cooper-testi

kunnonnostaja

Onko mahdollista että pystyisin juoksemaan 3000 metriä cooperissa vuoden päästä?? Nyt juoksin vajaa 2500 metriä. Minkälaisia juoksuharjoituksia pitäisi tehdä ja kuinka usein??

17

2841

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asdfghjklölrtyuiop

uusin juoksija-lehti siinä on dataa.

• Sub4

Jes, olen treenannut 4 viikkoa Juoksija-lehden Coopper ohjeilla ja homma pelittää.

• kerrot
        Sub4 kirjoitti:

Jes, olen treenannut 4 viikkoa Juoksija-lehden Coopper ohjeilla ja homma pelittää.

Kerro millaiset ohjeet siinä oli. Pitäs 5 viikossa parantaa cooper kuntoa 300m...

• DiRulla

En nyt ihan asiantuntija ole, mutta kun itsekin olen vähän samassa tilanteessa ollut. Minkä ikäinen olet? 3000 on kove lukema nurellekin kaverille, mutta esim yli 40:lle se on jo tosikova lukema. Cooperin taulukko menee ikäluokittain. Ensiksi pitää rakentaa vaskulaarinen kunto: pitkiä matalatehoisia lenkkejä, kestoltaan luokkaa tunti. Älä naura, sauvakävely on erinomainen vaihtoehto varsinkin talvella. Veikkaan, että riittävän vaskulaarisen kunnon rakentamiseen tarvitset yhteensä noin 1000-1500 km. Keväällä sitten pitäisi kovan vaskulaarisen kunnon päälle tehdä ns. maxO2-suorituksia eli siis maksimaalistsa hapenottokykyä kasvatetaan. Tätähän cooperissa mitataan. Huomaa siis, että cooper ei kerro välttämättä vaskulaarisesta kunnostsa vaan nimenomaan maksimihapenottokyvystä. Toki hyvä maxO2 yleensä myös tarkoitta hyvää kuntoa. MaxO2 treenit ovat todella myrkkyä. Pyramidisarjalla nopeita vetoja ihan tappiin esim: 1 min 100% teholla 3 min 95% teholla 5 min 90% teholla 7 min 85% teholla Tähän sitten liitetään joku kevyehkä pidempi lenkki. Näitä toistetaan sitten kuukauden aikana vaikka 3/viikko. Hyvin tehtynä laatan lento on hiuskarvan päässä. Nämä ovat aivan hirveita harjoituksia, täyttä masokismia, mutta näillä harjoituksilla saadaaan nopeasti kasvatettua hapenottokyvyn maksimia. Huomaa, että 3000 m vastaa sitä, että pystyt juoksemaan 100 m 24 sekuntiin AEROBISESTI. Eli voit käydä tekemässä kuntotestin, missä anaerobisen raja määritetään sinulle. Lenkillä käytät sykemittaria ja voit aina silloin tällöin kokeilla, mitä vauhtia pääset aerobisen maksimilla eli kauanko satkuun menee. Riippuen iästäsi, ... oikeastaan riippumatta iästäsi tavoite on aika hölmö. Mielummin liiku ilosta kuin numeroista. Fuck the cooper! Tehokkaampaa liikunnan ilon tappajaa tuskin on keksitty kuin cooper-testi. Olen vakuuttunut, että Kenneth Cooper on tehnyt testillään miljoonia liikunnanvihaajia. Ja sitten kun se liikunnanope ei yleensä kauhian kummoisia mieti, niin tajua hänkään´aiheuttamaansa vahinkoa. Liiku ilosta ja liikut koko elämäsi. Liikun nuemroiden takia ja kyllästyt touhuun nopeasti.

• japez

vaikka ikää yli 40 v. niin 4 cooperia peräkkäin ilman palautusta 3300 m / cooper kohtalaisella maratontreenillä. Vaatii vain jonkin verran harjoittelua, ei se ihan kylmiltään mee.

• JoIhanKalkki
        japez kirjoitti:

vaikka ikää yli 40 v. niin 4 cooperia peräkkäin ilman palautusta 3300 m / cooper kohtalaisella maratontreenillä. Vaatii vain jonkin verran harjoittelua, ei se ihan kylmiltään mee.

Kerrohan vähän harjoitushistoriastasi. Onko nuoruusvuosinasi tullut urheiltua ahkerasti? Harjoitushistoria kun on aivan olennainen maksimihapenottokyvyn säilymisessä ja palauttamisessa. Väittäisin, että yli 50% yli 40 vuotiaista miehistä ei kykene koskaan enää saavuttamaan 3000 metrin rajaa vaikka harjoittelisivat kuinka paljon. Tarvitaan joko hyvät geenit tai pitkäharjoitushistoria. Siinä voi olla suht pitkiäkijn taukoja ja kunto palautuu nopeasti. Se on vähän kuin ns. lihasmuisti. Mutta sellainen ihminen joka ei ole ollut aktiiviliikkuja nuoruudessa ei pysty enää maksimihapenottokykyään niin paljon kohottamaan, että voisi juosta 3000 metriä. Hyvän peruskunnon hän voi saada, mutta se on aivan eri asia kuin maksimihapenottokyky.

• tni

alle 30-kymppinen niin menee melkein pelkällä tahdonvoimalla 3000 m.Itse juoksin ennen armeijaa 5 kilsan lenkkejä muutaman ja intissä eka kerralla 1050 m.
      Toisella kerralla 1150 m.24-vuotiaana ilman minkäänlaista harjoittelua 2950 m.Sisulla pärjää, aika on niin lyhyt.Poltin tupakkaa ja pääasiallinen harrastaminen oli yöjuoksu ravintoloissa.

• Pitkäkoipi

Ja tämä kirjoitus oli ihan täyttä paskaa. Jos juoksit intissä reilun kilometrin niin se kertoo vain siitä,ettet yrittänyt silloin. Todennäköisesti sinulla oli kuitenkin jotain lajiharjoitushistoriaa, jos kerran vaivatta myöhemmin meni melkein 3 km. Voisit vähän miettiä miten ohjeistat muita.

• tni
        Pitkäkoipi kirjoitti:

Ja tämä kirjoitus oli ihan täyttä paskaa. Jos juoksit intissä reilun kilometrin niin se kertoo vain siitä,ettet yrittänyt silloin. Todennäköisesti sinulla oli kuitenkin jotain lajiharjoitushistoriaa, jos kerran vaivatta myöhemmin meni melkein 3 km. Voisit vähän miettiä miten ohjeistat muita.

oli,kirjoitusvirheitä:piti olla 3050 ja 3150 m.Tietysti kyseessä pitää olla normaalipainoinen nuori,joka liikuu normaalísti:pelaa pallopelejä ajaa pyörällä ainakin koulumatkat.
        Jos on nörtti,joka tempaistaan suoraan koneelta niin silloin ei varmaan tule kuin löysät housuihin.

• samat tulokset
        tni kirjoitti:

oli,kirjoitusvirheitä:piti olla 3050 ja 3150 m.Tietysti kyseessä pitää olla normaalipainoinen nuori,joka liikuu normaalísti:pelaa pallopelejä ajaa pyörällä ainakin koulumatkat.
        Jos on nörtti,joka tempaistaan suoraan koneelta niin silloin ei varmaan tule kuin löysät housuihin.

harjoituksena taskubiljardin pelaaminen. Tosin harrastin sitä joka päivä kolmen vuoden ajan.

• Pelokas.::.

Olen aika huono kuntoinen tyttö menossa seiskalle enkä harrasta kovin paljon liikuntaa. Juoksin joku päivä sitten cooperin tetin ja sain vain 1000m kasaan onko se aivan kauhean huono saavutus?

• tre_m

"Huomaa, että 3000 m vastaa sitä, että pystyt juoksemaan 100 m 24 sekuntiin AEROBISESTI."
        Kivunkestosta se on vaa kiinni..Ite juoksin just 25 heltees 3160 , 3viimestä minuuttia keskisyke 205..ja maksimiks saatu mittarii vaan 209 , sai hammasta purra :)

• vain yksi suunta: up

se 1000m cooperissa on todella huono tulos, koska tuo on varsin kevyttä kävelyvauhtiä (5km/h)

Kunnon paranemiseen ei auta kuin riittävä ja säännöllinen liikunta. Jos ihan aidosti olet jäänyt 1000m:iin, niin sinun on syytä aloittaa kuntoilu kävely - sauvakävely - kevyt pyöräily -linjalla.

Aloita liikkuminen vaikka 20 minuutista, jos et alussa enempää jaksa.

• ,--

3000 metriä cooperissa on norimiterveelle aivan mahdollista. Tiedän kokemuksesta, itse kaikki cooperini juossut 3000 tai vähän yli, 3200 ennätys. Onhan se raskas rupeama mutta ei todellakaan tarvi huippukuntoinen kaveri olla. Todella novakuntoset juokseen päälle 3500. Jos ei hirveästi ylimäärästä painoa ja säännöllisesti lenkkeilyä niin onnistuu, i,man sen kummempia ohjelmiakin.

• Mollström

Ennen oli ihan normijuttu, että kaikki juoksi yli 3000 metriä, joten kyllä sen pitäisi onnistua.
      Ainakin kun kysyy vanhemmilta ihmisiltä niin kaikki ovat juosseet yli 3000m. Silloin ehkä kunnioitettiin opettajia koulussa ja niille haluttiin näyttää parasta osaamista. Ei yksinkertaisesti kehdattu jäädä alle tuon kolmen tonnin.
      Nykyisin ei opettajille anneta mitään arvoa ja se näkyy tuloksissa. Jotain säbää vaan haluttaisiin pelata kaiket tunnit. Tosin onhan säbä ihan hyvää liikuntaa. Spurtit nostaa helposti hien pintaan.

• kaikennähnyt

Mollström puhuu asiaa. Laskin monta kertaa olen juossut cooperin 3000 metriä tai yli niin 5000 kertaa, aika monet niistä yhteen putkeen peräkkäin. Vissiin 17 cooperia yhteen putkeen peräjälkeen on enkka. Harkoissa, ei kisassa. Ekan kerran juoksin yli 3000 kuitenkin vasta yläasteella. Ymmärtääkseni 70-luvulla kaikki juoksi 3000m jo ala-asteella koska silloin oli juuri tuo opettajan kunnioitus voimissaan. Siitä kaikki lähtee. Nykyäänkin ne tytöt juoksee yli 3000 jotka vielä tottelevat opettajia, valmentajia tms.

• Anonyymi

Juoksija lehen kohuotsikko

Tuleeko Cooperista uusi trendilaji?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5269
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3450
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      299
      2850
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      57
      2672
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      172
      2338
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      25
      2137
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      1889
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1855
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1771
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1391
    Aihe