 7 päivää on valittavanasi ja kalentereita löytyy juutalaisesta kiinalaiseen.

    • JISSUS..

      Ei voi kuin toivoa, ettet ole ihan tosissani, niin vähäjärkiseltä kuulostat! Haloo, haloo ihminen, hanki elämä itsellesi!

    • alex-kasi

      ihmisellä on sellainen työ missä tarvitsee tehdä töitä lauantainakin (esimerkiksi lääkäri kuten tyttäreni) tarkoitatko ihan tosissasi että lepopäivää ei saa valita vaan jätetään potilaat Jumalan huostaan?? Tai joku muu työ jossa täytyy olla myös lauantaisin? Ei minulla ole mitään sitä vastaan että esimerkiksi adventistit ja muutamat muutkin uskovat pitävät sapatin lauantaina - päin vastoin jos ihmisellä on itsessään sellainen tunne, että rikkoo Jumalan tahtoa jos ei pyhitä lauantaina sapattia niin silloin ihmisen tulee ehdottomasti tehdä niin jottei usko tekevänsä Jumalan tahtoa vastaan. Mutta minä en usko että lepopäivä on sellainen uskonkappale joka on niin tärkeä pelastuksen kannalta minä uskon että lepopäivän tarkoitus on etupäässä Jumalan muistutus muista pyhittää lepopäiväsi - jos pidät lepopäiväsi jonain muuna päivänä kuin lauantaina tai et - niin muistä pyhittää se ... miksi? koska Jumala tietää mitä hänen luomuksensa tarvitsee lepoa - ruumiillista ja hengellistä palautetta ja latautumista. Ei ole ksymys niinkään päivästä kuin ihmisestä. Jeesus sanoi lepopäivä on ihmistä varten eikä päin vastoin.. Lisäksi olisi aika kummallista jos ihmisiä syytettäisiin sellaisesta josta he eivät ole edes tietoisia. Kuinka monen luulet olevan tietisia mitä ensimmäisessö "kirkolliskokouksessa´" päätettiin. Ja - yksi asia - kyllä siellä päätettiin paljon epäkristillisiä asioita joihin ihmiset uskovat yhä tänäänkin. Vakavin lienee "ikuisen piina oppi" se jos mikä on pedon merkki - tai ainakin petomainen merkki jota LÄHES KOKO maailma seuraa uskonnosta riippumatta.

      • sapatti...

        ei sitä toiselle päivälle voi muuttaa. Jeesus meni sapattina tapansa mukaan synägoogaan ja paransi myös sairaita. Adventistit ovat myös sairaaloissa töissä sapattisin hoitamassa sairaita vuorollaan, ja kaikki välttämätön on tehtävä tulipalot sammutettava jne... Levätä voi vaikka joka päivä, mutta kaikki päivät eivät ole sapatteja, on vain yksi sapatin päivä josta Jumala sanoo "MUISTA". Tämä yksi päivä on huom! Jumalan siunaama päivä pyhäpäiväksi.


      • kaaleppi..

        sulla on jutuissa järkeä mutta se aina ja iänkaiken eli aina on tää maailman aika iänkaiken olis ikuinen olotila jossa ei aurinko paista eikä kuu kumota


      • alex-kasi
        sapatti... kirjoitti:

        ei sitä toiselle päivälle voi muuttaa. Jeesus meni sapattina tapansa mukaan synägoogaan ja paransi myös sairaita. Adventistit ovat myös sairaaloissa töissä sapattisin hoitamassa sairaita vuorollaan, ja kaikki välttämätön on tehtävä tulipalot sammutettava jne... Levätä voi vaikka joka päivä, mutta kaikki päivät eivät ole sapatteja, on vain yksi sapatin päivä josta Jumala sanoo "MUISTA". Tämä yksi päivä on huom! Jumalan siunaama päivä pyhäpäiväksi.

        mitäs niihin sanot?


      • alex-kasi
        kaaleppi.. kirjoitti:

        sulla on jutuissa järkeä mutta se aina ja iänkaiken eli aina on tää maailman aika iänkaiken olis ikuinen olotila jossa ei aurinko paista eikä kuu kumota

        mutta nyt olikin kyse iankaikkisestä elämästä. Onhan avaruuskin rajaton mutta ei se ole samaa kin että ihminen olisi iankaikkinen elämä - se on vain sellainen täysin kestämätön harha.. jolla kuitenkin on arvaamattoman pitkäkantoiset vaikutukset piinaava Jumala ja kaikenlaista älytöntä ja ennekaikkea epäraamatullista


      • mukaan..

        Ei sapattia pyhäpäivää voi ihminen mihinkään muuttaa. Mistä sinä ajattelit valita? Kyllä pyhän voi pyhittää sairaiden vuoteen ääressä heitä auttaen tai poliisina tai jossain muussa, jossa tarvitaan lähimmäistä. Levätä saa myös muulloinkin, kun pyhäpäivänä, sapattina. Ei asia ole niin, että jos jostain syystä lepään yöllä tai keskiviikkona, että siitä tulee pyhä tai se pitää pyhittää. Pyhä lähtee Jumalasta ja kun Jumala on sapatin pyhittänyt ja siunannut niin miten sen saat siirtymään jollekin toiselle päivälle tai yölle? Etkö usko, että pyhäpäivän voi pyhittää lääkärinä sairaalassakin ja levätä sitten, kun on se hetki ilman, että yrittää tehdä jokaisesta lepohetkestä pyhän?


      • Nadasja-emilia

        Jeesus sanoi, että Minun Isäni tekee alati työtä, senvuoksi ihmiselläkin on oikeus tehdä hyvää myöskin sapattina. Juutalaiset olivat tehneet sapatista kaikkein vaikeimman päivän, kaikenlaisine lisä ehtoineen ja ihmis määräyksineen, niin että siitä oli lepo kaukana. Näistä ihmisten pakkomääräyksistä Jeesus tahtoi sapatin vapauttaa. Jeesus sanoikin, että ei ihminen ole sapattia varten, vaan SAPATTI ON IHMISTÄ VARTEN. Se on ihmiselle tarkoitettu levon ja lon päiväksi, jonka vain sydämen usko Kristukseen voi vakuttaa. Me voimme pitää lepopäivän Jumalan kunniaksi PYHÄ PÄIVÄNÄ, muistaen että meilla on Jumala Taivaan ja maan Herra, meidän Luojamme. Mutta kuitenkin me kristityt saamme levätä Kristuksen tehdyssä työssä joka päivä: Työtä tehdessämme, seisoessamme, istuessamme tai maata menessämme ja makuulla ollessamme, meillä on lepo Vapahtajassamme Jeesuksessa Kristuksessa ja Hänen tehdyssä työssään. Uskovan sydän lepää aina Herrassa! Siunattua orjuudesta vapaata sapatinlepoa jokaiselle Kristuksen omalle joka päivä.


      • >>>minä uskon että lepopäivän tarkoitus on etupäässä Jumalan muistutus muista pyhittää lepopäiväsi - jos pidät lepopäiväsi jonain muuna päivänä kuin lauantaina tai et - niin muistä pyhittää se ... miksi? koska Jumala tietää mitä hänen luomuksensa tarvitsee lepoa - ruumiillista ja hengellistä palautetta ja latautumista.>> Tuossa lepopäiväasiassa olen samaa mieltä kanssasi alex. Ihan hyvin kirjoitettu.


      • annu42

        Adventisteilla on tuhansia laitoksia, joissa hoidetaan sairaita. Sapatti on lepoa varten. Perjantai on valmistuspäivä. Silloin tehdään niin paljon kuin suinkin voidaan valmiiksi sapattia varten. Viikkojärjestys alkaa meillä sunnuntaista, ensimmäisestä päivästä. Silloin aloitetaan viikon työt, joten kuusi päivää on kaikenlaisia tutkimuksia ja muita käyntejä varten. Uskon, että myös täällä Suomessa adventistilääkärit tekevät näin, että aloittavat kaiken jo ensimmäisenä päivänä työssä ollessaan. Perjantaina valmistaudutaan ottamaan vastaa sapatti, olipa se työssä vietettävää aikaa tai kotona oloa. Heillä on kuitenkin joskus vuoronsa tulla työhön myös sapattina. Samoin tekevät sairaanhoitajat yms. sairaalatyöntekijät. Potilaita ei voi jättää oman onnensa nojaan, vaan heidät on hoidettava. On myös muitakin ammatteja, joista ei voi olla poissa noin vain kokonaista päivää. Sapattinakin tapahtuu esim. onnettomuuksia, joten ambulanssien henkilökunta, lääkärit ja hoitajat tekevät oman osansa, kunnes kriisi on ohi. Jos näillä henkilöillä on sapattina vapaata, he viettävät sen käymällä kirkossa ja viettämällä yhdessä perheen ja ystävien kanssa aikaa. Yleensä adventisti miettii jo kouluttautuessaan ammattiin, mikä on työ, josaa voisi pyhittää lepopäiväksi Sapatin. Tiedän myös henkilön, joka joutui oikeuteen, kun adventistiksi käännyttyään sulki kioskinsa perjantai-illasta lauantai-iltaan.(auringonlaskusta auringonlaskuun) Työntekijät ja heidän liittonsa olivat asialla, joten vapaa sapatti ei kiinnostanut. Minkään muun päivän pyhittämisen mukana ei tule sitä siunausta, jonka Jumala on omalle päivälleen antanut. Sapattia viettävä työntekijä työssään toimii Jumalan edustajana. Hän tekee työt, jotka ovat välttämätömiä ja pakollisia ja tuo mukanaan myös Jumalan Pyhän Hengen työpaikalleen. "Henki, joka teissä on, jonka olette saaneet Jumalalta." Eiköhän se härkä voi joskus pudota sapattinakin kaivoon, joten pois se on nostettava. Tämä olisi ihanne, mutta taitaa käytännössä olla ehkä toisinkin. Yleensä me ihmiset pilaamme Jumalan hyvät tarkoitukset. :O) Vai mitä?


      • alex-kasi
        annu42 kirjoitti:

        Adventisteilla on tuhansia laitoksia, joissa hoidetaan sairaita. Sapatti on lepoa varten. Perjantai on valmistuspäivä. Silloin tehdään niin paljon kuin suinkin voidaan valmiiksi sapattia varten. Viikkojärjestys alkaa meillä sunnuntaista, ensimmäisestä päivästä. Silloin aloitetaan viikon työt, joten kuusi päivää on kaikenlaisia tutkimuksia ja muita käyntejä varten. Uskon, että myös täällä Suomessa adventistilääkärit tekevät näin, että aloittavat kaiken jo ensimmäisenä päivänä työssä ollessaan. Perjantaina valmistaudutaan ottamaan vastaa sapatti, olipa se työssä vietettävää aikaa tai kotona oloa. Heillä on kuitenkin joskus vuoronsa tulla työhön myös sapattina. Samoin tekevät sairaanhoitajat yms. sairaalatyöntekijät. Potilaita ei voi jättää oman onnensa nojaan, vaan heidät on hoidettava. On myös muitakin ammatteja, joista ei voi olla poissa noin vain kokonaista päivää. Sapattinakin tapahtuu esim. onnettomuuksia, joten ambulanssien henkilökunta, lääkärit ja hoitajat tekevät oman osansa, kunnes kriisi on ohi. Jos näillä henkilöillä on sapattina vapaata, he viettävät sen käymällä kirkossa ja viettämällä yhdessä perheen ja ystävien kanssa aikaa. Yleensä adventisti miettii jo kouluttautuessaan ammattiin, mikä on työ, josaa voisi pyhittää lepopäiväksi Sapatin. Tiedän myös henkilön, joka joutui oikeuteen, kun adventistiksi käännyttyään sulki kioskinsa perjantai-illasta lauantai-iltaan.(auringonlaskusta auringonlaskuun) Työntekijät ja heidän liittonsa olivat asialla, joten vapaa sapatti ei kiinnostanut. Minkään muun päivän pyhittämisen mukana ei tule sitä siunausta, jonka Jumala on omalle päivälleen antanut. Sapattia viettävä työntekijä työssään toimii Jumalan edustajana. Hän tekee työt, jotka ovat välttämätömiä ja pakollisia ja tuo mukanaan myös Jumalan Pyhän Hengen työpaikalleen. "Henki, joka teissä on, jonka olette saaneet Jumalalta." Eiköhän se härkä voi joskus pudota sapattinakin kaivoon, joten pois se on nostettava. Tämä olisi ihanne, mutta taitaa käytännössä olla ehkä toisinkin. Yleensä me ihmiset pilaamme Jumalan hyvät tarkoitukset. :O) Vai mitä?

        kuin sinä täällä oletkin kirjoittanut - niin tämä kirjoituksesi "ontuu". Toisaalta pitäisi valita ettei ala sairaita hoitamaan - siis ammatikseen - ja toisaalta A-kirkkokin omistaa sairaaloita (mikä on hyvä asia) ja tekee paljon hyvää työtä esimerkiksi ADRAN kautta. Olen kuitenkin tarkka siinä - kuten jo sanoin jos adventistit uskovat että lauantai on ainoa lepopäivä niin luonnollisesti on se heidän omantuntonsa asia ja heidän tulee sitä noudattaa. Sillä jos he eivät sitä noudata he tekevät vastoin omaatuntoaan ja siten tahallisesti tekoja joiden uskovat olevan vääriä ja Jumalaa vastaan. Muinä kuitenkin uskon, että ihmisen tulee pyhittää lepopäivänsä eikä lauantaita (jos ymmärrät mitä tarkoitan). Kun esimerkiksi minun tyttäreni on työssä lauantaina ja ehkä sunnuntainakin, mutta saa ottaa lepopäivänsä maanantaina tulee hänen pyhittää se ja levätä sillä kuutena päivänä Herra loi kaiken ja seitsemäntenä lepäsi. Olisi aivan kummallista että hänen tulisi pyhittää vain lauantain kohdalle tullut lepopäivä. SILLÄ lepopäivä on ihmistä varten eikä päin vastoin.. Minulle Jumalan palvelus ei ole ensikädessä kirkossa käymistä - vaan elämistä Jumalan tahdossa.. luottamista Jumalaan ja ERÄÄNLAISTA KOLKUTTAMISTA Jumalan tahdon rehellistä etsimistä... Vain vielä selvennykseksi: JOS nyt olisi niin että joku pitäisi sunnuntaita ainoana lepopäivänä - siis olisi yhtä tiukkana kuin adventismissa on lauantai - niin ymmärrät kai yllä olevan perusteella että sekin olisi minulle yhtä vieras ajatus, koska minä en näe lepopäivää VÄLTTÄMÄTTÄ minään viikonpäivänä vaan juuri lepopäivänä. Siksi sellainen ASETELMAKIN, että olisin VALINNUT sunnuntain lauantain SIJAAN on minulle ja suurimmalle osalle kristikuntaa täysin ilmasta temmattu asia, koska sellainen ei ole todellisuutta ihmisille. He tee tietoista valintaa Jumalan ja pedon välillä vaan elävät uskonsa mukaan .. Toisin sanoen: JOS tulisi sellainen laki maailmaan että nyt aletaankin vainoamaan kaikkia jotka eivät pyhitä sunnuntaita (minkä jotkut ajattelevat, mutta johon en minä rehellisesti sanoen usko) - niin en minä sellaiseen voisi yhtyä ja olisin luonnollisesti sellaista vastaan).. siunausta annulle alex


      • alex-kasi
        Nadasja-emilia kirjoitti:

        Jeesus sanoi, että Minun Isäni tekee alati työtä, senvuoksi ihmiselläkin on oikeus tehdä hyvää myöskin sapattina. Juutalaiset olivat tehneet sapatista kaikkein vaikeimman päivän, kaikenlaisine lisä ehtoineen ja ihmis määräyksineen, niin että siitä oli lepo kaukana. Näistä ihmisten pakkomääräyksistä Jeesus tahtoi sapatin vapauttaa. Jeesus sanoikin, että ei ihminen ole sapattia varten, vaan SAPATTI ON IHMISTÄ VARTEN. Se on ihmiselle tarkoitettu levon ja lon päiväksi, jonka vain sydämen usko Kristukseen voi vakuttaa. Me voimme pitää lepopäivän Jumalan kunniaksi PYHÄ PÄIVÄNÄ, muistaen että meilla on Jumala Taivaan ja maan Herra, meidän Luojamme. Mutta kuitenkin me kristityt saamme levätä Kristuksen tehdyssä työssä joka päivä: Työtä tehdessämme, seisoessamme, istuessamme tai maata menessämme ja makuulla ollessamme, meillä on lepo Vapahtajassamme Jeesuksessa Kristuksessa ja Hänen tehdyssä työssään. Uskovan sydän lepää aina Herrassa! Siunattua orjuudesta vapaata sapatinlepoa jokaiselle Kristuksen omalle joka päivä.

        Oletko todella AJATELLUT asiaa? Miksi kutsut lepopäivää jota jkainen ihminen niin kipeästi TARVITSEE - orjuudeksi. Jumala jopa muistuttaa meitä että MUISTA PYHITTÄÄ LEPOpäiväsi - älä käytä lepopäivääsi turhuuksiin, vaan oikeaan tarkoituksenmukaiseen LEPOON - mitä orjuutta siinä on? Olet juuri samalla tavoin karsinassa kuin adventismi tässä asiassa - pidät jonkun puolta - ilman ajattelua, koska olet etupäässä jotain vastaan.. Kaikki väitökset että kymmenen käskyä olisi poistettu on täyttä harhaa, ei niitä ole poistettu ja siksi on niin että Jumala YHÄ muistuttaa meitä - MUISTA PYHITTTÄÄ LEPOPÄIVÄSI jotta jaksaisit pysyä oikealla tiellä .. alex


      • alex-kasi
        mukaan.. kirjoitti:

        Ei sapattia pyhäpäivää voi ihminen mihinkään muuttaa. Mistä sinä ajattelit valita? Kyllä pyhän voi pyhittää sairaiden vuoteen ääressä heitä auttaen tai poliisina tai jossain muussa, jossa tarvitaan lähimmäistä. Levätä saa myös muulloinkin, kun pyhäpäivänä, sapattina. Ei asia ole niin, että jos jostain syystä lepään yöllä tai keskiviikkona, että siitä tulee pyhä tai se pitää pyhittää. Pyhä lähtee Jumalasta ja kun Jumala on sapatin pyhittänyt ja siunannut niin miten sen saat siirtymään jollekin toiselle päivälle tai yölle? Etkö usko, että pyhäpäivän voi pyhittää lääkärinä sairaalassakin ja levätä sitten, kun on se hetki ilman, että yrittää tehdä jokaisesta lepohetkestä pyhän?

        En minä VALITSE sunnuntaita sen enempää kuin muutakaan päivää - se on vain sellainen A-kirkon väitös joka ei ole totta. Jos olisi niin että minä valitsisin sunnuntain ja hylkäisin lauantain niin ymmärtäisin ajatuksen - mutta asia ei ole niin. Ei minulla ole mitään vastaan pitää lepopäivä lauantaina .. miksi olisi .. Minulle Jumala sanoo "muista pyhittää LEPOpäivä" - TOISIN SANOEN - älä käytä SITÄ vääriin tarkoituksiin vaan pyhitä se Jumalle se on lepopäiväkäskyn ajatus minulle.. Jumalanpalvelus ymmärretään usein siksi että mennään kirkkoon "jumalanpalvelukseen" - ja palvellaan siellä Jumalaa, mutta todellinen jumalanpalvelus on se mitä me teemme elämässämme - vai mitä - jos halumme on elää Jumalan tahdossa... siksi on niin että kehoitan adventisteja elämään uskonsa mukaan - koska se on heidän omantuntonsa mukaista siitä oikeasta jumalanpalveluksesta - mutta koska minä en usko että lepopäivä olisi etupäässä lauantai vaan enemmänkin juuri LEPOpäivä, niin minäkin elän omantuntoni mukaan. Olisi kuitenkin väärin sanoa minulle että olen VALINNUT sunnuntain lauantain sijaan - koska se ei ole totta. Ei sunnuntai ole minulle mikään pyhitetty päivä muutoin kuin jos se sattuu olemaan minun lepopäiväni, juuri samoin kuin lauantaikin tai maanantai tai mikä päivä se sitten sattuu olemaankin.. Siis lepopäivä = se päivä jolloin lepään. Monet ovat pakotettuja tekemään työtä eri viikon päivinä ja he eivät mitenkään voi levätä jonain määrättynä päivänä, Jumala sanoo heillekin että heidän tulee levätä ja kun he lepäävät - on sekin tehtävä Jumalan tahdossa... alex


      • tiukka käskyjensä
        alex-kasi kirjoitti:

        kuin sinä täällä oletkin kirjoittanut - niin tämä kirjoituksesi "ontuu". Toisaalta pitäisi valita ettei ala sairaita hoitamaan - siis ammatikseen - ja toisaalta A-kirkkokin omistaa sairaaloita (mikä on hyvä asia) ja tekee paljon hyvää työtä esimerkiksi ADRAN kautta. Olen kuitenkin tarkka siinä - kuten jo sanoin jos adventistit uskovat että lauantai on ainoa lepopäivä niin luonnollisesti on se heidän omantuntonsa asia ja heidän tulee sitä noudattaa. Sillä jos he eivät sitä noudata he tekevät vastoin omaatuntoaan ja siten tahallisesti tekoja joiden uskovat olevan vääriä ja Jumalaa vastaan. Muinä kuitenkin uskon, että ihmisen tulee pyhittää lepopäivänsä eikä lauantaita (jos ymmärrät mitä tarkoitan). Kun esimerkiksi minun tyttäreni on työssä lauantaina ja ehkä sunnuntainakin, mutta saa ottaa lepopäivänsä maanantaina tulee hänen pyhittää se ja levätä sillä kuutena päivänä Herra loi kaiken ja seitsemäntenä lepäsi. Olisi aivan kummallista että hänen tulisi pyhittää vain lauantain kohdalle tullut lepopäivä. SILLÄ lepopäivä on ihmistä varten eikä päin vastoin.. Minulle Jumalan palvelus ei ole ensikädessä kirkossa käymistä - vaan elämistä Jumalan tahdossa.. luottamista Jumalaan ja ERÄÄNLAISTA KOLKUTTAMISTA Jumalan tahdon rehellistä etsimistä... Vain vielä selvennykseksi: JOS nyt olisi niin että joku pitäisi sunnuntaita ainoana lepopäivänä - siis olisi yhtä tiukkana kuin adventismissa on lauantai - niin ymmärrät kai yllä olevan perusteella että sekin olisi minulle yhtä vieras ajatus, koska minä en näe lepopäivää VÄLTTÄMÄTTÄ minään viikonpäivänä vaan juuri lepopäivänä. Siksi sellainen ASETELMAKIN, että olisin VALINNUT sunnuntain lauantain SIJAAN on minulle ja suurimmalle osalle kristikuntaa täysin ilmasta temmattu asia, koska sellainen ei ole todellisuutta ihmisille. He tee tietoista valintaa Jumalan ja pedon välillä vaan elävät uskonsa mukaan .. Toisin sanoen: JOS tulisi sellainen laki maailmaan että nyt aletaankin vainoamaan kaikkia jotka eivät pyhitä sunnuntaita (minkä jotkut ajattelevat, mutta johon en minä rehellisesti sanoen usko) - niin en minä sellaiseen voisi yhtyä ja olisin luonnollisesti sellaista vastaan).. siunausta annulle alex

        suhteen johon myöskin sapatti kuuluu. Jumala sanoo: Joka ei pidä Hänen käskyjänsä ei ole Hänen omansa. Lakiin ja todistuksiin, elleivät he näin sano, ei heillä aamun koittoa ole. Portti on ahdas ja tie kaita ja "HARVAT OVAT NE, JOTKA SEN TIEN LÖYTÄVÄT". Käskyt kuuluvat niin adventisteiile kuin kaikille muillekin sapatti mukaan lukien. Tämä on Jumalan tahto ihmiseen nähden.


      • sinun käsitystä
        alex-kasi kirjoitti:

        En minä VALITSE sunnuntaita sen enempää kuin muutakaan päivää - se on vain sellainen A-kirkon väitös joka ei ole totta. Jos olisi niin että minä valitsisin sunnuntain ja hylkäisin lauantain niin ymmärtäisin ajatuksen - mutta asia ei ole niin. Ei minulla ole mitään vastaan pitää lepopäivä lauantaina .. miksi olisi .. Minulle Jumala sanoo "muista pyhittää LEPOpäivä" - TOISIN SANOEN - älä käytä SITÄ vääriin tarkoituksiin vaan pyhitä se Jumalle se on lepopäiväkäskyn ajatus minulle.. Jumalanpalvelus ymmärretään usein siksi että mennään kirkkoon "jumalanpalvelukseen" - ja palvellaan siellä Jumalaa, mutta todellinen jumalanpalvelus on se mitä me teemme elämässämme - vai mitä - jos halumme on elää Jumalan tahdossa... siksi on niin että kehoitan adventisteja elämään uskonsa mukaan - koska se on heidän omantuntonsa mukaista siitä oikeasta jumalanpalveluksesta - mutta koska minä en usko että lepopäivä olisi etupäässä lauantai vaan enemmänkin juuri LEPOpäivä, niin minäkin elän omantuntoni mukaan. Olisi kuitenkin väärin sanoa minulle että olen VALINNUT sunnuntain lauantain sijaan - koska se ei ole totta. Ei sunnuntai ole minulle mikään pyhitetty päivä muutoin kuin jos se sattuu olemaan minun lepopäiväni, juuri samoin kuin lauantaikin tai maanantai tai mikä päivä se sitten sattuu olemaankin.. Siis lepopäivä = se päivä jolloin lepään. Monet ovat pakotettuja tekemään työtä eri viikon päivinä ja he eivät mitenkään voi levätä jonain määrättynä päivänä, Jumala sanoo heillekin että heidän tulee levätä ja kun he lepäävät - on sekin tehtävä Jumalan tahdossa... alex

        Jeesus ei tämän esimerkin mukaan toiminut. Jeesus meni yksinäiseen paikkaan ja lepäsi muulloinkin, mutta ei tehnyt niitä päivä pyhiksi/sapatiksi. Tuo käsitys tukee ajatusta, että sinä olet se, joka teet pyhiäpäiviä ja sapatteja. Jeesus ei niin sano, että menkää ja tehkää sopiva päivä pyhäksi lepopäiväksi.


      • Deliane
        annu42 kirjoitti:

        Adventisteilla on tuhansia laitoksia, joissa hoidetaan sairaita. Sapatti on lepoa varten. Perjantai on valmistuspäivä. Silloin tehdään niin paljon kuin suinkin voidaan valmiiksi sapattia varten. Viikkojärjestys alkaa meillä sunnuntaista, ensimmäisestä päivästä. Silloin aloitetaan viikon työt, joten kuusi päivää on kaikenlaisia tutkimuksia ja muita käyntejä varten. Uskon, että myös täällä Suomessa adventistilääkärit tekevät näin, että aloittavat kaiken jo ensimmäisenä päivänä työssä ollessaan. Perjantaina valmistaudutaan ottamaan vastaa sapatti, olipa se työssä vietettävää aikaa tai kotona oloa. Heillä on kuitenkin joskus vuoronsa tulla työhön myös sapattina. Samoin tekevät sairaanhoitajat yms. sairaalatyöntekijät. Potilaita ei voi jättää oman onnensa nojaan, vaan heidät on hoidettava. On myös muitakin ammatteja, joista ei voi olla poissa noin vain kokonaista päivää. Sapattinakin tapahtuu esim. onnettomuuksia, joten ambulanssien henkilökunta, lääkärit ja hoitajat tekevät oman osansa, kunnes kriisi on ohi. Jos näillä henkilöillä on sapattina vapaata, he viettävät sen käymällä kirkossa ja viettämällä yhdessä perheen ja ystävien kanssa aikaa. Yleensä adventisti miettii jo kouluttautuessaan ammattiin, mikä on työ, josaa voisi pyhittää lepopäiväksi Sapatin. Tiedän myös henkilön, joka joutui oikeuteen, kun adventistiksi käännyttyään sulki kioskinsa perjantai-illasta lauantai-iltaan.(auringonlaskusta auringonlaskuun) Työntekijät ja heidän liittonsa olivat asialla, joten vapaa sapatti ei kiinnostanut. Minkään muun päivän pyhittämisen mukana ei tule sitä siunausta, jonka Jumala on omalle päivälleen antanut. Sapattia viettävä työntekijä työssään toimii Jumalan edustajana. Hän tekee työt, jotka ovat välttämätömiä ja pakollisia ja tuo mukanaan myös Jumalan Pyhän Hengen työpaikalleen. "Henki, joka teissä on, jonka olette saaneet Jumalalta." Eiköhän se härkä voi joskus pudota sapattinakin kaivoon, joten pois se on nostettava. Tämä olisi ihanne, mutta taitaa käytännössä olla ehkä toisinkin. Yleensä me ihmiset pilaamme Jumalan hyvät tarkoitukset. :O) Vai mitä?

        mutta sapattihan oli juutalaisille. siihen sisältyi eläinuhrit ym. sapatti annettii kansallisesti juutalaisia muistuttaa egyptistä lähdöstä. hassua että jotkut leikkii sapatin olevan pakanoille.lepopäivä toki on, mutta kaikenmaaliman ruokasäädökset ja sapatit ja juutalaisten juhlat ei..

        kyllä Jumala on viisas enkä usko että tuo ns. sapatin pyhittämine muuta on kuin huvittavaa...pakanoille;)mutta yksi pitää toisen päivän parempana kuin toisen..niipä.

        mutta advarit kuulostavat ruokasääntöinee ja sapatteinee lakihenkisiltä, joista galatalaiskirje nimnenomaa puhuu. samaten outo oppi tuo et helvetti loppuu, vaik raamattu sanoo toisin.no, maailmassa monta on ihmeellistä asiaa.......,


      • veli.vapaa
        Deliane kirjoitti:

        mutta sapattihan oli juutalaisille. siihen sisältyi eläinuhrit ym. sapatti annettii kansallisesti juutalaisia muistuttaa egyptistä lähdöstä. hassua että jotkut leikkii sapatin olevan pakanoille.lepopäivä toki on, mutta kaikenmaaliman ruokasäädökset ja sapatit ja juutalaisten juhlat ei..

        kyllä Jumala on viisas enkä usko että tuo ns. sapatin pyhittämine muuta on kuin huvittavaa...pakanoille;)mutta yksi pitää toisen päivän parempana kuin toisen..niipä.

        mutta advarit kuulostavat ruokasääntöinee ja sapatteinee lakihenkisiltä, joista galatalaiskirje nimnenomaa puhuu. samaten outo oppi tuo et helvetti loppuu, vaik raamattu sanoo toisin.no, maailmassa monta on ihmeellistä asiaa.......,

        israelilaisille Hoorebilla annettu laki piti sisällään myös sapattikäskyn, ja koko laki annettiin israelilaisia varten. Ei siis pakanoille, ei egyptiläisille eikä millekään muulle kansalle, vain israelilaisille. Laki loppui Jeesukseen.

        Jos helvetti olisi siinä muodossa olemassa kuin mitä täällä väitetään, niin silloin Jumala antaa iankaikkisen elämän myös jumalattomille, jotta voi piinata heitä iankaikkisesti. Sellaista ei Raamattu mainitse sanallakaan, vaan se on mytologiasta lähtöisin oleva uskomus.

        Keskustelu avartaa.


      • Tekeehän Jumalaki alati työtä, mutta me emme jaksa
        alex-kasi kirjoitti:

        mitäs niihin sanot?

        Ihmiset (sairaat, vanhukset, lapset, kaikki) ja eläimetkin hoidetaan joka päivä. Vain niitä töitä voi tehdä perjantaina, valmistuspäivänä, jotka on mahdollista tehdä pilaantumatta.

        Lisäksi Jeesus sanoo, että voi tehdä hyvää toiselle. Tämä hyvä voi olla joku yllättävä tapaus, joka sattuu vain sapatille. Tottakai tartut toimeen, jos joku on hukkumassa tai tuli on irti, tai varas on homissa naapurissasi ja huomaat sen. Järkeä voi vapaasti käyttää, sillä se ei ole kiellettyä


    • Alex-kasi - kuoleman kauppias Muinoin Machiavelli lisäsi jokaisen puheensa perään: "Muutoin olen sitä mieltä, että Karthago on hävitettävä". Mielistelevien juhlapuheiden ainoa tavoite oli, että lopulta Egyptin Karthago tuhottaisiin, tuo kilpaileva kauppakeskus. Yleensäkin kauppiaat ensin voitelevat asiakkaansa kauniilla samanmielisillä sanoilla ja sitten vasta ryöstävät uhrinsa köyhäksi. Alex-kasi on kuolemankauppias hänkin, sillä hän tavoittelee viesteillään ikuisen rangaistuksen poistamista ja itsemurhakynnys alenee. Kas kun tunnonvaivoista voi päästä vaivatta ikuiseen lepoon. "Luterilainen" alex on siksi, että herättäisi luottamusta luterilaisissa.. Tällä kertaa tämmöinen lopukaneetti alexilta, kunhan aluksi oli niin mielin kielin. ### Ja - yksi asia - kyllä siellä päätettiin paljon epäkristillisiä asioita joihin ihmiset uskovat yhä tänäänkin. Vakavin lienee "ikuisen piina oppi" se jos mikä on pedon merkki - tai ainakin petomainen merkki jota LÄHES KOKO maailma seuraa uskonnosta riippumatta. ### Iankaikkisesta rangaistuksestahan Raamattu sitäpaitsi puhuu eikä piinasta, kuten alex. Vain Jeesuksen kohdalla voimme nähdä, kerran, Raamatun käyttävän piina-sanaa: Jes. 53:7    Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen eikä suutansa avannut; niinkuin karitsa, joka teuraaksi viedään, niinkuin lammas, joka on ääneti keritsijäinsä edessä, niin ei hän suutansa avannut.    Ketään ei Jumala piinaa, sillä Jeesusta piinattiin edestämme. Kelle ei tuo täytetty sovitus kelpaa, omapa on häpeänsä, kauhea häpeä: Dan 12:2 Ja monet maan tomussa makaavista heräjävät, toiset iankaikkiseen elämään, toiset häpeään ja iankaikkiseen kauhistukseen. Katseet Jeesukseen joka pelastaa häpeästä! Antti

      • alex-kasi

        Antti lukee muiden kirjoituksia. :) Antti sanoo: alex-kasi tavoittelee viesteillään ikuisen rangaistuksen poistamista ... Se on tietysti ihan väärin, en minä ole koskaan poistanut ikuista rangaistusta - vaan ikuisen piinan. Antille on näköjään ikuinen piina ainoa mahdollinen rangaistus. Mikä ei ole Raamatun ikuinen rangaistus - Raamattu sanoo, että ikuinen rangaistus on kuolema ilman toivoa että Jumala jälleen härättää kuollista. Toinen kuolema on lopullinen kuolema - ilman toivoa ylänousemuksesta.. Kuolema (se toinen kuolema) on yhtä ikuinen kuin ikuinen elämä - tämä on luonnollisesti vaikea ottaa itselleen jos on aina luullut olevansa kuolematon jo omassa itsessäänkin - uskonut omaan olemattomaan kuolemattomuuteensa. Mutta Raamattu sanoo että vain Jumalalla on kuolemattomuus. Kukaan ei voi kieltää että - Ikuisen piinan uskon antoi ihmiselle tavallaan se käärme joka sanoi "ei ette te kuole" - siihen koko homma perustuu, sillä mihinkä niitä kuolemattomia pantais kun niitä ei taivaaseen kerran päästetä ja kun niiden ajatellaan olevan kuolemattomia.. monia tarinoita on ihmiset keksineet ja kun Katolinen kirkko perustettiin jskus 300 luvulla kuin yhteensulautuma kaikenlaisista uskoista niin sielun kuolemattomuuskin siinä vahvistettiin enemmistön äänillä ..Niin että kyllä siellä päätettiin paljon epäkristillisiä asioita joihin ihmiset uskovat yhä tänäänkin. Ja vakavin minun mielestäni on "ikuisen piina oppi" sillä se jos mikä on pedon merkki - tai ainakin petomainen merkki jota LÄHES KOKO maailma seuraa uskonnosta riippumatta.. Siis - se toinen kuolema josta Raamattu puhuu on yhtä ikuinen kuin se ikuinen elämä Jumalan valtakunnassa josta Raamattu myöskin puhuu. Synnin palkka on kuolema - sanoo Raamattu (ei alex-kasi) .. Jeesus lunasti meidät kuolemasta elämään - ei ikuisesta piinasta taivaaseen - sanoo Raamattu Syntinen tuhoutuu TEKOJENSA SEURAUKSENA jos ei Jumala häntä auta - sanoo Raamattu.


      • kertomasi mukaan

        itsekin ole luterilainen? Miksi siis protestoit muita luterilaisia vastaan? Mikset eroa kirkostasi jos ei kelpaa uskoa niinkuin muut luterilaiset, esim alex ja Sirkka-Iita ja monet ja monet muutkin?


    • Ville-Hart

      Luulisi, että olet juutalainen, koska kiihkoilet noin paljon sapatinvieton puolesta. Miksi valtakirkot ja mittavin osa pienistä kirkoista ei vietä sapattia? - Sapatti kuuluu vanhaan liittoon ja on tarkoitettu juutalaisille. Kristityt ovat kyllä Uusi Israel, mutta he elävät uudessa liitossa. Uuden liiton takia se ei kuulu kristityille. - Kristityt eivät pyhitä lepopäivää ja lepää mm. sillä perusteella, että olisimme olleet orjina Egyptissä. Tämä perustelu on juutalaisten. - Kristityille olennaista on juhlia Kristuksen ylösnousemusta ja se tapahtui viikon ensimmäisenä päivänä, sunnuntaina. Joka sunnuntai juhlitaan pelastusta Kristuksessa, se on "Herran päivä". - Kristus nousi kuolleista sunnuntaina. Se merkitsee, että vanha liitto ei koske Kristukseen uskovia, vaan uusi liitto ja uusi elämä Kristuksessa. Sunnuntai aloittaa uuden viikon, uuden luomisen viikon, uuden ajan. Se on uuden liiton merkki ja symboli, se on Taivaan edeltävä kuvaus. - Varhaiskristityt juhlivat Kristuksen ylösnousemusta, joka oli tärkeämpää kuin sapatin vietto. - Kristityt kokoontuivat yhteen murtamaan leipää (ehtoolliselle) sunnuntaina Apt. 20:7, Paavali oli mukana koolla kristityttyjen kanssa. Tätä juhlivat jo Raamatun kirjoitusajankohdan kristityt, sunnuntaina Kristuksen ylösnousemusta. - Ilm. 1:10 Herran päivänä eli sunnuntaina Johannes sai näkyjä. Miksi juhlistaa sunnuntaita ellei sillä ole merkitystä jo Jeesuksen omalle oppilaalle?

      • Mites luit?

        Alexihan nimenomaan oli sitä vastaan, että sapatti olisi se ainoa lepopäivä.

        Sinä et sitten vaivaudu edes lukemaan viestejä, vaan paasaat omaan korvasyyhyysi, mitä sylki suuhun tuo.

        Alexin kirjoitukset ovat erimielisyyksistä huolimatta asiallisia, toisin kuin sinun, joka minun mielestäni olet ajatusmaailmaltasi aika outo, etten sanois kehittymätön?


      • Mites luit? kirjoitti:

        Alexihan nimenomaan oli sitä vastaan, että sapatti olisi se ainoa lepopäivä.

        Sinä et sitten vaivaudu edes lukemaan viestejä, vaan paasaat omaan korvasyyhyysi, mitä sylki suuhun tuo.

        Alexin kirjoitukset ovat erimielisyyksistä huolimatta asiallisia, toisin kuin sinun, joka minun mielestäni olet ajatusmaailmaltasi aika outo, etten sanois kehittymätön?

        ## - Ilm. 1:10 Herran päivänä eli sunnuntaina Johannes sai näkyjä.
        Miksi juhlistaa sunnuntaita ellei sillä ole merkitystä jo Jeesuksen omalle oppilaalle? ##

        Pikkusen outoa seko sekoa tuo että ensinnäkin aloituksella ei ole mitään tekemistä
        alex-kasin kanssa ja kuitenkin sekotat alexin tähän.
        Ja toisekseen: miksi nimität minut joksikin hartikaiseksi? Mikä kumma lie taka-ajatuksesi?

        Tuo Hartikaisen "Herran päivä"-potaska on tarpeen oikaista. Herran päivä ei ole la tai su,
        vaan on edessäpäin - se on suuri H-hetki. Tilanpuutteen vuoksi siteeraan vain Sak. 14.
        ja siitäkin vain tärkeimmät jakeet. Sillä jokainen janoinen voi itse juoda Raamatustaan.

        SAKARJA 14.

        1 Katso, Herran päivä on tuleva, ja sinun saaliisi jaetaan sinun keskelläsi.
        2 Minä kokoan kaikki pakanat sotaan Jerusalemia vastaan. Kaupunki valloitetaan, talot ryöstetään, naiset raiskataan, ja puoli kaupunkia lähtee pakkosiirtolaisuuteen,
        mutta jäljelle jäävää kansaa ei hävitetä kaupungista.

        3 Ja Herra on lähtevä liikkeelle
        ja sotiva näitä pakanoita vastaan,
        niinkuin sotimispäivänänsä, taistelun päivänä.
        4 Hänen jalkansa seisovat sinä päivänä Öljymäellä,
        joka on Jerusalemin edustalla itää kohti.
        Ja Öljymäki halkeaa kahtia idästä länteen hyvin suureksi laaksoksi:
        toinen puoli mäkeä siirtyy pohjoiseen ja toinen puoli etelään päin.

        5 Ja te pakenette minun mäkieni väliseen laaksoon, sillä mäkien välinen laakso on ulottuva Asaliin asti. Te pakenette,
        niinkuin pakenitte maanjäristystä Ussian, Juudan kuninkaan, päivinä.
        Ja Herra, minun Jumalani, tulee; kaikki pyhät sinun kanssasi.

        6 Sinä päivänä ei ole valoa: loistavat tähdet sammuvat.
        7 Se on oleva yhtämittaista päivää - Herralle on se tunnettu - ei vaihdu päivä ja yö;
        ja ehtoolla on oleva valoisata.

        8 Sinä päivänä elävät vedet virtaavat Jerusalemista:
        toiset puolet niistä Idänmerta kohti, toiset puolet Länsimerta kohti. Niin on tapahtuva kesät ja talvet.
        9 Herra on oleva koko maan kuningas.
        Sinä päivänä on Herra oleva yksi ja hänen nimensä yksi.

        11 He asuvat siellä, eikä vihitä sitä enää tuhon omaksi, ja Jerusalem on oleva asuttu, oleva turvassa.

        12 Ja tämä on oleva vitsaus, jolla Herra rankaisee niitä kansoja, jotka sotivat Jerusalemia vastaan: hän mädättää siltä kansalta lihan, kun se vielä seisoo jaloillaan, sen silmät mätänevät kuopissansa, ja sen kieli mätänee sen suussa.
        13 Sinä päivänä on tuleva Herralta suuri hämminki heidän sekaansa, niin että he käyvät kiinni toinen toisensa käteen ja toisen käsi kohoaa toisen kättä vastaan.

        16 Mutta kaikki niiden pakanakansain tähteet, jotka ovat hyökänneet Jerusalemia vastaan, käyvät vuosi vuodelta sinne ylös kumartaen rukoilemaan kuningasta, Herraa Sebaotia, ja viettämään lehtimajanjuhlaa.

        17 Ja mitkä maan sukukunnista eivät käy ylös Jerusalemiin kumartaen rukoilemaan kuningasta, Herraa Sebaotia, niille ei tule sadetta.
        18 Ja jos egyptiläisten sukukunta ei käy eikä tule sinne ylös, ei tule sitä heillekään; vaan heitä on kohtaava se vitsaus, millä Herra rankaisee niitä pakanakansoja, jotka eivät tule sinne ylös viettämään lehtimajanjuhlaa.
        19 Tämä on oleva egyptiläisten synnin palkka ja kaikkien niiden pakanakansojen synnin palkka, jotka eivät käy sinne ylös viettämään lehtimajanjuhlaa.

        Tulkoon sinun valtakuntasi - tulkoon Herran päivä!
        Antti


      • Ettäkö

        vanhaatestamenttia ei enää kirkoissa luetakaan? Se on väärä luulo sillä kyllä käskyt ovat tiiviisti kirkon opeissa mukana. Kaikki 10.


    • veli.vapaa

      lainkaan mahdotonta Jeesuksessa, se on jatkuva lepo.

      Jos eletään ihmisten tekemien kalenterien mukaan, silloin tulee liha ja lihalliset teot mukaan, ja sellainen ei farisealaisuus ei kuulu vanhurskaalle.

    • Paitsi jos ajattelee tällä lailla ...
      Room. 14:3-7

      3 Joka syö, älköön halveksiko sitä, joka ei syö; ja joka ei syö, älköön tuomitko sitä, joka syö, sillä Jumala on ottanut hänet hoivaansa.
      4 Mikä sinä olet tuomitsemaan toisen palvelijaa? Oman isäntänsä edessä hän seisoo tai kaatuu; mutta hän on pysyvä pystyssä, sillä Herra on voimallinen hänet pystyssä pitämään.

      5 Toinen pitää yhden päivän toista parempana,
      toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä;
      kukin olkoon omassa mielessään täysin varma.

      6 Joka valikoi päiviä, se valikoi Herran tähden; ja joka syö, se syö Herran tähden, sillä hän kiittää Jumalaa; ja joka ei syö, se on Herran tähden syömättä ja kiittää Jumalaa.
      7 Sillä ei kukaan meistä elä itsellensä, eikä kukaan kuole itsellensä.

      Yhtä hyvinä ja yhtä pyhinä olen tottunut pitämään niin arjet kuin pyhät ja saunapäivätkin.

      • veli / veli, sisar / sis

        Yhtä hyvinä ja yhtä pyhinä olen tottunut pitämään niin arjet kuin pyhät ja saunapäivätkin. /// näin Antti..

        Ja tällainen on yleinen pakanan ajatus, kun Jumalan suunnitelmalla "sapatilla" ei ole astunut sydämeen omaa rakkaussuhdetta.

        Mutta Jumala kestää meidän vajavuutemme Kristuksessa / morsiamen ontumisen,.,,...

        Toinen veli, ei tietenkään korkeampi toista, morsiamena on kokenut Kristuksessa Jumalan tahdon, ei käskyksi käskyn päälle, tahi läksyksi läksynpäälle, myös sapatin RAamatulliseksi lepopäiväksi, Raamatullisen ajanlaskun mukaisesti.

        Hän on kihlautunut Kristukseen ja morsiamena vaikka samanlaisena vajaamittaisena elää, niin on arki ja Pyhä olemassa, sen jo viikkorytmikin kertoo luomakunnassa, kuten taivas ja maa, niin ja sateenkaari... Morsian yhtyy samanmielisesti Jumalan luomistapahtuman Pyhään, erottaa ja pyhittää sydämestään Jeesuksen LuojaJumalaan myös Pyhässä...
        Tämä näin lyhykäisyydessään ja se myös merkitsee sitäkin, ettei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka Jumalan suusta lähtee.
        Se on lepoa Kristuksessa "sapattikin" kuten... avioliitto- miehen ja naisen välillä.. paratiisista lähtien.... mutta juuri näihin on hapate astunut seurakuntaan sisälle...
        "molempiin" ... siksiköhän tuo avioliitto on paratiisista merkkinä... Pyhästä liitosta... kuin Kristusmorsian ja Kristuksen välinen suhde... Se voi saastua, ... kuten se toinenkin liittosuhde.... synnin tähden....

        Näin tällaisia mielteitä... Pitääpä ruvata panemaan puuta pesään. ulkona 10 astetta.. sisällä hieman enemmän...


      • veli.vapaa
        veli / veli, sisar / sis kirjoitti:

        Yhtä hyvinä ja yhtä pyhinä olen tottunut pitämään niin arjet kuin pyhät ja saunapäivätkin. /// näin Antti..

        Ja tällainen on yleinen pakanan ajatus, kun Jumalan suunnitelmalla "sapatilla" ei ole astunut sydämeen omaa rakkaussuhdetta.

        Mutta Jumala kestää meidän vajavuutemme Kristuksessa / morsiamen ontumisen,.,,...

        Toinen veli, ei tietenkään korkeampi toista, morsiamena on kokenut Kristuksessa Jumalan tahdon, ei käskyksi käskyn päälle, tahi läksyksi läksynpäälle, myös sapatin RAamatulliseksi lepopäiväksi, Raamatullisen ajanlaskun mukaisesti.

        Hän on kihlautunut Kristukseen ja morsiamena vaikka samanlaisena vajaamittaisena elää, niin on arki ja Pyhä olemassa, sen jo viikkorytmikin kertoo luomakunnassa, kuten taivas ja maa, niin ja sateenkaari... Morsian yhtyy samanmielisesti Jumalan luomistapahtuman Pyhään, erottaa ja pyhittää sydämestään Jeesuksen LuojaJumalaan myös Pyhässä...
        Tämä näin lyhykäisyydessään ja se myös merkitsee sitäkin, ettei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka Jumalan suusta lähtee.
        Se on lepoa Kristuksessa "sapattikin" kuten... avioliitto- miehen ja naisen välillä.. paratiisista lähtien.... mutta juuri näihin on hapate astunut seurakuntaan sisälle...
        "molempiin" ... siksiköhän tuo avioliitto on paratiisista merkkinä... Pyhästä liitosta... kuin Kristusmorsian ja Kristuksen välinen suhde... Se voi saastua, ... kuten se toinenkin liittosuhde.... synnin tähden....

        Näin tällaisia mielteitä... Pitääpä ruvata panemaan puuta pesään. ulkona 10 astetta.. sisällä hieman enemmän...

        vaan lahkon ajatus, että perjantaista klo 18 lauantaihin klo 18 saakka on pidettävä sapatti.

        Milloin Jumala ilmoitti, että sapatti on kaikkien pidettävä, ja se alkaa juuri tuona kellon lyömänä, samoin päättyy tuona kellonlyömänä. Täällä on hurja määrä ihmisiä, jotka eivät usko Jumalaa eikä Jumalan sanaa, joka ilmoittaa:

        2. Moos. 31:13
        "Puhu ISRAELILAISILLE ja sano: Pitäkää minun sapattini, sillä se on merkkinä meidän välillämme, minun ja teidän, sukupolvesta sukupolveen, tietääksenne, että minä olen Herra, joka pyhitän teidät.

        Selvä teksti, jota ei voi edes millään tavalla vääntää eikä väärentää. Mutta omaan korvasyyhynsä on sanan väännellyt ainakin adventismi.


      • pyörätuoli-ihminen.
        veli.vapaa kirjoitti:

        vaan lahkon ajatus, että perjantaista klo 18 lauantaihin klo 18 saakka on pidettävä sapatti.

        Milloin Jumala ilmoitti, että sapatti on kaikkien pidettävä, ja se alkaa juuri tuona kellon lyömänä, samoin päättyy tuona kellonlyömänä. Täällä on hurja määrä ihmisiä, jotka eivät usko Jumalaa eikä Jumalan sanaa, joka ilmoittaa:

        2. Moos. 31:13
        "Puhu ISRAELILAISILLE ja sano: Pitäkää minun sapattini, sillä se on merkkinä meidän välillämme, minun ja teidän, sukupolvesta sukupolveen, tietääksenne, että minä olen Herra, joka pyhitän teidät.

        Selvä teksti, jota ei voi edes millään tavalla vääntää eikä väärentää. Mutta omaan korvasyyhynsä on sanan väännellyt ainakin adventismi.

        Totta toinenpuoli. Kyllä Israelilaisille sapatti on tuossa merkityksessä, oikeassa olet, mutta sapatti on myös pakanallekin siunauksena, johon saa ottaa osaa.

        Kyllä Herra pyhittää pakanankin. Mietipä sitä, että raamatullisena luomisen viikkojärjestyksen merkityksenä, onhan Jumala Luoja Jumala, "pakana" ottaa osaa sapattiin, sen aikajärjestyksen mukaan ja kokoonnutaan yhteen, koska yhteenhän kokoontuu seurakunta, olkoon se kotona tahi jossain muualla. Se on siunaus.
        Seurakunta on Kristuksen ruumis ja sieltä kumpuava siunattavana olo, se on raamatullista.
        Vaikkakin armossa joka päivä vaelletaan, on yhteentuleminen raamatullista.
        Olkoon sekin sukupolvesta sukupolveen pakanoille, että hekin tietävät, on Herra, joka pyhittää meidät Kristuksessa.

        Eli ei sapatti ole kirosana, ei käsky käskyn päälle, eikä läksy läksynpäälle, se on sydämeen ja sydämestä lähtevää Jumalallista hetkeä arjen jaotukseen.


      • veli.vapaa
        pyörätuoli-ihminen. kirjoitti:

        Totta toinenpuoli. Kyllä Israelilaisille sapatti on tuossa merkityksessä, oikeassa olet, mutta sapatti on myös pakanallekin siunauksena, johon saa ottaa osaa.

        Kyllä Herra pyhittää pakanankin. Mietipä sitä, että raamatullisena luomisen viikkojärjestyksen merkityksenä, onhan Jumala Luoja Jumala, "pakana" ottaa osaa sapattiin, sen aikajärjestyksen mukaan ja kokoonnutaan yhteen, koska yhteenhän kokoontuu seurakunta, olkoon se kotona tahi jossain muualla. Se on siunaus.
        Seurakunta on Kristuksen ruumis ja sieltä kumpuava siunattavana olo, se on raamatullista.
        Vaikkakin armossa joka päivä vaelletaan, on yhteentuleminen raamatullista.
        Olkoon sekin sukupolvesta sukupolveen pakanoille, että hekin tietävät, on Herra, joka pyhittää meidät Kristuksessa.

        Eli ei sapatti ole kirosana, ei käsky käskyn päälle, eikä läksy läksynpäälle, se on sydämeen ja sydämestä lähtevää Jumalallista hetkeä arjen jaotukseen.

        ei ole ollut, ennenkuin babylonialaiset keksivät jonkunlaisen ajanlaskusysteemin. Kaikki on ihmisten jälkeenpäin luomaa, ajanlaskut, monet kalenterit, kellot ja kellonajat, ja sitten niiden päälle ihmiskäsky, että sapatti alkaa perjantaina klo 18.00 ja päättyy lauantaina klo 18.00

        Minä kysyn, kenen sanan mukaan ihmisen pitää vaeltaa Jumalan vaiko ihmisten?

        Room. 2:14
        Sillä kun pakanat, joilla EI LAKIA OLE, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki

        Meilä pakanakansoilla ei ole ikinä ollut mitään lakia, se pitää uskoa, eikä jankuttaa vastoin Jumalan sanaa.


      • tarttua....
        veli.vapaa kirjoitti:

        ei ole ollut, ennenkuin babylonialaiset keksivät jonkunlaisen ajanlaskusysteemin. Kaikki on ihmisten jälkeenpäin luomaa, ajanlaskut, monet kalenterit, kellot ja kellonajat, ja sitten niiden päälle ihmiskäsky, että sapatti alkaa perjantaina klo 18.00 ja päättyy lauantaina klo 18.00

        Minä kysyn, kenen sanan mukaan ihmisen pitää vaeltaa Jumalan vaiko ihmisten?

        Room. 2:14
        Sillä kun pakanat, joilla EI LAKIA OLE, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki

        Meilä pakanakansoilla ei ole ikinä ollut mitään lakia, se pitää uskoa, eikä jankuttaa vastoin Jumalan sanaa.

        Nyt liikutaan alueella, jossa on viimekäden tuomiovalta Jumalalla.
        Pakana, joka ei tunne Jumalaa, tuomitaan omantunnon mukaan ja pakana joka tuntee Jumalan tuomitaan Jumalan, Jumalan lain mukaan.
        Synti, se on Jumalan mitan mukainen, ei ihmisen mitan mukainen.
        Jumalan sana on ymmärrykseni mukaan kirjoitettu niin, että siinä on tartuntapinta ajatusmaailmaamme. Näin ollen paratiisi, on kuvaus täydellisyydestä, Pyhästä ja hyvästä ja sinne muutoksen tulo on käärmeen muotoista luikertelua, joka kyseenalaistaa Jumalan tahdon. Älä syö, tarkoittaa, että Jumala haluaa valinnoissamme sitä, ettemme valitse väärää. Hyvän pahantiedon puu, on kuvakielenä siksi, että voimme puhua jostain, samaa käsittävästä asiasta, eli lankeemusken lähtöpisteestä. Meillä on tieto, tahi tietoa, (pakanan omatunto) tahi Jumalan tahto. Väärän valinnan tulos, on hedelmän syönti, eli se kuvakielisana.
        Ottamista jotain, mikä ei meille kuulu, se on hedelmä joka maistuu.
        Siksi JUmalan tahto, se on rikkumaton, jonka kuuliaisuuteen meitä kutsutaan.
        SEn hedelmä on hyvä, koska Jumalan tahto, kuvastetaan laiksi, sen päämärä on rakkaus, sen hedelmä sydämestä toteutuneena johtaa Jumalan mielenmukaiseen tulokseen. Rikkoneelle on anteeksianto ja armo, mutta kutsu seuraamaan Jeesusta, on samanmielisyyteen Hänen kanssaan. Hän oli kuuliainen, kuolemaansa asti. Me saamme ojentautua suitsevaisenakin, Jumala antaa Pyhän Henkensä sen täyttämiseen. Siksi liha ei siihen taivu, koska se ei omista nöyryyttä, laistumista ja siksi lihan pitää kuolla. Asiat ovat hyvin laajat, mutta jotain rahtujen raapimisa tässä taas kiireessä naputtelen. Mutta siksi Jeesus sanoi Jumalan laista tahi tahdosta sen, että siitä ei katoa yksikään kirjain ja piirto, eikä opetuslupaa muuta ole annettu, koska se muu on meidän hyvän ja pahantiedon puun hedelmän nauttimista ja vajaamittaisuuden saattamista Pyhään.. Eli meidän pitäisi paneutua katselemaan Eedenin paratiisia. Se kuvakieli juuri kuvaa, miksi ja missä on kaikki hyvää.
        Jos ajattelisimme luoda valtakunnan joka olisi täydellinen, niin sen valtakunnan sisällä aina joku käärmeenä toisi alkuperäiseen jotain, joka murtaa hyvän. Siksi tämän luomakunnan pitää puhua meille kaikki, että uudenluomisen jälkeen kukaan ei enää kyseenalaistaisi Jumalan suunnitelmia. Eli työ on saatettu loppuun ja lopullinen lunastus on toteutunut... Nyt vain kipuillaan ja opettellaan elämänpuun hedelmän oppia, että elämänkruunu saadaan. Se saadaan Kristuksessa, uskon kautta ja ojentautumalla matkalaiseksi. Tuo elämänkruunukin on käsitykseni mukaan kuvakieltä, koska en usko, että kruunut päässä perillä ollaan, mutta Hän antaa iankaikkisen elämän, ja kuten hallitsijalla on kruunu, osoituksena hallintaoikeudesta kaikkeen, niin se elämänkruunu on tätä kautta aikaamme viesti, että se päässä on lahja ja iankaikkisen elämän toteutumisen tulos. ... menenpä taas töihini....


      • veli.vapaa
        tarttua.... kirjoitti:

        Nyt liikutaan alueella, jossa on viimekäden tuomiovalta Jumalalla.
        Pakana, joka ei tunne Jumalaa, tuomitaan omantunnon mukaan ja pakana joka tuntee Jumalan tuomitaan Jumalan, Jumalan lain mukaan.
        Synti, se on Jumalan mitan mukainen, ei ihmisen mitan mukainen.
        Jumalan sana on ymmärrykseni mukaan kirjoitettu niin, että siinä on tartuntapinta ajatusmaailmaamme. Näin ollen paratiisi, on kuvaus täydellisyydestä, Pyhästä ja hyvästä ja sinne muutoksen tulo on käärmeen muotoista luikertelua, joka kyseenalaistaa Jumalan tahdon. Älä syö, tarkoittaa, että Jumala haluaa valinnoissamme sitä, ettemme valitse väärää. Hyvän pahantiedon puu, on kuvakielenä siksi, että voimme puhua jostain, samaa käsittävästä asiasta, eli lankeemusken lähtöpisteestä. Meillä on tieto, tahi tietoa, (pakanan omatunto) tahi Jumalan tahto. Väärän valinnan tulos, on hedelmän syönti, eli se kuvakielisana.
        Ottamista jotain, mikä ei meille kuulu, se on hedelmä joka maistuu.
        Siksi JUmalan tahto, se on rikkumaton, jonka kuuliaisuuteen meitä kutsutaan.
        SEn hedelmä on hyvä, koska Jumalan tahto, kuvastetaan laiksi, sen päämärä on rakkaus, sen hedelmä sydämestä toteutuneena johtaa Jumalan mielenmukaiseen tulokseen. Rikkoneelle on anteeksianto ja armo, mutta kutsu seuraamaan Jeesusta, on samanmielisyyteen Hänen kanssaan. Hän oli kuuliainen, kuolemaansa asti. Me saamme ojentautua suitsevaisenakin, Jumala antaa Pyhän Henkensä sen täyttämiseen. Siksi liha ei siihen taivu, koska se ei omista nöyryyttä, laistumista ja siksi lihan pitää kuolla. Asiat ovat hyvin laajat, mutta jotain rahtujen raapimisa tässä taas kiireessä naputtelen. Mutta siksi Jeesus sanoi Jumalan laista tahi tahdosta sen, että siitä ei katoa yksikään kirjain ja piirto, eikä opetuslupaa muuta ole annettu, koska se muu on meidän hyvän ja pahantiedon puun hedelmän nauttimista ja vajaamittaisuuden saattamista Pyhään.. Eli meidän pitäisi paneutua katselemaan Eedenin paratiisia. Se kuvakieli juuri kuvaa, miksi ja missä on kaikki hyvää.
        Jos ajattelisimme luoda valtakunnan joka olisi täydellinen, niin sen valtakunnan sisällä aina joku käärmeenä toisi alkuperäiseen jotain, joka murtaa hyvän. Siksi tämän luomakunnan pitää puhua meille kaikki, että uudenluomisen jälkeen kukaan ei enää kyseenalaistaisi Jumalan suunnitelmia. Eli työ on saatettu loppuun ja lopullinen lunastus on toteutunut... Nyt vain kipuillaan ja opettellaan elämänpuun hedelmän oppia, että elämänkruunu saadaan. Se saadaan Kristuksessa, uskon kautta ja ojentautumalla matkalaiseksi. Tuo elämänkruunukin on käsitykseni mukaan kuvakieltä, koska en usko, että kruunut päässä perillä ollaan, mutta Hän antaa iankaikkisen elämän, ja kuten hallitsijalla on kruunu, osoituksena hallintaoikeudesta kaikkeen, niin se elämänkruunu on tätä kautta aikaamme viesti, että se päässä on lahja ja iankaikkisen elämän toteutumisen tulos. ... menenpä taas töihini....

        sinne ihmisjärkeilyn puolelle.

        Hepr.8

        7 Sillä jos ensimmäinen liitto olisi ollut moitteeton, ei olisi etsitty sijaa toiselle.
        8 Sillä moittien heitä hän sanoo: "Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton,
        9 en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sillä he eivät pysyneet minun liitossani, ja niin en minäkään heistä huolinut, sanoo Herra.
        10 Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
        11 Ja silloin EI ENÄÄ KUKAAN opeta kansalaistaan eikä veli veljeään sanoen: 'Tunne Herra'; sillä he kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut.
        12 Sillä minä annan anteeksi heidän vääryytensä enkä enää muista heidän syntejänsä."
        13 Sanoessaan "uuden" hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään.

        Kyllä Jumala pitää omistaa huolen, se on täysin varma asia, ei sitä vajavaisten ihmisten tarvitse teorisoida millään tavalla.


      • siinäpä kysymys.
        veli.vapaa kirjoitti:

        sinne ihmisjärkeilyn puolelle.

        Hepr.8

        7 Sillä jos ensimmäinen liitto olisi ollut moitteeton, ei olisi etsitty sijaa toiselle.
        8 Sillä moittien heitä hän sanoo: "Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton,
        9 en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sillä he eivät pysyneet minun liitossani, ja niin en minäkään heistä huolinut, sanoo Herra.
        10 Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
        11 Ja silloin EI ENÄÄ KUKAAN opeta kansalaistaan eikä veli veljeään sanoen: 'Tunne Herra'; sillä he kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut.
        12 Sillä minä annan anteeksi heidän vääryytensä enkä enää muista heidän syntejänsä."
        13 Sanoessaan "uuden" hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään.

        Kyllä Jumala pitää omistaa huolen, se on täysin varma asia, ei sitä vajavaisten ihmisten tarvitse teorisoida millään tavalla.

        Kyllä viikunapuun Jeesus kirosi, hedelmätön, mutta olemmeko me parempia?
        Ei varmaan, mutta se, että opitaan tuntemaan Kristus, saattaa tuon asian vielä toteutumaan, ettei opetusta enää tarvita, mutta vielä ei ehkä tämä iällisyys ole käynyt ja vanhetunut, vaan on lähellä häviämistä, Kristuksen tullessa.
        Sen jälkeen Jumalan laki on todella täysipainoisesti sydämissä.

        Mutta mitä "teorisoida" ajatuksella tarkoittanet, minulla on elävä Jumala, joka puhuu tavalla ja toisella myös teksti on elävää todellisuutta.
        Jumala on luomakuntansakin kautta puhuva kansalleen. Me tarvitsemme sen ajatuksen tartuntapinnan, että ymmärrämme jotain, sen saa aikaan Herra.

        Kun työni suhteen aikoinaan käsitti myös tekemiseni sen punaisen kirjan, paksun kirjan, joka oli ns. täyttä lakitekstiä, se piti ymmärtää "maalaisjärjellä" lihaksi, että kaikki oli kuten piti. Jos vahiko kävi, niin oli varmasti maksumies ja tuomari oikeudessa luki saman kirjan ja teki tuomion.
        Eräs ystäväni, lestadiolaisuskovalle kävi se "vahinko", virhe jossa ei toimittu "lain" ja ohjeen mukaan. Vahinko maksoi ei ehkä vanhan millin tai sinnepäin.
        Hän joutui maksamaan 10 vuotta vahinkoa, ennekuin pääsi anomaan vapautusta.
        Yksin suurenperheen huoltaja ja joka tilistä se otettiin. (rankaisu).
        Kerran hän tuli luokseni ja sanoi ongelmastaan, ettei selviä määräkokeista, eläkkeisiin kaikki olisi vaikuttanut jne. olisi se viimeinen tentti, läpäistävä tentti, niin sitä lakitekstiä.. Otin hänet viikonlopuksi ja kävin ns. kentän kautta, maalaisjärjellä opettaen ja hän läpäisi kokeensa.

        Eli Jumalakin on pannut meille luomakunnan puhumaan tahtoaan.
        On... no antaa olla,.. mutta kaikki on tavallaan valmiina näkyvissä ja sen kautta kirjoitin edellisen tekstin. Se on elävää, se on todellisuutta.
        Jumalan valtakunta toimii Hänen tahtonsa kautta ja meiltä kysytään, kehoitetaan vain seuraamaan sitä. -Siksi sanoin, lain päämäärä on rakkaus, kun jakoska sen tekien, eli antautuen Pyhässä Hengessä sen johtoon, toteutuu elämä Kristuksessa.
        Meillä ei ole oikeutta puuttua Jumalan mittapuuhun, muuttaa sitä, koska se meidän tekeminen vajauttaa täydellisyyden mitan ja jos vahinko pääsee tapahtumaan, joka voi olla korvaamaton jonkun kohdalla. Senkin näen, että tätä vahinkoa, mitä isät ovat harrastaneet, on muuttaneet mitan, jonka leimaamatonta osaa niin puolustetaan.
        Mutta odotetaan aikaa, ettei opetusta enää tarvita, kaikki ovat oppineet tuntemaan Jumalan ja hänen tahtonsa on täydellisesti sydämissä.
        Tämä vajaavuuden aikana on nämä kiistakentät niin eläviä edessämme, ei tunneta Häntä. Ja nyt nukkumaan, tulin töistä, nämä päivät on pitkiä.
        Saa nähdä kuinka aikaisin aamulla taas nousen uurastamaan. Ehkä 4, tahi 5. kuinka jaksan.


    • No kuulepas, se on silviisii, että silloin kun sinulla ei ole työpäivä siellä Amerikan
      babyloniassa - siinä sinulla on lepopäivän paikka. Siitä vaan pyhittämään superlonpatjaa.

      • ymmärrän kyllä

        kirjoittajan viestin. "Jos tuntee elävän Jumalan, niin silloin valinta voi kohdistua vain Häneen!" Sitä kirjoittaja tarkoitti sapatilla.
        Mutta jos tuntemus on vajaamittaista, alttaria muotoillaan omilla käsityökaluilla ja hakataan omat kivet jossa palvoo. Siinä katselee omia saavutuksia ja ihailee temppelinsä muotoja, sekä suuruutta.
        Sitten, kun Jeesus pääsee "rikkomaan" lihan rakentaman työn saavutukset, ettei kiveä jää kiven päälle, on sen jälkeen peruskivi ja lakikivi Kristus, lisätään vielä tämän kiven nimi Sapatin Herra. Siihen ei ihmistyökalu pysty, se pysyy aina ja ikuisesti, ajassa ja ikuisuudessa.


    • lepopäivä

      Jumalaon valinnut parhaan päivän lepopäiväksi mitä voi kuvitella. Lepäsihän itsekin silloin ja pyhitti meille oman lepopäivänsä. Ei ole ihmisen oikeus muuttaa aikoja ja päiviä. Vain Jumala voi muuttaa eikä ole muutanut.

    • Eremith

      Taitat olla oikein perusteellisen perusteellinen legalismi! Tuo juutalaisuus josta pidät lähes verenmaku suussasi. Voisi kuvitella, että olisit juutalaisten jahven kanssa samaa mieltä, että tuo mies jonka jotku näki vai oliko se nainen joka keräsi sabatin päivänä puita valmistaakseen aterian itselleen ja huonekunnalleen ilmoittivat Moosekselle juudan kansan johtajalle, jolle Jahve oli taas ilmoittanut mitkä rangaistukset seurasivat sabatin rikkomuksesta, niinpä jahve-jumala määräsi, että sabatin rikkoja oli kivitettävä henkiltä, sillä se oli anteeksi antamaton rikos Jahven-lakia vastaan. Ja niimpä Mooses määräsi joukon uskollisia 10-käskyn lain noudattajia kivittämään sabatin rikkojan joka keräsi puita saadakseen keitettyä lämpimän aterian itselleen ja huonekunnalleen, että ei tarvitsisi viettää aivan nälässä sabattia, mutta huonosti kävi, sadisti Jehova sai taas sitä verta jota janosi. Sellainen Jehova Jumala on sinunkin mieleesi. Onneksi Kristittyjen Jumala Jeesus Kristuksen rakastava Isä on aivan toista "maata". Hän tekee joka päivä työtä, Hän elähdyttää kaiken olemassa olon, Hän valvoo joka hetki vain meidän parastamme, eikä Hän rangaise lapsiaan/luotujaan vaikka he tekevät joka hetki/joka päivä työtään, kun he vain noudattavat moraali-sääntöjä, tai Jumalallisen rakkauden sääntöjä, ja siinäkin on ihmisellä oma toumitsijansa jos hän poikkeaa rakkauden lain ohjeesta vaikkapa hiukankin, niin Kristuksen seuraajan/opetuslapsen omatunto toimii tuomitsijana, sillä tavalla Jumala on varustanut omat lapsensa. Mutta laki-uskovaiset saavat olla aina varuillaan Jahven hirmuvallan alla, edellä mainittu puiden kerääjä on varoittava esimerkki.

    • alex-kasi

      Sen verran olen minäkin oppinut tästä asiasta - että sapatti ja sunnuntai ovat kaksi eri asiaa.
      Siksi ei voida sanoa että sapatti oli korvattu sunnuntailla - vaan paremminkin että sapatti on jätetty pois (hyljätty, jos niin haluat sanoa) ja alettu viettämään sunnuntaita .. uskon kuitenkin että suurin osa ihmisistä (minäkin) on aina ajatellut että he pitävät lepopäiväänsä sen lepopäiväkäskyn mukaan. Minä esimerkiksi en edes ajatellut (tiennyt) kuin myöhään että sunnuntai olikin viikon ensimmäinen päivä.. ja uskon että asia on ollut samoin monelle toisellekin...

      Mutta oli kuinka oli niin kysymyksessä on siis oikestaan sunnuntain vietto - lepopäivänä - ei sapatin korvaaminen sunnuntailla jokaisella ihmisellä... ei ehkä adventisteilla mutta muilla.

      Tästä lienemme kai yhtä mieltä?

      Kuinka sitten ihminen viettää sunnuntaita riippuu ihmisestä itsestään, eikö vain - adventismisakin kuulee silloin tällöin sanottavan, että ne jotka viettävät sunnuntaitaan uskossa ja Jumalan tähden eivät tee väärin..

      Paavalikin sanoi samaa (ainakin minulle) että ei päivien vietto ole kirjaimen vaan sydämmen asia..

      Nyt olen kuitenkin tiukasti sitä mieltä että jokaisen joka viettää sapattia Jumalan tähden tulee tehdä se uskonsa mukaan - sillä muuten hän ajattelee että tekee Jumalaa vastaan ja ihminen joka tahallaan tekee sellaista minkä uskoo olevan Jumalaa vastaan tekee sen mielessään Jumalasta piittaamatta.. mikä ei ole hyväksi...

      Olen miettinyt tätä sapatti asiaa ja en ole valmis tuomitsemaan KETÄÄN - en sinne enkä tänne.

      Sen asian olen huomannut (mikä aikaisemmin ei oikein ollut minulle selvä) että Raamattu todella sanoo että se on HERRAN SAPATTI ja se että maakin (jonka Jumala loi) saa sapattinsa on sekin varma Raamatun lupaus.. ja että sapatilla on syvällinen merkitys evankeliumissa sekin on varma asia - mutta että se olisi Jumalan sinetti ??? kuinka ?

      Raamattu sanoo että Jumalan sinetti on Pyhä Henki - se on ainakin varma - sillä Pyhä Henki on VÄLTTÄMÄTÖN iankaikkisessa elämässä - siksi Pyhä Hengen pilkkaa ei myöskään voi saada anteeksi.

      Pyhä Henki on kuin silta Jumalan luokse jota pitkin Jeesus meitä kuljettaa ja jos me rikomme sen sillan olemme auttamattomasti hukassa..

      Kun Raamattu puhuu ilmestyskirjassa sinetistä on puhe 144 000 ihmisestä.. se on tarkkaan kirjoitettu ...

      Ilm. 7:2
      Ja vielä näin yhden enkelin, joka nousi idästä KANTAEN elävän Jumalan sinettiä.
      Hän huusi kovalla äänellä noille neljälle enkelille, joille oli annettu valta hävittää maata ja merta: "Älkää hävittäkö maata, älkää merta älkääkä puita, ENNEN KUIN olemme painaneet sinetin meidän Jumalamme palvelijoiden otsaan."

      Minä kuulin myös sinetillä merkittävien määrän.

      (Raamattu kertoo että sinetin sai sataneljäkymmentäneljätuhatta, siis 144 000) ja heitä oli kaikista Israelin heimoista):

      Ilm. 7
      Minä kuulin myös sinetillä merkittävien määrän.
      Sinetin sai sataneljäkymmentäneljätuhatta, ja heitä oli kaikista Israelin heimoista:
      Juudan heimosta sai sinetin kaksitoistatuhatta,
      Ruubenin heimosta kaksitoistatuhatta,
      Gadin heimosta kaksitoistatuhatta,
      6 Asserin heimosta kaksitoistatuhatta,
      Naftalin heimosta kaksitoistatuhatta,
      Manassen heimosta kaksitoistatuhatta,
      7 Simeonin heimosta kaksitoistatuhatta,
      Leevin heimosta kaksitoistatuhatta,
      Isaskarin heimosta kaksitoistatuhatta,
      8 Sebulonin heimosta kaksitoistatuhatta,
      Joosefin heimosta kaksitoistatuhatta ja
      Benjaminin heimosta kaksitoistatuhatta.

      9 Tämän jälkeen näin suuren kansanjoukon, niin suuren, ettei kukaan kyennyt sitä laskemaan.
      Siinä oli ihmisiä kaikista maista, kaikista kansoista ja heimoista, ja he puhuivat kaikkia kieliä.

      He seisoivat valtaistuimen ja Karitsan edessä yllään VALKEAT VAATTEET ja kädessään PALMUNOKSIA.

      10 ja huusivat kovalla äänellä:
      PELASTUKSEN TUO meidän Jumalamme, hän, joka istuu valtaistuimella, HÄN ja KARITSA!

      Siis mitä Raamattu sanoo tässä?

      Selvästi, että sinetti pantiin Israelin 12 heimon otsiin (yhteensä 144 000 eri heimoista) ei kaikkien kansojen ihmisten otsiin ja Raamattu kertoo että TÄMÄN JÄLKEEN Johannes näki niin suuren kansanjoukon, ettei kukaan kyennyt sitä laskemaan. Tässä kansanjoukossa oli ihmisiä kaikista maista, kaikista kansoista ja heimoista, ja he puhuivat kaikkia kieliä. He seisoivat valtaistuimen ja Karitsan edessä yllään VALKEAT VAATTEET ja kädessään PALMUNOKSIA.

      Siis kaikki nämä miljoonat olivat pelastettuja joilla oli valkeat vaatteet ja rauha mielessä..

      10 ja huusivat kovalla äänellä:
      PELASTUKSEN TUO meidän Jumalamme, hän, joka istuu valtaistuimella, HÄN ja KARITSA!
      ------

      Minulle joka kuljen ainoastaan Raamatun mukaan on asia selvä - sinetti tarkoittaa että Jumala valitsi ne 144 000 - ne oli ostettu maasta ESIKOISLAHJAKSI Jumalalle - kuten Raamattu sanoo Ilm:. 14:.

      1 Sitten näin tämän:
      Karitsa seisoi Siionin vuorella, ja hänen kanssaan oli sataneljäkymmentäneljätuhatta ihmistä, joiden otsaan oli kirjoitettu hänen nimensä ja hänen Isänsä nimi. [Ilm. 7:3,4]
      (siis mikä oli sinetti? Se oli Isän nimi ja Pojan nimi ei sapatti) ..

      2 Minä kuulin taivaasta äänen, joka oli kuin suurten vesien pauhu tai kuin ukkosen jylinä. Ääni, jonka kuulin, oli myös kuin harppujen helinää ja harpunsoittajien laulua. [Ilm. 1:15]
      3 Valtaistuimen edessä ja neljän olennon ja vanhinten edessä laulettiin uutta laulua, jota ei voinut oppia kukaan muu kuin nuo sataneljäkymmentäneljätuhatta, jotka on ostettu maan päältä. [Ilm. 5:9]
      4 He eivät ole tahranneet itseään naisten kanssa vaan ovat pysyneet puhtaina kuin neitsyet, ja he seuraavat Karitsaa, minne hän meneekin. Heidät on ostettu ihmisten joukosta ESIKOISLAHJAKSI Jumalalle ja Karitsalle. [1. Kor. 7:1; 2. Kor. 11:2; Ef. 5:27; Ilm. 3:4 | Jaak. 1:18; Ilm. 5:9]
      5 Valhetta ei heidän suustaan ole kuultu, he ovat puhtaita ja virheettömiä.

      -------
      Minä uskon että : Sinetti siis on merkki siitä, että sen saaja kuuluu siihen 144000 ihmisen ryhmään joka on esikoislahja Jumalalle.. ja ne ovat ostetut juuri siten kuin Raamattu sen sanoo ja sitten on lukematon joukko rauhaa rakastavia ihmisiä kaikista kansoista jotka pelastuvat Jumaln luo hekin ...

      alex

    • aku ankka

      vedä v...u päähäs idiootti

      • Iines Ankka

        Taidan kuitenkin totella Jumalaa mieluummin kuin sinua, Akuseni.

        Jumala: "Muista sapatinpäivä, että sen pyhänä pitäisit."


    • Siinähän sinulla onkin kovasti puurtamista, että saat siirrettyä sapatin lauantaille. Eihän se koskaan edes ollutkaan sunnuntaisin.
      Tosiasiassa se onkin viikonpäivämme lauantai.

      Pakanakansoille ei ole koskaan säädetty mitään sapattikäskyjä, eikä sitä ole koskaan ollutkaan. Pakanakristityt ovat sen sijaan viettäneet sunnuntaita Jeesuksen ylönousemuksen muistona ja kokoontumis päivänä.. eli perin kristillisenä muotona..tätä tuskin mikään kristillinen taho vastusta, kuin vain adventistit ainostaan sitä pahakseen tekee.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      138
      1688
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      113
      1315
    3. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1212
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      88
      1137
    5. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      188
      922
    6. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      83
      875
    7. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      94
      837
    8. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      39
      829
    9. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      76
      768
    10. Naantalissa kohahtaa

      Yli 4 vuotta puhelimeen, tietokoneelle murtautumista sekä Whatsapp urkintaa Naantalissa hakkeritiimin jäseniä
      Naantali
      137
      702
    Aihe