häätö asunnosta

avioerossa

Miten menetellä silloin, kun avioeron ensimmäinen vaihe on menossa ja asunto ja siihen kohdistuva laina on kokonaan minun nimissäni. Luulin, että pystymme asumaan saman katon alla lopulliseen erotuomioon asti. Nyt kuitenkin miehen alkoholinkäyttö on sitä luokkaa, että se ei onnistu, solvauksie ja yleensä henkisen väkivallan takia. Mies kieltäytyy poistumasta asunnosa vaikka on hyvintoimeentuleva ja työssäkäyvä, velaton ihminen. Itse olen oleillut tilapäisamajoituksissa ja hotelleissa. Hankalaa koiran kanssa ja kallista, olen pienempituloinen kuitenkin omaisuudestani huolimatta (ne ei hetkessä rahaksi muutu eikä asuntoa voi edes ilman miehen lupaa myydä ennen kuin ero on voimassa). Voinko häätää mieheni välittömästi tai vaatia vuokraa? Mikä on virallinen reitti? Hänen puoleltaan kyse on pelkästään kiusanteosta ja kykenemättömyydestä myöntää, että yhteiselämä ei alkoholin varjossa toimin.

7

2383

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oikea laitalinkki

      häätää miehesi vaikka heti, käsittääkseni puolisoiden välinen elatusvelvollisuus katkesi siihen kun ensimmäinen vaihe alkoi. Poliisilta kannattaa kysyä apua, niin voisi päästä vähemmällä tappelulla.

    • nix nax

      Ei se häätäminen ihan noin ykskaks käy. Eikä siinä poliisillakaan ole mitään osaa. (Toki poliisi voi häirikön poistaa/viedä putkaan. Voit vaatia, että käräjäoikeus määrää yhteiselämänne lopetettavaksi ja velvoittaa miehen heti häädön uhalla muuttamaan asunnosta. Ratkaisevaa tässä ei ole asunnon omistussuhde, vaan se, kumman asuntoa katsotaan enemmän tarvitsevan. Avioliittolaki 6 luku "Yhteiselämän lopettaminen 24 § (16.4.1987/411) Tuomioistuin voi puolisoiden yhteisestä tai toisen puolison hakemuksesta: 1) päättää, että se puolisoista, joka on enemmän asunnon tarpeessa, saa jäädä asumaan yhteiseen kotiin; 2) velvoittaa toisen puolison muuttamaan yhteisestä kodista; ja 3) oikeuttaa puolison käyttämään sellaista toiselle puolisolle kuuluvaa irtainta omaisuutta, joka kuuluu puolisoiden yhteisesti käytettäväksi tarkoitettuun asuntoirtaimistoon taikka on puolison työväline tai tarkoitettu puolison tai lasten henkilökohtaista käyttöä varten; sopimus, jonka omistaja tekee toisen puolison käytettäväksi näin annetusta omaisuudesta kolmannen henkilön kanssa, ei rajoita sanottua käyttöoikeutta. 2 momentti on kumottu L:lla 31.3.1995/484. Tuomioistuimen antama päätös voidaan panna heti täytäntöön, vaikka se ei ole saanut lainvoimaa, jollei päätöksessä ole toisin määrätty. Päätös on voimassa toistaiseksi. Puolison vaatimuksesta sitä voidaan muuttaa tai se voidaan peruuttaa tuomioistuimen uudella päätöksellä, jos olosuhteet ovat päätöksen antamisen jälkeen muuttuneet. Päätös ja velvoitus, jota 1 momentissa tarkoitetaan, raukeavat, kun puolisoiden välillä on toimitettu omaisuuden ositus tai erottelu ja se on saanut lainvoiman. Päätös ja velvoitus raukeavat kuitenkin kahden vuoden kuluttua siitä, kun päätös on annettu, vaikka omaisuuden ositusta tai erottelua ei olisikaan toimitettu." Käräjäoikeuden päätöksen panee tarvittaessa täytäntöön ulosottoviranomainen.

      • kestänee

        Tuo käräjäoikeuden päätös yhteiselämän lopettamisesta ja että pääsee lukkojen vaihtoon? Sikamaista. Miksi ei voi myöntää: jos ei toimi ei toimi. Ei kenenkään ole pakko elää alkoholin varjossa, jos maailmassa vielä oikeutta on.


    • lakimiehen mukaan

      Häätö on mahdollista vasta, kun on tuomittu avioeroon. Eli minä - asunnon omistaja ja maksaja - joudun hakemaan itselleni uuden asunnon 4-6 kk:ksi alkoholistimiehen takia. Älkää ikinä menkö naimisiin!

      • Sara 59

        Moikka ja kiitos jämäkästä kannanotosta. Olen asumuserossa eli saanut vahvistuksen virallista tietä maaliskuun alussa asumuserolle. Mies kuitenkin asuu omistamassani talossa ja makselen kaikki taloon liittyvät laskut. Hän ei maksa vuokraa tai osallistu mitenkään omistamani kiinteistön kuluihin. Itse asun muualla.

        Kirjoitat että "häätö on mahdollista vasta kun on tuomittu avioeroon." Voinko siis häätää exän omistamastani kiinteistöstä nyt milloin vain. Olisi pieni pakko myydä torppa koska kahden talon ylläpito alkaa käydä turhan raskaaksi taloudellisesti.

        Mies sairastui depressioon lähdettyäni ja on muutekin "heikoilla". Toki olisin halunnut että ei olisi tarvinnut miettiä tällaisia häätöhommia...

        Olisin tosi kiitollinen jos vastaisit mutta voin tietenkin kääntyä jonkun juristin puoleen.

        Lämpimin terveisin,
        Sara
        [email protected]


      • hilipimperi
        Sara 59 kirjoitti:

        Moikka ja kiitos jämäkästä kannanotosta. Olen asumuserossa eli saanut vahvistuksen virallista tietä maaliskuun alussa asumuserolle. Mies kuitenkin asuu omistamassani talossa ja makselen kaikki taloon liittyvät laskut. Hän ei maksa vuokraa tai osallistu mitenkään omistamani kiinteistön kuluihin. Itse asun muualla.

        Kirjoitat että "häätö on mahdollista vasta kun on tuomittu avioeroon." Voinko siis häätää exän omistamastani kiinteistöstä nyt milloin vain. Olisi pieni pakko myydä torppa koska kahden talon ylläpito alkaa käydä turhan raskaaksi taloudellisesti.

        Mies sairastui depressioon lähdettyäni ja on muutekin "heikoilla". Toki olisin halunnut että ei olisi tarvinnut miettiä tällaisia häätöhommia...

        Olisin tosi kiitollinen jos vastaisit mutta voin tietenkin kääntyä jonkun juristin puoleen.

        Lämpimin terveisin,
        Sara
        [email protected]

        Miten sinulle kävi tuon häädön kanssa?


      • nix nax
        Sara 59 kirjoitti:

        Moikka ja kiitos jämäkästä kannanotosta. Olen asumuserossa eli saanut vahvistuksen virallista tietä maaliskuun alussa asumuserolle. Mies kuitenkin asuu omistamassani talossa ja makselen kaikki taloon liittyvät laskut. Hän ei maksa vuokraa tai osallistu mitenkään omistamani kiinteistön kuluihin. Itse asun muualla.

        Kirjoitat että "häätö on mahdollista vasta kun on tuomittu avioeroon." Voinko siis häätää exän omistamastani kiinteistöstä nyt milloin vain. Olisi pieni pakko myydä torppa koska kahden talon ylläpito alkaa käydä turhan raskaaksi taloudellisesti.

        Mies sairastui depressioon lähdettyäni ja on muutekin "heikoilla". Toki olisin halunnut että ei olisi tarvinnut miettiä tällaisia häätöhommia...

        Olisin tosi kiitollinen jos vastaisit mutta voin tietenkin kääntyä jonkun juristin puoleen.

        Lämpimin terveisin,
        Sara
        [email protected]

        >>Olen asumuserossa eli saanut vahvistuksen virallista tietä maaliskuun alussa asumuserolle.>Kirjoitat että "häätö on mahdollista vasta kun on tuomittu avioeroon."


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      233
      3615
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      25
      2214
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2101
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1995
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      89
      1670
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe